UREDBAO KRITERIJUMIMA ZA KATEGORIZACIJU JAVNIH PUTEVA("Sl. glasnik RS", br. 38/2019) |
Ovom uredbom utvrđuju se kriterijumi za kategorizaciju javnih puteva Republike Srbije.
Pojedini izrazi upotrebljeni u ovoj uredbi imaju sledeće značenje:
1) makroregionalna saobraćajna težišta su naselja sa više od 100.000 stanovnika u kontinualno izgrađenom području sa vremenskim radijusom svakodnevne gravitacije stanovništva iz šireg područja 45-60 minuta, a koja su administrativni, kulturni, obrazovni, privredni, snabdevački, zdravstveni i sl. centri više regiona i/ili Republike Srbije sa brojnim funkcijama međunarodnog značaja;
2) regionalna saobraćajna težišta su naselja sa 50.000 do 100.000 stanovnika u gravitacionom području sa vremenskim radijusom svakodnevne gravitacije stanovništva 30-45 minuta, a koja su administrativni, kulturni, obrazovni, privredni, snabdevački, zdravstveni i sl. centri regiona i/ili više opština;
3) područna saobraćajna težišta su naselja sa 10.000 do 50.000 stanovnika koja svojim sadržajima pokrivaju uvećani nivo svakodnevnih potreba stanovništva, kao i ograničeni broj i obim povremenih potreba sa vremenskim radijusom svakodnevne gravitacije stanovništva 15-30 minuta, a koja su manji centri proizvodnje, zanatstva i delatnosti usluga sa ograničenim nivoom administrativnih, kulturnih, obrazovnih, zdravstvenih funkcija;
4) lokalna (opštinska) saobraćajna težišta su naselja sa 500 do 10.000 stanovnika, koja svojim sadržajima pokrivaju svakodnevne i ograničene povremene potrebe stanovništva sa vremenskim radijusom svakodnevne gravitacije manjim od 15 minuta;
5) stepen opsluživanja teritorije i stanovništva uz državni put I reda je neposredna gravitaciona zona putnog poteza državnog puta I reda koja obuhvata veći broj saobraćajnih težišta višeg reda (makroregionalna i regionalna);
6) stepen opsluživanja teritorije i stanovništva uz državni put II reda je neposredna gravitaciona zona putnog poteza državnog puta II reda koja obuhvata veći broj saobraćajnih težišta nižeg reda (regionalna, područna, opštinska);
7) stepen direktnosti međusobnog povezivanja saobraćajnih težišta je faktor odstupanja (obilazni faktor) dužine putnog poteza u odnosu na idealnu dužinu između dva saobraćajna težišta (prednost ima potez sa manjim faktorom);
8) urbanistički sadržaj predstavlja lokacije različitih namena (privredni centri, saobraćajni terminali, turistički centri, područja za odmor i rekreaciju, parkirališta i sl.).
II KRITERIJUMI ZA KATEGORIZACIJU DRŽAVNIH PUTEVA IA REDA
Putevi se kategorišu kao državni putevi IA reda ako:
1) su deo mreže međunarodnih evropskih puteva (E - putevi) na teritoriji Republike Srbije, shodno Evropskom sporazumu o glavnim međunarodnim saobraćajnim arterijama (AGR);
2) su saobraćajno povezani sa putevima na teritorijama susednih država;
3) povezuju makroregionalna saobraćajna težišta;
4) obezbeđuju stepen opsluživanja teritorije i stanovništva uz državni put I reda;
5) ispunjavaju tehničke karakteristike za autoput.
III KRITERIJUMI ZA KATEGORIZACIJU DRŽAVNIH PUTEVA IB REDA
Putevi se kategorišu kao državni putevi IB reda ako kumulativno ispunjavaju jedan od primarnih i jedan od sekundarnih kriterijuma.
Primarni kriterijumi:
1) da povezuju makroregionalna, odnosno makroregionalna i regionalna saobraćajna težišta;
2) da su deo mreže međunarodnih evropskih puteva (E - putevi) na teritoriji Republike Srbije, shodno Evropskom sporazumu o glavnim međunarodnim saobraćajnim arterijama (AGR);
3) da su saobraćajno povezani sa putevima na teritorijama susednih država koji odgovaraju kategoriji državnog puta I reda.
Sekundarni kriterijumi:
1) da obezbeđuju stepen opsluživanja teritorije i stanovništva uz državni put I reda;
2) da obezbeđuju prosečan godišnji dnevni saobraćaj (PGDS) za 2017. godinu veći od 5.000 vozila na dan, na osnovu podataka o brojanju saobraćaja JP "Putevi Srbije";
3) da obezbeđuju stepen direktnosti međusobnog povezivanja makroregionalnih i regionalnih saobraćajnih težišta.
IV KRITERIJUMI ZA KATEGORIZACIJU DRŽAVNIH PUTEVA IIA REDA
Putevi se kategorišu kao državni putevi IIA reda ako kumulativno ispunjavaju jedan od primarnih i jedan od sekundarnih kriterijuma.
Primarni kriterijumi:
1) da međusobno povezuju regionalna saobraćajna težišta, regionalna saobraćajna
težišta i područna saobraćajna težišta, odnosno da međusobno povezuju područna saobraćajna težišta;
2) da povezuju regionalna saobraćajna težišta područna saobraćajna težišta sa mrežom državnih puteva I reda;
3) da su saobraćajno povezani sa putevima na teritorijama susednih država koji odgovaraju kategoriji državnog puta II reda.
Sekundarni kriterijumi:
1) da je prosečan godišnji dnevni saobraćaj (PGDS) za 2017. godinu veći od 2.000 vozila na dan, na osnovu podataka o brojanju saobraćaja JP "Putevi Srbije";
2) da obezbeđuje stepen opsluživanja teritorije i stanovništva uz državni put II reda;
3) da obezbeđuje stepen direktnosti međusobnog povezivanja regionalnih saobraćajnih težišta, odnosno područnih saobraćajnih težišta međusobno ili sa mrežom državnih puteva I reda.
V KRITERIJUMI ZA KATEGORIZACIJU DRŽAVNIH PUTEVA IIB REDA
Putevi se kategorišu kao državni putevi IIB reda ako kumulativno ispunjavaju jedan od primarnih i jedan od sekundarnih kriterijuma.
Primarni kriterijumi:
1) da međusobno povezuju područna saobraćajna težišta, odnosno područna saobraćajna težišta i lokalna saobraćajna težišta;
2) da povezuju područna saobraćajna težišta, odnosno lokalna saobraćajna težišta sa mrežom državnih puteva I reda ili IIA reda.
Sekundarni kriterijumi:
1) da je prosečan godišnji dnevni saobraćaj (PGDS) za 2017. godinu veći od 1.000 vozila na dan, na osnovu podataka o brojanju saobraćaja JP "Putevi Srbije";
2) da obezbeđuje stepen opsluživanja teritorije i stanovništva uz državni put II reda.
VI KRITERIJUMI ZA KATEGORIZACIJU OPŠTINSKIH PUTEVA
Putevi se kategorišu kao opštinski putevi ako ispunjavaju jedan od sledećih kriterijuma:
1) da povezuju teritoriju opštine, odnosno grada sa državnim putevima;
2) da povezuju lokalna saobraćajna težišta;
3) da povezuju urbanističke sadržaje sa državnim putevima.
VII KRITERIJUMI ZA KATEGORIZACIJU ULICA
Ulice u gradu se kategorišu kao primarne I reda ako ispunjavaju jedan od sledećih kriterijuma:
1) da su istovremeno trase državnih puteva koje prolaze kroz grad;
2) da su istovremeno trase državnih puteva koji počinju, odnosno završavaju se u gradu;
3) da povezuju državne puteve u gradu.
Ulice u gradu se kategorišu kao primarne II reda ako ispunjavaju jedan od sledećih kriterijuma:
1) da povezuju primarne ulice I reda;
2) da povezuju delove grada sa primarnim ulicama I reda;
3) da povezuju međusobno delove grada.
Ulice u gradu se kategorišu kao sekundarne ako ispunjavaju jedan od sledećih kriterijuma:
1) da povezuju primarne ulice II reda;
2) da povezuju urbanističke sadržaje sa primarnim ulicama.
Ulice u gradu se kategorišu kao tercijarne ako ispunjavaju jedan od sledećih kriterijuma:
1) da povezuju sekundarne ulice;
2) da povezuju međusobno urbanističke sadržaje;
3) da povezuju urbanističke sadržaje sa sekundarnim ulicama.
Ulice u opštinama se kategorišu kao primarne ako ispunjavaju jedan od sledećih kriterijuma:
1) da su istovremeno trase državnih puteva;
2) da su istovremeno trase državnih puteva koji počinju, odnosno završavaju se na teritoriji opštine;
3) da povezuju državne puteve.
Ulice u opštinama se kategorišu kao sekundarne ako ispunjavaju jedan od sledećih kriterijuma:
1) da povezuju primarne ulice;
2) da povezuju urbanističke sadržaje sa primarnim ulicama.
Ulice u opštinama se kategorišu kao tercijarne ako ispunjavaju jedan od sledećih kriterijuma:
1) da povezuju sekundarne ulice;
2) da povezuju međusobno urbanističke sadržaje;
3) da povezuju urbanističke sadržaje sa sekundarnim ulicama.
Danom stupanja na snagu ove uredbe prestaje da važi Uredba o kriterijumima za kategorizaciju državnih puteva ("Službeni glasnik RS", broj 37/09).
Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".