ODLUKA
O LOKALNOM OMBUDSMANU GRADA KRUŠEVCA

("Sl. list grada Kruševca", br. 4/2019)

 

I - OSNOVNE ODREDBE

Predmet uređivanja

Član 1

Ovom odlukom se uređuju nadležnost i ovlašćenja, način postupanja i postupak odlučivanja, izbor i prestanak dužnosti, kao i druga pitanja od značaja za rad lokalnog ombudsmana za teritoriju grada Kruševca (u daljem tekstu: lokalni ombudsman).

Svi pojmovi u ovoj odluci upotrebljeni u gramatičkom muškom rodu podrazumevaju muški i ženski prirodni rod.

Samostalnost i nezavisnost

Član 2

Lokalni ombudsman je samostalan i nezavistan u obavljanju poslova utvrđenih ovom Odlukom i niko nema pravo da utiče na njegov rad i postupanje.

Lokalni ombudsman za svoj rad odgovara Skupštini grada Kruševca (u daljem tekstu: Skupština).

Lokalni ombudsman vrši svoju dužnost u okviru Ustava, zakona, drugih propisa i opštih akata i u svom radu pridržava se načela pravičnosti.

Sedište

Član 3

Sedište lokalnog ombudsmana je u Kruševcu, Trg kosovskih junaka 3.

II - NADLEŽNOST I OVLAŠĆENJA

Član 4

Lokalni ombudsman kontroliše poštovanje prava građana, utvrđuje povrede učinjene aktima, radnjama ili nečinjenjem Gradske uprave grada Kruševca i javnih službi čiji je osnivač grad Kruševac (u daljem tekstu: subjekti kontrole) ako se radi o povredi propisa i opštih akata grada Kruševca (u daljem tekstu: Grad).

Član 5

Lokalni ombudsman, pored prava na pokretanje i vođenje postupka, ima pravo da pružanjem dobrih usluga, posredovanjem i davanjem saveta i mišljenja o pitanjima iz svoje nadležnosti deluje preventivno, u cilju unapređenja rada subjekata kontrole i unapređenja zaštite prava građana.

Postupajući po pritužbama lokalni ombudsman pruža i savetodavnu-pravnu pomoć i informiše građane o njihovim pravima.

Član 6

Lokalni ombudsman je ovlašćen da posreduje u mirnom rešavanju sporova u okviru svoje nadležnosti.

Član 7

Lokalni ombudsman je ovlašćen da nadležnim organima grada podnese inicijativu za donošenje novih i promenu postojećih propisa i opštih akata grada, radi unapređenja i usklađivanja propisa grada.

Lokalni ombudsman daje mišljenje na nacrte propisa i drugih opštih akata grada, ako se njima uređuju pitanja od značaja za ostvarivanje i zaštitu prava građana.

Član 8

Lokalni ombudsman je ovlašćen da podnese inicijativu za pokretanje postupka pred Ustavnim sudom, za ocenu ustavnosti i zakonitosti propisa i opštih akata Grada, ukoliko smatra da isti nisu u skladu sa ustavom i zakonom.

Član 9

Lokalni ombudsman je ovlašćen da podnese inicijativu za pokretanje disciplinskog postupka protiv zaposlenog u subjektu kontrole za kojeg je utvrđeno da je odgovoran za povredu prava građana u postupku pred lokalnim ombudsmanom ili je ometao postupak pred lokalnim ombudsmanom.

Saradnja sa lokalnim ombudsmanom

Član 10

Organi Grada i javne službe obavezni su da sarađuju sa lokalnim ombudsmanom.

Lokalni ombudsman ima pravo da obavi razgovor sa svakim zaposlenim licem subjekta kontrole, kada je to od značaja za postupak koji vodi.

III - POSTUPAK

Član 11

Lokalni ombudsman pokreće postupak po pritužbi građana ili po sopstvenoj inicijativi.

Pravo da podnese pritužbu lokalnom ombudsmanu ima svako fizičko ili pravno lice, domaće ili strano koje smatra da su mu aktom, radnjom ili nečinjenjem subjekta kontrole povređena prava.

Lice iz stava 2. ovog člana može se obratiti lokalnom ombudsmanu i preko odgovarajućeg udruženja.

Lokalni ombudsman ne postupa po anonimnoj pritužbi.

Ako smatra da u anonimnoj pritužbi ima osnova za njegovo postupanje, lokalni ombudsman pokreće postupak po sopstvenoj inicijativi.

Član 12

Pre podnošenja pritužbe lokalnom ombudsmanu, podnosilac pritužbe je dužan da pokuša da zaštiti svoja prava u odgovarajućem pravnom postupku, na šta će ga uputiti lokalni ombudsman.

Izuzetno, lokalni ombudsman može pokrenuti postupak i pre nego što su iscrpljena sva pravna sredstva ako bi podnosiocu pritužbe bila naneta nenadoknadiva šteta.

Pritužba

Član 13

Pritužba se podnosi u pisanoj formi (uključujući i elektronsku komunikaciju) ili usmeno na zapisnik kod lokalnog ombudsmana.

Na podnošenje pritužbe ne plaća se taksa.

Pritužba sadrži: naziv subjekta na čiji se rad odnosi, opis povrede prava, činjenice i dokaze koji potkrepljuju navode iz pritužbe, podatke o tome koja su pravna sredstva iskorišćena, kao i imejl adresu podnosioca.

Član 14

Pritužba se može podneti najkasnije u roku od jedne godine od izvršene povrede prava građana, odnosno od poslednjeg postupanja ili nepostupanja subjekta kontrole u vezi sa učinjenom povredom prava građana.

Član 15

Postupak pred lokalnim ombudsmanom je besplatan.

Član 16

Lokalni ombudsman je dužan da i nakon prestanka mandata čuva tajnost podataka do kojih je došao u svom radu.

Odbacivanje pritužbe

Član 17

Lokalni ombudsman je dužan da postupi po svakoj pritužbi osim:

1. ako predmet na koji se odnosi pritužba ne spada u nadležnost lokalnog ombudsmana;

2. ako je pritužba podneta po isteku propisanog roka iz člana 14. Odluke;

3. ako je pritužba podneta pre upotrebe svih raspoloživih pravnih sredstava, a nisu ispunjeni uslovi iz člana 12. stav 2. Odluke;

4. ako je pritužba anonimna, osim u slučaju iz člana 11. stav 5. Odluke;

5. ako pritužba ne sadrži potrebne podatke, a podnosilac nedostatak ne otkloni ni u naknadnom roku određenom za dopunu pritužbe, niti se obrati lokalnom ombudsmanu za stručnu pomoć u otklanjanju nedostataka;

6. ako se radi o ponovljenoj pritužbi koja ne sadrži nove navode i činjenice koje ih potkrepljuju.

Ako zbog nekog razloga iz stava 1.ovog člana nema osnova za postupanje lokalnog ombudsmana, lokalni ombudsman će odbaciti pritužbu, o čemu je dužan da obavesti podnosioca pritužbe, uz navođenje razloga za odbacivanje i podnosiocu pritužbe dati savet o drugim mogućnostima za ostvarivanje zaštite.

Protiv odluke lokalnog ombudsmana o odbacivanju pritužbe ne mogu se koristiti pravna sredstva.

Obaveštenje

Član 18

O pokretanju i završetku postupka lokalni ombudsman obaveštava podnosioca pritužbe, kao i subjekat kontrole protiv kojeg je podneta pritužba.

Subjekat kontrole je obavezan da dostavi lokalnom ombudsmanu, odgovor na pritužbu kao i da mu dostavi sve tražene informacije i spise u roku koji on odredi, a koji ne može biti kraći od 7 niti duži od 15 dana.

Lokalni ombudsman može zatražiti dodatne podatke i informacije u novom roku ako oceni da izjašnjenje subjekta kontrole ne sadrži sve potrebne podatke.

Obaveze subjekta kontrole

Član 19

Subjekat kontrole je dužan da lokalnom ombudsmanu, na njegov zahtev, stavi na raspolaganje sve podatke, službene spise, dokumentaciju bez obzira na stepen tajnosti, osim kada je to u suprotnosti sa zakonom.

Obustava postupka

Član 20

Lokalni ombudsman će obustaviti postupak po pritužbi ako:

1) podnosilac pritužbe ne sarađuje u postupku;

2) podnosilac pritužbe povuče pritužbu;

3) subjekat kontrole protiv kojeg je podneta pritužba tokom postupka otkloni učinjenu povredu;

4) utvrdi da je nakon podnošenja pritužbe pokrenut odgovarajući postupak zaštite prava.

Mišljenja, predlozi i preporuke

Član 21

Lokalni ombudsman, nakon utvrđivanja svih relevantnih činjenica i okolnosti može obavestiti podnosioca pritužbe da je pritužba neosnovana.

Ako nađe da su postojali nedostaci u radu subjekta kontrole, lokalni ombudsman će uputiti mišljenje, predlog ili preporuku subjektu kontrole o tome kako bi uočeni nedostatak trebalo otkloniti.

Subjekat kontrole kome je lokalni ombudsman uputio mišljenje, predlog ili preporuku dužan je da obavesti lokalnog ombudsmana o merama koje je preduzeo radi otklanjanja nedostataka, odnosno da ga obavesti o razlozima zbog kojih nije postupio, najkasnije u roku od 15 dana od dana prijema mišljenja, predloga ili preporuke.

Ukoliko subjekat kontrole ne postupi po preporuci, lokalni ombudsman se može obratiti javnosti, odnosno Skupštini grada, Gradskom veću, a može i da preporuči utvrđivanje odgovornosti rukovodećeg lica subjekta kontrole.

Pored upućivanja preporuka lokalni ombudsman može dati i predloge subjektu kontrole za unapređenje njihovog rada i odnosa sa građanima.

IV - IZVEŠTAJ O RADU

Član 22

Lokalni ombudsman podnosi Skupštini grada redovan godišnji izveštaj o radu.

Godišnji izveštaj sadrži podatke o aktivnostima u prethodnoj godini, o uočenim nedostacima u radu subjekata kontrole, naročito broj i strukturu pritužbi, opštu ocenu rada subjekta kontrole, kao i predloge za njihovo otklanjanje.

Godišnji izveštaj podnosi se do kraja marta tekuće za prethodnu godinu.

Godišnji izveštaj objavljuje se na zvaničnoj internet stranici grada.

Na zahtev Skupštine, lokalni ombudsman može da podnese i poseban izveštaj, ako za tim postoji potreba.

V - IZBOR I PRESTANAK DUŽNOSTI

Izbor i mandat lokalnog ombudsmana

Član 23

Lokalnog ombudsmana bira Skupština grada na predlog Gradskog veća.

Lokalni ombudsman bira se na vreme od pet godina i isto lice može najviše dva puta uzastopno biti birano na ovu dužnost.

Lokalni ombudsman stupa na dužnost danom utvrđenim aktom o izboru.

Uslovi za izbor lokalnog ombudsmana

Član 24

Za lokalnog ombudsmana može biti izabran državljanin Republike Srbije koji ispunjava opšte uslove za zasnivanje radnog odnosa, koji je završio pravni fakultet i ima najmanje pet godina radnog iskustva na pravnim poslovima koji su od značaja za obavljanje poslova iz nadležnosti lokalnog ombudsmana.

Zamenik lokalnog ombudsmana

Član 25

Lokalni ombudsman ima zamenika koji mu pomaže u obavljanju poslova.

Zamenika lokalnog ombudsmana bira Skupština grada na predlog Gradskog veća.

Zamenik lokalnog ombudsmana bira se na vreme od pet godina i isto lice može najviše dva puta uzastopno biti birano na ovu dužnost.

Zamenik lokalnog ombudsmana stupa na dužnost danom utvrđenim aktom o izboru.

Zamenik lokalnog ombudsmana odgovara za svoj rad lokalnom ombudsmanu i Skupštini grada.

Uslovi za izbor zamenika lokalnog ombudsmana

Član 26

Za zamenika lokalnog ombudsmana može biti izabran državljanin Republike Srbije koji ispunjava opšte uslove za zasnivanje radnog odnosa, koji je završio pravni fakultet i ima najmanje pet godina radnog iskustva na pravnim poslovima koji su od značaja za obavljanje poslove iz nadležnosti lokalnog ombudsmana.

Nespojivost funkcija

Član 27

Funkcija lokalnog ombudsmana i njegovog zamenika nespojiva je sa vršenjem bilo koje druge javne funkcije ili profesionalne delatnosti, sa članstvom u političkim partijama i bavljenjem drugom delatnošću i poslom koji bi mogao uticati na njegovu samostalnost i nezavisnost.

Danom stupanja na dužnost prestaju sve druge funkcije i delatnosti, kao i članstvo lokalnog ombudsmana i njegovo zamenika u političkim strankama.

Zakletva

Član 28

Pre stupanja na dužnost, lokalni ombudsman i njegov zamenik polažu zakletvu pred Skupštinom grada koja glasi:

"Zaklinjem se da ću svoju dužnost obavljati odgovorno, nepristrasno i nezavisno u skladu sa Ustavom, zakonom, Statutom i drugim propisima u cilju zaštite i unapređenja prava građana".

Prestanak funkcije

Član 29

Lokalnom ombudsmanu i njegovom zameniku prestaje funkcija:

1) istekom mandata;

2) ostavkom;

3) trajnim gubitkom radne sposobnosti;

4) razrešenjem;

5) u drugim slučajevima predviđenim zakonom.

Razrešenje

Član 30

Lokalni ombudsman, odnosno njegov zamenik može biti razrešen dužnosti ako:

1. nestručno ili nesavesno obavlja svoju funkciju;

2. obavlja drugu javnu funkciju ili profesionalnu delatnost ili posao koji bi mogao uticati na njegovu samostalnost i nezavisnost;

3. u drugim slučajevima predviđenim zakonom.

Lokalnog ombudsmana, odnosno njegovog zamenika razrešava Skupština grada, na predlog Gradskog veća.

Lokalni ombudsman, odnosno zamenik ima pravo da se na sednici Skupštine grada na kojoj se odlučuje o njegovom razrešenju, obrati odbornicima.

Prava i obaveze

Član 31

Lokalni ombudsman ima pravo na platu u visini plate Gradskog pravobranioca grada Kruševca.

Zamenik ima pravo na platu u visini plate zamenika gradskog pravobranioca.

Na prava i obaveze iz radnog odnosa lokalnog ombudsmana i zamenika primenjuju se propisi kojima se uređuju prava i obaveze iz radnog odnosa zaposlenih u organima jedinice lokalne samouprave.

Član 32

Lokalni ombudsman i zamenik ne mogu biti pozvani na odgovornost za izneto mišljenje, preporuku, kritiku ili radnje preduzete u obavljanju svojih nadležnosti utvrđenih ovom odlukom.

Član 33

Sredstva za rad lokalnog ombudsmana obezbeđuju se u budžetu grada.

Član 34

Administrativne, računovodstvene, informatičke i tehničke poslove od značaja za rad lokalnog ombudsmana obavljaju odgovarajuća odeljenja Gradske uprave.

VI - PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 35

Dosadašnji zaštitnik građana i zamenik zaštitnika građana nastavljaju sa radom do isteka roka na koji su postavljeni, kao lokalni ombudsman i zamenik lokalnog ombudsmana.

Član 36

Danom stupanja na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o organizaciji, delokrugu i radu zaštitnika građana grada Kruševca ("Sl. list grada Kruševca", br. 1/2011, 8/2012).

Član 37

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kruševca".