ODLUKAO PRAVIMA SOCIJALNE ZAŠTITE U GRADU SMEDEREVU("Sl. list grada Smedereva", br. 12/2017 - prečišćen tekst, 4/2018 i 1/2019) |
Ovom Odlukom uređuju se prava u oblasti socijalne zaštite, nosioci prava, obim, uslovi i način ostvarivanja prava socijalne zaštite, u skladu sa Zakonom o socijalnoj zaštiti (u daljem tekstu: Zakon), za čije obezbeđivanje je nadležan grad Smederevo (u daljem tekstu: Grad).
Prava u socijalnoj zaštiti utvrđena ovom Odlukom ostvaruju državljani Republike Srbije sa prebivalištem, odnosno boravištem na teritoriji Grada, koji se nađu u stanju socijalne potrebe.
Izuzetno, pojedina prava u socijalnoj zaštiti mogu se pružati licima sa teritorije drugih opština, odnosno gradova, koja se zateknu na teritoriji Grada u stanju socijalne potrebe, na osnovu procene Centra za socijalni rad Smederevo (u daljem tekstu: Centar), a po dogovoru sa nadležnim centrom za socijalni rad gde korisnik ima prebivalište.
Korisnici socijalne zaštite mogu biti i strani državljani i lica bez državljanstva u potrebi za socijalnom zaštitom.
Centar procenjuje stanje socijalne ugroženosti, na osnovu sledećih indikatora procene:
- broja članova domaćinstva i uzrasta,
- ukupnih prihoda,
- razlike između prihoda domaćinstva i proračunatog minimuma socijalne sigurnosti, od strane Republike Srbije,
- pokretne i nepokretne imovine porodice, uzimajući u obzir veličinu životnog prostora, tehničke opremljenosti, veličinu imanja, posedovanje automobila i mašina za rad,
- broja članova domaćinstva na školovanju,
- radne sposobnosti i zdravstvenog stanja članova porodice,
- procene angažovanja članova porodice, za poboljšanje sopstvenog stanja,
- dodatnih prihoda, po bilo kom osnovu (izdržavanje od srodnika, privatni i privremeni poslovi, naknade za raseljena lica i dr.).
Napred navedeni parametri se utvrđuju uporednom analizom podataka, iz predate dokumentacije i podataka dobijenih drugim metodskim postupcima i na osnovu specifičnih aspekata o opštem utisku o korisniku.
Građanin ne snosi troškove postupka za ostvarivanje prava iz ove Odluke, pred organima lokalne samouprave.
Besplatnu pravnu pomoć građanima u ostvarivanju prava iz ove Odluke pruža Odeljenje za opštu upravu, mesne zajednice i zajedničke poslove Gradske uprave grada Smedereva (Služba pravne pomoći grada Smedereva).
Prava iz oblasti socijalne zaštite o čijem obezbeđivanju se stara Grad su:
1. Materijalna podrška iz oblasti socijalne zaštite i
2. Usluge iz oblasti socijalne zaštite.
Materijalna podrška iz oblasti socijalne zaštite o čijem obezbeđivanju se stara Grad je:
1. Jednokratna pomoć,
2. Vanredna novčana pomoć,
3. Troškovi pogrebnih usluga,
4. Putni troškovi i ishrana prolaznika,
5. Troškovi prevoza učenika osnovne i srednje škole sa smetnjama u razvoju i invaliditetom i troškovi prevoza za njegovog pratioca,
6. Besplatan obrok ("Narodna kuhinja"),
7. Besplatna užina u đačkoj kuhinji,
8. Poklon paketići.
Usluge iz oblasti socijalne zaštite o čijem obezbeđivanju se stara Grad su:
1. Pomoć u kući,
2. Smeštaj u prihvatilište,
3. Smeštaj u prihvatilište za maloletnu decu van teritorije Grada,
4. Savetodavno-terapijske i socijalno-edukativne usluge,
5. Lični pratilac deteta,
6. Personalna asistencija,
7. Stanovanje uz podršku mladih koji se osamostaljuju ("Kuća na pola puta") i programske aktivnosti usmerene ka podršci pri školovanju, razvijanju i očuvanju potencijala korisnika,
8. Prihvatilište za žrtve nasilja ("Sigurna kuća"),
9. Socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima,
10. Prevodilački servis za znakovni jezik za osobe sa invaliditetom i
11. Usluga dnevnog boravka dece, mladih i odraslih osoba sa smetnjama u razvoju.
III MATERIJALNA PODRŠKA IZ OBLASTI SOCIJALNE ZAŠTITE O ČIJEM OBEZBEĐIVANJU SE STARA GRAD
Jednokratna pomoć je pomoć koja se obezbeđuje licu koje se iznenada ili trenutno nađe u stanju socijalne potrebe, kao i licu koje se upućuje na domski smeštaj ili porodični smeštaj, a koje nema sredstava da obezbedi odeću, obuću i troškove prevoza neophodne za realizaciju smeštaja.
Jednokratna pomoć može biti u novcu ili u naturi.
Jednokratna novčana pomoć može se odobriti za:
- socijalnu egzistenciju (nabavka prehrambenih namirnica i sredstava za higijenu),
- kupovinu lekova i medicinskih pomagala za pomoć u lečenju,
- lečenje jednog ili više članova porodice (bolest, teška invalidnost, trudnoća i slično),
- opremu za rođenje deteta,
- kupovinu udžbenika i školskog pribora,
- nabavku ogreva (ugalj, drva) ako se pojedinac, odnosno porodica greje na čvrsto gorivo,
- naknadu troškova za pribavljanje lekarskih uverenja i lekarskih nalaza u cilju ostvarivanja prava u oblasti socijalne zaštite i prilikom zapošljavanja (visina naknade određuje se u iznosu stvarnih troškova zdravstvenih usluga),
- naknadu troškova za pribavljanje neophodne lične dokumentacije (lična karta, pasoš), pri čemu se visina naknade obezbeđuje u iznosu stvarnih troškova pribavljanja dokumentacije,
- naknadu putnih troškova do zdravstvene ustanove van teritorije Grada,
- naknadu troškova za prekid neželjene trudnoće iz socijalnih indikacija (visina naknade određuje se u iznosu stvarnih troškova zdravstvenih usluga),
- naknadu troškova odeće, obuće i troškova prevoza neophodnih za realizaciju smeštaja za lica koje se upućuje na domski smeštaj ili porodični smeštaj, a koje nema sredstava da obezbedi iste,
- naknadu stanarine i
- u drugim izuzetno teškim situacijama u kojima se nađe pojedinac ili porodica, pri čemu Centar u Rešenju precizno navodi namenu jednokratne novčane pomoći, ako ona nije obuhvaćena u prethodnim alinejama.
U izuzetnim slučajevima za predviđene jednokratne novčane pomoći iz člana 8. ove Odluke Gradsko veće grada Smedereva može doneti zaključak o visini odobrenih sredstava, u skladu sa obezbeđenim sredstvima u budžetu Grada.
Jednokratna pomoć u naturi može se odobriti pojedincu odnosno porodici koja se nalazi u stanju socijalne potrebe, u zavisnosti od potreba i stanja korisnika.
Pomoć u naturi može biti u obliku:
1. ogreva (ugalj, drva) ako se pojedinac, odnosno porodica greje na čvrsto gorivo,
2. prehrambenih namirnica i sredstava za higijenu,
3. nabavke udžbenika i školskog pribora.
Jednokratna pomoć u naturi obezbeđuje se iz sredstava budžeta Grada, kao i iz drugih izvora (nevladinih organizacija, donacija domaćih i inostranih institucija i slično).
O priznavanju prava iz članova 8. i 10. ove Odluke odlučuje Centar Rešenjem, na osnovu indikatora procene iz člana 3. ove Odluke, po kojima se razmatra potreba i utvrđuje socijalna ugroženost, u skladu sa Zakonom o socijalnoj zaštiti.
Jednokratna pomoć iz člana 10. ove Odluke može se odobriti ili u novcu ili u naturi, u zavisnosti od opredeljenih sredstava u budžetu Grada.
Ukoliko se korisnicima jednokratna pomoć obezbeđuje u naturi, nabavka se sprovodi u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama, po prethodno donetom zaključku Gradskog veća grada Smedereva.
Rešenje o ostvarivanju prava iz člana 10. ove Odluke donosi Centar po prethodno donetom zaključku Gradskog veća grada Smedereva o visini odobrenih sredstava i kategoriji korisnika, na osnovu dostavljenih spiskova Centra.
Visina jednokratne pomoći u novcu ili u naturi utvrđuje se u svakom konkretnom slučaju u zavisnosti od materijalne situacije i troškova koji su zadesili pojedinca kome se pruža pomoć.
Iznos jednokratne pomoći u novcu ili u naturi ne može biti veći od prosečne neto zarade po zaposlenom u Gradu u mesecu koji prethodi mesecu u kome se vrši isplata.
Jednom licu može se u toku godine odobriti više puta jednokratna pomoć u novcu ili naturi, s tim da ukupan iznos ne može biti veći od iznosa utvrđenog u stavu 2. ovog člana, imajući u vidu procenat iskorišćenja u odnosu na poslednji objavljeni podatak o prosečnoj zaradi ostvarenoj po zaposlenom u Gradu u mesecu koji prethodi mesecu u kom se vrši isplata, osim u slučajevima o kojima odlučuje Gradsko veće grada Smedereva.
Pravo na vanrednu novčanu pomoć mogu ostvariti lica, odnosno porodice, na osnovu zahteva i priložene medicinske i druge odgovarajuće dokumentacije, u sledećim slučajevima:
1. teže bolesti jednog ili više članova porodice (maligna oboljenja, teži oblici dijabetesa, hemofilija, teška psihička oboljenja i poremećaji, progresivna nervno-mišićna oboljenja, cerebralna paraliza, multipleks skleroza, reumatska groznica, koronarne i cerebrovaskularne bolesti, sistemske autoimune bolesti, hronično bubrežna insuficijencija i cistična fibroza i druge bolesti sa teškim posledicama),
2. dužeg lečenja u specijalizovanim ustanovama, ukoliko se lečenje plaća, odnosno ukoliko ostvareni troškovi prelaze iznose predviđenog republičkog minimalnog nivoa socijalne sigurnosti pojedinca, odnosno porodice, na mesečnom nivou, što se potvrđuje računima ili predračunima,
3. učešća u nabavci neophodnih medicinskih pomagala i medikamenata, ukoliko se isti plaćaju, a ne refundiraju se iz Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje i ukoliko ostvareni troškovi prelaze iznose predviđenog republičkog minimalnog nivoa socijalne sigurnosti pojedinca, odnosno porodice, na mesečnom nivou, što se potvrđuje računima ili predračunima,
4. učešća u troškovima operacija, ukoliko se iste plaćaju, odnosno ukoliko ostvareni troškovi prelaze iznose predviđenog republičkog minimalnog nivoa socijalne sigurnosti pojedinca, odnosno porodice na mesečnom nivou, što se potvrđuje računima ili predračunima,
5. smrti jednog ili više članova porodice, nesrećnim slučajem, ili smrti usled duge i teške bolesti,
6. otklanjanja oštećenja na stambenim objektima koji su prouzrokovani nepogodama (požar, poplava, zemljotres, ekološko zagađenje i drugo),
7. lica koja ostvaruju pravo na dodatak za pomoć i negu drugog lica, odnosno uvećani dodatak za pomoć i negu drugog lica, ne mogu ostvariti pravo na vanrednu novčanu pomoć, osim za maligna oboljenja i u slučajevima kad troškovi, koji su uzrokovani bolestima ili drugim stanjima, prelaze iznose predviđenog republičkog minimalnog nivoa socijalne sigurnosti pojedinca, odnosno porodice, na mesečnom nivou, što se potvrđuje računima ili predračunima.
Zahtev za ostvarivanje prava na vanrednu novčanu pomoć lica, odnosno porodice podnosi se gradonačelniku grada Smedereva, koji se preko Odeljenja za javne službe Gradske uprave grada Smedereva prosleđuje Centru na obradu, radi procene opravdanosti zahteva.
U ime lica ili porodice gradonačelniku grada Smedereva može se obratiti zahtevom i Centar.
Procenu opravdanosti zahteva donosi Centar uz obavezno pozivanje na konkretan član ove Odluke.
Na osnovu obrade i procene opravdanosti zahteva od strane Centra, Odeljenje za javne službe Gradske uprave grada Smedereva donosi Rešenje o vanrednoj novčanoj pomoći.
Ukoliko Centar naknadno, nakon donetog Rešenja o vanrednoj novčanoj pomoći Odeljenja za javne službe Gradske uprave grada Smedereva, utvrdi da je došlo do promena okolnosti kod podnosioca zahteva koji je ostvario pravo na vanrednu novčanu pomoć po osnovu Rešenja, isti će o tome obavestiti Odeljenje za javne službe Gradske uprave grada Smedereva, nakon čega će se o tome obavestiti Gradsko javno pravobranilaštvo grada Smedereva, koje će po službenoj dužnosti preduzeti zakonom predviđene mere.
Iznos vanredne novčane pomoći ne može biti veći od jedne prosečne neto zarade ostvarene po zaposlenom u Gradu, u mesecu koji prethodi mesecu podnošenju zahteva, po poslednjem objavljenom podatku od strane Republičkog zavoda za statistiku Srbije.
Jednom licu se može u toku godine više puta odobriti vanredna novčana pomoć, s tim da ukupan iznos isplaćenih pomoći ne može biti veći od iznosa utvrđenog u stavu 1. ovog člana, imajući u vidu procenat iskorišćenja u odnosu na poslednji objavljeni podatak o prosečnoj zaradi ostvarenoj po zaposlenom u gradu Smederevu, u mesecu koji prethodi mesecu za koji se vrši isplata.
U izuzetnim slučajevima, gradonačelnik Grada može odobriti i veći iznos sredstava od iznosa koji je predviđen stavom 1. ovog člana.
Sredstva za ostvarivanje prava iz člana 14. ove Odluke obezbeđuju se u budžetu Grada i prenose se Centru, Zaključkom gradonačelnika grada Smedereva, po donetom Rešenju o vanrednoj novčanoj pomoći Odeljenja za javne službe Gradske uprave grada.
Naknada za troškove pogrebnih usluga, kao vid materijalne podrške priznaje se za:
- korisnika prava na novčanu socijalnu pomoć koji nema srodnike koji su u zakonskoj obavezi izdržavanja ili nisu u mogućnosti da snose troškove pogrebnih usluga,
- lice koje nije bilo korisnik prava na novčanu socijalnu pomoć, a koje nema sopstvenih sredstava, niti srodnika koji su u mogućnosti da snose troškove pogrebnih usluga i
- nepoznato lice ili lice nepoznatog prebivališta.
Naknada za troškove pogrebnih usluga utvrđuje se u visini stvarnih troškova učinjenih za nabavku nužne posmrtne opreme (kovčeg, pokrov i nadgrobno obeležje), troškova prevoza pokojnika do grobnog mesta, rada na sahranjivanju, takse za grobno mesto, kao i grobno mesto.
Početkom svake kalendarske godine Centar bira najpovoljnijeg ponuđača za nabavku posmrtne opreme i prevoza pokojnika do grobnog mesta.
Sahranjivanje lica iz stava 1. ovog člana izvršiće se na osnovu pismenog naloga Centra, koji se upućuje izabranom ponuđaču pogrebne opreme i prevoza pokojnika, javnom preduzeću, privrednom društvu ili preduzetniku, registrovanom za obavljanje te delatnosti.
Za lica koja umru u ustanovama socijalne zaštite van teritorije Grada, troškovi pogrebnih usluga obezbediće se prema računu koji Centru dostavi organizacija koja je izvršila ove usluge.
Naknada za troškove pogrebnih usluga može se priznati i fizičkom licu koje je izvršilo sahranu lica iz stava 1. ovog člana, uz priložene dokaze o stvarnim troškovima, koji ne mogu biti veći od iznosa naknade iz stava 2. ovog člana.
Rešenje o utvrđivanju prava iz ovog člana, na osnovu priloženih računa donosi Centar.
Centar će u slučaju da utvrdi postojanje zaostavštine umrlog lica ili postojanje lica koja su bila dužna da obezbede njegovo sahranjivanje, o tome obavestiti Gradsko javno pravobranilaštvo radi pokretanja postupka naknade troškova sahranjivanja, u korist Grada.
4. Putni troškovi i ishrana prolaznika
Naknada za putne troškove i ishranu prolaznika priznaje se licu koje se nađe na teritoriji grada Smedereva, van svog prebivališta u stanju izuzetno teške situacije, bez sredstava za povratak u mesto prebivališta, odnosno boravišta.
Licu koje nije u stanju da se samo vrati u mesto odredišta određuje se pratilac.
Iznos naknade za ovo pravo utvrđuje se u visini stvarnih troškova prevoza autobusom ili vozom i ishrane.
Rešenje o plaćanju putnih troškova i ishrane korisnika donosi Centar, na osnovu priloženih računa.
Centar potražuje sredstva za ostvareno pravo od Centra za socijalni rad, sa područja na kome lice ima prebivalište, odnosno boravište, a u korist računa Grada.
5. Troškovi prevoza učenika osnovne i srednje škole sa smetnjama u razvoju i invaliditetom i troškovi prevoza za njegovog pratioca
Učeniku osnovne i srednje škole sa smetnjama u razvoju i njegovom pratiocu pripada pravo na naknadu putnih troškova u visini cene autobuske karte u oba pravca (svakodnevni odlazak i dolazak ili odlazak i dolazak u dane vikenda), odnosno pripada mu pravo na korišćenje autobuske karte na neophodnoj relaciji (svakodnevni odlazak i dolazak ili odlazak i dolazak u dane vikenda).
Rešenje o utvrđivanju prava na troškove prevoza iz prethodnog stava donosi Centar.
Centar vrši isplatu naknada iz stava 1. ovog člana, a Odeljenju za javne službe Gradske uprave grada Smedereva po isteku meseca dostavlja zahtev za isplatu sredstava, spiskove korisnika, fotokopije rešenja o ostvarenom pravu, dokaz o nastalim troškovima i dokaz o prisutnosti dece u školama.
Centar može vršiti isplatu naknade iz stava 1. ovog člana i u vidu akontacije.
Ukoliko pratilac deteta iz stava 1. ovog člana ne opravda u potpunosti isplaćene putne troškove na kraju meseca, Centar će mu narednog meseca izvršiti obračun i isplatiti novčana sredstva za putne troškove umanjena za iznos koji nije opravdao u prethodnom mesecu.
Konačan obračun putnih troškova Centar vrši po isteku školske godine.
6. Besplatan obrok ("Narodna kuhinja")
Besplatan obrok ima pojedinac ili porodica koji iz razloga socijalne ugroženosti nisu u mogućnosti da zadovolje svoje osnovne životne potrebe.
Rešenje o utvrđivanju prava na besplatan obrok donosi Centar.
Kriterijumi za utvrđivanje prava na besplatan obrok utvrdiće se Pravilnikom.
Pravo na besplatan obrok obezbeđuje Grad u postupku javne nabavke, preko izabranog pružaoca usluga koji je zadužen za pripremu, distribuciju i raspodelu besplatnog obroka sedam dana u toku sedmice jednom dnevno i obuhvata izdavanje toplog obroka radnim danom i subotom i suvog obroka nedeljom.
Izbor ovlašćenog pružaoca usluge obaviće se u skladu sa Pravilnikom i Zakonom o javnim nabavkama.
Na osnovu procene Centra i evidencije koju vodi, Centar utvrđuje broj korisnika, koji je osnov za pokretanje postupka javne nabavke.
Centar, na osnovu evidencije koju vodi, dostavlja izabranom pružaocu usluga spisak korisnika koji ostvaruju pravo na besplatan obrok.
Izabrani pružalac usluga dužan je da Centru početkom tekućeg meseca za prethodni mesec dostavi spiskove korisnika prava na besplatan obrok sa brojem izdatih obroka.
Centar na osnovu izvršene kontrole utvrđuje stvarni broj izdatih obroka i Odeljenju za javne službe Gradske uprave grada Smedereva dostavlja konačan spisak korisnika sa stvarno izdatim besplatnim obrocima.
Izabrani pružalac usluge dostavlja Odeljenju za javne službe Gradske uprave grada Smedereva račun sa spiskom korisnika i brojem stvarno izdatih besplatnih obroka početkom tekućeg meseca za prethodni mesec.
Posebnim ugovorom između Grada i izabranog pružaoca usluge, regulišu se međusobni odnosi u finansiranju troškova besplatnog obroka.
7. Besplatna užina u đačkoj kuhinji
Besplatnu užinu u đačkoj kuhinji ostvaruju učenici osnovnih škola sa teritorije Grada iz porodica koje su korisnici novčane socijalne pomoći, za vreme trajanja nastavnog perioda, pa i u periodu zakonskog prekida za nosioca prava novčane socijalne pomoći.
Pravo na besplatnu užinu obezbeđuje se preko đačkih kuhinja osnovnih škola sa teritorije Grada, koje su zadužene za pripremu, distribuciju i raspodelu đačke užine.
Rešenje o ostvarivanju prava na besplatnu užinu donosi Centar, na osnovu podnetog zahteva korisnika iz stava 1. ovog člana.
Centar, na osnovu evidencije koju vodi, dostavlja osnovnim školama spiskove učenika koji ostvaruju pravo na besplatnu užinu, do 20-tog u mesecu za sledeći mesec.
Škola je dužna da Centru, do 5-tog u mesecu za prethodni mesec, dostavi spiskove učenika prava na besplatnu užinu koji su usklađeni sa brojem izdatih užina, koje potpisuje ovlašćeno lice škole.
Centar na osnovu izvršene kontrole utvrđuje stvarni broj izdatih obroka i Odeljenju za javne službe Gradske uprave grada Smedereva dostavlja konačan spisak učenika sa stvarno izdatim besplatnim užinama.
Škola je dužna da Odeljenju za javne službe Gradske uprave grada Smedereva, dostavi zahtev sa spiskom učenika, brojem užina, cenom užine i iznosom potrebnih sredstava za plaćanje, do 25-tog u mesecu za sledeći mesec.
Poklon paketiće, kao vid materijalne podrške, ostvaruju deca socijalno ugroženih porodica.
Nabavka poklon paketića se vrši povodom praznika Nova godina ili Božić, u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama, po prethodno donetom zaključku Gradskog veća grada Smedereva.
Rešenje o utvrđivanju prava na poklon paketiće donosi Centar, po prethodno donetom zaključku Gradskog veća grada Smedereva o visini odobrenih sredstava i kategoriji korisnika, a na osnovu dostavljenih spiskova Centra.
IV USLUGE IZ OBLASTI SOCIJALNE ZAŠTITE O ČIJEM OBEZBEĐIVANJU SE STARA GRAD
Pomoć u kući obezbeđuje se iznemoglim, hronično obolelim, invalidnim i drugim licima koja nisu u stanju da se sama o sebi staraju.
Pomoć u kući pruža se kada nema porodične podrške ili je ona nedovoljna, u skladu sa utvrđenim potrebama lica koja usled nemoći ili smanjenih funkcionalnih sposobnosti nisu u stanju da žive bez pomoći drugih lica.
Svrha pomoći u kući je podrška korisnicima u zadovoljavanju svakodnevnih životnih potreba, kako bi se unapredio ili održao kvalitet života.
Pomoć u kući obezbeđuje se obavljanjem neophodnih kućnih poslova (održavanje čistoće stana, nabavka hrane i drugih potrebnih stvari, održavanje lične higijene i slično).
Učešće korisnika i njihovih srodnika obaveznih na izdržavanje u troškovima pomoći u kući, procedura odabira korisnika, merila i kriterijumi za pružanje usluge, utvrđuju se Pravilnikom o ostvarivanju prava i pružanja usluga u socijalnoj zaštiti iz nadležnosti grada Smedereva (u daljem tekstu: Pravilnik).
Uslugu pomoć u kući organizuje i sprovodi ustanova, organizacija, drugo pravno ili fizičko lice koje ispunjava zakonom propisane uslove za pružanje pomoći i nege, a na osnovu naručene i ugovorene usluge od strane Grada.
Rešenje o utvrđivanju prava lica na uslugu pomoć u kući donosi Centar.
Izbor ovlašćenog pružaoca usluge obaviće se u skladu sa Pravilnikom i Zakonom o javnim nabavkama.
Smeštaj u prihvatilište priznaje se punoletnim licima koja su iznenada ostala bez smeštaja ili iz drugih razloga moraju biti zbrinuta van svoje porodice.
Smeštaj u prihvatilište priznaje se i punoletnim licima koja se nađu u skitnji i prosjačenju i u drugim slučajevima kada im je neophodno zbrinjavanje, dok se ne uspostavi kontakt sa nadležnim centrom za socijalni rad, dok se ne omogući povratak u mesto prebivališta, ili dok se za njih ne utvrdi odgovarajući oblik socijalne zaštite.
Smeštaj u prihvatilište realizuje se na osnovu uputa od strane Centra, drugih socijalnih ustanova i udruženja, dovođenjem od strane službenih lica ili samoinicijativnim dolaskom.
Rešenje o utvrđivanju prava na uslugu smeštaja u prihvatilište donosi Centar.
Korisnik može koristiti usluge smeštaja u prihvatilište do uspostavljanja oblika socijalne zaštite, a u trajanju do šest meseci.
Za vreme boravka u prihvatilištu, lica koja nemaju rodbinu i nesposobna su za samostalan život i reintegraciju u zajednicu, prati Centar, radi nalaženja trajnog oblika zaštite.
U prihvatilištu se obezbeđuje smeštaj, ishrana, primena zdravstveno-higijenskih mera, utvrđivanje identiteta korisnika i njihovog prebivališta, uz sačinjavanje nalaza o njihovom stanju i ponašanju u trenutku prijema.
Uslugu smeštaja u prihvatilište za odrasla i stara lica organizuje i sprovodi ustanova, organizacija, drugo pravno ili fizičko lice koje ispunjava zakonom propisane uslove za pružanje pomoći i nege, a na osnovu naručene i ugovorene usluge od strane Grada.
Izbor ovlašćenog pružaoca usluge obaviće se u skladu sa Pravilnikom i Zakonom o javnim nabavkama.
3. Smeštaj u prihvatilište za maloletnu decu van teritorije grada Smedereva
Smeštaj u prihvatilište za maloletnu decu priznaje se maloletnom detetu koje se nađe van teritorije Grada, pod uslovom:
- da je korisnik ovog prava pod neposrednim starateljstvom Centra i
- da je Centar procenio da je ovaj oblik zaštite najcelishodniji.
Naknada troškova usluga prihvatilišta za maloletnu decu van teritorije Grada, ukoliko se ista plaća, obezbeđuje se prema fakturi koju prihvatilište dostavi Centru.
4. Savetodavno-terapijske i socijalno-edukativne usluge
Savetodavno-terapijske i socijalno-edukativne usluge mogu koristiti lica pri savetovalištu Centra koje se organizuju kao:
- Porodično savetovalište-savetovalište za brak i porodicu,
- Vršnjačka medijacija-posredovanje u konfliktu,
- Klub mladih-podrška mladima u riziku od sukoba sa zakonom i u sukobu sa zakonom.
U savetovalištima se realizuju psihološko-pedagoške, socijalne i pravne usluge, kroz savetodavno-terapijski rad sa porodicama u krizi i decom sa problemima u ponašanju.
Usluge savetovališta, medijacije i kluba su besplatne za korisnike.
Usluge savetovališta se mogu koristiti po preporuci Centra, institucija obrazovanja, zdravstvene i socijalne zaštite i samoinicijativnim dolaskom.
Radno vreme, kao i broj angažovanih stručnih radnika Centra, za obavljanje poslova u okviru savetovališta, medijacije i kluba, utvrdiće se Pravilnikom.
Ličnog pratioca deteta ima dete i učenik sa invaliditetom, odnosno sa smetnjama u razvoju, kome je potrebna podrška za zadovoljenje osnovnih potreba u svakodnevnom životu u oblasti kretanja, održavanja lične higijene, hranjenja, oblačenja i komunikacije sa drugima, pod uslovom da je uključeno u vaspitno-obrazovnu ustanovu, odnosno školu, do kraja redovnog školovanja, uključujući završetak srednje škole, kada roditelji ne mogu da obavljaju tu funkciju.
Lični pratilac deteta je pratilac deteta na redovnom školovanju, počev od pripremnog predškolskog uzrasta do kraja redovnog školovanja, koji pruža odgovarajuću individualnu praktičnu podršku samom detetu radi uključivanja u redovno školovanje i aktivnosti u zajednici.
Svrha angažovanja ličnog pratioca je pružanje detetu odgovarajuće individualne praktične podrške radi uključivanja u redovno školovanje, i aktivnosti u zajednici, radi uspostavljanja što većeg nivoa samostalnosti.
Lični pratilac deteta može biti angažovan za vođenje i dovođenje deteta u školu i iz škole, može pružati podršku detetu koje se otežano kreće, podršku prilikom oblačenja, presvlačenja, ishrane, odlaska u toalet, pripremu knjiga i opreme za vrtić, odnosno školu, pomoć u korišćenju gradskog prevoza, odlazak na igralište i slično.
Angažovanje ličnog pratioca deteta predlaže Komisija za procenu potreba za pružanjem dodatne obrazovne, zdravstvene i socijalne podrške detetu i učeniku koja je formirana na teritoriji Grada, a na osnovu podnetog zahteva roditelja, odnosno staratelja deteta ili zahteva po službenoj dužnosti na inicijativu obrazovne, zdravstvene ili ustanove socijalne zaštite, odnosno pružaoca usluga socijalne zaštite uz prethodnu saglasnost roditelja odnosno staratelja deteta.
Učešće korisnika i njihovih srodnika obaveznih na izdržavanje u troškovima usluge ličnog pratioca deteta, procedura odabira korisnika i merila i kriterijumi za pružanje usluge utvrđuju se Pravilnikom.
Uslugu ličnog pratioca deteta organizuje i sprovodi ustanova, organizacija, drugo pravno ili fizičko lice koje ispunjava Zakonom propisane uslove za pružanje usluge, a na osnovu naručivanja i ugovaranja usluge od strane Grada u skladu sa Pravilnikom i Zakonom o javnim nabavkama.
Član porodičnog domaćinstva u kome živi korisnik, srodnik u pravoj liniji kao ni brat i sestra, odnosno rođeni brat i sestra po ocu ili majci korisnika, se ne može angažovati kao lični pratilac deteta.
Uslugu personalne asistencije imaju punoletne osobe, koje ostvaruju pravo na uvećani dodatak za tuđu negu i pomoć, sa visokim stepenom zavisnosti od pomoći drugih u obavljanju aktivnosti svakodnevnog života, sa očuvanim kapacitetom za samostalno donošenje odluka i upravljanje sopstvenim životom na nivou odlučivanja i organizacije svakodnevnog življenja (osobe sa teškim telesnim invaliditetom, osobe sa ograničenom sposobnošću kretanja, osobe kojima je potrebna pomoć za zadovoljavanje osnovnih svakodnevnih životnih potreba, osobe koje obavljaju različite radne aktivnosti unutar i/ili izvan kuće).
Svrha usluge personalne asistencije je pružanje odgovarajuće individualne praktične podrške koja je korisniku neophodna za zadovoljenje ličnih potreba i uključivanje u obrazovne, radne i društvene aktivnosti u zajednici, radi uspostavljanja što većeg nivoa samostalnosti.
Personalna asistencija za punoletne osobe obezbeđuje se aktivnostima koje obavlja personalni asistent (lična higijena, oblačenje, kuvanje i ishrana, pisanje i komunikacija, pomoć pri kretanju unutar ili izvan korisnikove kuće ili radnog mesta, pomoć u pristupanju terapeutskim i zdravstvenim uslugama i slično).
Rešenja o utvrđivanju prava na uslugu personalne asistencije za punoletne osobe donosi Centar.
Učešće korisnika i njihovih srodnika obaveznih na izdržavanje u troškovima usluge personalne asistencije, procedura odabira korisnika i merila i kriterijumi za pružanje usluge utvrđuju se Pravilnikom.
Uslugu personalne asistencije za punoletne osobe organizuje i sprovodi ustanova, organizacija, drugo pravno ili fizičko lice koje ispunjava Zakonom propisane uslove za pružanje usluge, a na osnovu naručivanja i ugovaranja usluge od strane Grada u skladu sa Pravilnikom i Zakonom o javnim nabavkama.
Član porodičnog domaćinstva u kome živi korisnik, srodnik u pravoj liniji kao ni brat i sestra, odnosno rođeni brat i sestra po ocu ili majci korisnika, se ne može angažovati kao personalni asistent.
7. Stanovanje uz podršku mladih koji se osamostaljuju ("kuća na pola puta") i programske aktivnosti usmerene ka podršci pri školovanju, razvijanju i očuvanju potencijala korisnika
Uslugu stanovanje uz podršku mogu da ostvare lica uzrasta od između 15 do 26 godina koja su sa teritorije Grada i kojima prestaje pravo na smeštaj u ustanovi socijalne zaštite, odnosno hraniteljskoj porodici, radi osposobljavanja za samostalan život, a nakon boravka u instituciji socijalne zaštite ili u hraniteljskoj porodici pod uslovom:
- da je Centar procenio da je ovaj oblik zaštite najcelishodniji i
- da postoji saglasnost korisnika.
Procenu adekvatnosti ovog oblika zaštite obavlja Centar, pri čemu, tokom boravka korisnika, aktivno radi na njegovom uključivanju u oblike pomoći, koje Centar nudi, a sarađuje i sa drugim službama i ustanovama, pripremajući korisnike za samostalan život, u skladu sa sačinjenim planom.
Rešenja o utvrđivanju prava na privremeno stanovanje donosi Centar.
Ova usluga se može ostvariti, najduže dve godine, a prestaje istekom roka, ili nepoštovanjem kućnog reda.
Privremeno stanovanje može prestati i pre isteka roka iz ugovora u slučajevima:
- obezbeđivanja drugog vida stanovanja korisnika,
- privremenog ili trajnog regulisanja radnog statusa korisnika i
- nepoštovanjem kućnog reda od strane korisnika. Privremeno stanovanje obezbeđuje se licima iz člana 38. ove Odluke u stanovima i porodičnim stambenim zgradama kojima raspolaže Grad, a upravlja Centar.
Troškove stanovanja (za utrošenu električnu energiju, vodu, grejanje i komunalne usluge) snosi Centar, a iz sredstava budžeta Grada.
Međusobni odnosi Centra i korisnika regulišu se ugovorom.
Programske aktivnosti usmerene ka razvijanju i očuvanju potencijala korisnika, odnosno pripremi korisnika za održiv nezavisan život realizuje se u skladu sa svrhom usluge predviđene individualnim planom, na osnovu procene potreba korisnika (korisničke grupe), dece školskog uzrasta koja se nalaze u sistemu socijalne zaštite ili u hraniteljskoj porodici, za period od početka pa do završetka redovnog školovanja i mogu obuhvatiti:
- aktivnosti usmerene na podršku pri školovanju, usavršavanju kroz pohađanje raznih kurseva jezika i drugih interesnih sfera u skladu sa kapacitetima i procenom potreba korisnika-dece,
- organizovanje radno-okupacionih i edukativnih aktivnosti koje podstiču sticanje novih znanja i veština radi osposobljavanja u razvoju samostalnosti i donošenju odluka i
- ovladavanje praktičnim veštinama koje se koriste u svakodnevnom životu.
Sve navedene aktivnosti realizuju se uz saglasnost korisnika, zakonskog zastupnika ili staratelja.
Sredstva za realizaciju programskih aktivnosti obezbeđuju se u budžetu Grada i prenose se Centru, na osnovu dostavljenih rešenja.
Centar je u obavezi da Odeljenju za javne službe Gradske uprave grada Smedereva, nakon realizacije programskih aktivnosti, dostavi dokaze o prisutnosti korisnika i visini troškova.
Bliži uslovi u pogledu načina korišćenja stanova i porodičnih stambenih zgrada, troškova stanovanja, kao i programske i druge aktivnosti usmerene na osamostaljivanje korisnika koje obezbeđuje Centar, regulisaće se Pravilnikom.
8. Prihvatilište za žrtve nasilja ("Sigurna kuća")
Smeštaj u prihvatilište za žrtve nasilja ("Sigurna kuća") ostvaruju žrtve nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja u porodici (deca, odrasli i stari), koji nemaju adekvatnu porodičnu brigu i uslove za stanovanje i kojima je to najcelishodniji oblik privremenog zbrinjavanja.
Smeštaj u prihvatilište za žrtve nasilja priznaje se u situacijama akutnog stanja nasilja u porodici (nanošenje ili pokušaj nanošenja telesne povrede, prisiljavanje ili navođenje na seksualni odnos, izazivanje straha pretnjom ubistva, ograničavanje slobode kretanja ili komuniciranja sa trećim licima, vređanje kao i svako drugo drsko, bezobzirno i zlonamerno ponašanje).
Korisnicima iz člana 43. ove Odluke obezbeđuje se zbrinjavanje kroz obezbeđivanje bezbednog smeštaja, ishrane i higijene.
Korisnicima se takođe pruža savetodavna i psihološka podrška, medicinska, pravna i socijalna pomoć i pomoć pri kontaktu sa nadležnim institucijama.
Usluge smeštaja u prihvatilište za žrtve nasilja pružaju se najduže u trajanju do šest meseci.
Pružanje usluge u prihvatilište za žrtve nasilja, obavlja Centar, koji je registrovan za ovu vrstu delatnosti.
Rešenje o upućivanju lica u prihvatilište za žrtve nasilja sa teritorije van grada Smedereva donosi nadležni Centar za socijalni rad.
Sredstva za rad i funkcionisanje prihvatilišta za žrtve nasilja obezbeđuju se u budžetu grada, donatorstvom i iz drugih izvora u skladu sa zakonom, a za žrtve nasilja van teritorije grada Smedereva sredstva se obezbeđuju pružanjem usluga na osnovu cenovnika koji donosi Gradsko veće grada Smedereva na predlog Centra.
Usluga prihvatilišta za žrtve nasilja se može priznati i korisnicima van teritorije Grada, pod uslovom da prostorni kapaciteti nisu popunjeni, a na osnovu posebnog Ugovora koji zaključuje Centar i uputni organ.
Bliži uslovi u pogledu rada i funkcionisanja prihvatilišta za žrtve nasilja, utvrdiće se Pravilnikom.
9. Socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima
Socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima je vid posebnog oblika socijalne zaštite u namenski izgrađenom objektu predviđenom posebnim aktom.
Nosilac prava korišćenja objekta ovog oblika stanovanja je Grad, sa svim pravima i obavezama koje iz toga proističu, uključujući i upis u zemljišne knjige.
Troškovi investicionog održavanja objekta za socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima finansiraju se iz budžeta Grada.
Objektom namenjenim za socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima upravlja Centar.
Sve odluke koje se odnose na održavanje objekta u nadležnosti su Centra.
Socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima imaju stambeno neobezbeđena lica i porodice, u stanju socijalne potrebe (lokalno stanovništvo, izbegla i interno raseljena lica).
Korisnici prava iz prethodnog člana ove Odluke mogu biti:
1. lica i porodice, korisnici prava na materijalno obezbeđenje,
2. stara lica (samci ili parovi) sposobna da žive samostalno,
3. samohrani roditelji sa detetom,
4. žrtve seksualnog-porodičnog nasilja,
5. druge kategorije posebno socijalno ugroženih porodica, socijalno-ekonomski ugrožena lica i porodice, koje zbog fizičkih ili mentalnih bolesti, hronične bolesti ili invaliditeta člana porodice ne mogu da obezbede uslove za život.
U objektu se angažuje domaćin socijalnog stanovanja, koji je radno sposoban i koji sa svojom porodicom u objektu koristi stambenu jedinicu koja je namenjena domaćinskoj porodici.
O međusobnim pravima i dužnostima zaključuje se Ugovor između domaćina socijalnog stanovanja i Centra.
Izbor korisnika i domaćina socijalnog stanovanja obavlja Komisija Centra u skladu sa Pravilnikom.
Korisnici socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima su dužni da ukoliko imaju prihode veće od nivoa socijalne sigurnosti utvrđene zakonom, iz dela prihoda iznad nivoa socijalne sigurnosti, plaćaju srazmeran deo troškova za utrošenu struju, vodu, grejanje i komunalne usluge, na način i u rokovima koji se utvrđuju posebnim ugovorom između korisnika i Centra.
Za korisnike čiji su prihodi na nivou socijalne sigurnosti ili ispod njih, troškove iz prethodnog stava snosi Centar, a iz sredstava budžeta Grada, obezbeđenih za te namene.
Dokaz o visini ukupnih primanja domaćinstva na mesečnom nivou, korisnici stambenih jedinica dužni su da dostavljaju računovodstvu Centra na kvartalnom nivou.
Domaćin socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima sam snosi troškove navedene u prethodnom članu.
Korisniku prestaje pravo na korišćenje socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima u slučaju:
- kad ispuni uslov za neki drugi oblik socijalne zaštite,
- ako dođe do promene u njegovom porodičnom, radno pravnom ili imovinsko pravnom statusu, koja je od uticaja na njegovo pravo na korišćenje objekta,
- ako nenamenski koristi prostor i opremu,
- ako svojim ponašanjem remeti utvrđeni kućni red i time ometa druge korisnike u nesmetanom korišćenju smeštaja,
- ako ne izmiri pripadajuće troškove korišćenja stana,
- smrću korisnika.
Rešenje o prestanku korišćenja socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima donosi Komisija Centra u skladu sa Pravilnikom.
Centar je u obavezi da jednom godišnje preispita uslove za dalje korišćenje prava na socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima
10. Prevodilački servis za znakovni jezik za osobe sa invaliditetom
Usluga prevodilački servis za znakovni jezik za osobe sa invaliditetom je pružanje usluge prevođenja gluvim i nagluvim osobama sa srpskog znakovnog na srpski govorni jezik i obrnuto, radi prevazilaženja informacionih, komunikacionih i drugih prepreka i podsticanja ravnopravnosti i punog učešća u društvenoj zajednici.
Korisnici usluge prevodilački servis za znakovni jezik za osobe sa invaliditetom mogu biti gluve i nagluve osobe koje za komunikaciju koriste srpski znakovni jezik, kao i gluve osobe koje ne znaju znakovni jezik, već se koriste pantomimom i artikulacijom, odnosno osobe koje nisu u mogućnosti da na osnovu drugog oblika komunikacije, čitanjem sa usana, pisanjem ili na drugi način, ostvare neko pravo.
Korisnici usluge iz stava 1. ovog člana ne participiraju u korišćenju ove usluge.
Uslugu prevodilački servis za znakovni jezik za osobe sa invaliditetom pruža prevodilac ili tumač koji poseduje sertifikat Saveza gluvih i nagluvih Srbije, odnosno koji je stekao stručne kompetencije za obavljanje poslova prevodioca ili tumača za znakovni jezik.
Usluga se pruža na Zahtev korisnika usluge, ovlašćenog lica za staranje o korisniku usluge ili predstavnika nadležnih organa kod kojih korisnici ostvaruju svoja prava, a uz odgovarajuću dokumentaciju.
Izbor ovlašćenog pružaoca usluge obaviće se u skladu sa Pravilnikom i Zakonom o javnim nabavkama.
11. Usluga dnevnog boravka dece, mladih i odraslih osoba sa smetnjama u razvoju
Usluga dnevnog boravka dece, mladih i odraslih osoba sa smetnjama u razvoju dostupna je deci, mladima i odraslim osobama sa lakom ili umerenom mentalnom ometenošću, autizmom i višestrukom ometenošću, osobama sa telesno-fizičkim invaliditetom i osobama sa senzornim oštećenjima, ako je u zavisnosti od stepena i vrste ometenosti, mogućnosti i potreba ovih lica i iz drugih razloga, ovakav oblik zaštite najcelishodniji.
Uslugu iz stava 1. ovog člana obavlja Ustanova za dnevni boravak dece, mladih i odraslih osoba sa smetnjama u razvoju "Sunce" Smederevo.
U okviru usluge dnevnog boravka, korisnicima se obezbeđuje dnevni boravak, ishrana, zdravstvena zaštita, savetodavno-terapijske i socijalno edukativne i vaspitne funkcije i sportsko rekreativni sadržaji, prema njihovim sposobnostima, sklonostima i interesovanju.
V POSTUPAK ZA OSTVARIVANJE PRAVA I USLUGA
O zahtevima za ostvarivanje prava i usluga iz ove Odluke rešava u prvom stepenu Centar, osim o zahtevima za ostvarivanje prava iz člana 14. ove Odluke o kojima rešava Odeljenje za javne službe Gradske uprave grada Smedereva.
Procenu uslova za priznavanje prava i usluga iz ove Odluke obavlja Centar.
Postupak za ostvarivanje prava i usluga iz ove Odluke pokreće se na zahtev lica, odnosno njegovog zakonskog zastupnika ili staraoca ili po službenoj dužnosti.
Postupak za ostvarivanje prava i usluga iz ove Odluke vodi se po odredbama Zakona o socijalnoj zaštiti, Zakona o opštem upravnom postupku, Zakonom o javnim nabavkama i odredbama ove Odluke.
O žalbi na Rešenje Centra o ostvarivanju prava i usluga, koja proizilaze iz ove Odluke, odlučuje Odeljenje za javne službe Gradske uprave grada Smedereva.
O žalbi na Rešenje o vanrednoj novčanoj pomoći Odeljenja za javne službe Gradske uprave grada Smedereva, odlučuje Gradsko veće grada Smedereva.
VI SUFINANSIRANJE AKTIVNOSTI CRVENOG KRSTA SRBIJE - CRVENOG KRSTA SMEDEREVO
Crveni krst Srbije - Crveni krst Smederevo za svoje planirane i realizovane aktivnosti na godišnjem nivou, sufinansira se iz budžeta grada Smedereva.
Sredstva iz stava 1. ovog člana obezbeđuju se Crvenom krstu Srbije - Crvenom krstu Smederevo, na osnovu godišnjeg plana aktivnosti i finansijskog plana za budžetsku godinu, koji su usvojeni od strane Upravnog odbora Crvenog krsta Smederevo, i koji se dostavljaju Skupštini grada Smedereva na davanje saglasnosti, a preko Odeljenja za javne službe Gradske uprave grada Smedereva.
Posle davanja saglasnosti na godišnji plan aktivnosti i finansijski plan na sednici Skupštine grada Smedereva, Grad sa Crvenim krstom Srbije - Crvenim krstom Smederevo zaključuje Ugovor o sufinansiranju programskih aktivnosti.
Crveni krst Srbije - Crveni krst Smederevo je dužan da početkom svake kalendarske godine Skupštini grada Smedereva dostavi izveštaj o radu i finansijski izveštaj za prethodnu kalendarsku godinu, a preko Odeljenja za javne službe Gradske uprave grada Smedereva.
Crveni krst Srbije - Crveni krst Smederevo je dužan da, pored izveštaja iz stava 4. ovog člana, Odeljenju za javne službe Gradske uprave grada Smedereva dostavlja i druge izveštaje na zahtev ovog Odeljenja.
Sredstva za ostvarivanje prava i usluga po ovoj Odluci, obezbeđuju se u budžetu Grada i prenose se Centru prema vrstama prava i usluga socijalne zaštite ili ustanovi u kojoj će se ta prava i usluge neposredno ostvarivati, ukoliko ovom Odlukom nije drugačije regulisano.
Za utvrđivanje i ostvarivanje prava i usluga po ovoj Odluci na ime izvršavanja poslova utvrđenih Odlukom, kao i za realizaciju programa sprovođenja i unapređenja socijalne zaštite od interesa za Grad, Centru se iz budžeta Grada obezbeđuju sredstva za isplatu bruto zarade zaposlenih koje, zbog povećanog obima posla, finansira Grad.
Visina sredstava iz prethodnog stava utvrđivaće se i prenositi Centru u skladu sa odgovarajućim Zakonom i drugim aktima Vlade Republike Srbije.
Izveštaj o povećanju obima poslova i neophodnosti prijema novozaposlenih podnosi Centar Gradu.
Pored sredstava iz stava 1. ovog člana, Centru se u budžetu Grada obezbeđuju i sredstva za finansiranje dela materijalnih troškova, sredstva za izgradnju, opremanje i osavremenjavanje Centra, stručno usavršavanje zaposlenih, za finansiranje programa sprovođenja i unapređenja socijalne zaštite u Gradu, kao i za sve ostale neophodne troškove u drugim opravdanim slučajevima.
Gradsko veće grada Smedereva, na predlog Odeljenja za javne službe Gradske uprave grada Smedereva i Centra će u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke doneti pravilnike o ostvarivanju prava i pružanja usluga u oblasti socijalne zaštite iz nadležnosti grada Smedereva.
Danom početka primene ove Odluke prestaje da važi Odluka o pravima i oblicima socijalne zaštite u gradu Smederevu ("Službeni list grada Smedereva", broj 3/2013).
Prečišćen tekst Odluke o pravima socijalne zaštite u gradu Smederevu objaviti u "Službenom listu grada Smedereva".
Samostalni član Odluke o izmenama i dopuni
Odluke o pravima socijalne zaštite u gradu Smederevu
("Sl. list grada Smedereva", br. 4/2018)
Član 3
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Smedereva".