ODLUKA
O DIMNIČARSKIM USLUGAMA NA TERITORIJI GRADA SMEDEREVA

("Sl. list grada Smedereva", br. 1/2019)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom Odlukom se, u skladu sa zakonom, uređuju uslovi i način obavljanja komunalne delatnosti - dimničarske usluge na teritoriji grada Smedereva (u daljem tekstu: Grad), prava i obaveze privrednog subjekta koji obavlja dimničarske usluge i korisnika usluga, prikupljanje i čuvanje podataka, finansiranje obavljanja dimničarskih usluga, način obezbeđivanja kontinuiteta u obavljanju dimničarskih usluga, mere zabrane, nadzor nad vršenjem dimničarskih usluga, kao i druga pitanja vezana za obavljanje dimničarskih usluga.

Član 2

Dimničarske usluge, u smislu ove Odluke, su:

1. čišćenje dimovodnih i ložnih objekata i uređaja;

2. čišćenje ventilacionih kanala i uređaja;

3. kontrola dimovodnih i ložnih objekata i uređaja i ventilacionih kanala i uređaja;

4. vađenje i spaljivanje čađi u dimovodnim objektima;

5. pregled novoizgrađenih i dograđenih dimovodnih i ložišnih objekata i uređaja;

6. merenje emisije dimnih gasova i utvrđivanje stepena korisnosti ložišnog uređaja, osim u slučajevima kada navedene poslove obavljaju pravna lica ili preduzetnici ovlašćeni u skladu sa zakonom kojim je uređena oblast cevovodnog transporta gasovitih i tečnih ugljovodonika i distribucije gasovitih ugljovodonika, kao i zakonom kojim je uređena oblast efikasnog korišćenja energije.

Član 3

Komunalnu delatnost - dimničarske usluge na teritoriji Grada obavlja javno preduzeće koje je Grad osnovao za obavljanje ove delatnosti, u skladu sa zakonom, podzakonskim aktima, Odlukom o osnivanju, Statutom i ovom Odlukom, a istu može da obavlja i drugo privredno društvo, preduzetnik ili drugi privredni subjekt, u skladu sa zakonom (u daljem tekstu: Preduzeće).

Član 4

Pod korisnicima dimničarskih usluga, u smislu obavljanja poslova komunalne delatnosti dimničarske usluge, podrazumevaju se vlasnici ili korisnici zgrada, kuća, stanova, poslovnih prostora, objekata i postrojenja u kojima se nalazi ložišni, dimovodni ili ventilacioni uređaj ili kanal (u daljem tekstu: korisnik usluge).

II USLOVI I NAČIN OBAVLJANJA DIMNIČARSKIH USLUGA

Član 5

Dimničarske usluge obavljaju se u cilju obezbeđivanja ispravnog funkcionisanja dimovodnih i ložnih objekata i uređaja, ventilacionih kanala i uređaja, preventivne zaštite života i imovine od požara, zaštite životne sredine, kao i energetske efikasnosti.

Član 6

Dimničarske usluge mogu da obavljaju zaposleni odgovarajuće stručnosti i obrazovnog profila.

Član 7

Redovna kontrola i čišćenje dimovodnih i ložnih objekata i uređaja vrši se u sledećim vremenskim razmacima:

1. dva puta godišnje u porodičnim i višeporodičnim stambenim zgradama;

2. jednom u tri meseca u ugostiteljskim objektima, pekarama, klanicama, bolnicama, kuhinjama za masovno spremanje hrane i sličnim objektima;

3. jednom godišnje u poslovnim prostorima i objektima sa ložnim uređajem toplotne snage do 100 kW;

4. dva puta godišnje u poslovnim prostorima i objektima sa ložnim uređajem toplotne snage preko 100 kW;

5. jednom godišnje u ostalim dimovodnim i ložnim objektima koji nisu obuhvaćeni u stavu 1. tačke 1-4. ovog člana.

Rezervni dimnjaci i dimnjaci koji se ne koriste stalno, odnosno na koje nisu priključeni ložni uređaji, kontrolišu se i čiste po zahtevu korisnika.

Član 8

Redovna kontrola i čišćenje ventilacionih kanala i uređaja u prostorijama za masovno spremanje hrane vrši se jednom u tri meseca.

Redovna kontrola i čišćenje ostalih ventilacionih kanala i uređaja vrši se jednom godišnje.

Član 9

Vađenje i spaljivanje čađi u dimovodnim objektima vrši se jednom godišnje, po prestanku grejne sezone.

Prilikom spaljivanja čađi vrši se generalno čišćenje dimovodnih objekata, sa iznošenjem čađi.

Spaljivanje čađi u dimovodnim objektima iznad otvorenih ložišta za pečenje mesa ili mesnih prerađevina na žaru, vrši se jednom mesečno u toku cele godine.

Spaljivanje čađi se ne sme vršiti za vreme jakog vetra, na izuzetno visokim ili niskim temperaturama, niti noću.

Spaljivanje čađi moraju vršiti najmanje dva dimničara, koji su dužni da, pre početka obavljanja delatnosti, preduzmu sve potrebne mere zaštite, i to:

1. poseduju odgovarajuću opremu i druga sredstva potrebna za gašenje u slučaju da se zapale naslage;

2. provere stanje objekta tj. uređaja iz stava 1. ovog člana, u vezi sa zaštitom od požara;

3. prekinu spaljivanje ako ustanove da bi moglo doći do većih oštećenja ili povećanja opasnosti od požara;

4. po završetku spaljivanja provere da li postoji eventualna opasnost od požara i da istu otklone.

Vađenje i spaljivanje čađi u dimovodnim objektima u višeporodičnim stambenim i drugim objektima čiji su ložni objekti preko 100 kW, Preduzeće je dužno da prethodno prijavi vatrogasnoj jedinici na teritoriji Grada.

Član 10

Dimničarski pregled novoizgrađenih i dograđenih dimovodnih i ložišnih objekata i uređaja vrši Preduzeće, posle završene izgradnje stambenog ili poslovnog objekta, odnosno posle završenih naknadno izvedenih radova na dimovodnim objektima i uređajima, a pre izdavanja odobrenja za upotrebu stambenog odnosno poslovnog objekta.

O utvrđenim neispravnostima objekata i uređaja iz stava 1. ovog člana, kao i ventilacionih kanala i uređaja koje utiču na upotrebljivost i sigurnost (kao što su oštećenja, nedozvoljeni građevinski radovi i sl.), Preduzeće je dužno da odmah, pisanim putem, obavesti korisnika usluga, odeljenje Gradske uprave grada Smedereva nadležno za poslove komunalne inspekcije, kao i vatrogasnu jedinicu na teritoriji Grada.

Odeljenje Gradske uprave grada Smedereva nadležno za poslove komunalne inspekcije će naložiti rešenjem korisnicima usluga da u određenom roku otklone utvrđene nedostatke.

Ukoliko korisnik usluga u datom roku ne otkloni utvrđeni nedostatak, komunalni inspektor će rešenjem zabraniti korišćenje neispravnog dimovodnog ili ložnog objekta i uređaja.

Merenje emisije dimnih gasova i utvrđivanje stepena korisnosti ložišnog uređaja iz člana 2. stav 1. tačka 6. ove Odluke vrši se u skladu sa zakonom.

III PRAVA I OBAVEZE PREDUZEĆA I KORISNIKA USLUGA

Član 11

Preduzeće je dužno da obezbedi:

1. trajno i nesmetano obavljanje dimničarskih usluga;

2. propisani obim i kvalitet dimničarskih usluga;

3. razvoj i unapređenje kvaliteta i vrsta dimničarskih usluga.

Član 12

Preduzeće je dužno da poseduje minimalnu stručnu osposobljenost kadrova, kao i propisanu polisu osiguranja iz komunalne delatnosti.

Član 13

Preduzeće je dužno da poseduje minimalni tehnički kapacitet po broju korisnika komunalne usluge tj. potrebnu tehničku opremljenost za obavljanje dimničarskih usluga, kao i prostor za smeštaj materijala, opreme i alata.

Član 14

Preduzeće je dužno da uspostavi i primenjuje sistem upravljanja zaštitom zdravlja i bezbednosti na radu i da postupa u skladu sa propisima o zaštiti životne sredine i načelima održivog razvoja.

Član 15

Preduzeće je dužno da na transparentan način obavesti korisnika usluga o planiranom terminu redovne kontrole i čišćenja objekata i uređaja u smislu ove Odluke, pisanim putem, telefonom, elektronskom poštom i slično.

Član 16

Pri vršenju dimničarskih usluga dimničar mora imati dimničarsku legitimaciju koju je dužan da nosi i pokaže korisniku usluge pre započinjanja obavljanja poslova.

Dimničarsku legitimaciju je dužan da izda direktor Preduzeća, a ista sadrži: lične podatke zaposlenog (fotografija, ime i prezime, potpis), osnovne podatke o Preduzeću (poslovno ime, sedište i slično), rok važenja i broj službene legitimacije, pečat i potpis odgovornog lica Preduzeća.

Član 17

Korisnik usluge može da zahteva, pisanim putem, da se mimo propisane redovne kontrole i čišćenja, kao i spaljivanja čađi iz članova 7, 8. i 9. ove Odluke, izvrši kontrola i čišćenje dimovodnih i ložnih objekata i uređaja i ventilacionih kanala i uređaja, kao i spaljivanje čađi u dimovodnim i ložnim objektima i uređajima, na teret podnosioca zahteva.

Član 18

Korisnik usluga dužan je da:

1. omogući ulaz u prostorije i nesmetan prilaz dimovodnim i ložnim objektima i uređajima i ventilacionim kanalima i uređajima;

2. omogući kontrolu i čišćenje dimovodnih i ložnih objekata i uređaja i ventilacionih kanala i uređaja;

3. omogući spaljivanje čađi u dimovodnim i ložnim objektima i uređajima;

4. plaća naknadu prema stvarno izvršenim dimničarskim uslugama;

5. ukoliko uoči neispravnost dimovodnih i ložnih objekata i uređaja i ventilacionih kanala i uređaja koje utiču na upotrebljivost i sigurnost istih (obrušavanje, pukotine, rastrešenost i druga oštećenja) odmah obavesti Preduzeće.

Član 19

Korisnik usluge može privremeno ili trajno da otkaže korišćenje dimničarskih usluga, o čemu je dužan da pisanim putem obavesti Preduzeće, najkasnije 30 dana pre prestanka korišćenja dimničarskih usluga.

U slučaju iz stava 1. ovog člana, Preduzeće je dužno da izvrši kontrolu objekata, uređaja i ventilacionih kanala iz člana 2. stav 1. tačka 3. ove Odluke.

Ako Preduzeće utvrdi da se objekti, uređaji i ventilacioni kanali iz člana 2. stav 1. tačka 3. ove Odluke upotrebljavaju, dužno je da zakaže njihovo čišćenje i o tome odmah obavesti korisnika usluge i odeljenje Gradske uprave grada Smedereva nadležno za poslove komunalne inspekcije, koje rešenjem izdaje nalog za čišćenje.

Ako korisnik usluge ponovo otpočne sa korišćenjem dimničarskih usluga koje je prethodno otkazao, dužan je da odmah o tome obavesti Preduzeće.

IV PRIKUPLJANJE I ČUVANJE PODATAKA

Član 20

Preduzeće je dužno da vodi evidenciju (kontrolnu knjigu ili list) o izvršenim dimničarskim uslugama.

Kontrolna knjiga ili list se vodi za svaki dimovodni i ložni objekat i uređaj i ventilacioni kanal i uređaj i sadrži:

1. ulicu i kućni broj objekta;

2. ime i prezime, odnosno poslovno ime korisnika usluge;

3. broj i vrstu dimovodnih i ložnih objekata i uređaja i ventilacionih kanala i uređaja sa datumom uvođenja u evidenciju;

4. osnovne podatke o dimovodnim i ložnim objektima i uređajima, ventilacionim kanalima i uređajima (broj, tip, vrsta, materijal, dimenzije i sl.), koji se čiste, odnosno kontrolišu;

5. napomene o stanju dimovodnih i ložnih objekata i uređaja, ventilacionih kanala i uređaja i sl.;

6. opis obavljene dimničarske usluge, datum i potpis neposrednog vršioca dimničarske usluge;

7. potpis korisnika usluge, kao potvrdu o izvršenim dimničarskim uslugama;

8. druge podatke po potrebi.

Član 21

Preduzeće je dužno da, pored evidencije iz člana 20. ove Odluke, vodi evidenciju dimovodnih i ložnih objekata i uređaja i ventilacionih kanala i uređaja koji se obavezno čiste, odnosno kontrolišu, u smislu člana 7. stav 1. tačke 2-4. ove Odluke, a koja sadrži:

1. ulicu i kućni broj objekta;

2. ime i prezime, odnosno poslovno ime korisnika usluge;

3. osnovne podatke o dimovodnim i ložnim objektima i uređajima, ventilacionim kanalima i uređajima (broj, tip, vrsta, materijal, dimenzije i sl.) koji se čiste, odnosno kontrolišu;

4. napomene o stanju dimovodnih i ložnih objekata i uređaja, ventilacionih kanala i uređaja i sl.;

6. datum uvođenja u evidenciju;

7. datum čišćenja i kontrole.

Član 22

Preduzeće je dužno da čuva podatke o dimovodnim i ložnim objektima i uređajima i ventilacionim kanalima i uređajima, kao i o obavljenim uslugama, na propisan način.

Podatke iz stava 1. ovog člana Preduzeće je dužno da čuva i u elektronskom obliku.

V FINANSIRANJE OBAVLJANJA DIMNIČARSKIH USLUGA

Član 23

Sredstva za obavljanje dimničarskih usluga obezbeđuju se iz:

1. prihoda od pružanja dimničarskih usluga;

2. namenskih sredstava drugih nivoa vlasti;

3. drugih izvora, u skladu sa zakonom.

Član 24

Korisnik usluge plaća utvrđenu naknadu prema stvarno izvršenoj dimničarskoj usluzi, na osnovu dostavljenog računa i zapisnika u kome je navedena usluga koja je izvršena.

Preduzeće je dužno da korisniku usluge, pored računa i zapisnika iz stava 1. ovog člana, izda i pisani dokaz o garancijama za izvršene usluge.

VI OBAVEZE VRŠIOCA KOMUNALNE DELATNOSTI U SLUČAJU NEPLANIRANIH I PLANIRANIH PREKIDA U OBAVLJANJU KOMUNALNE DELATNOSTI

Član 25

Preduzeće je dužno da svoj rad i poslovanje organizuje tako da kroz realizaciju godišnjeg programa poslovanja obezbedi odgovarajući obim, vrstu i kvalitet dimničarskih usluga, u skladu sa zakonom i pozitivnopravnim propisima.

Član 26

U slučaju nastupanja neplaniranih ili neočekivanih poremećaja ili prekida u pružanju komunalnih usluga, odnosno obavljanju komunalne delatnosti, Preduzeće je dužno da odmah o tome obavesti Gradsko veće grada Smedereva i da istovremeno preduzme sve potrebne mere za otklanjanje uzroka poremećaja, i to:

1. radno angažuje zaposlene u Preduzeću na otklanjanju uzroka poremećaja, odnosno razloga zbog kojih je došlo do prekida u vršenju komunalne delatnosti;

2. izvrši hitnu popravku i zamenu instalacija i uređaja kojima se obezbeđuje obavljanje poslova, kao i zaštitu komunalnih objekata i uređaja od daljih kvarova ili havarija;

3. odredi red prvenstva i način pružanja komunalnih usluga onim korisnicima kod kojih bi usled prekida nastala opasnost po život i rad, ili bi nastala značajna, odnosno nenadoknadiva šteta;

4. preduzme i druge mere koje utvrdi odeljenje Gradske uprave grada Smedereva nadležno za poslove komunalne inspekcije.

Ukoliko Preduzeće ne preduzme mere iz stava 1. ovog člana u roku od 24 sata, Gradsko veće grada Smedereva će preduzeti mere propisane zakonom i propisima Skupštine grada Smedereva.

Preduzeće je dužno da u sredstvima javnog informisanja ili na drugi pogodan način obavesti korisnike o planiranim ili očekivanim smetnjama i prekidima koji će nastati ili mogu nastati u pružanju komunalnih usluga, najkasnije 24 sata pre očekivanog prekida u pružanju tih usluga.

Član 27

U Preduzeću pravo na štrajk ostvaruje se u skladu sa zakonom.

U slučaju štrajka, Preduzeće je dužno da obezbedi minimum procesa rada u vršenju dimničarskih usluga, u skladu sa zakonom.

VII MERE ZABRANE

Član 28

Zabranjeno je na dimovodnim i ložnim objektima i uređajima i ventilacionim kanalima i uređajima:

1. izvođenje građevinskih i drugih radova bez odgovarajućeg akta odeljenja Gradske uprave grada Smedereva nadležnog za poslove urbanizma i izgradnje;

2. postavljanje instalacija drugih infrastrukturnih objekata i uređaja;

3. loženje otpada bilo kog porekla koje na bilo koji način može uticati na zagađenje životne sredine;

4. koristiti ih suprotno nameni.

VIII NADZOR

Član 29

Nadzor nad primenom odredaba ove Odluke vrši odeljenje Gradske uprave grada Smedereva nadležno za komunalne poslove.

Inspekcijski nadzor nad primenom odredaba ove Odluke vrši odeljenje Gradske uprave grada Smedereva nadležno za poslove komunalne inspekcije, u skladu sa zakonom, podzakonskim aktima, ovom Odlukom i drugim pozitivno-pravnim propisima.

Komunalno-policijske i druge poslove, kao i kontrolu primene odredaba ove Odluke vrši Komunalna policija, u skladu sa Zakonom o komunalnoj policiji i drugim propisima.

Ukoliko komunalni policajac u obavljanju komunalno-policijskih poslova uoči povredu propisa iz nadležnosti drugog organa, obavestiće odmah o tome, pisanim putem, nadležni organ.

Član 30

Fizička lica, pravna lica i preduzetnici dužni su da službenim licima iz člana 29. stavova 2. i 3. ove Odluke, u vršenju nadzora nad primenom odredaba ove Odluke, omoguće nesmetano vršenje pregleda objekata, prostorija i uređaja, da pruže potrebna obaveštenja, kao i da postupaju po nalogu nadležnih inspektora i komunalnih policajaca.

U svim slučajevima postupanja ili nepostupanja suprotno odredbama ove Odluke, kao i u slučajevima kada se aktom nadležnog odeljenja, odnosno službenih lica iz člana 29. stavova 2. i 3. ove Odluke, nalaže ispunjenje određene obaveze, pa nosilac obaveze ne izvrši dati nalog, te radnje će se izvršiti preko drugog lica, na trošak izvršenika.

IX NADLEŽNOST ORGANA ZA REŠAVANJE PO ŽALBI

Član 31

Za rešavanje u drugom stepenu po žalbi na pravne akte odeljenja Gradske uprave grada Smedereva kao prvostepenog organa u sprovođenju odredaba ove Odluke, nadležno je Gradsko veće grada Smedereva, osim ako je zakonom drugačije propisano.

X KAZNENE ODREDBE

Član 32

Novčanom kaznom u fiksnom iznosu kazniće se za prekršaj izdavanjem prekršajnog naloga, ako ne postupi ili postupi suprotno odredbama članova:

7., 8., 9., 10. stava 2., 11., 12., 13., 14., 15., 19. stavova 2. i 3., 20., 21., 22., 24. stava 2. i člana 25. ove Odluke, i to:

- pravno lice u iznosu od 50.000 dinara;

- odgovorno lice u pravnom licu u iznosu od 10.000 dinara;

- preduzetnik u iznosu od 30.000 dinara.

Član 33

Novčanom kaznom u fiksnom iznosu kazniće se za prekršaj izdavanjem prekršajnog naloga, ako ne postupi ili postupi suprotno odredbi člana 16. stava 2. ove Odluke, i to:

- odgovorno lice u pravnom licu u iznosu od 10.000 dinara.

Član 34

Novčanom kaznom u fiksnom iznosu kazniće se za prekršaj izdavanjem prekršajnog naloga, ako ne postupi ili postupi suprotno odredbama članova:

18., 9. stavova 1. i 4. i člana 28. ove Odluke, i to:

- pravno lice u iznosu od 50.000 dinara;

- odgovorno lice u pravnom licu u iznosu od 10.000 dinara;

- fizičko lice u iznosu od 5.000 dinara.

Član 35

Novčanom kaznom u fiksnom iznosu kazniće se za prekršaj izdavanjem prekršajnog naloga, ako ne postupi ili postupi suprotno odredbi člana 16. stava 1. ove Odluke, i to:

- fizičko lice u iznosu od 5.000 dinara.

Član 36

Lice protiv koga je izdat prekršajni nalog prihvata odgovornost za prekršaj plaćanjem polovine izrečene kazne, u roku od osam dana od dana prijema prekršajnog naloga, čime se oslobađa plaćanja druge polovine izrečene kazne.

XI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 37

Vršilac komunalne delatnosti je dužan da svoje poslovanje uskladi sa zakonom, podzakonskim aktima i odredbama ove Odluke u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke.

Član 38

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Smedereva".