STATUTGRADA SMEDEREVA("Sl. list grada Smedereva", br. 12/2016 - prečišćen tekst i 1/2019) |
Grad Smederevo je teritorijalna jedinica Republike Srbije u kojoj građani ostvaruju lokalnu samoupravu, u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim Statutom.
Teritoriju Grada čine naseljena mesta, odnosno područja katastarskih opština, u skladu sa zakonom kojim se uređuje teritorijalna organizacija Republike Srbije.
Grad čine naseljena mesta, i to: Badljevica, Binovac, Vodanj, Vranovo, Vrbovac, Vučak, Dobri Do, Drugovac, Kolari, Landol, Lipe, Lugavčina, Lunjevac, Mala Krsna, Malo Orašje, Mihajlovac, Osipaonica, Petrijevo, Radinac, Ralja, Saraorci, Seone, Skobalj, Smederevo, Suvodol, Udovice, Šalinac i Kulič.
Naseljeno mesto Smederevo je gradskog karaktera.
Granice naseljenih mesta utvrđuju se odlukom Skupštine grada.
Promena teritorije grada vrši se na način utvrđen Zakonom.
Na teritoriji grada mogu da se obrazuju dve ili više gradskih opština.
Postupak podele grada na gradske opštine i na nove jedinice lokalne samouprave utvrđen je Zakonom.
Grad ima svojstvo pravnog lica, sa sedištem u Smederevu.
Grad ima svoju imovinu.
Imovinom grada samostalno upravljaju organi grada u skladu sa zakonom.
Organi Grada imaju pečat.
Pečat je okruglog oblika sa ispisanim tekstom: "Republika Srbija - Grad Smederevo", naziv organa Grada i grb Republike Srbije u sredini pečata.
Tekst je ispisan na srpskom jeziku i ćiriličnim pismom.
U Gradu je u službenoj upotrebi srpski jezik i ćirilično pismo.
Grad ima svoje simbole (grb i zastavu), čiju sadržinu, izgled i način upotrebe utvrđuje Skupština grada posebnom odlukom, u skladu sa zakonom.
Dan grada, kao i druge praznike grada Smedereva, određuje Skupština grada posebnom odlukom, uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za lokalnu samoupravu, u skladu sa zakonom.
Grad ustanovljava nagrade i druga javna priznanja organizacijama i građanima za značajna ostvarenja u proizvodnji, nauci, umetnosti i drugim društvenim oblastima.
Grad dodeljuje zvanje počasnog građanina Grada, uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za lokalnu samoupravu.
Vrste nagrade i drugih javnih priznanja, uslovi i načini njihovog dodeljivanja, kao i uslovi i način dodele zvanja počasnog građanina, uređuju se posebnom odlukom Skupštine grada.
Grad samostalno odlučuje o poslovima iz svoje nadležnosti, u skladu sa svojim pravima i dužnostima utvrđenim Ustavom, zakonom, drugim propisima i Statutom.
Građani koji imaju biračko pravo i prebivalište na teritoriji Grada učestvuju u vršenju poslova iz nadležnosti Grada, preko svojih izabranih predstavnika u Skupštini grada, putem referenduma, građanske inicijative i zbora građana, u skladu sa Ustavom, zakonom i Statutom.
Rad organa Grada je javan.
Javnost rada po pravilu obezbeđuje se putem izdavanja biltena, informatora, službenog lista grada Smedereva, saradnjom sa medijima, organizovanjem javnih slušanja i javnih rasprava, prezentovanjem odluka i drugih akata javnosti i postavljanjem internet prezentacije.
U Gradu se vrše poslovi od neposrednog interesa za građane utvrđeni Ustavom i zakonom, poslovi koji su Gradu povereni iz okvira prava i dužnosti Republike, kao i drugi poslovi utvrđeni ovim Statutom.
Grad preko svojih organa, u skladu s Ustavom i zakonom:
1. donosi svoj statut, budžet i završni račun, prostorni i urbanistički plan i program razvoja grada, kao i strateške planove i programe lokalnog ekonomskog razvoja;
2. uređuje i obezbeđuje obavljanje i razvoj komunalnih delatnosti, lokalni prevoz, korišćenje građevinskog zemljišta i poslovnog prostora;
3. stara se o izgradnji, rekonstrukciji, održavanju i korišćenju lokalnih puteva i ulica i drugih javnih objekata od gradskog značaja;
4. stara se o zadovoljavanju potreba građana u oblasti prosvete (predškolsko vaspitanje i obrazovanje i osnovno i srednje obrazovanje i vaspitanje), naučnoistraživačke i inovacione delatnosti, kulture, zdravstvene i socijalne zaštite, dečije zaštite, sporta i fizičke kulture;
5. obezbeđuje ostvarivanje posebnih potreba osoba sa invaliditetom i zaštitu prava osetljivih grupa;
6. stara se o razvoju i unapređenju turizma, zanatstva, ugostiteljstva i trgovine;
7. donosi i realizuje programe za podsticanje lokalnog ekonomskog razvoja, preduzima aktivnosti za održavanje postojećih i privlačenje novih investicija i unapređuje opšte uslove poslovanja;
8. stara se o zaštiti životne sredine, zaštiti od elementarnih i drugih nepogoda, zaštiti kulturnih dobara od značaja za grad;
9. stara se o zaštiti, unapređenju i korišćenju poljoprivrednog zemljišta i sprovodi politiku ruralnog razvoja;
10. stara se o ostvarivanju, zaštiti i unapređenju ljudskih i manjinskih prava, rodnoj ravnopravnosti, kao i o javnom informisanju u gradu;
11. obrazuje i uređuje organizaciju i rad organa, organizacija i službi za potrebe grada, organizuje službu pravne pomoći građanima i uređuje organizaciju i rad mirovnih veća;
12. utvrđuje simbole grada i njihovu upotrebu;
13. upravlja gradskom imovinom i utvrđuje stope izvornih prihoda, kao i visinu lokalnih taksi;
14. propisuje prekršaje za povrede gradskih propisa;
15. obavlja i druge poslove od lokalnog značaja određene zakonom (npr: u oblastima odbrane, zaštite i spasavanja, zaštite od požara, omladinske politike, zoohigijene i dr.), kao i poslove od neposrednog interesa za građane, u skladu sa Ustavom, zakonom i Statutom.
Grad obavlja određene poslove iz okvira prava i dužnosti Republike, koji mu se povere zakonom, kao poverene poslove.
Grad obavlja kao poverene poslove pojedine poslove inspekcijskog nadzora iz oblasti, prosvete, zdravstva, zaštite životne sredine, rudarstva, prometa roba i usluga, poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva i druge inspekcijske poslove u skladu sa zakonom.
Grad vrši nadležnosti opštine, kao i druge nadležnosti i poslove državne uprave, koji su mu zakonom povereni.
Grad, u skladu sa zakonom, obrazuje komunalnu policiju, obezbeđuje i organizuje vršenje poslova komunalne policije.
Organi grada su: Skupština grada, gradonačelnik, Gradsko veće i Gradska uprava.
Skupština grada, u skladu sa zakonom:
1) donosi statut grada i Poslovnik Skupštine;
2) donosi budžet i završni račun grada;
3) utvrđuje stope izvornih prihoda grada, kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksi i naknada;
4) donosi program razvoja grada i pojedinih delatnosti;
5) donosi prostorni i urbanistički plan grada i programe uređivanja građevinskog zemljišta;
6) donosi propise i druge opšte akte;
7) bira i razrešava lokalnog ombudsmana;
8) raspisuje gradski referendum i referendum na delu teritorije grada, izjašnjava se o predlozima sadržanim u građanskoj inicijativi i utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu;
9) osniva službe, javna preduzeća, ustanove i organizacije, utvrđene statutom grada i vrši nadzor nad njihovim radom;
10) imenuje i razrešava upravni i nadzorni odbor, imenuje i razrešava direktore javnih preduzeća, ustanova, organizacija i službi, čiji je osnivač i daje saglasnost na njihove statute, u skladu sa zakonom;
11) bira i razrešava predsednika Skupštine i zamenika predsednika Skupštine;
12) postavlja i razrešava sekretara Skupštine;
13) bira i razrešava gradonačelnika i, na predlog gradonačelnika, bira zamenika gradonačelnika i članove Gradskog veća;
14) utvrđuje gradske takse i druge lokalne prihode koji gradu pripadaju po zakonu;
15) utvrđuje naknadu za uređivanje građevinskog zemljišta;
16) donosi akt o javnom zaduživanju grada, u skladu sa zakonom kojim se uređuje javni dug;
17) propisuje radno vreme ugostiteljskih, trgovinskih i zanatskih objekata;
18) daje mišljenje o republičkom i regionalnom prostornom planu;
19) daje mišljenje o zakonima kojima se uređuju pitanja od interesa za lokalnu samoupravu;
20) daje saglasnost na upotrebu imena, grba i drugog obeležja grada;
21) razmatra izveštaje o radu i daje saglasnost na programe rada korisnika budžeta i javnih preduzeća odnosno službi, ustanova i organizacija čiji je osnivač Skupština grada;
22) donosi zaključak o pokretanju postupka za pribavljanje nepokretnosti u javnu svojinu grada Smedereva, odnosno za otuđenje nepokretnosti iz javne svojine grada Smedereva i odluku o pribavljanju nepokretnosti u javnu svojinu grada Smedereva, odnosno o otuđenju nepokretnosti iz javne svojine grada Smedereva;
23) donosi odluku o zasnivanju hipoteke na nepokretnostima koje su u javnoj svojini grada Smedereva;
24) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom i statutom.
Postupak javne rasprave obavezno se sprovodi prilikom pripreme statuta, budžeta (u delu planiranja investicija), strateških planova razvoja, utvrđivanje stope izvornih prihoda, prostornih i urbanističkih planova, kao i drugih opštih akata na osnovu predloga 100 građana sa biračkim pravom ili zahteva 1/3 odbornika.
Javna rasprava traje 15 dana, osim ako Zakonom, ovim Statutom ili posebnom odlukom Skupštine grada nije drukčije određeno.
Skupština je najviši organ Grada, koji čine odbornici, koje biraju građani na neposrednim izborima, tajnim glasanjem u skladu sa zakonom i Statutom.
Skupština ima 70 odbornika.
Odbornici se biraju na 4 godine.
Izbor odbornika obavlja se u gradu kao jedinstvenoj izbornoj jedinici.
Skupština grada odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja odbornika.
Odluke se donose većinom glasova prisutnih odbornika, ukoliko zakonom ili Statutom nije drukčije određeno.
O donošenju Statuta, budžeta, prostornih i urbanističkih planova i drugim slučajevima u skladu sa zakonom, odlučuje se većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Organi za sprovođenje izbora su gradska izborna komisija i birački odbori.
Gradsku izbornu komisiju imenuje Skupština grada u skladu sa zakonom.
Pravo je i dužnost odbornika da učestvuje u radu Skupštine i njenih radnih tela, izvršava poverene zadatke, predlaže Skupštini raspravu o određenim pitanjima, podnosi inicijative za donošenje odluka i drugih akata, daje amandmane na predloge propisa i učestvuje u drugim aktivnostima Skupštine grada.
Odbornik ima pravo da bude redovno obaveštavan o pitanjima od značaja za obavljanje odborničke dužnosti, kao i da na lični zahtev od organa i službi grada dobije podatke koji su mu potrebni za rad.
Za blagovremeno dostavljanje obaveštenja, traženih podataka, spisa i uputstava odgovoran je sekretar Skupštine grada, a načelnik Gradske uprave grada Smedereva kada se obaveštenje, traženi podatak, spis i uputstvo odnose na delokrug i rad Gradske uprave.
Prava i dužnosti odbornika detaljnije se regulišu Poslovnikom Skupštine grada.
Skupština grada ima predsednika Skupštine.
Predsednik Skupštine organizuje rad Skupštine, saziva i predsedava njenim sednicama, stara se o ostvarivanju javnosti rada Skupštine, potpisuje akta i propise koje je donela Skupština, sarađuje sa izvršnim organima i vrši poslove koje mu poveri Skupština.
Sednicu Skupštine grada saziva predsednik Skupštine, po potrebi, a najmanje jednom u tri meseca.
Predsednik Skupštine je dužan da sednicu zakaže na zahtev gradonačelnika, Gradskog veća ili 1/3 trećine od ukupnog broja odbornika, u roku od 7 dana od dana podnošenja zahteva, tako da dan održavanja sednice bude najkasnije u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva.
U situacijama koje opravdavaju hitnost u sazivanju sednice Skupštine, predsednik Skupštine može zakazati sednicu u roku koji nije kraći od 24 časa od prijema zahteva.
Zahtev za sazivanje sednice iz stava 3. ovog člana mora da sadrži razloge koji opravdavaju hitnost sazivanja, kao i obrazloženje posledica koje bi nastupile njenim nesazivanjem.
Minimalan rok za sazivanje sednice Skupštine iz stava 3. ovog člana, ne odnosi se na sazivanje sednice Skupštine u uslovima proglašene vanredne situacije.
Ako predsednik Skupštine ne zakaže sednicu u roku iz stava 2. ovog člana, sednicu može zakazati podnosilac zahteva, a predsedava odbornik koga odredi podnosilac zahteva.
Predsednik Skupštine može odložiti sednicu koju je sazvao samo u slučaju kada ne postoji kvorum potreban za rad, a u drugim slučajevima o odlaganju sednice odlučuje Skupština.
Predsednik Skupštine, na predlog najmanje 1/3 od ukupnog broja odbornika, bira se iz reda odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine grada.
Odbornik može da učestvuje u predlaganju samo jednog kandidata.
Za predsednika Skupštine izabran je kandidat koji dobije većinu glasova od ukupnog broja odbornika.
Ako je predloženo više kandidata, a ni jedan nije dobio potrebnu većinu, glasanje se ponavlja i to između dva kandidata koji su dobili najveći broj glasova, ili o više kandidata koji su dobili jednak i istovremeno najveći broj glasova.
Ako ni u drugom krugu predsednik Skupštine nije izabran, ponavlja se postupak izbora ponovnim predlaganjem novih kandidata.
Postupak predlaganja kandidata ponoviće se i ako je na listi za izbor predsednika Skupštine bio samo jedan kandidat koji nije izabran.
Sednicu novog saziva Skupštine grada saziva predsednik Skupštine grada prethodnog saziva, u roku od 15 dana od dana objavljivanja rezultata izbora.
Ukoliko predsednik Skupštine grada iz prethodnog saziva ne sazove sednicu novog saziva u roku iz stava 1. ovog člana, sednicu novog saziva sazvaće najstariji kandidat za odbornika u roku od 15 dana od isteka roka iz stava 1. ovog člana.
Sednicom predsedava najstariji kandidat za odbornika do izbora predsednika Skupštine grada.
Skupština grada se smatra konstituisanom izborom predsednika Skupštine grada i postavljenjem sekretara Skupštine grada.
Predsednik Skupštine stupa na dužnost po objavljivanju rezultata glasanja i preuzima predsedavanje sednicom.
Ako izabrani predsednik Skupštine nije prisutan na sednici, predsedavajući Skupštine nastaviće sa predsedavanjem sednice do izbora zamenika predsednika Skupštine.
Predsedniku Skupštine prestaje funkcija pre isteka vremena na koje je izabran:
- ostavkom,
- prestankom mandata odbornika na način i po postupku utvrđenim zakonom i
- razrešenjem.
U slučaju podnošenja ostavke, predsedniku Skupštine prestaje funkcija danom održavanja sednice na kojoj je podneo ostavku, odnosno na prvoj narednoj sednici Skupštine, ako je ostavku podneo u vremenu između dve sednice.
U slučajevima prestanka funkcije predsednika Skupštine utvrđenim u stavu 1. alinejama 1. i 2. ovog člana, ne otvara se pretres, niti se odlučuje, već se prestanak funkcije predsednika Skupštine po ovim osnovima samo konstatuje.
Predsednik Skupštine grada može biti razrešen i pre isteka vremena na koje je izabran, na isti način na koji je biran.
Predsednik Skupštine grada može biti na stalnom radu u Gradu.
Predsednik Skupštine ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Zamenik predsednika Skupštine bira se i prestaje mu funkcija pre isteka vremena na koje je izabran na način i po postupku koji je utvrđen za predsednika Skupštine.
Ako zameniku predsednika Skupštine miruju prava iz radnog odnosa usled izbora na tu funkciju, zamenik predsednika Skupštine može biti na stalnom radu u Gradu.
Skupština grada ima sekretara koji se stara o obavljanju stručnih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sednica Skupštine i njenih radnih tela i rukovodi administrativnim poslovima vezanim za njihov rad.
Sekretar Skupštine se postavlja, na predlog predsednika Skupštine, na četiri godine i može biti ponovo postavljen.
Za sekretara Skupštine grada može biti postavljeno lice koje ima stečeno visoko obrazovanje iz naučne oblasti pravne nauke na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu, sa položenim stručnim ispitom za rad u organima uprave i radnim iskustvom od najmanje 3 godine.
Skupština grada može, na predlog predsednika Skupštine, razrešiti sekretara i pre isteka mandata.
Sekretar Skupštine grada može podneti ostavku i pre isteka mandata na koji je postavljen.
Sekretar može imati zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti.
Zamenik sekretara Skupštine grada postavlja se i razrešava na isti način i pod istim uslovima kao i sekretar.
Zamenik sekretara može podneti ostavku i pre isteka mandata na koji je postavljen.
Skupština grada osniva savete i komisije kao stalna radna tela radi razmatranja i rešavanja pojedinih pitanja iz njene nadležnosti.
Stalna radna tela daju mišljenje na predloge propisa i odluka koje donosi Skupština grada i obavljaju i druge poslove u skladu sa Statutom grada.
Broj radnih tela, izbor, prava i dužnosti predsednika i članova radnih tela utvrđuju se Poslovnikom Skupštine grada Smedereva.
Radno telo može organizovati javno slušanje o predlozima propisa i odluka o kojima odlučuje Skupština.
Skupština grada posebnom odlukom o stalnim radnim telima bliže uređuje delokrug, način rada, kao i broj članova stalnih radnih tela u skladu sa brojem utvrđenim u Poslovniku Skupštine grada.
Skupština ima Poslovnik, kojim se bliže uređuje način pripreme, vođenja i rad Skupštine, njenih radnih tela i druga pitanja vezana za njen rad.
Izvršni organi grada su gradonačelnik i Gradsko veće.
Gradonačelnika bira Skupština grada, iz reda odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine grada.
Gradonačelnik ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Predsednik Skupštine grada predlaže kandidata za gradonačelnika.
Kandidat za gradonačelnika predlaže kandidata za zamenika gradonačelnika iz reda odbornika, koga bira Skupština grada na isti način kao gradonačelnika.
Gradonačelniku i zameniku gradonačelnika izborom na ove funkcije prestaje mandat odbornika u Skupštini grada.
Gradonačelnik i zamenik gradonačelnika su na stalnom radu u Gradu.
Gradonačelnik može biti razrešen pre isteka vremena na koje je biran, na obrazložen predlog najmanje 1/3 od ukupnog broja odbornika, na isti način na koji je izabran.
O predlogu za razrešenje gradonačelnika mora se raspravljati i odlučivati u roku od 15 dana od dana dostavljanja predloga predsedniku Skupštine grada, uz primenu minimalnog roka za sazivanje sednice iz člana 26. stav 2. i 3. Statuta.
Ako Skupština ne razreši gradonačelnika odbornici koji su podneli predlog za razrešenje ne mogu ponovo predložiti razrešenje gradonačelnika, pre isteka roka od šest meseci od odbijanja prethodnog predloga.
Gradonačelnik može podneti ostavku.
O podnetoj ostavci gradonačelnika predsednik Skupštine grada obaveštava odbornike na početku prve naredne sednice Skupštine.
Gradonačelnik grada:
1) predstavlja i zastupa grad;
2) predlaže način rešavanja pitanja o kojima odlučuje Skupština;
3) naredbodavac je za izvršenje budžeta;
4) usmerava i usklađuje rad Gradske uprave;
5) donosi pojedinačne akte za koje je ovlašćen zakonom, statutom ili odlukom Skupštine;
6) vrši i druge poslove utvrđene zakonom, statutom i drugim aktima grada.
U gradu može biti postavljeno najviše 5 pomoćnika gradonačelnika za pojedine oblasti (ekonomski razvoj, urbanizam, primarna zdravstvena zaštita, zaštita životne sredine, poljoprivreda i dr.).
Pomoćnike gradonačelnika postavlja i razrešava gradonačelnik.
Pomoćnici gradonačelnika pokreću inicijative, predlažu projekte i sačinjavaju mišljenja u vezi sa pitanjima koja su od značaja za razvoj u oblastima za koje su postavljeni i vrše druge poslove po nalogu gradonačelnika.
Pomoćnici gradonačelnika se postavljaju u kabinetu gradonačelnika najduže na period dok traje dužnost gradonačelnika.
Gradsko veće čine gradonačelnik, zamenik gradonačelnika, kao i 11 članova Gradskog veća koje bira Skupština grada, na period od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom od ukupnog broja odbornika.
Kandidate za članove Gradskog veća predlaže kandidat za gradonačelnika.
Kada odlučuje o izboru gradonačelnika Skupština grada istovremeno i objedinjeno odlučuje o izboru zamenika gradonačelnika i članova Gradskog veća.
Gradonačelnik je predsednik Gradskog veća.
Zamenik gradonačelnika je član Gradskog veća po funkciji.
Članovi Gradskog veća koje bira Skupština grada ne mogu istovremeno biti i odbornici, a mogu biti zaduženi za jedno ili više određenih područja iz nadležnosti grada.
Odborniku koji bude izabran za člana Gradskog veća prestaje odbornički mandat.
Članovi Gradskog veća mogu biti na stalnom radu u Gradu.
Gradsko veće:
1) predlaže statut, budžet i druge odluke i akte koje donosi Skupština;
2) neposredno izvršava i stara se o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine grada;
3) donosi odluku o privremenom finansiranju u slučaju da Skupština grada ne donese budžet pre početka fiskalne godine;
4) vrši nadzor nad radom Gradske uprave, poništava ili ukida akte Gradske uprave koji nisu u saglasnosti sa zakonom, ovim statutom i drugim opštim aktom ili odlukom koje donosi Skupština grada;
5) rešava u upravnom postupku u drugom stepenu o pravima i obavezama građana, preduzeća i ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti grada;
6) prati realizaciju programa poslovanja i vrši koordinaciju rada javnih preduzeća čiji je osnivač grad;
7) podnosi tromesečni izveštaj o radu javnih preduzeća Skupštini grada, radi daljeg izveštavanja u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća,
8) stara se o izvršavanju poverenih nadležnosti iz okvira prava i dužnosti Republike;
9) postavlja i razrešava načelnika i zamenika načelnika Gradske uprave;
10) donosi zaključak o pokretanju postupka i po sprovedenom postupku odluku o davanju u zakup nepokretnosti u javnoj svojini grada Smedereva;
11) donosi odluku o davanju saglasnosti javnim preduzećima i društvima kapitala čiji je osnivač, za upis prava svojine u javnu evidenciju o nepokretnostima i pravima na njima;
12) donosi odluku o prenosu prava javne svojine grada Smedereva na drugog nosioca prava javne svojine, kao i odluku kojom se predlaže prenos prava javne svojine sa drugog nosioca prava javne svojine u javnu svojinu grada Smedereva (sa naknadom ili bez naknade), uključujući i razmenu;
13) donosi odluku o davanju nepokretnosti u javnoj svojini grada Smedereva na korišćenje, kao i odluke o oduzimanju i prestanku korišćenja;
14) vrši i druge poslove utvrđene zakonom, statutom i drugim aktima Grada.
Gradonačelnik predstavlja Gradsko veće, saziva i vodi njegove sednice.
Gradonačelnik je odgovoran za zakonitost rada Gradskog veća.
Gradonačelnik je dužan da obustavi od primene odluku Gradskog veća za koju smatra da nije saglasna zakonu.
Gradsko veće može da odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja njegovih članova.
Gradsko veće odlučuje većinom glasova prisutnih članova.
Organizacija, način rada i odlučivanja Gradskog veća, detaljnije se uređuje njegovim Poslovnikom, u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Gradonačelnik i Gradsko veće redovno izveštavaju Skupštinu grada, po sopstvenoj inicijativi ili na njen zahtev, o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine grada.
Razrešenjem gradonačelnika prestaje mandat zamenika gradonačelnika i Gradskog veća.
Zamenik gradonačelnika, odnosno član Gradskog veća, mogu biti razrešeni pre isteka vremena na koje su birani, na predlog gradonačelnika ili najmanje 1/3 od ukupnog broja odbornika, na isti način na koji su izabrani.
Istovremeno sa predlogom za razrešenje zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća, gradonačelnik je dužan da Skupštini grada podnese predlog za izbor novog zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća, koja istovremeno donosi odluku o razrešenju i o izboru.
O podnetoj ostavci gradonačelnika, zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća, predsednik Skupštine grada obaveštava odbornike na početku prve naredne sednice Skupštine grada.
Gradonačelnik, zamenik gradonačelnika ili član Gradskog veća koji su razrešeni ili su podneli ostavku, ostaju na dužnosti i vrše tekuće poslove, do izbora novog gradonačelnika, zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća.
Prestankom mandata Skupštine prestaje mandat izvršnih organa grada, s tim da oni vrše tekuće poslove iz svoje nadležnosti do stupanja na dužnost novog gradonačelnika i Gradskog veća, odnosno predsednika i članova Privremenog organa ako je Skupštini mandat prestao zbog raspuštanja Skupštine.
Gradska uprava:
1) priprema nacrte propisa i drugih akata koje donosi Skupština grada, gradonačelnik i Gradsko veće;
2) izvršava odluke i druge akte Skupštine grada, gradonačelnika i Gradskog veća;
3) rešava u upravnom postupku u prvom stepenu o pravima i dužnostima građana, preduzeća, ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti grada;
4) obavlja poslove upravnog nadzora nad izvršavanjem propisa i drugih opštih akata Skupštine grada;
5) izvršava zakone i druge propise čije je izvršavanje povereno gradu;
6) obavlja stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe rada Skupštine grada, gradonačelnika i Gradskog veća.
Gradska uprava postupa prema pravilima struke, nepristrasno i politički neutralno i dužna je da svakom omogući jednaku pravnu zaštitu u ostvarivanju prava, obaveza i pravnih interesa.
Gradska uprava je dužna da građanima omogući brzo i delotvorno ostvarivanje njihovih prava i pravnih interesa.
Gradska uprava je dužna da građanima daje potrebne podatke i obaveštenja i pruža pravnu pomoć.
Gradska uprava je dužna da u skladu sa zakonom, sarađuje sa građanima i da u skladu sa zakonom, poštuje ličnost i dostojanstvo građana.
Gradska uprava obrazuje se kao jedinstveni organ.
Gradskom upravom kao jedinstvenim organom rukovodi načelnik.
Načelnik Gradske uprave može imati zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Za načelnika Gradske uprave može biti postavljeno lice koje ima stečeno visoko obrazovanje iz naučne oblasti pravne nauke na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu, najmanje 5 godina radnog iskustva u struci i položen državni stručni ispit za rad u organima državne uprave.
Zamenik načelnika Gradske uprave postavlja se na isti način i pod istim uslovima kao načelnik.
U Gradskoj upravi obrazovanoj kao jedinstveni organ, za vršenje srodnih poslova, mogu se obrazovati unutrašnje organizacione jedinice.
Načelnika gradske uprave postavlja Gradsko veće, na osnovu javnog oglasa, na pet godina.
Rukovodioce organizacionih jedinica u upravi raspoređuje načelnik.
Načelnik za svoj rad i rad uprave odgovara Gradskom veću u skladu sa ovim Statutom i aktom o organizaciji Gradske uprave.
Akt o organizaciji Gradske uprave donosi Skupština grada na predlog Gradskog veća.
Akt o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji Gradske uprave, službi i organizacija objedinjuje načelnik Gradske uprave i dostavlja Gradskom veću na usvajanje.
U postupku pred Gradskom upravom, u kome se rešava o pravima, obavezama i interesima građana i pravnih lica, primenjuju se propisi o upravnom postupku.
Gradsko veće rešava sukob nadležnosti između gradske uprave i drugih preduzeća, organizacija i ustanova kad na osnovu odluke Skupštine grada odlučuju o pojedinim pravima građana, pravnih lica ili drugih stranaka.
Načelnik gradske uprave rešava sukob nadležnosti između unutrašnjih organizacionih jedinica.
Poslove Gradske uprave koji se odnose na ostvarivanje prava, obaveza i interesa građana i pravnih lica mogu obavljati lica koja imaju propisanu školsku spremu, položen stručni ispit za rad u organima državne uprave i odgovarajuće radno iskustvo, u skladu sa zakonom i drugim propisom.
O izuzeću načelnika Gradske uprave rešava Gradsko veće.
O izuzeću službenog lica u Gradskoj upravi rešava načelnik.
IV NEPOSREDNO UČEŠĆE GRAĐANA U OSTVARIVANJU POSLOVA GRADA
Građani neposredno učestvuju u ostvarivanju poslova grada putem građanske inicijative, zbora građana i referenduma.
Građani putem građanske inicijative predlažu Skupštini grada donošenje akta kojim će se urediti određeno pitanje iz nadležnosti grada, promenu Statuta ili drugih akata i raspisivanje referenduma u skladu sa zakonom i Statutom.
O predlogu iz stava 1. ovog člana, Skupština je dužna da održi raspravu i da dostavi obrazložen odgovor građanima u roku od 60 dana od dobijanja predloga.
Broj potpisa građana potreban za pokretanje građanske inicijative iznosi 5% od ukupnog broja građana sa biračkim pravom.
Skupština grada je dužna da na internet prezentaciji Grada, odnosno na drugi primeren način obavesti javnost da je otpočeo rad na pripremi propisa koje donosi Skupština grada.
Javna rasprava može se sprovesti u postupku donošenja drugih opštih akata iz nadležnosti Skupštine grada, na osnovu zahteva predlagača opšteg akta, jedne trećine odbornika ili predloga 100 građana.
Radi sprovođenja javne rasprave, predlog građana je potrebno da svojim potpisima podrži najmanje 100 građana sa biračkim pravom na teritoriji Grada.
Prikupljanje potpisa građana za sprovođenje javne rasprave se sprovodi u skladu sa propisima koji uređuju građansku inicijativu.
Komisija za propise, kao nadležno stalno radno telo Skupštine grada, odlučuje po primljenom predlogu građana o sprovođenju postupka javne rasprave.
Zbor građana saziva se za naseljeno mesto ili deo naseljenog mesta koji može biti: zaselak, ulica, deo gradskog naselja, područje mesne zajednice.
Zbor građana može da razmatra i daje predloge o pitanjima od interesa za područje za koje je sazvan.
Zbor građana većinom glasova prisutnih usvaja zahteve i predloge i upućuje ih Skupštini ili pojedinim organima i službama grada.
Organi i službe grada dužni su da u roku od 60 dana od održavanja zbora građana, razmotre zahteve i predloge građana i o njima zauzmu stav, odnosno donesu odgovarajuću odluku ili meru i o tome obaveste građane.
Zbor građana može sazvati gradonačelnik, predsednik Skupštine grada, ovlašćeni predstavnik mesne zajednice ili drugog oblika mesne samouprave ili grupa od najmanje 50 građana koji imaju prebivalište na području za koje se zbor saziva.
O održavanju zbora građani se obaveštavaju isticanjem akta o sazivanju zbora na oglasnoj tabli, putem sredstava informisanja ili na drugi uobičajen način.
Lice koje saziva zbor (sazivač) dužno je da obavesti Gradsku upravu o održavanju zbora građana.
Zborom građana predsedava sazivač zbora ili lice koje on pismenim putem ovlasti.
Odlukom Skupštine bliže će se urediti način sazivanja zbora građana, njegov rad i ostala pitanja koja nisu regulisana Statutom.
Skupština grada može na sopstvenu inicijativu, većinom glasova od ukupnog broja odbornika, da raspiše referendum o pitanjima iz svoga delokruga.
Skupština grada dužna je da raspiše referendum o pitanju iz svoga delokruga na zahtev građana.
Zahtev građana punovažno je pokrenut, ako je lista potpisnika zahteva sastavljena u skladu sa zakonom i ako je istu potpisalo najmanje 10% birača grada, koji su upisani u birački spisak na dan predaje zahteva građana gradu.
Odluka putem referenduma doneta je ako se za nju izjasnila većina građana sa biračkim pravom na teritoriji Grada, koja je glasala, pod uslovom da je glasalo više od polovine ukupnog broja građana.
Odluka doneta na referendumu je obavezna, a Skupština grada je ne može staviti van snage, niti izmenama i dopunama menjati njenu suštinu u narednom periodu od godinu dana od dana donošenja odluke.
Organi i službe grada dužni su da obaveštavaju javnost o svom radu preko sredstava javnog informisanja i na drugi prikladan način.
Organi i službe grada dužni su da građanima u ostvarivanju njihovih prava i obaveza daju potrebne podatke, objašnjenja i obaveštenja.
Organi i službe grada dužni su da svima omoguće podnošenje pritužbi na svoj rad i na nepravilan odnos zaposlenih.
Na podnete pritužbe organi i službe grada dužni su da odgovore u roku od 30 dana, ako podnosilac pritužbe zahteva odgovor.
Radi zadovoljavanja potreba i interesa građana u gradskim naseljima i selima obrazuju se mesne zajednice, a mogu se obrazovati i drugi oblici mesne samouprave.
Predlog za obrazovanje, odnosno ukidanje mesne zajednice ili drugog oblika mesne samouprave, mogu podneti najmanje 10% birača sa prebivalištem na području na koje se predlog odnosi, najmanje 1/3 od ukupnog broja odbornika Skupštine grada i Gradsko veće.
Skupština grada odlučuje uz prethodno pribavljeno mišljenje građana, o obrazovanju, području za koje se obrazuje, promeni područja i ukidanju mesnih zajednica ili drugih oblika mesne samouprave.
Odluka iz stava 3. ovog člana donosi se većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Odlukom o osnivanju mesne zajednice, u skladu sa Statutom grada utvrđuju se poslovi koje vrši mesna zajednica, organi i organizacija rada organa, način odlučivanja kao i postupak izbora saveta i drugih organa mesne samouprave, zaštite prava u toku izbora i druga pitanja od značaja za rad mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave.
Angažovanje predsednika i članova saveta, kao i članova drugih organa mesne zajednice ne podrazumeva stvaranje dodatnih finansijskih obaveza mesne zajednice.
Savet mesne zajednice je osnovni predstavnički organ građana na području mesne samouprave.
Izbori za savet mesne zajednice sprovode se po pravilima neposrednog i tajnog glasanja, na osnovu opšteg i jednakog izbornog prava, u skladu sa odlukom o osnivanju.
Izbore za savet mesne zajednice raspisuje predsednik Skupštine grada.
Predsednika saveta mesne zajednice bira savet iz reda svojih članova, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja članova saveta mesne zajednice.
Savet mesne zajednice:
1) donosi statut mesne zajednice;
2) donosi finansijski plan mesne zajednice i programe razvoja mesnih zajednica;
3) bira i razrešava predsednika saveta mesne zajednice;
4) predlaže mere za razvoj i unapređenje komunalnih i drugih delatnosti na području mesne zajednice;
5) donosi poslovnik o radu saveta mesne zajednice i druge akte iz nadležnosti mesne zajednice;
6) pokreće inicijativu za donošenje novih ili izmenu postojećih propisa grada;
7) vrši druge poslove iz nadležnosti mesne zajednice utvrđene Statutom grada, odlukom o osnivanju mesne zajednice ili drugim gradskim propisima.
Savet mesne zajednice može se raspustiti ako:
1) Savet ne zaseda duže od tri meseca;
2) ne izabere predsednika Saveta u roku od mesec dana od dana održavanja izbora za članove saveta mesne zajednice ili od dana njegovog razrešenja, odnosno podnošenja ostavke;
3) ne donese finansijski plan u roku određenom odlukom Skupštine grada.
Odluku o raspuštanju Saveta mesne zajednice donosi Skupština grada na predlog Gradskog veća.
Predsednik Skupštine grada raspisuje izbore za savet mesne zajednice, u roku od 15 dana od stupanja na snagu odluke o raspuštanju saveta mesne zajednice, s tim da od datuma raspisivanja izbora do datuma održavanja izbora ne može proteći više od 45 dana.
Do konstituisanja saveta mesne zajednice, tekuće i neodložne poslove mesne zajednice obavljaće poverenik grada koga imenuje Skupština grada, istovremeno sa donošenjem odluke o raspuštanju saveta mesne zajednice.
Sredstva za rad mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave obezbeđuju se iz:
1) sredstava utvrđenih odlukom o budžetu grada, uključujući i samodoprinos;
2) donacija;
3) prihoda koje mesna zajednica, odnosno drugi oblik mesne samouprave ostvari svojom aktivnošću.
Mesna zajednica, odnosno drugi oblik mesne samouprave donosi finansijski plan na koji saglasnost daje Gradsko veće, u skladu sa odlukom o budžetu.
Mesna zajednice, odnosno drugi oblik mesne samouprave ima svojstvo pravnog lica u okviru prava i dužnosti utvrđenih Statutom i odlukom o osnivanju.
Gradsko veće pokrenuće postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti opšteg akta mesne zajednice pred Ustavnim sudom, ako smatra da taj akt nije u saglasnosti sa Ustavom ili zakonom.
Gradsko veće dužno je da obustavi od izvršenja opšti akt mesne zajednice za koji smatra da nije saglasan Ustavu ili zakonu, rešenjem koje stupa na snagu objavljivanjem u "Službenom listu grada Smedereva".
Rešenje o obustavi od izvršenja prestaje da važi ako Gradsko veće u roku od 5 dana od objavljivanja rešenja ne pokrene postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti opšteg akta.
Gradsko veće vrši nadzor nad zakonitošću rada i akata mesnih zajednica i drugih oblika mesne samouprave.
Kada Gradsko veće, koje vrši nadzor nad zakonitošću rada i akata mesne zajednice smatra da opšti akt mesne zajednice nije u saglasnosti sa Statutom, odlukom o osnivanju mesnih zajednica ili drugim gradskim propisom, ukazaće na to savetu mesne zajednice, radi preduzimanja odgovarajućih mera.
Ako savet mesne zajednice ne postupi po predlozima Gradskog veća, Gradsko veće poništiće opšti akt mesne zajednice rešenjem koje stupa na snagu objavljivanjem u "Službenom listu grada Smedereva".
Gradsko veće predlaže gradonačelniku obustavljanje finansiranja i aktivnosti mesne zajednice u kojima se finansijska sredstva ne koriste u skladu sa finansijskim planom mesne zajednice, odlukom o budžetu ili zakonom.
Odlukom Skupštine grada može se svim ili pojedinim mesnim zajednicama i drugim oblicima mesne samouprave poveriti vršenje određenih poslova iz nadležnosti grada, uz obezbeđivanje za to potrebnih sredstava.
Grad pruža pomoć mesnoj zajednici u obavljanju administrativno-tehničkih i finansijsko-materijalnih poslova.
Za obavljanje određenih poslova iz nadležnosti Gradske uprave posebno u vezi sa ostvarivanjem prava građana, može se organizovati rad Gradske uprave u mesnim zajednicama.
Poslove iz stava 2. ovog člana, način i mesto njihovog vršenja određuje gradonačelnik na predlog načelnika Gradske uprave.
Za obavljanje poslova grada utvrđenih Ustavom, zakonom i ovim Statutom, gradu pripadaju prihodi utvrđeni zakonom i odlukama grada donetim na osnovu zakona, kao i sredstva za obavljanje poverenih poslova iz okvira prava i dužnosti Republike, u skladu sa vrstom i obimom poslova.
Grad samostalno raspolaže svojim prihodima.
O upotrebi budžetskih sredstava grada odlučuje Skupština grada.
Naredbodavac za izvršenje budžeta je gradonačelnik.
Skupština grada priprema i donosi budžet grada za svaku fiskalnu godinu, kojim se obuhvataju svi prihodi i druga primanja, zaduživanja i druge finansijske transakcije, rashodi i drugi izdaci, u skladu sa zakonom.
Po isteku godine za koju je budžet donet sastavlja se završni račun o izvršenju budžeta grada.
Za zadovoljavanje potreba građana u gradu ili njenom delu, sredstva se mogu prikupljati samodoprinosom.
Odluku o uvođenju samodoprinosa donose građani referendumom, u skladu sa propisima kojima je uređen postupak neposrednog izjašnjavanja građana.
Inicijativu Skupštini za uvođenje samodoprinosa podnosi najmanje 10% birača na zboru građana koji su nastanjeni ili imaju nepokretnu imovinu na području za koje se predlaže donošenje odluke o samodoprinosu, ili najmanje 1/3 od ukupnog broja odbornika.
U inicijativi građani učestvuju potpisivanjem odgovarajućeg predloga koji je sadržan u inicijativi za donošenje odluke o sprovođenju samodoprinosa. Uz potpis građani daju i svoje lične podatke.
Uz inicijativu za uvođenje samodoprinosa, osim određenog pitanja koje je predmet inicijative, podnosi se i program kojim se utvrđuju izvori, namene i ukupna finansijska sredstva koja treba da se obezbede iz samodoprinosa za realizaciju određenog projekta.
Predlog odluke o samodoprinosu utvrđuje Skupština grada, većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Odluka o uvođenju samodoprinosa smatra se donetom kada se za nju izjasni većina od ukupnog broja građana koji imaju izborno pravo i prebivalište na području na kome se sredstva prikupljaju, kao i građani koji imaju na tom području nepokretnu imovinu.
Skupština grada utvrđuje posebnom odlukom način i rokove neposrednog izjašnjavanja građana radi sprovođenja samodoprinosa.
Skupština grada utvrđuje lokalne komunalne takse posebnom odlukom, kojom se utvrđuju obveznici, visina, olakšice, rokovi i način plaćanja ove takse.
Ostali izvorni prihodi grada utvrđuju se u skladu sa zakonom.
Skupština grada u skladu sa zakonom odlučuje o visini sredstava za obavljanje svojih poslova.
Zahtev za obezbeđenje sredstava u budžetu grada, korisnici sredstava budžeta podnose u roku i na način koji se utvrđuje odlukom Skupštine grada, u skladu sa zakonom.
Korisnici sredstava budžeta dužni su da na zahtev organa grada, a najmanje jedanput godišnje, podnose izveštaj o svom radu i ostvarivanju programa i korišćenju sredstava budžeta.
Gradonačelnik osniva internu reviziju i budžetsku inspekciju u skladu sa zakonom.
Gradsko veće daje saglasnost na opšte akte korisnika sredstava gradskog budžeta, kojim se utvrđuje broj i struktura zaposlenih.
VII ODNOSI ORGANA REPUBLIKE I ORGANA GRADA
Organi Republike i organi Grada radi ostvarivanja svojih prava i dužnosti međusobno sarađuju u skladu sa Ustavom, zakonom i drugim propisima.
Organi Republike vrše nadzor nad zakonitošću rada i akata organa Grada u skladu sa Ustavom i Zakonom.
Nadležni organ jedinice lokalne samouprave je dužan da organu Republike koji vrši nadzor nad zakonitošću rada i akata organa grada, blagovremeno dostavi tražene podatke, spise i isprave.
Za dostavljanje traženih podataka, spisa i isprava odgovoran je gradonačelnik odnosno sekretar Skupštine grada ako se nadzor vrši nad radom i aktima Skupštine grada.
Organi i službe Grada u vršenju svojih nadležnosti:
1) daju organima Republike inicijative za uređivanje odnosa od značaja za grad i za preduzimanje mera od značaja za rešavanje pitanja iz okvira prava i dužnosti Grada;
2) podnose predstavke i daju predloge u pogledu postupanja organa Republike;
3) traže mišljenje od nadležnog organa Republike u vezi sa primenom Zakona i drugih propisa koji su od neposrednog uticaja na razvoj i ostvarivanje lokalne samouprave i za rad organa grada;
4) učestvuju, samostalno ili preko svojih asocijacija u pripremi Zakona i drugih propisa čija je sadržina od posebnog značaja za ostvarivanje i razvoj lokalne samouprave.
Organi Republike u vršenju svojih nadležnosti:
1) obaveštaju organe i službe Grada, po sopstvenoj inicijativi ili na njihov zahtev, o merama koje preduzimaju ili nameravaju da preduzmu u izvršavanju Zakona i drugih propisa, o zaštiti ustavnosti i zakonitosti, pojavama koje ih narušavaju i o merama za njihovo otklanjanje, o ostvarivanju prava građana na lokalnu samoupravu, kao i drugim pitanjima od neposrednog interesa za ostvarivanje sistema lokalne samouprave i za rad organa Grada;
2) pružaju stručnu pomoć ogranima i službama Grada u vezi sa obavljanjem njihovih poslova, a naročito u uvođenju informacionog sistema i informatizaciji poslova koje vrše organi i službe Grada;
3) traže izveštaje, podatke i obaveštenja o obavljanju poslova iz okvira prava i dužnosti Grada, kao i o drugim pitanjima koja su od interesa za ostvarivanje uloge i za rad organa Republike u oblasti lokalne samouprave;
4) vrši i druge poslove u skladu sa Zakonom i drugim propisima.
Organi grada, u postupku rešavanja o stvarima, obavezama ili pravnim interesima fizičkog ili pravnog lica, odnosno druge stranke, po službenoj dužnosti u skladu sa zakonom vrše uvid, pribavljaju i obrađuju podatke iz evidencija, odnosno registara koje u skladu sa posebnim propisima vode državni organi, organi teritorijalne autonomije, jedinica lokalne samouprave i imaoci javnih ovlašćenja.
Uvid, pribavljanje i obrada podataka iz evidencija, odnosno registara koji se vode u elektronskom obliku u postupku iz stava 1. ovog člana, vrši se putem informacionog sistema koji obezbeđuje sigurnost i zaštitu podataka o ličnosti.
U postupku iz stava 1. ovog člana organi grada mogu vršiti uvid, pribavljati i obrađivati samo one podatke koji su zakonom ili posebnim propisom utvrđeni kao neophodni za rešavanje o određenom pravu, obavezi ili pravnom interesu stranke.
Skupština grada može se raspustiti ako:
1) Skupština grada ne zaseda duže od 3 meseca;
2) ne izabere gradonačelnika i Gradsko veće u roku od mesec dana od dana konstituisanja Skupštine ili od dana njihovog razrešenja odnosno podnošenja ostavke;
3) ne donese Statut ili budžet u roku utvrđenom Zakonom.
Odluku o raspuštanju Skupštine grada donosi Vlada na predlog Ministarstva nadležnog za poslove lokalne samouprave.
Predsednik Narodne skupštine raspisuje izbore za odbornike u roku od dva meseca od stupanja na snagu Odluke o raspuštanju Skupštine grada.
Mandat odbornika izabranih na izborima iz stava 2. ovog člana traje 4 godine.
Do konstituisanja Skupštine grada i izbora izvršnih organa jedinice lokalne samouprave, tekuće i neodložne poslove iz nadležnosti Skupštine grada i izvršnih organa Grada, obavlja Privremeni organ Grada koji čine predsednik i četiri člana.
Privremeni organ Grada obrazuje Vlada.
VIII SARADNJA I UDRUŽIVANJE GRADA
Grad, njegovi organi i službe, kao i preduzeća, ustanove i druge organizacije čiji je osnivač, ostvaruju saradnju i udružuju se sa drugim jedinicama lokalne samouprave i njenim organima i službama u oblastima od zajedničkog interesa i radi njihovog ostvarivanja mogu udruživati sredstva i obrazovati zajedničke organe, preduzeća, ustanove i druge organizacije i ustanove, u skladu sa zakonom i Statutom.
Saradnja grada podrazumeva i ustupanje obavljanja pojedinih poslova iz okvira izvornih nadležnosti drugoj jedinici lokalne samouprave ili preduzeću, ustanovi ili drugoj organizaciji čiji je ona osnivač.
Poslovi iz oblasti komunalnih delatnosti zajednički se obavljaju na osnovu sporazuma o saradnji jedinica lokalne samouprave u skladu sa zakonom koji uređuje komunalne delatnosti.
Sporazumom o saradnji jedinica lokalne samouprave uređuju se naziv i sedište zajedničkog organa, službe, preduzeća, ustanove ili druge organizacije, vrsta, obim i način obavljanja poslova, način finansiranja, upravljanje i nadzor nad radom, pristupanje sporazumu drugih jedinica lokalne samouprave, postupak istupanja odnosno odustajanja od sporazuma jedinice lokalne samouprave, prava i obaveze zaposlenih kao i druga pitanja od značaja za osnivanje, rad i prestanak rada, u skladu sa zakonom.
Grad dostavlja Ministarstvu nadležnom za lokalnu samoupravu sporazum o saradnji u roku od 30 dana od dana zaključenja sporazuma, o čemu Ministarstvo vodi evidenciju.
Dve ili više jedinice lokalne samouprave mogu predložiti Ministarstvu nadležnom za lokalnu samoupravu zajedničko izvršavanje određenih poverenih poslova, u skladu sa zakonom kojim se uređuje državna uprava i uredbom Vlade kojom se uređuju bliži uslovi i način zajedničkog izvršavanja poverenih poslova.
U slučaju osnivanja zajedničkog organa, službe, preduzeća ili druge organizacije koji se osniva na osnovu zaključenog sporazuma o saradnji jedinica lokalne samouprave, njihove rukovodioce postavljaju odnosno imenuju, razrešavaju i o njihovoj odgovornosti i prestanku dužnosti odlučuju nadležni organi jedinice lokalne samouprave, osnivači, u skladu sa zakonom.
Zaposleni svoja prava, obaveze i odgovornosti ostvaruju u jedinici lokalne samouprave u kojoj je sedište zajedničkog organizacionog oblika koji se osniva.
Kad je sporazumom predviđeno da zajednički organ odlučuje o pravima i obavezama građana u upravnom postupku, nadležni organi jedinica lokalne samouprave zadržavaju svoju nadležnost u drugostepenom postupku, u skladu sa zakonom.
Sredstva za finansiranje rada zajedničkog organa obezbeđuju se u budžetima jedinica lokalne samouprave koje su pristupile sporazumu iz stava 1. ovog člana, srazmerno obimu poslova koje za njih zajednički organ obavlja.
U slučaju da je sporazumom o saradnji jedinica lokalne samouprave predviđeno da jedna jedinica lokalne samouprave ustupa određene poslove iz svoje nadležnosti drugoj jedinici lokalne samouprave, te finansira rad organa druge jedinice lokalne samouprave zarad obavljanja određenih ustupljenih poslova za njene potrebe, jedinica lokalne samouprave koja je ustupila poslove, obezbeđuje finansiranje rada organa jedinice lokalne samouprave koje te poslove obavlja, srazmerno obimu tih poslova.
Jedinica lokalne samouprave dostavlja izveštaj o obavljanju ustupljenih poslova na zahtev jedinice lokalne samouprave koja joj je ustupila određene poslove, a najmanje jednom u 6 meseci.
Kad je sporazumom predviđeno da ustupljeni poslovi obuhvataju odlučivanje o pravima i obavezama građana u upravnom postupku, nadležni organi jedinica lokalne samouprave zadržavaju svoju nadležnost u drugostepenom postupku, u skladu sa zakonom.
Ustupljeni poslovi obavljaju se u ime i za račun jedinice lokalne samouprave koja ih je ustupila i finansira ih, a pred građanima i drugim subjektima odgovorna je jedinica lokalne samouprave koja je ustupila poslove.
Sporazum o saradnji jedinice lokalne samouprave prestaje da važi na zahtev jedne od jedinica lokalne samouprave koji ona pismenim putem uputi drugoj jedinici lokalne samouprave, najkasnije 6 meseci pre dana sa kojim sporazum prestaje da važi.
Jedinica lokalne samouprave koja podnosi zahtev iz stava 1. ovog člana o tome obaveštava Ministarstvo nadležno za lokalnu samoupravu.
Ako je sporazumu pristupilo više jedinica lokalne samouprave, on prestaje da važi samo u delu koji se odnosi na jedinicu lokalne samouprave koja je podnela zahtev iz stava 1. ovog člana.
Grad može ostvarivati saradnju u oblastima od zajedničkog interesa sa jedinicima lokalne samouprave u drugim državama u okviru utvrđene politike Republike Srbije uz poštovanje teritorijalnog jedinstva i pravnog poretka Republike Srbije, u skladu sa Ustavom i zakonom.
Odluku o uspostavljanju saradnje, odnosno zaključenju sporazuma o saradnji sa jedinicom lokalne samouprave druge države, donosi Skupština grada uz saglasnost Vlade.
Jedinice lokalne samouprave mogu osnivati svoja udruženja, u skladu sa Ustavom i zakonom.
Organi Grada mogu sarađivati sa udruženjima, humanitarnim organizacijama i drugim organizacijama, u interesu grada i stanovnika sa svog područja.
Grad u okviru svojih nadležnosti preko svojih organa, prati proces evropskih integracija Republike Srbije i razvija za to potrebne administrativne kapacitete, u skladu sa zakonom i utvrđenom politikom Republike Srbije.
Radi unapređenja razvoja lokalne samouprave, njene zaštite i ostvarivanja zajedničkih interesa, jedinice lokalne samouprave mogu osnivati svoje asocijacije.
Asocijacije jedinica lokalne samouprave zastupaju interese svog članstva pred državnim organima, a posebno u postupku donošenja Zakona i drugih akata od značaja za zaštitu, unapređenje i finansiranje lokalne samouprave, kao i drugih propisa od značaja za ostvarivanje poslova jedinice lokalne samouprave.
Na osnivanje i rad asocijacija jedinica lokalne samouprave primenjuju se odredbe zakona kojim se uređuje osnivanje i rad udruženja.
IX ZAŠTITA LOKALNE SAMOUPRAVE I PRAVA GRAĐANA U GRADU
Radi zaštite prava lokalne samouprave može se pokrenuti postupak za ocenu ustavnosti ili zakonitosti zakona ili drugog opšteg akta Republike ako se njime povređuje pravo na lokalnu samoupravu.
Postupak za ocenu ustavnosti ili zakonitosti pred Ustavnim sudom pokreće Gradsko veće.
Gradsko veće može podneti žalbu Ustavnom sudu ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa Grada onemogućava vršenje nadležnosti Grada.
U Gradu se može ustanoviti lokalni ombudsman koji nezavisno i samostalno kontroliše poštovanje prava građana, utvrđuje povrede učinjene aktima, radnjama ili nečinjenjem organa uprave i javnih službi, ako se radi o povredi propisa i opštih akata koje donose organi Grada.
Lokalnog ombudsmana postavlja Skupština, na predlog Gradskog veća.
Predlog za lokalnog ombudsmana može podneti i najmanje 1/3 od ukupnog broja odbornika.
Lokalni ombudsman bira se na vreme od pet godina i isto lice može biti najviše dva puta uzastopno birano na ovu funkciju.
Lokalni ombudsman je nezavisan i samostalan u obavljanju svojih poslova. On je ovlašćen da kontroliše zakonitost i pravilnost rada organa uprave i javnih službi čiji je osnivač Skupština.
Gradska uprava i javne službe dužne su da na zahtev lokalnog ombudsmana dostave informacije od značaja za njegov rad.
Lokalni ombudsman je ovlašćen da podnese inicijativu za izmenu i dopunu propisa i opštih akata koje donosi Skupština, ako smatra da je to od značaja za ostvarivanje i zaštitu prava građana.
Lokalni ombudsman pokreće postupak po pritužbi građana ili po sopstvenoj inicijativi.
U cilju unapređenja rada organa uprave i unapređenja zaštite ljudskih sloboda i prava, lokalni ombudsman ima pravo da o pitanjima iz svoje nadležnosti deluje preventivno pružanjem građanima usluga, posredovanjem i davanjem saveta i mišljenja.
U pogledu načina postupanja, određenih ovlašćenja, prestanka dužnosti, saradnje sa državnim organima i ostalog što se odnosi na rad lokalnog ombudsmana, a što nije Statutom propisano, shodno se primenjuju odredbe Zakona o Zaštitniku građana.
Za lokalnog ombudsmana može biti izabran državljanin Republike Srbije koji ispunjava sledeće uslove:
1) da je diplomirani pravnik;
2) da ima najmanje 5 godina iskustva na pravnim poslovima;
3) da poseduje stručne i visoke moralne kvalitete.
Funkcija lokalnog ombudsmana prestaje u sledećim slučajevima:
1) istekom mandata;
2) smrću;
3) ostavkom;
4) gubitkom državljanstva;
5) nastupanjem trajne fizičke ili mentalne nesposobnosti za obavljanje funkcije;
6) razrešenjem.
Lokalni ombudsman može biti razrešen u sledećim slučajevima:
1) ako nestručno i nesavesno obavlja svoju funkciju;
2) ako obavlja drugu javnu funkciju ili profesionalnu delatnost ili drugi posao koji bi mogao uticati na njegovu samostalnost i nezavisnost;
3) ako postupa suprotno zakonu kojim se uređuje sprečavanje sukoba interesa pri vršenju javnih funkcija;
4) ako bude osuđen za krivično delo koje ga čini nepodobnim za obavljanje ove funkcije.
Poslove pravne zaštite imovinsko-pravnih interesa grada obavlja Gradsko pravobranilaštvo grada Smedereva.
Delokrug rada, ovlašćenja i način izbora u Gradskom pravobranilaštvu grada Smedereva, utvrđuje se posebnom odlukom Skupštine grada, u skladu sa zakonom.
U vršenju poslova iz svoje nadležnosti organi Grada donose odluke, pravilnike, naredbe, uputstva, rešenja, zaključke, preporuke i druge akte.
Odluke i opšti akti koje donosi Skupština moraju biti saglasni sa Ustavom, zakonom i Statutom.
Akti izvršnih organa moraju biti saglasni sa zakonom, Statutom i propisima i opštim aktima Skupštine, a akti Gradske uprave sa zakonom, Statutom, odlukama i opštim aktima Skupštine i izvršnih organa.
Propisi i opšti akti koje donosi Skupština stupaju na snagu najranije osmog dana od dana objavljivanja i mogu da stupe na snagu ranije samo ako za to postoje naročito opravdani razlozi, utvrđeni prilikom njihovog donošenja.
Propisi i opšti akti Skupštine i njenih organa objavljuju se u Službenom listu grada Smedereva.
Ostala akta Grada objavljuju se u "Službenom listu grada Smedereva" kada je to tim aktima predviđeno.
XI TUMAČENJE I PROMENA STATUTA
Autentično tumačenje Statuta daje Skupština grada na predlog nadležnog radnog tela za pravna pitanja.
Predlog za donošenje ili promenu Statuta Grada, može podneti najmanje 10% birača Grada, 1/3 od ukupnog broja odbornika, gradonačelnik i nadležno radno telo Skupštine grada.
Predlog se podnosi u pisanom obliku sa obrazloženjem.
O predlogu iz stava 1. ovog člana Skupština odlučuje većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Kada Skupština grada odluči da se pristupi donošenju ili promeni Statuta grada, istom odlukom određuje način i postupak donošenja, odnosno promene Statuta i imenuje Komisiju za izradu Nacrta akta o donošenju ili promeni Statuta grada.
O Nacrtu statuta, odnosno odluke o promeni Statuta sprovodi se javna rasprava na način i u roku koji odredi Komisija.
Skupština grada usvaja akt o donošenju ili promeni Statuta većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
XII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Prečišćen tekst Statuta grada Smedereva objaviti u "Službenom listu grada Smedereva".
Samostalni članovi Odluke o izmenama i dopunama
Statuta grada Smedereva
("Sl. list grada Smedereva", br. 1/2019)
Član 67
Odluke i drugi opšti akti Skupštine grada uskladiće se sa odredbama ovog Statuta u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu Odluke o izmenama i dopunama Statuta grada Smedereva.
Član 68
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Smedereva".