PRAVILNIKO NAČINU VRŠENJA UNUTRAŠNJE KONTROLE("Sl. glasnik RS", br. 48/2019) |
Ovim pravilnikom bliže se propisuje način vršenja unutrašnje kontrole rada carinske službe od strane carinskih službenika koji obavljaju poslove unutrašnje kontrole (u daljem tekstu: carinski službenik unutrašnje kontrole).
Unutrašnja kontrola vrši se radi sprečavanja kršenja carinskih i drugih propisa i pravila službe od strane carinskih službenika i nameštenika u Upravi carina.
Carinski službenik unutrašnje kontrole, prilikom vršenja unutrašnje kontrole, nosi službenu ili civilnu odeću i oružje u skladu sa posebnim propisima.
Carinski službenik unutrašnje kontrole dužan je da prilikom vršenja unutrašnje kontrole pokaže službenu legitimaciju.
Do početnih saznanja o postojanju krivičnog dela i drugih vidova nezakonitog ili nesavesnog postupanja carinskih službenika i nameštenika, carinski službenik unutrašnje kontrole dolazi:
1) prikupljanjem podataka operativnim radom;
2) na osnovu saznanja i obaveštenja dobijenih od drugih organizacionih jedinica Uprave carina i drugih organa i organizacija;
3) putem obraćanja carinskih službenika i nameštenika i drugih zaposlenih;
4) putem obraćanja fizičkih i pravnih lica;
5) na osnovu informacija objavljenih u sredstvima javnog informisanja;
6) neposrednim opažanjem.
Carinski službenik unutrašnje kontrole vrši unutrašnju kontrolu u skladu sa ovlašćenjima propisanim Zakonom o carinskoj službi (u daljem tekstu: Zakon).
Carinski službenik unutrašnje kontrole ovlašćenja iz stava 1. ovog člana primenjuje po nalogu rukovodioca.
Izuzetno, kada okolnosti slučaja to nalažu, kao i zbog hitnosti u postupanju, ovlašćenja iz člana 53. stav 1. tač. 1), 2), 3) i 5) Zakona, carinski službenik unutrašnje kontrole primenjuje po sopstvenoj inicijativi i o tome odmah obaveštava rukovodioca.
Carinski službenik unutrašnje kontrole, u slučajevima postojanja osnova sumnje da je izvršeno krivično delo na radu ili u vezi sa radom, odnosno drugi vid nezakonitog ili nesavesnog postupanja carinskog službenika, radi obezbeđenja i prikupljanja dokaza i utvrđivanja činjeničnog stanja u skladu sa propisanim ovlašćenjima iz Zakona, preduzima odgovarajuće mere i radnje i prema fizičkom i pravnom licu učesniku u carinskom postupku, o čemu sačinjava zapisnik.
Prilikom vršenja unutrašnje kontrole rada i ponašanja carinskih službenika i nameštenika, carinski službenik unutrašnje kontrole proverava:
1) zakonitost i pravilnost u radu kad je u pitanju primena carinskih i drugih propisa za čiju primenu je nadležna Uprava carina;
2) pridržavanje odnosno poštovanje direktiva i drugih akata (objašnjenja) kojima se obezbeđuje pravilna primena zakona i ostalih carinskih i drugih propisa za čiju primenu je nadležna Uprava carina;
3) način izvršavanja radnih zadataka i ciljeva;
4) pridržavanje pravila iz Kodeksa ponašanja carinskih službenika;
5) verodostojnost diploma o stečenom obrazovanju;
6) podatke u kaznenoj evidenciji;
7) obavljanje poslova, koji su nespojivi sa službenom dužnošću zaposlenih u Upravi carina.
Carinski službenik unutrašnje kontrole podnosi izveštaj rukovodiocu o izvršenoj unutrašnjoj kontroli.
Ako se iz izveštaja može utvrditi da postoje osnovi sumnje da je izvršeno krivično delo na radu ili u vezi sa radom ili da je učinjena teža povreda službene dužnosti, izveštaj sa predlogom o daljem postupanju, rukovodilac dostavlja direktoru.
Izveštaj o izvršenoj kontroli, obavezno, sadrži:
1) naziv organizacione jedinice, datum i vreme vršenja kontrole;
2) podatke o carinskom službeniku koji je izvršio unutrašnju kontrolu;
3) podatke o preduzetim merama i radnjama kao i prikupljenim dokazima;
4) podatke o utvrđenim nezakonitostima i propustima u radu i podatke o kontrolisanom carinskom službeniku i namešteniku;
5) predlog za dalje postupanje;
6) podatke o uočenim rizicima od korupcije.
Pored sadržine utvrđene u stavu 1. ovog člana, izveštaj o izvršenoj kontroli može da sadrži i:
1) preporuke za otklanjanje utvrđenih nepravilnosti u radu i unapređenje procesa rada;
2) primere dobre prakse u postupanju, kao pozitivnim rešenjima za druge organizacione jedinice.
Kada postoje osnovi sumnje da je izvršeno krivično delo na radu ili u vezi sa radom, odnosno drugi vid nezakonitog ili nesavesnog postupanja od strane carinskog službenika i nameštenika, carinski službenik koji je izvršio unutrašnju kontrolu preduzima mere i radnje u skladu sa ovlašćenjima propisanim Zakonom i aktima donetim na osnovu zakona, kao i propisima kojima se uređuje krivična odgovornost, radi pokretanja i vođenja disciplinskog postupka i podnošenja krivične prijave.
O podnošenju krivične prijave obaveštava se organizaciona jedinica u kojoj je carinski službenik i nameštenik raspoređen.
Organizaciona jedinica kojoj je u delokrugu rada obavljanje poslova unutrašnje kontrole vrši preventivnu kontrolu rada carinskih službenika i nameštenika u organizacionim jedinicama u kojima su uočene određene nezakonitosti i propusti u radu, posebno na radnim mestima rizičnim za korupciju, a na koje ukazuju u svojim obraćanjima zaposleni, pravna i fizička lica ili na osnovu saznanja kojima raspolaže ta organizaciona jedinica.
Po obraćanjima koja se dostavljaju organizacionoj jedinici iz člana 10. ovog pravilnika postupa se tako što se:
1) izveštaji o izvršenim proverama navoda iz obraćanja u kojima nije utvrđena njihova osnovanost, na osnovu pismene saglasnosti rukovodioca, arhiviraju i unose u evidenciju te organizacione jedinice;
2) ne postupa po obraćanjima koja ne sadrže konkretne podatke neophodne za postupanje, već se i ona odlažu u evidencije;
3) obraćanja koja se ne odnose na delokrug rada te organizacione jedinice, po prijemu i evidentiranju, ustupaju nadležnoj organizacionoj jedinici u Upravi carina ili nadležnom državnom organu, o čemu se pisanim putem obaveštava podnosilac;
4) za obraćanja, za koja je utvrđeno da sadrže neosnovane ili osnovane navode, podnosiocu dostavlja odgovor.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".