PRAVILNIK
O SADRŽINI I NAČINU SPROVOĐENJA NEZAVISNE OCENE DOPRINOSA JAVNOG PUTA NASTANKU, ODNOSNO POSLEDICAMA SAOBRAĆAJNE NEZGODE

("Sl. glasnik RS", br. 46/2019)

Član 1

Ovim pravilnikom propisuje se sadržina i način sprovođenja nezavisne ocene doprinosa javnog puta nastanku, odnosno posledicama saobraćajne nezgode koja se dogodila na javnom putu (u daljem tekstu: Nezavisna ocena), sastav stručnog tima i uslove koje moraju da ispune članovi stručnog tima za sprovođenje Nezavisne ocene.

Član 2

U slučaju saobraćajne nezgode sa najmanje jednim poginulim licem, Ministarstvo nadležno za unutrašnje poslove dostavlja izveštaj o saobraćajnoj nezgodi nadležnom upravljaču javnog puta, u roku od 60 dana od dana nastanka saobraćajne nezgode.

Nakon dobijanja izveštaja o saobraćajnoj nezgodi, upravljač javnog puta dostavlja zahtev izabranom stručnom timu za utvrđivanje doprinosa puta nastanku saobraćajne nezgode sa poginulim licima.

Stručni tim izrađuje Izveštaj o nezavisnoj oceni doprinosa javnog puta nastanku, odnosno posledicama saobraćajne nezgode (u daljem tekstu: Izveštaj o nezavisnoj oceni) i dostavlja upravljaču puta, u roku koji je zahtevan od strane upravljača puta, a koji ne može biti duži od 30 dana niti kraći od 15 dana.

Član 3

Stručni tim za utvrđivanje doprinosa puta nastanku saobraćajne nezgode se bira od strane upravljača javnog puta, sprovođenjem postupka javne nabavke, koja se odnosi na sve saobraćajne nezgode sa poginulim licima koje se dogode na putevima kojima upravlja u kalendarskoj godini.

Član 4

Stručni tim za sprovođenje Nezavisne ocene, po dobijanju zahteva sa izveštajem o saobraćajnoj nezgodi od upravljača puta, izlazi na lice mesta saobraćajne nezgode kako bi utvrdio sve elemente koji su mogli imati uticaj u procesu nastanka saobraćajne nezgode i njenih posledica.

Stručni tim iz stava 1. ovog člana izlazi na lice mesta u istim ili sličnim uslovima koji su vladali u trenutku nastanka saobraćajne nezgode.

Član 5

Stručni tim po dobijanju zahteva sa izveštajem o saobraćajnoj nezgodi stupa u kontakt sa područnom organizacionom jedinicom Ministarstva unutrašnjih poslova, koja je vršila uviđaj saobraćajne nezgode, odnosno obezbeđenje lica mesta saobraćajne nezgode.

Organizaciona jedinica Ministarstva unutrašnjih poslova sarađuje sa stručnim timom za nezavisnu ocenu i po zahtevu stručnog tima daje na uvid informacije i podatke koji mogu biti od značaja za sprovođenje nezavisne ocene, u skladu sa odredbama zakona kojima se uređuju krivični postupak i zaštita podataka o ličnosti.

Komunikaciju i razmenu informacija sa organizacionom jedinicom Ministarstva unutrašnjih poslova koja je vršila uviđaj saobraćajne nezgode ili obezbeđenje lica mesta saobraćajne nezgode vrši rukovodilac stručnog tima.

Član 6

Sve podatke o saobraćajnoj nezgodi dobijene od strane Ministarstva unutrašnjih poslova, stručni tim može koristiti samo u svrhu utvrđivanja činjenica koje će pomoći izradi Izveštaja o nezavisnoj oceni.

Član 7

Nezavisna ocena se sprovodi na način da se utvrde svi faktori koji su doprineli nastanku saobraćajne nezgode i njenih posledica, u odnosu na sva četiri primarna elementa bezbednosti saobraćaja: čovek, vozilo, put i okolina, sa posebnim osvrtom na element put.

Pored utvrđivanja faktora koji su doprineli nastanku saobraćajne nezgode i njenih posledica koji se odnose na put, faktori koji su doprineli nastanku saobraćajne nezgode i posledica se identifikuju i za čoveka, vozilo i okolinu.

Za svaki od navedenih primarnih elemenata bezbednosti saobraćaja iz stava 1. ovog člana, utvrđuje se moguće postojanje primarnog ili sekundarnog doprinosa nastanku saobraćajne nezgode.

Član 8

Izveštaj o nezavisnoj oceni sadrži najmanje sledeće delove:

1) osnovni podaci o saobraćajnoj nezgodi;

(a) mesto i vreme nastanka saobraćajne nezgode;

(b) podaci o učesnicima saobraćajne nezgode;

(v) podaci o vozilu;

(g) podaci o putu;

(d) podaci o vremenskim prilikama;

(đ) povrede učesnika;

(e) oštećenje vozila.

2) analiza nastanka saobraćajne nezgode;

3) opis zatečenog stanja nakon obilaska mesta saobraćajne nezgode od strane stručnog tima;

4) zaključna razmatranja sa posebnim osvrtom na put kao doprinoseći faktor saobraćajne nezgode;

5) predlog mera iz grupe uticajnih faktora koje se odnose na put.

Član 9

Deo Izveštaja o nezavisnoj oceni "Osnovni podaci o saobraćajnoj nezgodi" sadrži sve podatke iz izveštaja o saobraćajnoj nezgodi koji je dostavljen upravljaču puta, kao i informacije i podatke koje je stručni tim prikupio od organizacione jedinice Ministarstva unutrašnjih poslova koja je vršila uviđaj saobraćajne nezgode ili obezbeđenje lica mesta saobraćajne nezgode.

Deo Izveštaja o nezavisnoj oceni "Analiza nastanka saobraćajne nezgode" sadrži minimum sledeće elemente: opis toka događaja saobraćajne nezgode, analizu i opis tragova na osnovu dostupnih podataka i grafički prikaz lica mesta saobraćajne nezgode.

Deo Izveštaja o nezavisnoj oceni "Opis zatečenog stanja nakon obilaska mesta saobraćajne nezgode od strane stručnog tima" sadrži bliži i širi prikaz mesta događanja saobraćajne nezgode, fotodokumentaciju sačinjenu tokom obilaska mesta saobraćajne nezgode i analizu svih ostalih elemenata koji prema mišljenju stručnog tima mogu biti od značaja za izradu Izveštaja i zaključna razmatranja. Neophodno je da ovaj deo izveštaja sadrži najmanje sledeće podatke:

1) karakteristike kolovoza (vrsta kolovoza, stanje kolovoza, koeficijent trenja, neravnine, nagibe, itd.);

2) geometrijske karakteristike puta (karakteristike trase puta, elementi poprečnog profila, elementi podužnog profila, preglednost, itd.);

3) sistem za odvodnjavanje;

4) saobraćajno opterećenje;

5) saobraćajna signalizacija i javno osvetljenje (opis saobraćajnih traka, oznake na kolovozu, saobraćajni znakovi, smerokazi, ograničenje brzine, javno osvetljenje, itd.);

6) okolina puta i elementi pasivne bezbednosti (prepreke pored puta, zaštitna ograda, vegetacija, itd.).

Deo Izveštaja o nezavisnoj oceni "Zaključna razmatranja" sadrži analizu faktora bezbednosti saobraćaja prepoznatih u okviru sva četiri primarna elementa bezbednosti saobraćaja, sa posebnim osvrtom na uticaj puta i njegov doprinos nastanku i težini posledica saobraćajne nezgode.

Završni deo Izveštaja o nezavisnoj oceni je predlog mera koje se odnose na faktor put, za sprečavanje sličnih tipova (vrsta) nezgoda na posmatranoj lokaciji.

Član 10

Stručni tim predstavlja Izveštaj o nezavisnoj oceni, gde je put doprineo nastanku, odnosno posledicama saobraćajne nezgode, nadležnom Upravljaču javnog puta koji je zahtevao izradu Izveštaja.

Za državne puteve koji prolaze kroz naselja, Stručni tim iz stava 1. ovog člana Izveštaj o nezavisnoj oceni predstavlja i nadležnom upravljaču opštinskih puteva i ulica.

Ukoliko stručni tim izrađuje Izveštaj o nezavisnoj oceni na osnovu zahteva upravljača opštinskih puteva i ulica, Izveštaj o nezavisnoj oceni gde je put doprineo nastanku, odnosno posledicama saobraćajne nezgode, predstavlja i lokalnom telu za koordinaciju poslova bezbednost saobraćaja u lokalnoj samoupravi u kojoj se dogodila saobraćajna nezgoda.

Član 11

Stručni tim se sastoji od najmanje dva člana, od kojih je jedan rukovodilac.

Najmanje jedan član stručnog tima je licencirani revizor, odnosno proveravač.

Rukovodilac stručnog tima je lice sa najmanje stečenim visokim obrazovanjem na master akademskim studijama, odnosno osnovnim studijama na fakultetu u trajanju od najmanje četiri godine, iz oblasti saobraćajnog inženjerstva drumskog saobraćaja.

Član stručnog tima je lice sa najmanje stečenim visokim obrazovanjem na master akademskim studijama, odnosno osnovnim studijama na fakultetu u trajanju od najmanje četiri godine, iz oblasti saobraćajnog inženjerstva drumskog saobraćaja ili oblasti građevinskog inženjerstva (putevi i železnice).

Najmanje jedan član stručnog tima je lice sa najmanje stečenim visokim obrazovanjem na master akademskim studijama, odnosno osnovnim studijama na fakultetu u trajanju od najmanje četiri godine, iz oblasti građevinskog inženjerstva (putevi i železnice).

Rukovodilac tima i članovi stručnog tima, pre odluke o imenovanju, dostavljaju upravljaču puta izjavu o nezavisnosti u kojoj se izjašnjavaju da nisu bili uključeni u postupke projektovanja ili izgradnje puta, niti u proces održavanja puta koji je predmet izrade izveštaja.

U stručnom timu ne može biti lice koje je u konkretnoj saobraćajnoj nezgodi učestvovalo ili je povodom konkretne saobraćajne nezgode angažovano u cilju pokretanja pretkrivičnog ili vođenja krivičnog postupka.

U slučaju ponavljanja saobraćajne nezgode u periodu od dve godine na mestu na kom je sprovedena nezavisna ocena, u stručnom timu ne može biti lice koje je već bilo član stručnog tima koja je analizirala doprinos puta nastanku saobraćajne nezgode, odnosno težini posledica na tom mestu.

Upravljač puta može zahtevati da se u rad stručnog tima, kao članovi, uključe i stručnjaci drugih profila.

Član 12

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".