PRAVILNIKO TEHNIČKIM NORMATIVIMA ZA BEZBEDNOST OD POŽARA I EKSPLOZIJA STANICA ZA SNABDEVANJE GORIVOM PREVOZNIH SREDSTAVA U DRUMSKOM SAOBRAĆAJU, MANJIH PLOVILA, MANJIH PRIVREDNIH I SPORTSKIH VAZDUHOPLOVA("Sl. glasnik RS", br. 54/2017 i 34/2019) |
Ovim pravilnikom bliže se uređuju posebni tehnički normativi za bezbedno postavljanje, kao i bezbednost od požara i eksplozija za izgradnju novih objekata i dogradnju, adaptaciju, rekonstrukciju i sanaciju postojećih objekata stanica za snabdevanje gorivom prevoznih sredstava u drumskom saobraćaju, manjih plovila, manjih privrednih i sportskih vazduhoplova, postupanje i tehnički normativi za uređaje, instalaciju i opremu, radi bezbednog uskladištavanja i pretakanja goriva na tim stanicama.
U pogledu projektovanja, konstrukcije, opreme, ispitivanja i označavanja na cevovode i rezervoare za smeštaj goriva na stanicama iz člana 1. ovog pravilnika, kao i na značenje pojmova upotrebljenih u ovom pravilniku, primenjuje se pravilnik koji bliže uređuje oblast izgradnje postrojenja za zapaljive i gorive tečnosti i uskladištavanja i pretakanja zapaljivih i gorivih tečnosti odnosno pravilnik koji bliže uređuje oblast izgradnje postrojenja za tečni naftni gas i uskladištavanja i pretakanja tečnog naftnog gasa, ako ovim pravilnikom nije drukčije određeno.
Za izgradnju, rekonstrukciju i dogradnju stanica za snabdevanje gorivom prevoznih sredstava u drumskom saobraćaju koja za pogon koriste komprimovani i utečnjeni prirodni gas primenjuju se odredbe posebnih propisa.
Uskladištavanje i snabdevanje gorivom vozila na privremenim ili pokretnim gradilištima na kojima se izvode radovi, na mestima i u vreme obavljanja poljoprivrednih radova i radova uređenja zelenih i šumskih površina, nije predmet ovog pravilnika i vrši se u skladu sa propisima kojima je uređena oblast bezbednog izvođenja i obavljanja ovih radova.
Ako se vrši dogradnja ili rekonstrukcija objekta stanice za snabdevanje gorivom i/ili instalacija, opreme i uređaja na tom objektu, odredbe ovog pravilnika primenjuju se samo na deo stanice ili objekta i/ili instalacija, opreme i uređaja koji su predmet dogradnje ili rekonstrukcije.
Dogradnjom ili rekonstrukcijom iz stava 1. ovog člana ne sme se umanjiti požarna bezbednost postojeće stanice i/ili instalacija, opreme i uređaja na tom objektu.
Sistem za sakupljanje pare, u smislu ovog pravilnika, je skup uređaja i opreme namenjen da se sva para, izdvojena prilikom pretakanja goriva iz autocisterne u skladišne rezervoare na stanici i prilikom snabdevanja gorivom prevoznih sredstava u drumskom saobraćaju, manjih plovila, manjih privrednih i sportskih vazduhoplova, prikuplja i vraća u rezervoar autocisterne ili skladišni rezervoar na stanici.
II ZONE OPASNOSTI NA MESTIMA UGROŽENIM OD EKSPLOZIVNIH SMEŠA
Na pojam zona opasnosti (u daljem tekstu: zone), izvora opasnosti i postupanje u zonama, u smislu ovog pravilnika, primenjuju se odredbe srpskog standarda SRPS EN 60079-10-1.
Zone opasnosti izvora opasnosti stanice date su u sledećoj tabeli:
IZVOR OPASNOSTI |
ZONA |
DIMENZIJE ZONA OPASNOSTI |
Podzemni skladišni rezervoar za tečna goriva |
Zona 0 |
Unutrašnjost rezervoara, unutrašnjost komore za postavljanje rezervoara (ukoliko postoji) i unutrašnjost okna sa direktnim i indirektnim utakanjem i/ili priključcima koji se u normalnom režimu periodično otvaraju radi merenja i/ili uzorkovanja |
Zona 1 |
Prostor 1,0 m od gabarita okna mereno u svim pravcima |
|
Zona 2 |
Prostor iznad okolnog terena širine 4,0 m mereno horizontalno od gabarita okna i visine 0,5 m mereno od nivoa tla |
|
Mesto za pretakanje tečnih goriva iz autocisterne u rezervoar stanice kada postoji sistem za sakupljanje para tokom dopune rezervoara |
Zona 1 |
Prostor 1 m od priključnog uređaja na autocisterni mereno u svim pravcima do nivoa tla |
Zona 2 |
Prostor 4,0 m mereno horizontalno od priključnog uređaja na autocisterni, visine 1,0 m mereno od nivoa tla i sferni prostor oko otvora na vrhu auto cisterne poluprečnika 1,0 m |
|
Mesto za pretakanje tečnih goriva iz autocisterne u rezervoar stanice kada ne postoji sistem za sakupljanje para tokom dopune rezervoara |
Zona 1 |
Prostor 1,5 m od priključnog uređaja na autocisterni mereno u svim pravcima do nivoa tla |
Zona 2 |
Prostor 6,0 m mereno horizontalno od priključnog uređaja na autocisterni, visine 1,0 m mereno od nivoa tla i sferni prostor oko otvora na vrhu auto cisterne poluprečnika 1,5 m |
|
Podzemni skladišni rezervoar za tečni naftni gas |
Zona 0 |
Unutrašnjost rezervoara |
Zona 1 |
Unutrašnjost okna sa priključcima i prostor 1,5 m od gabarita okna mereno u svim pravcima |
|
Zona 2 |
Prostor iznad okolnog terena širine 4,0 m mereno horizontalno od gabarita okna i visine 0,5 m mereno od nivoa tla |
|
Mesto za pretakanje tečnog naftnog gasa iz autocisterne u rezervoar stanice tokom dopune rezervoara |
Zona 1 |
Prostor 1,5 m od priključnog uređaja na stanici i priključnog uređaja na autocisterni mereno u svim pravcima do nivoa tla |
Zona 2 |
Prostor 4,0 m mereno horizontalno od priključnog uređaja na stanici i priključnog uređaja na autocisterni, visine 1,0 m mereno od nivoa tla |
|
Pumpe i kompresori za pretakanje tečnog naftnog gasa |
Zona 1 |
Prostor 2,5 m od gabarita pumpe ili kompresora mereno u svim pravcima do nivoa tla |
Uređaj za točenje goriva sa paronepropusnim pregradama |
Zona 1 |
Unutrašnjost uređaja i prostor oko gabarita uređaja 0,2 m i visine od nivoa paronepropusne pregrade do nivoa tla, odnosno do nivoa vode |
Zona 2 |
Prostor oko gabarita uređaja 2,5 m mereno horizontalno i visine 1,0 m od nivoa tla, odnosno od nivoa vode |
|
Uređaj za točenje goriva bez paronepropusnih pregrada |
Zona 1 |
Unutrašnjost uređaja i prostor oko gabarita uređaja 0,2 m mereno u svim pravcima i visine do nivoa tla, odnosno do nivoa vode |
Zona 2 |
Prostor oko gabarita uređaja 2,5 m mereno horizontalno i visine 1,0 m od nivoa tla, odnosno od nivoa vode |
|
Odušni cevovod i ventil |
Zona 1 |
Sferni prostor oko završetka odušnog cevovoda i ventila, poluprečnika 3,0 m i visine do nivoa tla |
Separator i tehnološki kanal za prihvat zauljenih voda |
Zona 0 |
Unutrašnjost separatora i unutrašnjost komore za postavljanje separatora (ukoliko postoji) |
Zona 1 |
Unutrašnjost okna i tehnoloških kanala i sferni prostor oko završetka odušnog cevovoda i ventila poluprečnika 1,0 m |
|
Zona 2 |
Prostor iznad okolnog terena širine 2,0 m mereno horizontalno od gabarita okna i visine 0,5 m mereno od nivoa tla i prostor iznad okolnog terena širine 0,5 m mereno horizontalno od gabarita tehnološkog kanala visine 0,3 m od nivoa tla |
U slučaju kada je merna i komunikaciono-informatička oprema smeštena u posebnom kućištu iznad kućišta u kome se nalazi ostala oprema uređaja za točenje goriva, i ako su ova dva kućišta odvojena paronepropusnom pregradom u skladu sa propisima kojima je bliže uređena oblast uređaja za točenje goriva, tada se smatra da se ta merna i komunikaciono informatička oprema nalazi u zoni sigurnosti.
Grafički prikaz zona opasnosti iz ovog člana dat je u Prilogu 1, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Stanica mora biti izgrađena tako da se zone opasnosti izvora stanice ne rasprostiru van granica parcele stanice, pri čemu se rasprostiranje zona opasnosti može ograničiti izgradnjom zida od negorivih građevinskih proizvoda.
Izuzetno od stava 1. ovog člana rasprostiranje zona opasnosti ne mora se ograničiti u odnosu na granicu parcele javne namene - saobraćajnice, zelene površine, parka, vodotoka i sl. površina na kojima nije dozvoljena gradnja.
Zona opasnosti se ne može rasprostirati unutar objekta za smeštaj zaposlenog osoblja i unutar prateće zgrade iz člana 8. ovog pravilnika.
Izuzetno od stava 3. ovog člana, ako zona opasnosti "2" obuhvata prostor objekata iz stava 3. ovog člana, moraju se preduzeti mere za ograničenje rasprostiranja zone izgradnjom zida od negorivog materijala, a ukoliko postoje ulazna vrata, ona moraju biti nepropusna i opremljena uređajem za držanje u stalno zatvorenom položaju.
U zonama opasnosti ne smeju se nalaziti kanalizacioni otvori za odvođenje atmosferskog taloga, jame i otvoreni kanali za kablove i cevovode.
Izuzetno, u zoni opasnosti "2" mogu se nalaziti kanalizacioni otvori tehnološke kanalizacije samo ako su povezani sa separatorom zauljenih voda.
Stanicu za snabdevanje gorivom prevoznih sredstava u drumskom saobraćaju, manjih plovila, manjih privrednih i sportskih vazduhoplova (u daljem tekstu: stanica), u smislu ovog pravilnika, čine uređaji za snabdevanje svim vrstama tečnih goriva i tečnim naftnim gasom, kao i uređaji za snabdevanje uljem za loženje koje se upotrebljava u domaćinstvu, cevovodi, rezervoari, objekat za smeštaj zaposlenog osoblja, sistem za sakupljanje pare, pripadajuće saobraćajnice i druge prateće zgrade.
Pod drugim pratećim zgradama iz stava 1. ovog člana, podrazumevaju se perionica vozila, servis za brze popravke vozila i plovila, prodavnice, ugostiteljski objekti za ishranu i piće, agencije za turizam i rentiranje vozila, menjačnice, prostor za odmor i higijenu, kao i druge prostorije koje nisu namenjene za smeštaj zaposlenog osoblja.
Pod manjim plovilima u smislu ovog pravilnika podrazumevaju se čamci registrovani za plovidbu unutrašnjim vodama, čija dužina trupa iznosi manje od 20,0 m i čiji je proizvod dužine, širine i maksimalnog gaza manji od zapremine 100 m3, a koji prevozi manje od 12 lica, kao i jahte i plovila koja obavljaju ribolov, plovila za rekreaciju i slična plovila, u smislu propisa kojim se uređuju plovidba i luke na unutrašnjim vodama.
Pod manjim privrednim i sportskim vazduhoplovima u smislu ovog pravilnika podrazumevaju se vazduhoplovi koji se koriste u poljoprivredi, šumarstvu, za sportske aktivnosti i sl, vazduhoplovi u skladu sa propisom koji uređuje oblast vazduhoplovstva.
Stanica mora biti izgrađena tako da njeni izvori opasnosti (osim separatora, tehnološkog kanala za prihvat zauljenih voda, odušnog cevovoda i ventila, priključnih uređaja na autocisterni) budu udaljeni:
1) najmanje 5,0 m od granice parcele;
2) najmanje 3,0 m od granice parcele javne namene (saobraćajnice, zelene površine, parka, vodotoka i sl. površina na kojima nije dozvoljena gradnja);
3) najmanje 20 m od gabarita stambenih, stambeno-poslovnih, poslovno-stambenih i poslovnih objekata površine veće od 2000 m2 ili spratnosti P+4+Pk (Ps) i preko i objekata javne namene;
4) najmanje 5,0 m od zida zgrada na drugom mestu nepomenutih, a koje ne pripadaju stanici ako to posebnim propisom nije drugačije uređeno;
5) najmanje 40,0 m od koloseka za parnu vuču i 20,0 m od koloseka za dizel ili električnu vuču (mereno od spoljne ivice pružnog pojasa);
6) najmanje 15 m od nadzemnih vodova elektrovuče gradskog prevoza (trolejbusa, tramvaja i sl.);
7) od nadzemnih električnih vodova u skladu sa propisima iz oblasti električnih vodova;
8) od gasovoda u skladu sa propisima kojima je uređena oblast bezbednog transporta i distribucije prirodnog gasa.
Udaljenost iz stava 1. ovog člana meri se od okna ulaznog otvora podzemnog rezervoara, okna u kome su smešteni priključci za punjenje, priključnog uređaja na stanici na mestu za pretakanje tečnog naftnog gasa iz autocisterne u rezervoar stanice, gabarita pumpe i kompresora za pretakanje tečnog naftnog gasa i gabarita uređaja za točenje goriva.
Stanica mora biti izgrađena tako da njeni izvori opasnosti budu udaljeni najmanje 4,0 m od zida objekta za smeštaj zaposlenog osoblja, kao i od zida prateće zgrade iz člana 8. ovog pravilnika.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, uređaj za točenje, tehnološki kanal i okno separatora mogu se postaviti i na rastojanju 2,5 m od zida objekta odnosno zgrade iz stava 1. ovog člana.
Stanice za snabdevanje gorivom manjih privrednih i sportskih vazduhoplova ne smeju se graditi u oblasti površina za kretanje vazduhoplova i ugrožavati bezbednost vazdušnog saobraćaja.
U naseljenom mestu stanica se ne može graditi na raskrsnici, niti na takvoj udaljenosti od raskrsnice na kojoj bi ometala odvijanje javnog saobraćaja, u skladu sa propisima nadležnog organa za saobraćaj.
Van naseljenih mesta stanica se može graditi samo na prostoru na kome bi preglednost ulaza i izlaza pristupnog puta bila obezbeđena iz oba pravca, s tim da ulaz i izlaz tog puta budu na takvoj udaljenosti od raskrsnice na kojoj ne bi ometala odvijanje javnog saobraćaja, u skladu sa propisima nadležnog organa za saobraćaj.
Stanica mora biti odvojena od puta na kome se vrši javni saobraćaj zaštitnim ostrvom širine najmanje 0,5 m.
Dužina zaštitnog ostrva određuje se u skladu sa propisima iz oblasti saobraćaja.
Punjenje pogonskih rezervoara i rezervoara za smeštaj goriva na stanici mora se vršiti izvan puta namenjenog za javni saobraćaj.
Deo stanice na kome se vrši utakanje goriva u pogonske rezervoare, ne sme se nalaziti u krivini i mora biti betoniran i, po pravilu, horizontalan, a izuzetno sa nagibom do 2%.
U sastavu stanice može se nalaziti i prostor za maloprodaju boca sa tečnim naftnim gasom ukupnog kapaciteta do 1.000 kg, u skladu sa odredbama posebnog propisa.
2. Uređaji za snabdevanje gorivom
Snabdevanje gorivom prevoznih sredstava u drumskom saobraćaju, manjih plovila, manjih privrednih i sportskih vazduhoplova vrši se uređajima za snabdevanje gorivom.
Uređajima za snabdevanje gorivom pogonskih rezervoara, u smislu ovog pravilnika, smatraju se uređaji za točenje goriva u čijem kućištu mogu biti smešteni merači protoka sa ili bez impulsnih davača, pumpa za gorivo i sl., a van kućišta savitljiva cev sa pištoljem i automatskim zapornim organom, koji moraju imati isprave o usaglašenosti u skladu sa propisima koji uređuju tu oblast.
Izuzetno od stava 2. ovog člana, može se dozvoliti i postavljanje pumpe za gorivo u unutrašnjosti rezervoara za tečna goriva ili nadzemno u posebnom kućištu u blizini rezervoara ukoliko odgovara posebnim propisima o zaštiti od požara i eksplozije.
Pumpa za tečna goriva postavljena nadzemno u posebnom kućištu u blizini rezervoara u pogledu udaljenosti i načina postavljanja mora ispunjavati uslove za pumpe i kompresore iz člana 20. ovog pravilnika.
Uređaji za točenje goriva koji rade na principu samoposluživanja, mogu se postavljati i na stanicama koje nisu pod dvadesetčetvoročasovnom kontrolom stalno prisutnog zaposlenog osoblja ako:
1) su izvori opasnosti stanice udaljeni najmanje 20,0 m od najbližeg zida zgrade koji ne pripada stanici;
2) je obezbeđen daljinski video nadzor prostora koji pripada stanici do mesta stalnog dežurstva;
3) je pištolj opremljen uređajem koji automatski zatvara protok goriva otpuštanjem poluge za aktiviranje protoka;
4) su uređaji za točenje tečnog naftnog gasa goriva opremljeni priključnom spojkom koja omogućava istakanje tek kada se postigne čvrst i nepropustan spoj sa rezervoarom koji se puni;
5) su uređaji za točenje goriva podešeni tako da se automatski isključe nakon isporuke odabrane količine goriva koja ne može biti veća od 90 litara i čije vreme rada ne može biti duže od tri minuta, dok se za teretna vozila ovi uslovi moraju definisati projektom;
6) su uređaji za točenje goriva u noćnim uslovima osvetljeni, u skladu sa propisima kojim se određuje potrebno osvetljenje u noćnim uslovima rada;
7) su uređaji za točenje goriva opremljeni razumljivim i čitkim uputstvom za samoposluživanje.
Pod samoposluživanjem iz stava 1. ovog člana podrazumeva se korišćenje uređaja za točenje goriva upotrebom kartičnog ili drugog odgovarajućeg sistema za točenje goriva.
Uređaj za točenje goriva mora imati ventil za automatsko zatvaranje u svim položajima pištolja kada je van upotrebe.
Pištolj uređaja za točenje goriva mora biti izveden tako da bude obezbeđen od prepunjavanja i da je onemogućeno njegovo ispadanje pri automatskom zatvaranju prilikom punjenja pogonskog rezervoara.
Uređaji za točenje goriva se postavljaju na ostrvu ili zaštitnom ostrvu uzdignutom iznad nivoa puta najmanje 0,14 m, i to na udaljenosti od najmanje 0,5 m od ivice ostrva ili zaštitnog ostrva, mereno od gabarita uređaja.
Uređaji za točenje goriva ne smeju se postavljati unutar ili ispod bilo kog objekta osim ispod nadstrešnice za to namenjene.
Ako su uređaji za točenje goriva postavljeni na dva ili više ostrva, rastojanje između ostrva mora biti najmanje toliko da je omogućeno nesmetano mimoilaženje.
Ako je saobraćaj u stanici regulisan u jednom smeru, rastojanje između ostrva ne sme biti manje od 3,0 m.
Rastojanje između dva uređaja za točenje goriva mora iznositi najmanje 2,0 m, mereno od osovine tih uređaja, a rastojanje između dva uređaja za točenje goriva na stanicama za snabdevanje gorivom manjih plovila i na stanicama za snabdevanje gorivom manjih privrednih i sportskih vazduhoplova mora iznositi najmanje 5,0 m mereno od osovine tih uređaja.
Na stanicama za snabdevanje gorivom manjih plovila oko uređaja za točenje goriva mora se obezbediti vodonepropustan prostor kapaciteta od najmanje 10 l za prihvat iscurelog goriva.
Uređaji za točenje goriva moraju biti najmanje 5,0 m udaljeni od najbližeg uređaja za kontrolu pritiska u pneumaticima i izmenu ulja u motoru odnosno od najbližeg uređaja za točenje goriva ulja za loženje.
Pumpe i kompresori za pretakanje tečnog naftnog gasa moraju se nalaziti na propisanoj udaljenosti, i to:
1) od gabarita podzemnog skladišnog rezervoara mereno horizontalno - najmanje 1,0 m;
2) od priključnog uređaja za auto cisternu - najmanje 1,0 m;
3) od pristupnog puta pretakališta - najmanje 2,0 m.
Pumpe i kompresori za pretakanje tečnog naftnog gasa moraju biti postavljeni i direktno pričvršćeni na betonski temelj, čiji nivo mora biti najmanje 0,1 m iznad okolnog terena.
Temelji za postavljanje pumpe i kompresora za pretakanje tečnog naftnog gasa moraju biti udaljeni od gabarita podzemnog skladišnog rezervoara najmanje 1,0 m mereno horizontalno.
Izuzetno od st. 2. i 3. ovog člana može se dozvoliti i postavljanje pumpe u unutrašnjosti rezervoara tečnog naftnog gasa, ukoliko odgovaraju posebnim propisima o zaštiti od eksplozije.
Cevovodi se polažu podzemno i moraju biti zaštićeni od korozije, a spajaju se nepropusnim vezama.
Ako se cevovodi polažu direktno u zemlju, moraju se ukopati najmanje 0,8 m i obložiti slojem peska debljine najmanje 0,15 m.
Ako cevovodi prolaze ispod kolovoza, moraju se zaštiti konstrukcijom koja je statički proračunata da izdrži predviđeno opterećenje.
Izuzetno od stava 2. ovog člana dozvoljava se ukopavanje na manjim dubinama, ukoliko u pogledu zaštite od požara i eksplozije proizvođač cevi odgovarajućom dokumentacijom predvidi takvu mogućnost.
Gorivo na stanicama za pogonske motore prevoznih sredstava u drumskom saobraćaju, manjih plovila, manjih privrednih i sportskih vazduhoplova, tečni naftni gas i ulja za loženje u domaćinstvu mora se smeštati isključivo u posebno za to izgrađenim podzemnim rezervoarima koji se koriste kao skladište za potrebe stanice, pri čemu su rastojanja između rezervoara minimalno 0,6 m mereno horizontalno od gabarita rezervoara.
Okno iznad ulaznog otvora rezervoara, odnosno okno u kome su smešteni priključci za punjenje rezervoara (ako su locirani odvojeno), zatvara se poklopcem koji se može bezbedno zaključati. Na unutrašnjoj strani poklopca mora na vidan način biti označena vrsta goriva koja se smešta u rezervoar.
Okno iznad ulaznog otvora rezervoara, odnosno okno u kome su smešteni priključci za punjenje rezervoara (ako su locirani odvojeno), mora biti nepropusno.
Ukupna zapremina rezervoara za zapaljive i gorive tečnosti na stanici ne sme iznositi više od 300 m3, s tim da se u njima zapaljive tečnosti kategorije 1 mogu uskladištavati do 150 m3.
Izuzetno, od stava 1. ovog člana, ukupna zapremina rezervoara za zapaljive i gorive tečnosti na stanici izgrađene van naseljenog mesta može iznositi više od 300 m3, ako to odobri nadležni organ.
Ukupna zapremina rezervoara stanice u koji se smešta tečni naftni gas ne sme iznositi više od 30 m3.
Uređaj za točenje goriva mora biti udaljen najmanje 8,0 m od ulaznog otvora rezervoara tečnog naftnog gasa, a temelj bilo kog uređaja mora biti udaljen najmanje 1,0 m mereno horizontalno od gabarita rezervoara.
5. Objekat za smeštaj zaposlenog osoblja
U objektu za smeštaj zaposlenog osoblja mogu se nalaziti prostori za smeštaj osoblja, pomoćne prostorije (garderoba, sanitarni čvor i sl.), prostori za maloprodaju robe široke potrošnje, ulja, maziva, sredstava protiv zamrzavanja, sredstava auto-kozmetike, zapaljivih i gorivih tečnosti u originalnim pakovanjima, kao i prostor namenjen za pružanje usluga ishrane i pića površine manje od 70 m2 i u kojem boravi manje od 50 lica.
U objektu za smeštaj zaposlenog osoblja mogu se držati ulja, maziva, sredstva protiv zamrzavanja i sredstva auto-kozmetike, pakovana pojedinačno u hermetički zatvorenim posudama zapremine do 5 l.
U objektu za smeštaj zaposlenog osoblja može se smestiti najviše 200 l zapaljivih i gorivih tečnosti i najviše 1.000 l tečnosti čija je tačka paljenja preko 100 °C.
U posebnoj prostoriji objekta za smeštaj zaposlenog osoblja može se smestiti do 400 l zapaljive i gorive tečnosti i do 2.000 l tečnosti čija je tačka paljenja preko 100 °C.
Posebna prostorija iz stava 1. ovog člana mora ispunjavati sledeće uslove:
1) da je odvojena od ostalih prostorija horizontalnim i vertikalnim pregradama i vratima otpornim na požar 2 h;
2) da je obezbeđeno bezbedno rasterećenje usled pojave eksplozije;
3) da je obezbeđena efikasna prirodna ventilacija odnosno izuzetno veštačka ventilacija;
4) da se prozori i vrata otvaraju prema spolja;
5) da je električna instalacija izvedena u skladu sa odredbama propisa kojim je uređena oblast potencijalno eksplozivnih atmosfera;
6) unutar prostorije ne smeju se nalaziti materijali koji mogu izazvati požar.
Prostorija objekta za smeštaj zaposlenog osoblja može se zagrevati toplom vodom, parom niskog pritiska ili toplim vazduhom.
Ako se zagrevanje objekta vrši tečnim naftnim gasom, rezervoar i instalacija tečnog naftnog gasa ne smeju se povezivati sa skladišnim rezervoarom i instalacijama stanice i moraju odgovarati propisima iz oblasti tečnog naftnog gasa.
1. Pretakanje goriva iz auto-cisterne u rezervoar
Mesto za pretakanje goriva je posebno određeno i uređeno mesto za pretakanje goriva iz jedne autocisterne u podzemni rezervoar stanice sa kojeg se u slučaju požara ili eksplozije ne očekuje ugrožavanje susednih delova objekta, drugih susednih objekata, okoline i zemljišta drugih vlasnika i ne smatra se pretakalištem u smislu propisa kojim je uređena oblast izgradnje postrojenja za zapaljive i gorive tečnosti i uskladištavanja i pretakanja zapaljivih i gorivih tečnosti.
Za vreme pretakanja goriva iz auto-cisterne u podzemni rezervoar stanice, prostor oko auto-cisterne i oko okna u kome su smešteni priključci za punjenje rezervoara mora biti pod stalnom kontrolom zaposlenog osoblja i obezbeđen od požara.
Auto-cisterna se spaja na priključak podzemnog rezervoara na način kojim se obezbeđuje pouzdanost spojeva odnosno ispunjenost propisanih zahteva u pogledu nepropusnosti, elektroprovodljivosti, otpornosti na mehaničke, hemijske i druge uticaje.
Za vreme pretakanja goriva, auto-cisterna mora biti spojena sa sistemom za uzemljenje rezervoara.
Za vreme pretakanja goriva, motor auto-cisterne mora biti ugašen, a auto-cisterna zakočena ručnom kočnicom i obezbeđena od pokretanja podmetačima postavljenim pod točkove.
Izuzetno od stava 5. ovog člana na pretakalištu tečnog naftnog gasa smeju se upotrebljavati motori sa unutrašnjim sagorevanjem za pogon pumpi i kompresora, samo ako su u sastavu auto-cisterni i snabdeveni hvatačem varnica na izduvnoj cevi motora.
Za vreme pretakanja goriva iz auto-cisterne u podzemni rezervoar stanice, gorivom se ne mogu snabdevati pogonski rezervoari prevoznih sredstava u drumskom saobraćaju, plovila i vazduhoplova.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, za vreme pretakanja goriva iz autocisterne u podzemni rezervoar stanice, gorivom se mogu snabdevati samo pogonski rezervoari prevoznih sredstava u drumskom saobraćaju ako:
1) na stanici funkcioniše sistem za prikupljanje pare;
2) položaj autocisterne ne ometa saobraćaj vozila na stanici.
Podzemni rezervoar može se puniti gorivom iz postrojenja za uskladištavanje zapaljivih i gorivih tečnosti putem cevovoda, ako se stanica nalazi u sklopu tog postrojenja.
Za vreme snabdevanja gorivom pogonskog rezervoara, motor mora biti ugašen, a prevozno sredstvo u drumskom saobraćaju, plovilo i vazduhoplov, moraju biti obezbeđeni od nekontrolisanog pokretanja.
Od otvora pogonskog rezervoara koje se puni gorivom, sva ostala prevozna sredstva u drumskom saobraćaju, plovila i vazduhoplovi moraju biti udaljeni najmanje 1,0 m.
Punjenje pogonskog rezervoara tečnim naftnim gasom dozvoljeno je samo ako prevozno sredstvo u drumskom saobraćaju ili plovilo ima uređaje i instalacije za korišćenje takvog gasa koji odgovaraju posebnom propisu.
Pretakanje tečnog naftnog gasa u pogonski rezervoar vrši se samo iz skladišnog rezervoara.
Pretakanje tečnog naftnog gasa mora se vršiti na otvorenom prostoru izloženom prirodnom strujanju vazduha.
Za punjenje pogonskog rezervoara tečnim naftnim gasom mogu se upotrebljavati samo električne pumpe.
Boca za tečni naftni gas ne može se upotrebljavati kao pogonski rezervoar.
Samo posude koje ispunjavaju uslove u pogledu propisa iz oblasti hemikalija, osim prenosnih posuda za tečni naftni gas čije punjenje nije dozvoljeno, mogu se puniti tečnim gorivima uređajima za točenje na stanicama.
Oprema za zaštitu od požara sastoji se od mobilnih uređaja za gašenje požara.
Uz svaka dva uređaja za točenje goriva mora se nalaziti po jedan mobilni uređaj za gašenje požara kapaciteta punjenja najmanje 9 kg praha ili drugog odgovarajućeg sredstva za gašenje požara.
Uz uređaje za izmenu ulja u motoru i kontrolu pritiska u pneumaticima mora se nalaziti jedan mobilni uređaj za gašenje požara kapaciteta punjenja najmanje 9 kg praha ili drugog odgovarajućeg sredstva za gašenje požara.
U prostoriji za smeštaj zaposlenog osoblja i u posebnoj prostoriji iz člana 25. ovog pravilnika, mora se nalaziti najmanje po jedan mobilni uređaj za gašenje požara kapaciteta punjenja najmanje 9 kg praha ili drugog odgovarajućeg sredstva za gašenje požara.
Za vreme pretakanja goriva iz auto-cisterne u rezervoar, na mestu na kome se vrši pretakanje, mora se nalaziti pripremljen za eventualnu upotrebu jedan mobilni uređaj za gašenje požara kapaciteta punjenja najmanje 50 kg praha ili drugog odgovarajućeg sredstva za gašenje požara.
Izuzetno od odredbe stava 1. ovog člana, na mestu pretakanja goriva iz auto-cisterne u rezervoar može se umesto mobilnog uređaja za gašenje požara kapaciteta punjenja najmanje 50 kg praha koristiti šest mobilnih uređaja za gašenje požara kapaciteta punjenja najmanje 9 kg praha ili drugog odgovarajućeg sredstva za gašenje požara, s tim da tim aparatima rukuju najmanje tri lica.
U blizini mesta na kojima je mogućnost prosipanja zapaljivih i gorivih tečnosti na stanici najveća, postavljaju se sanduci sa peskom zapremine najmanje 0,03 m3.
Ako se prilikom punjenja pogonskog rezervoara gorivo prospe, moraju se obrisati sve površine na koje se gorivo prosulo. Sredstva za brisanje i čišćenje stavljaju se u posebne, hermetički zatvorene metalne posude, koje se ne smeju transportovati sa ostalim otpacima.
(Brisan)
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o izgradnji stanica za snabdevanje gorivom motornih vozila i o uskladištavanju i pretakanju goriva ("Službeni list SFRJ", br. 27/71 i 29/71 - ispravka i "Službeni glasnik RS", broj 108/13).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
GRAFIČKI PRIKAZ ZONA OPASNOSTI