ODLUKA
O ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA ZRENJANINA

("Sl. list Grada Zrenjanina", br. 18/2019)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom određuju se subjekti zaštite i spasavanja na teritoriji grada Zrenjanina (u daljem tekstu: Grad), uređuju nadležnosti organa Grada, obrazuje Gradski štab za vanredne situacije, vatrogasne jedinice i jedinice civilne zaštite, uređuje funkcionisanje civilne zaštite, poverenici civilne zaštite, uređuje status dobrovoljnog vatrogasnog društva, i druga pitanja od značaja za organizaciju i funkcionisanje civilne zaštite.

Član 2

U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva i dobara na teritoriji Grada, utvrđivanju mera i aktivnosti od značaja za smanjenje rizika i upravljanje vanrednim situacijama, subjekti sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama vrše poslove iz svoje nadležnosti u skladu sa zakonom, ovom odlukom, planovima, programima i drugim dokumentima.

Član 3

Subjekti sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji Grada su:

1. Skupština Grada;

2. Gradsko veće;

3. Gradonačelnik;

4. Gradska uprava;

5. Subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje;

6. Dobrovoljna vatrogasna društva;

7. Građani i udruženja građana i druge organizacije.

II NADLEŽNOSTI ORGANA GRADA

Član 4

Skupština vrši sledeće poslove:

1. Donosi odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji Grada na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije i obezbeđuje njeno sprovođenje u skladu sa jedinstvenim sistemom zaštite i spasavanja;

2. Izrađuje i donosi procenu rizika od katastrofa za period od tri godine, na koju prethodnu saglasnost daje Ministarstvo unutrašnjih poslova;

3. Izrađuje i donosi lokalni plan smanjenja rizika od katastrofa, na period od tri godine, u skladu sa zakonom;

4. Donosi plan zaštite i spasavanja, koji se primenjuje u ratnom i vanrednom stanju, izrađuje na osnovu procene rizika i usvaja najkasnije 90 dana nakon usvajanja procene rizika uz prethodnu saglasnost Ministarstva, na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije, u skladu sa zakonom;

5. Donosi eksterni plan zaštite od velikog udesa ukoliko se na njenoj teritoriji nalazi SEVESO kompleks višeg reda;

6. Usvaja godišnji plan rada i godišnji izveštaj o radu Gradskog štaba za vanredne situacije;

7. Organizuje zaštitu od elementarnih i drugih većih nepogoda i zaštitu od požara i stvara uslove za njihovo otklanjanje, odnosno ublažavanje njihovih posledica;

8. Obrazuje Gradski štab za vanredne situacije;

9. Donosi odluku o saradnji sa susednim jedinicama lokalne samouprave u sprovođenju mera i aktivnosti od značaja za smanjenje rizika od katastrofa i upravljanje vanrednim situacijama;

10. Obavlja i druge poslove utvrđene zakonom.

Član 5

Nadležnost Gradskog veća

Gradsko veće vrši sledeće poslove:

1. Obrazuje jedinice civilne zaštite;

2. Određuje subjekte od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje Grada na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije;

3. Obrazuje Komisiju za procenu štete nastale od elementarnih nepogoda na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije;

4. Donosi odluku o naknadi štete nastale od posledica elementarnih nepogoda i drugih nesreća.

Član 6

Nadležnost Gradonačelnika

Gradonačelnik je komandant Gradskog štaba za vanredne situacije i obavlja sledeće poslove:

1. Predlaže Skupštini zamenika komandanta, načelnika i članove Gradskog štaba za vanredne situacije,

2. Donosi odluku o proglašenju vanredne situacije u Gradu ili delu Grada u skladu sa zakonom, donosi odluku o proglašenju i o ukidanju vanredne situacije na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije;

3. Planira i obezbeđuje budžetska sredstva namenjena za smanjenje rizika od katastrofa i upravljanje vanrednim situacijama;

4. Preduzima hitne i preventivne mere u cilju smanjenja rizika od katastrofa;

5. Donosi akte iz nadležnosti Skupštine grada i rukovodi celokupnim sistemom odbrane Grada u slučaju ratnog i vanrednog stanja i preduzima sve neophodne mere bezbednosti i zaštite stanovništva i materijalnih dobara, u skladu sa zakonom.

Član 7

Nadležnost Gradske uprave

Gradska uprava obavlja sledeće poslove:

1. Prati stanje u vezi sa zaštitom i spasavanjem u vanrednim situacijama i preduzima mere za zaštitu i spasavanje;

2. Učestvuje u izradi procene ugroženosti teritorije Grada i plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;

3. Obavlja poslove u vezi sa privremenim pomeranjem i evakuacijom stanovništva;

4. Učestvuje u pripremi i sprovođenju zbrinjavanja nastradalog stanovništva;

5. Organizuje, razvija i vodi ličnu i kolektivnu zaštitu;

6. Ostvaruje saradnju sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije MUP-a, Odeljenjem za vanredne situacije u Zrenjaninu;

7. Obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.

III GRADSKI ŠTAB ZA VANREDNE SITUACIJE

Član 8

Za teritoriju Grada, za praćenje aktivnosti na smanjenju rizika od katastrofa, koordinaciju i rukovođenje u vanrednim situacijama Skupština grada obrazuje Gradski štab za vanredne situacije na predlog Gradonačelnika.

Gradski štab za vanredne situacije obrazuje stručno-operativne timove kao svoja pomoćna stručna tela.

Gradski štab za vanredne situacije donosi naredbe, zaključke i preporuke.

Gradski štab za vanredne situacije ima sopstveni pečat i delovodnik, u skladu sa posebnim zakonom.

Stručne i administrativne poslove za potrebe Gradskog štaba za vanredne situacije, obavlja Odeljenje komunalne policije, odbrane, vanrednih situacija i zajedničkih poslova - Odsek za odbranu i vanredne situacije.

Komandant Gradskog štaba za vanredne situacije je Gradonačelnik.

Zamenik Gradskog štaba za vanredne situacije je zamenik Gradonačelnika.

Načelnik Gradskog štaba za vanredne situacije je predstavnik Sektora za vanredne situacije - Odeljenje za vanredne situacije u Zrenjaninu.

Član 9

Nadležnost Gradskog štaba za vanredne situacije

Gradski štab za vanredne situacije obavlja sledeće poslove:

1) Rukovodi i koordinira rad subjekata sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na sprovođenju utvrđenih zadataka;

2) Rukovodi i koordinira sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite;

3) Razmatra procene rizika, planove zaštite i spasavanja i druga planska dokumenta i daje preporuke za njihovo unapređenje;

4) Prati stanje i organizaciju sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama i predlaže mere za njihovo poboljšanje;

5) Naređuje upotrebu snaga sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama, sredstava pomoći i drugih sredstava koja se koriste u vanrednim situacijama;

6) Stara se o redovnom informisanju i obaveštavanju stanovništva o rizicima i opasnostima i preduzetim merama;

7) Procenjuje ugroženost od nastanka vanredne situacije i dostavlja predlog za proglašenje i ukidanje vanredne situacije;

8) Naređuje pripravnost subjekata i snaga sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama;

9) Sarađuje sa drugim štabovima za vanredne situacije;

10) Angažuje subjekte od posebnog značaja.

Pored poslova iz stava 1. Gradski štab za vanredne situacije obavlja i sledeće poslove:

1) Imenuje poverenike i zamenike poverenika civilne zaštite;

2) Stavlja u pripravnost i angažuje subjekte od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje u gradu Zrenjaninu;

3) Predlaže subjekte od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje za grad Zrenjanin;

4) Uspostavlja situacioni centar u skladu sa aktom o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite, a u zavisnosti od tehničkih i materijalnih mogućnosti;

5) Obavlja druge poslove u skladu sa zakonom.

IV CIVILNA ZAŠTITA

Član 10

Civilna zaštita je organizovan sistem čija je osnovna delatnost zaštita, spasavanje i otklanjanje posledica elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i drugih većih opasnosti koje mogu ugroziti stanovništvo, materijalna i kulturna dobra i životnu sredinu u miru i vanrednom i ratnom stanju.

Civilnu zaštitu čine lična i uzajamna zaštita, mere civilne zaštite, poverenici, zamenici poverenika i jedinice.

Član 11

Lična i uzajamna zaštita

Lična i uzajamna zaštita je oblik organizovanja građana za ličnu zaštitu i samopomoć i pružanje pomoći drugim osobama kojima je ta pomoć neophodna.

Radi ostvarivanja lične i uzajamne zaštite, grad Zrenjanin obezbeđuju i drži u ispravnom stanju potrebna sredstva i opremu za ličnu i uzajamnu zaštitu i vrši obuku zaposlenih.

Član 12

Mere civilne zaštite

U cilju zaštite i spasavanja ljudi, materijalnih i kulturnih dobara od opasnosti izazvanih katastrofama sprovode se mere civilne zaštite:

1) uzbunjivanje;

2) evakuacija;

3) sklanjanje;

4) zbrinjavanje ugroženih i nastradalih;

5) radiološka, hemijska i biološka zaštita;

6) zaštita od tehničko-tehnoloških nesreća;

7) zaštita i spasavanje iz ruševina;

8) zaštita i spasavanje od poplava i nesreća na vodi i pod vodom;

9) zaštita i spasavanje na nepristupačnim terenima;

10) zaštita i spasavanje od požara i eksplozija;

11) zaštita od EOR;

12) prva i medicinska pomoć;

13) asanacija terena.

Osim mera iz stava 1. ovog člana, mogu se planirati, pripremati i sprovoditi i druge mere i aktivnosti u cilju smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama.

Član 13

Poverenici civilne zaštite

Radi vršenja zadataka civilne zaštite imenuju se poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite u skladu sa zakonom.

Imenovanje i razrešenje lica iz stava 1. ovoga člana vrši se u skladu sa zakonom.

Poverenik, odnosno zamenik poverenika civilne zaštite može biti punoletno lice, koje nije osuđivano na bezuslovnu kaznu zatvora u trajanju od najmanje šest meseci, kao i protiv koga se ne vodi krivični postupak za krivično delo koje se goni po službenoj dužnosti.

Poverenici civilne zaštite i njihovi zamenici su dužni da se odazovu na poziv Gradskog štaba za vanredne situacije ili drugog organa koji ih je postavio.

Poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite imaju status pripadnika civilne zaštite.

Član 14

Jedinice civilne zaštite

Jedinice civilne zaštite obrazuju se, opremaju i osposobljavaju kao operativne snage za izvršavanje mera civilne zaštite.

Jedinice civilne zaštite su jedinice civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice civilne zaštite.

Gradsko veće donosi odluku o obrazovanju jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovanih jedinica civilne zaštite za uzbunjivanje.

Odlukom iz stava 3. ovoga člana bliže će se urediti broj pripadnika i formacija navedenih jedinica. Na osnovu odluke Gradskog veća Gradonačelnik donosi rešenje o rasporedu pripadnika civilne zaštite u Jedinicama civilne zaštite.

Član 15

Subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje

Gradsko veće grada Zrenjanina određuje subjekte od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje grada Zrenjanina.

Gradski štab za vanredne situacije može staviti u pripravnost ili angažovati subjekte od posebnog značaja u vanrednoj situaciji kao i za potrebe vežbe civilne zaštite kada vanredna situacija nije proglašena.

Gradonačelnik grada Zrenjanina sa subjektima iz stava 1. ovoga člana ugovorom uređuje troškove stavljanja u pripravnost odnosno angažovanje subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje, u skladu sa zakonom.

Troškovi stavljanja u pripravnost, odnosno angažovanja obezbeđuju se u budžetu grada.

Član 16

Vatrogasne jedinice

Grad može osnovati profesionalne vatrogasne jedinice u skladu sa zakonom. Vatrogasne jedinice pravnih lica i udruženja su dobrovoljne vatrogasne jedinice, organizovane na principu dobrovoljnosti.

Član 17

Dobrovoljno vatrogasno društvo

U gradu Zrenjaninu gde nisu formirane jedinice civilne zaštite opšte namene, poslove i zadatke civilne zaštite obavljaće dobrovoljna vatrogasna društva.

Uslov za primenu stava 1. ovog člana je da grad Zrenjanin ima ugovorom definisan odnos sa dobrovoljnim vatrogasnim društvom u smislu obaveznosti njihovog učešća u zaštiti i spasavanju ljudi i materijalnih dobara u vanrednim situacijama, kao i obaveznosti da Grad delom finansira njihovo opremanje i obučavanje.

Član 18

Dobrovoljno vatrogasno društvo jeste dobrovoljna i nedobitna organizacija zasnovana na slobodi udruživanja, osnovana radi organizovanog dobrovoljnog učešća građana u sprovođenju zaštite od požara, spasavanju ljudi i imovine i realizacije projekata i programa iz ove oblasti koji su od javnog interesa, koja ispunjava uslove propisane zakonom i koja je kao takva upisana u Registar udruženja.

Član 19

Dobrovoljno vatrogasno društvo ima status pravnog lica.

Rad dobrovoljnog vatrogasnog društva je javan.

Dobrovoljno vatrogasno društvo je član Vatrogasnog saveza.

Dobrovoljno vatrogasno društvo je dužno da formira, opremi i održava funkcionalnom najmanje jednu dobrovoljnu vatrogasnu jedinicu, u skladu sa zakonom.

Član 20

Finansiranje dobrovoljnih vatrogasnih društava

Dobrovoljno vatrogasno društvo može sticati imovinu u skladu sa zakonom.

Dobrovoljnom vatrogasnom društvu mogu se dodeliti finansijska sredstva iz budžeta grada, za podsticanje programa ili nedostajućeg dela sredstava za finansiranje programa koji su od javnog interesa.

Grad Zrenjanin objavljuje godišnji plan raspisivanja javnih konkursa.

Član 21

Dobrovoljne vatrogasne jedinice

Radi sprovođenja zaštite od požara, spasavanja ljudi i imovine, sprečavanja i suzbijanja drugih tehničko- tehnoloških nesreća i elementarnih nepogoda, dobrovoljna vatrogasna društva formiraju dobrovoljne vatrogasne jedinice u skladu sa zakonom.

Skupština će doneti akt kojim će utvrditi sistem podsticaja i povlastica koje je dužna da obezbedi za pripadnike dobrovoljnih vatrogasnih jedinica, u skladu sa zakonom.

V FUNKCIONISANJE CIVILNE ZAŠTITE U RATNOM I VANREDNOM STANJU

Član 22

U slučaju ratnog, vanrednog stanja i drugih nesreća većih razmera (vojnih i nevojnih izazova, rizika i pretnji po bezbednost građana) Civilna zaštita funkcioniše kao deo jedinstvenog sistema odbrane grada.

Član 23

Plan civilne zaštite u ratnom i vanrednom stanju sastavni je deo plana odbrane grada za čiju ažurnost odgovara Gradski štab za vanredne situacije, Komandant štaba za vanredne situacije i Odeljenje komunalne policije, odbrane, vanrednih situacija i zajedničkih poslova, Odsek za odbranu i vanredne situacije.

Član 24

Plan mobilizacije Civilne zaštite sadrži:

1. Procenu uslova i mogućnosti izvršenja mobilizacije;

2. Ratnu organizaciju i sistematizaciju;

3. Organizaciju prijema, prenošenja saopštenja za mobilizaciju;

4. Plan rukovođenja mobilizacijom;

5. Organizaciju, način prioriteti pozivanja ljudstva i davaoca materijalnih sredstava;

6. Evidenciju preduzeća, drugih pravnih lica, preduzetnika, organizaciju službi osposobljenih za zaštitu i spasavanje;

7. Naziv organa određenih za rukovođenje zaštitom i spasavanjem;

8. Spiskove članova štaba i starešina jedinica Civilne zaštite.

VI FINANSIRANJE SISTEMA ZAŠTITE I SPASAVANJA

Član 25

Sistem zaštite i spasavanja finansira se iz budžeta Grada i drugih izvora u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Iz budžeta Grada finansiraju se:

1. Pripremanje, opremanje i obuka Gradskog štaba za vanredne situacije, jedinica civilne zaštite, poverenika i zamenika poverenika i troškovi sprovođenja mera zaštite i spasavanja;

2. Troškovi angažovanja subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje, u skladu sa ugovorom za izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja;

3. Izgradnja sistema za uzbunjivanje na teritoriji Grada;

4. Obuka stanovništva iz oblasti zaštite i spasavanja;

5. Saniranje šteta nastalih prirodnom i drugom nezgodom, u skladu sa materijalnim mogućnostima;

6. Druge potrebe zaštite i spasavanja, u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Član 26

Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Zrenjanina broj 2-5/2011 od 28.10.2011. godine.

Član 27

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Zrenjanina".