PRAVILNIK

O ELEMENTIMA GODIŠNJEG IZVEŠTAJA O BEZBEDNOSTI UPRAVLJAČA ŽELEZNIČKE INFRASTRUKTURE I ŽELEZNIČKOG PREVOZNIKA I GODIŠNJEG IZVEŠTAJA DIREKCIJE ZA ŽELEZNICE

("Sl. glasnik RS", br. 49/2019)

Član 1

Ovim pravilnikom bliže se propisuju elementi godišnjeg izveštaja o bezbednosti upravljača infrastrukture i železničkog prevoznika i elementi godišnjeg izveštaja Direkcije za železnice o svojim aktivnostima.

Član 2

Elementi godišnjeg izveštaja o bezbednosti upravljača železničke infrastrukture i železničkog prevoznika dati su u Prilogu 1, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 3

Elementi godišnjeg izveštaja Direkcije za železnice o svojim aktivnostima dati su u Prilogu 2, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 4

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o elementima godišnjeg izveštaja o bezbednosti upravljača železničke infrastrukture i železničkog prevoznika i godišnjeg izveštaja Direkcije za železnice ("Službeni glasnik RS", br. 61/16 i 89/16).

Član 5

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Prilog 1

ELEMENTI GODIŠNJEG IZVEŠTAJA O BEZBEDNOSTI UPRAVLJAČA ŽELEZNIČKE INFRASTRUKTURE I ŽELEZNIČKOG PREVOZNIKA

Godišnji izveštaj o bezbednosti upravljača železničke infrastrukture i železničkog prevoznika sastoji se od sledećih delova:

I. UVODNI DEO

Uvodni deo sadrži sledeće elemente:

1) zakonski osnov za izradu godišnjeg izveštaja o bezbednosti;

2) sadržaj godišnjeg izveštaja o bezbednosti.

II. OSTVARIVANJE BEZBEDNOSNIH CILJEVA I REZULTATI BEZBEDNOSNIH PLANOVA

Ostvarivanje bezbednosnih ciljeva i rezultati bezbednosnih planova sadrže sledeće elemente:

1) opis upravljača železničke infrastrukture, odnosno železničkog prevoznika kako je ostvario bezbednosne ciljeve koje je planirao, kao i planove i postupke za ostvarivanje bezbednosnih ciljeva;

2) uporedni pregled između planiranih bezbednosnih ciljeva upravljača železničke infrastrukture, odnosno železničkog prevoznika i zajedničkih pokazatelja bezbednosti.

III. PRAĆENJE I ANALIZA ZAJEDNIČKIH POKAZATELJA BEZBEDNOSTI

Praćenje i analiza zajedničkih pokazatelja bezbednosti sadrži sledeće elemente:

1) Upravljač železničke infrastrukture, odnosno železnički prevoznik prikazuje

(1) podatke o zajedničkim pokazateljima bezbednosti, uključujući i podatke o nesrećama koje nisu značajne,

(2) rezultate bezbednosnih izveštaja i preporuka,

(3) druge podatke koji mogu imati uticaja na bezbednost železničkog saobraćaja;

2) Razvoj bezbednosti na železnici

Upravljač infrastrukture, odnosno železnički prevoznik daje tabelarni pregled železničkih nesreća i mera bezbednosti koje je usvojio kao posledice tih nesreća;

Nesreće koje su inicirale mere bezbednosti

Usvojene mere bezbednosti

Datum nesreće

Mesto nesreće

Opis nesreće

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3) Ocena rizika

Upravljač železničke infrastrukture, odnosno železnički prevoznik opisuje svoja iskustva u vezi primene zajedničke bezbednosne metode za procenu i ocenu rizika;

4) Informacije o trendu bezbednosti u železničkom sistemu

Upravljač železničke infrastrukture, odnosno železnički prevoznik prikazuje:

(1) nastale promene na železničkoj mreži,

(2) rezime analize opšteg trenda u razvoju bezbednosti na železnici u poređenju sa prethodnim godinama;

5) Predlozi za poboljšanje nivoa bezbednosti železničkog saobraćaja

Predlozi za poboljšanje nivoa bezbednosti železničkog saobraćaja obuhvataju:

(1) predlaganje izmena nacionalnih propisa za bezbednost sa opisom izmena,

(2) davanje inicijativa za održavanje ili poboljšanje bezbednosti železničkog saobraćaja,

(3) davanje inicijativa za izmenu zajedničkih bezbednosnih metoda.

IV. REZULTATI INTERNE KONTROLE BEZBEDNOSTI

Upravljač železničke infrastrukture, odnosno železnički prevoznik dostavlja informacije o:

1) izvršenim internim kontrolama bezbednosti;

2) naloženim merama na osnovu izvršenih kontrola;

3) sprovođenju naloženih mera;

4) efektivnosti naloženih mera.

V. PRIMEDBE O NEDOSTACIMA I KVAROVIMA U ODVIJANJU ŽELEZNIČKOG SAOBRAĆAJA I UPRAVLJANJU INFRASTRUKTUROM

Upravljač železničke infrastrukture, odnosno železnički prevoznik daje prikaz nedostataka i kvarova strukturnih podsistema, po vrstama, koji su imali značajnije posledice na odvijanje železničkog saobraćaja i upravljanje infrastrukturom, ako ih je bilo.

Prilog 2

ELEMENTI GODIŠNJEG IZVEŠTAJA DIREKCIJE ZA ŽELEZNICE O SVOJIM AKTIVNOSTIMA

Godišnji izveštaj Direkcije za železnice o svojim aktivnostima (u daljem tekstu: Izveštaj) sastoji se od sledećih delova:

I. PREDMET IZVEŠTAJA

 

II. UVODNI DEO

Uvodni deo sadrži sledeće elemente:

1) zakonski osnov za izradu godišnjeg izveštaja;

2) kome se izveštaj dostavlja i gde se objavljuje;

3) informacije o strukturi železnice koje obuhvataju:

(1) mapu železničke mreže Republike Srbije (Prilog 1.1 Izveštaja),

(2) spisak železničkih prevoznika i upravljača železničke infrastrukture (Prilog 1.2 Izveštaja);

4) rezime - analizu opšteg trenda bezbednosti (u poređenju sa prethodnim periodom u pogledu broja nesreća i sl.).

III. DIREKCIJA ZA ŽELEZNICE

Deo koji se odnosi na Direkciju za železnice obuhvata:

1) osnovne podatke o Direkciji za železnice:

(1) kada je osnovana i kojim aktom,

(2) adresu,

(3) nadležnosti;

(4) broj zaposlenih i dr.;

2) organizacioni dijagram Direkcije za železnice i dijagram odnosa sa drugim nadležnim organima (ministarstvom nadležnim za poslove saobraćaja, Centrom za istraživanje nesreća u saobraćaju i dr. - Prilog 2 Izveštaja).

IV. RAZVOJ STANJA BEZBEDNOSTI NA ŽELEZNICI

Razvoj stanja bezbednosti na železnici sadrži sledeće elemente:

1) inicijative za održavanje/poboljšanje bezbednosnih performansi (npr. bezbednosne preporuke Centra za istraživanje nesreća u saobraćaju i drugih organa, kao posledica nesreća i nezgoda);

2) detaljnu analizu svih zajedničkih pokazatelja bezbednosti, sa osvrtom na prethodni petogodišnji period i grafički prikaz svih zajedničkih pokazatelja bezbednosti u poslednjih pet godina (Prilog 3 Izveštaja);

3) rezultate bezbednosnih preporuka - tabelarni pregled nesreća po datumu, mestu i vrsti, bezbednosnih preporuka i sprovođenja bezbednosnih preporuka.

V. VAŽNE IZMENE U ZAKONODAVSTVU I REGULISANJU BEZBEDNOSTI NA ŽELEZNICI

U ovom delu Izveštaja daje se tabelarni pregled izmena zakona i drugih propisa iz oblasti bezbednosti železničkog saobraćaja (novi, izmene i dopune postojećih), od kada važe, razlozi za izmene, opis izmena (Prilog 4 Izveštaja).

VI. UNAPREĐENJE POSTUPAKA SERTIFIKACIJE O BEZBEDNOSTI ZA UPRAVLJANJE ŽELEZNIČKOM INFRASTRUKTUROM I SERTIFIKACIJE O BEZBEDNOSTI ZA PREVOZ

Ovaj deo Izveštaja sadrži sledeće elemente:

1) zakonski osnov, početak primene, raspoloživost informacija o sertifikatima o bezbednosti (štampana izdanja, internet stranica i sl.);

2) brojčane podatke (Prilog 5 Izveštaja):

(1) broj sertifikata o bezbednosti za upravljanje železničkom infrastrukturom važećih u godini izveštavanja (izdatih u godini izveštavanja i u prethodnim godinama),

(2) broj izdatih, obnovljenih, ažuriranih, revidiranih i oduzetih sertifikata o bezbednosti za upravljanje železničkom infrastrukturom,

(3) broj sertifikata o bezbednosti za prevoz Deo A važećih u godini izveštavanja (izdatih u godini izveštavanja i u prethodnim godinama),

(4) broj izdatih, obnovljenih, ažuriranih, revidiranih i oduzetih sertifikata o bezbednosti za prevoz Deo A,

(5) broj sertifikata o bezbednosti za prevoz Deo B važećih u godini izveštavanja (izdatih u godini izveštavanja i u prethodnim godinama), prikazano odvojeno za domaće i strane železničke prevoznike,

(6) broj izdatih, obnovljenih, ažuriranih, revidiranih i oduzetih sertifikata o bezbednosti za prevoz Deo B, prikazano odvojeno za domaće i strane železničke prevoznike;

3) proceduralne aspekte vezane za:

(1) sertifikate o bezbednosti za upravljanje železničkom infrastrukturom:

- razloge za revidiranje sertifikata o bezbednosti za upravljanje železničkom infrastrukturom, uključujući istek roka važenja,

- razloge za prekoračenje propisanog roka izdavanja,

- prikaz problema i teškoća koji se redovno pojavljuju u postupku podnošenja zahteva za izdavanje sertifikata o bezbednosti za upravljanje železničkom infrastrukturom,

- prikaz problema koje su prijavili upravljači infrastrukture da ih imaju kada podnose zahtev za izdavanje sertifikata o bezbednosti za upravljanje železničkom infrastrukturom,

- dobijene povratne informacije od upravljača infrastrukture, mišljenja o postupku i načinu izdavanja sertifikata o bezbednosti za upravljanje železničkom infrastrukturom, njihove primedbe i sugestije,

- visina takse za izdavanje sertifikata o bezbednosti za upravljanje železničkom infrastrukturom,

(2) sertifikate o bezbednosti za prevoz Deo A:

- razloge za revidiranje sertifikata o bezbednosti za prevoz Deo A (promena vrste usluga, veličine preduzeća i sl.),

- razloge za prekoračenje propisanog roka izdavanja,

- pregled obraćanja tela za bezbednost drugih država u vezi informacija vezanih za sertifikate o bezbednosti za prevoz Deo A kada železnički prevoznik iz Republike Srbije podnosi zahtev za Deo B sertifikata u drugoj državi,

- probleme sa međusobnim priznavanjem sertifikata o bezbednosti za prevoz Deo A,

- visinu takse za izdavanje sertifikata o bezbednosti za prevoz Deo A,

- prikaz problema vezanih za upotrebu jedinstvenog obrasca sertifikata o bezbednosti za prevoz Deo A, naročito u odnosu na kategorije vrsta i obim usluga,

- prikaz opštih problema i teškoća koje Direkcija za železnice ima u postupku zahteva za izdavanje sertifikata o bezbednosti za prevoz Deo A,

- prikaz problema koje su prijavili železnički prevoznici da ih imaju kada podnose zahtev za izdavanje sertifikata o bezbednosti za prevoz Deo A,

- dobijene povratne informacije od železničkih prevoznika, njihova mišljenja o postupku i načinu izdavanja sertifikata o bezbednosti za prevoz Deo A, njihove primedbe i sugestije,

(3) sertifikate o bezbednosti za prevoz Deo B:

- razloge za revidiranje sertifikata o bezbednosti za prevoz Deo B (promene vrsta usluge, obima prevoza, pruga na kojima radi, novi tipovi voznih sredstava i sl.),

- razloge za prekoračenje propisanog roka izdavanja,

- visinu takse za izdavanje sertifikata o bezbednosti za prevoz Deo B,

- prikaz problema vezanih za upotrebu jedinstvenog obrasca sertifikata o bezbednosti za prevoz Deo B, naročito u odnosu na kategorije vrsta i obim usluga,

- prikaz opštih problema i teškoća koje Direkcija za železnice ima u postupku zahteva za izdavanje sertifikata o bezbednosti za prevoz Deo B,

- prikaz problema koje su prijavili železnički prevoznici da ih imaju kada podnose zahtev za izdavanje sertifikata o bezbednosti za prevoz Deo B,

- dobijene povratne informacije od železničkih prevoznika, njihova mišljenja o postupku i načinu izdavanja sertifikata o bezbednosti za prevoz Deo B, njihove primedbe i sugestije.

VII. REZULTATI I ISKUSTVA VEZANA ZA NADZOR NAD UPRAVLJAČIMA ŽELEZNIČKE INFRASTRUKTURE I ŽELEZNIČKIM PREVOZNICIMA

Ovaj deo Izveštaja sadrži sledeće elemente:

1) opis nadzora:

(1) kako se sprovodi (traženje dokumentacije, uvid na licu mesta, izrada zapisnika, nalaganje korektivnih mera, davanje preporuka i sl.),

(2) koliko zaposlenih je angažovano na poslovima nadzora i dr.;

2) poštovanje zakonske obaveze od strane upravljača infrastrukture i železničkih prevoznika o podnošenju godišnjih izveštaja o bezbednosti do 30. juna tekuće godine;

3) broj izvršenih nadzora kod upravljača železničke infrastrukture i železničkih prevoznika;

4) broj izvršenih inspekcija upravljača železničke infrastrukture i železničkih prevoznika od strane republičkog inspektora za železnički saobraćaj;

5) sažetak primenjenih mera (izmene i oduzimanje sertifikata, izdata upozorenja itd.) nakon završetka nadzora i inspekcije i gde su, nakon nadzora, objavljene preporuke i korektivne mere;

6) kratak pregled žalbi upravljača železničke infrastrukture na uslove iz sertifikata o bezbednosti za prevoz Deo A ili Deo B železničkih prevoznika;

7) kratak pregled žalbi železničkih prevoznika na uslove iz sertifikata o bezbednosti za upravljanje železničkom infrastrukturom upravljača železničke infrastrukture;

8) iskustva Direkcije za železnice u vezi primene zajedničke bezbednosne metode za procenu i ocenu rizika;

9) na koji način upravljači železničke infrastrukture i železnički prevoznici prikazuju svoja iskustva o primeni zajedničke bezbednosne metode za procenu i ocenu rizika (u godišnjem izveštaju o bezbednosti ili na drugi način);

(1) navesti ko je i u kojim slučajevima primenjivao zajedničku bezbednosnu metodu za procenu i ocenu rizika,

(2) broj promena koje je predlagač ocenio da nisu značajne,

(3) broj promena koje je predlagač ocenio kao značajne,

(4) izveštaje o kontroli primene zajedničke bezbednosne metode za procenu i ocenu rizika koju sprovode upravljači železničke infrastrukture i železnički prevoznici u okviru svojih redovnih kontrola sistema upravljanja bezbednošću i dr.

VIII. ZAKLJUČAK

IX. IZVORI PODATAKA

PRILOZI