ETIČKI KODEKS
PONAŠANJA FUNKCIONERA LOKALNE SAMOUPRAVE U GRADU VRŠCU

("Sl. list grada Vršca", br. 5/2019)

 

PREDMET I OPŠTA NAČELA

Član 1

U smislu ovog Kodeksa, funkcioner grada Vršca (u daljem tekstu: funkcioner) je svako izabrano, postavljeno i imenovano lice u organima opštine i u organima javnih preduzeća, ustanova i drugih organizacija čiji je osnivač Grad.

Član 2

Predmet ovog Kodeksa je definisanje etičkih standarda ponašanja na koje se obavezuju funkcioneri u obavljanju funkcija i upoznavanje građana sa etičkim standardima ponašanja koja oni imaju pravo da očekuju od svojih lokalnih funkcionera.

Član 3

Funkcioner obavlja svoju funkciju po zakonu.

Funkcioner u obavljanju funkcije postupa isključivo u javnom interesu, a ne u svom ličnom, privatnom, grupnom ili stranačkom interesu.

Član 4

Izabrani funkcioner obavlja svoje dužnosti u okviru prava i u skladu sa mandatom koji je dobio od svojih birača i odgovoran je svim građanima, uključujući i one birače koji nisu glasali za njega ili za izbornu listu sa koje je izabran.

Poštujući izbor birača, a naročito ako je izabran sa stranačke liste kandidata izabrani funkcioner treba da izbegava da tokom svog mandata promeni stranku kojoj je pripadao u vreme izbora.

Član 5

Funkcioner obavlja javnu funkciju savesno, pošteno i nepristrasno, uz otvorenost i odgovornost za svoje odluke i postupke.

Funkcioner će se angažovati u unapređenju rada lokalne samouprave i u razmeni iskustava koje organizuju centralne i lokalne vlasti.

Tokom svog mandata, ni u obavljanju funkcije, ni u privatnom životu, funkcioner neće se ponašati na način koji bi degradirao ugled funkcije koju obavlja.

Član 6

U obavljanju funkcije funkcioner poštuje prava svih drugih funkcionera i službenika. Funkcioner će se učtivo, sa poštovanjem i bez diskriminacije odnositi prema građanima, kolegama, zaposlenima i medijima.

Funkcioner neće podsticati, niti pomagati druge funkcionere i službenike da prilikom vršenja svojih dužnosti krše načela uspostavljena ovim Kodeksom.

Funkcioner će javno ukazivati na sve slučajeve nezakonitog i neetičkog ponašanja i kršenja pravila ovog Kodeksa.

STANDARDI U OBAVLJANJU FUNKCIJE

Opšti principi

Član 7

Funkcioner neće vršiti svoje dužnosti, odnosno koristiti ovlašćenja svog položaja u cilju ostvarivanja svojih ličnih ili grupnih interesa.

Funkcioner će izbegavati svaki oblik ponašanja koji bi mogao da dovede do davanja prednosti privatnim interesima nad javnim, čak i ako tako ponašanje nije formalno zabranjeno.

Član 8

Funkcioner će se pridržavati svih važećih propisa koji predviđaju obavezu davanja podataka o imovinskom stanju.

Član 9

Funkcioner će poštovati zakonska ograničenja u pogledu obavljanja više javnih funkcija istovremeno.

Funkcioner će izbegavati obavljanje drugih javnih funkcija, odnosno delatnosti koje ga ometaju u obavljanju njegovih dužnosti.

Ponašanje pre stupanja na funkciju izabranih lica

Član 10

Izborna kampanja kandidata za izborne funkcije ima za cilj da građanima pruži informacije i objašnjenja o političkim programima kandidata.

Kandidat neće težiti da pribavi glasove birača na bilo koji drugi način osim ubedljivom argumentacijom.

Posebno, kandidat neće pokušavati da pribavi glasove klevetanjem drugih kandidata, korišćenjem nasilja ili pretnji, zloupotrebom funkcije koju obavlja, niti pružanjem ili obećavanjem protivusluga.

Član 11

Kandidat za funkcionera će troškove svoje izborne kampanje držati u razumnim granicama.

Kandidat će davati tačne i potpune informacije o prirodi i visini troškova svoje izborne kampanje.

Funkcioner ni u kom slučaju neće koristiti službena sredstva ili imovinu za potrebe svoje izborne kampanje.

Ponašanje tokom obavljanja funkcije

Član 12

Funkcioner će se izuzeti iz rada organa i tela kada ti organi i tela vrše nadzor nad njegovim radom.

Funkcioner neće biti zaposlen, niti će učestvovati u radu organa i tela nad kojima vrši nadzor po službenoj dužnosti.

Član 13

Pri odlučivanju, funkcioner će u najvećoj mogućoj meri uvažavati stavove građana izražene u javnoj raspravi ili na drugi način. Funkcioner pri odlučivanju neće sebi pružati bilo kakvu neposrednu ličnu korist, niti težiti ostvarivanju ličnih ili privatnih interesa pojedinaca ili grupa.

Član 14

Ako funkcioner ima privatni interes u stvari o kojoj raspravlja i odlučuje organ ili telo čiji je on član, dužan je da pre učešća u raspravi a najkasnije pre početka odlučivanja saopšti postojanje takvog privatnog interesa.

Funkcioner će se uzdržavati od bilo kakve izjave ili glasanja o pitanjima u vezi s kojima ima privatni interes.

Član 15

Funkcioner će za svaku odluku davati obrazloženje kada građani od njega to traže, uz navođenje svih činjenica i okolnosti na kojima je ta odluka zasnovana, a posebno propisi koji su primenjeni.

U nedostatku pravila i propisa, obrazloženje odluke će obuhvatiti elemente kao što su ukazivanje na njenu uravnoteženost, pravičnost i saglasnost sa javnim interesom.

Član 16

Funkcioner će se u obavljanju funkcije uzdržati od bilo kakvog ponašanja, koje bi po važećem međunarodnom ili domaćem krivičnom pravu moglo da se okarakteriše kao aktivno ili pasivno podmićivanje.

Funkcioner će se aktivno angažovati u otkrivanju i borbi protiv svih oblika korupcije u Gradu.

Član 17

Funkcioner neće tražiti, primati, odnosno dozvoliti drugom licu da u njegovo ime ili u njegovu korist primi poklon, niti davati poklon, uslugu, gostoprimstvo ili bilo kakvu drugu vrstu koristi u vezi sa vršenjem funkcije, osim prigodnih i protokolarnih poklona minimalne vrednosti.

Nadzor

Član 18

U upravljanju i korišćenju javnih sredstava funkcioner će postupati sa pažnjom dobrog domaćina.

Funkcioner će se pridržavati budžetske i finansijske discipline koja obezbeđuje ispravno upravljanje javnim prihodima, na način regulisan važećim propisima.

Funkcioner neće preduzimati ništa što bi moglo dovesti do toga da se budžetska sredstva koriste posredno ili neposredno u privatne svrhe.

Član 19

Funkcioner neće ometati primenu bilo koje na zakonu zasnovane mere nadzora od strane organa unutrašnje ili spoljne kontrole.

Funkcioner će se uredno pridržavati svake konačne ili privremene odluke tih organa.

Odnosi sa zaposlenima

Član 20

Funkcioner će svojim ponašanjem predstavljati dobar uzor svim zaposlenima u organima, organizacijama, ustanovama, preduzećima i službama čiji je osnivač opština odnosno Grad Vršac.

Član 21

Pri zapošljavanju, raspoređivanju i unapređivanju zaposlenih funkcioner donosi odluke zasnovane isključivo na njihovoj stručnosti i profesionalnoj sposobnosti i u skladu sa ciljevima, mogućnostima i potrebama službe.

Član 22

Funkcioner će se sa poštovanjem odnositi prema zaposlenima u službi i neće uticati na njih da nezakonito postupaju, niti da službeno preduzmu ili da propuste da preduzmu bilo šta čime bi se omogućila, njemu ili drugim pojedincima ili grupama, posredna ili neposredna privatna korist.

Član 23

Funkcioner će nadstojati da se uloga i zadaci zaposlenih u službi ostvaruju u potpunosti.

Funkcioner će preduzimati i podsticati mere i aktivnosti koje doprinose unapređenju funkcionisanja službi ili odeljenja za čiji rad je odgovoran i za motivaciju zaposlenih koji taj rad obavljaju.

Funkcioner će stvarati uslove za unapređenje svog znanja i stručnosti kao i znanja i stručnosti zaposlenih u službi.

Ponašanje pri završetku funkcije

Član 24

Funkcioner neće preduzimati aktivnosti prema organizacijama i preduzećima nad kojima vrši nadzor, sa kojima su uspostavljeni ugovorni odnosi ili koji su osnovani za vreme njegovog mandata, kako bi sebi ili drugome obezbedio lične i profesionalne privilegije po prestanku obavljanja funkcije.

ODNOSI SA JAVNOŠĆU

Član 25

Funkcioner će nastojati da obezbedi javnost svog rada, kao i funkcionisanje službi i organa za čiji rad je odgovoran.

Funkcioner će odgovarati za svaki javno izrečeni zahtev koji se odnosi na obavljanje njegove funkcije, obrazloženje njegovih postupaka ili funkcionisanje službi i organa za čiji rad snosi odgovornost.

Član 26

Funkcioner će tačno i pravovremeno odgovarati na sve zahteve medija za davanje informacija vezanih za obavljanje svoje funkcije, ali neće pružiti ni jednu poverljivu službenu informaciju ili informaciju koja se tiče privatnog života trećih lica.

Funkcioner će podsticati sve mere koje imaju za cilj unapređenje medijskog praćenja njegovog rada i funkcionisanja službi i odeljenja za čiji rad je odgovoran.

Član 27

Funkcioner će se upoznati sa ovim Kodeksom i daće pisanu izjavu da je spreman da se rukovodi njegovim odredbama.

Član 28

Funkcioner će promovisati ovaj Kodeks među zaposlenima u službi, u javnosti i medijima, a sa ciljem unapređenja svesti o principima Kodeksa i značaja njegovog pridržavanja u funkcionisanju lokalne samouprave.

Član 29

Skupština grada imenuje Odbor za praćenje primene Etičkog kodeksa koji pruža objašnjenje u vezi sa njegovom sadržinom i primenom, funkcionerima, građanima i medijima.

ZAVRŠNE ODREDBE

Član 30

Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje da važi Etički kodeks ponašanja funkcionera lokalne samouprave u opštini Vršac broj 031-18/2005-II-01 od 18. marta 2005. godine objavljena u "Službenom listu opštine Vršac" broj 1/2005.

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Vršca".