STATUT

GRADA ČAČKA

("Sl. list grada Čačka", br. 6/2019)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Predmet uređivanja

Član 1

Ovim statutom, u skladu sa zakonom, uređuju se naročito: prava i dužnosti grada Čačka (u daljem tekstu: Grad) i način njihovog ostvarivanja, broj odbornika skupštine Grada, organizacija i rad organa i službi, određivanje organa ovlašćenog za pokretanje postupaka pred Ustavnim, odnosno Upravnim sudom, način upravljanja građana poslovima iz nadležnosti Grada, uslovi za ostvarivanje oblika neposredne samouprave, sprovođenje obaveznog postupka javne rasprave prilikom pripreme statuta, budžeta (u delu planiranja investicija), strateških planova razvoja, utvrđivanja stope izvornih prihoda, prostornih i urbanističkih planova, kao i drugih opštih akata na osnovu predloga kvalifikovanog broja građana ili zahteva jedne trećine odbornika, osnivanje, način izbora organa i rad mesne zajednice i drugih oblika mesne samouprave, službena upotreba jezika i pisma u skladu sa zakonom i druga pitanja od značaja za Grad.

Položaj Grada

Član 2

Grad je teritorijalna jedinica utvrđena Zakonom u kojoj građani ostvaruju lokalnu samoupravu u skladu sa Ustavom, zakonom i statutom grada Čačka (u daljem tekstu: statut).

Teritorija Grada

Član 3

Teritorija Grada utvrđena je Zakonom o teritorijalnoj organizaciji Republike Srbije, a čine je naseljena mesta, odnosno područja katastarskih opština koja ulaze u njen sastav, i to:

Naseljeno mesto:

Katastarska opština:

Atenica

Atenica

Baluga (Ljubićska)

Baluga (Ljubićska)

Baluga (Trnavska)

Baluga (Trnavska)

Banjica

Banjica

Beljina

 

Bečanj

Bečanj

Brezovica

Brezovica

Bresnica

Bresnica

Vapa

Vapa

Vidova

Vidova

Viljuša

Viljuša

Vranići

Vranići

Vrnčani

Vrnčani

 

 

Ovčar Banja

 

Vujetinci

Vujetinci

Goričani

Goričani

Gornja Gorevnica

Gornja Gorevnica

Gornja Trepča

Gornja Trepča

Donja Gorevnica

Donja Gorevnica

Donja Trepča

Donja Trepča

Žaočani

Žaočani

Zablaće

Zablaće

Jančići

Jančići

Ježevica

Ježevica

Jezdina

Jezdina

Katrga

Katrga

Kačulice

Kačulice

Konjevići

Konjevići

Kukići

Kukići

Kulinovci

Kulinovci

Lipnica

Lipnica

Loznica

Loznica

Ljubić

Ljubić

Međuvršje

Međuvršje

Milićevci

Milićevci

Miokovci

Miokovci

Mojsinje

Mojsinje

Mrčajevci

Mrčajevci

Mršinci

Mršinci

Ostra

Ostra

Pakovraće

Pakovraće

Parmenac

Parmenac

Petnica

Petnica

Preljina

Preljina

Premeća

Premeća

Pridvorica

Pridvorica

Prijevor

Prijevor

Prislonica

Prislonica

Rajac

Rajac

Rakova

Rakova

Riđage

Riđage

Rošci

Rošci

Slatina

Slatina

Sokolići

Sokolići

Stančići

Stančići

Trbušani

Trbušani

Trnava

Trnava

Čačak

Čačak.

Nazivi delova naseljenih mesta

Član 4

Skupština grada odlučuje o nazivima ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta na svojoj teritoriji, uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za poslove lokalne samouprave.

Svojstvo pravnog lica

Član 5

Grad ima svojstvo pravnog lica.

Grad predstavlja i zastupa Gradonačelnik.

Sedište Grada

Član 6

Sedište Grada je u Čačku u ulici Župana Stracimira br. 2.

Simbol Grada

Član 7

Grad ima svoj grb.

Izgled i upotreba grba uređuje se posebnom odlukom Skupštine grada.

Član 8

Grb izražava kulturne, privredne i tradicionalne posebnosti grada Čačka.

- Osnovu grba čini unikatno oblikovana površina gde gornja kontura izražena siluetom simbolizuje Čačansku crkvu iz XII veka.

- Srednji deo grba sadrži grb autonomne Kneževine Srbije (krst sa ocilima). Zidna kruna iznad grba simbolizuje grad kao upravno središte od srednjeg veka do savremenog doba.

- Lavovi koji pridržavaju štit, jedan sa krunom, a drugi sa kalpakom, simbolizuju jedinstvo državne i lokalne vlasti. Oni stoje na postamentu, stilizovanom nakovnju, simbolu privrednog razvoja.

- Na postamentu su ukršteni top sa točkom (simbol artiljerije koja je učestvovala u oslobađanju grada i okoline) i mač koji podseća na srednjovekovnu prošlost.

- Na lenti grba ispisane su dve značajne godine u istoriji grada, 1408. prva znana godina pomena naziva grada i 1815. godina u kojoj se odigrao Boj na Ljubiću. Između godina je ispisano ime Čačka. Lenta se produžava zastavom Republike Srbije i zastavom srpskih ustanika iz XIX veka. Na lenti grba stilizovano je Miroslavljevo pismo u beloj boji.

Boje grba su: plava, crvena, zlatno žuta, braon i bela, dok crna boja čini konturu svih stilizovanih boja u grbu.

Član 9

Grb Grada može se isticati samo uz državne simbole.

Jezik i pismo

Član 10

U Gradu je u službenoj upotrebi srpski jezik i ćirilično pismo.

Pečat

Član 11

Organi Grada imaju svoj pečat.

Izgled, sadržina, broj i druga pitanja u vezi upotrebe pečata utvrđuju se posebnom odlukom u skladu sa Zakonom.

Imovina Grada

Član 12

Grad ima svoju imovinu.

Imovinom Grada samostalno upravljaju i raspolažu organi Grada, u skladu sa zakonom, ovim statutom i drugim aktima Grada.

U javnoj svojini Grada saglasno zakonu su:

- dobra u opštoj upotrebi na teritoriji Grada (opštinski putevi, nekategorisani putevi, ulice koje nisu deo autoputa ili državnog puta I i II reda, trgovi i javni parkovi i dr.);

- komunalna mreža na teritoriji Grada;

- nepokretne i pokretne stvari i druga imovinska prava koje koriste organi i organizacije Grada;

- stvari u javnoj svojini na kojima pravo korišćenja imaju mesne zajednice na teritoriji Grada, ustanove, javne agencije i druge organizacije čiji je osnivač Grad;

- druge nepokretne i pokretne stvari i imovinska prava, u skladu sa zakonom kojim se uređuje javna svojina.

Praznici grada

Član 13

Grad ima svoj dan.

Dan grada je 18. decembar - dan prvog pisanog pominjanja naziva Čačak.

Praznik grada utvrđuje se statutom ili posebnom odlukom Skupštine grada, uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za lokalnu samoupravu.

Član 14

Grad ima svoju slavu.

Slava Grada je Dan Vaznesenja Gospodnjeg - Spasovdan.

Nagrade i javna priznanja

Član 15

Povodom 18. decembra - dana Grada, Skupština grada dodeljuje Decembarsku nagradu grada i odlučuje o dodeljivanju zvanja "počasni građanin grada Čačka", uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za poslove lokalne samouprave.

Skupština grada može utvrditi da se povodom praznika grada dodeljuju i druge nagrade i javna priznanja.

Nagrade i druga javna priznanja, vrste, postupak i druga pitanja u vezi dodele nagrada i drugih javnih priznanja uređuju se posebnom odlukom.

Javnost rada

Član 16

Rad organa Grada dostupan je javnosti.

Javnost rada organa Grada obezbeđuje se naročito:

1) izdavanjem "Službenog lista grada Čačka";

2) organizovanjem javnih rasprava u skladu sa zakonom, ovim statutom i odlukama organa Grada;

3) održavanjem konferencija za medije predstavnika organa Grada;

4) objavljivanjem akata na internet prezentaciji Grada;

5) i na drugi način u skladu sa zakonom, statutom i odlukama organa Grada.

Organi i službe Grada dužni su da obaveštavaju javnost o svom radu preko sredstava javnog informisanja.

Javnost rada i obaveštavanje građana o radu organa grada bliže se uređuje poslovnikom o radu organa, odlukom o internet prezentaciji grada i njegovih organa.

II NADLEŽNOST GRADA

Član 17

Grad, preko svojih organa, u skladu sa Ustavom i zakonom vrši nadležnosti jedinice lokalne samouprave utvrđene Ustavom i zakonom.

Član 18

Grad u vršenju svoje nadležnosti:

1. donosi statut, budžet i završni račun, prostorni i urbanistički plan i program razvoja grada, kao i strateške planove i programe lokalnog ekonomskog razvoja;

2. uređuje i obezbeđuje obavljanje i razvoj komunalnih delatnosti, lokalni prevoz, korišćenje građevinskog zemljišta i poslovnog prostora;

3. stara se o izgradnji, rekonstrukciji, održavanju i korišćenju lokalnih puteva i ulica i drugih javnih objekata od značaja za grad;

4. stara se o zadovoljavanju potreba građana u oblasti prosvete (predškolsko vaspitanje i obrazovanje i osnovno i srednje obrazovanje i vaspitanje), naučnoistraživačke i inovacione delatnosti, kulture, zdravstvene i socijalne zaštite, dečije zaštite, sporta i fizičke kulture;

5. obezbeđuje ostvarivanje posebnih potreba osoba sa invaliditetom i zaštitu prava osetljivih grupa;

6. stara se o razvoju i unapređenju turizma, zanatstva, ugostiteljstva i trgovine;

7. donosi i realizuje programe za podsticanje lokalnog ekonomskog razvoja, preduzima aktivnosti za održavanje postojećih i privlačenje novih investicija i unapređuje opšte uslove poslovanja;

8. stara se o zaštiti životne sredine, zaštiti od elementarnih i drugih nepogoda, zaštiti kulturnih dobara od značaja za grad;

9. stara se o zaštiti, unapređenju i korišćenju poljoprivrednog zemljišta i sprovodi politiku ruralnog razvoja;

10. stara se o ostvarivanju, zaštiti i unapređenju ljudskih i manjinskih prava, rodnoj ravnopravnosti, kao i o javnom informisanju u gradu;

11. obrazuje i uređuje organizaciju i rad organa, organizacija i službi za potrebe grada, organizuje službu pravne pomoći građanima i uređuje organizaciju i rad mirovnih veća;

12. utvrđuje simbole grada i njihovu upotrebu;

13. upravlja opštinskom imovinom i utvrđuje stope izvornih prihoda, kao i visinu lokalnih taksi;

14. propisuje prekršaje za povrede gradskih propisa;

15. obavlja i druge poslove od lokalnog značaja određene zakonom (npr. u oblastima odbrane, zaštite i spasavanja, zaštite od požara, omladinske politike, zoohigijene i dr.), kao i poslove od neposrednog interesa za građane, u skladu sa Ustavom, zakonom i statutom.

Grad vrši nadležnosti i poslove državne uprave koji su mu zakonom povereni.

Javne službe Grada

Član 19

Za obavljanje komunalne delatnosti ili delatnosti od značaja za rad organa grada Grad osniva javna preduzeća ili društva kapitala u skladu sa zakonom.

Radi obezbeđivanja ostvarivanja prava utvrđenih zakonom i ostvarivanja drugog zakonom utvrđenog interesa u oblastima predškolskog obrazovanja, kulture, fizičke kulture, zdravstvene zaštite, socijalne zaštite, društvene brige o deci, socijalnog stanovanja i zadovoljavanja drugih potreba lokalnog stanovništva Grad osniva ustanove i agencije u skladu sa zakonom.

Prava osnivača, za javne službe iz stava 1. i 2. ovog člana, vrši Skupština grada, ukoliko zakonom, ovim statutom i aktima grada nije drugačije određeno.

Saglasnost na planove i program poslovanja javne službe

Član 20

Preduzeća, ustanove i druge organizacije čiji je osnivač ili većinski vlasnik Grad dužne su da Skupštini grada dostavljaju na saglasnost planove rada i razvoja, kao i godišnji program poslovanja, u skladu sa zakonom.

Podnošenje Skupštini grada izveštaja o radu javnih službi

Član 21

Preduzeća, ustanove i druge organizacije koje vrše javnu službu dužne su da, najmanje jednom godišnje, podnose Skupštini grada izveštaj o svom radu najkasnije do 30. aprila tekuće godine za prethodnu godinu.

Poveravanje poslova pravnom ili fizičkom licu

Član 22

Grad može ugovorom, na načelima konkurencije i javnosti, poveriti pravnom ili fizičkom licu obavljanje pojedinih poslova iz svoje nadležnosti.

Poveravanje poslova iz stava 1. ovog člana uređuje se odlukom Skupštine grada.

III FINANSIRANJE POSLOVA GRADA

Sredstva za obavljanje poslova i izvori sredstava

Član 23

Za obavljanje izvornih i poverenih poslova Grada sredstva se obezbeđuju u skladu sa zakonom.

Član 24

Sredstva budžeta Grada obezbeđuju se u skladu sa zakonom iz:

- izvornih i ustupljenih prihoda,

- transfera,

- primanja po osnovu zaduživanja, i

- drugih prihoda i primanja utvrđenih zakonom.

Gradu pripadaju izvorni prihodi utvrđeni Zakonom ostvareni na njegovoj teritoriji.

Stope izvornih prihoda, kao i način i merila određivanja visine lokalnih taksi i naknada utvrđuje Skupština grada u skladu sa Zakonom.

Član 25

Skupština donosi budžet Grada za svaku kalendarsku godinu, u kojem se iskazuju svi prihodi i primanja, zaduživanja i druge finansijske transakcije, rashodi i drugi izdaci, u skladu sa zakonom koji uređuje budžetski sistem.

Po isteku godine za koju je budžet donet sastavlja se završni račun o izvršenju budžeta Grada.

1. Samodoprinos

Član 26

Samodoprinos je namenski izvorni prihod Grada koji se ostvaruje na osnovu odluke o uvođenju samodoprinosa.

Novčana sredstva koja se prikupljaju na osnovu odluke o samodoprinosu prihod su budžeta i strogo su namenskog karaktera.

Odluka o uvođenju samodoprinosa

Član 27

Odluku o uvođenju samodoprinosa građani donose referendumom u skladu sa zakonom.

Predlog odluke o uvođenju samodoprinosa utvrđuje Skupština grada većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Odluku donose građani koji imaju izborno pravo i prebivalište na području na kome se sredstva prikupljaju.

Odluku donose i građani koji nemaju izborno pravo i prebivalište na području na kome se prikupljaju sredstva, ako na tom području imaju nepokretnu imovinu, a sredstvima se poboljšavaju uslovi korišćenja te imovine.

Inicijativa za donošenje odluke o uvođenju samodoprinosa za teritoriju grada

Član 28

Za donošenje odluke o uvođenju samodoprinosa podnosi se inicijativa Skupštini grada.

Inicijativu za donošenje odluke o uvođenju samodoprinosa za teritoriju grada podnosi:

- najmanje 10% birača sa prebivalištem na teritoriji Grada.

- odbornička grupa ili najmanje 1/3 odbornika u Skupštini grada.

Broj birača iz stava 2. alineja 1. ovog člana utvrđuje se na osnovu broja birača utvrđenih rešenjem o zaključenju biračkog spiska za poslednje izbore za odbornike Skupštine grada.

Inicijativa za donošenje odluke o uvođenju samodoprinosa za teritoriju mesne zajednice

Član 29

Inicijativu za donošenje odluke o uvođenju samodoprinosa za mesnu zajednicu ili deo mesne zajednice podnosi:

- zbor građana mesne zajednice;

- zbor građana dela mesne zajednice;

- savet mesne zajednice.

Program o izvorima, nameni i načinu obezbeđenja sredstava

Član 30

Uz inicijativu se podnosi i program kojim se utvrđuju izvori, namena i način obezbeđenja ukupnih finansijskih sredstava za realizaciju projekata koji su predmet odluke o uvođenju samodoprinosa.

Član 31

Kada Skupština grada prihvati inicijativu za uvođenje samodoprinosa na istoj sednici utvrđuje zaključak kojim istovremeno određuje rok za pripremu nacrta odluke o uvođenju samodoprinosa.

Raspisivanje referenduma

Član 32

Odluka o raspisivanju referenduma sadrži naročito: naznačenje teritorije za koju se referendum raspisuje; naziv akta, odnosno pitanje o kome se građani izjašnjavaju; datum sprovođenja referenduma i vreme određeno za izjašnjavanje na referendumu.

Organi za sprovođenje referenduma

Član 33

Istovremeno sa donošenjem odluke o raspisivanju referenduma Skupština grada donosi odluku o obrazovanju komisije za sprovođenje referenduma na predlog podnosioca inicijative za uvođenje samodoprinosa ili Gradonačelnika.

Komisiju za sprovođenje referenduma čine predsednik i četiri člana.

Predsednik i članovi komisije imaju zamenike.

Član 34

Odlukom o obrazovanju komisije za sprovođenje referenduma utvrđuje se da komisija obrazuje glasačke odbore, utvrđuje njihove zadatke, određuje glasačka mesta, sadržinu, izgled i broj glasačkih listića, stara se o zakonitom sprovođenju referenduma, utvrđuje rezultate referenduma i o tome podnosi izveštaje Skupštini grada i Savetu mesne zajednice, ako se samodoprinos uvodi za područje mesne zajednice i utvrđuju drugi zadaci komisije.

Glasački odbor čine predsednik i najmanje dva člana.

Predsednik i članovi glasačkog odbora imaju zamenike.

Glasački odbor se obrazuje najkasnije 24 časa pre dana određenog za održavanje referenduma.

Spisak građana koji imaju pravo izjašnjavanja na referendumu

Član 35

Gradska uprava koja vrši ažuriranje biračkog spiska kao poveren posao (upis, brisanje, izmena, dopuna ili ispravka) po službenoj dužnosti ili na zahtev građana, stara se o izradi spiska građana koji imaju pravo izjašnjavanja na referendumu u skladu sa zakonom.

Objavljivanje ukupnog i konačnog broja građana koji imaju pravo izjašnjavanja na referendumu vrši komisija za sprovođenje referenduma u skladu sa Zakonom o jedinstvenom biračkom spisku.

Član 36

Gradska uprava u čijem su delokrugu rada stručni i administrativno tehnički poslovi u vezi sa izborima je dužna da pruži stručnu i administrativno tehničku pomoć organima za sprovođenje referenduma.

Objavljivanje akata o samodoprinosu

Član 37

Odluka o raspisivanju referenduma, predlog odluke o uvođenju samodoprinosa radi upoznavanja građana sa njenom sadržinom i odluka o obrazovanju komisije za sprovođenje referenduma objavljuju se u "Službenom listu grada Čačka".

Od dana raspisivanja do dana sprovođenja referenduma ne može proteći manje od 15 dana ni više od 60 dana.

Proglašenje odluke o samodoprinosu

Član 38

Referendum je punovažan ako je na njemu glasala većina građana koji imaju biračko pravo i koji su upisani u birački spisak u skladu sa Zakonom o referendumu i narodnoj inicijativi.

Odluka o uvođenju samodoprinosa smatra se donetom ukoliko je za nju glasala većina građana iz stava 1. ovog člana, ako Ustavom, zakonom ili statutom nije za to predviđen veći broj.

Izveštaj o sprovedenom referendumu dostavlja se Skupštini grada.

Odluku o uvođenju samodoprinosa donetu referendumom proglašava Skupština grada, u skladu sa Ustavom, zakonom i statutom.

Izveštaj o sprovedenom referendumu i odluka o uvođenju samodoprinosa objavljuje se u "Službenom listu grada Čačka".

Izjašnjavanje na referendumu

Član 39

U pogledu sprovođenja izjašnjavanja građana na referendumu, glasačkih mesta, materijala za glasanje, načina rada glasačkih odbora, glasanja, utvrđivanja rezultata glasanja na glasačkom mestu i drugih pitanja u vezi s glasanjem primenjuju se odredbe Zakona o referendumu i narodnoj inicijativi.

2. Lokalne komunalne takse

Član 40

Skupština grada može uvoditi lokalne komunalne takse za korišćenje prava, predmeta i usluga u skladu sa Zakonom.

Odgovornost za izvršenje budžeta

Član 41

Za izvršenje budžeta Grada, Gradonačelnik odgovara Skupštini Grada.

Gradska uprava u čijem delokrugu rada su poslovi praćenja izvršenja budžeta je dužna da Gradonačelniku redovno podnosi usmeni izveštaj o prilivu i utrošku sredstava budžeta grada, a kad to zahteva Gradonačelnik i u pisanom obliku.

Gradska uprava iz stava 2. ovog člana dužna je da i u drugim slučajevima podnese pisani izveštaj uvek kad to zatraži Gradonačelnik.

IV ORGANI GRADA

Član 42

Organi Grada su: Skupština grada, Gradonačelnik, Gradsko veće i Gradske uprave.

Organ Grada je i Gradsko pravobranilaštvo, u skladu sa posebnim zakonom, čiji delokrug, položaj, nadležnost, uređenje i organizacija se regulišu posebnom odlukom.

Nadležnosti

Član 43

Poslove Grada vrše organi grada u okviru svoje nadležnosti utvrđene zakonom i ovim Statutom.

Ako zakonom ili drugim propisom nije utvrđeno koji je organ nadležan za obavljanje poslova iz delokruga Grada, sve poslove koji se odnose na uređivanje odnosa iz nadležnosti grada vrši Skupština grada, a poslove koji se odnose na izvršenje zakona i drugih propisa vrši Gradonačelnik.

Ako se prema prirodi posla ne može utvrditi nadležnost u skladu sa stavom 2. ovog člana, nadležna je Skupština grada.

1. Skupština grada

Položaj i sastav

Član 44

Skupština grada je najviši organ Grada koji vrši osnovne funkcije lokalne vlasti utvrđene Ustavom, zakonom i ovim Statutom.

Skupštinu grada čine odbornici, koji se biraju po postupku i na način utvrđen Zakonom.

U Skupštini grada se obrazuju odborničke grupe u skladu sa Poslovnikom o radu Skupštine.

Broj odbornika

Član 45

Skupština grada ima 75 odbornika.

Mandat odbornika

Član 46

Odbornici se biraju na četiri godine.

Odbornik ima pravo na zaštitu mandata, uključujući i sudsku zaštitu u skladu sa zakonom.

Odborniku počinje i prestaje odbornički mandat u skladu sa zakonom.

Sazivanje konstitutivne sednice

Član 47

Sednicu novog saziva Skupštine grada saziva predsednik Skupštine grada prethodnog saziva u roku od 15 dana od dana objavljivanja rezultata izbora.

Ako predsednik Skupštine grada iz prethodnog saziva ne sazove sednicu novog saziva u roku iz stava 1. ovog člana, sednicu novog saziva sazvaće najstariji kandidat za odbornika novog saziva, u roku od 15 dana od isteka roka iz stava 1. ovog člana.

Sednicom predsedava najstariji odbornik do izbora predsednika Skupštine grada.

Konstituisanje Skupštine grada

Član 48

Skupština grada se smatra konstituisanom izborom predsednika Skupštine grada i postavljenjem sekretara Skupštine grada.

Zakletva

Član 49

Prilikom stupnja na dužnost odbornik polaže zakletvu:

"Zaklinjem se da ću se u radu Skupštine grada Čačka pridržavati Ustava Republike Srbije, zakona i statuta grada Čačka, i da ću časno i nepristrasno vršiti dužnost odbornika u interesu građana Grada Čačka."

Imunitet i nespojivost funkcije odbornika

Član 50

Odbornik ne može biti pozvan na krivičnu odgovornost, pritvoren ili kažnjen za izraženo mišljenje ili glasanje na sednici Skupštine grada i radnih tela.

Odbornik ne može biti zaposleni u Gradskoj upravi i lice koje imenuje, odnosno postavlja Skupština grada.

Ako zaposleni u Gradskoj upravi bude izabran za odbornika, prava i obaveze po osnovu rada miruju mu dok traje njegov odbornički mandat.

Danom potvrđivanja odborničkog mandata licima koja je imenovala, odnosno postavila Skupština grada prestaje funkcija na koju su imenovana, odnosno postavljena.

Prava i dužnosti odbornika

Član 51

Odbornik ima pravo predlaganja odluke i drugog opšteg akta.

Član 52

Pravo je i dužnost odbornika da učestvuje u radu Skupštine grada i njenih radnih tela, izvršava poverene zadatke, predlaže Skupštini raspravu o određenim pitanjima, podnosi inicijative za donošenje odluka i drugih akata, podnosi amandmane na predloge propisa, postavlja pitanja vezana za rad organa Grada predlaže izmene i dopune dnevnog reda sednica Skupštine grada i učestvuje u drugim aktivnostima Skupštine grada.

Odbornik ima pravo da bude redovno obaveštavan o pitanjima od značaja za obavljanje odborničke dužnosti, kao i da na lični zahtev od organa i službi grada dobije podatke koji su mu potrebni za rad, kao i stručnu pomoć u pripremanju predloga za Skupštinu.

Za blagovremeno dostavljanje obaveštenja, traženih podataka, spisa i uputstava odgovoran je sekretar skupštine Grada, a načelnik gradske uprave za pojedine oblasti - kada se obaveštenje, traženi podatak, spis i uputstvo odnose na delokrug i rad gradske uprave.

Prava i dužnosti odbornika bliže se uređuju Poslovnikom Skupštine grada.

Naknada i druga primanja odbornika

Član 53

Odbornik ima pravo na naknadu za vršenje odborničke dužnosti i naknadu troškova nastalih u vezi sa obavljanjem odborničke dužnosti, u skladu sa posebnom odlukom Skupštine grada.

Nadležnost Skupštine grada

Član 54

Skupština grada, u skladu sa zakonom:

1) donosi Statut grada i poslovnik Skupštine grada;

2) donosi budžet i usvaja završni račun budžeta;

3) utvrđuje stope izvornih prihoda Grada, kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksi i naknada;

4) donosi program razvoja Grada i pojedinih delatnosti;

5) donosi urbanističke i prostorni plan Grada;

6) raspisuje gradski referendum i referendum na delu teritorije Grada, izjašnjava se o predlozima sadržanim u građanskoj inicijativi i utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu;

7) donosi propise i druge opšte akte;

8) donosi programe uređenja građevinskog zemljišta;

9) donosi programe korišćenja i zaštite prirodnih vrednosti i programe zaštite životne sredine, odnosno lokalne akcione i sanacione planove, u skladu sa strateškim dokumentima;

10) osniva službe, javna preduzeća, ustanove i organizacije utvrđene Statutom grada u skladu sa zakonom i vrši nadzor nad njihovim radom;

11) imenuje i razrešava predsednika i članove nadzornog odbora i direktore javnih preduzeća čiji je osnivač u skladu sa zakonom;

12) imenuje i razrešava upravni i nadzorni odbor, direktore ustanova, organizacija i službi čiji je osnivač i daje saglasnost na njihove statute u skladu sa zakonom;

13) bira i razrešava predsednika Skupštine grada i zamenika predsednika Skupštine grada;

14) postavlja i razrešava sekretara Skupštine grada;

15) bira i razrešava Gradonačelnika i, na predlog Gradonačelnika, bira zamenika Gradonačelnika i članove Gradskog veća;

16) utvrđuje cene, odnosno daje saglasnost na cene usluga i proizvoda iz nadležnosti Grada u skladu sa zakonom;

17) utvrđuje gradske administrativne takse i druge lokalne prihode koji Gradu pripadaju po zakonu;

18) uređuje način, postupak i iznose plaćanja doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta;

19) donosi akt o javnom zaduživanju Grada, u skladu sa zakonom kojim se uređuje javni dug;

20) odlučuje o pribavljanju i raspolaganju nepokretnostima u javnoj svojini grada Čačka, uključujući i nepokretnosti na kojima Grad ima posebna svojinska ovlašćenja osim u slučajevima određenim ovim Statutom ili drugim propisom;

21) bliže uređuje pribavljanje, raspolaganje, korišćenje i upravljanje stvarima u javnoj svojini Grada u skladu sa važećim propisima;

22) odlučuje o davanju prethodne saglasnosti nosiocima prava korišćenja i korisnicima nepokretnosti u javnoj svojini Grada za davanje na korišćenje drugom nosiocu prava korišćenja ili u zakup ovih nepokretnosti na određeno vreme za period duži od 5 godina, u slučajevima određenim važećim propisima;

23) odlučuje o oduzimanju nepokretnosti u javnoj svojini Grada od nosilaca prava korišćenja ili korisnika ovih nepokretnosti u slučajevima propisanim zakonom;

24) odlučuje o davanju prethodne saglasnosti javnom preduzeću ili društvu kapitala za otuđenje ili davanje u dugoročni zakup građevinskog zemljišta koje je steklo po osnovu ulaganja u kapital;

25) odlučuje o davanju saglasnosti javnim preduzećima i društvima kapitala čiji je osnivač Grad, a koji su nosioci prava korišćenja na nepokretnostima, za upis prava svojine na tim nepokretnostima;

26) bliže uređuje kriterijume i postupak davanja stanova u zakup i dodeljivanje stambenih zajmova zaposlenima u organima Grada u skladu sa važećim propisima;

27) donosi akt o kategorizaciji opštinskih puteva i ulica;

28) odlučuje o dodeljivanju priznanja i nagrada;

29) utvrđuje nazive ulica, trgova, gradskih četvrti;

30) propisuje radno vreme ugostiteljskih, trgovinskih i zanatskih objekata;

31) donosi odluku o naknadi za vršenje odborničke dužnosti, dužnosti predsednika i člana stalnog i povremenog radnog tela Skupštine grada, Gradskog veća i Gradonačelnika;

32) donosi odluku o platama i naknadama izabranih lica u organima Grada;

33) daje mišljenje o republičkom i regionalnom prostornom planu;

34) daje mišljenje o zakonima kojima se uređuju pitanja od interesa za lokalnu samoupravu;

35) daje saglasnost na upotrebu imena, grba i drugog obeležja Grada;

36) pokreće postupak za ocenu ustavnosti ili zakonitosti zakona i drugog opšteg akta Republike Srbije;

37) donosi odluku o osnivanju fondova i finansijske programe o obezbeđenju sredstava;

38) utvrđuje predlog koncesionog akta;

39) odlučuje o javno privatnom partnerstvu;

40) organizuje vršenje poslova pravne zaštite svojih prava i interesa;

41) obezbeđuje javno informisanje od lokalnog značaja;

42) obrazuje inspekcijske službe i vrši inspekcijski nadzor nad izvršavanjem propisa i drugih opštih akata iz nadležnosti Grada;

43) propisuje prekršaje za povrede gradskih propisa;

44) razmatra izveštaje o radu i daje saglasnost na program rada korisnika budžeta i javnih preduzeća čiji je osnivač;

45) osniva stalna i povremena radna tela za razmatranje pitanja iz svoje nadležnosti, koja su utvrđena Poslovnikom;

46) obrazuje štab za vanredne situacije, donosi odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji Grada, donosi procenu rizika, plan smanjenja rizika od katastrofa, plan zaštite i spasavanja i eksterni plan zaštite od velikog udesa;

47) propisuje mere za zaštitu od poljske štete i od spaljivanja organskih ostataka na poljoprivrednom zemljištu, propisuje mere za zaštitu poljoprivrednog zemljišta od mraza, grada, požara i drugih elementarnih nepogoda;

48) odlučuje o saradnji ili udruživanju sa gradovima i opštinama, udruženjima, nevladinim i humanitarnim organizacijama u skladu sa zakonom;

49) imenuje izbornu komisiju za sprovođenje izbora za odbornike skupštine grada, u skladu sa zakonom;

50) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom, ovim statutom i drugim aktima.

Predsednik Skupštine grada

Član 55

Skupština grada ima predsednika.

Predsednik Skupštine grada organizuje rad Skupštine, saziva i predsedava njenim sednicama, koordinira rad radnih tela Skupštine grada i stara se da ona izvršavaju poslove radi kojih su obrazovana, ostvaruje saradnju sa Gradonačelnikom i Gradskim većem, stara se o ostvarivanju javnosti rada Skupštine, potpisuje akta koja Skupština donosi i obavlja druge poslove utvrđene ovim Statutom i poslovnikom Skupštine grada.

Izbor predsednika Skupštine grada

Član 56

Predsednik Skupštine grada se bira iz reda odbornika, na predlog najmanje 1/3 odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine.

Odbornik može da učestvuje u predlaganju samo jednog kandidata.

Izbor predsednika Skupštine grada bliže se uređuje poslovnikom.

Skupština grada odlučuje o radnopravnom statusu predsednika Skupštine posebnom odlukom prilikom izbora.

Razrešenje predsednika Skupštine grada

Član 57

Predsednik Skupštine grada može da bude razrešen i pre isteka vremena za koje je izabran:

- na lični zahtev

- na predlog najmanje 1/3 odbornika.

Predlog se podnosi u pisanoj formi i mora biti obrazložen.

Razrešenje predsednika Skupštine grada se vrši na isti način na koji je biran.

Zamenik predsednika Skupštine grada

Član 58

Predsednik Skupštine grada ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.

Zamenik predsednika Skupštine grada bira se i razrešava na isti način kao i predsednik Skupštine grada.

Ako zameniku predsednika skupštine miruju prava iz radnog odnosa usled izbora na tu funkciju, zamenik predsednika skupštine može biti na stalnom radu u Gradu.

Sekretar Skupštine grada

Član 59

Skupština grada ima sekretara.

Sekretar Skupštine grada se stara o obavljanju stručnih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sednica Skupštine grada i njenih radnih tela i rukovodi administrativnim poslovima vezanim za njihov rad.

Postavljenje sekretara Skupštine grada

Član 60

Sekretar skupštine se postavlja, na predlog predsednika skupštine, na četiri godine i može biti ponovo postavljen.

Za sekretara skupštine grada može biti postavljeno lice koje ima stečeno visoko obrazovanje iz naučne oblasti pravne nauke na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu, sa položenim stručnim ispitom za rad u organima uprave i radnim iskustvom od najmanje tri godine.

Skupština grada može, na predlog predsednika skupštine, razrešiti sekretara i pre isteka mandata.

Sekretar može imati zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti.

Zamenik sekretara skupštine grada postavlja se i razrešava na isti način i pod istim uslovima kao i sekretar.

Poslovnik Skupštine grada

Član 61

Način pripreme, vođenje i rad sednice Skupštine grada i druga pitanja vezana za rad Skupštine grada uređuju se poslovnikom Skupštine grada.

Skupština grada donosi poslovnik većinom od ukupnog broja odbornika.

Kvorum za rad i odlučivanje

Član 62

Skupština grada odlučuje na sednici na kojoj prisustvuje većina od ukupnog broja odbornika.

Skupština grada odlučuje većinom glasova prisutnih odbornika.

Većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupština grada:

1) donosi Statut grada;

2) donosi budžet Grada;

3) donosi program razvoja Grada i pojedinih delatnosti;

4) donosi urbanističke i prostorne planove;

5) utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu;

6) odlučuje o javnom zaduživanju Grada;

7) odlučuje o nazivima ulica i trgova;

8) i u drugim slučajevima utvrđenim zakonom i ovim Statutom.

Sazivanje sednice Skupštine grada

Član 63

Sednice Skupštine grada saziva predsednik Skupštine, po potrebi, a najmanje jednom u tri meseca.

Predsednik Skupštine grada je dužan da sednicu zakaže na zahtev Gradonačelnika, Gradskog veća ili jedne trećine odbornika, u roku od 7 dana od dana podnošenja zahteva, tako da dan održavanja sednice bude najkasnije u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva.

U situacijama koje opravdavaju hitnost u sazivanju sednice skupštine, predsednik skupštine može zakazati sednicu u roku koji nije kraći od 24 časa od prijema zahteva.

Zahtev za sazivanje sednice iz stava 3. ovog člana mora da sadrži razloge koji opravdavaju hitnost sazivanja, kao i obrazloženje posledica koje bi nastupile njenim nesazivanjem.

Minimalan rok za sazivanje sednice skupštine, iz stava 3. ovog člana, ne odnosi se na sazivanje sednice skupštine u uslovima proglašene vanredne situacije.

Ako predsednik Skupštine grada ne zakaže sednicu u roku iz stava 2. ovog člana, sednicu može zakazati podnosilac zahteva, a sednicom predsedava odbornik koga odredi podnosilac zahteva.

Predsednik Skupštine grada može odložiti sednicu koju je sazvao samo u slučaju kada ne postoji kvorum potreban za rad, a u drugim slučajevima o odlaganju sednice odlučuje Skupština grada.

Javnost rada

Član 64

Sednice Skupštine grada su javne.

Poslovnikom o radu Skupštine grada bliže se uređuje javnost rada Skupštine grada.

Za javnost rada Skupštine grada i njenih radnih tela odgovoran je predsednik Skupštine.

Član 65

Predstavnici štampe i drugih sredstava javnog informisanja kao i druga zainteresovana lica u skladu sa Poslovnikom o radu imaju slobodan pristup sednicama Skupštine grada i njenih radnih tela.

U slučaju da ne postoji mogućnost da svi zainteresovani prisustvuju sednici Skupštine grada, predsednik Skupštine će odlučiti kome će omogućiti prisustvo sednici polazeći od interesa prijavljenih za tačke dnevnog reda i redosleda prijavljivanja, a u slučaju da prisutni ometaju rad Skupštine, predsednik Skupštine može uskratiti pristup sednici Skupštine ili prekinuti sednicu Skupštine grada.

Predstavnicima sredstava javnog informisanja stavljaju se na raspolaganje predlozi odluka i drugih akata, kao i informacioni i dokumentacioni materijal o pitanjima iz rada Skupštine grada i njenih radnih tela.

Član 66

Sednice Skupštine grada mogu biti zatvorene za javnost iz razloga bezbednosti i u drugim slučajevima određenim zakonom i ako to predloži Gradsko veće, Gradonačelnik ili najmanje trećina odbornika. Predlog mora biti obrazložen. O predlogu se glasa u Skupštini bez pretresa.

1. Radna tela Skupštine grada

Član 67

Skupština grada obrazuje stalna ili povremena radna tela radi davanja mišljenja na predloge propisa i odluka koje donosi Skupština, razmatranja pitanja iz njene nadležnosti i obavljanja drugih poslova u skladu sa statutom.

Broj radnih tela, izbor, prava i dužnosti predsednika i članova radnih tela utvrđuju se poslovnikom o radu skupštine Grada.

Radno telo može organizovati javno slušanje o predlozima propisa i odluka o kojima odlučuje skupština.

Član 68

Predsednika i članove radnog tela bira i razrešava Skupština grada na predlog odborničkih grupa.

Odbornik može biti član najviše dva radna tela.

Član 69

Predsednik radnog tela organizuje rad, saziva i predsedava sednicama radnog tela, formuliše zaključke i o tome podnosi izveštaj Skupštini grada.

Član radnog tela Skupštine grada, može biti građanin koji nije odbornik.

Član 70

Radna tela obrazuju se na vreme za koje je birana Skupština grada.

Predsedniku i članovima radnog tela prestaje funkcija razrešenjem i u slučajevima u kojima prestaje mandat odbornika.

Predsedniku i članovima radnih tela prestaje dužnost na koju su imenovani i u slučaju raspuštanja Skupštine grada.

Predsedniku i članovima radnog tela za rad u radnom telu pripada naknada propisana posebnom odlukom Skupštine grada.

Izborna komisija

Član 71

Izbor, prava i dužnosti predsednika i članova Izborne komisije Grada za sprovođenje izbora za odbornike Skupštine grada utvrđuju se poslovnikom o radu Skupštine grada.

2. Izvršni organi grada

Član 72

Izvršni organi Grada su: Gradonačelnik i Gradsko veće.

2.1. Gradonačelnik

Izbor Gradonačelnika

Član 73

Gradonačelnika bira Skupština grada iz reda odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine grada.

Predsednik Skupštine grada predlaže kandidata za Gradonačelnika.

Zamenik Gradonačelnika

Član 74

Kandidat za Gradonačelnika predlaže kandidata za zamenika Gradonačelnika iz reda odbornika, koga bira Skupština grada na isti način kao Gradonačelnika.

Razrešenje i ostavka Gradonačelnika

Član 75

Gradonačelnik može biti razrešen pre isteka vremena na koje je biran, na obrazložen predlog najmanje trećine odbornika na isti način na koji je biran.

O predlogu za razrešenje Gradonačelnika mora se raspravljati i odlučivati u roku od 15 dana od dana dostavljanja predloga predsedniku Skupštine grada, uz primenu minimalnog roka za sazivanje sednice iz člana 63. st. 2. i 3. ovog Statuta.

Ako Skupština grada ne razreši Gradonačelnika, odbornici koji su podneli predlog za razrešenje ne mogu ponovo predložiti razrešenje Gradonačelnika pre isteka roka od šest meseci od odbijanja prethodnog predloga.

Gradonačelnik može podneti ostavku.

O podnetoj ostavci gradonačelnika, predsednik Skupštine grada obaveštava odbornike na početku prve naredne sednice Skupštine.

Član 76

Gradonačelnik ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnosti i vrši druge poslove iz delokruga Gradonačelnika koje mu Gradonačelnik poveri.

Radnopravni status Gradonačelnika i zamenika Gradonačelnika

Član 77

Gradonačelnik i zamenik Gradonačelnika su na stalnom radu u Gradu.

Gradonačelniku i zameniku Gradonačelnika izborom na ove funkcije prestaje mandat odbornika u Skupštini grada.

Zakletva

Član 78

Prilikom stupanja na dužnost Gradonačelnik pred odbornicima Skupštine grada polaže Zakletvu koja glasi:

"Zaklinjem se da ću časno i nepristrasno vršiti dužnost Gradonačelnika rukovodeći se interesima građana Čačka, da ću sve svoje sposobnosti i znanje posvetiti razvoju grada Čačka i da ću se u svom radu pridržavati Ustava Republike Srbije, zakona i Statuta grada Čačka."

Nadležnost

Član 79

Gradonačelnik:

1) predstavlja i zastupa Grad;

2) predlaže način rešavanja pitanja o kojima odlučuje Skupština grada;

3) naredbodavac je za izvršenje budžeta;

4) osniva službu za budžetsku inspekciju i službu za internu reviziju, u skladu sa zakonom;

5) zaključuje ugovore o pribavljanju i raspolaganju stvarima u javnoj svojini Grada u svojstvu zastupnika Grada kada je to posebnim propisom određeno i radi druge poslove u vezi pribavljanja, raspolaganja, korišćenja i upravljanja stvarima u javnoj svojini grada u skladu sa važećim propisima;

6) postavlja i razrešava pomoćnike Gradonačelnika;

7) odlučuje o pravima i obavezama postavljenih lica, osim o pravima sekretara Skupštine grada;

8) odlučuje o rasporedu korišćenja službenih zgrada i prostorija za potrebe organa Grada;

9) daje saglasnost na opšte akte kojima se uređuje broj i struktura zaposlenih u ustanovama koje se finansiraju iz budžeta Grada i daje saglasnost na broj i strukturu zaposlenih i drugih lica koja se angažuju na ostvarivanju programa ili delova programa korisnika budžeta Grada, u skladu sa zakonom;

10) usmerava i usklađuje rad gradskih uprava;

11) podnosi žalbu Ustavnom sudu ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa Grada onemogućava vršenje nadležnosti Grada;

12) donosi pojedinačne akte za koje je ovlašćen zakonom, ovim Statutom ili odlukom Skupštine grada;

13) informiše javnost o svom radu i radu Gradskog veća;

14) obrazuje stručna radna tela za pojedine poslove iz svoje nadležnosti;

15) vrši i druge poslove propisane zakonom, ovim statutom i drugim aktima Grada.

Pomoćnici Gradonačelnika

Član 80

Gradonačelnik može postaviti pomoćnike gradonačelnika za pojedine oblasti (ekonomski razvoj, društvene delatnosti, infrastrukturu i mesnu samoupravu, urbanizam, primarna zdravstvena zaštita, zaštita životne sredine, poljoprivredu i dr.) u skladu sa Zakonom o lokalnoj samoupravi.

Pomoćnici Gradonačelnika se postavljaju najduže na period dok traje dužnost Gradonačelnika.

Odlukom o organizaciji gradske uprave propisuju se uslovi za postavljenje pomoćnika Gradonačelnika.

Član 81

Pomoćnici Gradonačelnika pokreću inicijative, predlažu projekte i sačinjavaju mišljenja u vezi sa pitanjima koja su od značaja za razvoj u oblastima za koje su postavljeni i vrše druge poslove po nalogu Gradonačelnika.

Razrešenje pomoćnika Gradonačelnika

Član 82

Gradonačelnik može razrešiti pomoćnika Gradonačelnika.

Član 83

Pomoćnik Gradonačelnika u slučaju razrešenja ima prava postavljenog lica utvrđena zakonom.

2.2. Gradsko veće

Nadležnost

Član 84

Gradsko veće:

1) predlaže Statut, budžet i druge odluke i akte koje donosi Skupština grada;

2) donosi akt o pristupanju pribavljanju ili raspolaganju nepokretnostima u javnoj svojini Grada, kada je donošenje ovog akta propisano posebnim propisima;

3) odlučuje o otuđenju i pribavljanju zemljišta u javnoj svojini u slučajevima propisanim zakonom kojim je uređena oblast planiranja i izgradnje objekata (otuđenje građevinskog zemljišta radi izgradnje, ozakonjenje, ispravka granica, formiranje građevinskih parcela i dr.) ustanovljavanju prava stvarne službenosti, deobi građevinskog zemljišta, davanju saglasnosti za izgradnju ili ozakonjenje objekata na zajedničkoj parceli, korišćenju prava preče kupovine građevinskog zemljišta i davanju u zakup građevinskog zemljišta u javnoj svojini grada Čačka;

4) odlučuje o raspolaganju pokretnim stvarima u javnoj svojini Grada;

5) odlučuje o davanju prethodne saglasnosti nosiocima prava korišćenja i korisnicima nepokretnosti u javnoj svojini za davanje na korišćenje drugom nosiocu prava korišćenja ili u zakup ovih nepokretnosti na neodređeno vreme i na određeno vreme za period do 5 godina, u slučajevima određenim važećim propisima;

6) odlučuje o davanju u zakup nepokretnosti u javnoj svojini Grada na period do 5 godina;

7) odlučuje o umanjenju početne procenjene vrednosti nepokretnih ili pokretnih stvari u javnoj svojini Grada u postupku njihovog otuđenja, u skladu sa važećim propisima;

8) odlučuje o pribavljanju, korišćenju, upravljanju i raspolaganju drugim imovinskim pravima u vezi sa kojima Grad ima odgovarajuća prava (pravo na patent, licencu, model, uzorak i žig, pravo korišćenja tehničke dokumentacije i dr.)

9) neposredno izvršava i stara se o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine grada;

10) donosi odluku o privremenom finansiranju u slučaju da Skupština grada ne donese budžet pre početka fiskalne godine;

11) donosi akta o utvrđivanju prosečnih cena nepokretnosti u odgovarajućim zonama, akta o prosečnim cenama odgovarajućih nepokretnosti na osnovu kojih je za tekuću godinu utvrđena osnovica poreza na imovinu za nepokretnosti obveznika koji ne vodi poslovne knjige, koje se nalaze u najopremljenijoj zoni i akta o koeficijentima za nepokretnosti u zonama, u skladu sa zakonom;

12) donosi Program monitoringa zemljišta, Program zaštite zemljišta, Program zaštite, uređenja i korišćenja poljoprivrednog zemljišta, Program kontrole kvaliteta vazduha, Program postavljanja privremenih objekata, taksi stajališta i autobuskih stajališta, i druge programe i planove koje ne donosi Skupština grada;

13) vrši nadzor nad radom gradskih uprava obrazovanih za pojedine oblasti, poništava ili ukida akte Gradske uprave obrazovane za pojedinu oblast, koji nisu u saglasnosti sa zakonom, statutom i drugim opštim aktom ili odlukom koje donosi Skupština grada;

14) postavlja i razrešava načelnike gradskih uprava;

15) postavlja i razrešava Gradskog pravobranioca i zamenika Gradskog pravobranioca;

16) rešava u upravnom postupku u drugom stepenu o pravima i obavezama građana, preduzeća i ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Grada;

17) prati realizaciju programa poslovanja i vrši koordinaciju rada javnih preduzeća čiji je Grad osnivač;

18) predlaže akta koje donosi Skupština grada radi zaštite opšteg interesa u javnom preduzeću i društvu kapitala čiji je osnivač Grad;

19) podnosi tromesečni izveštaj o radu javnih preduzeća skupštini Grada, radi daljeg izveštavanja u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća;

20) stara se o izvršavanju poverenih nadležnosti iz okvira prava i dužnosti Republike:

21) obrazuje žalbenu komisiju;

22) obrazuje savetodavna radna tela za pojedine poslove iz svoje nadležnosti;

23) donosi, u skladu sa zakonom i ovim statutom, Plan odbrane grada kojim planira svoju organizaciju za funkcionisanje u vanrednom ili ratnom stanju i planira mere i sredstva za rad pravnih lica iz njihove nadležnosti radi neposrednog zadovoljavanja potreba građana u ratnom ili vanrednom stanju u skladu sa zadacima Plana odbrane Republike Srbije;

24) informiše javnost o svom radu;

25) donosi poslovnik o radu na predlog Gradonačelnika;

26) vrši i druge poslove, u skladu sa zakonom.

Odluku iz tačke 10) ovog člana, Gradsko veće donosi većinom glasova od ukupnog broja članova Gradskog veća.

Sastav i izbor

Član 85

Gradsko veće čine Gradonačelnik, zamenik Gradonačelnika i 11 članova Gradskog veća.

Članove Gradskog veća bira Skupština grada tajnim glasanjem, na period od četiri godine, većinom od ukupnog broja odbornika.

Kandidate za članove Gradskog veća predlaže kandidat za Gradonačelnika.

Kada odlučuje o izboru Gradonačelnika, skupština Grada istovremeno i objedinjeno odlučuje o izboru zamenika Gradonačelnika i članova Gradskog veća.

Članovi Gradskog veća mogu biti zaduženi za jedno ili više određenih područja iz delokruga Grada.

Položaj Gradonačelnika u Gradskom veću

Član 86

Gradonačelnik je predsednik Gradskog veća, predstavlja Gradsko veće, saziva i vodi njegove sednice.

Zamenik Gradonačelnika je član Gradskog veća po funkciji.

Gradonačelnik je odgovoran za zakonitost rada Gradskog veća.

Gradonačelnik je dužan da obustavi od primene akt Gradskog veća za koji smatra da nije saglasan zakonu.

Podnošenje izveštaja Skupštini grada

Član 87

Gradonačelnik i Gradsko veće dužni su da redovno izveštavaju Skupštinu grada, po sopstvenoj inicijativi, ili na njen zahtev, o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine grada.

Kvorum za rad i odlučivanje

Član 88

Gradsko veće može da odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja njegovih članova.

Gradsko veće odlučuje većinom glasova prisutnih članova, ako zakonom i ovim Statutom za pojedina pitanja nije predviđena druga većina.

Poslovnik Gradskog veća

Član 89

Organizacija, način rada i odlučivanja Gradskog veća detaljnije se uređuju Poslovnikom Gradskog veća u skladu sa Zakonom i ovim statutom.

Radnopravni status članova Gradskog veća

Član 90

Skupština grada odlučuje o radnopravnom statusu članova Gradskog veća, po predlogu Gradonačelnika.

Članovi Gradskog veća koje bira Skupština grada ne mogu istovremeno biti i odbornici, a mogu biti zaduženi za jedno ili više određenih područja iz nadležnosti Grada.

Dejstvo razrešenja Gradonačelnika

Član 91

Razrešenjem Gradonačelnika prestaje mandat zamenika Gradonačelnika i Gradskog veća.

Razrešenje zamenika Gradonačelnika, odnosno člana Gradskog veća

Član 92

Zamenik Gradonačelnika, odnosno član Gradskog veća, mogu biti razrešeni pre isteka vremena na koje su birani, na predlog Gradonačelnika ili najmanje jedne trećine odbornika, na isti način na koji su izabrani.

Istovremeno sa predlogom za razrešenje zamenika Gradonačelnika ili člana Gradskog veća, Gradonačelnik je dužan da Skupštini grada podnese predlog za izbor novog zamenika Gradonačelnika ili člana Gradskog veća, koja istovremeno donosi odluku o razrešenju i o izboru.

O podnetoj ostavci zamenika Gradonačelnika ili člana Gradskog veća, predsednik skupštine Grada obaveštava odbornike na početku prve naredne sednice Skupštine grada.

U slučaju iz stava 3. ovog člana, gradonačelnik je dužan da na prvoj narednoj sednici Skupštine grada podnese predlog za izbor novog zamenika gradonačelnika, odnosno člana Gradskog veća.

Gradonačelnik, zamenik Gradonačelnika ili član Gradskog veća koji su razrešeni ili su podneli ostavku, ostaju na dužnosti i vrše tekuće poslove do izbora novog Gradonačelnika, zamenika Gradonačelnika ili člana Gradskog veća.

Prestanak mandata Izvršnih organa Grada zbog prestanka mandata Skupštine grada

Član 93

Prestankom mandata Skupštine grada prestaje mandat Gradonačelniku, zameniku Gradonačelnika i Gradskom veću, s tim što su oni dužni, pod pretnjom materijalne i druge odgovornosti, da vrše tekuće i neodložne poslove iz svoje nadležnosti do stupanja na dužnost novog Gradonačelnika i Gradskog veća, odnosno predsednika i članova privremenog organa ako je Skupštini mandat prestao zbog raspuštanja.

2.3. Gradska uprava

Član 94

Gradska uprava organizuje se u više Gradskih uprava za pojedine oblasti (u daljem tekstu: Gradska uprava).

Broj, naziv i oblasti za koje se obrazuju Gradske uprave utvrđuje se posebnom odlukom Skupštine grada o organizaciji uprave na predlog Gradskog veća.

Radom Gradske uprave rukovodi načelnik Gradske uprave.

Nadležnost

Član 95

Gradska uprava:

1) priprema nacrte propisa i drugih akata koje donosi Skupština grada, Gradonačelnik i Gradsko veće;

2) izvršava odluke i druge akte Skupštine grada, Gradonačelnika i Gradskog veća;

3) rešava u prvom stepenu o pravima i obavezama građana i pravnih lica u upravnim stvarima iz nadležnosti Grada;

4) obavlja poslove upravnog nadzora nad izvršavanjem propisa i drugih opštih akata Skupštine grada;

5) izvršava zakone i druge propise čije je izvršenje povereno Gradu;

6) gradske uprave u čijem su delokrugu rada stručni poslovi u vezi sa pribavljanjem, korišćenjem i raspolaganjem sredstvima u javnoj svojini predlažu akta o pribavljanju, korišćenju, upravljanju i raspolaganju stvarima koje koriste organi Grada o kojima odlučuje Gradsko veće, Gradonačelnik i rukovodilac organa i pripremaju nacrte akta koje Gradsko veće predlaže Skupštini grada;

7) obavlja stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe rada Skupštine grada, Gradonačelnika i Gradskog veća.

Uređenje gradskih uprava

Član 96

Odluku o obrazovanju i organizaciji Gradske uprave donosi Skupština grada na predlog Gradskog veća.

Pravilnik o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta u gradskim upravama, stručnim službama i gradskom pravobranilaštvu grada Čačka usvaja Gradsko veće na objedinjeni predlog načelnika koji rukovodi upravom u kojoj se obavljaju opšti, pravni ili normativni poslovi.

Unutrašnje organizacione jedinice

Član 97

U gradskim upravama, za vršenje srodnih poslova, obrazuju se unutrašnje organizacione jedinice.

Rukovodioce unutrašnjih organizacionih jedinica u gradskim upravama raspoređuje načelnik.

Rukovođenje

Član 98

Radom uprave rukovodi načelnik uprave.

Za načelnika uprave može biti postavljeno lice koje ima stečeno visoko obrazovanje iz odgovarajuće naučne oblasti u odnosu na delokrug uprave, na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu, najmanje pet godina radnog iskustva u struci i položen državni stručni ispit za rad u organima državne uprave.

Načelnika uprave postavlja Gradsko veće, na osnovu javnog oglasa, na pet godina.

Načelnik može imati zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti ili sprečenosti da obavlja svoju dužnost.

Zamenik načelnika se postavlja na isti način i pod istim uslovima kao i načelnik.

Odlukom o organizaciji Gradske uprave utvrđuje se odgovarajuća naučna oblast odnosno odgovarajući fakultet, iz stava 2. ovog člana, u zavisnosti od delokruga uprave.

Odgovornost za rad

Član 99

Načelnik uprave za svoj rad odgovara Gradskom veću u skladu sa ovim statutom i aktom o organizaciji uprave.

Načelnik uprave neposredno odgovara za svoj rad i za rad organa kojim rukovodi.

V NEPOSREDNO UČEŠĆE GRAĐANA U OSTVARIVANJU LOKALNE SAMOUPRAVE

Oblici neposrednog učešća građana

Član 100

Građani Grada neposredno učestvuju u ostvarivanju poslova Grada putem građanske inicijative, zbora građana i referendumom.

Građanska inicijativa

Član 101

Građani putem građanske inicijative predlažu Skupštini grada donošenje akta kojim će se urediti određeno pitanje iz nadležnosti Grada, promenu statuta ili drugih akata i raspisivanje referenduma u skladu sa zakonom i ovim statutom.

Ako se putem građanske inicijative predlaže donošenje opšteg akta predlog se sačinjava u formi opšteg akta koji se predlaže ili u formi opšte sugestije i mora biti ograničen na određenu oblast iz izvornog delokruga Grada.

Član 102

Građanska inicijativa punovažno je pokrenuta ako je lista potpisnika građanske inicijative sastavljena u skladu sa zakonom, ovim statutom i ako je istu podržalo svojim potpisima 5% od ukupnog broja građana sa biračkim pravom.

Broj birača iz stava 1. utvrđuje se na osnovu broja birača utvrđenih rešenjem o zaključenju biračkog spiska za poslednje izbore za odbornike Skupštine grada.

Odlučivanje o podnetoj inicijativi

Član 103

O predlogu sadržanom u građanskoj inicijativi Skupština grada je dužna da održi raspravu i dostavi obrazložen odgovor građanima u roku od 60 dana od dana dobijanja predloga.

Skupština grada će posebnom odlukom urediti učešće građana Grada u ostvarivanju poslova grada putem građanske inicijative.

Zbor građana

Član 104

Zbor građana raspravlja i daje predloge o pitanjima iz nadležnosti Skupštine grada, Gradonačelnika, Gradskog veća, Gradske uprave i organa mesne zajednice.

Sazivanje zbora

Član 105

Zbor građana se saziva za:

- naseljeno mesto ili deo naseljenog mesta koje predstavlja geografsku celinu (ulica, rejon, zaselak) i koje se kao celina može identifikovati.

- područje mesne zajednice ili dela mesne zajednice.

Zbor građana saziva Gradonačelnik, Predsednik Skupštine grada ili predsednik Saveta mesne zajednice u zavisnosti da li su pitanja o kojima će se izjašnjavati zbor građana u nadležnosti Skupštine grada ili organa mesne zajednice.

Gradonačelnik može uvek da sazove zbor, bez obzira na dnevni red zbora.

O sazivanom zboru građani se obaveštavaju isticanjem akta o sazivanju zbora na oglasnoj tabli, preko sredstava javnog informisanja (lokalni list, televizija ili radio) ili na drugi uobičajen način najkasnije 8 dana pre dana određenog za održavanje zbora.

Gradska uprava ima obavezu da pruži pomoć ovlašćenom sazivaču u sazivanju i pripremanju održavanja zbora građana i formulisanju predloga i zahteva odnosno odluka zbora građana.

Sazivač zbora je dužan da obavesti gradsku upravu u čijem su delokrugu rada poslovi u vezi sa mesnom samoupravom i neposrednim učešćem građana u ostvarivanju lokalne samouprave.

Član 106

Lica iz člana 105. stav 2. Statuta sazivaju zbor po sopstvenoj inicijativi a dužna su da sazovu zbor građana na zahtev najmanje 1/3 odbornika, najmanje 30 birača ili najmanje 10% birača sa prebivalištem na području za koje se zahteva sazivanje zbora građana, na zahtev Skupštine grada, Saveta mesne zajednice i na zahtev organa grada nadležnog za odlučivanje o pitanju koje se razmatra na zboru.

Član 107

Zborom građana predsedava sazivač ili lice koje on ovlasti.

Zbor građana odlučuje ako zboru prisustvuje 10% birača, ili najmanje 30 birača sa prebivalištem na području za koje se saziva zbor građana.

Zbor građana odlučuje većinom glasova prisutnih članova.

O radu zbora vodi se zapisnik.

Zapisnik zbora građana potpisuje zapisničar i predsedavajući zborom građana.

Odluke i druga akta zbora građana potpisuje predsedavajući zborom.

Skupština grada odlukom bliže uređuje način sazivanja zbora građana, njegov rad, način utvrđivanja stavova zbora i druga pitanja od značaja za rad zbora.

Obaveze organa i službi po zahtevima i predlozima zbora građana

Član 108

Odluke zbora građana upućuju se organima Grada koji su dužni da u roku od 60 dana od dana održavanja zbora građana, razmotre zahteve i predloge građana i o njima zauzmu stav, odnosno donesu odgovarajuću odluku.

Referendum

Član 109

Skupština grada može na sopstvenu inicijativu da raspiše referendum o pitanjima iz svog delokruga, većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Predlog za raspisivanje referenduma može podneti Gradonačelnik, Gradsko veće i najmanje 1/3 odbornika.

Obavezno raspisivanje referenduma

Član 110

Referendum o pitanjima iz svoje nadležnosti Skupština grada je dužna da raspiše na zahtev koji svojim potpisima podrži najmanje 10% birača od ukupnog broja biračkog tela sa prebivalištem na teritoriji Grada.

Broj birača iz prethodnog stava utvrđuje se na osnovu rešenja o zaključenju biračkog spiska za izbor odbornika Skupštine grada koja je dužna da raspiše referendum.

Skupština grada svojom odlukom bliže uređuje način raspisivanja i sprovođenja referenduma.

Obaveznost odluke donete na referendumu

Član 111

Odluka doneta putem referenduma je doneta ako se za nju izjasnila većina građana sa biračkim pravom na teritoriji Grada, koja je glasala, pod uslovom da je glasalo više od polovine ukupnog broja građana.

Odluka doneta na referendumu je obavezujuća i Skupština grada je ne može staviti van snage, niti izmenama i dopunama menjati njenu suštinu u narednom periodu od godinu dana od dana donošenja.

Referendum na delu teritorije Grada

Član 112

Skupština grada je dužna da raspiše referendum na delu teritorije Grada o pitanju koje se odnosi na potrebe, odnosno interese stanovništva tog dela teritorije, ako je lista potpisnika zahteva za raspisivanje referenduma sastavljena u skladu sa zakonom i ako je istu potpisalo najmanje 10% birača sa dela teritorije za koju se traži raspisivanje referenduma, prema rešenju o zaključenju biračkog spiska za izbor odbornika Skupštine grada koja raspisuje referendum.

VI DRUGI OBLICI UČEŠĆA GRAĐANA U POSLOVIMA GRADA

Anketa

Član 113

Organi grada mogu konsultovati građane o pitanjima iz svoje nadležnosti.

Konsultacije iz stava 1. ovog člana vrše se putem javne ankete.

Objavljivanje otpočinjanja rada na pripremi propisa

Član 114

Nadležni organ grada za pripremu nacrta akta ili koji je naložio izradu nacrta akta je dužan da na internet prezentaciji grada, odnosno na drugi primeren način obavesti javnost da je otpočeo rad na pripremi propisa koje donosi Skupština grada.

Javna rasprava

Član 115

Javna rasprava je skup aktivnosti preduzetih u unapred predviđenom vremenskom okviru u cilju pribavljanja predloga i stavova građana u postupku pripreme određenog akta.

Javna rasprava može biti obavezna i javna rasprava na osnovu odluke nadležnog organa i po predlogu građana.

Javna rasprava se organizuje u slučajevima utvrđenim zakonom i ovim statutom.

Javna rasprava se sastoji iz pribavljanja predloga, sugestija i mišljenja građana i ostalih učesnika u javnoj raspravi u pisanoj ili elektronskoj formi i organizovanja najmanje jednog otvorenog sastanka predstavnika nadležnog organa Grada odnosno javnih službi sa zainteresovanim građanima i drugim učesnicima u javnoj raspravi.

Javna rasprava se sprovodi organizovanjem okruglih stolova, dostavljanjem nacrta stručnim, naučnim i drugim organizacijama i službama, raspravama na zborovima građana, objavljivanjem nacrta odluke na sajtu Grada, objavljivanjem u sredstvima javnog informisanja, prikupljanjem predloga, sugestija i mišljenja građana i ostalih učesnika u javnoj raspravi u pisanoj ili elektronskoj formi, sprovođenjem ankete ili na drugi pogodan način.

Javna rasprava iz stava 1. ovog člana sprovodi se o nacrtu akta, a izuzetno se može sprovesti i ranije na osnovu odluke organa nadležnog za pripremu i utvrđivanje nacrta.

Javnu raspravu iz stava 1. ovog člana organizuje organ nadležan za utvrđivanje nacrta akta, ako ovim statutom nije drugačije određeno.

Organ iz stava 7. ovog člana određuje način sprovođenja, mesto i vreme trajanja javne rasprave i upućuje javni poziv građanima, udruženjima, stručnoj i ostaloj javnosti za učešće u javnoj raspravi.

Javni poziv za učešće u javnoj raspravi, objavljuje se na internet prezentaciji Grada i na drugi pogodan način. Uz javni poziv obavezno se objavljuje program sprovođenja javne rasprave, kao i nacrt akta koji je predmet javne rasprave.

O toku javne rasprave sačinjava se izveštaj koji sadrži sve predloge i sugestije iznete u javnoj raspravi, kao i stavove organa nadležnog za pripremu predloga akta o podnetim predlozima i sugestijama sa obrazloženjem razloga za njihovo prihvatanje, odnosno neprihvatanje.

Izveštaj iz stava 10. ovog člana objavljuje se na internet prezentaciji Grada i na drugi pogodan način.

Organ nadležan za organizovanje javne rasprave je dužan da građanima iz svih delova Grada omogući učešće u javnoj raspravi.

Organ nadležan za utvrđivanje predloga odluke za koju se organizuje javna rasprava, prilikom utvrđivanja predloga vodiće računa o sugestijama i predlozima datim u javnoj raspravi.

Javna rasprava traje najmanje 15 dana a najduže 30 dana.

Obavezna javna rasprava

Član 116

Organi Grada dužni su da održe najmanje jednu javnu raspravu:

1) u postupku pripreme statuta;

2) u postupku pripreme odluke o budžetu Grada (u delu planiranja investicija);

3) u postupku pripreme strateških planova razvoja;

4) u postupku utvrđivanja stopa izvornih prihoda Grada;

5) u postupku pripreme prostornih i urbanističkih planova;

6) u drugim slučajevima predviđenim zakonom i statutom Grada.

Javna rasprava u postupku pripreme prostornih i urbanističkih planova održava se na način određen posebnim zakonom kojim je propisan način donošenja prostornih i urbanističkih planova, planiranje i izgradnja objekata, kao izlaganje prostornog, odnosno urbanističkog plana na javni uvid.

Javna rasprava na osnovu odluke, odnosno predloga

Član 117

Javna rasprava može se sprovesti u postupku donošenja drugih opštih akata iz nadležnosti Skupštine grada, na osnovu odluke organa nadležnog za utvrđivanje nacrta akta ili predloga 100 građana.

Predlog građana za sprovođenje javne rasprave potrebno je da svojim potpisima podrži najmanje 100 građana sa biračkim pravom na teritoriji Grada.

Prikupljanje potpisa građana za sprovođenje javne rasprave iz stava 1. ovog člana, sprovodi se u skladu sa propisima koji uređuju građansku inicijativu.

Predlog iz stava 1. ovog člana podnosi se u pisanom obliku i mora biti obrazložen.

Predlog mora da sadrži: naziv akta za koji se javna rasprava predlaže, predlog kruga učesnika u javnoj raspravi, naznačenje vremena i načina održavanja javne rasprave i druge podatke značajne za održavanje predmetne rasprave.

Gradsko veće odlučuje po primljenom predlogu iz stava 1. ovog člana.

Ukoliko Gradsko veće prihvati predlog iz stava 1. ovog člana, određuje način i vreme održavanja javne rasprave.

VII MESNA SAMOUPRAVA

Član 118

Radi zadovoljavanja potreba i interesa lokalnog stanovništva u selima se osnivaju mesne zajednice.

Mesne zajednice se obrazuju i u Čačku kao gradskom naselju.

Pravni status mesne zajednice

Član 119

Mesna zajednica ima svojstvo pravnog lica, u okviru prava i dužnosti utvrđenih ovim Statutom i odlukom o osnivanju.

Sredstva za rad mesne zajednice

Član 120

Sredstva za rad mesne zajednice obezbeđuju se iz:

1) sredstava utvrđenih odlukom o budžetu Grada, uključujući i samodoprinos,

2) donacija,

3) prihoda koje mesna zajednica ostvari svojom aktivnošću.

Mesna zajednica donosi finansijski plan na koji saglasnost daje Gradonačelnik, u skladu sa odlukom o budžetu.

Član 121

Sredstva koja se iz budžeta obezbeđuju mesnoj zajednici obezbeđuju se po namenama:

- sredstva za rad organa mesne zajednice za tekuće troškove,

- sredstva za obavljanje poslova koji su povereni mesnoj zajednici,

- sredstva za sufinansiranje programa samodoprinosa, koji je uveden za teritoriju ili deo teritorije mesne zajednice,

- sredstva za sufinansiranje programa izgradnje komunalne infrastrukture.

Osnivanje, promena područja i ukidanje mesne zajednice

Član 122

Predlog za obrazovanje, odnosno ukidanje mesne zajednice mogu podneti najmanje 10% birača sa prebivalištem na području na koje se predlog odnosi, najmanje jedna trećina odbornika i Gradsko veće.

Skupština grada odlučuje o obrazovanju nove, promeni područja i ukidanju mesne zajednice, većinom od ukupnog broja odbornika Skupštine grada po prethodno pribavljenom mišljenju građana sa tog područja.

Odluka iz stava 2. ovog člana donosi se većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Aktom o osnivanju mesne zajednice, u skladu sa Statutom grada, utvrđuju se poslovi koje vrši mesna zajednica, organi i organizacija rada organa, način odlučivanja kao i postupak izbora saveta i drugih organa, zaštita prava u toku izbora i druga pitanja od značaja za rad mesne zajednice.

Nadležnost mesne zajednice

Član 123

Mesna zajednica u skladu sa ovim Statutom i Odlukom o osnivanju, razmatra pitanja koja se odnose na stvaranje boljih uslova života u mesnoj zajednici, a naročito:

1) komunalno uređenje i opremanje,

2) uređenje i održavanje naselja,

3) zaštitu i unapređenje životne sredine,

4) razvoj poljoprivrede,

5) obavljanje komunalnih usluga,

6) staranje o socijalnoj zaštiti neobezbeđenih stanovnika,

7) održavanje kulturnih i sportskih manifestacija i

8) druga pitanja od značaja za građane sa područja mesne zajednice.

U vršenju poslova iz stava 1. ovog člana mesna zajednica:

- podnosi inicijative za donošenje ili izmenu propisa i drugih akata iz nadležnosti Grada,

- ostvaruje saradnju sa organima Grada, ustanovama i javnim preduzećima koje je osnovao Grad, drugim mesnim zajednicama i udruženjima građana.

Odluka o mesnoj samoupravi

Član 124

Odlukom Skupštine grada o mesnoj samoupravi uređuje se obrazovanje, odnosno ukidanje ili promena područja mesne zajednice, pravni status mesne zajednice, imovina mesne zajednice, prava i dužnosti (poslovi) mesne zajednice, broj članova saveta, nadležnost saveta mesne zajednice, sastav i nadležnost organa za sprovođenje izbora, izborne radnje i postupak izbora članova saveta mesne zajednice, zaštita izbornog prava, konstituisanje i rad saveta mesne zajednice, raspuštanje saveta mesne zajednice, prestanak mandata članova saveta mesne zajednice, finansiranje mesne zajednice, kontrola zakonitosti rada i akata mesnih zajednica, učešće građana u vršenju poslova mesne zajednice, raspuštanje saveta mesne zajednice, prestanak mandata članova saveta mesne zajednice, saradnja mesne zajednice sa drugim mesnim zajednicama, kao i druga pitanja od značaja za rad i funkcionisanje mesnih zajednica na teritoriji Grada.

Poveravanje poslova mesnoj zajednici

Član 125

Odlukom Skupštine grada može se svim ili pojedinim mesnim zajednicama poveriti vršenje određenih poslova iz nadležnosti Grada, uz obezbeđivanje za to potrebnih sredstava.

Grad pruža pomoć mesnoj zajednici u obavljanju administrativno-tehničkih i finansijsko-materijalnih poslova.

Organi mesne zajednice

Član 126

Osnovni predstavnički organ na području mesne zajednice je savet mesne zajednice.

Savet mesne zajednice ima predsednika i najmanje 4, a najviše 14 članova.

U mesnoj zajednici se mogu obrazovati i drugi organi u skladu sa odlukom o osnivanju i statutom mesne zajednice.

Savet mesne zajednice

Član 127

U mesnoj zajednici se obrazuje savet mesne zajednice, kao predstavnički organ građana.

Savet mesne zajednice:

1) donosi statut mesne zajednice;

2) donosi finansijski plan mesne zajednice i programe razvoja mesne zajednice;

3) bira i razrešava predsednika saveta mesne zajednice;

4) predlaže mere za razvoj i unapređenje komunalnih i drugih delatnosti na području mesne zajednice;

5) donosi poslovnik o radu saveta mesne zajednice i druge akte iz nadležnosti mesne zajednice;

6) pokreće inicijativu za donošenje novih ili izmenu postojećih propisa Grada;

7) vrši druge poslove iz nadležnosti mesne zajednice utvrđene ovim Statutom, aktom o osnivanju mesne zajednice ili drugim gradskim propisima.

Izbor organa mesne zajednice

Član 128

Izbore za savet mesne zajednice raspisuje predsednik Skupštine grada u skladu sa zakonom, ovim statutom i odlukom o mesnoj samoupravi.

Izbori za savet mesne zajednice sprovode se po pravilima neposrednog i tajnog glasanja na osnovu opšteg i jednakog izbornog prava, u skladu sa aktom o osnivanju i, po pravilu, istovremeno u svim mesnim zajednicama u kojima je savetu prestao mandat.

Predsednik saveta mesne zajednice

Član 129

Predsednika saveta mesne zajednice bira savet iz reda svojih članova, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja članova saveta mesne zajednice.

Predsednik saveta mesne zajednice:

1) predstavlja i zastupa mesnu zajednicu,

2) naredbodavac je za sredstva mesne zajednice,

3) predlaže način rešavanja pitanja o kome odlučuje savet mesne zajednice,

4) vrši i druge poslove utvrđene aktima Grada i mesne zajednice.

Raspuštanje saveta mesne zajednice

Član 130

Savet mesne zajednice može se raspustiti ako:

1) savet ne zaseda duže od tri meseca;

2) ne izabere predsednika saveta u roku od mesec dana od dana održavanja izbora za članove saveta mesne zajednice ili od dana njegovog razrešenja, odnosno podnošenja ostavke;

3) ne donese finansijski plan u roku određenom odlukom Skupštine grada.

Odluku o raspuštanju saveta mesne zajednice donosi Skupština grada na predlog Gradskog veća koje vrši nadzor nad zakonitošću rada i akata mesne zajednice.

Predsednik Skupštine grada raspisuje izbore za savet mesne zajednice, u roku od 15 dana od stupanja na snagu odluke o raspuštanju saveta mesne zajednice, s tim da od datuma raspisivanja izbora do datuma održavanja izbora ne može proteći više od 45 dana.

Do konstituisanja saveta mesne zajednice, tekuće i neodložne poslove mesne zajednice obavljaće poverenik Grada koga imenuje Skupština grada istovremeno sa donošenjem odluke o raspuštanju saveta mesne zajednice.

Organizovanje rada uprave u mesnim zajednicama

Član 131

Za obavljanje određenih poslova iz nadležnosti Gradske uprave, posebno u vezi sa ostvarivanjem prava građana, može se organizovati rad uprave u mesnim zajednicama.

Poslove iz stava 1. ovog člana, način i mesto njihovog vršenja, određuje gradonačelnik, na predlog načelnika nadležne gradske uprave.

Nadzor nad zakonitošću rada i akata mesne zajednice

Član 132

Nadzor nad zakonitošću rada i akata mesne zajednice vrše Gradsko veće, Gradonačelnik i Skupština grada na način utvrđen ovim statutom i odlukom o osnivanju mesne zajednice.

Organima iz prethodnog stava podatke od značaja za vršenje nadzora dostavljaju nadležne gradske uprave i organi mesne zajednice.

Postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti opšteg akta mesne zajednice

Član 133

Gradsko veće pokrenuće postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti opšteg akta mesne zajednice pred Ustavnim sudom, ako smatra da taj akt nije u saglasnosti sa Ustavom ili zakonom.

Gradonačelnik je dužan da obustavi od izvršenja opšti akt mesne zajednice za koji smatra da nije saglasan Ustavu ili zakonu, rešenjem koje stupa na snagu objavljivanjem u "Službenom listu grada Čačka".

Rešenje o obustavi od izvršenja prestaje da važi ako Gradsko veće u roku od pet dana od objavljivanja rešenja ne pokrene postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti opšteg akta.

Ukazivanje savetu mesne zajednice

Član 134

Kada Gradsko veće kao organ koji vrši nadzor nad zakonitošću rada i akata mesne zajednice, smatra da opšti akt mesne zajednice nije u saglasnosti sa statutom Grada, aktom o osnivanju mesne zajednice ili drugim gradskim propisom, ukazaće na to savetu mesne zajednice radi preduzimanja odgovarajućih mera.

Ako savet mesne zajednice ne postupi po predlozima organa iz stava 1. ovog člana, gradonačelnik će poništiti opšti akt mesne zajednice rešenjem koje stupa na snagu objavljivanjem u "Službenom listu grada Čačka".

Gradsko veće, predlaže Gradonačelniku obustavljanje finansiranja aktivnosti mesne zajednice u kojima se finansijska sredstva ne koriste u skladu sa finansijskim planom mesne zajednice, odlukom o budžetu ili zakonom.

VIII SARADNJA I UDRUŽIVANJE GRADA

Saradnja i udruživanje Grada sa opštinama i gradovima u zemlji

Član 135

Grad, organi i službe Grada, kao i preduzeća, ustanove i druge organizacije čiji je osnivač, udružuju se i ostvaruju saradnju sa drugim opštinama i gradovima i njihovim organima i službama u oblastima od zajedničkog interesa i radi njihovog ostvarivanja mogu udruživati sredstva i obrazovati zajedničke organe, preduzeća, ustanove i druge organizacije i ustanove, u skladu sa zakonom i statutom.

Saradnja iz stava 1. ovog člana podrazumeva i ustupanje obavljanja pojedinih poslova iz nadležnosti Grada drugoj jedinici lokalne samouprave ili preduzeću, ustanovi i drugoj organizaciji čiji je on osnivač.

Ako Grad zaključi sporazum o saradnji sa drugim opštinama ili sa gradom radi zajedničkog obavljanja poslova iz oblasti komunalnih delatnosti, ti poslovi zajednički se obavljaju u skladu sa zakonom koji uređuje komunalne delatnosti.

Sporazum o saradnji

Član 136

Sporazumom o saradnji Grada sa drugim jedinicama lokalne samouprave uređuju se: naziv i sedište zajedničkog organa, preduzeća, ustanove ili druge organizacije, vrsta, obim i način obavljanja poslova, način finansiranja, upravljanje i nadzor nad radom, pristupanje sporazumu drugih jedinica lokalne samouprave, postupak istupanja odnosno odustajanja od sporazuma jedinice lokalne samouprave, prava i obaveze zaposlenih, kao i druga pitanja od značaja za osnivanje, rad i prestanak rada, u skladu sa zakonom.

Skupština grada odlučuje o zaključivanju sporazuma iz stava 1. ovog člana većinom glasova od ukupnog broja odbornika i dužna je da ga dostavi ministarstvu nadležnom za lokalnu samoupravu u roku od 30 dana od dana zaključenja sporazuma.

Zajedničko izvršavanje poverenih poslova

Član 137

Grad može, zajedno sa jednom ili više opština, odnosno gradova, predložiti ministarstvu nadležnom za lokalnu samoupravu zajedničko izvršavanje određenih poverenih poslova, u skladu sa zakonom kojim se uređuje državna uprava i uredbom Vlade Republike Srbije kojom se uređuju bliži uslovi i način zajedničkog izvršavanja poverenih poslova.

Grad može prihvatiti predlog nadležnog organa državne uprave da sa jednom ili više opština, odnosno gradova, zajednički obezbedi izvršavanje određenih poverenih poslova, u skladu sa zakonom kojim se uređuje državna uprava i uredbom Vlade Republike Srbije kojom se uređuju bliži uslovi i način zajedničkog izvršavanja poverenih poslova.

Skupština grada odlučuje o predlogu iz stava 2. ovog člana u roku od 30 dana od dana dostavljanja predloga.

Ukoliko prihvati predlog iz stava 2. ovog člana, Skupština grada zaključuje sa jednom, odnosno više opština, odnosno gradova, sporazum o saradnji kojim se uređuje zajedničko izvršavanje poverenih poslova i dostavlja ga ministarstvu nadležnom za lokalnu samoupravu.

Sporazum o saradnji iz stava 4. ovog člana objavljuje se posle pribavljanja saglasnosti Vlade Republike Srbije.

Osnivanje zajedničkog organa, službe, preduzeća ili druge organizacije

Član 138

Sporazumom o saradnji Grada sa drugim opštinama, odnosno gradovima, može se predvideti osnivanje zajedničkog organa, službe, preduzeća ili druge organizacije.

U slučaju iz stava 1. ovog člana, nadležni organ Grada zajedno sa nadležnim organom drugog, odnosno drugih osnivača, odlučuje o postavljenju, odnosno imenovanju rukovodioca zajedničkog organa, službe, preduzeća ili druge organizacije, razrešenju i njihovoj odgovornosti i prestanku dužnosti, u skladu sa zakonom.

Kad je sporazumom o saradnji predviđeno da zajednički organ odlučuje o pravima i obavezama građana sa prebivalištem na teritoriji Grada u upravnom postupku, o pravima i obavezama tih građana u drugostepenom postupku odlučuje Gradsko veće, u skladu sa zakonom.

Sredstva za rad zajedničkog organa obezbeđuju se u budžetu Grada, srazmerno obimu poslova koje za Grad obavlja zajednički organ.

Ustupanje poslova drugoj opštini, odnosno gradu

Član 139

Sporazumom o saradnji Grad može ustupiti određene poslove iz svoje nadležnosti drugoj opštini, odnosno gradu.

Sredstva za rad organa opštine, odnosno grada koji obavlja ustupljene poslove, obezbeđuju se u budžetu Grada, srazmerno obimu ustupljenih poslova.

Kad je sporazumom o saradnji predviđeno da ustupljeni poslovi obuhvataju odlučivanje o pravima i obavezama građana sa prebivalištem na teritoriji Grada u upravnom postupku, o pravima i obavezama tih građana u drugostepenom postupku odlučuje Gradsko veće, u skladu sa zakonom.

Ustupljeni poslovi obavljaju se u ime i za račun Grada, a za njihovo obavljanje odgovoran je Grad.

Prestanak važenja sporazuma o saradnji

Član 140

Sporazum o saradnji prestaje da važi na zahtev Grada ili druge jedinice lokalne samouprave učesnice sporazuma.

Skupština grada upućuje pisani zahtev drugoj učesnici sporazuma najkasnije šest meseci pre dana sa kojim sporazum o saradnji prestaje da važi i istovremeno o tome obaveštava ministarstvo nadležno za lokalnu samoupravu.

Sporazum o saradnji koji je zaključilo više jedinica lokalne samouprave, na zahtev Grada prestaje da važi samo u delu koji se odnosi na Grad.

Saradnja sa jedinicama lokalne samouprave drugih država

Član 141

Grad može da ostvaruje saradnju u oblastima od zajedničkog interesa sa jedinicama lokalne samouprave drugih država, u okviru spoljne politike Republike Srbije, uz poštovanje teritorijalnog jedinstva i pravnog poretka Republike Srbije, u skladu sa Ustavom i zakonom.

Odluku o uspostavljanju saradnje odnosno zaključenja sporazuma o saradnji sa jedinicama lokalne samouprave drugih država donosi Skupština grada, uz saglasnost Vlade Republike Srbije.

Sporazum ili drugi akt o uspostavljanju saradnje potpisuje gradonačelnik ili lice koje on ovlasti.

Akt iz stava 3. ovog člana objavljuje se i stupa na snagu posle pribavljanja saglasnosti Vlade Republike Srbije.

Udruživanje u asocijacije gradova i opština

Član 142

Grad može biti osnivač ili pristupati asocijacijama gradova i opština, radi unapređenja razvoja lokalne samouprave, njene zaštite i ostvarivanja zajedničkih interesa.

Grad osniva ili pristupa asocijacijama gradova i opština koje zastupaju interese svog članstva pred državnim organima, a posebno u postupku donošenja zakona i drugih akata od značaja za ostvarivanje poslova jedinica lokalne samouprave.

Saradnja sa udruženjima i drugim organizacijama

Član 143

Grad može sarađivati sa gradovima i opštinama, udruženjima, humanitarnim i drugim organizacijama, u interesu Grada i njegovih građana.

Grad se može udruživati u udruženja, organizacije i druge asocijacije u skladu sa zakonom.

Učešće u evropskim integracijama

Član 144

Grad u okviru svojih nadležnosti, preko svojih organa, prati proces evropskih integracija Republike Srbije i razvija za to potrebne administrativne kapacitete, u skladu sa zakonom i utvrđenom politikom Republike Srbije.

IX ZAŠTITA LOKALNE SAMOUPRAVE

Zaštita prava Grada

Član 145

Zaštita prava Grada obezbeđuje se na način i po postupku utvrđenim zakonom.

Pokretanje postupka za ocenu ustavnosti

Član 146

Skupština grada može da pokrene postupak za ocenu ustavnosti ili zakonitosti zakona i drugog opšteg akta Republike Srbije kojom se povređuje pravo na lokalnu samoupravu.

Član 147

Gradonačelnik ima pravo žalbe Ustavnom sudu ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa Grada onemogućava vršenje nadležnosti Grada.

Lokalni ombudsman

Član 148

U Gradu se može ustanoviti lokalni ombudsman koji je zaštitnik građana i ovlašćen je da nezavisno i samostalno kontroliše poštovanje prava građana, utvrđuje povrede učinjene aktima, radnjama i nečinjenjem organa uprave i javnih službi, ako se radi o povredi propisa i opštih akata Grada.

Skupština grada posebnom odlukom uređuje nadležnost i ovlašćenja, način postupanja, izbora i prestanak dužnosti zaštitnika građana.

X DONOŠENJE AKATA IZ NADLEŽNOSTI GRADA

Akti Grada

Član 149

U vršenju poslova iz svoje nadležnosti, Grad donosi odluke, pravilnike, naredbe, uputstva, rešenja, zaključke, preporuke i druge potrebne akte.

Član 150

Pravo predlaganja odluka, drugih propisa i opštih akata, koje donosi Skupština grada imaju: Gradsko veće, svaki odbornik Skupštine grada, 5% od ukupnog broja građana sa biračkim pravom putem građanske inicijative i radno telo Skupštine grada.

Ovlašćeni predlagač akata iz stava 1. ovog člana podnosi predlog akta u obliku u kome se donosi sa obrazloženjem.

Hijerarhija akata Grada

Član 151

Odluke i drugi akti Skupštine grada moraju biti u saglasnosti sa zakonom i ovim statutom.

Akti izvršnih organa Grada moraju biti u saglasnosti sa zakonom, ovim statutom, odlukama i opštim aktima Skupštine grada.

Akti gradske uprave moraju biti u saglasnosti sa zakonom, ovim statutom, odlukama i drugim opštim aktima organa Grada.

Objavljivanje akata Grada

Član 152

Statut i drugi opšti akti Skupštine grada grada objavljuju se u "Službenom listu grada Čačka".

Akti iz stava 1. ovog člana stupaju na snagu osmog dana od dana objavljivanja, osim ako donosi- lac u postupku donošenja ne utvrdi da postoje naročito opravdani razlozi da isti stupi na snagu i ranije.

Ostali opšti i pojedinačni akti organa Grada objavljuju se u "Službenom listu grada Čačka", kada je to zakonom ili tim aktima predviđeno.

Ostala akta organa Grada objavljuju se na oglasnoj tabli organa Grada koja se nalazi u Čačku, ul. Župana Stracimira br. 2, u zgradi koja je sedište Grada.

Skupština grada donosi odluku o "Službenom listu grada Čačka", kojom se uređuje, uređivanje, štampanje i druga pitanja od značaja za informisanje izdavanjem "Službenog lista grada Čačka".

Autentično tumačenje

Član 153

Autentično tumačenje Statuta i drugog opšteg akta koji donosi Skupština grada daje Skupština na predlog Saveta za statut, druge propise i organizaciju.

Autentično tumačenje drugih opštih akata daje donosilac akta na predlog radnog tela iz stava 1. ovog člana.

XI DONOŠENJE I PROMENA STATUTA GRADA

Član 154

Predlog za donošenje ili izmenu i dopunu Statuta grada (u daljem tekstu: promena Statuta) može podneti najmanje 1/3 od ukupnog broja odbornika Skupštine grada, Gradsko veće, Gradonačelnik, građani putem građanske inicijative u skladu sa ovim statutom i radno telo Skupštine grada.

Predlog se podnosi u pisanom obliku.

O predlogu za promenu statuta Skupština grada odlučuje većinom od ukupnog broja odbornika.

Kada Skupština grada odluči da se pristupi donošenju ili promeni statuta, zadužuje nadležnu upravu da izradi nacrt akta o promeni statuta, određuje njene zadatke i rok za izradu odluke o promeni statuta.

Gradsko veće, nakon sprovedene javne rasprave, utvrđuje predlog statuta, odnosno odluke o promeni statuta, većinom od ukupnog broja članova Gradskog veća.

Donošenje i promena statuta grada u skraćenom postupku

Član 155

Kada se promena statuta grada vrši radi usklađivanja sa zakonom, nadležna gradska uprava izrađuje i utvrđuje nacrt statuta.

Nacrt statuta nadležna gradska uprava objavljuje na sajtu Grada i poziva građane i druge zainteresovane subjekte da na nacrt u određenom roku dostave svoje mišljenje, sugestije i predloge.

Nadležna gradska uprava dostavlja Gradskom veću nacrt statuta grada sa informacijom o datom mišljenju, sugestijama i predlozima, ako ih je bilo, radi utvrđivanja predloga za Skupštinu grada.

Utvrđivanje predloga

Član 156

Gradsko veće utvrđuje predlog statuta ili odluku o promeni statuta vodeći računa o pribavljenim mišljenjima, sugestijama i predlozima i dostavlja ga Skupštini grada na usvajanje.

Donošenje Statuta

Član 157

Skupština grada usvaja statut ili odluku o promeni statuta grada većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

XII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 158

Izbori za savete mesnih zajednica sprovešće se na način i u roku utvrđenim odlukom o mesnoj samoupravi, u skladu sa odredbama Zakona o lokalnoj samoupravi ("Službeni glasnik Republike Srbije", broj 129/07, 83/14 - dr. zakon, 101/16 - dr. Zakon i 47/18).

Član 159

Danom stupanja na snagu ovog statuta prestaje da važi Statut grada Čačka ("Službeni list grada Čačka", br. 3/08, 8/13, 22/13, 15/15, 26/16 i 11/18).

Član 160

Ovaj statut stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Čačka".