ODLUKA
O JAVNIM RASPRAVAMA

("Sl. glasnik Grada Vranja", br. 11/2019)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Predmet

Član 1

Ovom odlukom uređuje se način i postupak organizovanja i sprovođenja javne rasprave u postupku donošenja odluka i drugih opštih akata (u daljem tekstu: akt) iz nadležnosti grada Vranja (u daljem tekstu: Grad).

Rodna neutralnost izraza

Član 2

Svi pojmovi u ovoj odluci upotrebljeni u muškom gramatičkom rodu podrazumevaju muški i ženski prirodan rod.

Pojam javne rasprave

Član 3

Javna rasprava predstavlja skup različitih aktivnosti, preduzetih u unapred predviđenom vremenskom okviru, u cilju pribavljanja predloga i stavova građana u postupku pripreme određenog opšteg akta.

Javna rasprava sprovodi se o nacrtu opšteg akta, ako ovom odlukom nije drugačije predviđeno, a može se sprovesti i ranije, na predlog organa nadležnog za pripremu, odnosno utvrđivanje nacrta opšteg akta koji je predmet javne rasprave.

Javna rasprava obavezno podrazumeva:

1) organizovanje najmanje jednog otvorenog sastanka predstavnika nadležnih organa Grada, odnosno javnih službi sa zainteresovanim građanima, predstavnicima udruženja građana i sredstava javnog informisanja (u daljem tekstu: otvoreni sastanak); i

2) pribavljanje predloga, sugestija i mišljenja građana i ostalih učesnika u javnoj raspravi u pisanoj ili elektronskoj formi.

Organ nadležan za organizovanje javne rasprave je dužan da građanima iz svih delova Grada obezbedi učešće u javnoj raspravi.

Otvoreni sastanak se organizuje u sedištu Grada, a izuzetno se može organizovati i van sedišta Grada, na predlog organa nadležnog za pripremu, odnosno utvrđivanje nacrta opšteg akta koji je predmet javne rasprave.

O pitanjima koja su od interesa za celu zajednicu, javna rasprava se organizuje za celu teritoriju Grada, a u slučaju da se javna rasprava sprovodi o pitanjima od interesa za građane sa dela teritorije ili za određenu kategoriju građana, javna rasprava se može organizovati samo za taj deo, odnosno u okviru te kategorije građana.

Organ nadležan za organizovanje i sprovođenje javne rasprave

Član 4

Organ nadležan za organizovanje i sprovođenje javne rasprave je Gradsko veće grada Vranja (u daljem tekstu: Gradsko veće).

Vreme trajanja javne rasprave

Član 5

Javna rasprava traje najmanje deset, a najviše 20 dana.

Vreme trajanja javne rasprave utvrđuje Gradsko veće.

Objavljivanje otpočinjanja rada na pripremi akata

Član 6

Organ Grada nadležan za pripremu opšteg akta dužan je da na internet prezentaciji Grada ili na drugi pogodan način obavesti javnost da je otpočeo rad na pripremi opšteg akta koji donosi Skupština Grada.

Obaveštenje iz stava 1. ovog člana objavljuje se u roku od pet dana od dana početka izrade opšteg akta, ako ovom odlukom nije drugačije određeno.

Vrste javnih rasprava

Član 7

Javna rasprava, u smislu zakona, Statuta Grada i ove odluke jeste:

1) obavezna javna rasprava; i

2) fakultativna javna rasprava.

Obavezna javna rasprava je javna rasprava koja se obavezno sprovodi u postupku pripreme opštih akata utvrđenih ovom odlukom, u skladu sa zakonom i Statutom Grada.

Fakultativna javna rasprava je javna rasprava koja se može sprovesti u postupku donošenja drugih opštih akata iz nadležnosti Skupštine Grada, pod uslovima i po postupku predviđenom ovom odlukom, u skladu sa Statutom Grada.

II OBAVEZNA JAVNA RASPRAVA

Sprovođenje obavezne javne rasprave

Član 8

Javna rasprava obavezno se organizuje i sprovodi:

1) u postupku pripreme Statuta Grada;

2) u postupku pripreme budžeta Grada;

3) u toku pripreme strateških planova razvoja;

4) u postupku utvrđivanja stope izvornih prihoda Grada;

5) u postupku pripreme prostornih i urbanističkih planova;

6) u drugim slučajevima predviđenih zakonom i Statutom Grada.

Organizovanje i sprovođenje obavezne javne rasprave

Član 9

Gradsko veće organizuje i sprovodi javnu raspravu na način i u vreme koje predloži organ, odnosno radno telo nadležno za utvrđivanje, odnosno pripremu opšteg akta, kao i po postupku propisanom ovom odlukom za javnu raspravu o nacrtu opšteg akta, ako ovom odlukom nije drugačije predviđeno.

1. Javna rasprava u postupku pripreme Statuta Grada

Javna rasprava o nacrtu Statuta Grada, odnosno odluke o promeni Statuta Grada

Član 10

U postupku donošenja novog ili promeni postojećeg Statuta Grada, javna rasprava se sprovodi o nacrtu Statuta Grada, odnosno nacrtu odluke o promeni Statuta Grada.

Radno telo obrazovano za pripremu nacrta Statuta Grada, odnosno nacrta odluke o promeni Statuta Grada dužno je da pored obaveštenja iz člana 6 ove odluke objavi i obrazloženje nacrta Statuta Grada, odnosno nacrta odluke o promeni Statuta Grada, koje sadrži osnovne informacije o rešenjima koja će biti predložena.

Javna rasprava o nacrtu akta o pristupanju izradi Statuta Grada, dnosno promeni Statuta Grada

Član 11

Ako se donošenje novog Statuta Grada, odnosno akta o promeni Statuta Grada predlaže radi obrazovanja novih gradskih opština, odnosno radi izmene broja ili područja postojećih gradskih opština, javna rasprava se obavezno sprovodi i o nacrtu akta (odluke) o pristupanju izradi novog Statuta, odnosno promeni Statuta Grada Vranja.

Uz javni poziv za sprovođenje javne rasprave iz stava 1. ovog člana, obavezno se objavljuje i predlog za donošenje, odnosno promenu Statuta Grada, sa obrazloženjem i analizom o ekonomskim, prostornim, demografskim i drugim pokazateljima promene i grafičkim prikazom predložene promene.

Javna rasprava se obavezno sprovodi i o nacrtu anta o pristupanju izradi Statuta Grada, odnosno promeni Statuta Grada kada se istim predlaže ukidanje gradskih opština.

Javna rasprava iz stava 1. i 2. ovog člana sprovodi se na isti način kao i javna rasprava o nacrtu Statuta Grada, odnosno nacrt odluke o promeni Statuta Grada.

Slučajevi kada se ne mora sprovoditi javna rasprava

Član 12

Ako se promena Statuta Grada predlaže samo radi usklađivanja sa zakonom, preuzimanjem preciznih zakonskih rešenja, Skupština Grada može aktom o pristupanju promeni Statuta Grada odlučiti da se javna rasprava ne sprovede, ako zakonom nije drugačije predviđeno.

2. Javna rasprava u postupku pripreme budžeta Grada

Član 13

U postupku pripreme budžeta Grada, javna rasprava se sprovodi o:

1) nacrtu plana javnih investicija u odluci o budžetu Grada; i

2) nacrtu odluke o budžetu Grada.

Javna rasprava o nacrtu plana javnih investicija u odluci o budžetu Grada

Član 14

Direktni korisnik budžeta, kao ovlašćeni predlagač kapitalnog projekta u smislu zakona i drugog propisa kojim se uređuje postupak pripreme budžeta, može odlučiti da o predlozima ideja za kapitalne projekte iz svoje nadležnosti, konsultuje građane putem javne ankete, odnosno drugog oblika konsultovanja.

Uz poziv za sprovođenje javne rasprave, pored obrazloženog nacrta plana objavljuju se i informacije o rezultatima konsultacija, ukoliko su prethodno sprovedene u skladu sa stavom 1. ovog člana.

Prilikom utvrđivanja predloga kapitalnog projekta za uključivanje u predlog finansijskog plana i revidirani plan javnih investicija, direktan korisnik budžeta, odnosno organ nadležan za finansije i Gradsko veće vodiće računa o predlozima i sugestijama datim u javnoj raspravi.

Javna rasprava o nacrtu odluke o budžetu Grada

Član 15

Javna rasprava o nacrtu odluke o budžetu Grada sprovodi se po propisima kojima se uređuje budžetski sistem.

3. Javna rasprava u postupku pripreme strateških planova razvoja

Dokumenti po kojima se sprovodi javna rasprava

Član 16

Javna rasprava se sprovodi u postupku pripreme:

1) plana razvoja Grada;

2) dokumenata javne politike (strategija, program, koncept politike i akcioni plan).

Javna rasprava u postupku pripreme Plana razvoja Grada

Član 17

Javna rasprava u pripremi Plana razvoja Grada sprovodi se po postupku propisanim posebnom odlukom Skupštine Grada kojom se bliže određuje sadržina i postupak donošenja plana razvoja u skladu sa zakonom i podzakonskim aktom kojim se uređuje planski sistem, kojim se utvrđuju obavezni elementi plana razvoja.

Javna rasprava u postupku pripreme dokumenata javne politike

Objavljivanje otpočinjanja rada na dokumentu javne politike

Član 18

Organ nadležan za pripremu dokumenata javne politike dužan je da na internet prezentaciji Grada, odnosno na drugi primeren način, obavesti javnost da je otpočeo rad na pripremi dokumenta javne politike koji donosi Skupština Grada, u roku od sedam radnih dana od dana početka izrade tog dokumenta.

Konsultacije u pripremi dokumenta javne politike

Član 19

Organ nadležan za pripremu dokumenta javne politike dužan je da omogući učešće svih zainteresovanih strana i ciljnih grupa u procesu konsultacija koje sprovodi tokom izrade dokumenta javne politike, odnosno tokom sprovođenja ex-ante analize efekata, koristeći primerenu tehniku konsultacija (fokus grupa, okrugli sto, polustrukturirani intervju, panel, anketa, prikupljanje pisanih komentara), u skladu sa zakonom kojim se uređuje planski sistem i podzakonskim aktom kojim se uređuje upravljanje javnim politikama (u daljem tekstu: Uredba).

Ex-ante analiza efekata u smislu stava 1. ovog člana jeste proces koji se sprovodi od najranije faze planiranja i osmišljavanja javne politike, odnosno izrade i usvajanje dokumenta javne politike i propisa shodno zakonu kojim se uređuje planski sistem, a sastoji se od niza koraka koji imaju za cilj usvajanje optimalne javne politike, odnosno donošenje efikasnog propisa, te identifikovanje željene promene, njenih elemenata i njihovih uzročno-posledičnih veza, otklanjanje uzroka postojećih problema i sprovođenja javnih politika, ako i postizanje ciljeva koji se utvrđuju dokumentima javnih politika.

Organ iz stava 1. ovog člana informiše učesnike konsultacija o rezultatima sprovedenih konsultacija, a posebno o razlozima zbog kojih određene sugestije nisu prihvaćene.

Organ iz stava 1. ovog člana dužan je da informacije o rezultatima konsultacija sprovedenih u svim fazama izrade dokumenta javne politike objavi na internet prezentaciji Grada, najkasnije u roku od deset dana od dana završetka konsultacija.

Informacija o rezultatima sprovedenih konsultacija obuhvata naročito: podatke o konsultovanim stranama, obimu i metodi konsultacija, pitanjima o kojima se raspravljalo tokom konsultacija, primedbama, sugestijama i komentarima koji su uzeti u razmatranje i onima koji nisu uvaženi, kao i razlozima za njihovo neprihvatanje.

Organ iz stava 1. ovog člana može, imajući u vidu rezultate konsultacija koje sprovodi tokom izrade dokumenata javnih politika, doneti odluku da u radnu grupu za izradu tog dokumenta uključi reprezentativne predstavnike zainteresovanih strana i ciljnih grupa.

Javna rasprava u pripremi dokumenata javne politike

Član 20

Gradsko veće je dužno da pre podnošenja Skupštini Grada na razmatranje i usvajanje dokumenta javne politike, organizuje i sprovede javnu raspravu o dokumentu javne politike, osim u slučajevima određenim Uredbom.

Postupak javne rasprave započinje objavljivanjem javnog poziva za učešće u javnoj raspravi sa programom javne rasprave, na internet prezentaciji Grada.

Javni poziv obavezno sadrži:

1) podatke o predlagaču i donosiocu (naziv i sedište);

2) naziv dokumenta javne politike koji je predmet javne rasprave;

3) oblast planiranja i sprovođenja javnih politika;

4) informacije o obrazovanju i sastavu radne grupe koja je pripremila predlog dokumenta javne politike.

Program javne rasprave obavezno sadrži:

1) predlog dokumenta javne politike koji je predmet javne rasprave;

2) rok za sprovođenje javne rasprave;

3) važne informacije o aktivnostima koje se planiraju u okviru javne rasprave (održavanje okruglih stolova, tribina, adresu i vreme njihovog održavanja i dr.);

4) informacije o načinu dostavljanja predloga, sugestija, inicijativa i komentara;

5) druge podatke značajne za sprovođenje javne rasprave.

Javna rasprava traje najmanje deset a najviše 30 dana, a rok za dostavljanje inicijativa, predloga, sugestija i komentara u pisanom ili elektronskom obliku iznosi najmanje deset dana od dana objavljivanja javnog poziva.

Uz javni poziv za sprovođenje javne rasprave o dokumentu javne politike, obavezno se objavljuje i informacija o rezultatima konsultacija iz člana 19 ove odluke sprovedenih do početka javne rasprave.

Uz predlog dokumenta javne politike koji je predmet javne rasprave, prilaže se i izveštaj o sprovedenoj analizi efekata, u smislu Uredbe i zakona koji uređuje planski sistem.

Izveštaj o sprovedenoj javnoj raspravi o dokumentu javne politike

Član 21

Gradsko veće je dužno da izveštaj o sprovedenoj javnoj raspravi objavi na internet prezentaciji Grada, najkasnije sedmog radnog dana pre podnošenja Skupštini Grada na razmatranje i usvajanje dokumenta javne politike.

Izveštaj iz stava 1. ovog člana, naročito sadrži podatke o:

- vremenu i mestu održavanja javne rasprave;

- zastupljenosti javnog sektora, nevladinog sektora i privrede;

- datim sugestijama u pogledu definisanja posebnih ciljeva i mera za postizanje tih ciljeva, kao i izbora institucija nadležnih za njihovo sprovođenje i formulisanja pokazatelja učinka javnih politika, odnosno mera;

- načinu na koji su sugestije ugrađene u predlog dokumenta javne politike i ako nisu, iz kojih razloga to nije učinjeno.

Izveštaj o sprovedenoj javnoj raspravi prilaže se uz predlog dokumenta javne politike koji se podnosi Skupštini Grada na usvajanje.

Ažuriranje i objavljivanje predloga dokumenta javne politike

Član 22

Gradsko veće je dužno da po okončanju javne rasprave ažurira predlog dokumenta javne politike i nalaze sprovedene analize efekata u skladu sa rezultatima te rasprave i da ažuriranu verziju tog dokumenta objavi na interent prezentaciji Grada, najkasnije sedmog radnog dana pre podnošenja dokumenta Skupštini Grada na razmatranje i usvajanje.

4. Javna rasprava u postupku utvrđivanja stope izvornih prihoda

Slučajevi kada se sprovodi javna rasprava

Član 23

U postupku utvrđivanja stope izvornih prihoda javna rasprava se organizuje o nacrtima:

1) odluka kojima se utvrđuju stope izvornih prihoda;

2) odluka kojima se uređuju način i merila za određivanje visine lokalnih taksi i naknada.

Javna rasprava može se, na obrazložen predloga organa nadležnog za pripremu, odnosno utvrđivanje nacrta opšteg akta, sprovoditi istovremeno o svim odlukama iz stava 1. ovog člana.

Na obrazloženi predlog organa iz stava 2. ovog člana, javna rasprava se izuzetno može sprovoditi istovremeno sa nacrtom odluke o budžetu Grada.

5. Javna rasprava u postupku pripreme prostornih i urbanističkih planova

Javna rasprava o nacrtu odluke o izradi plana

Član 24

U postupku pripreme prostornih i urbanističkih planova iz nadležnosti Grada, javna rasprava se sprovodi o nacrtu odluke o izradi plana.

Uz poziv za sprovođenje javne rasprave, objavljuje se i obrazloženje nacrta odluke o izradi plana koji sadrži sve elemente propisane zakonom i drugim propisom kojim se uređuje postupak izrade i donošenja planskog dokumenta.

Učešće javnosti posle donošenja odluke o izradi planskog dokumenta

Član 25

Učešće javnosti u toku ranog javnog uvida, javnog uvida u nacrt plana i javne prezentacije plana, ostvaruje su po odredbama zakona i drugog propisa kojim se uređuje postupak izrade i donošenja prostornog i urbanističkog plana.

III FAKULTATIVNA JAVNA RASPRAVA

Član 26

Javna rasprava može se sprovesti u postupku donošenja drugih opštih akata iz nadležnosti Skupštine Grada, na osnovu zahteva predlagača opšteg akta, jedne trećine odbornika i predloga 100 građana.

Zahtev, odnosno predlog iz stava 1. ovog člana podnosi se u pisanom obliku i mora biti obrazložen.

Zahtev, odnosno predlog iz stava 1. ovog člana sadrži: naziv akta za koji se javna rasprava zahteva, odnosno predlaže, predlog kruga učesnika u javnoj raspravi sa naznačenjem učesnika kojima se dostavlja poseban poziv, naznačenje vremena i načina održavanja javne rasprave i druge podatke značajne za održavanje predmetne javne rasprave.

Predlog građana za sprovođenje javne rasprave je punovažna ako ga svojim potpisom podrže najmanje 100 građana sa biračkim pravom na teritoriji Grada.

Prikupljanje potpisa građana za sprovođenje javne rasprave iz stava 4. ovog člana sprovodi se u skladu sa propisima kojima se uređuje građanska inicijativa.

Odlučivanje o opravdanosti zahteva, odnosno predloga za sprovođenje javne rasprave

Član 27

Komisija za propise odlučuje po primljenom zahtevu, odnosno predlogu građana za sprovođenje javne rasprave, u roku od sedam dana od dana dostavljanja predloga.

Prilikom odlučivanja o opravdanosti zahteva, odnosno predloga za sprovođenje javne rasprave, Komisija iz stava 1. ovog člana naročito ceni da li se aktom u celini na nov način uređuju odnosi u određenoj oblasti, odnosno da li se njime bitno menjaju postojeća rešenja ili status i prava građana.

Prilikom odlučivanja o opravdanosti zahteva, odnosno predloga za sprovođenje javne rasprave, Komisija iz stava 1. ovog člana može zatražiti i mišljenje radnog tela Skupštine Grada u čijem su delokrugu pitanja koja se uređuju opštim aktom.

Ukoliko Komisija iz stava 1. ovog člana prihvati zahtev, odnosno predlog za sprovođenje javne rasprave, Gradsko veće je dužno da organizuje javnu raspravu, po pravilu, na način i u vreme koje je tim podnescima predloženo.

IV ORGANIZOVANJE I SPROVOĐENJE JAVNE RASPRAVE NACRTU OPŠTEG AKTA

Član 28

Gradsko veće organizuje javnu raspravu, određuje rok za sprovođenje, način sprovođenja, mesto i vreme sprovođenja javne rasprave.

Pokretanje postupka javne rasprave

Član 29

Gradsko veće upućuje javni poziv građanima, udruženjima, stručnoj i ostaloj javnosti, za učešće u javnoj raspravi.

Gradsko veće može dostaviti poseban poziv za učešće na javnoj raspravi određenim pojedincima, predstavnicima organa, organizacijama i udruženjima za koje smatra da su zainteresovani za opšti akt koji je predmet javne rasprave.

Javni poziv za učešće na javnoj raspravi objavljuje se na internet prezentaciji Grada i na drugi pogodan način.

Uz javni poziv obavezno se objavljuje akt Gradskog veća o početku sprovođenja javne rasprave, program sprovođenja javne rasprave, kao i utvrđeni nacrt opšteg akta koji je predmet javne rasprave sa obrazloženjem i prilozima.

Od dana objavljivanja javnog poziva do dana početka održavanja javne rasprave ne može proći manje od pet dana.

Sadržina programa javne rasprave

Član 30

Program javne rasprave obavezno sadrži:

- podatke o nacrtu opšteg akta o kome se sprovodi javna rasprava;

- rok za sprovođenje javne rasprave;

- podatke o licima zaduženim za davanje informacija i obaveštenja učesnicima javne rasprave o predloženim rešenjima, a naročito informacije o problemu koji treba da se reši tim propisom, odnosno o stanju u oblasti za koju se propis donosi;

- informacije o aktivnostima koje se planiraju (održavanje otvorenog sastanka, okruglih stolova, tribina, prezentacija i sl, vreme i mesto njihovog održavanja), kao i o licu zaduženom za upravljanje tim aktivnostima;

- rok i adresu za dostavljanje predloga i sugestija u pisanoj i elektronskoj formi;

- druge podatke od značaja za sprovođenje javne rasprave.

Program javne rasprave utvrđuje Gradsko veće na predlog organa nadležnog za pripremu opšteg akta koji je predmet javne rasprave.

Izveštaj o sprovedenoj javnoj raspravi

Član 31

O sprovedenoj javnoj raspravi Gradsko veće sačinjava izveštaj, na predlog organa nadležnog za pripremu opšteg akta, koji sadrži podatke o:

- aktu o kojem je sprovedena javna rasprava;

- mestu i vremenu održavanja javne rasprave;

- aktivnostima koje su sprovedene tokom javne rasprave (otvoreni sastanak, okrugli stolovi, tribine, prezentacije i sl), kao i o ovlašćenim predstavnicima organa Grada koji su učestvovali u javnoj raspravi;

- broju i strukturi učesnika u javnoj raspravi;

- broju i strukturi dostavljenih predloga, sugestija i komentara;

- predlozima koji su prihvaćeni i predlozima koji nisu prihvaćeni, sa obrazloženjem razloga zbog kojih nisu prihvaćeni.

Izveštaj iz stava 1. ovog člana objavljuje se na internet stranici Grada i na drugi pogodan način, u roku od 10 dana od dana okončanja javne rasprave.

Utvrđivanje predloga akta posle sprovedene javne rasprave

Član 32

Organ nadležan za utvrđivanje predloga akta o kojem je sprovedena javna rasprava, dužan je da prilikom utvrđivanja predloga akta vodi računa o sugestijama i predlozima datim u javnoj raspravi.

Organ nadležan za utvrđivanje predloga akta o kojem je sprovedena javna rasprava, dužan je da izveštaj o sprovedenoj javnoj raspravi priloži uz predlog akta koji se podnosi donosiocu akta na usvajanje.

V PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 33

Postupak javne rasprave započet u skladu sa propisima koji su bili na snazi pre stupanja na snagu ove odluke, nastaviće se po odredbama ove odluke.

Član 34

Odredbe ove odluke koje se odnose na javnu raspravu o nacrtu plana javnih investicija (član 14. ove odluke), primenjivaće se počev od pripreme odluke o budžetu za 2020. godinu.

Odredbe ove odluke koje se odnose na javnu raspravu u postupku pripreme dokumenata javne politike (čl. 18-22), primenjivaće se prilikom izrade novih dokumenata, odnosno prvih izmena i dopuna tih dokumenata.

Član 35

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Grada Vranja".