ODLUKAO OSNIVANJU JAVNOG PREDUZEĆA ZA VODOSNABDEVANJE "RZAV" ARILJE("Sl. list grada Čačka", br. 6/2019) |
Ovom Odlukom usklađuje se Osnivački akt Javnog preduzeća za vodosnabdevanje "Rzav" Arilje (u daljem tekstu "preduzeće") sa odredbama Zakona o javnim preduzećima ("Sl. glasnik RS" broj 15/2016) i Zakona o lokalnoj samoupravi ("Sl. glasnik RS" broj 129/2007, 83/2014 - drugi zakon, 101/2016-drugi zakon), tako da Javno preduzeće nastavlja sa obavljanjem delatnosti na osnovu ove odluke.
Javno preduzeće za vodosnabdevanje "Rzav" Arilje su osnovale opštine na osnovu Odluke o organizovanju javnog preduzeća za vodosnabdevanje "Rzav" Arilje donete od strane skupština opština osnivača u istovetnom tekstu i to:
- Skupštine opštine Arilje 01 - br. 023-1/87 od 31. marta 1987. godine i broj 452-5/89-01 od 29. decembra 1989. godine,
- Skupštine opštine Požega 01 - br. 011-8 od 27. aprila 1987. godine i broj 011-42/89 od 29. decembra 1989. godine,
- Skupštine opštine Lučani br. 06-53,54 i 55/87-01 od 30. marta 1987. godine i broj 06-203/89-01 od 29. decembra 1989. godine,
- Skupštine opštine Čačak br. 06-82/87-01 od 10. i 16. aprila 1987. godine i br. 06-280/89-01 od 29. decembra 1989. godine i
- Skupštine opštine Gornji Milanovac br. 6-06-13/87 od 31. marta 1987. godine i br. 3-023-41/89 od 29. decembra 1989. godine
sredstvima osnivača i sredstvima Republike Srbije,
i Odlukom o izmenama i dopunama Odluke o organizovanju Javnog preduzeća "Rzav" koju su usvojile skupštine opština osnivača kojom je usklađeno organizovanje Javnog preduzeća za vodosnabdevanje "Rzav" Arilje (u daljem tekstu "preduzeće") sa odredbama Zakona o javnim preduzećima i obavljanju delatnosti od opšteg interesa ("Sl. glasnik RS" broj 25/2000) i Zakona o lokalnoj samoupravi ("Sl. glasnik RS" broj 9/2002 i 33/2004), u istovetnom tekstu i to:
- Skupština opštine Arilje na sednici održanoj dana 28.02.2006. godine, pod 01 br. 023-25/05,
- Skupština opštine Požega na sednici održanoj dana 11.11.2005. godine pod 03 br. 011-17/05,
- Skupština opštine Lučani na sednici održanoj dana 05.09.2005. godine pod br. 06-36/05-01,
- Skupština opštine Čačak na sednici održanoj dana 21. i 24.10.2005. godine pod br. 06-87/2005-5-02,
- Skupština opštine Gornji Milanovac na sednici dana 16.09.2005. godine pod br. 4-01-06-711/05, na osnovu navedenih odluka, koje se stavljaju van snage.
Javno preduzeće za vodosnabdevanje "Rzav" Arilje, upisano je u sudski registar kod Okružnog suda u Užicu pod brojem Fi-174/87 od maja 1987. i Fi 1/90 od 3. januara 1990. godine i izvršeno je prevođenje kod Agencije za privredne registre Rešenjem broj, BD.23776/2005 od 20.06.2005. godine i upisano u registar Agencije za privredne registre rešenjem broj BD.23776 od 20.06.2005. godine. Osnivači donose ovaj osnivački akt a preduzeće nastavlja sa obavljanjem delatnosti u skladu sa odredbama ove Odluke.
Ovom Odlukom se uređuju prava i obaveze osnivača i ovog preduzeća u obavljanju delatnosti od opšteg interesa, a naročito:
- naziv i sedište osnivača;
- poslovno ime i sedište preduzeća;
- pretežna delatnost preduzeća;
- prava, obaveze i odgovornosti osnivača prema preduzeću i preduzeća prema osnivaču;
- uslovi i način utvrđivanja i raspoređivanja dobiti, odnosno načinu pokrića gubitaka i snošenju rizika;
- uslovima i načinu zaduživanja preduzeća;
- zastupanje preduzeća;
- iznos osnovnog kapitala, kao i opis, vrsta i vrednost nenovčanog uloga;
- organi preduzeća;
- imovina koja se ne može otuđiti;
- raspolaganje (otuđenje i pribavljanje) stvarima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu preduzeća u skladu sa zakonom;
- zaštita životne sredine;
- druga pitanja od značaja za nesmetano obavljanje delatnosti za koju je osnovano preduzeće.
Ciljevi osnivanja javnog preduzeća
Preduzeće je osnovano i posluje na neodređeno vreme radi:
1. sakupljanja, prečišćavanja i distribucije vode za piće ovlašćenim preduzećima koja vrše vodosnabdevanje u opštinama Arilje, Požega, Lučani, Čačak i Gornji Milanovac,
2. razvoja i unapređivanja obavljanja delatnosti iz tačke 1 ovog člana,
3. obezbeđivanje tehničko - tehnološkog i ekonomskog jedinstva sistema i usklađivanje njegovog razvoja,
4. sticanja dobiti,
5. ostvarivanja drugog Zakonom utvrđenog interesa, u kom cilju nastavlja da radi i na osnovu ove Odluke.
Preduzeće su osnovale opštine Arilje, Požega, Lučani, Čačak i Gornji Milanovac sredstvima osnivača i sredstvima Republike Srbije, a radi ostvarenja zajedničkog interesa iz stava 1. ovog člana, u čije ime osnivačka prava vrše Skupštine osnivača opština: Arilje, Požega, Lučani i Gornji Milanovac, i grada Čačka.
II NAZIV I SEDIŠTE OSNIVAČA, POSLOVNO IME I SEDIŠTE PREDUZEĆA
Osnivači preduzeća su:
- Opština Arilje, ul. Svetog Ahilija br. 53, Arilje, matični broj 07254628,
- Opština Požega, ul. Trg Slobode br. 9, Požega, matični broj 07158122,
- Opština Lučani, ul. Jugoslovenske armije broj 5, Lučani, matični broj 07175345,
- Opština Gornji Milanovac, ul. Takovska 2, Gornji Milanovac, matični br. 07175329
- Grad Čačak, ul. Župana Stracimira br. 2, Čačak, matični broj 07183097.
Prava osnivača ostvaruju nadležni organi osnivača.
Preduzeće posluje pod sledećim poslovnim imenom:
Javno preduzeće za vodosnabdevanje "Rzav" Arilje.
Skraćeno poslovno ime je:
JP "Rzav" Arilje.
Sedište preduzeća je u Arilju, ul. Čačanska b.b.
O promeni poslovnog imena i sedišta preduzeća odlučuje Nadzorni odbor uz saglasnost osnivača.
Zvanična e-mail adresa za prijem i slanje pošte preduzeća je office@rzav.co.rs
Preduzeće ima svoj pečat i štambilj. Izgled i sadržina pečata i štambilja uređuje se Statutom preduzeća.
Preduzeće može imati znak koji sadrži naziv i sedište preduzeća. Izgled i sadržina znaka utvrđuje se Statutom i Odlukom Nadzornog odbora preduzeća.
Preduzeće je osnovano na neodređeno vreme i obavlja svoje poslovanje kao jedinstvena celina.
Preduzeće ima svojstvo pravnog lica.
Preduzeće u pravnom prometu sa trećim licima ima sva ovlašćenja i istupa u svoje ime i za svoj račun.
Preduzeće za svoje obaveze u pravnom prometu odgovara celokupnom svojom imovinom (potpuna odgovornost) a osnivači do visine svojih uloga.
Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji preduzeća bliže se uređuju pitanja unutrašnje organizacije i sistematizacije radnih mesta.
Preduzeće obavlja pretežnu delatnost:
3600 - sakupljanje, prečišćavanje i distribucija vode ovlašćenim preduzećima koja vrše vodosnabdevanje u opštinama Arilje, Požega, Lučani, Čačak i Gornji Milanovac.
Pored pretežne delatnosti iz stava 1. ovog člana, Preduzeće obavlja i sledeće delatnosti:
- projektovanje građevinskih i drugih objekata
- inženjering
- vođenje projekata i tehničke aktivnosti
- projekti za niskogradnju, hidrogradnju i saobraćaj
- iskorišćavanje i upotreba voda
- zaštita od štetnog dejstva voda
- zaštita voda od zagađivanja
- izgradnja hidrograđevinskih objekata, vodovodne i kanalizacione mreže
- merenja u vezi sa čistoćom vode - ispitivanje higijenske ispravnosti vode.
Preduzeće može pored delatnosti iz prethodnog stava ovog člana za čije je obavljanje osnovano, da obavlja i druge delatnosti bez upisa u registar ukoliko služe obavljanju pretežne delatnosti a za te delatnosti ispunjava zakonske uslove za njihovo obavljanje, uključujući i poslove spoljnotrgovinskog prometa i vršenja usluga u spoljnotrgovinskom prometu u okviru delatnosti Preduzeća na osnovu odluke Nadzornog odbora preduzeća, uz saglasnost osnivača, u skladu sa zakonom pod uslovom da time ne ugrozi obavljanje osnovne delatnosti.
O promeni delatnosti JP "Rzav" Arilje, kao i o obavljanju drugih delatnosti koje služe obavljanju pretežne delatnosti odlučuje Nadzorni odbor uz saglasnost osnivača u skladu sa zakonom.
Osnovni novčani kapital preduzeća iznosi 10.000,00 dinara,
U cilju obezbeđenja i uplate osnovnog kapitala iz člana 12. osnivači će u roku od 15 dana od dana donošenja ove Odluke uplatiti osnovni novčani kapital i to:
Procentualno učešće osnivača u osnovnom kapitalu iznosi:
Red. br. |
Osnivači |
Učešće osnivača |
% učešća |
1. |
Grad Čačak |
4.961,00 |
49,61 |
2. |
Opština G. Milanovac |
2.591,00 |
25,91 |
3. |
Opština Požega |
1.166,00 |
11,66 |
4. |
Opština Lučani |
852,00 |
8,52 |
5. |
Opština Arilje |
430,00 |
4,30 |
Preduzeće ima svoju imovinu kojom upravlja i raspolaže u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Imovinu Preduzeća čine pravo svojine na pokretnim i nepokretnim stvarima, novčana sredstva i hartije od vrednosti i druga imovinska prava, koja su preneta u svojinu Preduzeća u skladu sa zakonom, uključujući i pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini.
Osnivači mogu, u skladu sa zakonom, ulagati sredstva u javnoj svojini u kapital Preduzeća, po kom osnovu stiču udele u Preduzeću i zakonska prava po osnovu tih udela.
Preduzeće je ovlašćeno da upravlja komunalnim objektima u javnoj svojini osnivača koje su mu osnivači poverili i predali radi obezbeđenja uslova za obavljanje komunalnih delatnosti iz člana 11. ove odluke.
Upravljanje komunalnim objektima je njihovo održavanje, obnavljanje i unapređivanje, kao i izvršavanje zakonskih i drugih obaveza u vezi sa njima, sve u funkciji obavljanja svojih delatnosti, bez prava raspolaganja.
Raspolaganje u smislu stava 3. ovog člana je razmena, otuđenje, davanje u zakup, odnosno korišćenje i stavljanje pod hipoteku, odnosno zalogu objekta.
U slučaju statusnih promena, svojinske transformacije, privatizacije ili gašenja Preduzeća sve shodno zakonu, komunalni objekti, povereni i predati Preduzeću na korišćenje i upravljanje u smislu stava 3. ovog člana, imaju se vratiti osnivaču, kao njegova imovina.
Preduzeće koristi i raspolaže imovinom u skladu sa Zakonom, i ovom odlukom.
Imovina koja se ne može otuđiti
Preduzeće ne može bez saglasnosti osnivača raspolagati (pribavljanje i otuđenje) objektima i drugim nepokretnostima veće vrednosti koje je po osnovu zakona kojim se uređuje javna svojina iz režima državne svojine steklo u svojinu Preduzeća, a koja su u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa, kao ni objektima, drugim nepokretnostima, postrojenjima i uređajima koje ono stekne svojim radom i poslovanjem, a koji su u funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa.
Preduzeće može pribavljati i otuđivati, bez prethodne saglasnosti osnivača, imovinu manje vrednosti na osnovu odluke Nadzornog odbora.
Imovinom manje vrednosti u smislu prethodnog stava smatra se imovina koja ne prelazi 0,5% imovine preduzeća.
V PRAVA, OBAVEZE I ODGOVORNOSTI OSNIVAČA PREMA PREDUZEĆU I PREDUZEĆA PREMA OSNIVAČU
Prava, obaveze i odgovornosti osnivača prema Preduzeću i Preduzeća prema osnivaču uređuju se odlukama osnivača, odnosno davanjem saglasnosti osnivača na odluke organa Preduzeća, u skladu sa zakonom, Statutom Preduzeća i ovom odlukom, a u cilju obezbeđivanja i zaštite opšteg interesa i ostvarivanja ciljeva zbog kojih je Preduzeće osnovano.
Preduzeće je dužno da delatnost od opšteg interesa za koju je osnovano obavlja na način kojim se obezbeđuje stalno, kontinuirano i kvalitetno pružanje usluga preduzećima koja se bave vodosnabdevanjem grada Čačka i opština: Arilje, Požega, Lučani i Gornji Milanovac i drugim subjektima.
Radi obezbeđivanja zaštite opšteg interesa u delatnostima za koje je Preduzeće osnovano nadležni organ osnivača daje saglasnost na:
1) statut Preduzeća;
2) davanja garancija, avala, jemstava, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa;
3) tarifu (odluku o cenama, tarifni sistem i dr.);
4) raspolaganje (pribavljanje i otuđenje) imovinom preduzeća veće vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa;
5) akt o opštim uslovima za isporuku proizvoda i usluga;
6) odluke o povećanju i smanjenju kapitala i pokriću gubitaka u poslovanju;
7) dugoročne i srednjoročne planove rada i razvoja;
8) godišnji program poslovanja za svaku kalendarsku godinu;
9) ulaganje kapitala;
10) statusne promene;
11) akt o proceni vrednosti kapitala i iskazivanju tog kapitala u akcijama, kao i na program i odluku o svojinskoj transformaciji;
12) druge odluke, u skladu sa Zakonom kojim se uređuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa i osnivačkim aktom.
Unapređenje rada i razvoja Preduzeća zasniva se na dugoročnom i srednjoročnom planu rada i razvoja, koji donosi Nadzorni odbor Preduzeća, u skladu sa Zakonom.
Za svaku kalendarsku godinu Preduzeće donosi godišnji program poslovanja i dostavlja ga osnivačima radi davanja saglasnosti, u roku propisanom zakonom.
Program se smatra donetim kad na njega saglasnost daju osnivači.
Usvojeni program mora da sadrži sve elemente propisane zakonom.
Preduzeće je dužno da, u toku realizacije programa iz prethodnog člana ove Odluke, redovno izvršava sve zakonske obaveze, koje se odnose na praćenje realizacije programa i na izmirenje obaveza prema privrednim subjektima, utvrđenih zakonom kojim se određuju rokovi izmirenja novčanih obaveza u komercijalnim transakcijama.
Preduzeće je dužno da delatnosti od opšteg interesa za koje je osnovano obavlja na način kojim se obezbeđuje stalno, kontinuirano i kvalitetno pružanje usluga krajnjim korisnicima.
Preduzeće je dužno da osnivačima podnosi izveštaj o poslovanju preduzeća po potrebi, najmanje jednom godišnje i u skladu sa Zakonom.
U slučaju poremećaja u poslovanju Preduzeća osnivači mogu preduzeti mere kojima će obezbediti uslove za nesmetano funkcionisanje Preduzeća u obavljanju delatnosti od opšteg interesa, i to:
1. promenu unutrašnje organizacije preduzeća;
2. razrešenje organa koje imenuje i imenovanje privremenih organa preduzeća;
3. ograničenje u pogledu prava raspolaganja pojedinim sredstvima u javnoj svojini;
4. druge mere u skladu sa Zakonom, kojima će obezbediti uslove za nesmetano funkcionisanje preduzeća i obavljanje delatnosti za koje je preduzeće osnovano.
Poremećaj u poslovanju u smislu ove odluke smatra se poremećaj, u stalnom, kontinuiranom i kvalitetnom pružanju usluga poremećaj u finansijskom poslovanju preduzeća, ne postupanje po zahtevima i smernicama osnivača, i drugi poremećaji kojima se ugrožava poslovanje preduzeća i obavljanje delatnosti radi kojih je osnovano.
Pravo na štrajk zaposleni u Preduzeću ostvaruju u skladu sa zakonom kojim se utvrđuju uslovi za organizovanje štrajka, kolektivnim ugovorom i odlukom osnivača o minimumu procesa rada.
U slučaju štrajka u preduzeću, a radi zaštite interesa građana, Preduzeća i drugih pravnih lica, Statutom i drugim aktima Preduzeća u skladu sa Zakonom, utvrđuju se način i uslovi za organizovanje štrajka.
U slučaju štrajka u Preduzeću se moraju obezbediti uslovi za ostvarivanje minimuma procesa rada.
Minimum procesa rada koji mora da se obezbedi podrazumeva proizvodnju i isporuku vode komunalnim preduzećima osnivača, u ugovorenim količinama (normalan proces proizvodnje i distribucije vode).
VI POSLOVANJE, UTVRĐIVANJE I RASPOREĐIVANJE DOBITI, POKRIĆE GUBITAKA I SNOŠENJA RIZIKA I ZADUŽIVANJE
Preduzeće posluje po tržišnim uslovima, u skladu sa zakonom.
Preduzeće ostvaruje prihod i stiče dobit obavljanjem svoje delatnosti.
Poslovni rezultat Preduzeća utvrđuje se u vremenskim periodima, na način i po postupku utvrđenim zakonom.
Dobit Preduzeća utvrđuje se i raspoređuje u skladu sa zakonom, ovom odlukom i Statutom Preduzeća.
Odluku o raspoređivanju dobiti donosi Nadzorni odbor Preduzeća, uz saglasnost osnivača.
Odlukom iz prethodnog stava ovog člana deo sredstava po osnovu dobiti usmerava se osnivaču i uplaćuje na račun propisan za uplatu javnih prihoda.
Dobit preduzeća raspoređuje se:
- za povećanje osnovnog kapitala i rezerve u skladu sa Zakonom;
- za isplatu dela dobiti osnivačima i
- za zarade zaposlenim.
Ukoliko po godišnjem obračunu preduzeće iskaže gubitak, Nadzorni odbor uz saglasnost osnivača, donosi Odluku o pokriću gubitaka.
Javno preduzeće može se zadužiti uzimanjem kredita, odnosno zajma za finansiranje deficita tekuće likvidnosti i finansiranje kapitalnih investicionih rashoda.
Javno preduzeće je dužno da za zaduživanje uzimanjem kredita, odnosno zajma za finansiranje rashoda deficita tekuće likvidnosti i kapitalnih investicionih rashoda preko vrednosti određene kao gornja granica za primenu javne nabavke male vrednosti, pribavi saglasnost svih osnivača.
Postupak zaduženja sprovodi se u skladu sa zakonom kojim se uređuje postupak javnih nabavki.
Javno preduzeće je dužno da osnivaču dostavi izveštaj o zaduživanju i overenu kopiju ugovora o kreditu.
Preduzeće u poslovima unutrašnjeg i spoljno trgovinskog prometa zastupa i predstavlja direktor, bez ograničenja.
Direktor može, u okviru svojih ovlašćenja, dati drugom licu pismeno punomoćje za zastupanje Preduzeća, u skladu sa zakonom.
Preduzeće zastupa, predstavlja i potpisuje direktor.
Direktor ima pravo zastupanja prema trećim licima bez ograničenja. Za ugovore i druge pravne radnje kojima se angažuju finansijska sredstva preduzeća, preko iznosa koje odredi Nadzorni odbor preduzeća posebnom Odlukom, mora prethodno da pribavi saglasnost Nadzornog odbora preduzeća.
Organi preduzeća su:
1. Nadzorni odbor
2. Direktor
Nadzorni odbor ima tri člana.
Predsednika i članove Nadzornog odbora imenuju i razrešavaju skupštine osnivača na period od četiri godine, pod uslovima, na način i po postupku utvrđenom Zakonom, s tim da se jedan član imenuje iz reda zaposlenih.
Predstavnik zaposlenih u Nadzornom odboru predlaže se na način utvrđen Statutom preduzeća.
Za predsednika i člana Nadzornog odbora imenuje se lice koje ispunjava sledeće uslove:
1) da je punoletno i poslovno sposobno;
2) da ima stečeno visoko obrazovanje na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine, odnosno na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama ili specijalističkim strukovnim studijama;
3) da ima najmanje pet godina radnog iskustva na poslovima za koje se zahteva visoko obrazovanje iz tačke 2) ovog člana;
4) da ima najmanje tri godine radnog iskustva na poslovima koji su povezani sa poslovima javnog preduzeća;
5) da poznaje oblast korporativnog upravljanja ili oblast finansija;
6) da nije osuđivano na kaznu zatvora od najmanje šest meseci;
7) da mu nisu izrečene mere bezbednosti u skladu sa zakonom kojim se uređuju krivična dela, i to:
(1) obavezno psihijatrijsko lečenje i čuvanje u zdravstvenoj ustanovi;
(2) obavezno psihijatrijsko lečenje na slobodi;
(3) obavezno lečenje narkomana;
(4) obavezno lečenje alkoholičara;
(5) zabrana vršenja poziva, delatnosti i dužnosti.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora dužni su da se dodatno stručno usavršavaju u oblasti korporativnog upravljanja.
Mandat predsedniku i članovima nadzornog odbora prestaje istekom perioda na koji su imenovani, ostavkom ili razrešenjem.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora razrešavaju se pre isteka perioda na koji su imenovani, ukoliko:
1) javno preduzeće ne dostavi godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja u rokovima propisanim članom 59. Zakona o javnim preduzećima;
2) Nadzorni odbor propusti da preduzme neophodne mere pred nadležnim organima u slučaju postojanja osnovane sumnje da odgovorno lice Javnog preduzeća deluje na štetu Javnog preduzeća nesavesnim ponašanjem ili na drugi način;
3) se utvrdi da deluje na štetu Javnog preduzeća nesavesnim ponašanjem ili na drugi način;
4) u toku trajanja mandata bude osuđen na uslovnu ili bezuslovnu kaznu zatvora.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora kojima je prestao mandat, dužni su da vrše svoje dužnosti do imenovanja novog Nadzornog odbora, odnosno imenovanja novog predsednika ili člana Nadzornog odbora, a najduže šest meseci.
Nadzorni odbor:
1) donosi dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja i odgovoran je za njihovo sprovođenje;
2) donosi godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja, usklađen sa dugoročnim i srednjoročnim planom poslovne strategije i razvoja iz tačke 1. ovog člana;
3) usvaja izveštaj o stepenu realizacije godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja;
4) usvaja tromesečni izveštaj o stepenu usklađenosti planiranih i realizovanih aktivnosti;
5) usvaja finansijske izveštaje;
6) nadzire rad direktora;
7) donosi statut;
8) odlučuje o statusnim promenama, osnivanju drugih pravnih subjekata i ulaganju kapitala;
9) donosi odluku o raspodeli dobiti, odnosno načinu pokrića gubitka;
10) zaključuje ugovore o radu sa direktorom, u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi;
11) vrši druge poslove u skladu sa zakonom i Statutom.
Nadzorni odbor ne može preneti pravo odlučivanja o pitanjima iz svoje nadležnosti na direktora ili drugo lice u Javnom preduzeću.
Odluke iz stava 1. tač. 1), 2), 7) i 9) ovog člana Nadzorni odbor donosi uz saglasnost Vlade, nadležnog organa autonomne pokrajine ili jedinice lokalne samouprave.
Odluku iz stava 1. tačka 8) ovog člana Nadzorni odbor donosi uz prethodnu saglasnost Vlade, nadležnog organa autonomne pokrajine ili jedinice lokalne samouprave.
(U SKLADU SA SPORAZUMOM KOORDINACIONOG TELA)
Predsednika i članove Nadzornog odbora imenuju i razrešavaju skupštine osnivača na period od četiri godine, pod uslovima, na način i po postupku utvrđenom Zakonom, s tim da se jedan član imenuje iz reda zaposlenih. Predstavnik zaposlenih u Nadzornom odboru predlaže se na način utvrđen Statutom Preduzeća.
Za predsednika Nadzornog odbora ispred osnivača predlaže se predstavnik osnivača sa najvećim učešćem u kapitalu preduzeća (grad Čačak).
Za jednog člana Nadzornog odbora ispred osnivača predlaže se naizmenično imenovanje predstavnika opštine Arilje, opštine Požega, opštine Lučani i opštine Gornji Milanovac, na period jednog izbornog mandata, i to sledećim redom: opština Požega, opština Arilje, opština Lučani, i opština Gornji Milanovac.
Jedan član Nadzornog odbora je predstavnik zaposlenih u preduzeću iz reda zaposlenih a predlaže se na način utvrđen Statutom Preduzeća.
Mandat članova Nadzornog odbora traje 4 (četiri) godine.
Nadzorni odbor ima predsednika i zamenika predsednika.
Predsednik Nadzornog odbora saziva i predsedava sednicama Nadzornog odbora, predlaže dnevni red i potpisuje odluke i druge akte koje donosi Nadzorni odbor.
U slučaju odsutnosti poslove predsednika Nadzornog odbora obavlja zamenik predsednika Nadzornog odbora.
Nadzorni odbor radi na sednicama i odluke donosi većinom glasova članova Nadzornog odbora.
Način rada Nadzornog odbora utvrđuje se Poslovnikom o radu Nadzornog odbora.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora imaju pravo na odgovarajuću naknadu za rad u nadzornom odboru čiju visinu utvrđuje osnivač, na osnovu izveštaja o stepenu realizacije programa poslovanja Preduzeća i shodno kriterijumima, utvrđenim godišnjim programom poslovanja Preduzeća.
Direktora Javnog preduzeća "Rzav" Arilje čiji su osnivači jedinice lokalne samouprave grad Čačak i opštine: Arilje, Požega, Lučani i Gornji Milanovac imenuje organ određen statutom jedinica lokalne samouprave, na period od četiri godine, na osnovu sprovedenog javnog konkursa.
Za direktora Javnog preduzeća iz člana 36a, može biti imenovano lice koje ispunjava sledeće uslove:
1) da je punoletno i poslovno sposobno;
2) da ima stečeno visoko obrazovanje na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine, odnosno na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama ili specijalističkim strukovnim studijama;
3) da ima najmanje pet godina radnog iskustva na poslovima za koje se zahteva visoko obrazovanje iz tačke 2) ovog člana;
4) da ima najmanje tri godine radnog iskustva na poslovima koji su povezani sa poslovima Javnog preduzeća;
5) da poznaje oblast korporativnog upravljanja;
6) da ima radno iskustvo u organizovanju rada i vođenju poslova;
7) da nije član organa političke stranke, odnosno da mu je određeno mirovanje u vršenju funkcije u organu političke stranke;
8) da nije osuđivano na kaznu zatvora od najmanje šest meseci;
9) da mu nisu izrečene mere bezbednosti u skladu sa zakonom kojim se uređuju krivična dela, i to:
(1) obavezno psihijatrijsko lečenje i čuvanje u zdravstvenoj ustanovi;
(2) obavezno psihijatrijsko lečenje na slobodi;
(3) obavezno lečenje narkomana;
(4) obavezno lečenje alkoholičara;
(5) zabrana vršenja poziva, delatnosti i dužnosti.
Statutom ili osnivačkim aktom mogu biti određeni i drugi uslovi koje lice mora da ispuni da bi bilo imenovano za direktora Javnog preduzeća.
Direktor Javnog preduzeća je funkcioner koji obavlja javnu funkciju.
Direktor ne može imati zamenika.
Direktora Preduzeća saglasno, imenuju i razrešavaju osnivači, na predlog Nadzornog odbora Preduzeća, na period od četiri godine, a na osnovu sprovedenog javnog konkursa.
Direktor Preduzeća je javni funkcioner, u smislu zakona kojim se reguliše oblast vršenja javnih funkcija.
Odluku o raspisivanju konkursa donosi Nadzorni odbor Preduzeća.
Statutom Preduzeća bliže se regulišu uslovi i način izbora direktora.
Direktor Preduzeća može biti razrešen i pre isteka vremena na koje je imenovan.
Direktor je za svoj rad odgovoran Nadzornom odboru i osnivačima.
Ukoliko se u redovnoj proceduri ne izabere direktor ili iz drugog razloga direktor bude sprečen da obavlja svoju funkciju, Nadzorni odbor Preduzeća može imenovati vršioca dužnosti direktora, o čemu će obavestiti osnivače.
Vršilac dužnosti direktora može se imenovati do imenovanja direktora Javnog preduzeća po sprovedenom javnom konkursu.
Period obavljanja funkcije vršioca dužnosti direktora ne može biti duži od jedne godine.
Isto lice ne može biti dva puta imenovano za vršioca dužnosti direktora.
Za vršioca dužnosti može biti imenovano lice koje ispunjava uslove za imenovanje direktora.
Direktor Javnog preduzeća:
1) predstavlja i zastupa Javno preduzeće;
2) organizuje i rukovodi procesom rada;
3) vodi poslovanje Javnog preduzeća;
4) odgovara za zakonitost rada Javnog preduzeća;
5) predlaže dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja i odgovoran je za njihovo sprovođenje;
6) predlaže godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja i odgovoran je za njegovo sprovođenje;
7) predlaže finansijske izveštaje;
8) izvršava odluke Nadzornog odbora;
9) bira izvršne direktore;
10) bira predstavnike Javnog preduzeća u skupštini društva kapitala čiji je jedini vlasnik Javno preduzeće;
11) zaključuje ugovore o radu sa izvršnim direktorima, u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi;
12) donosi akt o sistematizaciji;
13) vrši druge poslove određene zakonom, osnivačkim aktom i Statutom Javnog preduzeća.
Direktor ima pravo na zaradu, a može imati i pravo na stimulaciju, u slučaju kada Preduzeće posluje sa pozitivnim poslovnim rezultatima, u visini utvrđenoj shodno zakonu.
Stimulacija iz stava jedan ovog člana ne može biti određena kao učešće u raspodeli dobiti, i posebno se iskazuje u okviru godišnjeg finansijskog izveštaja, a odluku o njenoj isplati donose osnivači.
Direktor Preduzeća je za svoj rad odgovoran Nadzornom odboru i osnivačima.
2.1. Postupak za imenovanje direktora
Direktor Javnog preduzeća imenuje se nakon sprovedenog javnog konkurs na period od 4 (četiri) godine.
Preduzeće objavljuje konkurs najmanje šest meseci pre isteka perioda na koje je imenovan direktor, odnosno u roku od 30 dana od dana podnošenja ostavke ili razrešenja.
Rok za podnošenje prijava ne može biti kraći od 30 (trideset) dana od dana objavljivanja.
Postupak za imenovanje direktora sprovodi Komisija od 5 (pet) članova - predstavnika osnivača (Komisija za sprovođenje konkursa za izbor direktora) koju na predlog nadležnih organa lokalne samouprave, imenuje Nadzorni odbor posebnom odlukom na mandat od 3 (tri) godine.
Nadzorni odbor imenuje predsednika i zamenika predsednika Komisije.
Nakon sprovedenog postupka u skladu sa Zakonom o javnim preduzećima Nadzorni odbor razmatra blagovremeno prispele prijave kandidata koji ispunjavaju uslove.
Javni konkurs sprovodi Komisija za sprovođenje konkursa za izbor direktora, (u daljem tekstu: Komisija).
Komisiju za imenovanje obrazuju organi koji su statutom jedinice lokalne samouprave osnivača JP "Rzav" Arilje određeni kao nadležni za imenovanje direktora (Zajednička Komisija pet jedinica lokalnih samouprava).
Komisija utvrđuje da li kandidati za direktora Preduzeća ispunjavaju uslove za imenovanje o čemu izveštavaju Nadzorni odbor Preduzeća.
Direktora Preduzeća, na predlog Nadzornog odbora Preduzeća, saglasno imenuju osnivači.
Svaki osnivač imenuje po jednog predstavnika u Komisiju za imenovanje.
Komisija za imenovanje ima predsednika i četiri člana.
Predsednik i članovi Komisije ne mogu biti narodni poslanici, poslanici u skupštini autonomne pokrajine, odbornici u skupštinama jedinica lokalne samouprave, kao ni postavljena lica u organima državne uprave, organima autonomne pokrajine ili organima jedinica lokalne samouprave.
Postupak imenovanja direktora sprovodi se na način propisan Zakonom o javnim preduzećima i bliže se uređuje Statutom Preduzeća.
2.2. Prestanak mandata direktora
Direktor se razrešava pre isteka perioda na koji je imenovan ukoliko:
1) u toku trajanja mandata prestane da ispunjava uslove za direktora Javnog preduzeća iz člana 25. Zakona o javnim preduzećima;
2) Javno preduzeće ne dostavi godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja u rokovima propisanim članom 59. Zakona o javnim preduzećima;
3) se utvrdi da je, zbog nestručnog, nesavesnog obavljanja dužnosti i postupanja suprotno pažnji dobrog privrednika i propusta u donošenju i izvršavanju odluka i organizovanju poslova u Javnom preduzeću, došlo do znatnog odstupanja od ostvarivanja osnovnog cilja poslovanja Javnog preduzeća, odnosno od plana poslovanja Javnog preduzeća;
4) se utvrdi da deluje na štetu Javnog preduzeća kršenjem direktorskih dužnosti, nesavesnim ponašanjem ili na drugi način;
5) izveštaj ovlašćenog revizora na godišnji finansijski izveštaj bude negativan;
6) u toku trajanja mandata bude pravnosnažno osuđen na uslovnu ili bezuslovnu kaznu zatvora;
7) u drugim slučajevima propisanim zakonom.
Mandat direktora prestaje istekom perioda na koji je imenovan, ostavkom i razrešenjem.
Ostavka se podnosi osnivačima (skupštinama opština Arilja, Požege, Lučana, Gornjeg Milanovca i Skupštini grada Čačka) u pisanoj formi.
Predlog za razrešenje direktora Preduzeća može podneti Nadzorni odbor Preduzeća.
Predlog za razrešenje mora biti obrazložen, sa precizno navedenim razlozima zbog kojih se predlaže razrešenje i dostavlja se direktoru da se izjasni o razlozima zbog kojih se predlaže razrešenje u roku od 20 dana od dana dostavljanja rešenja.
Pošto direktoru pruži priliku da se izjasni o postojanju razloga za razrešenje i utvrdi potrebne činjenice Nadzorni odbor predlaže osnivaču donošenje odgovarajućeg rešenja.
Protiv rešenja o razrešenju žalba nije dopuštena, ali se može voditi upravni spor.
Direktor Javnog preduzeća može biti razrešen pre isteka perioda na koji je imenovan ukoliko:
1) Javno preduzeće ne dostavi tromesečni izveštaj u roku propisanom članom 63. Zakona o javnim preduzećima;
2) Javno preduzeće ne ispuni planirane aktivnosti iz godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja;
3) Javno preduzeće utroši sredstva za određene namene iznad visine utvrđene programom poslovanja za te namene, pre pribavljanja saglasnosti na izmene i dopune godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja;
4) Javno preduzeće ne sprovodi usvojen godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja, u delu koji se odnosi na zarade ili zapošljavanje iz člana 66. Zakona o javnim preduzećima;
5) Javno preduzeće vrši isplatu zarada bez overe obrazaca iz člana 66. Zakona o javnim preduzećima;
6) ne primeni predloge Komisije za reviziju ili ne primeni računovodstvene standarde u pripremi finansijskih izveštaja;
7) Javno preduzeće ne postupi po preporukama iz izveštaja ovlašćenog revizora;
8) ne izvršava odluke Nadzornog odbora;
9) u drugim slučajevima propisanim zakonom.
2.3. Suspenzija
Ukoliko u toku trajanja mandata protiv direktora bude potvrđena optužnica, organ nadležan za imenovanje direktora Javnog preduzeća donosi rešenje o suspenziji.
Suspenzija traje dok se postupak pravnosnažno ne okonča.
Na sva pitanja o suspenziji direktora shodno se primenjuju odredbe o udaljenju sa rada propisane zakonom kojim se uređuje oblast rada.
2.4. Vršilac dužnosti
Vršilac dužnosti direktora može se imenovati do imenovanja direktora Javnog preduzeća po sprovedenom javnom konkursu.
Period obavljanja funkcije vršioca dužnosti direktora ne može biti duži od jedne godine.
Isto lice ne može biti dva puta imenovano za vršioca dužnosti direktora.
Vršilac dužnosti direktora mora ispunjavati uslove za imenovanje direktora Javnog preduzeća iz člana 25. Zakona o javnim preduzećima.
Vršilac dužnosti ima sva prava, obaveze i ovlašćenja koja ima direktor Javnog preduzeća.
Organ nadležan za imenovanje direktora Preduzeća imenuje vršioca dužnosti direktora, u sledećim slučajevima:
1) ukoliko direktoru prestane mandat zbog isteka perioda na koji je imenovan, zbog podnošenja ostavke ili u slučaju razrešenja pre isteka mandata;
2) ukoliko bude doneto rešenje o suspenziji direktora;
3) u slučaju smrti ili gubitka poslovne sposobnosti direktora.
Koordinaciono telo je zajednički organ osnivača preduzeća koga čine gradonačelnik grada Čačka i predsednici opština Arilje, Požega, Lučani i Gornji Milanovac.
Osnovni zadatak Koordinacionog tela je usaglašavanje stavova pet osnivača vezanih za funkcionisanje Preduzeća koje su osnovali.
Sednice Koordinacionog tela saziva predsednik, koji se bira na prvoj sednici Koordinacionog tela.
Koordinaciono telo predlaže osnivačima članove i predsednika Nadzornog odbora ispred osnivača.
Za predsednika Nadzornog odbora ispred osnivača predlaže se predstavnik osnivača sa najvećim učešćem u kapitalu Preduzeća (grad Čačak).
Za jednog člana Nadzornog odbora ispred osnivača predlaže se naizmenično imenovanje predstavnika opštine Arilje, opštine Požega, opštine Lučani i opštine Gornji Milanovac, na period jednog izbornog mandata, i to sledećim redom: opština Požega, opština Arilje, opština Lučani, i opština Gornji Milanovac.
Jedan član Nadzornog odbora je predstavnik zaposlenih u preduzeću iz reda zaposlenih a predlaže se na način utvrđen Statutom Preduzeća.
Svoje stavove Koordinaciono telo formuliše u vidu zaključaka koji se dostavljaju osnivačima i Nadzornom odboru Preduzeća.
Koordinaciono telo, svoje zaključke donosi većinom glasova, s tim da broj glasova mora odgovarati većini kapitala koji su osnivači uložili u sistem "Rzav".
XI ZAŠTITA ŽIVOTNE SREDINE, ZAŠTITA NA RADU, BEZBEDNOST IMOVINE I ZAŠTITA I UNAPREĐENJE ŽIVOTNE SREDINE
Preduzeće je dužno da u obavljanju delatnosti obezbeđuje potrebne uslove za zaštitu i unapređivanje životne sredine i da sprečava uzroke i otklanja posledice koje ugrožavaju životnu sredinu.
Način obezbeđenja uslova iz stava 1. ovog člana, utvrđuje Preduzeće, u zavisnosti od uticaja delatnosti koje obavlja na životnu sredinu.
Organi Preduzeća i zaposleni dužni su da organizuju obavljanje delatnosti na način koji osigurava bezbednost na radu, kao i da sprovede potrebne mere zaštite na radu, bezbednosti imovine i zaštite i unapređenja životne sredine kao i poslove planiranja odbrane i odbrambenih priprema.
Preduzeće je dužno da u obavljanju svoje delatnosti obezbeđuje potrebne uslove za zaštitu i unapređenje životne sredine i da sprečava uzroke i otklanja štetne posledice koje ugrožavaju prirodne i radom stvorene vrednosti životne sredine.
XII STATUSNE PROMENE I PRESTANAK PREDUZEĆA
U toku poslovanja Preduzeće može vršiti statusne promene (spajanje, pripajanje i slično), kao i promenu oblika organizovanja kada osnivači ocene da se tim promenama omogućuje bolje i efikasnije poslovanje.
O statusnim promenama i promeni oblika organizovanja Preduzeća Odluku donosi Nadzorni odbor Preduzeća u skladu sa Zakonom, uz saglasnost osnivača.
Shodno članu 7. stav 3. Ugovora o udruživanju sredstava za izgradnju brane i akumulacije "Arilje-profil Svračkovo" broj 401-00-1186/2009-07 od 07. oktobra 2009. godine predviđeno je da: "Javno preduzeće za vodosnabdevanje "Rzav" Arilje ne može u toku trajanja ovog ugovora, bez prethodne saglasnosti Udružioca sredstava da vrši statusne promene".
XIII STATUT I DRUGA OPŠTA AKTA
Statut je osnovni opšti akt Preduzeća.
Statut Preduzeća donosi Nadzorni odbor Preduzeća uz saglasnost osnivača.
Izmene i dopune Statuta Preduzeća vrše se na način i po postupku za njegovo donošenje, a na predlog osnivača, Nadzornog odbora i direktora Preduzeća.
Drugi opšti akti Preduzeća moraju biti u saglasnosti sa Statutom.
Pojedinačni akti Preduzeća donose se na način i po postupku utvrđenim Zakonom, ovom Odlukom i Statutom Preduzeća.
XIV PRIMENA AKATA KOJA SE DONOSE UZ SAGLASNOST OSNIVAČA
Normativna i druga akta Preduzeća, u skladu sa Zakonom, koja se donose uz saglasnost osnivača, smatraju se donetim i primenjuju se kada svi osnivači na iste daju saglasnost.
Ukoliko se u roku od tri meseca od dana dostavljanja akata na davanje saglasnosti, neki od osnivača ne izjasni, ili izjasni protiv, ta akta se smatraju donetim i primenjuju se ako su u tom roku saglasnost dali osnivači sa ukupnim učešćem preko 50% u osnovnom kapitalu Preduzeća.
Stupanjem na snagu ove odluke Preduzeće nastavlja sa radom u skladu sa Zakonom o javnim preduzećima ("Sl. glasnik RS", broj 15/2016), ovom odlukom, odredbama Sporazuma o izgradnji i korišćenju sistema za vodosnabdevanje "Rzav" iz 1987. godine, Ugovorom o udruživanju sredstava za izgradnju brane i akumulacije "Arilje-profil Svračkovo" broj 401-00-1186/2009-07 od 07. oktobra 2009. godine, i Statuta koje nisu u suprotnosti sa Zakonom i ovom odlukom.
Preduzeće je dužno da Statut Preduzeća uskladi sa Zakonom o javnim preduzećima i ovom odlukom u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
Ostala opšta akta organi Javnog preduzeća su dužni da usklade u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu Statuta Preduzeća.
Direktor Javnog preduzeća nastavlja da vrši funkciju direktora do imenovanja direktora u skladu sa ovom odlukom.
Upravni odbor Javnog preduzeća nastavlja da obavlja poslove Nadzornog odbora utvrđene ovom odlukom, do imenovanja predsednika i članova Nadzornog odbora Javnog preduzeća u skladu sa zakonom.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora Javnog preduzeća biće imenovani u roku od 30. dana od dana stupanja na snagu Statuta Javnog preduzeća.
Javno preduzeće je dužno da izvrši procenu vrednosti nenovčanog uloga u javno preduzeće u skladu sa zakonom najkasnije u roku od godinu dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
Ova odluka stupa na snagu narednog od dana kada je svi osnivači usvoje u istovetnom tekstu.