ODLUKA
O NAČINU I POSTUPKU UČEŠĆA GRAĐANA UŽICA U OSTVARIVANJU POSLOVA GRADA

("Sl. list grada Užica", br. 11/2019)

 

I - OSNOVNE ODREDBE

Predmet uređivanja

Član 1

Ovom odlukom uređuju se opšti principi učešća građana, pravo građana na informisanje, oblici i mehanizmi učešća građana, plan donošenja opštih akata, postupak učešća građana Užica u vršenju poslova Grada, mere i aktivnosti koje preduzimaju organi grada Užica (u daljem tekstu: organi grada) u cilju podsticanja i uključivanja građana u proces planiranja, donošenja odluka i njihovoj implementaciji, kao i druga pitanja u vezi sa načinom i postupkom učešća građana u vršenju javnih poslova.

Opšti principi učešća građana

Član 2

Učešće zainteresovane javnosti u postupcima donošenja opštih akata zasniva se na opštim principima:

1. Aktivno učešće zainteresovane javnosti u svim fazama procesa donošenja propisa i akata: planiranje; utvrđivanje javnih politika; izradu opštih akata, kao i njihovo usvajanje i sprovođenje.

2. Uzajamno poverenje: primena metoda i mehanizama koji će obezbediti učešće zainteresovane javnosti na svim nivoima učešća u obimu koji je potreban za postizanje zajedničnog cilja.

3. Otvorenost i odgovornost: dostupnost važećih opštih akata, kao i nacrta opštih akata u fazi njihove izrade, kao i obaveza gradskih uprava da prilikom sprovođenja konsultacija sa zainteresovanom javnošću jasno definišu pitanja povodom kojih se traži povratna informacija, razloge za donošenje određenog opšteg akta, kao i obaveza predstavnika zainteresovane javnosti da otvoreno i odgovorno navode interese i kategorije korisnika koje predstavljaju.

4. Delotvornost, efikasnost i ekonomičnost: učešće zainteresovane javnosti obezbediti u ranoj fazi izrade polazne osnove i nacrta opštih akata, kada su sve mogućnosti za njihove izmene i dopune još uvek otvorene.

Pravo građana na informisanje

Član 3

Organi Grada dužni su da obezbede da građani, pravna lica, nevladine organizacije i druge organizacije i zainteresovane grupe u gradu (u daljem tekstu: građani) budu blagovremeno informisani o svim pitanjima koja su od značaja za njihov život i rad.

Građani iz stava 1. ovog člana imaju pravo da dobiju potrebne informacije radi njihovog uključivanja u faze prethodnog izjašnjavanja, a naročito o pripremi planova, programa razvoja, utvrđivanja investicione politike, kao i izradi i donošenju propisa i drugih akata kojima se utvrđuju prava i obaveze građana, procedurama za ostvarivanje utvrđenih prava i izvršavanje obaveza kod organa grada, kao i o drugim pitanjima koja su od interesa za ostvarivanje prava ili izvršavanje obaveza građana.

Povratno informisanje građana o predlozima, primedbama ili sugestijama

Član 4

Organi Grada dužni su da, pre donošenja odluke ili drugog akta, povratno informišu građane o zauzetim stavovima po njihovim predlozima, primedbama ili sugestijama.

II - OBLICI I MEHANIZMI UČEŠĆA GRAĐANA

Mehanizmi učešća građana

Član 5

Nadležni organi Grada dužni su da, u skladu sa odredbama ove odluke, i u zavisnosti od konkretnih okolnosti i finansijskih mogućnosti Grada, koriste različite mehanizme radi podsticanja i uključivanja građana u proces odlučivanja.

Osnovni oblici učešća građana

Član 6

Osnovni oblici učešća građana u vršenju javnih poslova su:

- javna rasparava

- zbor građana.

Ostali oblici učešća građana

Član 7

Ostali oblici učešća građana su:

- stručna rasprava;

- fokus grupe;

- polustrukturirani intervjui;

- paneli;

- ankete;

- prikupljanje pisanih komentara.

- informisanje putem zvanične internet prezentacije grada, informativnih brošura, medija, biltena, oglasnih tabli za obaveštavanje, preko različitih veb aplikacija, kao i na drugi pogodan način;

- organizovanje foruma potrošača i korisnika usluga;

- dobijanje predloga i mišljenja putem "Sistema 48", kutije primedbi i slično;

- učešće predstavnika građana u radu radnih grupa na izradi: propisa, strateških dokumenata (programa i planova razvoja iz pojedinih upravnih oblasti), akcionih planova za realizaciju strateških dokumenata i izradi i implementaciji drugih dokumenata iz nadležnosti grada;

- organizovanje tematskih ili foruma interesnih grupa - osoba sa invaliditetom, lica koja se nalaze u stanju socijalne potrebe, o pitanjima rodne ravnopravnosti, starim licima i penzionerima, kao i drugih zainteresovanih grupa i organizacija;

- različiti oblici učešća mladih u proces planiranja i odlučivanja;

- obezbeđivanje učešća nacionalnih i etničkih zajednica i drugih grupa u donošenju i razmatranju opštih akata i dokumenata koja se njih tiču;

- uključivanje predstavnika nevladinih organizacija u izradi brošura i drugih publikacija kojima se podstiče uključivanje građana u proces donošenja odluka, kao i u realizaciji mera i aktivnosti koje na tom planu preduzimaju nadležni organi grada;

- učestvovanje u poslovima Grada i preko posebnih radnih tela Skupštine grada, Gradskog veća ili gradonačelnika;

- edukacija službenika i nameštenika gradskih uprava i građana putem organizovanja radionica, održavanje stalnih ili povremenih sastanaka, organizovanje seminira, informacionog centra, gostovanja predavača, organizovanja okruglih stolova i drugo;

Obaveza informisanja građana o mehanizmima i oblicima

Član 8

Organi grada dužni su da informišu građane o mehanizmima i oblicima njihovog učešća u procesu odlučivanja i da stvore uslove za njihovu primenu.

III - PLAN DONOŠENJA OPŠTIH AKATA GRADA

Plan donošenja opštih akata

Član 9

Pre otpočinjanja postupka za pripremu i donošenje opšteg akta, Gradsko veće, na predlog nadležne gradske uprave, utvrđuje godišnji Plan donošenja opštih akata, kao i oblike učešća građana u njihovom donošenju.

Planom donošenja opštih akata definišu se, u skladu sa članom 6. i 7. ove Odluke i oblici i mehanizmi učešća građana u procesu donošenja tog akta i utvrđuje rok za postupanje nadležnih organa, trajanje konsultacija, kao i naziv nadležne gradske uprave odgovorne za izradu nacrta opšteg akta i organizaciju i sprovođenje konsultacija.

Objavljivanje Plana donošenja opštih akata

Član 10

Plan donošenja opštih akata objavljuje se na zvaničnoj internet prezentaciji grada Užica radi upoznavanja i učešća građana.

IV - POSTUPAK PRIPREME ZA IZRADU OPŠTEG AKTA

Objavljivanje otpočinjanja rada na pripremi propisa

Član 11

Gradska uprava nadležna za pripremu opštih akata dužna je da, u skladu sa Planom donošenja opštih akata, na internet prezentaciji grada Užica i na drugi primeren način, obavesti građane da je otpočeo rad na pripremi opštih akata koji donosi Skupština grada.

Priprema nacrta opštih akata

Član 12

Izradu nacrta opštih akata, po pravilu, pripremaju nadležne gradske uprave.

Prikupljanje potrebnih informacija i podataka

Član 13

U postupku pripreme opštih akata gradske uprave su dužne da prikupe potrebne informacije i podatke od građana, mesnih zajednica, organa i organizacija, javnih službi, nevladinih organizacija, udruženja mladih, različitih kategorija građana (žena, mladih, lica sa posebnim potrebama i starih i invalidnih lica), privrednih subjekata i preduzetnika, kao i drugih lica, u skladu sa karakterom opšteg akta.

Radi stvaranja što potpunije i kvalitetnije osnove za izradu opšteg akta, prikupljanje podataka i informacija vrši se putem odgovarajućih mehanizmima u skladu sa Planom donošenja opštih akata i učešća građana.

Analiza prikupljenih podataka

Član 14

Na osnovu analize dobijenih podataka i informacija, nadležna gradska uprava priprema nacrt opšteg akta sa mogućim osnovnim i alternativnim rešenjima od interesa za građane Užica i dostavlja ga Gradskom veću radi utvrđivanja predloga.

U obrazloženju nacrta opšteg akta naročito se daju razlozi koji su bili opredeljujući za obrađivača prilikom predlaganja određenog rešenja, objašnjenjima novih rešenja i njihovim prednostima u odnosu na postojeća rešenja, objašnjenjima kako se predložena rešenja odražavaju na prava i obaveze građana i načinu za prevazilaženje potencijalnih problema koje mogu nastati usled predloženih promena, kao i finansijskim obavezama za građane i privredne subjekte, kao i za budžet grada Užica.

V - OSNOVNI OBLICI UČEŠĆA GRAĐANA

1. Javna rasprava

Pojam javne rasprave

Član 15

Javna rasprava predstavlja skup različitih aktivnosti, preduzetih u unapred predviđenom vremenskom okviru, u cilju pribavljanja predloga i stavova građana u postupku pripreme određenog akta.

Javna rasprava sprovodi se o nacrtu opšteg akta, a može se sprovesti i ranije na predlog organa nadležnog za pripremu i utvrđivanje nacrta akta koji je predmet javne rasprave.

Javna rasprava obavezno podrazumeva:

1) pribavljanje predloga, sugestija i mišljenja građana i ostalih učesnika u javnoj raspravi u pisanoj ili elektronskoj formi i

2) organizovanje najmanje jednog otvorenog sastanka predstavnika nadležnih organa Grada, odnosno javnih službi sa zainteresovanim građanima, predstavnicima udruženja građana i sredstava javnog obaveštavanja (u daljem tekstu: otvoreni sastanak).

Organ nadležan za organizovanje javne rasprave je dužan da građanima iz svih delova Grada obezbedi učešće u javnoj raspravi.

Otvoreni sastanak se organizuje u sedištu Grada, a izuzetno se može organizovati i van sedišta, na predlog organa nadležnog za pripremu i utvrđivanje nacrta akta koji je predmet javne rasprave.

O pitanjima koja su od značaja za celu zajednicu, javna rasprava se organizuje za celu teritoriju Grada, a u slučaju da se javna rasprava sprovodi o pitanju od interesa za građane sa dela teritorije ili za određenu kategoriju građana, javna rasprava se može organizovati samo za taj deo, odnosno u okviru te kategorije građana.

Vreme trajanja javne rasprave

Član 16

Javna rasprava traje najmanje 15 dana.

Vreme trajanja javne rasprave utvrđuje organ nadležan za njeno ogranizovanje i sprovođenje.

Vrste javnih rasprava

Član 17

Javna rasprava može biti:

- obavezna javna rasprava i

- javna rasprava po zahtevu, odnosno predlogu (u daljem tekstu: fakultativna javna rasprava).

Obavezna javna rasprava je javna rasprava koja se obavezno sprovodi u postupku pripreme akata utvrđenih ovom odlukom u skladu sa zakonom, odnosno Statutom.

Fakultativna javna rasprava je javna rasprava koja se može sprovesti u postupku donošenja drugih opštih akata iz nadležnosti Skupštine grada, pod uslovima i po postupku predviđenom ovom odlukom.

Obavezna javna rasprava

Član 18

Obavezna javna rasprava sprovodi se u toku postupka:

1) usvajanja Statuta i njegovih izmena i dopuna;

2) pripreme odluke o budžetu Grada;

3) pripreme strateških planova i dokumenta javne politike (strategija, program, koncept politike i akcioni plan).

4) utvrđivanja stopa izvornih prihoda Grada;

5) pripreme prostornih i urbanističkih planova;

6) pripreme opštih akata iz oblasti zaštite životne sredine;

7) pripreme opštih akata iz oblasti komunalne delatnosti;

8) pre donošenja odluke o poveravanju poslova iz nadležnosti Grada pravnom ili fizičkom licu;

9) o sadržini ugovora, pre zaključenja ugovora o poveravanju poslova iz nadležnosti grada, pravnom ili fizičkom licu;

10) u drugim slučajevima predviđenim zakonom i posebnom odlukom Skupštine grada.

Gradska uprava nadležna za pripremu opštih akata propisa i drugih akata iz stava 1. ovog člana, odnosno radno telo Skupštine grada obrazovano za njegovu pripremu, dužno je da objavljuje i informacije i podatke, odnosno povezana dokumenta od značaja za pripremu opštih akata ili njegove izmene i dopune.

Organizovanje i sprovođenje obavezne javne rasprave

Član 19

Obaveznu javnu raspravu organizuje i sprovodi Gradsko veće, na način i u vreme koje predloži nadležna gradska uprava, odnosno radno telo Skupštine nadležno za utvrđivanje, odnosno za pripremu nacrta opšteg akta.

Obavezna javna rasprava sprovodi se na način i po postupku propisanom ovom odlukom za javnu raspravu o nacrtu opšteg akta.

Javna rasprava o nacrtu Statuta grada, odnosno odluke o promeni Statuta grada

Član 20

U postupku donošenja novog ili promene postojećeg Statuta grada, javna rasprava se sprovodi o nacrtu Statuta grada, odnosno nacrtu odluke o promeni Statuta grada.

O nacrtu statuta, odnosno odluke o promeni statuta sprovodi se javna rasprava na način i u roku koji odredi Gradsko veće.

Radno telo Skupštine grada nadležno za pripremu nacrta Statuta grada, odnosno nacrta odluke o promeni Statuta grada, dužno je da uz obaveštenje, objavi i osnovne informacije o planiranim rešenjima koja će biti predložena.

Gradsko veće, nakon sprovedene javne rasprave, utvrđuje predlog Statuta grada, odnosno odluke o promeni Statuta grada, većinom glasova od ukupnog broja članova Gradskog veća.

Prilikom utvrđivanja predloga Statuta grada, odnosno odluke o promeni Statuta grada, Gradsko veće vodiće računa o predlozima i sugestijama datim u javnoj raspravi.

Javna rasprava u postupku pripreme budžeta

Član 21

U postupku pripreme budžeta, javna rasprava se sprovodi objedinjeno o:

- nacrtu plana javnih investicija i

- nacrtu odluke o budžetu.

Konsultacije o nacrtu plana javnih investicija

Član 22

Nadležna gradska uprava za finansije može odlučiti da o predlozima kapitalnih projekata konsultuje građane i putem javne ankete, odnosno drugog oblika konsultovanja građana iz člana 7. ove Odluke.

Uz poziv za sprovođenje javne rasprave, pored obrazloženog nacrta plana objavljuju se i informacije o rezultatima konsultacija ukoliko su prethodno sprovedene u skladu sa stavom 1. ovog člana.

Javna rasprava u postupku pripreme planskih dokumenata Grada

Član 23

Javna rasprava se sprovodi u postupku pripreme:

- Plana razvoja grada Užica

- Dokumenta javne politike (strategija, program, koncept politike i akcioni plan).

Javna rasprava u pripremi Plana razvoja

Član 24

Javna rasprava u pripremi Plana razvoja grada Užica sprovodi se po postupku propisanom posebnom odlukom Skupštine grada kojom se bliže određuje sadržina i postupak donošenja Plana razvoja u skladu sa podzakonskim aktima kojim se utvrđuju obavezni elementi plana razvoja.

Konsultacije u pripremi dokumenata javne politike

Član 25

Organ Grada nadležan za pripremu dokumenata javne politike je dužan da omogući učešće svih zainteresovanih strana i ciljnih grupa u procesu konsultacija koje sprovodi tokom izrade dokumenta javnih politika, tj. tokom sprovođenja ex-ante analize efekata, koristeći primerenu tehniku konsultacija iz člana 7. ove Odluke, u skladu sa zakonom koji uređuje planski sistem i podzakonskim aktom kojim se uređuje upravljanje javnim politikama.

Organ iz stava 1. ovog člana informiše učesnike konsultacija o rezultatima sprovedenih konsultacija, a posebno o razlozima zbog kojih određene sugestije nisu prihvaćene i dužan je da informacije o rezultatima konsultacija sprovedenih u svim fazama izrade dokumenta javne politike objavi na zvaničnoj internet prezentaciji grada Užica najkasnije u roku od 15 dana od dana završetka konsultacija.

Informacija o rezultatima sprovedenih konsultacija obuhvata naročito: podatke o konsultovanim stranama, obimu i tehnikama konsultacija, pitanjima o kojima se raspravljalo tokom konsultacija, zatim primedbama, sugestijama i komentarima koji su uzeti u razmatranje i onima koji nisu uvaženi, kao i o razlozima za njihovo neprihvatanje.

Organ iz stava 1. ovog člana može, imajući u vidu rezultate konsultacija koje sprovodi tokom izrade dokumenta javnih politika, doneti odluku da u radnu grupu za izradu tog dokumenta uključi reprezentativne predstavnike zainteresovanih strana i ciljnih grupa.

Javna rasprava u pripremi dokumenata javne politike

Član 26

Gradsko veće je dužno da pre podnošenja Skupštini grada na razmatranje i usvajanje dokumenta javne politike, organizuje i sprovede javnu raspravu o dokumentu javne politike, osim u slučajevima određenim podzakonskim aktima.

Postupak javne rasprave započinje objavljivanjem javnog poziva za učešće u javnoj raspravi sa programom javne rasprave, na zvaničnoj internet prezentaciji grada Užica.

Javni poziv obavezno sadrži:

1) podatke o predlagaču i donosiocu (naziv i sedište);

2) naziv dokumenta javne politike koji je predmet javne rasprave;

3) oblast planiranja i sprovođenja javnih politika;

4) informacije o obrazovanju i sastavu radne grupe koja je pripremila predlog dokumenta javne politike.

Program javne rasprave obavezno sadrži:

1) predlog dokumenta javne politike koji je predmet javne rasprave;

2) rok za sprovođenje javne rasprave;

3) važne informacije o aktivnostima koje se planiraju u okviru javne rasprave (održavanje okruglih stolova, tribina, adresu i vreme njihovog održavanja i dr.);

4) informacije o načinu dostavljanja predloga, sugestija, inicijativa i komentara;

5) druge podatke značajne za sprovođenje javne rasprave.

Javna rasprava traje najmanje 15 dana, a rok za dostavljanje inicijativa, predloga, sugestija i komentara u pisanom ili elektronskom obliku iznosi najmanje 10 dana od dana objavljivanja javnog poziva.

Uz javni poziv za sprovođenje javne rasprave o dokumentu javne politike, obavezno se objavljuje i informacija o rezultatima konsultacija iz člana 25. ove odluke, sprovedenih do početka javne rasprave.

Uz predlog dokumenta javne politike koji je predmet javne rasprave, prilaže se i izveštaj o sprovedenoj analizi efekata, u smislu zakona i podzakonskih akata koji uređuje planski sistem.

Izveštaj o sprovedenoj javnoj raspravi o dokumentu javne politike

Član 27

Gradsko veće je dužno da izveštaj o sprovedenoj javnoj raspravi objavi na zvaničnoj internet prezentaciji grada Užica, najkasnije 15 dana pre podnošenja Skupštini grada na razmatranje i usvajanje dokumenta javne politike.

Izveštaj iz stava 1. ovog člana, naročito sadrži podatke o:

- vremenu i mestu održavanja javne rasprave;

- zastupljenosti javnog sektora, nevladinoj sektora i privrede;

- datim sugestijama u pogledu definisanja posebnih ciljeva i mera za postizanje tih ciljeva, kao i izbora institucija nadležnih za njihovo sprovođenje i formulisanja pokazatelja učinka javnih politika, odnosno mera;

- načinu na koji su sugestije ugrađene u predlog dokumenta javne politike i ako nisu, iz kojih razloga to nije učinjeno.

Izveštaj o sprovedenoj javnoj raspravi prilaže se uz predlog dokumenta javne politike koji se podnosi Skupštini grada na usvajanje.

Ažuriranje i objavljivanje predloga dokumenata javne politike

Član 28

Gradsko veće je dužno da po okončanju javne rasprave ažurira predlog dokumenta javne politike i nalaze sprovedene analize efekata u skladu sa rezultatima te rasprave i da ažuriranu verziju tog dokumenta objavi na zvaničnoj interent prezentaciji grada Užica, najkasnije sedam dana pre podnošenja dokumenta Skupštini grada na razmatranje i usvajanje.

Javna rasprava u postupku utvrđivanja stopa izvornih prihoda

Član 29

U postupku utvrđivanja stopa izvornih prihoda, javna rasprava se organizuje o nacrtima:

- odluka kojima se utvrđuju stope izvornih prihoda,

- odluka kojima se uređuju način i merila za određivanje visine lokalnih taksi i naknada.

Javna rasprava može se, na obrazloženi predlog organa nadležnog za pripremu i utvrđivanje nacrta, sprovoditi istovremeno o svim odlukama iz stava 1. ovog člana.

Na obrazloženi predlog organa iz stava 2. ovog člana, javna rasprava se može sprovoditi istovremeno sa nacrtom odluke o budžetu.

Javna rasprava u postupku pripreme prostornih i urbanističkih planova

Član 30

U postupku pripreme prostornih i urbanističkih planova iz nadležnosti Grada, javna rasprava se sprovodi o nacrtu odluke o izradi plana.

Uz javni poziv za sprovođenje javne rasprave, pored obrazloženog nacrta odluke o izradi plana koji sadrži sve elemente propisane zakonom i drugim propisom kojim se uređuje postupak izrade i donošenja planskog dokumenta, objavljuje se i mišljenje organa nadležnog za zaštitu životne sredine o potrebi izrade strateške procene uticaja na životnu sredinu.

Učešće javnosti u toku ranog javnog uvida u nacrt planskog dokumenta

Član 31

Učešće javnosti u toku ranog javnog uvida, javnog uvida u nacrt plana i javne prezentacije plana, ostvaruje su po odredbama zakona i drugog propisa kojim se uređuje postupak izrade i donošenja prostornog i urbanističkog plana.

2. Organizovanje i sprovođenje javne rasprave o nacrtu opšteg akta

Organ nadležan za organizovanje javne rasprave

Član 32

Gradsko veće organizuje javnu raspravu, određuje rok za sprovođenje, način sprovođenja, mesto i vreme sprovođenja javne rasprave.

Pokretanje postupka javne rasprave

Član 33

Gradsko veće upućuje javni poziv građanima, udruženjima, stručnoj i ostaloj javnosti, za učešće u javnoj raspravi.

Gradsko veće može dostaviti poseban poziv za učešće na javnoj raspravi određenim pojedincima, predstavnicima organa, organizacijama i udruženjima za koje smatra da su zainteresovani za opšti akt koji se razmatra.

Javni poziv za učešće na javnoj raspravi, objavljuje se na zvaničnoj internet prezentaciji grada Užica i na drugi pogodan način.

Uz javni poziv obavezno se objavljuje program sprovođenja javne rasprave, kao i nacrt opšteg akta koji je predmet javne rasprave sa obrazloženjem i prilozima.

Sadržina programa javne rasprave

Član 34

Program javne rasprave obavezno sadrži:

- rok za sprovođenje javne rasprave,

- podatke o licima zaduženim za davanje informacija i objašnjenja učesnicima javne rasprave o predloženim rešenjima, a naročito informacija o problemu koji treba da se reši tim propisom, odnosno o stanju u oblasti za koju se propis donosi,

- informacije o aktivnostima koje se planiraju (održavanje okruglih stolova, tribina, prezentacija i slično, vreme i adresa njihovog održavanja), kao i o licu zaduženom za upravljanje tim aktivnostima,

- rok i adresu za dostavljanja predloga i sugestija u pisanoj i elektronskoj formi,

- druge podatke značajne za sprovođenje javne rasprave.

Program javne rasprave utvrđuje Gradsko veće na predlog nadležne gradske uprave za pripremu opšteg akta koji je predmet javne rasprave.

Obaveštavanje javnosti u toku javne rasprave

Član 35

Nadležna gradska uprava za pripremu opšteg akta koji je predmet javne rasprave, dužna je da u toku trajanja javne rasprave na zvaničnoj internet prezentaciji grada Užica objavljuje sve komentare, predloge i sugestije date na javnoj raspravi.

Utvrđivanje predloga akta posle sprovedene rasprave

Član 36

Organ nadležan za utvrđivanje predloga akta o kojem je sprovedena javna rasprava, dužan je da prilikom utvrđivanja predloga akta vodi računa o sugestijama i predlozima datim u javnoj raspravi.

Organ nadležan za utvrđivanje predloga akta o kojem je sprovedena javna rasprava, dužan je da izveštaj o sprovedenoj javnoj raspravi priloži uz predlog akta koji se dostavlja donosiocu akta na usvajanje.

3. Fakultativna javna rasprava

Kada se sprovodi fakultativna javna rasprava

Član 37

Javna rasprava može se sprovesti u postupku donošenja drugih opštih akata iz nadležnosti Skupštine grada, na osnovu zahteva predlagača opšteg akta, jedne trećine odbornika ili predloga 100 građana sa biračkim pravom na teritoriji Grada, u skladu sa propisima koji uređuju građansku inicijativu.

Zahtev, odnosno predlog iz stava 1. ovog člana podnosi se u pisanom obliku i mora biti obrazložen.

Zahtev sadrži: naziv akta za koji se javna rasprava zahteva, odnosno predlaže, predlog kruga učesnika u javnoj raspravi sa naznačenjem učesnika kojima se poseban poziv dostavlja, načina održavanja javne rasprave i druge podatke značajne za održavanje predmetne javne rasprave.

Odlučivanje o opravdanosti zahteva, odnosno predloga za sprovođenje fakultativne javne rasprave

Član 38

Nadležni organa grada u čijem su delokrugu pitanja koja se uređuju opštim aktom, odlučuje po primljenom zahtevu građana iz člana 37. ove odluke, u roku od 15 dana od dana dostavljanja zahteva.

Prilikom odlučivanja o opravdanosti zahteva za sprovođenje fakultativne javne rasprave, nadležni organ naročito ceni da li se aktom u celini na nov način uređuju odnosi u određenoj oblasti, odnosno da li se njime bitno menjaju postojeća rešenja ili prava i obaveze građana.

Ukoliko nadležni organ prihvati zahtev iz stava 1. ovog člana, Gradsko veće je dužno da organizuje javnu raspravu, na način propisan ovom odlukom.

4. Zbor građana

Nadležnost zbora građana

Član 39

Zbor građana raspravlja i daje predloge o pitanjima iz nadležnosti organa Grada.

Sazivanje zbora

Član 40

Zbor građana saziva se za naseljeno mesto ili deo naseljenog mesta, koji može biti: zaselak, ulica, deo gradskog naselja, pod- ručje mesne zajednice ili drugog oblika mesne samouprave.

Zbor građana saziva gradonačelnik, predsednik Skupštine grada, ovlašćeni predstavnik mesne zajednice ili drugog oblika mesne samouprave, najmanje 50 građana sa prebivalištem na području za koje se zbor saziva ili najmanje jedna četvrtina odbornika, najmanje osam dana pre dana održavanja.

Gradska uprava ima obavezu da pruži pomoć u sazivanju i pripremanju zbora građana.

Predlog za sazivanje zbora može uputiti organ grada nadležan za odlučivanje o pitanju koje se razmatra na zboru.

Građani se o zboru obaveštavaju isticanjem akta o sazivanju zbora na oglasnoj tabli, preko zvanične internet prezentacije grada Užica, preko sredstava informisanja ili na drugi uobičajen način.

Sazivač je obavezan da obavesti gradsku upravu nadležnu za poslove organa grada o održavanju zbora.

Rad zbora i utvrđivanje stavova zbora

Član 41

Zborom građana predsedava sazivač ili lice koje on ovlasti.

Zbor građana razmatra predloge i zauzima stavove o njima ako mu prisustvuje 5% birača prema poslednjem zvanično objavljenom rešenju o zaključenju biračkog spiska za izbor odbornika Skupštine grada, sa područja za koje je zbor sazvan.

Pravo učešća u razmatranju pitanja, pokretanju inicijativa i predlaganju pojedinih rešenja, imaju svi punoletni građani Grada.

Pravo odlučivanja na zboru građana imaju građani čije je prebivalište ili imovina na području za koje je zbor sazvan.

Zbor građana većinom glasova prisutnih građana sa pravom odlučivanja usvaja zahteve i predloge i upućuje ih nadležnim organima Grada.

Gradska uprava dužna je da pruži stručnu pomoć građanima prilikom formulisanja predloga, odnosno zahteva zbora građana, a pre njihovog upućivanja nadležnim organima Grada.

Postupanje nadležnog organa Grada po održanom zboru

Član 42

Organi Grada dužni su da u roku od 60 dana od dana održavanja zbora građana, razmotre zahteve i predloge građana, zauzmu stav o njima, odnosno donesu odgovarajuću odluku ili meru i o tome obaveste građane na način propisan ovom Odlukom.

Način sazivanja zbora građana

Član 43

Zbor građana se saziva putem obaveštenja preko mesne zajednice, poziva, putem lokalnih sredstava javnog informisanja, preko zvanične internet prezentacije grada Užica, društvenih mreža ili na drugi pogodan način, uz obavezno naznačeni predlog dnevnog reda.

Predlaganje predsedavajućeg zbora građana

Član 44

Lice, koje je sazvalo zbor građana, odnosno njegov predstavnik, otvara zbor građana i predlaže predsedavajućeg zbora građana.

Predsedništvo zbora građana

Član 45

Predsedavajući zbora građana predlaže, iz reda prisutnih građana i dva člana koji sa predsedavajućim čine predsedništvo zbora građana.

Zapisnik na zboru građana vodi sekretar mesne zajednice ili drugo lice koje ovlasti zbor građana.

Zapisnik

Član 46

Na zboru građana vodi se zapisnik koji sadrži: mesto, vreme održavanja, broj prisutnih građana, utvrđeni dnevni red, kratak opis rada zbora građana i posebno jasno formulisane predloge i zahteve.

Zapisnik potpisuje predsedavajući zbora i zapisničar.

VI - OSTALI OBLICI UČEŠĆA GRAĐANA

Svrha konsultacija i izbor metode konsultacija

Član 47

Predsednik Skupštine grada, Gradsko veće ili nadležna gradska uprava mogu inicirati konsultacije u cilju prikupljanja podataka i stavova zainteresovanih lica u vezi sa određenim pitanjima koja se regulišu opštim aktom.

Član 48

Organ za sprovođenje konsultacija sa građanima je, po pravilu, nadležna gradska uprava, koja priprema nacrt opšteg akta.

U slučajevima kada konsultacije sa građanima ne sprovodi gradska uprava, već drugi organ, poslove u vezi sprovođenja obavlja gradska uprava nadležna za poslove organa grada.

Nadležna gradska uprava koja priprema nacrt opšteg akta, dužna je da omogući učešće svih zainteresovanih strana i ciljnih grupa u procesu konsultacija.

Sprovođenje konsultacija

Član 49

Tokom procesa izrade opštih akata, a u zavisnosti od prirode i potencijalnih efekata, nadležna gradska uprava u proces konsultacija uključuje sve relevantne organe grada Užica, državne organe i organizacije, kao i organizacije civilnog društva.

Rokovi konsultacija se utvrđuju tako da omoguće svim zainteresovanim stranama i ciljnim grupama u procesu konsultacija da sprovedu interne konsultacije i predlože argumente za davanje preporuka za unapređenje opšteg akta.

Vrste konsultacija sa građanima

Član 50

Tehnika konsultacija sa građanima bira se u zavisnosti od problema koji se rešava, raspoloživog vremena i sredstava, kao i dostupnosti potencijalnih učesnika konsultacija.

Tehnike konsultacija jesu:

1) stručna rasprava;

2) fokus grupe;

3) polustrukturirani intervjui;

4) paneli;

5) ankete;

6) prikupljanje pisanih komentara.

Stručna rasprava

Član 51

Stručna rasprava je metod konsultacija kojim se uključuje stručna javnost, kako bi se zauzeo stav u pogledu ključnih pitanja koja se regulišu opštim aktom.

Ovaj metod konsultacija se primenjuje u početnoj fazi izrade opšteg akta, u cilju zauzimanja stavova o principima i ključnim pitanjima.

Stručnu raspravu organizuje predsednik Skupštine grada na sopstvenu inicijativu, na inicijativu Gradskog veća ili nadležne gradske uprave, a sprovodi nadležna gradska uprava po postupku predviđenom za javnu raspravu.

Poziv za stručnu raspravu upućuje se relevantnim subjektima najkasnije u roku od 8 dana pre dana predviđenog za njeno održavanje.

Izuzetno, stručnoj javnosti se može uputiti poziv da dostavi predloge, primedbe, sugestije i mišljenja u pisanoj formi, nadležnoj gradskoj upravi, u roku koji ne može biti kraći od 8 dana.

Obrađivač akta je dužan da razmotri sve predloge, primedbe, sugestije i mišljenja i obrazloži njihovo prihvatanje ili odbijanje, bez obzira da li su dostavljeni pisanim putem ili izneti na stručnoj raspravi.

Fokus grupe

Član 52

Fokus grupe se formiraju od ispitanika koji pripadaju istoj interesnoj, odnosno ciljnoj grupi.

Cilj ove vrste konsultacija je da se ispitanici podstaknu da kroz razgovor iznesu svoje stavove o problemima i mogućim merama za njihovo rešavanje.

Fokus grupa po pravilu ima 6-8 učesnika i moderatora koji usmerava tok rasprave da bi učesnici izneli podatke kojima raspolažu i izneli svoje stavove.

Rezultat fokus grupe je izveštaj o rezultatima rasprave, odnosno zaključci u vezi sa razmatranim problemima i mogućim merama za njihovo rešavanje.

Polustrukturirani intervjui

Član 53

Polustrukturirani intervjui su metod konsultacija koji omogućava individualan pristup ispitanicima i razgovor o poverljivim i osetljivim temama, bitnim za prikupljanje podataka i iznošenje stavova koji se nerado iznose u javnosti.

Pre početka intervjua okvirno se definiše tema, a tokom intervjua se formulišu specifična pitanja, koja najčešće nisu unapred pripremljena, već proističu iz samog intervjua.

Panel

Član 54

Panel je metod konsultacija koja podrazumeva obrazovanje grupa subjekata sa kojima se periodično obavljaju konsultacije korišćenjem upitnika.

Upitnici mogu biti polustrukturirani, ako sadrže deo sa zatvorenim pitanjima i deo sa otvorenim pitanjima ili mogu biti zatvorenog tipa, ako imaju nepromenljiv broj pitanja i mogućih odgovora.

Paneli su pogodni za praćenje efekata mera propisanih opštim aktom, a naročito regulatornih mera tokom vremena.

Anketa

Član 55

Anketa je metod konsultacija zasnovan na strukturiranim zatvorenim upitnicima, kojima se intervjuiše reprezentativni uzorak ispitanika.

Anketa se sprovodi da bi se što pouzdanije snimilo činjenično stanje i prikupili stavovi što većeg broja ispitanika, kako bi se prikupili kvantitativni podaci potrebni za analizu određene mere.

Obzirom da ne omogućavaju dvosmernu komunikaciju, niti neposredan kontakt, ankete nisu metod konsultacija kojim se mogu prikupiti pouzdane informacije o komplikovanim i delikatnim pitanjima.

Anketa se može sprovesti putem interneta, telefonski, poštom ili direktnim razgovorom.

Prikupljanje komentara

Član 56

Prikupljanje komentara je metod konsultacija koji se često primenjuje u odnosu na subjekte koji će najverovatnije biti pogođeni merama opšteg akta.

Ovaj metod podrazumeva, objavu, odnosno distribuciju nacrta opšteg akta ili materijala u vezi sa istim kako bi se u ostavljenim rokovima prikupili pismeni komentari.

Učešće mladih u proces planiranja i odlučivanja

Član 57

Organi Grada dužni su da razvijaju različite oblike učešća mladih u proces planiranja i odlučivanja u gradu i njihovog konsultovanja.

Radi podrške aktivnostima organizacija i asocijacija mladih, ili u cilju njihovog udruživanja, organi grada podstiču rad ovih organizacija i asocijacija konkretnim merama i aktivnostima, kao što su:

- osnivanje Kancelarije za mlade (ili savetodavnih centara),

- omladinskih saveta,

- đačkih parlamenata,

- planiranje slobodnog vremena mladih i društveno-kulturne aktivnosti,

- uspostavljanje saradnje sa školama,

- uključivanje mladih u programe stručnog osposobljavanja,

- podsticanje zapošljavanja,

- uključivanje u rad Skupštine grada,

- edukacije u borbi protiv bolesti zavisnosti i sl.

VII - IZVEŠTAJI O IZRADI I PRIMENI OPŠTIH AKATA

Obavezna sadržina izveštaja o donošenju opšteg akta

Član 58

Nadležna gradska uprava dužna je da sačini izveštaj o donošenju opšteg akta koji obuhvata i izveštaj o sprovedenoj javnoj raspravi i sprovedenim tehnikama konsultacija, u roku od 10 dana od dana završetka javne rasprave.

Izveštaj sadrži:

- informaciju o licima koja su učestvovala u izradi nacrta opšteg akta,

- razloge za njegovo donošenje,

- obrazloženje koje sadrži pravni osnov i analizu opravdanosti donošenja opšteg akta,

- primenjenim tehnikama konsultacija,

- vreme i mesto održavanja javne rasprave,

- informacije o učesnicima,

- iznete primedbe, sugestije, predloge i mišljenja, kao i razloge za njihovo prihvatanje ili odbijanje.

Izveštaj se dostavlja Gradskom veću zajedno sa nacrtom opšteg akta.

Predlog opšteg akta sa izveštajem

Član 59

Predlog opšteg akta sa izveštajem, Gradsko veće kao ovlašćeni predlagač, dostavlja Skupštini grada i objavljuje ga na zvaničnom sajtu grada Užica.

Izrada izveštaja o primeni opštih akata

Član 60

Organi grada Užica, odnosno javne službe čiji je osnivač grad Užice, dužni su da izrade izveštaje o primeni opštih akata, odnosno o efektima njihove primene za sve one oblasti koje su u njihovoj nadležnosti i za koje je definisana obaveza sprovođenja javne rasprave.

Izveštaji se izrađuju najmanje jednom u tri godine, počev od dana početka primene donetog opšteg akta.

Izveštaji o primeni opšteg akta koji su doneti pre stupanja na snagu ove odluke, nadležni organi, odnosno javne službe dužni su da izrade u roku od dve godine od dana stupanja na snagu ove odluke.

Izveštaj o primeni opštih akata iz stava 1. ovog člana, sa predlogom mera i aktivnosti na otklanjanju uočenih problema u primeni opšteg akta, podnosi se Skupštini grada.

VIII - OBJAVLJIVANJE OPŠTIH AKATA

Objavljivanje opštih akata

Član 61

Opšti akti koje donose organi grada Užica objavljuju se u "Službenom listu grada Užica" u skladu sa Statutom grada Užica.

Na zvaničnom sajtu grada Užica objavljuje se Informator o radu i elektronski registar opštih akata koji se primenjuju u radu organa grada Užica, kao i registar radnih tela organa grada.

Zvanična internet prezentacija grada Užica

Član 62

Na zvaničnoj internet prezentaciji grada Užica, objavljuju se:

- Strategije, akcioni planovi za njihovo sprovođenje;

- Akcioni planovi za pojedine oblasti;

- Svi javni pozivi, odnosno konkursi;

- Preporuke, mišljenja, stavovi i zaključci sa sednica radnih tela;

- "Građanski budžet";

- Postupci, odluke i ugovori o dodeli javnih nabavki;

- Plan donošenja opština akata i učešće građana;

- Obaveštenje građanima da je otpočeo postupak na izradi opštih akata;

- Predlozi opštih akata sa izveštajima;

- Izveštaji o primeni, odnosno efektima propisa;

- Drugi akti i informacije od značaja za građane.

Obaveza javnih preduzeća i ustanova o objavljivanju dokumenata

Član 63

Javna preduzeća i ustanove čiji je osnivač grad Užice, dužni su da na zvaničnim sajtovima objavljuju sva dokumenta koja su od značaja za poslovanje preduzeća odnosno ustanove, a posebno:

1) Osnivački akt;

2) Statut;

3) Radne biografije članova nadzornog i upravnog odbora, direktora i izvršnih direktora;

4) organizacionu strukturu;

5) godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja, kao i sve njegove izmene i dopune;

6) tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja javnih preduzeća;

7) godišnji finansijski izveštaj sa mišljenjem ovlašćenog revizora;

8) postupci, odluke i ugovore o dodeli javnih nabavki;

9) cenovnik komunalnih usluga javnih preduzeća;

10) druge informacije od značaja za javnost po odluci nadzornog, odnosno upravnog odbora, Skupštine grada, Gradskog veća i gradonačelnika koja se tiču upravljanja finansijama preduzeća odnosno ustanova.

Gradsko veće može utvrditi i druge elemente poslovanja javnih preduzeća i ustanova koji će se objavljivati, u skladu sa odlukom Vlade, a koji su od naročitog značaja za javnost.

IX - PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Primena odluke na započete javne rasprave

Član 64

Postupak javne rasprave započet u skladu sa propisima koji su bili na snazi pre stupanja na snagu ove odluke, nastaviće se po odredbama ove odluke.

Odložena primena pojedinih odredaba

Član 65

Odredbe člana 21. ove Odluke koje se odnose na javnu raspravu o nacrtu plana javnih investicija, primenjivaće se počev od pripreme odluke o budžetu za 2020. godinu.

Odredbe člana 24. do 28. ove Odluke koje se odnose na javnu raspravu u postupku pripreme dokumenata javne politike, primenjivaće se prilikom prvih izmena i dopuna tih dokumenata.

Stupanje na snagu

Član 66

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u Službenom listu grada Užica.