ODLUKAO GRAĐEVINSKOM ZEMLJIŠTU("Sl. list grada Beograda", br. 20/2015, 126/2016, 2/2017, 43/2017, 118/2018 i 26/2019) |
Ovom odlukom uređuju se uslovi, način i postupak:
- raspolaganja građevinskim zemljištem u javnoj svojini Grada Beograda;
- pribavljanja građevinskog zemljišta u javnu svojinu Grada Beograda;
- stavljanja van snage rešenja o raspolaganju i pribavljanju građevinskog zemljišta i drugih rešenja koja se donose na osnovu ove odluke;
- izmena i raskida pravnih poslova koji se zaključuju na osnovu donetih rešenja;
- davanja saglasnosti za legalizaciju, izgradnju, odnosno postavljanje objekata na građevinskom zemljištu u javnoj svojini grada i drugih potrebnih saglasnosti.
2. Pojam građevinskog zemljišta
Građevinsko zemljište je zemljište koje je određeno zakonom ili planskim dokumentom za izgradnju i korišćenje objekata, kao i zemljište na kojem su izgrađeni objekti u skladu sa zakonom.
3. Korišćenje građevinskog zemljišta
Građevinsko zemljište se koristi prema nameni određenoj planskim dokumentom, na način kojim se obezbeđuje njegovo racionalno korišćenje, u skladu sa zakonom.
4. Vrste građevinskog zemljišta
4.1. Izgrađeno i neizgrađeno građevinsko zemljište
Građevinsko zemljište može biti izgrađeno i neizgrađeno.
Izgrađeno građevinsko zemljište je zemljište na kome su izgrađeni objekti namenjeni za trajnu upotrebu, u skladu sa zakonom.
Neizgrađeno građevinsko zemljište je zemljište na kome nisu izgrađeni objekti, na kome su izgrađeni objekti bez građevinske dozvole i privremeni objekti.
4.2. Uređeno i neuređeno građevinsko zemljište
Građevinsko zemljište može biti uređeno i neuređeno.
Uređeno građevinsko zemljište je zemljište koje je u skladu sa planskim dokumentom komunalno opremljeno za građenje i korišćenje (izgrađen pristupni put, elektromreža, obezbeđeno snabdevanje vodom i obezbeđeni drugi uslovi).
5. Uređivanje građevinskog zemljišta
Uređivanje građevinskog zemljišta obuhvata njegovo pripremanje i opremanje.
Pripremanje zemljišta obuhvata istražne radove, izradu geodetskih, geoloških i drugih podloga, izradu planske i tehničke dokumentacije, programa za uređivanje zemljišta, raseljavanje, uklanjanje objekata, saniranje terena i druge radove.
Pored radova iz stava 2. ovog člana, na područjima koja su bila izložena ratnim dejstvima, obavlja se i provera o postojanju zaostalih eksplozivnih sredstava, u skladu sa zakonom.
Opremanje zemljišta obuhvata izgradnju objekata komunalne infrastrukture i izgradnju i uređenje površina javne namene.
Uređivanje građevinskog zemljišta obavlja se u skladu sa važećim planskim dokumentom prema srednjoročnim i godišnjim programima uređivanja koje donosi Skupština grada, uz staranje o zaštiti, racionalnom i održivom korišćenju zemljišta.
Grad Beograd (u daljem tekstu: grad) uređuje građevinsko zemljište i stara se o njegovom racionalnom korišćenju, prema nameni zemljišta predviđenoj planskim dokumentom, u skladu sa zakonom.
Obezbeđivanje uslova za uređivanje, upotrebu, unapređivanje i zaštitu građevinskog zemljišta za grad, koje obuhvata:
- pripremu srednjoročnih i godišnjih programa uređivanja građevinskog zemljišta,
- uređivanje građevinskog zemljišta,
- staranje o zaštiti, racionalnom i namenskom korišćenju građevinskog zemljišta i
- obavljanje drugih poslova u skladu sa zakonom i drugim propisima,
- obavlja Direkcija za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda JP (u daljem tekstu: Direkcija).
Direkcija vrši radove na uređivanju građevinskog zemljišta koji su utvrđeni programima iz člana 6. stav 5. ove odluke.
5.1. Pripremanje i opremanje građevinskog zemljišta sredstvima fizičkih ili pravnih lica
Građevinsko zemljište koje nije uređeno u smislu zakona i ove odluke, a nalazi se u obuhvatu planskog dokumenta na osnovu koga se mogu izdati lokacijski uslovi, odnosno građevinska dozvola, može se pripremiti, odnosno opremiti i sredstvima fizičkih ili pravnih lica.
Lice iz stava 1. ovog člana podnosi Direkciji predlog o finansiranju pripremanja, odnosno opremanja građevinskog zemljišta, po kome je Direkcija dužna da postupi u roku od 15 dana od dana prijema predloga.
Direkcija, u ime i za račun grada, može sa licem iz stava 1. ovog člana zaključiti ugovor o zajedničkom pripremanju, odnosno opremanju građevinskog zemljišta, koji naročito sadrži:
1) podatke o lokaciji, odnosno zoni u kojoj se planira opremanje građevinskog zemljišta;
2) podatke iz planskog dokumenta i tehničke uslove za izgradnju;
3) podatke iz programa uređivanja građevinskog zemljišta;
4) granice lokacije koja se priprema, odnosno oprema sa popisom katastarskih parcela;
5) dinamiku i rok izgradnje;
6) obavezu Grada kao investitora da obezbedi stručni nadzor u toku izvođenja radova;
7) određivanje učešća svake ugovorne strane u obezbeđivanju, odnosno finansiranju izrade tehničke dokumentacije i stručne kontrole tehničke dokumentacije, izvođenju radova i izboru izvođača radova, kao i drugih troškova u vezi sa opremanjem građevinskog zemljišta, uključujući visinu i rokove obezbeđivanja finansijskih i drugih sredstava;
8) određivanje objekata koji se grade i koji će preći u svojinu grada;
9) određivanje iznosa učešća lica iz stava 1. ovog člana u finansiranju pripremanja, odnosno opremanja građevinskog zemljišta koji će biti umanjen za iznos doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta;
10) sredstva obezbeđenja ispunjenja obaveza ugovornih strana.
6. Finansiranje uređivanja građevinskog zemljišta
Finansiranje uređivanja građevinskog zemljišta obezbeđuje se iz sredstava ostvarenih od:
1) doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta;
2) zakupnine za građevinsko zemljište;
3) otuđenja ili razmene građevinskog zemljišta;
4) pretvaranja prava zakupa u pravo svojine, u skladu sa zakonom;
5) naknade za uređivanje građevinskog zemljišta i
6) drugih izvora u skladu sa zakonom.
II GRAĐEVINSKO ZEMLJIŠTE U JAVNOJ SVOJINI GRADA
1. Nadležnost i nadležni organi
Građevinskim zemljištem u javnoj svojini grada (u daljem tekstu: građevinsko zemljište) raspolaže grad, u skladu sa zakonom kojim je uređena oblast građevinskog zemljišta (u daljem tekstu: zakon) i ovom odlukom.
Raspolaganjem građevinskim zemljištem, u smislu ove odluke, smatra se:
1. otuđenje;
2. davanje u zakup;
3. međusobno raspolaganje vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini;
4. ulaganje u kapital;
5. ustanovljavanje prava stvarne službenosti.
Grad pribavlja građevinsko zemljište u javnu svojinu grada u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Pod otuđenjem građevinskog zemljišta, odnosno pod pribavljanjem građevinskog zemljišta u javnu svojinu smatra se i razmena.
Izuzetno od člana 10. ove odluke, gradska opština može na osnovu ovlašćenja gradonačelnika, u ime i za račun grada, otuđiti građevinsko zemljište radi izgradnje, odnosno radi legalizacije objekata do 800 m2 BRGP, a gradske opštine Barajevo, Grocka, Lazarevac, Mladenovac, Obrenovac, Sopot i Surčin mogu na isti način otuđiti građevinsko zemljište radi izgradnje, odnosno legalizacije objekata i preko 800 m2 BRGP.
Gradonačelnik grada Beograda (u daljem tekstu: gradonačelnik) donosi rešenje o raspolaganju građevinskim zemljištem, pribavljanju građevinskog zemljišta u javnu svojinu grada, kao i sva druga rešenja i druge akte koji se donose na osnovu ove odluke.
Ispunjenost uslova za donošenje rešenja i drugih akata iz stava 1. ovog člana, ceni Komisija za građevinsko zemljište, koju obrazuje gradonačelnik (u daljem tekstu: komisija).
Komisija posebno ceni opravdanost i celishodnost donošenja rešenja o pribavljanju građevinskog zemljišta u javnu svojinu grada, rešenja o razmeni i deobi građevinskog zemljišta, pa zaključak komisije kojim predlaže donošenje ovih rešenja, mora biti posebno obrazložen.
Komisija ima predsednika i četiri člana. O radu komisije se sačinjava zapisnik koji potpisuje predsednik Komisije. Komisija donosi poslovnik o radu.
Predloge rešenja i drugih akata iz stava 1. ovog člana, za gradonačelnika, priprema organizaciona jedinica Gradske uprave grada Beograda nadležna za građevinsko zemljište (u daljem tekstu: sekretarijat), u skladu sa zaključcima komisije o ispunjenosti uslova.
Ugovore o raspolaganju građevinskim zemljištem, pribavljanju građevinskog zemljišta i sve druge pravne poslove koji se zaključuju na osnovu rešenja iz člana 12. stav 1. ove odluke, zaključuje gradonačelnik, odnosno drugo lice po ovlašćenju gradonačelnika.
Pravni poslovi iz stava 1. ovog člana overavaju se kod nadležnog organa, u skladu sa zakonima kojima je uređen promet nepokretnosti, javnobeležnička delatnost i vanparnični postupak, a troškove overe, druge troškove, kao i poreske obaveze snosi lice sa kojim Grad zaključuje pravni posao.
Nadležni organ overe će primerak overenog pravnog posla iz stava 1. ovog člana, dostaviti Gradskom pravobranilaštvu grada Beograda (u daljem tekstu: Gradsko pravobranilaštvo), u roku od tri dana od dana overe.
U slučajevima iz poglavlja XII ove odluke, ne zaključuje se pravni posao.
Pravni poslovi iz člana 13. stav 1. ove odluke, zaključuju se po prethodno pribavljenom mišljenju Gradskog pravobranilaštva, koje je dužno da mišljenje da u roku od osam dana od dana prijema zahteva.
Ukoliko Gradsko pravobranilaštvo ne da mišljenje u roku iz stava 1. ovog člana, smatraće se da je dato pozitivno mišljenje.
Negativno mišljenje ne sprečava zaključenje pravnog posla, ali se takav ugovor može pobijati u skladu sa pozitivnim zakonskim propisima.
U slučaju iz člana 11. ove odluke, rešenje o otuđenju građevinskog zemljišta donosi predsednik Gradske opštine, na predlog organizacione jedinice gradske opštine nadležne za imovinsko-pravne poslove, pošto Komisija koju obrazuje predsednik gradske opštine oceni da su ispunjeni uslovi za donošenje rešenja o otuđenju.
Komisija iz stava 1. ovog člana ima predsednika i četiri člana, s tim da dva člana imenuje gradonačelnik.
U slučaju iz stava 1 ovog člana, ugovor o otuđenju građevinskog zemljišta, u ime i za račun grada, zaključuje predsednik gradske opštine.
Gradska opština dostavlja Direkciji i sekretarijatu rešenje o otuđenju, odnosno ugovor o otuđenju odmah po donošenju rešenja, odnosno odmah po overi ugovora.
2. Tržišna vrednost građevinskog zemljišta
Građevinsko zemljište se otuđuje, pribavlja i daje u zakup po tržišnim uslovima, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Izuzetno, građevinsko zemljište može se otuđiti i dati u zakup po ceni i zakupnini koja je niža od tržišne vrednosti, odnosno otuđiti i dati u zakup bez naknade, u slučajevima propisanim zakonom i podzakonskim aktima Vlade Republike Srbije.
Procenu vrednosti građevinskog zemljišta koje se otuđuje i pribavlja, utvrđuje organizaciona jedinica Gradske uprave nadležna za poslove procene tržišne vrednosti nepokretnosti, s tim da u opravdanim slučajevima (međusobno raspolaganje vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini, sporazumno davanje zemljišta ranijem vlasniku nepokretnosti koja je bila predmet eksproprijacije i dr.) tržišnu vrednost može utvrditi i republički organ nadležan za procenu tržišne vrednosti. Tržišna vrednost se utvrđuje po 1 m2 građevinskog zemljišta. Ovako utvrđena tržišna vrednost važi 12 meseci.
Cena, način plaćanja, zakupnina, odnosno naknada za ustanovljeno pravo službenosti i rok plaćanja su obavezan deo dispozitiva rešenja iz čl. 12. i 15. ove odluke.
Prilikom otuđenja građevinskog zemljišta kada cena građevinskog zemljišta prelazi iznos od 1.200.000,00 dinara, ista se može platiti jednokratno ili na rate i to najviše na 12 mesečnih rata.
Ukoliko se plaćanje cene vrši jednokratno, plaćanje se vrši na osnovu rešenja, u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja licu koje je obveznik plaćanja.
Ukoliko se plaćanje cene vrši na rate, plaćanje prve rate u iznosu od 10% od utvrđene cene vrši se na osnovu rešenja, u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja licu koje je obveznik plaćanja, dok se preostali iznos plaća u jednakim mesečnim ratama nakon zaključenja ugovora o otuđenju.
Prilikom plaćanja na rate kao sredstvo obezbeđenja plaćanja kupac je dužan da, u roku od 30 dana od dana zaključenja ugovora, dostavi neopozivu bankarsku garanciju, naplativu na prvi poziv, bez prigovora, koja glasi na preostali neplaćeni iznos i koja je izdata na rok koji mora biti duži od tri meseca od dana dospeća poslednje rate, ili uspostavi hipoteku na drugoj nepokretnosti koja vredi najmanje 30% više od ukupnog iznosa nedospelih rata, u korist grada Beograda.
Visina cene preračunava se u evrima na dan zaključenja ugovora po srednjem kursu Narodne banke Srbije, sa obavezom otplate dospelih rata u dinarskoj protivvrednosti po srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan plaćanja.
U slučaju da se steknu uslovi za povraćaj uplaćene cene, zakupnine, odnosno naknade, na osnovu stavljanja rešenja van snage, odnosno raskida ugovora, povraćaj sredstava se vrši na način i pod uslovima kako je to predviđeno odlukama grada kojima su uređena merila za utvrđivanje naknade za uređivanje građevinskog zemljišta, odnosno doprinosi za uređivanje građevinskog zemljišta.
III OTUĐENJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA
Otuđenje neizgrađenog građevinskog zemljišta sprovodi se javnim oglašavanjem, u postupku javnog nadmetanja.
Građevinsko zemljište se otuđuje neposrednom pogodbom u slučajevima propisanim zakonom i ovom odlukom.
1. Postupci otuđenja građevinskog zemljišta
1.1. Otuđenje građevinskog zemljišta javnim nadmetanjem
Neizgrađeno građevinsko zemljište se može otuđiti radi izgradnje, u skladu sa planskim dokumentom na osnovu koga se izdaju lokacijski uslovi, odnosno građevinska dozvola.
Postojeće i planirane površine javne namene se ne mogu otuđiti iz javne svojine.
Početni iznos cene je tržišna vrednost građevinskog zemljišta koje se otuđuje.
Građevinsko zemljište u javnoj svojini se otuđuje licu koje ponudi najveću cenu za to zemljište.
Izuzetno od stava 4. ovog člana građevinsko zemljište se može otuđiti po ceni koja je manja od tržišne cene, ili otuđiti bez naknade, u skladu sa podzakonskim aktom Vlade Republike Srbije, u slučaju:
1. realizacije investicionog projekta kojim se unapređuje lokalni ekonomski razvoj;
2. ispunjavanja ugovornih obaveza nastalih do dana stupanja na snagu Zakona, po osnovu ugovora u kome je Republika Srbija odnosno grad, jedna od ugovornih strana;
3. realizacije projekata za izgradnju objekata od značaja za Republiku Srbiju odnosno grad i
4. međusobnog raspolaganja između vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini.
U slučaju ponovljenog javnog nadmetanja, kada se na objavljeni javni oglas ne javi nijedan ponuđač, početni iznos tržišne cene za otuđenje umanjuje se za 20%, a u slučaju sledećeg nadmetanja za 40% u odnosu na utvrđenu cenu građevinskog zemljišta.
Građevinsko zemljište se otuđuje javnim nadmetanjem.
Direkcija, odnosno zainteresovano lice, podnosi sekretarijatu inicijativu za pokretanje postupka otuđenja građevinskog zemljišta javnim oglašavanjem.
U slučaju iz člana 11. ove odluke, inicijativu iz stava 1 ovog člana, podnosi gradska opština.
Gradonačelnik donosi rešenje da se pristupa otuđenju građevinskog zemljišta, javnim oglašavanjem.
Rešenje iz stava 1. ovog člana sadrži opis i bliže podatke o građevinskom zemljištu koje se otuđuje, vrstu, odnosno namenu objekta, početni iznos cene i iznos depozita, a u slučaju iz člana 11. ove odluke, rešenje sadrži i ovlašćenje da gradska opština, u ime i za račun grada, sprovede postupak javnog oglašavanja i ovlašćenje da predsednik gradske opštine donese rešenje o otuđenju i zaključi ugovor o otuđenju građevinskog zemljišta.
Javni oglas za otuđenje građevinskog zemljišta priprema i objavljuje direkcija.
U slučaju iz člana 11. ove odluke, javni oglas za otuđenje građevinskog zemljišta priprema i objavljuje gradska opština.
Javni oglas se objavljuje u dnevnom listu koji se distribuira na celoj teritoriji Republike Srbije i zvaničnom sajtu direkcije, odnosno gradske opštine.
Javni oglas o javnom nadmetanju sadrži naročito:
1. podatke o građevinskom zemljištu (katastarska parcela, katastarska opština, površina, po potrebi druge bliže podatke);
2. vrstu, odnosno namenu objekta;
3. stepen komunalne opremljenosti i posebne uslove za uređenje ako se otuđuje neuređeno građevinsko zemljište;
4. obavezu lica kome se otuđuje građevinsko zemljište da sa nadležnim komunalnim i drugim pravnim licima ugovori i plati troškove za infrastrukturu: EDB, PTT, toplifikaciju, gasifikaciju i drugo;
5. početni iznos cene;
6. rok zaključenja ugovora o otuđenju i posledice propuštanja;
7. rok plaćanja cene i posledicu propuštanja;
8. rok privođenja građevinskog zemljišta nameni;
9. obavezu podnosioca prijave da radi učestvovanja u postupku javnog nadmetanja uplati depozit na depozitni račun direkcije, ili položi depozitnu bankarsku garanciju, visinu depozita i rok uplate istog, odnosno polaganja garancije, kao i posledice u slučaju odustanka, odnosno stavljanja rešenja van snage;
10. obavezan sadržaj prijave i isprave koje je potrebno dostaviti uz prijavu;
11. rok za podnošenje prijava;
12. mesto i vreme održavanja javnog nadmetanja;
13. odredbu da podnosioci neblagovremene i nepotpune prijave neće moći da učestvuju u postupku javnog nadmetanja.
Radi učestvovanja u postupku javnog nadmetanja podnosilac prijave mora uplatiti depozit na depozitni račun direkcije ili položiti neopozivu licitacionu bankarsku garanciju, bez "prigovora" i naplativu "na prvi poziv" sa rokom važnosti do 180 dana od dana davanja prijave (u daljem tekstu: depozitna bankarska garancija), s tim da visina depozita ne može biti manja od 10%, niti veća od 50% početnog iznosa cene.
Rok za podnošenje prijava ne može biti kraći od 30 dana od dana javnog oglašavanja.
Prijave se dostavljaju direkciji, odnosno gradskoj opštini u slučaju iz člana 11. ove odluke.
Postupak javnog nadmetanja sprovodi komisija. Stručne i administrativne poslove za komisiju u postupku javnog oglašavanja obavlja direkcija.
U slučaju iz člana 11. ove odluke, postupak javnog oglašavanja sprovodi komisija gradske opštine.
Prijava za učestvovanje u postupku javnog nadmetanja (u daljem tekstu: prijava) se dostavlja u zatvorenoj koverti sa vidljivom naznakom na koju lokaciju se odnosi i ko je podnosilac prijave.
Prijava pravnog lica mora da sadrži naziv i sedište i mora biti potpisana od strane ovlašćenog lica i overena pečatom. Uz prijavu, odnosno ponudu pravnog lica prilaže se izvod iz registra privrednih subjekata nadležnog organa i potvrda o poreskom identifikacionom broju.
Prijava, fizičkog lica, mora da sadrži ime, prezime, adresu i matični broj i mora biti potpisana.
Prijava preduzetnika mora da sadrži poslovno ime i sedište i mora biti potpisana od ovlašćenog lica i overena pečatom. Uz prijavu, preduzetnika, prilaže se izvod iz registra nadležnog organa i potvrda o poreskom identifikacionom broju.
Uz prijavu se podnosi dokaz o uplati depozita, odnosno depozitna bankarska garancija.
Uz prijavu mora da se dostavi izjava podnosioca prijave da prihvata sve uslove iz javnog oglasa.
Prijava je nepotpuna ako ne sadrži sve što je propisano, ako nisu priložene sve isprave kako je to predviđeno u ovom članu, odnosno ako ne sadrži sve podatke predviđene javnim oglasom.
Prijavu ne mogu podneti predsednik niti bilo koji član komisije.
Postupak javnog nadmetanja je javan.
Predsednik komisije otvara sednicu komisije, saopštava podatke o građevinskom zemljištu koje se otuđuje i početni iznos cene.
Predsednik komisije konstatuje koliko je prijava primljeno i po redosledu prispeća javno otvara i čita ceo tekst prijave.
Predsednik komisije konstatuje koje isprave su dostavljene uz prijavu.
Komisija utvrđuje ko su podnosioci prijave, ko je od podnosilaca prijava prisutan sa ovlašćenjem da učestvuje u postupku javnog nadmetanja i koje su prijave, odnosno ponude neblagovremene, odnosno nepotpune.
Predsednik komisije konstatuje da podnosilac neblagovremene ili nepotpune prijave, odnosno lice koje nema uredno ovlašćenje podnosioca blagovremene i potpune prijave, ne može učestvovati u postupku javnog nadmetanja.
Predsednik komisije objavljuje početak javnog nadmetanja i poziva učesnike da daju svoje ponude iznosa cene.
Učesnik javnog nadmetanja je dužan da jasno i glasno kaže iznos cene koji nudi.
Predsednik komisije pita tri puta da li neko daje više od najvišeg prethodno ponuđenog iznosa i posle trećeg poziva, konstatuje koji je najviši ponuđeni iznos i ime ponuđača.
Učesnik koji je ponudio najviši iznos potpisuje izjavu sa naznakom visine iznosa.
Predsednik komisije objavljuje kada je javno nadmetanje završeno. Zapisnik komisije sa odgovarajućim predlogom direkcija dostavlja sekretarijatu u roku od osam dana od dana održane sednice komisije.
Svi prisutni podnosioci prijava imaju pravo uvida u podnete prijave.
Ukoliko podnosilac blagovremene i potpune prijave ne pristupi javnom nadmetanju smatraće se da je odustao od prijave.
Uslovi za sprovođenje postupka javnog nadmetanja su ispunjeni i kad istom pristupi samo jedan učesnik.
Ukoliko javno nadmetanje ne uspe, postupak oglašavanja se može ponoviti po isteku roka od najmanje 15 dana od dana neuspelog javnog nadmetanja o čemu rešenje donosi gradonačelnik.
Ukoliko učesnik javnog nadmetanja koji je ponudio najviši iznos cene odustane pošto predsednik komisije objavi da je javno nadmetanje završeno, a pre donošenja rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta, postupak javnog oglašavanja se ponavlja.
Lice iz stava 1. ovog člana nema pravo na povraćaj uplaćenog depozita, a eventualno data depozitna bankarska garancija će se naplatiti.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, rešenje o ponavljanju postupka javnog oglašavanja donosi gradonačelnik.
Sve odredbe ove odluke koje se odnose na sadržinu javnog oglasa, depozit i postupak javnog nadmetanja, shodno se primenjuju u slučaju iz člana 11. ove odluke.
1.2. Otuđenje građevinskog zemljišta neposrednom pogodbom
Građevinsko zemljište se može otuđiti neposrednom pogodbom u slučaju:
1. izgradnje objekata za potrebe obavljanja poslova iz nadležnosti državnih organa i organizacija, organa jedinica teritorijalne autonomije i lokalne samouprave, kao i drugih objekata u javnoj svojini;
2. ispravke granica susednih katastarskih parcela;
2a. Razmene građevinskog zemljišta u slučaju raseljavanja porodičnog stambenog objekta koji se nalazi na nestabilnom terenu sa aktivnim geodinamičkim procesom koji uzrokuje pomeranje tla;
2b. Otuđenja građevinskog zemljišta drugom suvlasniku na istoj nepokretnosti, po pravu preče kupovine, u skladu sa zakonom kojim se uređuju osnove svojinskopravnih odnosa i promet nepokretnosti;
3. formiranja građevinske parcele u skladu sa odredbom zakona kojom je uređena oblast određivanja, odnosno utvrđivanja zemljišta za redovnu upotrebu objekta;
4. sporazumnog davanja zemljišta ranijem vlasniku nepokretnosti koja je bila predmet eksproprijacije, u skladu sa propisima o eksproprijaciji;
5. razmene građevinskog zemljišta;
6. u postupku vraćanja oduzete imovine i obeštećenja u skladu sa posebnim zakonom;
7. međusobnog raspolaganja vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini
8. deobe građevinskog zemljišta u susvojini ili zajedničkoj svojini grada i drugih nosilaca prava svojine, odnosno prava korišćenja;
9. realizacije investicionog projekta kojim se unapređuje lokalni ekonomski razvoj;
10. ispunjavanja ugovornih obaveza nastalih do dana stupanja na snagu zakona po osnovu ugovora kada je Republika Srbija, odnosno grad, jedna od ugovornih strana;
11. realizacije projekata za izgradnju objekata od značaja za Republiku Srbiju odnosno grad.
Zahtev za otuđenje građevinskog zemljišta neposrednom pogodbom, podnosi se sekretarijatu, koji po obradi predmeta pribavlja podatak o tržišnoj ceni građevinskog zemljišta i isti dostavlja podnosiocu zahteva.
Podnosilac zahteva ima pravo prigovora na utvrđenu tržišnu cenu u roku od pet dana od dana prijema obaveštenja o visini tržišne vrednosti, o kome se izjašnjava organ koji je utvrdio tržišnu vrednost.
Podnosilac zahteva je dužan da u roku od osam dana od dana prijema obaveštenja o tržišnoj ceni građevinskog zemljišta, odnosno u roku od osam dana od dana prijema obaveštenja po podnetom prigovoru, da pismenu izjavu da je saglasan sa cenom i da se, u slučaju iz člana 16. stav 6. ove odluke, izjasni o načinu plaćanja (jednokratno ili na rate), kao i da prihvata plaćanje ukupne tržišne cene, sa umanjenjem od 30%, u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta ukoliko se izjasni na jednokratno plaćanje, odnosno da prihvata plaćanje 10% od ukupne tržišne cene u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja o otuđenju, a preostali iznos u jednakim mesečnim ratama, nakon zaključenja ugovora o otuđenju, ukoliko se izjasni na plaćanje na rate. Podnosilac zahteva može dati izjavu i neposredno sekretarijatu o čemu se sačinjava zapisnik.
U slučaju da se podnosilac zahteva u navedenom roku ne izjasni ili izjavi da ne prihvati cenu i plaćanje cene u propisanom roku, smatraće se da je odustao od podnetog zahteva.
U slučaju iz člana 11. ove odluke, gradska opština podnosi sekretarijatu inicijativu da se građevinsko zemljište otuđi neposrednom pogodbom radi legalizacije objekta.
Gradonačelnik donosi rešenje kojim se ovlašćuje gradska opština da, u ime i za račun grada, sprovede postupak otuđenja građevinskog zemljišta iz stava 1. ovog člana i kojim se ovlašćuje predsednik gradske opštine da donese rešenje o otuđenju i zaključi ugovor o otuđenju građevinskog zemljišta.
1.2.1. Otuđenje građevinskog zemljišta radi formiranja građevinske parcele
Otuđenje građevinskog zemljišta vlasniku objekta za koji je podnet zahtev za legalizaciju za koji je nadležni organ utvrdio da postoji mogućnost legalizacije ili objekta koji je upisan u evidenciju o nepokretnostima i pravima na njima u skladu sa ranije važećim zakonima kojima je uređivana legalizacija objekata ili na osnovu Zakona o legalizaciji objekata ("Službeni glasnik RS", br. 95/13 i 117/14), vrši se neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima, u skladu sa zakonom i ovom odlukom, na osnovu pravnosnažnog rešenja o utvrđivanju zemljišta za redovnu upotrebu objekta i formiranju građevinske parcele ili na osnovu pravosnažnog rešenja kojim je određeno da je građevinsko zemljište ispod objekta zemljište za redovnu upotrebu, shodno odredbama zakona kojim je uređena oblast određivanja zemljišta za redovnu upotrebu objekta u posebnim slučajevima.
U slučaju da je osnov otuđenja građevinskog zemljišta rešenje o utvrđivanju zemljišta za redovnu upotrebu objekta i formiranju građevinske parcele, vlasniku objekta iz stava 1. ovog člana se otuđuje građevinska parcela.
U slučaju da je osnov otuđenja građevinskog zemljišta rešenje kojim je određeno da je građevinsko zemljište ispod objekta zemljište za redovnu upotrebu, vlasniku objekta iz stava 1. ovog člana se otuđuje građevinsko zemljište ispod objekta, uz obavezu vlasnika objekta da u roku od pet godina od dana pravosnažnosti rešenja o legalizaciji pokrene postupak za utvrđivanje zemljišta za redovnu upotrebu objekta, u skladu sa zakonom.
U slučaju da na osnovu rešenja kojim se određuje da je građevinsko zemljište ispod objekta zemljište za redovnu upotrebu objekta, organ nadležan za upis prava na nepokretnostima ne izvrši parcelaciju građevinskog zemljišta tako da zemljište ispod objekta postane posebna katastarska parcela, lice kome je otuđeno građevinsko zemljište ispod objekta, u ugovoru o otuđenju daje neopozivu i bezuslovnu saglasnost vlasniku građevinskog zemljišta u javnoj svojini da može sprovoditi promene na katastarskoj parceli u smislu parcelacije, kao i otuđivati građevinsko zemljište drugim vlasnicima objekata, odnosno drugim suvlasnicima građevinskog zemljišta, bez obaveze da za te promene, odnosno otuđenje traži saglasnost suvlasnika građevinskog zemljišta kome je isto otuđeno ispod objekta.
Ukoliko je građevinsko zemljište već dato u zakup ispod objekta radi legalizacije objekta, zakupac je dužan da u roku od pet godina od dana pravnosnažnosti rešenja o legalizaciji pokrene postupak za utvrđivanje zemljišta za redovnu upotrebu u skladu sa zakonom, u kom slučaju stiče pravo da mu se po pravosnažnosti rešenja o utvrđivanju građevinskog zemljišta za redovnu upotrebu objekta i formiranju građevinske parcele otuđi preostali deo građevinskog zemljišta, neposrednom pogodbom po tržišnim uslovima, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Otuđenje građevinskog zemljišta vlasniku objekta koji je upisan u evidenciju o nepokretnostima i pravima na njima u skladu sa Zakonom o posebnim uslovima za upis prava svojine na objektima izgrađenim bez građevinske dozvole ("Službeni glasnik RS", br. 25/2013 i 145/2014), vrši se neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima, u skladu sa zakonom i ovom odlukom, na osnovu pravnosnažnog rešenja o utvrđivanju zemljišta za redovnu upotrebu objekta i formiranju građevinske parcele, shodno odredbama Zakona kojim je uređena oblast određivanja zemljišta za redovnu upotrebu objekta u posebnim slučajevima.
1.2.2. Otuđenje građevinskog zemljišta radi ispravke granica susednih katastarskih parcela
Otuđenje građevinskog zemljišta radi ispravke granica susednih katastarskih parcela vrši se u slučaju kada je na susednoj katastarskoj parceli upisano pravo svojine, dugoročnog zakupa stečenog u skladu sa ranijim zakonima o planiranju i izgradnji, odnosno pravo korišćenja lica za koja će pretvaranje prava korišćenja u pravo svojine biti uređeno posebnim zakonom.
Ispravka granica susednih katastarskih parcela vrši se na osnovu elaborata geodetskih radova, pod uslovom da informacija o lokaciji za predmetno građevinsko zemljište upućuje na izradu ovog elaborata.
Cena predstavlja prihod grada i uplaćuje se na odgovarajući račun grada.
Obaveza plaćanja cene kao i način plaćanja (jednokratno ili na rate) utvrđuje se rešenjem o otuđenju građevinskog zemljišta.
Lice kome se građevinsko zemljište otuđuje ukoliko plaćanje vrši jednokratno obavezno je da utvrđenu cenu plati u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta, a ukoliko plaćanje vrši na rate da iznos od 10% od utvrđene cene plati u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta, a preostali iznos u jednakim mesečnim ratama, nakon zaključenja ugovora o otuđenju.
Depozit uplaćen na depozitni račun u postupku javnog oglašavanja predstavlja deo cene i po donošenju rešenja o otuđenju se prenosi na odgovarajući račun grada.
Kod plaćanja cene na rate, depozit uplaćen na depozitni račun u postupku javnog oglašavanja ne smatra se prvom ratom.
Uz dostavljanje zapisnika komisije, direkcija je obavezna da dostavi sekretarijatu podatak o iznosu uplaćenog depozita.
Uplaćeni depozit ili data depozitna bankarska garancija, od strane učesnika u postupku otuđenja građevinskog zemljišta, a kojima isto nije otuđeno, vraća se najkasnije u roku od pet dana od dana održane sednice komisije.
Kada se građevinsko zemljište otuđuje neposrednom pogodbom, ako se plaćanje vrši jednokratno, uplatom u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja o otuđenju licu koje je obveznik plaćanja, tržišna cena se umanjuje za 30% u odnosu na utvrđenu cenu građevinskog zemljišta, osim u slučaju razmene nepokretnosti.
Kada je građevinsko zemljište otuđeno u prvom postupku javnog oglašavanja, ako se plaćanje vrši jednokratno, uplatom u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja o otuđenju licu koje je obveznik plaćanja, izlicitirana cena se umanjuje za 30%.
3. Rešenje o otuđenju građevinskog zemljišta
Rešenje o otuđenju građevinskog zemljišta (u daljem tekstu: rešenje o otuđenju) sadrži naročito:
1. način otuđenja (javno oglašavanje, odnosno neposredna pogodba i razlog neposredne pogodbe);
2. podatke o licu kome se građevinsko zemljište otuđuje;
3. podatke o građevinskom zemljištu (katastarska parcela, katastarska opština, površina i po potrebi druge bliže podatke);
4. iznos cene, rok plaćanja, račun na koji se vrši plaćanje i posledice propuštanja plaćanja u roku, a ukoliko se građevinsko zemljište otuđuje u postupku javnog oglašavanja i iznos uplaćenog depozita;
5. vrstu, odnosno namenu objekta ukoliko se građevinsko zemljište otuđuje radi izgradnje i posebne uslove izgradnje ukoliko se otuđuje neuređeno građevinsko zemljište, odnosno elemente iz člana 8. ove odluke;
6. rok privođenja građevinskog zemljišta nameni ukoliko se građevinsko zemljište otuđuje radi izgradnje;
7. obavezu lica kome se građevinsko zemljište otuđuje da u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja o otuđenju zaključi ugovor o otuđenju i posledicu propuštanja zaključenja ugovora u roku.
4. Ugovor o otuđenju građevinskog zemljišta
Ugovor o otuđenju građevinskog zemljišta (u daljem tekstu: ugovor o otuđenju) se zaključuje sa licem kome se otuđuje građevinsko zemljište, u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja o otuđenju, a nakon uplate cene ukoliko se plaćanje vrši jednokratno, odnosno uplate 10% od cene ukoliko se plaćanje vrši na rate.
Ugovor o otuđenju sadrži naročito:
1. podatke o građevinskom zemljištu (katastarska parcela, katastarska opština, površina i po potrebi druge bliže podatke);
2. iznos cene, kao i način plaćanja (jednokratno ili na rate);
3. sredstva obezbeđenja, ukoliko se plaćanje vrši na rate;
4. iznos uplaćenog depozita ukoliko je građevinsko zemljište otuđeno u postupku javnog oglašavanja;
5. potvrdu da je cena izmirena u celosti ukoliko se plaćanje vrši jednokratno, i saglasnost grada da lice kome je građevinsko zemljište otuđeno, u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima, upiše pravo svojine na građevinskom zemljištu. Ukoliko se cena plaća na rate, konstataciju da će izjava o saglasnosti za upis prava svojine u korist kupca biti izdata nakon uručenja prodavcu bankarske garancije ili dostavljanja dokaza o uspostavljenoj hipoteci;
6. vrstu, odnosno namenu objekta ukoliko se građevinsko zemljište otuđuje radi izgradnje i posebne uslove izgradnje ukoliko se otuđuje neuređeno građevinsko zemljište, odnosno odredbe iz člana 8. ove odluke;
7. konstataciju da je zaključenjem ugovora lice kome je građevinsko zemljište otuđeno uvedeno u posed istog;
8. rok privođenja građevinskog zemljišta nameni ukoliko se građevinsko zemljište otuđuje radi izgradnje;
9. prava i obaveze u slučaju neizvršenja obaveza;
10. način rešavanja sporova;
11. uslove, način i postupak za raskid ugovora;
12. obavezu lica kome se otuđuje građevinsko zemljište da sa nadležnim preduzećima ugovori i plati troškove za infrastrukturu, EDB, PTT, toplifikaciju, gasifikaciju i drugo;
13. druga prava i obaveze.
Ugovor o otuđenju direkcija, odnosno gradska opština u slučaju iz člana 11. ove odluke, dostavlja učesniku javnog nadmetanja u roku od tri dana od dana overe ugovora o otuđenju.
Učesnik javnog nadmetanja koji smatra da je građevinsko zemljište otuđeno suprotno odredbama zakona, odnosno ove odluke, te da mu je na taj način povređeno pravo, može podneti nadležnom sudu tužbu za poništaj ugovora o otuđenju u roku od osam dana od saznanja za zaključenje ugovora, a najkasnije u roku od 30 dana od dana zaključenja ugovora.
5. Stavljanje van snage rešenja o otuđenju
Gradonačelnik donosi rešenje o stavljanju van snage rešenja o otuđenju u slučaju da lice kome je rešenjem otuđeno građevinsko zemljište:
1. ne plati cenu u roku utvrđenom rešenjem o otuđenju;
2. odustane od otuđenja posle izvršenog plaćanja cene, a pre zaključenja ugovora o otuđenju;
3. posle izvršenog plaćanja ukupne cene ukoliko se plaćanje vrši jednokratno, odnosno uplate 10% od ukupne cene ukoliko se plaćanje vrši na rate, ne pristupi zaključenju ugovora o otuđenju u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja o otuđenju.
U slučaju iz stava 1. tačka 1. ovog člana, predlog za donošenje rešenja o stavljanju van snage rešenja o otuđenju, podnosi Direkcija, odmah po proteku roka za plaćanje cene.
U slučaju iz stava 1. tač. 2. i 3, ovog člana, predlog za donošenja rešenja o stavljanju van snage rešenja o otuđenju, podnosi Direkcija, odnosno lice kome je rešenjem otuđeno građevinsko zemljište.
Lice iz stava 1. tačka 1. ovog člana nema pravo na povraćaj uplaćenog depozita po javnom oglasu o javnom nadmetanju, odnosno prikupljanju ponuda, a eventualno data depozitna bankarska garancija će se naplatiti.
Lice iz stava 1. tač. 2. i 3. ovog člana ima pravo na povraćaj uplaćenog iznosa na ime cene, u nominalnom iznosu, umanjenog za iznos depozita.
Gradonačelnik donosi rešenje o izmeni rešenja o otuđenju u pogledu načina plaćanja cene u slučaju da lice kome se rešenjem otuđuje građevinsko zemljište do isteka roka za plaćanje dostavi izjavu o promeni načina plaćanja (jednokratno sa popustom ili na rate).
Izjava se dostavlja Sekretarijatu u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja o otuđenju, a opravdanost zahteva ceni komisija.
Gradonačelnik donosi rešenje o stavljanju van snage rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta i u slučaju da u parničnom postupku pokrenutom od strane učesnika javnog nadmetanja, odnosno učesnika u postupku prikupljanja ponuda, bude pravosnažno poništen ugovor o otuđenju.
6. Raskid ugovora o otuđenju građevinskog zemljišta
Ugovor o otuđenju se može raskinuti u slučaju da lice kome je građevinsko zemljište otuđeno odustane od izgradnje na građevinskom zemljištu koje mu je otuđeno, kao i ukoliko ne izvršava druge obaveze iz ugovora o otuđenju.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, predlog za raskid ugovora o otuđenju podnosi lice kome je građevinsko zemljište otuđeno odnosno Direkcija.
Po predlogu za raskid ugovora o otuđenju gradonačelnik donosi rešenje kojim se stavlja van snage rešenje o otuđenju i kojim se ovlašćuje Direkcija da sa licem kome je otuđeno građevinsko zemljište zaključi sporazumni raskid ugovora o otuđenju.
Na osnovu rešenja iz stava 1. ovog člana Direkcija, u ime i za račun grada, i lice kome je građevinsko zemljište otuđeno zaključuju sporazumni raskid ugovora o otuđenju, u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja iz stava 1. ovog člana, licu kome je građevinsko zemljište otuđeno.
U slučaju da ne bude zaključen sporazumni raskid ugovora o otuđenju, u roku iz prethodnog stava, Direkcija ima obavezu da jednostrano raskine ugovor o otuđenju, u skladu sa zakonom kojim se regulišu obligacioni odnosi.
Potpisi ugovorača na ugovoru o raskidu ugovora o otuđenju, overavaju se pred nadležnim organom, a troškovi overe padaju na teret lica sa kojim se raskida ugovor.
Lice sa kojim je raskinut ugovor o otuđenju ima obavezu da, o svom trošku, izvrši brisanje prava svojine u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima i vrati građevinsko zemljište u prvobitno stanje, kao i da gradu nadoknadi eventualno nastalu štetu.
Lice sa kojim je raskinut ugovor o otuđenju, po dostavljanju dokaza da je ispunio obaveze iz stava 1 ovog člana ima pravo na povraćaj uplaćenog iznosa na ime cene, u nominalnom iznosu, umanjenog za iznos depozita.
IV DAVANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U ZAKUP
Građevinsko zemljište se može dati u zakup radi:
1. izgradnje objekata za koji se izdaje privremena građevinska dozvola u skladu sa zakonom;
2. realizacije projekata od značaja za Republiku Srbiju odnosno grad;
3. međusobnog raspolaganja vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini;
4. davanja koncesije ili poveravanja komunalne delatnosti u skladu sa posebnim zakonom i
5. ostvarivanja javno-privatnog partnerstva.
1. Davanje građevinskog zemljišta u zakup radi izgradnje objekta za koji se izdaje privremena građevinska dozvola
Građevinsko zemljište se daje u zakup radi izgradnje objekata za koje je zakonom predviđeno izdavanje privremene građevinske dozvole, na određeno vreme, na rok na koji se donosi privremena građevinska dozvola (zavisno od vrste objekta, odnosno radova), koji se može produžiti za onoliko vremena za koliko je organ nadležan za izdavanje privremene građevinske dozvole produžio rešenje o privremenoj građevinskoj dozvoli, a ukupno najduže do pet godina.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, građevinsko zemljište se daje u zakup neposrednom pogodbom po tržišnim uslovima, a tržišnu vrednost zakupnine (u daljem tekstu: zakupnina) po 1 m2 građevinskog zemljišta koje se daje u zakup, na mesečnom nivou, procenjuje ovlašćeni sudski veštak ekonomske struke.
Uz zahtev za davanje građevinskog zemljišta u zakup koji se podnosi sekretarijatu dostavlja se nalaz veštaka iz stava 2. ovog člana i nalog za dostavljanje ugovora o zakupu građevinskog zemljišta izdat od strane organa nadležnog za izdavanje privremene građevinske dozvole, koji mora da sadrži opis objekta koji se gradi, površinu građevinskog zemljišta koju je potrebno dati u zakup i rok na koji će se izdati privremena građevinska dozvola.
Sekretarijat obaveštava podnosioca zahteva o mesečnom iznosu zakupnine, roku plaćanja, maksimalnom broju rata, načinu usklađivanja rata i sredstvima obezbeđenja plaćanja, o mogućnosti da ukupan iznos zakupnine plati jednokratno, kao i roku za jednokratnu uplatu.
Podnosilac zahteva je dužan da se u roku od osam dana od dana prijema obaveštenja iz stava 4. ovog člana, pismeno izjasni o načinu plaćanja zakupnine i da dostavi sredstva obezbeđenja ukoliko se opredeli da plaćanje vrši na rate. Podnosilac zahteva može dati izjavu i neposredno sekretarijatu o čemu se sačinjava zapisnik.
U slučaju da se podnosilac zahteva u navedenom roku ne izjasni ili izjavi da ne prihvata zakupninu ili ne dostavi sredstva obezbeđenja (ukoliko se plaćanje vrši na rate), smatraće se da je odustao od zahteva.
Zakupnina predstavlja prihod grada i uplaćuje se na odgovarajući račun grada.
Zakupac građevinskog zemljišta može platiti zakupninu jednokratno ili u ratama.
Obaveza plaćanja zakupnine, iznos zakupnine i način plaćanja utvrđuju se rešenjem o davanju građevinskog zemljišta u zakup.
Ukupna zakupnina je iznos mesečne zakupnine pomnožen sa vremenom (ukupnim brojem meseci) na koje se građevinsko zemljište daje u zakup.
U slučaju plaćanja zakupnine jednokratno, plaćanje se vrši u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja o davanju građevinskog zemljišta u zakup.
U slučaju plaćanja zakupnine u ratama, plaćanje se vrši u onoliko mesečnih rata na koliki je rok građevinsko zemljište dato u zakup, a najviše na 36 rata. Prva rata u visini od 10% utvrđene ukupne zakupnine plaća se u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja o davanju građevinskog zemljišta u zakup, a preostali iznos ukupne zakupnine u jednakim mesečnim ratama, najviše 35.
Rate će se usklađivati sa indeksom potrošačkih cena u Republici Srbiji, prema objavljenim podacima nadležne organizacije za poslove vođenja statistike, za period od ugovorenog obračuna zakupnine, do poslednjeg dana u mesecu, a uplaćuju se do 15. u narednom mesecu.
Za period kašnjenja u plaćanju, obračunava se zatezna kamata u skladu sa zakonom koji uređuje visinu stope i načina obračuna zatezne kamate.
Radi obezbeđenja plaćanja zakupnine, ukoliko se plaćanje vrši na rate, sredstva obezbeđenja su neopoziva bankarska garancija "bez prigovora" i naplativa "na prvi poziv", koja glasi na iznos zakupnine ili izvršna vansudska hipoteka uspostavljena u korist grada, na nepokretnosti koja vredi najmanje 30% više od iznosa ukupne zakupnine. Naplata sredstava obezbeđenja će se vršiti u korist propisanih uplatnih računa. Kontrolu plaćanja rata, usklađivanje rata, obračun zatezne kamate i naplatu sredstava obezbeđenja vrši Direkcija.
U slučaju produženja roka zakupa sprovodi se novi postupak davanja u zakup, na način propisan ovim članom, u kom slučaju se menjaju rešenje i ugovor o zakupu građevinskog zemljišta.
Odredbe ovog člana shodno se primenjuju i na davanje u zakup građevinskog zemljišta u javnoj svojini grada pravnim licima koja vrše osposobljavanje kandidata za vozače (auto škole) radi postavljanja poligona za izvođenje početne praktične obuke, kao i u svim drugim slučajevima kada je ugovor o zakupu propisan kao imovinsko-pravni osnov za izgradnju, izvođenje radova, odnosno postavljanja objekata.
2. Davanje u zakup izgrađenog građevinskog zemljišta
Izgrađeno građevinsko zemljište u javnoj svojini Grada u okviru kompleksa prosvetnih i sportskih objekata i ugostiteljskih objekata za smeštaj, može se dati u zakup radi postavljanja balon-sala sportske namene na određeno vreme, ne duže od pet godina, uz mogućnost produženja po isteku roka, u skladu sa odredbama opšteg akta Grada kojim je uređeno postavljanje balon-hala sportske namene na teritoriji grada Beograda.
Izgrađeno građevinsko zemljište u javnoj svojini Grada iz stava 1. ovog člana, se daje u zakup po tržišnim uslovima, po zakupnini utvrđenoj po 1 m2 građevinskog zemljišta koje se daje u zakup, utvrđenoj na mesečnom nivou, prema proceni ovlašćenog sudskog veštaka ekonomske struke.
Zahtev za davanje u zakup iz stava 1. ovog člana, podnosi lice koje je odlukom korisnika objekta, odnosno kompleksa, izabrano da bude investitor postavljanja balon-sale sportske namene. Odluka korisnika objekta, odnosno kompleksa mora da sadrži iznos zakupnine i rok na koji se građevinsko zemljište daje u zakup. Sastavni deo odluke je nalaz veštaka iz stava 2. ovog člana i pozitivno mišljenje organizacione jedinice Gradske uprave kojoj pripada delatnost korisnika kompleksa.
Uz zahtev za davanje građevinskog zemljišta u zakup podnosilac prilaže nalog za dostavljanje ugovora o zakupu, izdat od strane organa nadležnog za izdavanje odobrenja za postavljanje balon-sale sportske namene, koji mora da sadrži opis objekta koji se postavlja i površinu građevinskog zemljišta koju je potrebno dati u zakup.
Ugovor o zakupu se može raskinuti i pre isteka roka na koji je zaključen:
1. ukoliko zakupac balon-salu koristi suprotno nameni;
2. u slučaju neispunjenja, odnosno neizvršenja ugovornih obaveza i
3. u drugim slučajevima u skladu sa pozitivnim propisima.
Po prestanku važenja prava zakupa zakupac je dužan da predmetno zemljište vrati u prvobitno stanje.
Odredbe ovog člana shodno se primenjuju i u drugim slučajevima izgradnje objekata, izvođenja radova, odnosno postavljanja objekata u okviru kompleksa izgrađenog građevinskog zemljišta u javnoj svojini grada.
Na davanje u zakup izgrađenog građevinskog zemljišta, u skladu sa ovim članom, shodno se primenjuju odredbe ove odluke koje se odnose na zakupninu (način i rok plaćanja, sredstva obezbeđenja i dr.), sadržaj rešenja i ugovora o zakupu građevinskog zemljišta, stavljanje van snage rešenja o zakupu i raskida ugovora o zakupu.
3. Rešenje o zakupu građevinskog zemljišta
Rešenje o davanju u zakup građevinskog zemljišta sadrži naročito:
1. podatke o licu kome se građevinsko zemljište daje u zakup;
2. podatke o katastarskoj parceli;
3. podatke o vrsti, odnosno nameni objekta;
4. visinu, rok i način plaćanja zakupnine (jednokratno ili na rate, sa konstatacijom da će se ukoliko se ugovori plaćanje na rate iznos rate usklađivati sa indeksom potrošačkih cena u Republici Srbiji, prema objavljenim podacima nadležne organizacije za poslove vođenja statistike), račun na koji se vrši uplata, sredstvo obezbeđenja ukoliko se plaćanje vrši na rate i posledice propuštanja plaćanja u roku;
5. rok trajanja zakupa;
6. rok privođenja zemljišta nameni, odnosno rok izgradnje privremenog objekta;
7. obavezu lica kome se građevinsko zemljište daje u zakup da, u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja o davanju građevinskog zemljišta u zakup, zaključi ugovor o zakupu.
4. Ugovor o zakupu građevinskog zemljišta
Ugovor o zakupu građevinskog zemljišta sadrži naročito:
1. podatke o katastarskoj parceli;
2. opis i bliže podatke o vrsti, odnosno nameni objekta koji će se graditi;
3. visinu zakupnine, rok i način plaćanja zakupnine, s tim da ukoliko se ugovara plaćanje zakupnine na više rata ugovor sadrži način usklađivanja visine zakupa sa indeksom rasta potrošačkih cena u Republici Srbiji, prema objavljenim podacima nadležne organizacije za vođenje statistike;
4. sredstvo obezbeđenja ukoliko se plaćanje vrši na rate;
5. rok trajanja zakupa;
6. rok u kome građevinsko zemljište mora da se privede nameni, odnosno rok izgradnje privremenog objekta;
7. prava i obaveze u slučaju neizvršenja obaveze;
8. obavezu zakupca da sa nadležnim preduzećima ugovori i plati troškove za infrastrukturu, EDB, PTT, toplifikaciju, gasifikaciju i drugo;
9. način rešavanja sporova;
10. postupak i uslove za izmenu ili raskid ugovora;
11. druga prava i obaveze.
Pravo zakupa iz čl. 50. i 51. ove odluke ne upisuje se u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima.
5. Davanje građevinskog zemljišta u zakup u drugim slučajevima
U slučaju davanja koncesije ili poveravanja komunalne delatnosti u skladu sa posebnim zakonima, građevinsko zemljište se može dati u zakup na vremenski period predviđen ugovorom o koncesiji, odnosno na vremenski period na koji je povereno obavljanje komunalne delatnosti.
Radi ostvarivanja javno-privatnog partnerstva, neizgrađeno građevinsko zemljište u javnoj svojini može se dati u zakup privatnom partneru na rok na koji je zaključen javni ugovor u skladu sa zakonom kojim se uređuje javno-privatno partnerstvo i koncesije, odnosno unositi kao osnivački ulog u privredna društva, a vlasnik građevinskog zemljišta u javnoj svojini može sa fizičkim ili pravnim licem zaključiti i ugovor o zajedničkoj izgradnji jednog ili više objekata.
Građevinsko zemljište se može dati u zakup po zakupnini koja je manja od tržišne ili bez naknade kada se radi o realizaciji projekata za izgradnju objekata od značaja za Republiku Srbiju, odnosno Grad, kao i kada se radi o međusobnom raspolaganju između vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini.
Davanje u zakup građevinskog zemljišta iz st. 1, 2 i 3. ovog člana vrši se na način i pod uslovima propisanim podzakonskim aktom Vlade Republike Srbije.
Učesnik javnog nadmetanja, odnosno učesnik u postupku prikupljanja ponuda koji smatra da je građevinsko zemljište dato u zakup suprotno odredbama zakona, podzakonskog akta Vlade Republike Srbije, odnosno ove odluke, te da mu je na taj način povređeno pravo, može podneti nadležnom sudu tužbu za poništaj ugovora o zakupu u roku od osam dana od saznanja za zaključenje ugovora, a najkasnije u roku od 30 dana od dana zaključenja ugovora.
6. Stavljanje van snage rešenja o davanju u zakup građevinskog zemljišta
Gradonačelnik donosi rešenje o stavljanju van snage rešenja o davanju u zakup u slučaju da lice kome je rešenjem dato u zakup građevinsko zemljište:
1. ne plati ukupnu zakupninu u roku utvrđenom u rešenju o davanju u zakup (ukoliko je kao način plaćanja zakupnine utvrđena jednokratna uplata) ili ne plati prvu ratu u roku utvrđenom rešenjem o zakupu (ukoliko je kao način plaćanja zakupnine utvrđeno plaćanje na rate);
2. odustane od zakupa posle izvršenog plaćanja ukupne zakupnine, odnosno prve rate zakupnine, a pre zaključenja ugovora o zakupu;
3. posle izvršenog plaćanja ukupne zakupnine, odnosno prve rate zakupnine, ne pristupi zaključenju ugovora o zakupu u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja o zakupu.
U slučaju iz stava 1. tačka 1. ovog člana, predlog za donošenje rešenja o stavljanju van snage rešenja o zakupu, podnosi Direkcija odmah po proteku roka za plaćanje zakupnine.
U slučaju iz stava 1. tač. 2. i 3, ovog člana, predlog za donošenja rešenja o stavljanju van snage rešenja o davanju u zakup, podnosi Direkcija, odnosno lice kome je rešenjem dato u zakup građevinsko zemljište.
Ukoliko je građevinsko zemljište dato u zakup u postupku javnog oglašavanja (član 55. ove odluke) lice iz stava 1. tačka 1. ovog člana nema pravo na povraćaj uplaćenog depozita po javnom oglasu o javnom nadmetanju, odnosno prikupljanju ponuda, a eventualno data depozitna bankarska garancija će se naplatiti.
Lice iz stava 1. tač. 2. i 3. ovog člana ima pravo na povraćaj uplaćenog iznosa na ime zakupnine, u nominalnom iznosu, umanjenog za iznos depozita, ukoliko je građevinsko zemljište dato u zakup u postupku javnog oglašavanja.
Gradonačelnik donosi rešenje o stavljanju van snage rešenja o davanju u zakup građevinskog zemljišta i u slučaju da u parničnom postupku pokrenutom od strane učesnika javnog nadmetanja, odnosno učesnika u postupku prikupljanja ponuda, bude pravosnažno poništen ugovor o zakupu.
7. Izmena ugovora o zakupu građevinskog zemljišta
Ako se promeni vlasnik objekta, odnosno posebnog fizičkog dela objekta koji je izgrađen ili se gradi na građevinskom zemljištu u javnoj svojini, koje se koristi po osnovu ugovora o zakupu zaključenom u skladu sa ranijim zakonima o planiranju i izgradnji, zakupodavac će, na zahtev zakupca, izmeniti ugovor o zakupu tako što će na mesto, odnosno pored dotadašnjeg zakupca stupiti novi vlasnik objekta, odnosno dela objekta.
Uz zahtev za izmenu ugovora o zakupu dostavlja se ugovor o kupovini objekta ili kupovini objekta u izgradnji, odnosno drugi pravni osnov kojim se stiče pravo svojine na objektu ili objektu u izgradnji, koji je overen u skladu sa zakonom, odnosno pravnosnažno rešenje o nasleđivanju, sa potvrdom poreske uprave o izmirenju poreza po tom pravnom osnovu ili sa potvrdom poreske uprave o oslobađanju od poreske obaveze, i izjava novog vlasnika objekta, odnosno dela objekta da prihvata sve obaveze dotadašnjeg zakupca iz ugovora o zakupu.
Ako se promeni vlasnik katastarske parcele kome je u postupku ispravke granica susednih katastarskih parcela dato u zakup građevinsko zemljište u javnoj svojini, na zahtev novog vlasnika može se izmeniti ugovor o zakupu tako što će na mesto dotadašnjeg zakupca, stupiti novi vlasnik katastarske parcele.
Uz zahtev za izmenu ugovora o zakupu iz stava 3. ovog člana dostavlja se dokaz o pravu svojine na katastarskoj parceli, osnov sticanja sa potvrdom poreske uprave o izmirenju poreza po osnovu sticanja prava svojine ili sa potvrdom poreske uprave o oslobođenju od poreske obaveze i izjava vlasnika da prihvata sve obaveze dotadašnjeg zakupca iz ugovora o zakupu.
Po zahtevu iz stava 1. i 3. ovog člana, gradonačelnik donosi rešenje kojim se menja zakupac, tako što će na mesto, odnosno pored dotadašnjeg zakupca stupiti, novi vlasnik.
Na osnovu rešenja iz stava 5. ovog člana zakupodavac zaključuje sa novim vlasnikom, ugovor o zakupu, odnosno ugovor o izmeni ugovora o zakupu, u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja novom vlasniku, koji po potpisivanju predstavlja osnov za promenu upisa zakupca u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima. Prava i obaveze za novog zakupca nastaju danom upisa prava zakupa u javnoj knjizi o nepokretnostima i pravima na njima.
8. Pretvaranje prava zakupa u pravo svojine
Pravo zakupa na izgrađenom, odnosno neizgrađenom građevinskom zemljištu koje je stečeno ugovorom o zakupu, zaključenom u skladu sa ranijim zakonima o planiranju i izgradnji, pretvara se u pravo svojine pod uslovima i na način propisan zakonom, po izmirenju ukupne zakupnine, o čemu Direkcija izdaje potvrdu.
Zakupci koji su ugovor o zakupu zaključili u skladu sa Odlukom o građevinskom zemljištu ("Službeni list Grada Beograda", br. 16/03, 18/03, 2/04, "Službeni glasnik RS", br. 41/05 - odluka USRS, "Službeni list Grada Beograda", broj 3/06, i "Službeni glasnik RS", broj 27/06 - odluka USRS) i Odlukom o kriterijumima i merilima za utvrđivanje zakupnine i naknade za uređivanje građevinskog zemljišta ("Službeni list Grada Beograda", br. 16/03, 22/03 - ispravka, 24/03, 2/04 i 12/04, "Službeni glasnik RS", broj 68/05 - odluka USRS i "Službeni list Grada Beograda", br. 19/05, 3/06 i 2/08) i koji plaćanje zakupnine vrše na mesečnom nivou imaju pravo na umanjenje zakupnine u iznosu od 30% na preostale nedospele rate u slučaju jednokratnog plaćanja.
Zakupci koji su dobili građevinsko zemljište u zakup neposrednom pogodbom, u skladu sa ranijim zakonima o planiranju i izgradnji, u postupku naknadnog pribavljanja odobrenja za izgradnju i upotrebne dozvole (legalizacija) za individualne stambene objekte i koji ugovorom o zakupu nisu imali obavezu plaćanja zakupnine, u skladu sa ranije važećim propisima, odnosno njihovi pravni sledbenici, imaju pravo na konverziju prava zakupa u pravo svojine pod uslovom da plate tržišnu vrednost građevinskog zemljišta, na način i pod uslovima koji su propisani ovom odlukom.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, donosi se rešenje o izmeni rešenja o zakupu tako da se zakupcu građevinsko zemljište otuđuje i po isplati tržišne cene koja ja utvrđena rešenjem o izmeni rešenja o zakupu i plaćanju iste, zaključuje se ugovor o otuđenju.
Ukoliko zakupci iz stava 1 ovog člana vrše promenu namene postojećeg objekta, odnosno ukoliko dogradnjom, nadgradnjom, rekonstrukcijom ili izgradnjom menjaju namenu ili pretvaraju individualni stambeni objekat u stambeni objekat sa više stanova, odnosno u objekat druge namene, dužni su da plate tržišnu vrednost građevinskog zemljišta, u kom slučaju se postupa u skladu sa stavom 2. ovog člana.
Zakupci građevinskog zemljišta kojima je građevinsko zemljište dato u zakup na rok kraći od 50 godina, u skladu sa ranijim zakonima o planiranju i izgradnji, odnosno njihovi pravni sledbenici, imaju pravo na konverziju prava zakupa u pravo svojine pod uslovom da plate razliku između tržišne vrednosti građevinskog zemljišta i uplaćene ukupne zakupnine u nominalnom iznosu, na način i pod uslovima koji su propisani ovom odlukom.
Zakupci iz stava 1. ovog člana imaju pravo na konverziju prava zakupa pod uslovom da su izmirili sve dospele obaveze na ime zakupnine.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, donosi se rešenje o izmeni rešenja o zakupu tako da se zakupcu građevinsko zemljište otuđuje i po isplati razlike između tržišne cene i isplaćene zakupnine, koja ja utvrđena rešenjem o izmeni rešenja o zakupu i plaćanju iste, zaključuje se ugovor o otuđenju.
U slučaju da je iznos uplaćene zakupnine u nominalnom iznosu veći od tržišne vrednosti građevinskog zemljišta, zakupodavac nema obavezu vraćanja više uplaćenih sredstava.
Zakupci koji su ugovor o zakupu zaključili u skladu sa Odlukom o građevinskom zemljištu ("Službeni list Grada Beograda", br. 16/2003, 18/2003 i 2/2004, "Službeni glasnik RS", broj 41/2005 - odluka USRS, "Službeni list Grada Beograda", broj 3/2006 i "Službeni glasnik RS", broj 27/2006 - odluka USRS) i Odlukom o kriterijumima i merilima za utvrđivanje zakupnine i naknade za uređivanje građevinskog zemljišta ("Službeni list Grada Beograda", br. 16/2003, 22/2003 - ispravka, 24/2003, 2/2004 i 12/2004, "Službeni glasnik RS", broj 68/2005 - odluka USRS i "Službeni list Grada Beograda", br. 19/2005, 3/2006 i 2/2008), tako da su kroz plaćanje naknade za uređivanje građevinskog zemljišta, delimično platili i vrednost građevinskog zemljišta, imaju pravo da traže izmenu rešenja o zakupu, tako da im se građevinsko zemljište otuđi, pod uslovom da su izmirili sve dospele obaveze na ime zakupnine.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, iznos tržišne vrednosti građevinskog zemljišta koji se utvrđuje u skladu sa ovom odlukom, umanjuje se za iznos plaćene zakupnine i vrednosti građevinskog zemljišta koja je plaćena na ime naknade za uređivanje građevinskog zemljišta, u nominalnim iznosima, pa je tako utvrđenu razliku podnosilac zahteva dužan da plati na način i pod uslovima predviđenim ovom odlukom.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, donosi se rešenje o izmeni rešenja o zakupu tako da se zakupcu, odnosno njegovom pravnom sledbeniku, građevinsko zemljište otuđuje i po isplati iznosa iz stava 2. ovog člana, koji ja utvrđen rešenjem o izmeni rešenja o zakupu i plaćanju istog, zaključuje se ugovor o otuđenju.
U slučaju da je iznos već uplaćene vrednosti građevinskog zemljišta i zakupnine u nominalnom iznosu veći od tržišne vrednosti građevinskog zemljišta, zakupodavac nema obavezu vraćanja više uplaćenih sredstava.
Zakupci kojima je građevinsko zemljište dato u zakup bez obaveze plaćanja zakupnine, kao naknada za eksproprisano pravo svojine na nepokretnosti, kojima je građevinsko zemljište dato u zakup posle 11. septembra 2009. godine, kao dana stupanja na snagu Zakona o planiranju i izgradnji ("Službeni list grada Beograda", br. 72/2009 i 81/2009 - ispravka) i koji su u vreme davanja u zakup ispunjavali sve uslove da im se građevinsko zemljište otuđi bez naknade, a isto im nije otuđeno iz razloga što opšti akt Grada nije propisivao mogućnost otuđenja, imaju pravo da traže izmenu rešenja o zakupu, tako da im se građevinsko zemljište otuđi bez obaveze plaćanja cene.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, donosi se rešenje o izmeni rešenja o zakupu tako da se zakupcu građevinsko zemljište otuđuje bez obaveze plaćanja cene i zaključuje se ugovor o otuđenju.
Ugovor o zakupu se raskida pre isteka ugovorenog roka:
1. ako zakupac odustane od izgradnje na građevinskom zemljištu koje mu je dato u zakup;
2. ako zakupac ne plati zakupninu u visini od šest dospelih mesečnih rata;
3. ako zakupac ne koristi dato građevinsko zemljište za potrebe izgradnje već za druge namene,
4. ako zakupac ne privede građevinsko zemljište nameni u ugovorenom roku, odnosno ne izgradi privremeni objekat u ugovorenom roku i
5. u drugim slučajevima u skladu sa zakonom.
Na raskid ugovora o zakupu shodno se primenjuju odredbe ove odluke koje se odnose na raskid ugovora o otuđenju.
Lice sa kojim je raskinut ugovor o zakupu, ima obavezu da, o svom trošku, izvrši brisanje prava zakupa u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima i vrati građevinsko zemljište u prvobitno stanje, kao i da gradu nadoknadi eventualno nastalu štetu.
Zakupac sa kojim je raskinut ugovor o zakupu, po dostavljanju dokaza da je ispunio obaveze iz stava 1. ovog člana ima pravo na povraćaj uplaćenog iznosa na ime zakupnine, u nominalnom iznosu, ukoliko je zakupnina plaćena jednokratno, umanjenom za depozit (ukoliko je građevinsko zemljište dato u zakup u postupku javnog oglašavanja) i srazmerni deo iznosa zakupnine za period držanja građevinskog zemljišta u zakupu.
V MEĐUSOBNO RASPOLAGANJE VLASNIKA GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U JAVNOJ SVOJINI
Međusobno raspolaganje vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini je prenos prava javne svojine na građevinskom zemljištu između nosilaca prava javne svojine.
Pod međusobnim raspolaganjem iz stava 1. ovog člana, podrazumeva se i davanje građevinskog zemljišta u zakup i razmena.
Međusobno raspolaganje između nosilaca prava javne svojine na građevinskom zemljištu vrši se neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima, s tim da se građevinsko zemljište može otuđiti ili dati u zakup bez naknade, odnosno po ceni, odnosno zakupnini koja je manja od tržišne u skladu sa zakonom, podzakonskim aktom Vlade Republike Srbije i ovom odlukom.
U slučaju da se međusobno raspolaganje između nosilaca prava javne svojine na građevinskom zemljištu vrši po tržišnim uslovima, tržišnu vrednost građevinskog zemljišta utvrđuje Republički organ nadležan za procenu tržišne vrednosti.
VI ULAGANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U KAPITAL
Neizgrađeno građevinsko zemljište se može unositi kao osnivački ulog u javno preduzeće i društvo kapitala.
Unošenje građevinskog zemljišta iz stava 1. ovog člana, vrši se na način i u postupku koji su propisani Statutom, posebnim zakonima kojima je uređena oblast privrednih društava i javnih preduzeća i osnivačkim aktom javnog preduzeća, odnosno društva kapitala ukoliko se radi o ulaganju u kapital već osnovanih pravnih lica.
VII USTANOVLJAVANJE PRAVA STVARNE SLUŽBENOSTI
Rešenje o ustanovljavanju prava stvarne službenosti na građevinskom zemljištu u javnoj svojini Grada, kao poslužnom dobru, može se doneti kada je prema propisima kojima se uređuje izgradnja, odnosno drugim propisima, ugovor o ustanovljavanju prava službenosti predviđen kao imovinsko-pravni osnov.
Rešenje o ustanovljavanju prava stvarne službenosti iz stava 1. ovog člana, može se doneti i u drugim slučajevima kada je to, s obzirom na okolnosti, neophodno.
Uz zahtev za donošenje rešenja iz stava 1. ovog člana, podnosilac zahteva prilaže nalog za dostavljanje ugovora o ustanovljavanju prava službenosti, izdat od organa nadležnog za izdavanje građevinske dozvole, odnosno rešenja o odobrenju za izvođenje radova.
Uz zahtev za donošenje rešenja iz stava 2. ovog člana, podnosilac zahteva prilaže nalaz veštaka odgovarajuće struke iz koga sledi neophodnost konstituisanja prava službenosti.
Za ustanovljeno pravo stvarne službenosti se plaća naknada, prema proceni organizacione jedinice gradske uprave nadležne za procenu tržišne vrednosti nepokretnosti, a obaveza plaćanja naknade se utvrđuje rešenjem iz stava 1. ovog člana i ista se plaća u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja.
U roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja iz stava 1. ovog člana, grad i sticalac prava službenosti zaključuju ugovor o ustanovljavanju prava stvarne službenosti, pod uslovom da je izvršeno plaćanje naknade u roku.
Ukoliko sticalac prava službenosti ne izvrši plaćanje naknade u roku iz stava 5. ovog člana, kao i ukoliko ne pristupi zaključenju ugovora u roku iz stava 6. ovog člana, rešenje iz stava 1. ovog člana se stavlja van snage, a uplaćena naknada se vraća.
VIII PRIBAVLJANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U JAVNU SVOJINU GRADA
Građevinsko zemljište se pribavlja u javnu svojinu grada u skladu sa odredbama zakona kojim je uređena javna svojina koje se odnose na pribavljanje drugih nepokretnosti u javnu svojinu.
Pribavljanje građevinskog zemljišta u javnu svojinu Grada Beograda sprovodi se u postupku javnog nadmetanja ili prikupljanja pismenih ponuda, a izuzetno neposrednom pogodbom, pod uslovima utvrđenim zakonom i ovom odlukom.
Najviša kupoprodajna cena građevinskog zemljišta koje se pribavlja u javnu svojinu grada je tržišna vrednost predmetne nepokretnosti. Tržišnu vrednost građevinskog zemljišta utvrđuje organizaciona jedinica gradske uprave nadležna za poslove procene tržišne vrednosti nepokretnosti, a u opravdanim slučajevima tržišnu vrednost može utvrditi i Republički organ nadležan za procenu tržišne vrednosti.
Građevinsko zemljište se može pribaviti u javnu svojinu grada neposrednom pogodbom, ali ne iznad procenjene tržišne vrednosti nepokretnosti, ako u konkretnom slučaju to predstavlja jedino moguće rešenje, pod kojim se podrazumeva:
1. slučaj kada građevinsko zemljište koje se pribavlja u javnu svojinu po svojim karakteristikama jedino odgovara potrebama grada, gradske opštine, odnosno pravnih lica koje je osnovao Grad, odnosno Gradska opština, s tim da rešenje kojim se pribavlja građevinsko zemljište sadrži obrazloženje razloga opravdanosti i celishodnosti pribavljanja i razloge zbog kojih se pribavljanje ne bi moglo realizovati javnim nadmetanjem, odnosno prikupljanjem ponuda;
2. slučaj kada se radi o međusobnom raspolaganju između nosilaca prava javne svojine.
Građevinsko zemljište se može pribaviti u javnu svojinu grada i besteretnim pravnim poslom (poklon ili jednostrana izjava volje).
Odredbe ove odluke koje se odnose na postupak otuđenja građevinskog zemljišta, shodno se primenjuju i na postupak pribavljanja građevinskog zemljišta u javnu svojinu grada.
Pribavljanje neizgrađenog građevinskog zemljišta u javnu svojinu grada za potrebe uređenja površina javne namene, može se, osim u postupku propisanom zakonom kojim se uređuje eksproprijacija, sprovesti i sporazumom sa vlasnikom građevinskog zemljišta, neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima.
Izuzetno od člana 12. ove odluke, neizgrađeno građevinsko zemljište čije je pribavljanje predviđeno Programom uređivanja građevinskog zemljišta, u ime u za račun grada, pribavlja Direkcija, po tržišnim uslovima, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
U slučaju iz stava 2. ovog člana, nadležni organ Direkcije donosi odluku i zaključuje ugovor o pribavljanju neizgrađenog građevinskog zemljišta radi realizacije Programa uređivanja građevinskog zemljišta, koje odmah po donošenju, odnosno zaključenju ugovora dostavlja sekretarijatu.
Kupoprodajnu cenu iz ugovora o pribavljanju građevinskog zemljišta u skladu sa ovim članom, isplaćuje Direkcija u skladu sa finansijskim planom kao sastavnim delom Programa za uređivanje građevinskog zemljišta.
IX RAZMENA GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA
Razmena građevinskog zemljišta u javnoj, zadružnoj i privatnoj svojini, vrši se neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima, u skladu sa zakonom, podzakonskim aktom Vlade Republike Srbije i ovom odlukom.
Predmet razmene može biti izgrađeno i neizgrađeno građevinsko zemljište.
Pod razmenom građevinskog zemljišta podrazumeva se otuđenje građevinskog zemljišta iz javne svojine, kao i pribavljanje građevinskog zemljišta u javnu svojinu grada, pa se odredbe ove odluke koje se odnose na postupak otuđenja građevinskog zemljišta, odnosno pribavljanja građevinskog zemljišta u javnu svojinu grada, shodno primenjuju i na postupak razmene izgrađenog i neizgrađenog građevinskog zemljišta.
Tržišnu vrednost građevinskog zemljišta koje se razmenjuje utvrđuje organizaciona jedinica gradske uprave nadležna za poslove procene tržišne vrednosti nepokretnosti, a u opravdanim slučajevima tržišnu vrednost može utvrditi i republički organ nadležan za procenu tržišne vrednosti, naročito u slučaju kada je predmet razmene građevinsko zemljište u svojini drugih nosilaca prava javne svojine.
Na predloženu razmenu sekretarijat pribavlja mišljenje Direkcije.
X DEOBA GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA
Deoba građevinskog zemljišta u susvojini Grada Beograda i drugih nosilaca prava svojine vrši se shodno odredbama zakona kojim se uređuju osnove svojinsko-pravnih odnosa i ove odluke, neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima, Deoba se vrši u cilju razvrgnuća suvlasničke zajednice.
Deoba iz stava 1. ovog člana, sprovodi se i u slučaju da je na građevinskom zemljištu upisana javna svojina grada i pravo korišćenja lica za koje će pravo i uslovi za pretvaranje prava korišćenja u pravo svojine biti uređeno posebnim zakonom, u kom slučaju se vrši razvrgnuće suvlasničke, odnosno sukorisničke zajednice.
Deoba iz stava 1. ovog člana, sprovodi se i u slučaju da je na građevinskom zemljištu upisana javna svojina grada i pravo dugoročnog zakupa koje je stečeno na osnovu ranijih zakona o planiranju i izgradnji.
Predmet deobe može biti izgrađeno i neizgrađeno građevinsko zemljište.
Tržišnu vrednost građevinskog zemljišta koje je predmet deobe utvrđuje organizaciona jedinica gradske uprave nadležna za poslove procene tržišne vrednosti nepokretnosti, a u opravdanim slučajevima tržišnu vrednost može utvrditi i republički organ nadležan za procenu tržišne vrednosti, naročito u slučaju kada je predmet deobe građevinsko zemljište u svojini drugih nosilaca prava javne svojine.
Radi razvrgnuća suvlasničke ili sukorisničke zajednice, odnosno deobe građevinskog zemljišta na kome je upisano pravo dugoročnog zakupa, sekretarijat pribavlja mišljenje Direkcije i informaciju o mogućnostima i ograničenjima gradnje na građevinskom zemljišta koje je predmet deobe, a po potrebi i izveštaj o mogućnostima parcelacije, odnosno preparcelacije.
Ukoliko je radi donošenja rešenja o deobi građevinskog zemljišta potrebna izrada projekta parcelacije, odnosno preparcelacije, podnosilac zahteva obezbeđuje izradu projekta, u skladu sa izveštajem iz stava 1 ovog člana i snosi troškove izrade.
U slučaju da je građevinsko zemljište koje je predmet deobe, ili deo tog zemljišta, više katastarskih parcela, od kojih su neke postojeće ili planirane javne površine, kriterijum koji je opredeljujući prilikom procene opravdanosti i celishodnosti deobe je sticanje prava isključive svojine grada na građevinskom zemljištu javne namene.
U slučaju da je predmet deobe građevinsko zemljište na više katastarskih parcela, od kojih su neke izgrađene, a neke neizgrađene, kriterijum koji je opredeljujući prilikom procene opravdanosti i celishodnosti deobe je sticanje prava isključive svojine grada na neizgrađenom građevinskom zemljištu.
Građevinsko zemljište u javnoj svojini se može otuđiti drugom suvlasniku, neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima, u skladu sa odredbama ove odluke kojima je uređeno otuđenje građevinskog zemljišta u slučaju:
1. da postoji suvlasništvo na katastarskoj parceli za koju nema urbanističkih uslova za formiranje dve ili više građevinskih parcela;
2. da idealni deo građevinskog zemljišta u javnoj svojini preračunat u realni deo ne ispunjava uslov za formiranje posebne građevinske parcele;
3. da se građevinska parcela sastoji od više katastarskih parcela od kojih su neke u javnoj, a neke u privatnoj svojini, s tim da građevinsko zemljište u javnoj svojini ne ispunjava uslov za posebnu građevinsku parcelu, a nisu ispunjeni drugi uslovi za otuđenje neposrednom pogodbom u postupku ispravke granice susednih katastarskih parcela;
tač. 3a. i 3b. (brisane)
Suvlasnički udeo građevinskog zemljišta u javnoj svojini, može se otuđiti javnim oglašavanjem radi izgradnje, pod uslovom da je katastarska parcela neizgrađeno građevinsko zemljište, koje ispunjava uslove građevinske parcele i koje je namenjeno za izgradnju.
Suvlasnik građevinskog zemljišta ima pravo preče kupovine po ceni utvrđenoj u postupku javnog oglašavanja.
Suvlasnik nepokretnosti koji namerava da proda svoj suvlasnički udeo dužan je da ga prethodno ponudi na prodaju ostalim suvlasnicima.
U slučaju kad ima više suvlasnika, prvenstveno u ostvarivanju prava preče kupovine ima suvlasnik sa većim suvlasničkim delom.
Kad ima više suvlasnika koji bi prema stavu 5. ovog člana imali pravo preče kupovine, suvlasnik nepokretnosti ima pravo da sam odluči kome će od njih prodati svoj deo nepokretnosti.
Na postupak javnog oglašavanja, shodno se primenjuju odredbe ove odluke koje se odnose na otuđenje građevinskog zemljišta javnim nadmetanjem.
Odredbe ove odluke kojima je uređena deoba građevinskog zemljišta, shodno se primenjuju i na deobu neizgrađenog građevinskog zemljišta u zajedničkoj svojini Grada Beograda i drugih nosilaca prava svojine, odnosno korisnika iz člana 73. stav 2. ove odluke, pod uslovom da se na osnovu uverenja organa nadležnog za upis prava na nepokretnostima, ili drugih dokaza, može utvrditi realni udeo suvlasnika, odnosno sukorisnika, s tim da ukoliko realni udeo ne može da se utvrdi, pretpostavka je da su suvlasnički, odnosno sukorisnički udeli jednaki.
XI STAVLJANJE REŠENJA VAN SNAGE
Ukoliko se utvrdi da je u postupku raspolaganja građevinskim zemljištem, usled nepotpunog ili pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja, odnosno usled pogrešne primene materijalnog prava, građevinskim zemljištem raspolagano suprotno zakonu, odnosno odluci, gradonačelnik će doneti rešenje kojim će izmeniti, odnosno staviti van snage rešenje o raspolaganju, u kom slučaju se primenjuju odredbe ove odluke koje se odnose na raskid ugovora, s tim da posledica rešenja o izmeni može biti i zaključenje aneksa ugovora.
Gradonačelnik će doneti rešenje kao u stavu 1 ovog člana, i u drugim slučajevima kada je to potrebno radi usaglašavanja sa novim činjeničnim stanjem.
Gradonačelnik može doneti rešenje kojim se u celini ili delimično stavlja van snage rešenje, odnosno drugi akt o dodeli zemljišta na korišćenje radi izgradnje, u skladu sa ranijim zakonima kojima je bilo uređeno građevinsko zemljište do 13. maja 2003. godine, u slučaju da lice kome je zemljište dodeljeno nije upisano kao korisnik u javnoj evidenciji o nepokretnostima i pravima na njima.
Zahtev za donošenje rešenja iz stava 1. ovog člana može podneti Direkcija, lice kome je zemljište dodeljeno ili vlasnik, odnosno korisnik, predmetne katastarske parcele.
Gradonačelnik donosi rešenje kojim vlasniku objekta izgrađenog bez građevinske dozvole, daje saglasnost za legalizaciju objekta, kada je takva saglasnost uslov pribavljanja građevinske dozvole u postupku legalizacije.
Gradonačelnik donosi rešenje kojim vlasniku objekta izgrađenog bez građevinske dozvole, daje saglasnost za upis prava svojine na objektu u skladu sa zakonom kojim je uređen upis prava svojine na objektima izgrađenim bez građevinske dozvole, kada je takva saglasnost uslov za upis prava svojine na objektu u javnoj evidenciji o nepokretnostima i pravima na njima.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, podnosilac uz zahtev prilaže nalog za dostavljanje saglasnosti izdat od strane organa nadležnog za poslove legalizacije objekata.
U slučaju iz stava 2. ovog člana, podnosilac uz zahtev prilaže nalog za dostavljanje saglasnosti izdat od strane organa nadležnog za upis prava na nepokretnostima.
U slučaju iz st. 1. i 2. ovog člana, ukoliko je uslov za legalizaciju odnosno upis prava svojine na objektima izgrađenim bez građevinske dozvole, saglasnost i drugih lica, podnosilac zahteva prilaže dokaz da su druge saglasnosti date.
Prilikom procene ispunjenosti uslova, odnosno celishodnosti i opravdanosti davanja saglasnosti iz st. 1 i 2. ovog člana, komisija posebno ceni da li će usled legalizacije objekta, odnosno upisa prava svojine na bespravnom objektu, biti onemogućeno ili otežano privođenje građevinskog zemljišta nameni u skladu sa planskim dokumentom, odnosno realizacija plana, kao i da li se usled legalizacije objekta, odnosno upisa prava svojine na bespravnom objektu, u znatnoj meri ugrožava pravo javne svojine grada na građevinskom zemljištu na kome je izgrađen bespravni objekat, u kom slučaju neće predložiti donošenje rešenja iz st. 1. i 2. ovog člana.
Zaključak komisije kojim se konstatuje da nisu ispunjeni uslovi za davanje saglasnosti iz stava 1. odnosno stava 2. ovog člana, mora biti posebno obrazložen.
Gradonačelnik donosi rešenje kojim daje saglasnost za izgradnju drugom suvlasniku, sukorisniku, odnosno zajedničaru na građevinskom zemljištu u susvojini, odnosno zajedničkoj svojini grada i drugog lica, kada je takva saglasnost uslov pribavljanja rešenja o odobrenja za izvođenje radova, odnosno građevinske dozvole.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, podnosilac uz zahtev prilaže nalog za dostavljanje saglasnosti izdat od strane organa nadležnog za poslove izdavanja rešenja o odobrenju za izvođenje radova, odnosno građevinske dozvole, kao i dokaz da je data saglasnost i drugih suvlasnika, odnosno zajedničara na katastarskoj parceli.
Prilikom procene ispunjenosti uslova, odnosno celishodnosti i opravdanosti davanja saglasnosti iz stava 1. ovog člana, komisija postupa na isti način kao u članu 79. stav 6. ove odluke.
Gradonačelnik donosi rešenja kojim daje saglasnost za postavljanje objekta, odnosno sredstava za oglašavanje, ukoliko se objekat, odnosno sredstvo postavlja na građevinskom zemljištu u javnoj svojini grada, koje ima status druge površine koja nije javna, kada je takva saglasnost uslov dobijanja dozvole za postavljanje objekta, odnosno sredstva za oglašavanje, u skladu sa opštim aktom grada kojim je uređeno oglašavanje na teritoriji grada, odnosno pravilnikom Gradonačelnika.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, podnosilac zahteva prilaže nalog za dostavljanje saglasnosti izdat od organa nadležnog za izdavanje dozvole za postavljanje objekta, odnosno sredstva za oglašavanje i druge podatke koji su obavezni elementi dozvole.
Gradonačelnik donosi rešenje kao u članu 81. ove odluke, kada je saglasnost potrebna za postavljanje privremenih objekata u skladu sa opštim aktom grada kojim je uređeno postavljanje privremenih objekata na teritoriji grada, u kom slučaju podnosilac zahteva prilaže nalog za dostavljanje saglasnosti izdat od organa nadležnog za izdavanje odobrenja za postavljanje privremenog objekta i druge podatke koji su obavezni elementi odobrenja.
Odredbe stava 1. ovog člana primenjuju se i na sve druge slučajeve kada je davanje saglasnosti uslov izdavanja odgovarajućih rešenja, odobrenja, odnosno dozvola za izvođenje radova, odnosno postavljanja objekata.
Izuzetno od st. 1. i 2. ovog člana, saglasnost za postavljanje bašti ugostiteljskih objekata na građevinskom zemljištu u javnoj svojini Grada Beograda, daje organizaciona jedinica nadležna za imovinsko-pravne poslove.
Prilikom procene ispunjenosti uslova, odnosno celishodnosti i opravdanosti davanja saglasnosti iz čl. 81. i 82. ove odluke, komisija postupa na isti način kao u članu 79. stav 6. ove odluke.
Lica iz čl. 81 i 82 ove odluke, naknadu, odnosno taksu za postavljanje objekata plaćaju u skladu sa opštima aktima grada.
Javna preduzeća i druga pravna lica, čiji su osnivači grad, odnosno gradske opštine (u daljem tekstu: preduzeće), nemaju obavezu pribavljanja saglasnosti grada radi izgradnje, izvođenja radova ili postavljanja objekata na građevinskom zemljištu u javnoj svojini grada, pod uslovom da je izgradnja planirana programom poslovanja preduzeća, odnosno da tom izgradnjom preduzeće ostvaruje registrovanu komunalnu ili drugu delatnost, u kom slučaju nadležni organ izdaje odgovarajuću dozvolu na grad, za potrebe preduzeća.
Mišljenje o ispunjenosti uslova iz stava 1. ovog člana, daje organizaciona jedinica Gradske uprave nadležna za oblast kojoj pripada delatnost preduzeća, odnosno gradska opština.
Odredba stava 1. ovog člana ne odnosi se na izgradnju kojom se nepokretnosti pribavljaju u javnu svojinu grada.
XIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Zahtevi za raspolaganje građevinskim zemljištem u javnoj svojini grada, odnosno pribavljanje građevinskog zemljišta u javnu svojinu Grada, kao i drugi zahtevi koji su podneti do dana stupanja na snagu ove odluke, okončaće se po opštem aktu koji je važio u vreme podnošenja zahteva, osim zahteva za davanje građevinskog zemljišta u zakup neposrednom pogodbom i zahteva za promenu ugovora o zakupu iz člana 58. ove odluke koji će se rešavati u skladu sa ovom odlukom ukoliko su ti zahtevi podneti posle stupanja na snagu Zakona o izmenama i dopunama Zakona o planiranju i izgradnji ("Službeni glasnik RS", broj 132/2014).
Izuzetno od stava 1. ovog člana, zahtevi iz stava 1. ovog člana će se rešavati u skladu sa ovom odlukom ukoliko se podnosilac zahteva tako izjasni.
Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o načinu postupanja sa nepokretnostima koje su u javnoj svojini Grada Beograda, odnosno na kojima Grad Beograd ima posebna svojinska ovlašćenja ("Službeni list Grada Beograda", br. 36/2014 i 97/2014), u delu od člana 21. zaključno sa članom 64.
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Beograda".