ODLUKA
O MESNIM ZAJEDNICAMA NA TERITORIJI GRADA KRALJEVA

("Sl. list grada Kraljeva", br. 13/2019)

 

I UVODNE ODREDBE

Predmet uređivanja

Član 1

Ovom odlukom se uređuje pravni status mesne zajednice, prava i dužnosti mesne zajednice, broj članova saveta, nadležnost i način odlučivanja saveta mesne zajednice, postupak izbora članova saveta mesne zajednice, raspuštanje saveta mesne zajednice, prestanak mandata članova saveta mesne zajednice, finansiranje mesne zajednice, saradnja mesne zajednice sa drugim mesnim zajednicama, postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti akata mesne zajednice, kao i druga pitanja od značaja za rad i funkcionisanje mesnih zajednica na teritoriji grada Kraljeva (u daljem tekstu: Grad).

Cilj obrazovanja mesnih zajednica

Član 2

Mesne zajednice se obrazuju radi zadovoljavanja potreba i interesa stanovništva u naseljenim mestima na teritoriji grada Kraljeva.

Mesna zajednica može se osnovati i za dva ili više naseljena mesta.

Statut mesne zajednice

Član 3

Mesna zajednica ima svoj statut.

Statutom mesne zajednice uređuje se: broj članova saveta mesne zajednice; kriterijumi za izbor članova saveta mesne zajednice; postupak za izbor predsednika i zamenika predsednika saveta mesne zajednice; broj, sastav, nadležnost i mandat stalnih i povremenih radnih tela saveta mesne zajednice; dan mesne zajednice, kao i druga pitanja od značaja za njen rad.

Pravni status

Član 4

Mesna zajednica ima svojstvo pravnog lica u okviru prava i dužnosti utvrđenih Statutom grada i ovom odlukom.

Mesna zajednica ima račun otvoren kod Uprave za trezor.

Predstavljanje i zastupanje mesne zajednice

Član 5

Predsednik saveta mesne zajednice predstavlja i zastupa mesnu zajednicu i naredbodavac je za izvršenje finansijskog plana.

Pečat mesne zajednice

Član 6

Mesna zajednice ima pečat.

Pečat je okruglog oblika sa ispisanim tekstom: Republika Srbija, Grad Kraljevo, Mesna zajednica (naziv mesne zajednice)

Naziv mesne zajednice ispisan je na srpskom jeziku, ćiriličkim pismom.

Imovina mesnih zajednica

Član 7

Mesna zajednica ima svoju imovinu koju mogu činiti: pokretne stvari, novčana sredstva, kao i prava i obaveze.

U skladu sa odlukom Skupštine grada, mesna zajednica ima pravo korišćenja na nepokretnostima koje su u javnoj svojini grada Kraljeva.

Savet mesne zajednice je dužan da imovinom iz stava 1. i 2. ovog člana upravlja, koristi i raspolaže u skladu sa zakonom, odlukama Skupštine grada Kraljeva, ovom odlukom i Statutom mesne zajednice.

Predlog za obrazovanje, odnosno ukidanje ili promenu područja mesne zajednice

Član 8

Postupak za obrazovanje, odnosno ukidanje ili promenu područja mesne zajednice pokreće se na obrazloženi predlog najmanje 10% birača sa prebivalištem na području na koje se predlog odnosi, najmanje jedna trećina odbornika i Gradsko veće.

Nova mesna zajednica se obrazuje spajanjem dve ili više postojećih mesnih zajednica ili izdvajanjem dela područja iz jedne ili više postojećih mesnih zajednica u novu mesnu zajednicu.

Mesna zajednica se može ukinuti i njeno područje pripojiti jednoj ili više postojećih mesnih zajednica.

Promenom područja mesne zajednice smatra se i izmena granica područja ukoliko se izvršenom izmenom deo područja jedne mesne zajednice pripaja području druge mesne zajednice.

Predlog iz stava 1. ovog člana podnosi se Gradskom veću.

Gradsko veće dostavlja Skupštini grada predlog iz člana 9. stav 1. ove odluke, a ako Gradsko veće nije predlagač uz predlog se obavezno dostavlja i stav Gradskog veća o predloženoj promeni.

Mišljenje Saveta mesne zajednice o promeni područja i ukidanju mesne zajednice

Član 9

Gradsko veće je dužno da pre utvrđivanja predloga odluke o promeni područja i ukidanju mesne zajednice pribavi i mišljenje građana na koje se predlog odnosi.

II JAVNOST RADA MESNE ZAJEDNICE

Javnost rada

Član 10

Rad organa mesne zajednice je javan.

Javnost rada po pravilu obezbeđuje se:

- izdavanjem biltena, informatora, preko sredstava javnog informisanja, prezentovanjem odluka i drugih akata javnosti i postavljanjem internet prezentacije;

- organizovanjem javnih rasprava u skladu sa zakonom, Statutom grada, odlukama organa grada i ovom odlukom;

- i na drugi način utvrđen Statutom mesne zajednice i aktima saveta mesne zajednice.

U mesnim zajednicama osnovanim za više naseljenih mesta, savet mesne zajednice je dužan da obezbedi postavljanje oglasne table u svakom od naseljenih mesta.

Obaveštavanje putem internet prezentacije i društvenih mreža

Član 11

U cilju ostvarivanja prava građana na istinito, potpuno i blagovremeno obaveštavanje građana po pitanjima od značaja za građane mesne zajednice, mesna zajednica može da otvori zvaničnu internet prezentaciju na kojoj će objavljivati informacije, odluke, izveštaje i druge akte mesne zajednice, kao i vesti od značaja za građane sa područja mesne zajednice.

Obaveštenja i vesti iz stava 1. ovog člana, mogu se realizovati i putem društvenih mreža.

III SAVET MESNE ZAJEDNICE

Savet mesne zajednice

Član 12

Savet mesne zajednice je osnovni predstavnički organ građana na području mesne zajednice.

Izbori za savet mesne zajednice sprovode se po pravilima neposrednog i tajnog glasanja na osnovu opšteg i jednakog izbornog prava, u skladu sa statutom mesne zajednice i ovom odlukom.

Svaki poslovno sposoban građanin sa prebivalištem na području mesne zajednice koji je navršio 18 godina života, ima pravo da bira i da bude biran u savet mesne zajednice.

Za člana saveta mesne zajednice, može biti izabran punoletan, poslovno sposoban građanin koji ima prebivalište na teritoriji mesne zajednice u kojoj je predložen za člana saveta mesne zajednice.

Predsednika i zamenika predsednika saveta mesne zajednice bira savet iz reda svojih članova, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja članova saveta mesne zajednice.

1. Članovi saveta mesne zajednice

Broj članova saveta mesne zajednice

Član 13

Savet mesne zajednice može imati najmanje 5, a najviše 11 članova.

Broj članova saveta utvrđuje se Statutom mesne zajednice.

Mandat članova saveta mesne zajednice traje 4 godine.

Teritorijalni princip

Član 14

Članovi saveta mesne zajednice po pravilu biraju se po teritorijalnom principu.

Primena teritorijalnog principa

Član 15

U skladu sa teritorijalnim principom, u mesnim zajednicama koje su sastavljene od više naseljenih mesta seoskog tipa, svako naseljeno mesto bira svoje članove saveta mesne zajednice, u skladu sa brojem koji je određen u Statutu mesne zajednice.

Statuti mesnih zajednica koje obuhvataju više naseljenih mesta moraju da sadrže odredbu da u savetu mesne zajednice bude zastupljeno svako naseljeno mesto.

U seoskim mesnim zajednicama koje su osnovane za jedno selo i u gradskim mesnim zajednicama izbor članova saveta mesne zajednice vrši se po pravilu tako što se utvrđuje jedinstvena izborna lista kandidata za celo područje mesne zajednice.

Statutom mesne zajednice može se propisati da pojedini zaseoci ili delovi gradske mesne zajednice imaju svoje članove u savetu mesne zajednice.

U skladu sa teritorijalnim principom, u slučaju iz stava 4. ovog člana, svaki zaselak i svaki deo gradske mesne zajednice bira svoje članove saveta mesne zajednice, u skladu sa brojem koji je određen Statutom mesne zajednice.

2. Raspisivanje izbora

Predsednik Skupštine grada

Član 16

Izbore za savet mesne zajednice raspisuje predsednik Skupštine grada.

Izbor člana saveta mesne zajednice obavlja se u mesnoj zajednici kao izbornoj jedinici.

Rokovi za raspisivanje izbora

Član 17

Izbori za članove saveta mesne zajednice moraju se sprovesti najkasnije 30 dana pre kraja mandata članova saveta mesne zajednice kojima ističe mandat.

Od dana raspisivanja izbora do dana održavanja izbora ne može proteći manje od 30 ni više od 45 dana.

Odlukom o raspisivanju izbora određuje se dan održavanja izbora, kao i dan od kada počinju da teku rokovi za vršenje izbornih radnji.

Ako izbori za članove saveta mesne zajednice održavaju u isto vreme kada i izbori za narodne poslanike, odnosno izbori za predsednika Republike Srbije, predsednik Skupštine grada mora pribaviti saglasnost Republičke izborne komisije o angažovanju biračkih odbora i za izbore za savet mesne zajednice, pre donošenja odluke o raspisivanju izbora iz stava 2. ove odluke.

Pravo predlaganja kandidata za člana Saveta mesne zajednice

Član 18

Kandidata za člana saveta mesne zajednice na čijem području živi manje od 500 žitelja sa pravom glasa i to: Bapsko Polje, Bare, Bogutovac, Bresnik, Bukovica, Gledić, Zakuta, Kamenica, Leševo, Lopatnica, Milavčići, Milakovac, Musina reka, Obrva, Petropolje, Pečenog, Polumir, Popovići, Savovo, Sibnica, Tepeči, Tolišnica i Trgovište, predlaže najmanje tri građanina sa prebivalištem na području te mesne zajednice.

Kandidata za člana saveta mesne zajednice na čijem području živi između 500 i 3.000 žitelja sa pravom glasa i to: Adrani, Beranovac, Vitanovac, Vitkovac, Vrba, Vrdila, Godačica, Gokčanica, Grdica, Dragosinjci, Drakčići, Kovanluk, Lađevci, Lazac, Mataruška Banja, Metikoši, Miločaj, Mlanča, Mrsać, Oplanići, Progorelica, Ravanica, Roćevići, Rudno, Samaila, Sirča, Stubal, Studenica, Tavnik, Ušće, Higijenski zavod, Cvetke, Druga čibukovačka četa, Čukojevac i Šumarice predlaže najmanje pet građana sa prebivalištem na području te mesne zajednice.

Kandidata za člana saveta mesne zajednice na čijem području živi više od 3.000 žitelja sa pravom glasa i to: Čibukovac, Centar, Stara Čaršija, Ribnica, Ratina, Konarevo, Kovači, Jarčujak, Žiča i Zelengora predlaže najmanje deset građana sa prebivalištem na području te mesne zajednice.

Svaki građanin može predložiti samo jednog kandidata za člana saveta mesne zajednice.

Predloženi kandidati daju pisanu izjavu o prihvatanju kandidature.

Izabrani kandidati

Član 19

Izabrani su oni kandidati koji su dobili najveći broj glasova do broja članova koji se biraju.

Ako dva ili više kandidata dobiju jednak broj glasova, a prema broju dobijenih glasova treba da budu izabrani kao poslednji član saveta mesne zajednice, glasanje za te kandidate se ponavlja.

IV SPROVOĐENJE IZBORA

Član 20

Izbore za članove saveta mesne zajednice sprovode: Izborna komisija za sprovođenje izbora za članove saveta mesnih zajednica, biračka komisija i Drugostepena izborna komisija.

Organi za sprovođenje izbora su samostalni i nezavisni u radu i rade na osnovu zakona i propisa donetih na osnovu zakona, Statuta grada, odredaba ove odluke i Statuta mesne zajednice.

Za svoj rad organi za sprovođenje izbora odgovaraju organu koji ih je imenovao.

Svi organi i organizacije grada dužni su da pružaju pomoć organima za sprovođenje izbora i da dostavljaju podatke koji su im potrebni za rad.

Izborna komisija za sprovođenje izbora za članove saveta mesnih zajednica

Član 21

Izborna komisija za sprovođenje izbora za članove saveta mesnih zajednica (u daljem tekstu: Izborna komisija) obavlja poslove koji su određeni ovom odlukom.

Sastav Izborne komisije

Član 22

Izbornu komisiju čine predsednik i šest članova koje imenuje Skupština grada, na predlog odborničkih grupa u Skupštini grada, srazmerno broju odbornika.

Sastav Izborne komisije mora da odražava političku strukturu Skupštine u pogledu odborničkih grupa i koalicija.

Izborna komisija ima sekretara koga imenuje Skupština grada i koji učestvuje u radu Izborne komisije bez prava odlučivanja.

Članovi Izborne komisije imenuju se na period od 4 godine.

Za predsednika i sekretara Izborne komisije imenuju se lica koja moraju da imaju stečeno visoko obrazovanje iz naučne oblasti pravne nauke na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu, sa najmanje tri godina radnog iskustva u struci.

Članovi Izborne komisije mogu biti građani koji imaju izborno pravo, kao i prebivalište na teritoriji Grada.

Nadležnost Izborne komisije

Član 23

Izborna komisija prilikom sprovođenja izbora za članove saveta mesne zajednice vrši sledeće poslove:

1) stara se o zakonitosti sprovođenja izbora;

2) određuje biračka mesta;

3) određuje biračke komisije i imenuje njihove članove;

4) donosi Uputstvo za sprovođenje izbora za članove saveta mesnih zajednica (u daljem tekstu: Uputstvo);

5) donosi Rokovnik za vršenje izbornih radnji u postupku sprovođenja izbora za članove saveta mesnih zajednica:

6) propisuje obrasce i organizuje tehničke pripreme za sprovođenje izbora;

7) utvrđuje da li su prijave kandidata sačinjene i podnete u skladu sa Uputstvom;

8) proglašava prijavu kandidata;

9) utvrđuje oblik i izgled glasačkih listića, broj glasačkih listića za biračka mesta i zapisnički ih predaje biračkim komisijama;

10 utvrđuje i objavljuje rezultate izbora za članove saveta mesnih zajednica;

11) podnosi izveštaj Skupštini grada o sprovedenim izborima za članove saveta mesnih zajednica.

Biračka komisija

Član 24

Biračku komisiju čine predsednik i 4 (četiri) člana.

Biračku komisiju imenuje Izborna komisija najkasnije deset dana pre dana određenog za održavanje izbora.

Članovi biračke komisije mogu biti samo poslovno sposobni građani koji imaju izborno pravo, kao i prebivalište na teritoriji Grada.

Članovima Biračkih komisija prestaje članstvo u Biračkoj komisiji kad prihvate kandidaturu za člana saveta mesne zajednice, kao i imenovanjem za člana Izborne i Drugostepene izborne komisije.

Predlaganje članova biračke komisije

Član 25

Predsednici biračkih komisija i članovi biračkih komisija imenuju se na predlog odborničkih grupa u Skupštini grada.

Nadležnost biračke komisije

Član 26

Biračka komisija neposredno sprovodi glasanje, obezbeđuje pravilnost i tajnost glasanja, utvrđuje rezultate glasanja na biračkom mestu i obavlja druge poslove u skladu sa Uputstvom i ovom odlukom.

Biračka komisija se stara o održavanju reda na biračkom mestu za vreme glasanja.

Bliža pravila o radu biračke komisije određuje Izborna komisija donošenjem Uputstva, u roku 5 dana od dana raspisivanja izbora za članove saveta mesne zajednice.

Ograničenja u imenovanju članova biračke komisije

Član 27

Isto lice ne može istovremeno da bude član dve biračke komisije.

Članovi biračke komisije imaju mandat samo za raspisane izbore za člana saveta mesne zajednice.

Članovi Izborne komisije, biračke komisije i Drugostepene izborne komisije ne mogu biti lica koja su međusobno srodnici po pravoj liniji bez obzira na stepen srodstva, u pobočnoj zaključno sa trećim stepenom srodstva, a u tazbinskom srodstvu zaključno sa drugim stepenom srodstva, kao ni bračni drugovi i lica koja su u međusobnom odnosu usvojioca i usvojenika, odnosno staraoca i štićenika. Ako je biračka komisija sastavljena suprotno odredbi stava 3. ovog člana, biračka komisija se raspušta, a izbori, odnosno glasanje se ponavljaju.

Zamena člana biračke komisije

Član 28

Zamenu člana biračke komisije vrši Izborna komisija najkasnije pet dana pre dana održavanja izbora.

Prilikom imenovanja i zamene članova biračke komisije, Izborna komisija će po službenoj dužnosti voditi računa o ograničenjima iz člana 28. ove odluke.

Drugostepena izborna komisija

Član 29

Drugostepena izborna komisija u drugom stepenu odlučuje o prigovorima na rešenje Izborne komisije.

Drugostepenu izbornu komisiju obrazuje Skupština grada.

U pogledu utvrđivanja sastava Drugostepene izborne komisije, primenjuju se odredbe ove odluke koje se odnose na Izbornu komisiju.

Rad Drugostepene izborne komisije

Član 30

Drugostepenu izbornu komisiju čine predsednik i 2 (dva) člana.

Drugostepena izborna komisija ima sekretara koga imenuje Skupština grada i koji učestvuje u radu Izborne komisije bez prava odlučivanja.

Drugostepena izborna komisija odlučuje većinom od ukupnog broja članova.

Predsednik, najmanje jedan član i sekretar Drugostepene izborne komisije moraju da imaju stečeno visoko obrazovanje iz naučne oblasti pravne nauke na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu, sa najmanje pet godina radnog iskustva u struci.

Predsednik, članovi Drugostepene izborne komisije i sekretar, imenuju se na period od 4 godine i mogu da budu ponovo imenovani.

Stručna administrativna i tehnička pomoć

Član 31

Gradska uprava je dužna da pruži neophodnu stručnu, administrativnu i tehničku pomoć pri obavljanju poslova za potrebe Izborne komisije, Drugostepene izborne komisije i biračkih komisija.

V PODNOŠENJE PRIJAVE KANDIDATA

Rok za podnošenje prijave kandidata

Član 32

Kandidat podnosi prijavu Izbornoj komisiji, najkasnije 15 dana pre dana održavanja izbora u mesnoj zajednici.

Sadržina prijave kandidata

Član 33

Prijava se podnosi na obrascu koji propisuje Izborna komisija u pisanoj formi.

Obrazac prijave predloga kandidata

Član 34

Kandidat za člana saveta mesne zajednice podnosi prijavu na posebnom obrascu koji sadrži:

1) ime i prezime birača, JMBG, broj LK, prebivalište, i potpis birača da podržava predlog kandidata za člana Saveta mesne zajednice;

2) ime i prezime kandidata, JMBG, broj LK, zanimanje, prebivalište, i potpis kandidata.

Kandidat za člana saveta mesne zajednice, uz prijavu iz stava 1. ovog člana podnosi i: potvrdu o izbornom pravu i potvrdu o prebivalištu.

Obrasce za podnošenje predloga prijave kandidata propisuje Izborna komisija Uputstvom, koje je dužna da objavi u roku od pet dana od donošenja odluke o raspisivanju izbora.

Nedostaci u prijavi predloga kandidata

Član 35

Kada Izborna komisija utvrdi da prijava predloga kandidata nije podneta blagovremeno, doneće odluku o odbacivanju prijave.

Kada Izborna komisija utvrdi da prijava predloga kandidata sadrži nedostatke koji onemogućuju njegovo proglašenje, doneće, u roku od 24 časa od prijema prijave predloga kandidata, zaključak kojim se podnosiocu prijave nalaže da, najkasnije u roku od 48 časova od časa dostavljanja zaključka, otkloni te nedostatke. U zaključku se podnosiocu prijave ukazuje na način otklanjanja nedostataka.

Kada Izborna komisija utvrdi da prijava predloga kandidata sadrži nedostatke, odnosno ako utvrdi da nedostaci nisu otklonjeni, ili nisu otklonjeni u propisanom roku, doneće u narednih 48 časova odluku o odbijanju proglašenja predloga kandidata.

Proglašenje predloga kandidata

Član 36

Izborna komisija proglašava predlog kandidata odmah po prijemu predloga, a najkasnije u roku od 24 časa od prijema predloga.

Odluku o proglašenju predloga kandidata iz stava 1. ovog člana Izborna komisija dostavlja kandidatu bez odlaganja.

Kandidat može povući prijavu najkasnije do dana utvrđivanja liste kandidata za člana saveta mesne zajednice.

Obustavljanje postupka izbora

Član 37

U slučaju da se za izbore za članove saveta mesne zajednice prijavi manje od jedne polovine kandidata od broja članova saveta mesne zajednice koji se bira, Izborna komisija donosi odluku o obustavljanju postupka izbora članova za savet mesne zajednice.

Kada protekne rok za izjavljivanje prigovora na odluku o obustavljanju postupka iz stava 1. ovog člana, Izborna komisija o tome obaveštava predsednika Skupštine grada.

Predsednik Skupštine grada će u roku od 6 meseci od dana obustave iz stava 1. ovog člana raspisati izbore za članove saveta mesne zajednice, kao i izbore za članove saveta mesnih zajednica u onim mesnim zajednicama gde nije izabran pun broj članova saveta po Statutu mesne zajednice.

VI IZBORNA LISTA KANDIDATA

Sadržina izborne liste kandidata

Član 38

Izborna lista kandidata za izbor članova saveta mesne zajednice, sadrži sve predloge kandidata, sa ličnim imenima svih kandidata i podacima o godini rođenja, zanimanju i prebivalištu.

U slučaju da se kandidati za savet mesne zajednice biraju po delovima mesne zajednice, u skladu sa članom 15. ove odluke, izborna lista kandidata se posebno sačinjava za svaki deo mesne zajednice i sadrži sve predloge kandidata, sa ličnim imenima svih kandidata i podacima o godini rođenja, zanimanju i prebivalištu.

Redosled kandidata na izbornoj listi kandidata utvrđuje se prema redosledu njihovog proglašavanja.

Izborna komisija neće utvrditi izbornu listu kandidata za članove saveta mesne zajednice u slučaju ako je broj kandidata manji od jedne polovine od broja članova saveta mesne zajednice koji se bira.

Izborna komisija utvrđuje izbornu listu kandidata za članove saveta mesne zajednice i objavljuje ih u "Službenom listu grada Kraljeva", najkasnije 10 dana pre dana održavanja izbora.

Izborna komisija je dužna da izbornu listu kandidata za članove saveta mesne zajednice objavi na oglasnoj tabli mesne zajednice i na zvaničnoj internet prezentaciji grada Kraljeva.

VII BIRAČKA MESTA

Nadležnost za određivanje biračkih mesta

Član 39

Izborna komisija određuje i oglašava u "Službenom listu grada Kraljeva" i na oglasnoj tabli mesne zajednice biračka mesta na kojima će se glasati na izborima, najkasnije 20 dana pre dana održavanja izbora.

Izborna komisija određuje biračka mesta u saradnji sa Gradskom upravom.

Ako se izbori za članove saveta mesne zajednice održavaju u isto vreme kada i izbori za narodne poslanike, odnosno izbori za predsednika Republike Srbije, izbori za članove saveta mesne zajednice održavaju se na biračkim mestima koje je odredila Republička izborna komisija, u skladu sa saglasnošću iz člana 18. stav 4.ove odluke.

Način određivanja biračkih mesta

Član 40

Biračko mesto određuje se za glasanje najmanje 100, a najviše 2.500 birača.

U izuzetnim slučajevima, može se odrediti biračko mesto i za glasanje manje od 100 birača, ako bi, zbog prostorne udaljenosti ili nepovoljnog geografskog položaja, biračima glasanje na drugom biračkom mestu bilo znatno otežano.

Biračko mesto može da obuhvati područje dela naseljenog mesta, jednog ili više naseljenih mesta.

Za svako biračko mesto određuje se: broj biračkog mesta, naziv biračkog mesta, adresa biračkog mesta i područje s kojeg glasaju birači na tom biračkom mestu.

Za biračka mesta se, po pravilu, određuju prostorije u javnoj svojini opštine, a samo izuzetno i prostorije u privatnoj svojini.

Biračko mesto ne može da bude u objektu u vlasništvu kandidata za člana saveta mesne zajednice ili člana njegove porodice.

Prilikom određivanja biračkog mesta, vodiće se računa da biračko mesto bude pristupačno osobama sa invaliditetom.

Glasanje birača

Član 41

Na izborima za člana saveta mesne zajednice, birač može da glasa samo jedanput.

Glasanje se vrši zaokruživanjem rednog broja ispred imena i prezimena kandidata i to najviše do broja članova saveta mesne zajednice koji se bira.

VIII BIRAČKI SPISKOVI

Upis i promene u biračkom spisku

Član 42

Gradska uprava koja je nadležna za ažuriranje dela biračkog spiska, vrši upis birača koji nisu upisani u birački spisak, kao i promenu podataka u biračkom spisku, sve do njegovog zaključenja, odnosno najkasnije 5 dana pre dana održavanja izbora.

Utvrđivanje i objavljivanje konačnog broja birača

Član 43

Izborna komisija utvrđuje i objavljuje u "Službenom listu grada Kraljeva" konačan broj birača za svaku mesnu zajednicu, kao i broj birača po biračkim mestima u mesnoj zajednici.

IX OBAVEŠTENJE O DANU I VREMENU ODRŽAVANJA IZBORA

Član 44

Obaveštenje biračima o danu i vremenu održavanja izbora, sa brojem i adresom biračkog mesta na kome birač glasa, vrši Gradska uprava isticanjem obaveštenja na oglasnoj tabli mesne zajednice i na drugim mestima pogodnim za obaveštenje građana mesne zajednice.

Obaveštenje iz stava 1. ovog člana vrši se najkasnije pet dana pre dana održavanja izbora u mesnoj zajednici.

X IZBORNI MATERIJAL

Obezbeđivanje izbornog materijala

Član 45

Izborni materijal za sprovođenje izbora obezbeđuju Izborna komisija i Gradska uprava za svaku biračku komisiju, u skladu sa Uputstvom.

Upotreba jezika i pisama

Član 46

Tekst obrazaca za podnošenje predloga kandidata, tekst Izborne liste kandidata, tekst glasačkog listića, tekst obrasca zapisnika o radu biračke komisije i tekst uverenja o izboru za člana saveta mesne zajednice štampaju se na srpskom jeziku, ćirilicom.

XI UTVRĐIVANJE REZULTATA IZBORA

Utvrđivanje rezultata izbora po mesnim zajednicama

Član 47

Po prijemu izbornog materijala sa biračkih mesta, Izborna komisija u roku od 48 časova od zatvaranja biračkih mesta donosi odluku o rezultatima izbora za svaku mesnu zajednicu.

Rezultati izbora se odmah objavljuju u "Službenom listu grada Kraljeva", na zvaničnoj internet prezentaciji grada i na oglasnoj tabli mesne zajednice.

XII NADGLEDANJE I PRAĆENJE SPROVOĐENJA IZBORA

Domaći i strani posmatrači

Član 48

Zainteresovana registrovana udruženja čiji se ciljevi ostvaruju u oblasti zaštite ljudskih i manjinskih prava, kao i zainteresovane međunarodne i strane organizacije i udruženja koja žele da prate rad organa za sprovođenje izbora, podnose prijavu Izbornoj komisiji najkasnije pet dana pre dana održavanja izbora, na obrascu koji propisuje Izborna komisija.

Za praćenje rada Izborne komisije posmatrači mogu da prijave najviše dva posmatrača.

Za praćenje rada pojedinih biračkih komisija posmatrači mogu da prijave najviše jednog posmatrača.

Ovlašćenje i akreditacije posmatrača

Član 49

Na osnovu konstatacije o ispunjenosti uslova za praćenje rada Izborne komisije, odnosno biračkih komisija, Izborna komisija podnosiocu prijave izdaje odgovarajuće ovlašćenje za praćenje rada organa za sprovođenje izbora.

Troškove praćenja rada organa za sprovođenje izbora snose podnosioci prijave čiji posmatrači prate izbore.

XIII SREDSTVA ZA SPROVOĐENJE IZBORA

Član 50

Sredstva za sprovođenje izbora finansiraju se iz budžeta grada i mogu se koristiti za:

- nabavku, štampanje i prevođenje izbornog materijala,

- naknade za rad članova Izborne komisije,

- naknade za rad članova Drugostepene izborne komisije,

- naknade za rad članova biračkih komisija,

- naknade za rad zaposlenima u Gradskoj upravi koji su angažovani na obavljanju poslova sprovođenja izbora za članove saveta mesne zajednice,

- nabavku kancelarijskog i ostalog potrošnog materijala,

- prevozničke, PTT i druge usluge.

Nalogodavci za raspolaganje sredstvima su predsednik i sekretar Izborne komisije, predsednik i sekretar Drugostepene izborne komisije.

XIV PONAVLJANJE GLASANJA I ZAŠTITA IZBORNOG PRAVA

Slučajevi i rokovi ponavljanja glasanja za člana Saveta mesne zajednice

Član 51

Ukoliko dva ili više kandidata dobiju isti broj glasova, a prema broju dobijenih glasova treba da budu izabrani kao poslednji član saveta mesne zajednice, ponavlja se glasanje samo o tim kandidatima.

Kad se utvrdi da je broj glasačkih listića u glasačkoj kutiji veći od broja birača koji su glasali, ili u glasačkoj kutiji nije nađen kontrolni listić, biračka komisija se raspušta i imenuje nova, a glasanje na tom biračkom mestu ponavlja se.

Ako se glasanje poništi na jednom biračkom mestu, glasanje se ponavlja samo na tom biračkom mestu.

U slučajevima iz stava 1. i 2. ovog člana, glasanje se ponavlja u roku od sedam dana od dana održavanja izbora, na način i po postupku utvrđenim za sprovođenje izbora.

U slučaju ponavljanja glasanja, konačni rezultati izbora utvrđuju se po završetku ponovljenog glasanja.

Pravo na zaštitu izbornog prava

Član 52

Svaki birač i kandidat za člana saveta mesne zajednice ima pravo na zaštitu izbornog prava, po postupku utvrđenom ovom odlukom.

Prigovor Izbornoj komisiji

Član 53

Birač i kandidat za člana saveta mesne zajednice, ima pravo da podnese prigovor Izbornoj komisiji zbog nepravilnosti u postupku kandidovanja, sprovođenja izbora, utvrđivanja i objavljivanja rezultata izbora.

Prigovor se podnosi u roku od 24 časa od dana kada je doneta odluka, odnosno izvršena radnja ili učinjen propust.

Kandidat za člana saveta mesne zajednice može tražiti pravo uvida u birački materijal u roku od 24 časa od momenta završetka izbora a izborna komisija mu to mora omogućiti.

Rok za odlučivanje po prigovoru

Član 54

Izborna komisija doneće odluku u roku od 48 časova od prijema prigovora i dostaviti ga podnosiocu prigovora.

Ako Izborna komisija usvoji podneti prigovor, poništiće odluku ili radnju.

Prigovor protiv odluke Izborne komisije

Član 55

Protiv odluke Izborne komisije, može se izjaviti prigovor Drugostepenoj izbornoj komisiji u roku od 24 časa od dostavljanja rešenja.

Izborna komisija dužna je da Drugostepenoj izbornoj komisiji dostavi odmah, a najkasnije u roku od 12 časova sve potrebne podatke i spise za odlučivanje.

Drugostepena izborna komisija je dužna da donese odluku po prigovoru najkasnije u roku od 48 časova od dana prijema prigovora sa spisima.

Odluka Drugostepene izborne komisije

Član 56

Ako Drugostepena izborna komisija usvoji prigovor, poništiće odluku ili radnju u postupku predlaganja kandidata, odnosno u postupku izbora za člana saveta mesne zajednice ili će poništiti izbor člana saveta mesne zajednice.

Kada nađe da osporenu odluku treba poništiti, ako priroda stvari to dozvoljava i ako utvrđeno činjenično stanje pruža pouzdan osnov za to, Drugostepena izborna komisija može svojom odlukom meritorno rešiti izborni spor. Odluka Drugostepene izborne komisija u svemu zamenjuje poništeni akt.

Ako je po prigovoru poništena radnja u postupku izbora ili izbor člana saveta mesne zajednice, Izborna komisija je dužna da odgovarajuću izbornu radnju, odnosno izbore ponovi u roku od sedam dana od utvrđivanja nepravilnosti u izbornom postupku, na način i po postupku utvrđenim ovom odlukom za sprovođenje izbora.

Ponovne izbore raspisuje Izborna komisija.

Ponovni izbori sprovode se po listi kandidata koja je utvrđena za izbore koji su poništeni, osim kad su izbori poništeni zbog nepravilnosti u utvrđivanju izborne liste.

U slučaju ponavljanja izbora konačni rezultati izbora utvrđuju se po završetku ponovljenog glasanja.

Rok se računa od dana donošenja odluke o poništavanju izbora.

XV KONSTITUISANJE SAVETA MESNE ZAJEDNICE

Konstituisanje saveta mesne zajednice

Član 57

Savet mesne zajednice konstituiše se nakon utvrđivanja konačnih rezultata izbora.

Sazivanje konstitutivne sednice saveta mesne zajednice

Član 58

Prvu konstitutivnu sednicu saveta mesne zajednice saziva predsednik saveta mesne zajednice u prethodnom sazivu i to u roku od 10 dana od dana utvrđivanja konačnih rezultata izbora, a ako on to ne učini, sednicu saziva najstariji novoizabrani član saveta.

Konstitutivnom sednicom predsedava najstariji član saveta mesne zajednice.

Konstitutivna sednica se može održati ako prisustvuje većina od ukupnog broja članova saveta mesne zajednice.

Predsednik i zamenik predsednika saveta mesne zajednice

Član 59

Savet mesne zajednice ima predsednika i zamenika predsednika koje biraju članovi saveta.

Primopredaja dužnosti

Član 60

Predsednik saveta mesne zajednice iz prethodnog saziva dužan je da u pisanoj formi izvrši primopredaju popisa imovine sa svim pravima i obavezama mesne zajednice na dan primopredaje.

XVI NADLEŽNOST SAVETA MESNE ZAJEDNICE

Član 61

Savet mesne zajednice:

1) donosi statut mesne zajednice;

2) donosi finansijski plan mesne zajednice i programe razvoja mesne zajednice;

3) usvaja godišnji i četvorogodišnji izveštaj o radu mesne zajednice;

4) bira i razrešava predsednika i zamenika predsednika saveta mesne zajednice;

5) predlaže i sprovodi mere za razvoj i unapređenje komunalnih i drugih delatnosti na području mesne zajednice, a naročito:

- u oblasti urbanističkog planiranja i uređenja mesne zajednice,

- u izgradnji i održavanju komunalnih objekata, nekategorisanih puteva i ulica na teritoriji mesne zajednice,

- u prikupljanju i dostavljanju nadležnim republičkim i opštinskim organima, javnim preduzećima i ustanovama predstavke i pritužbe na njihov rad, kao i inicijative i predloge građana za rešavanje pitanja od njihovog zajedničkog interesa,

- sarađuje sa organima grada na stvaranju uslova za rad predškolskih ustanova i osnovnih škola, socijalno zbrinjavanje starih lica i dece,

- zaštita i unapređenje životne sredine,

- uređenje i održavanje naselja i zelenih površina,

- stanje objekata komunalne infrastrukture i kvalitet komunalnih usluga,

- snabdevanje i zaštitu potrošača,

- radno vreme trgovinskih i zanatskih radnji, ugostiteljskih i drugih objekata na području mesne zajednice,

- razvoj poljoprivrede na području mesne zajednice;

6) pokreće inicijativu za donošenje novih ili izmenu postojećih propisa grada;

7) sarađuje sa udruženjima građana i nevladinim organizacijama u pitanjima koja su od interesa za građane mesne zajednice;

8) imenuje svog predstavnika na svim zborovima građana, izvršava odluke i sprovodi zaključke zborova građana;

9) obrazuje komisije, mirovna veća, odbore i druga radna tela radi zadovoljavanja zajedničkih potreba građana u skladu sa zakonom i statutom mesne zajednice;

10) učestvuje u organizovanju protivpožarne zaštite, zaštite od elementarnih nepogoda i drugim vanrednim situacijama u cilju otklanjanja i ublažavanja posledica;

11) sarađuje sa zdravstvenim i veterinarskim ustanovama i organizacijama na stvaranju uslova za zdravstvenu i veterinarsku zaštitu;

12) organizuje razne oblike humanitarne pomoći na svom području;

13) konstatuje prestanak mandata članu Saveta mesne zajednice kome je prestao mandat u slučajevima iz člana 68. stav 1. tačka 2. do 6. ove odluke i pokreće inicijativu za izbor novog člana Saveta mesne zajednice;

14) donosi Poslovnik o svom radu;

15) vrši druge poslove iz nadležnosti mesne zajednice utvrđene statutom grada, aktom o osnivanju mesne zajednice ili drugim propisima Skupštine grada.

Poveravanje pojedinih izvornih poslova mesnim zajednicama

Član 62

Odlukom Skupštine grada, u skladu sa zakonom, može se pojedinim ili svim mesnim zajednicama poveriti vršenje određenih poslova iz nadležnosti Grada, uz obezbeđivanje za to potrebnih sredstava.

Angažovanje članova saveta mesne zajednice

Član 63

Angažovanje predsednika, zamenika predsednika i članova saveta, kao i članova drugih organa mesne zajednice na poslovima iz člana 62. ove odluke ne podrazumeva stvaranje dodatnih finansijskih obaveza mesnoj zajednici.

Raspuštanje saveta mesne zajednice

Član 64

Savet mesne zajednice može se raspustiti ako:

1) ne zaseda duže od tri meseca, odnosno u tom roku ne dostavi zapisnik o održanoj sednici saveta mesne zajednice nadležnoj organizacionoj jedinici Gradske uprave,

2) ne izabere predsednika saveta u roku od mesec dana od dana utvrđivanja konačnih rezultata izbora za članove saveta mesne zajednice ili od dana njegovog razrešenja, odnosno podnošenja ostavke, odnosno u tom roku ne dostavi zapisnik sa sednice na kojoj je izabran predsednik saveta mesne zajednice nadležnoj organizacionoj jedinici Gradske uprave,

3) ne donese finansijski plan u roku određenom odlukom Skupštine grada i ne dostavi ga nadležnoj organizacionoj jedinici Gradske uprave u roku definisanom članom 74 ove odluke.

Nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave po službenoj dužnosti obaveštava Gradsko veće kada su se stekli uslovi za pokretanje procedure za raspuštanje saveta mesne zajednice.

Odluku o raspuštanju saveta mesne zajednice donosi Skupština grada na predlog Gradskog veća koje vrši nadzor nad zakonitošću rada i akata mesne zajednice.

Predsednik Skupštine grada raspisuje izbore za savet mesne zajednice, u roku od 15 dana od stupanja na snagu odluke o raspuštanju saveta mesne zajednice, s tim da od datuma raspisivanja izbora do datuma održavanja izbora ne može proteći više od 45 dana.

Poverenik grada

Član 65

Do konstituisanja saveta mesne zajednice, tekuće i neodložne poslove mesne zajednice obavlja poverenik Grada koga imenuje Skupština grada, istovremeno sa donošenjem odluke o raspuštanju saveta mesne zajednice iz člana 64. stav 2. ove odluke.

Obavljanje administrativno-tehničkih i finansijsko-materijalnih poslova

Član 66

Gradska uprava pruža pomoć mesnoj zajednici u obavljanju administrativno-tehničkih i finansijsko-materijalnih poslova.

Organizovanje rada Gradske uprave u mesnoj zajednici

Član 67

Za obavljanje određenih poslova iz nadležnosti Gradske uprave, posebno u vezi sa ostvarivanjem prava građana, može se organizovati rad gradske uprave u mesnim zajednicama.

Poslove iz stava 2. ovog člana, način i mesto njihovog vršenja određuje gradonačelnik na predlog načelnika Gradske uprave.

XVII PRESTANAK MANDATA ČLANOVA SAVETA MESNE ZAJEDNICE

Prestanak mandata članu saveta mesne zajednice

Član 68

Članu Saveta mesne zajednice prestaje mandat pre isteka vremena na koje je izabran:

1) donošenjem odluke o raspuštanju saveta mesne zajednice;

2) ako je pravnosnažnom sudskom odlukom osuđen na bezuslovnu kaznu zatvora u trajanju od najmanje šest meseci;

3) ako je pravnosnažnom odlukom lišen poslovne sposobnosti;

4) ako mu prestane prebivalište na teritoriji mesne zajednice;

5) ako nastupi smrt člana saveta mesne zajednice;

6) podnošenjem ostavke;

Ostavka člana saveta mesne zajednice

Član 69

Član saveta mesne zajednice može podneti ostavku usmeno na sednici Saveta, a između dve sednice podnosi je u formi overene pisane izjave.

Posle podnošenja ostavke, savet mesne zajednice bez odlaganja, na samoj sednici (usmena ostavka) ili na prvoj narednoj sednici (pisana ostavka) konstatuje da je članu saveta prestao mandat i o tome odmah obaveštava predsednika Skupštine grada.

Ako 1/2 (jednoj polovini) članova saveta mesne zajednice prestane mandat nastupanjem slučaja iz člana 68. stav 1. tačka 2) do 6) ove odluke, predsednik Skupštine grada raspisuje izbore za savet mesne zajednice, u roku od 15 dana od prijema obaveštenja iz stava 2. ovog člana.

XVIII STALNA I POVREMENA RADNA TELA

Član 70

Savet mesne zajednice može da obrazuje stalna ili povremena radna tela, a u cilju pripreme, razmatranja i rešavanja pitanja iz nadležnosti mesne zajednice.

Statutom mesne zajednice utvrđuje se broj i struktura članova, nadležnost, mandat, kao i druga pitanja od značaja za njihov rad.

XIX SREDSTVA ZA RAD MESNE ZAJEDNICE

Finansiranje mesne zajednice

Član 71

Sredstva za rad mesne zajednice obezbeđuju se iz:

- sredstava utvrđenih odlukom o budžetu grada, posebno za svaku mesnu zajednicu;

- sredstava koja građani obezbeđuju samodoprinosom;

- donacija, poklona i drugih zakonom propisanih načina;

- prihoda koje mesna zajednica ostvari svojom aktivnošću;

- drugih sredstava za rad mesne zajednice propisanih zakonom.

Savet mesne zajednice donosi finansijski plan.

Finansijski plan mesne zajednice mora biti u skladu sa Odlukom o budžetu Grada.

Finansijski plan i završni račun

Član 72

Mesna zajednica donosi finansijski plan u skladu sa budžetom Grada.

U finansijskom planu mesne zajednice iskazuju se prihodi i rashodi mesne zajednice.

Finansijski plan se donosi za jednu kalendarsku godinu u roku od 30 dana od dana usvajanja odluke o budžetu Grada.

Na finansijski plan mesne zajednice saglasnost daje Gradska uprava uz prethodno pribavljeno mišljenje Gradskog veća, u skladu sa Odlukom o budžetu grada.

Savet mesne zajednice usvaja završni račun po isteku kalendarske godine.

Finansijski plan i završni račun mesne zajednice objavljuje se na zvaničnoj internet prezentaciji grada i mesne zajednice.

Naredbodavac za isplatu sredstava mesne zajednice je predsednik saveta mesne zajednice.

Izveštaj o radu mesne zajednice

Član 73

Savet mesne zajednice je dužan da najkasnije do 30. marta tekuće godine dostavi Gradskom veću i Skupštini grada izveštaj o svom radu i realizaciji programa za prošlu godinu, kao i izveštaj o korišćenju sredstava koje im je grad preneo.

Kontrolu materijalno-finansijskog poslovanja mesne zajednice vrše Gradska uprava, kao i budžetska inspekcija Grada.

Zahtev za obezbeđenje finansijskih sredstava

Član 74

Na zahtev Gradskog veća ili drugog nadležnog organa Grada, savet mesne zajednice je dužan da u postupku pripreme budžeta, dostavi zahtev za obezbeđenje finansijskih sredstva za narednu godinu u rokovima koje odredi Gradska uprava, u postupku pripreme Odluke o budžetu za narednu godinu.

XX SARADNJA SA DRUGIM MESNIM ZAJEDNICAMA I ORGANIZACIJAMA

Saradnja sa drugim mesnim zajednicama

Član 75

Mesna zajednica može da ostvaruje saradnju u oblastima od zajedničkog interesa sa drugim mesnim zajednicama na teritoriji iste ili druge opštine ili grada.

Odluku o saradnji iz stava 1. ovog člana donosi savet mesne zajednice i dostavlja je Gradskom veću.

Saradnja sa gradom i njenim institucijama

Član 76

Mesne zajednice ostvaruju neposrednu saradnju sa Gradom i njegovim organima, javnim i drugim preduzećima i organizacijama, ustanovama i udruženjima sa teritorije grada.

Saradnja sa udruženjima

Član 77

Savet mesne zajednice može sarađivati sa udruženjima, humanitarnim i drugim organizacijama, u interesu mesne zajednice i njenih građana.

Neposredno učešće građana u radu mesne zajednice

Član 78

Građani u radu mesne zajednice neposredno učestvuju putem:

1. građanske inicijative

2. zbora građana i

3. referenduma.

Način neposrednog učešća građana u radu mesne zajednice bliže se utvrđuje Statutom mesne zajednice.

XXI NADZOR NAD RADOM I AKTIMA MESNE ZAJEDNICE

Postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti opšteg akta mesne zajednice

Član 79

Gradsko veće pokrenuće postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti opšteg akta mesne zajednice pred Ustavnim sudom, ako smatra da taj akt nije u saglasnosti sa Ustavom ili zakonom.

Gradsko veće je dužno da obustavi od izvršenja opšti akt mesne zajednice za koji smatra da nije saglasan Ustavu ili zakonu, rešenjem koje stupa na snagu objavljivanjem u "Službenom listu grada Kraljeva".

Rešenje o obustavi od izvršenja prestaje da važi ako Gradsko veće u roku od pet dana od objavljivanja rešenja ne pokrene postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti opšteg akta.

Ukazivanje savetu mesne zajednice na preduzimanje odgovarajućih mera

Član 80

Kada Gradsko veće smatra da opšti akt mesne zajednice nije u saglasnosti sa statutom, aktom o osnivanju mesne zajednice ili drugim gradskim propisom, ukazaće na to savetu mesne zajednice radi preduzimanja odgovarajućih mera.

Ako savet mesne zajednice ne postupi po predlozima organa iz stava 1. ovog člana, Gradsko veće će poništiti opšti akt mesne zajednice rešenjem koje stupa na snagu objavljivanjem u "Službenom listu grada Kraljeva".

Gradsko veće, predlaže gradonačelniku obustavljanje finansiranja aktivnosti mesne zajednice u kojima se finansijska sredstva ne koriste u skladu sa finansijskim planom mesne zajednice, odlukom o budžetu ili zakonom.

XXII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Pravni kontinuitet mesnih zajednica

Član 81

Mesne zajednice osnovane u skladu sa Odlukom o osnivanju mesnih zajednica ("Službeni list grada Kraljeva", broj 9/14) nastavljaju sa radom i dužne su da u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ove odluke usklade svoje statute sa Statutom grada i ovom odlukom.

Sprovođenje novih izbora za Savete mesnih zajednica

Član 82

Izbori za savet mesne zajednice, u skladu sa ovom odlukom i usklađenim Statutom mesne zajednice, sprovešće se kada se Odlukom o budžetu grada obezbede sredstva za njihovo održavanje a najkasnije do 31.12. 2020. godine.

Prestanak važenja Odluke o mesnim zajednicama

Član 83

Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o obrazovanju i određivanju područja mesnih zajednica na teritoriji grada Kraljeva ("Službeni list grada Kraljeva", broj 9/14), osim člana 3. pomenute odluke koji će važiti do donošenja nove odluke o obrazovanju područja mesnih zajednica na teritoriji grada Kraljeva.

Stupanje na snagu

Član 84

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kraljeva".