ODLUKAO GRADSKOM VEĆU("Sl. list grada Kragujevca", br. 25/2015 - prečišćen tekst i 12/2019) |
Odlukom o Gradskom veću (u daljem tekstu: Odluka) uređuje se: sastav, izbor i prestanak članstva u Gradskom veću; prava i dužnosti članova Gradskog veća; način rada i odlučivanja Gradskog veća; odnos Gradskog veća prema Skupštini grada Kragujevca (u daljem tekstu: Skupština grada); Gradonačelniku; gradskim upravama i drugim subjektima; akta Gradskog veća i njegovih radnih tela i druga pitanja od značaja za njegov rad.
Gradsko veće:
1) predlaže Statut, budžet i druge odluke i akta koje donosi Skupština grada;
2) neposredno izvršava i stara se o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine grada;
3) donosi poslovnik o radu na predlog Gradonačelnika;
4) donosi akt o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta zaposlenih u organima stručnim službama i posebnim organizacijama grada;
5) većinom glasova od ukupnog broja članova Gradskog veća donosi odluku o privremenom finansiranju u slučaju da Skupština grada ne donese budžet pre početka fiskalne godine;
6) odlučuje o upotrebi sredstava tekuće i stalne budžetske rezerve;
7) odlučuje o pokretanju postupka javne nabavke za nabavku usluga, dobara i radova kod direktnih i indirektnih korisnika budžetskih sredstava;
8) stara se o izvršavanju poverenih nadležnosti iz okvira prava i dužnosti Republike;
9) rešava u upravnom postupku u drugom stepenu o pravima i obavezama građana, preduzeća, ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Grada;
10) obrazuje stalna i povremena radna tela za pojedine poslove iz svoje nadležnosti;
11) postavlja i razrešava načelnika Gradske uprave;
12) postavlja gradskog pravobranioca i zamenike gradskog pravobranioca;
13) vrši nadzor nad radom Gradske uprave, poništava ili ukida akta Gradske uprave koja nisu u saglasnosti sa zakonom, Statutom i drugim opštim aktom ili odlukom koje donosi Skupština grada;
14) prati realizaciju programa poslovanja i vrši koordinaciju rada javnih preduzeća čiji je osnivač Grad;
15) podnosi tromesečni izveštaj o radu javnih preduzeća Skupštini, radi daljeg izveštavanja u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća;
16) predlaže akta koje donosi Skupština radi zaštite opšteg interesa u javnom preduzeću i društvu kapitala čiji je osnivač Grad;
17) vrši nadzor nad zakonitošću rada i akata mesne zajednice;
18) odlučuje o pribavljanju, raspolaganju, upravljanju i ulaganju nepokretnih i pokretnih stvari u javnoj svojini Grada;
19) daje prethodnu saglasnost nosiocima prava korišćenja na stvarima u javnoj svojini Grada za davanje u zakup tih stvari;
20) vrši raspored službenih zgrada i poslovnih prostorija u javnoj svojini Grada;
21) uređuje korišćenje poslovnog prostora koji je u javnoj svojini Grada, utvrđuje visinu zakupnine poslovnog prostora i vrši druge poslove u vezi sa korišćenjem poslovnog prostora, u skladu sa zakonom i drugim aktima Grada;
22) propisuje visinu zakupnine za korišćenje stambenih zgrada, stanova i garaža u javnoj svojini Grada;
23) propisuje posebne elemente procene rizika i učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika iz izvorne nadležnosti Grada, kao i posebne elemente plana određenog inspekcijskog nadzora iz izvorne nadležnosti Grada;
24) donosi Procenu ugroženosti i Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama i Plan zaštite od udesa;
25) informiše javnost o svom radu;
26) sprovodi javnu raspravu, na predlog uprave, odnosno organa nadležnog za pripremu i utvrđivanje nacrta akta;
27) vrši i druge poslove, u skladu sa zakonom, Statutom, odlukama Skupštine grada i drugim aktima.
U vršenju svojih prava i dužnosti, Gradsko veće sarađuje sa organima Grada i posebnim službama, preduzećima, ustanovama, privrednim društvima i drugim organizacijama čiji je osnivač Grad, kao i drugim subjektima u poslovima od značaja za Grad.
U vršenju svoje nadležnosti, Gradsko veće radi i odlučuje kao jedinstven organ.
Rad Gradskog veća je javan, u skladu sa zakonom.
Sredstva za rad Gradskog veća obezbeđuju se u budžetu Grada.
Gradsko veće ima pečat.
Broj, izgled, sadržinu, način čuvanja i rukovanja pečatom iz stava 1. ovog člana, utvrđuje Gradsko veće, posebnim aktom u skladu sa zakonom.
II SASTAV, IZBOR I PRESTANAK ČLANSTVA U GRADSKOM VEĆU
Gradsko veće čine Gradonačelnik, zamenik Gradonačelnika, kao i 11 članova Gradskog veća koje bira Skupština grada, na period od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom od ukupnog broja odbornika.
Predsednik Skupštine grada predlaže kandidata za Gradonačelnika, a kandidat za Gradonačelnika predlaže kandidata za zamenika Gradonačelnika i kandidate za članove Gradskog veća.
Kada odlučuje o izboru Gradonačelnika, Skupština grada istovremeno odlučuje o izboru zamenika Gradonačelnika i članova Gradskog veća.
Gradsko veće ima sekretara. Poslove sekretara Gradskog veća obavlja načelnik gradske uprave nadležne za poslove organa Grada.
Gradonačelnik je predsednik Gradskog veća.
Zamenik Gradonačelnika je član Gradskog veća po funkciji.
Članovi Gradskog veća mogu biti zaduženi za jednu ili više oblasti, što se određuje odlukom o izboru člana Gradskog veća, a na predlog kandidata za Gradonačelnika, odnosno Gradonačelnika;
Predlog kandidata za člana Gradskog veća iz člana 8. ove Odluke, sadrži i oblast za koju se kandidat predlaže.
Član Gradskog veća zadužen za određenu oblast:
- kreira, usmerava i stara se o sprovođenju politike Grada u oblasti za koju je zadužen,
- stara se izvršavanju odluka Skupštine grada i Gradskog veća u delokrugu svoje nadležnosti,
- inicira donošenje planova i programa razvoja u oblasti za koju je zadužen,
- ostvaruje saradnju sa drugim organima, institucijama i subjektima u cilju efektivnijeg obavljanja poslova iz svoje nadležnosti,
- za svoj rad i stanje u oblasti za koju je zadužen odgovoran je Gradonačelniku, Gradskom veću i Skupštini grada.
Razrešenjem Gradonačelnika prestaje mandat zamenika Gradonačelnika i članova Gradskog veća.
Članu Gradskog veća može prestati funkcija i pre isteka vremena na koji je biran podnošenjem ostavke i razrešenjem.
Ostavka se podnosi Skupštini grada usmeno ili u pisanom obliku i ne mora biti obrazložena. O podnetoj ostavci se ne otvara rasprava.
Zamenik Gradonačelnika, odnosno član Gradskog veća, mogu biti razrešeni pre isteka vremena na koje su birani, na predlog Gradonačelnika ili najmanje jedne trećine odbornika, na isti način na koji su izabrani.
Gradonačelnik, zamenik Gradonačelnika ili član Gradskog veća koji su razrešeni ili su podneli ostavku, ostaju na dužnosti i vrše tekuće poslove, do izbora novog Gradonačelnika, zamenika Gradonačelnika ili člana Gradskog veća.
III PRAVA I DUŽNOSTI ČLANOVA GRADSKOG VEĆA
Gradonačelnik predstavlja Gradsko veće, saziva i vodi njegove sednice.
Gradonačelnik vodi i usmerava rad Gradskog veća, stara se o ujednačenom političkom delovanju Gradskog veća i usklađuje rad članova Gradskog veća.
U slučaju odsutnosti ili sprečenosti Gradonačelnika zamenjuje ga, zamenik Gradonačelnika.
U vršenju poslova iz nadležnosti Gradskog veća, članovi Gradskog veća kolektivno rade, odlučuju i odgovaraju.
Gradonačelnik je odgovoran za zakonitost rada Gradskog veća.
Član Gradskog veća zadužen za određenu oblast, koordinira i daje smernice za obavljanje poslova i zadataka u oblasti za koju je zadužen.
Član Gradskog veća, u obavljanju poslova iz stava 1. ovog člana, može da: pokreće inicijative, izdaje naloge i uputstva, određuje smernice, pravce i način rešavanja konkretne situacije.
Članu Gradskog veća, u obavljanju poslova iz delokruga njegove nadležnosti, pomaže i pruža stručnu, kao i administrativno - tehničku pomoć, gradska uprava nadležna za poslove iz oblasti za koju je član Gradskog veća zadužen.
Član Gradskog veća zadužen za određenu oblast podnosi izveštaj o svom radu Gradskom veću, samoinicijativno ili na zahtev Gradskog veća.
Član Gradskog veća zadužen za određenu oblast, obavezan je da u delokrugu svoje nadležnosti, učestvuje u pripremi izveštaja o radu Gradskog veća, koji se podnosi Skupštini grada.
Gradsko veće, može pojedine članove, zadužiti za obavljanje određenih poslova i zadataka i izvan oblasti za koju su zaduženi, ako je to neophodno za realizaciju nekog projekta od značaja za Grad, za izvršenje odluka Skupštine Grada, kao i kada Gradsko veće proceni da je to od značaja za sprovođenje politike u određenoj oblasti.
Gradonačelnik i članovi Gradskog veća imaju pravo da učestvuju u radu svakog radnog tela Gradskog veća.
Član Gradskog veća ima pravo i dužnost da:
- učestvuje u radu i odlučivanju Gradskog veća i njegovih radnih tela,
- da predlaže pretresanje pojedinih pitanja iz nadležnosti Gradskog veća,
- pruža pomoć u radu Gradonačelniku u oblasti za koju je zadužen,
- traži obaveštenja i informacije od nadležnih organa, službi, preduzeća, ustanova i privrednih društava čiji je osnivač Grad koje su značajne za obavljanje poslova iz delokruga svoje nadležnosti
- obavlja i druge poslove koje mu poveri Gradsko veće, Skupština grada i Gradonačelnik.
Gradonačelnik i zamenik gradonačelnika su na stalnom radu u Gradu.
Članovi Gradskog veća mogu da budu na stalnom radu.
Predlog kandidata za člana Gradskog veća iz člana 8. ove Odluke, sadrži i predlog u pogledu stalnog rada kandidata.
Visinu plate, odnosno elemente za obračun i isplatu plate Gradonačelnika i zamenika Gradonačelnika utvrđuje svojim aktom nadležno radno telo Skupštine grada, u skladu sa zakonom i drugim propisima kojima je regulisana ova materija.
Članovi Gradskog veća na stalnom radu ostvaruju pravo na platu, u skladu sa zakonom, ovom Odlukom, odlukom nadležnog radnog tela Skupštine grada i drugim propisima.
Članovi Gradskog veća koji nisu na stalnom radu ostvaruju pravo na naknadu za rad u Gradskom veću.
Naknada iz stava 3. ovog člana, utvrđuje se na mesečnom nivou, u visini 30% od visine plate zamenika Gradonačelnika i isplaćuje se sa pripadajućim porezima i doprinosima.
IV NAČIN RADA I ODLUČIVANJA GRADSKOG VEĆA
Gradsko veće radi u sednicama kojima prisustvuje većina članova Gradskog veća. Gradsko veće odlučuje, javnim glasanjem, većinom glasova od prisutnog broja članova.
Na sednicama Gradskog veća se vodi zapisnik o toku i radu sednice.
Način sazivanja sednica Gradskog veća, organizacija i rad uređuju se Poslovnikom o radu Gradskog veća.
Gradsko veće, za razmatranje pitanja iz svoje nadležnosti, davanje mišljenja i predloga o tim pitanjima i za obavljanje određenih zadataka iz nadležnosti Gradskog veća, obrazuje stalna i povremena radna tela.
Stalna radna tela obrazuju se kao komisije, a povremena radna tela mogu nositi i druge nazive (saveti, radne grupe, odbori i sl.).
Stalna radna tela obrazuju se rešenjem Gradskog veća na period od četiri godine.
Predsednik stalnog radnog tela određuje se iz reda članova Gradskog veća.
Članovi radnih tela ne moraju biti iz reda članova Gradskog veća.
Rešenjem o obrazovanju stalnih, odnosno povremenih radnih tela utvrđuje se njihov naziv, nadležnost, sastav, način rada, i broj članova, kao i druga pitanja od značaja za rad i funkcionisanje radnog tela.
Rad Gradskog veća dostupan je javnosti.
Za javnost rada Gradskog veća, odgovoran je Gradonačelnik.
Javnost rada obezbeđuje se pozivanjem predstavnika sredstava javnog informisanja na sednice Gradskog veća, izdavanjem saopštenja za javnost sa održanih sednica, održavanjem konferencija za štampu ili na drugi način kojim se obezbeđuje da rad Gradskog veća bude dostupan javnosti.
Gradsko veće može dati službeno saopštenje za štampu i druga sredstva javnog informisanja sa održanih sednica ili povodom pitanja vezanih za rad i odlučivanje Gradskog veća.
VI ODNOSI GRADSKOG VEĆA PREMA SKUPŠTINI GRADA, GRADONAČELNIKU, GRADSKIM UPRAVAMA I DRUGIM SUBJEKTIMA
6.1. Odnos Gradskog veća prema Skupštini grada i Gradonačelniku
U vršenju poslova iz svoje nadležnosti, Gradsko veće ostvaruje stalnu saradnju sa Skupštinom grada, Gradonačelnikom, gradskim upravama i drugim subjektima.
Gradsko veće obavezno je da Skupštini grada podnosi izveštaj o svom radu i realizaciji akata Skupštine grada.
Odnos Gradskog veća prema Gradonačelniku zasniva se na pravima i dužnostima utvrđenim zakonom, Statutom grada i odlukama Skupštine grada.
Gradonačelnik u sprovođenju odluka i drugih akata Skupštine grada, može Gradskom veću izdavati uputstva i smernice za rad.
6.2. Odnos Gradskog veća prema Gradskim upravama i posebnoj službi
Odnos Gradskog veća prema gradskim upravama i posebnim službama zasniva se na pravima i dužnostima utvrđenim zakonom, Statutom grada, odlukama Skupštine grada i drugim aktima.
Gradsko veće u okviru svoje nadležnosti, može naložiti gradskim upravama i posebnim službama, da u određenom roku pripreme analizu, informaciju ili izveštaj sa odgovarajućim predlozima, da donesu određeni akt ili preduzmu radnje za koje su nadležne.
Gradsko veće vrši nadzor nad radom gradskih uprava i posebnih službi.
Kada u vršenju nadzora nad radom gradskih uprava utvrdi da akta gradskih uprava, odnosno gradske uprave i posebnih službi nisu u skladu sa zakonom, Statutom grada, drugim opštim aktima ili odlukama Skupštine grada, Gradsko veće ukida ili poništava takva akta sa nalogom da se donese novi akt koji će biti u skladu sa zakonom, Statutom grada, drugim opštim aktom ili odlukom Skupštine grada.
Načelnike Gradskih uprava za pojedine oblasti, na osnovu javnog konkursa, postavlja Gradsko veće na period od pet godina, u skladu sa Zakonom kojim je regulisana oblast radnih odnosa zaposlenih u jedinici lokalne samouprave.
Javni konkurs za načelnike gradskih uprava za pojedine oblasti, odnosno rukovodioca posebne službe raspisuje i oglašava Gradsko veće.
Gradske uprave podnose Gradskom veću izveštaj o svom radu, kada to ono zahteva, a najmanje jednom godišnje.
VII SUKOB NADLEŽNOSTI, REŠAVANJE PO ŽALBI, IZUZEĆE
Gradsko veće rešava sukob nadležnosti između gradskih uprava i drugih preduzeća, organizacija i ustanova kad na osnovu odluke Skupštine grada odlučuju o pojedinim pravima građana, pravnih lica ili drugih stranaka, kao i između gradskih uprava za pojedine oblasti i između gradskih uprava i posebne službe, obrazovane u skladu sa aktom o organizaciji gradskih uprava.
Akt o rešavanju sukoba nadležnosti iz stava 1. ovog člana Gradsko veće donosi u roku ne dužem od 15 dana od dana prijema zahteva.
Po žalbi protiv prvostepenog rešenja gradske uprave u poslovima lokalne samouprave, rešava Gradsko veće.
Gradska uprava, na čiji prvostepeni akt je uložena žalba, dužna je da žalbu sa priloženim spisima i odgovorom na žalbu, prosledi Gradskom veću u roku od 15 dana od dana prijema žalbe.
Gradsko veće, rešenje kojim se odlučuje o žalbi, izdaje bez odlaganja, a najkasnije u roku od 60 dana od dana kada je Gradskom veću predata uredna žalba.
Drugostepeni postupak za potrebe Gradskog veća vodi Komisija za rešavanje u upravnom postupku u drugom stepenu, kao stalno radno telo Gradskog veća.
O izuzeću načelnika rešava Gradsko veće.
VIII AKTA GRADSKOG VEĆA I NJEGOVIH RADNIH TELA
Gradsko veće u vršenju poslova iz svoje nadležnosti donosi: odluke, samo kada je zakonom predviđeno, poslovnik, pravilnike, naredbe, uputstva, rešenja, zaključke, preporuke, planove, programe i druga akta u skladu sa zakonom, Statutom, ovom Odlukom i poslovnikom o svom radu.
Odlukom se na opšti način uređuju pitanja iz nadležnosti Gradskog veća.
Poslovnikom se uređuju pitanja od značaja za organizaciju i rad Gradskog veća.
Pravilnikom se razrađuju pojedine odredbe zakona, odluka i drugih propisa Grada radi njihovog izvršavanja.
Naredbom se radi izvršavanja pojedinih odredaba odluka i drugih propisa naređuje ili zabranjuje postupanje u određenoj situaciji koja ima opšti značaj.
Uputstvom se propisuje način rada i vršenja poslova organa Grada, preduzeća, ustanova ili drugih organizacija u izvršavanju pojedinih odredbi odluka i drugih propisa.
Rešenjem se odlučuje o pojedinačnim pravima, obavezama i pravnim interesima lica u skladu sa zakonom, Statutom, odlukama Skupštine grada i odlukama Gradskog veća.
Zaključkom se odlučuje o proceduralnim pitanjima, o prihvatanju određenih predloga, utvrđuju stavovi o tome, šta, kako i na koji način treba ubuduće postupati u pojedinačnim pitanjima, odnosno stvarima, inicira donošenje odluka, odnosno drugog opšteg ili pojedinačnog akta.
Akta Gradskog veća potpisuje Gradonačelnik, a tačnost prepisa overava sekretar Gradskog veća, odnosno načelnik nadležne gradske uprave.
U slučaju odsutnosti ili sprečenosti Gradonačelnika, akta Gradskog veća potpisuje zamenik Gradonačelnika.
Stručne, normativno - pravne, administrativno - tehničke i druge poslove za potrebe Gradskog veća i njegovih radnih tela vrši stručna služba za poslove Gradskog veća.
Stručna služba nadležna za poslove Gradskog veća, organizuje se i vrši poslove iz svog delokruga kao jedinstvena celina i može biti organizovana u okviru nadležne Gradske uprave ili kao posebna organizaciona celina izvan Gradske uprave.
Stručnom službom nadležnom za poslove Gradskog veća rukovodi sekretar Gradskog veća, ukoliko je organizovana kao posebna celina izvan sistema Gradske uprave, a načelnik Gradske uprave ukoliko je organizovana u okviru nadležne Gradske uprave.
Naziv, organizacija i rad, kao i druga pitanja vezana za funkcionisanje i rad stručne službe nadležne za poslove Gradskog veća uređuje Skupština grada posebnom odlukom.
Do organizovanja stručne službe za poslove Gradskog veća, poslove iz člana 37. stav 1. ove Odluke, obavljaće postojeća Služba Gradskog veća - Gradska uprava za poslove Gradskog veća, Gradonačelnika i opšte poslove organa Grada.
Danom stupanja na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o Gradskom veću ("Sl. list grada Kragujevca", broj 6/06).
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kragujevca".
Samostalni članovi Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o Gradskom veću
("Sl. list grada Kragujevca", br. 12/2019)
Član 12
Ovlašćuje se Odbor za normativna akta da izvrši pravno-tehničku redakciju i utvrdi i objavi prečišćen tekst Odluke o Gradskom veću.
Član 13
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kragujevca".