PRAVILNIK
O SMERNICAMA DOBRE PRAKSE ZA OSTVARIVANJE UČEŠĆA JAVNOSTI U PRIPREMI NACRTA ZAKONA I DRUGIH PROPISA I AKATA

("Sl. glasnik RS", br. 51/2019)

Predmet uređivanja

Član 1

Predmet uređivanja ovog pravilnika jesu smernice dobre prakse za ostvarivanje učešća javnosti u pripremi nacrta zakona i drugih propisa i akata.

Cilj sprovođenja konsultacija

Član 2

Cilj sprovođenja konsultacija je da nadležni organ državne uprave pribavi i razmotri određene informacije, stavove, primedbe i predloge potekle od različitih subjekata, pre svega pravnih i fizičkih lica na čiji se položaj, prava i obaveze i pravne interese odnosi nacrt zakona povodom čije pripreme se vode konsultacije, ali i šire javnosti.

Sprovođenje konsultacija posebno uključuje i učešće drugih državnih organa, relevantnih udruženja i stručne javnosti, na način kojim se obezbeđuje otvorenost i delotvorno učešće javnosti u tom procesu, u skladu sa zakonom.

Kada se u javnosti povodom određenog pitanja koje je od značaja za pripremu nacrta zakona formalno ili neformalno može prepoznati više društvenih grupa i pojedinaca koji zastupaju različite stavove o načinu rešavanja određenih situacija, pojava i problema u društvu, nadležni organ sprovodi konsultacije u postupku pripreme nacrta zakona tako da svim tim društvenim grupama i pojedincima pruži ravnopravan tretman u tom postupku.

Konsultacije putem veb aplikacije eKonsultacije i internet stranice predlagača (prikupljanje komentara i ankete)

Član 3

Nadležni organ državne uprave je u obavezi da postavi objavu o početku izrade nacrta zakona i osnovne informacije o planiranim rešenjima koja će biti predložena na svoju internet stranicu i veb aplikaciju eKonsultacije, sa pozivom zainteresovanoj javnosti na dostavljanje pisanih predloga i primedbi, sa jasno naznačenim rokom za njihovo dostavljanje.

Nadležni organ državne uprave utvrđuje rok za dostavljanje predloga i primedbi na objavljene osnovne informacije o nacrtu zakona koji ne može biti kraći od sedam dana, od dana njihovog objavljivanja na internet stranici predlagača i veb aplikaciji eKonsultacije.

Na osnovu informacija, stavova, predloga i primedbi dostavljenih povodom objavljenih informacija iz stava 2. ovog člana, nadležni organ državne uprave odlučuje o tome da li će sprovoditi ostale metode konsultacija predviđene ovim pravilnikom.

Ako je nacrt zakona povodom čije pripreme se sprovode konsultacije od posebnog interesa za javnost, tj., ako se njime bitno menja pravni režim u određenoj oblasti odnosno ako sadrži značajne novine za koje se pretpostavlja da bi trebalo da donesu značajna unapređenja na polju uređivanja društvenih i ekonomskih odnosa pa se usled toga značajno menjaju i na drugačiji način uređuju položaj i prava i obaveze subjekata na koje se odnosi, a posebno u slučaju kada se odnose na oblast zaštite životne sredine i korišćenje novih tehnoloških rešenja, rok za dostavljanje primedbi i predloga ne može biti kraći od 15 dana od dana kada su polazne osnove za pripremu nacrta zakona postavljene na internet stranici predlagača i veb aplikaciju eKonsultacije.

Polazne osnove su, u skladu sa zakonom kojim se uređuje državna uprava, polazni dokument za izradu nacrta zakona koji sadrži prikaz problema u pojedinoj oblasti i njihovih uzroka i posledica, ciljeve i očekivane efekte donošenja zakona, kao i osnovna načela za uređivanje društvenih odnosa u toj oblasti, uključujući i prava i obaveze subjekata na koje se taj zakon odnosi.

Polazne osnove za izradu zakona pripremaju se na osnovu sprovedene analize efekata, u skladu sa zakonom kojim se uređuje planski sistem.

Na osnovu dostavljenih informacija, stavova, predloga i primedbi dostavljenih povodom objavljenih polaznih osnova za izradu nacrta zakona, nadležni organ državne uprave odlučuje o tome koje će, od ostalih metoda konsultacija propisanih ovim pravilnikom sprovoditi u nastavku procesa izrade dokumenta.

Naročito je važno, ukoliko je moguće, da se prilikom sprovođenja ostalih metoda konsultacija obezbedi učešće onim subjektima, koji su već uputili nadležnom organu određene informacije, stavove, predloge i primedbe za koje organ proceni da su od značaja za pripremu nacrta zakona.

Veb aplikacija eKonsultacije

Član 4

Veb aplikacija eKonsultacije nalazi se na Portalu e-Uprave i sadrži sve informacije vezane za nacrte zakona povodom kojih se vode konsultacije.

Veb aplikacija eKonsultacije omogućava nadležnim organima državne uprave sprovođenje i određenih anketa u vezi sa nacrtima zakona povodom kojih se sprovode konsultacije.

Veb aplikacija eKonsultacije sadrži sve podatke o konsultacijama koje se sprovode o određenom nacrtu zakona, uključujući i podatke o vremenu i načinu sprovođenja drugih metoda konsultacija koje se organizuju i izveštaje o rezultatima konsultativnog procesa. Ovi podaci se sistematizuju zajedno, na pregledan i hronološki, prema vremenu dešavanja dat način, radi jednostavnijeg snalaženja korisnika aplikacije.

Pored podataka iz st. 1. do 3. ovog člana, nadležni organ državne uprave objavljuje i kontakt podatke o ovlašćenom službenom licu/državnom službeniku koje je određeno za koordinatora konsultacija (telefon, e-mejl adresa).

Drugi metodi konsultacija

Član 5

Drugi metodi konsultacija koje primenjuju nadležni organi državne uprave jesu, između ostalog: okrugli stolovi, fokus grupe, polustrukturirani intervju, panel, prikupljanje pisanih komentara upućivanjem poziva određenom krugu lica i učešće predstavnika zainteresovane javnosti u radu radnih grupa za pripremu nacrta zakona.

U slučaju postojanja nedoumice o tome koji od metoda konsultacija bi bio najdelotvorniji u konkretnom slučaju, nadležni organ može pribaviti mišljenje Republičkog sekretarijata za javne politike.

Fokus grupa

Član 6

Fokus grupe se formiraju od ispitanika koji pripadaju istoj interesnoj, odnosno ciljnoj grupi, od regulisanih subjekata ili onih koji zakon primenjuju.

Cilj ove vrste konsultacija je da se ispitanici podstaknu da kroz razgovor iznesu svoje stavove o problemima i mogućim merama za njihovo rešavanje.

Fokus grupa po pravilu ima šest do osam učesnika i moderatora koji usmerava tok rasprave, kako bi svi učesnici bili u prilici da predstave podatke kojima raspolažu i iznesu svoje stavove.

Rezultat fokus grupe je izveštaj o rezultatima rasprave, odnosno zaključci u vezi sa razmatranim problemima i mogućim merama za njihovo rešavanje.

Ovaj metod konsultacija obezbeđuje detaljan pristup problemu i lako i brzo sprovođenje, ali ne može da uključi veći broj ispitanika.

Sprovođenjem fokus grupe, omogućava se regulisanim subjektima da učestvuju u ranoj fazi pripreme nacrta zakona.

Okrugli sto

Član 7

Okrugli sto je metod konsultacija kojim se u konsultacije uključuje stručna javnost, kako bi se zauzeo stav u pogledu ključnih pitanja vezanih za nacrt zakona koji se priprema.

Ovaj metod konsultacija je naročito pogodan za početnu fazu izrade nacrta zakona koji podrazumevaju sistemske reforme, u cilju zauzimanja stavova o principima i ključnim pitanjima reforme.

Polustrukturirani intervju

Član 8

Polustrukturirani intervju je metod konsultacija koji omogućava individualan pristup ispitanicima i razgovor o poverljivim i osetljivim temama, bitnim za prikupljanje podataka i iznošenje stavova koji se nerado iznose u javnosti.

Pre početka intervjua okvirno se definiše tema, a tokom intervjua se formulišu specifična pitanja, koja najčešće nisu unapred pripremljena, već proističu iz samog intervjua.

Panel

Član 9

Panel je metod konsultacija koja podrazumeva obrazovanje grupa subjekata sa kojima se periodično obavljaju konsultacije korišćenjem upitnika.

Upitnici mogu biti polustrukturirani, ako sadrže deo sa zatvorenim pitanjima i deo sa otvorenim pitanjima ili mogu biti zatvorenog tipa, ako imaju nepromenljiv broj pitanja i mogućih odgovora.

Paneli su pogodni za praćenje efekata zakona.

Anketa

Član 10

Anketa je metod konsultacija zasnovan na strukturiranim zatvorenim upitnicima, kojima se intervjuiše reprezentativni uzorak ispitanika.

Anketa se sprovodi da bi se što pouzdanije utvrdilo činjenično stanje i prikupili stavovi što većeg broja ispitanika, a u cilju pribavljanja kvantitativnih podataka potrebnih za analizu određene mere.

S obzirom na to da ne omogućavaju dvosmernu komunikaciju, niti neposredan kontakt, ankete nisu metod konsultacija kojim se mogu prikupiti pouzdane informacije o komplikovanim i delikatnim pitanjima.

Anketa se može sprovesti putem interneta, telefonski, poštom ili direktnim razgovorom.

Prikupljanje komentara

Član 11

Prikupljanje komentara je metod konsultacija koji se često primenjuje u odnosu na subjekte na koje se zakon neposredno odnosi.

Ovaj metod podrazumeva, objavljivanje, nacrta zakona i/ili pripadajućeg materijala kako bi se u utvrđenim rokovima prikupili pismeni komentari zainteresovanih učesnika.

Ovaj metod je jeftin i omogućava pribavljanje detaljnih mišljenja. Osnovni nedostatak ovog metoda je što nije reprezentativan, s obzirom da kapacitete za izradu sveobuhvatnih stručnih mišljenja imaju uglavnom velika pravna lica i udruženja. Takođe, ovaj metod podrazumeva dosta vremena za analizu prikupljenih komentara.

Izveštaj o sprovedenim konsultacijama

Član 12

Nadležni organ sačinjava izveštaj nakon što sprovede sve metode konsultacija za koje se odlučio u konkretnom slučaju.

Izveštaj sadrži pregled osnovnih pitanja koja su se javila tokom konsultacija, prikaz stavova koje su povodom tih pitanja zastupali učesnici konsultacija, kao i stavove koje je povodom tih pitanja na kraju zauzeo nadležni organ državne uprave.

Izveštaj iz stava 2. ovog člana, objavljuje se na internet strani predlagača i na veb aplikaciji eKonsultacije, najkasnije u roku od 15 dana od dana okončanja konsultacija.

Navodi iz izveštaja o sprovedenim konsultacijama mogu se koristiti prilikom izrade obrazloženja nacrta zakona i izveštaja o sprovedenoj analizi efekata zakona.

Posebni slučajevi od značaja za sprovođenje konsultacija

Član 13

Ako je donošenje zakona uslovljeno hitnim okolnostima koje utiču ili mogu uticati na život, zdravlje i bezbednost građana, imovinu ili potrebe usvajanja budžeta, bezbednost zemlje i rad organa i organizacija, kao i ispunjenje međunarodnih obaveza i usklađivanje zakona s propisima Evropske unije, a cilj zakona je otklanjanje štetnih posledica koje povodom toga mogu nastati ili su već nastale, organ državne uprave sprovodi konsultacije na način i u meri u kojoj je to moguće, shodno pravilima propisanim ovim pravilnikom.

Smatra se da se konsultacije ne sprovode vezano za zakonska rešenja kojima se vrši kodifikacija ili na drugi način objedinjuju ili reorganizuju odredbe ili se prebacuju u druge delove zakona bez suštinskih izmena, ako se zakonska rešenja usklađuju sa odredbama već usvojenog drugog zakona, ako se samo ispravljaju pravopisne, gramatičke ili tehničke greške i slično.

Shodna primena

Član 14

Odredbe ovog pravilnika shodno se primenjuju u postupku pripreme podzakonskih akata propisanih zakonom kojim se uređuje državna uprava.

Stupanje na snagu

Član 15

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".