PRAVILNIKO NAČINU SPROVOĐENJA REVIZIJE I PROVERE I SASTAVU STRUČNOG TIMA ZA SPROVOĐENJE REVIZIJE I PROVERE("Sl. glasnik RS", br. 52/2019) |
Ovim pravilnikom se uređuju način sprovođenja revizije projekata puta sa aspekta bezbednosnih karakteristika puta (u daljem tekstu: revizija) i provere bezbednosti saobraćaja na putu (u daljem tekstu: provera), sadržaj izveštaja o reviziji i izveštaja o proveri, sastav stručnog tima i uslove koje ispunjavaju članovi stručnog tima za sprovođenje revizije i provere.
Naručilac revizije je upravljač puta ili investitor infrastrukturnog projekta koji sprovodi nabavku projekata izgradnje novog puta ili projekata rekonstrukcije postojećeg puta.
Naručilac revizije pokreće i realizuje nabavku izbora stručnog tima za reviziju.
Naručilac revizije obaveštava projektanta o izabranom stručnom timu za reviziju.
Revizija se sprovodi za sve projekte izgradnje novog puta i za projekte rekonstrukcije postojećeg puta, u svim fazama projektovanja, i to za:
1) Idejni projekat;
2) Projekat za građevinsku dozvolu;
3) Projekat za izvođenje i
4) Projekat izvedenog objekta - neposredno pre puštanja u eksploataciju i posle puštanja u eksploataciju.
Revizija se sprovodi pre tehničke kontrole projekata za građevinsku dozvolu, odnosno pre stručne kontrole idejnih projekata od strane Republičke revizione komisije. Izveštaj o reviziji čini sastavni deo dokumentacije za tehničku kontrolu projekata za građevinsku dozvolu, odnosno stručnu kontrolu idejnih projekata.
Za reviziju projekata za izvođenje i projekata izvedenog objekta se imenuje isti stručni tim.
Sastavni deo izveštaja o reviziji nakon puštanja puta u eksploataciju je i detaljna analiza saobraćajnih nezgoda koje su se dogodile posle puštanja puta u eksploataciju.
Komunikacija između stručnog tima za reviziju i projektanta se ostvaruje preko naručioca.
Ukoliko u prethodnoj fazi projekta nije vršena revizija, vrši se kombinovana revizija za trenutnu i prethodnu fazu projektovanja.
Kombinovana revizija se izvodi u trenutnoj fazi projektovanja, a pre davanja saglasnosti naručioca na predloženo projektno rešenje.
Za potrebe kombinovane revizije, pored izveštaja o reviziji, sačinjava se i međuizveštaj o reviziji.
Međuizveštaj o reviziji sadrži sve delove kao i izveštaj o reviziji i služi kao osnova za usvajanje konačnog projektnog rešenja u trenutnoj fazi projektovanja.
Revizija u fazi projektovanja se ponavlja u celosti, ukoliko je došlo do značajnih izmena projekta u odnosu na prethodnu tehničku dokumentaciju na koju je urađena revizija, odnosno ukoliko više manjih izmena mogu ugroziti bezbednost saobraćaja.
Naručilac revizije može proširiti obim revizije kako bi detaljnije sagledao probleme bezbednosti saobraćaja.
Manje izmene tehničke dokumentacije zahtevaju revizije projekta samo na elementima na kojima su vršene izmene.
U slučaju da je naručilac revizije investitor infrastrukturnog objekta, stručni tim za reviziju odobrava upravljač javnog puta.
Naručilac revizije obezbeđuje stručnom timu za reviziju tehničku dokumentaciju, uključujući i izveštaje o ranijim proverama ili revizijama koji su značajni za predmetnu reviziju i prema potrebi, organizuje sastanak sa rukovodiocem stručnog tima za reviziju, pre početka revizije.
Nakon sprovedene revizije od strane stručnog tima, naručilac revizije iz stava 1. ovog člana pregleda izveštaj o reviziji, a posebno preporuke stručnog tima za reviziju i:
1) dostavlja projektantu (ako se radi o reviziji projekta), odnosno projektantu i izvođaču radova na putu (ako se revizija vrši neposredno pre puštanja u eksploataciju ili neposredno posle puštanja u eksploataciju), izveštaj o reviziji i traži od projektanta/izvođača radova da se izjasni o preporukama stručnog tima za reviziju;
2) po potrebi, organizuje sastanak sa stručnim timom za reviziju ili sastanak sa projektantom i stručnim timom za reviziju, radi pojašnjenja preporuka i izjašnjenja;
3) odlučuje o prihvatanju, delimičnom prihvatanju ili neprihvatanju preporuka stručnog tima za reviziju i obrazlaže svoje odluke o delimičnom prihvatanju ili neprihvatanju preporuka;
4) dostavlja nadležnom organu za saobraćaj izveštaj o reviziji, preporukama i izjašnjenjima i traži konačnu odluku o preporukama koje naručilac revizije nije prihvatio;
5) dostavlja stručnom timu za reviziju izjašnjenja o preporukama i
6) pokreće proceduru za otklanjanje nedostataka po prihvaćenim preporukama iz izveštaja o reviziji, do sledeće faze projektovanja.
Za revizije projekata javnih puteva u kojima je naručilac investitor infrastrukturnog projekta iz člana 2. ovog pravilnika, izveštaj o reviziji, kao i konačna odluka investitora se šalje upravljaču javnog puta na saglasnost. Upravljač puta donosi mišljenje na konačnu odluku investitora. Investitor je obavezan da prihvati mišljenje upravljača javnog puta.
Upravljač puta prati sprovođenje preporuka i efekte sprovedenih mera.
Stručni tim za reviziju je dužan da:
1) stručno, savesno i detaljno izvrši reviziju, u skladu sa zakonom, ovim pravilnikom, stečenim znanjem, iskustvom i najboljom praksom bezbednosti saobraćaja;
2) analizira sve delove projektne dokumentacije sa aspekta svih učesnika u saobraćaju (putnička vozila, teretna vozila, autobusi, motociklisti, pešaci, biciklisti, jahači, teraoci stoke). Posebnu pažnju stručni tim će posvetiti ranjivim učesnicima kao što su mladi, stari i osobe sa posebnim potrebama;
3) sastavi izveštaj o reviziji i dostavi ga naručiocu revizije;
4) proveri, da li su i kako su bile uzete u obzir preporuke stručnog tima revizora u prethodnim fazama projektovanja;
5) identifikuje nepravilnosti u projektu puta koje mogu doprineti nastanku saobraćajnih nezgoda ili uvećati posledice saobraćajnih nezgoda na putu;
6) za ustanovljene nepravilnosti, predloži mere unapređenja (preporuke) i
7) proceni cenu koštanja sprovođenja preporuka i očekivane efekte sprovedenih mera.
Svi članovi stručnog tima posećuju objekat koji je predmet revizije i zajedno vrše pregled objekta. Naručilac revizije može zahtevati pregled objekta u dnevnim i noćnim uslovima, kao i u specifičnim uslovima za objekat revizije (saobraćajni uslovi, sneg, magla, itd.).
Prema potrebi, naručilac revizije može zahtevati od stručnog tima za reviziju da održe sastanke sa predstavnicima naručioca, projektanata, saobraćajne policije, održavanja, lokalne samouprave i drugim zainteresovanim subjektima u bezbednosti saobraćaja. Rukovodilac stručnog tima za reviziju sačinjava zapisnike sa održanih sastanaka i dostavlja ih naručiocu revizije.
Prilikom davanja mera unapređenja, stručni tim sagledava vrstu i fazu projekta, strateške odluke vezane za projekat, odstupanje od standarda i ostale bitne činjenice koje mogu uticati na reviziju.
Izveštaj o reviziji potpisuju svi članovi stručnog tima za reviziju.
Rukovodilac stručnog tima za reviziju prisustvuje sastanku koji organizuje naručilac revizije i obrazlaže izveštaj o reviziji ili pojedine delove izveštaja.
Na zahtev naručioca revizije, projektant se izjašnjava o predloženim merama unapređenja sa aspekta mogućnosti izvođenja.
Projektant se izjašnjava u fazi idejnog projekta, projekta za građevinsku dozvolu i projekta za izvođenje.
Izjašnjenje o predlozima za unapređenje projektant šalje naručiocu revizije na razmatranje.
Ukoliko se naručilac revizije složi sa sadržajem izjašnjenja projektanta, takav stav se unosi u obrazac povratnih informacija i dostavlja stručnom timu za reviziju. Ukoliko proceni da je to potrebno, naručilac će organizovati sastanak sa stručnim timom za reviziju i projektantom, radi pojašnjenja i usaglašavanja stavova.
Provera se odnosi na puteve i ulice u eksploataciji i sprovode se sa ciljem provere elemenata postojećeg puta sa aspekta bezbednosti saobraćaja na putu, mogućeg uticaja radova na putevima na bezbednost saobraćaja, kao i sprečavanja saobraćajnih nezgoda i njihovih posledica.
Provere mogu biti:
1) periodične provere i
2) ciljane provere.
Na mreži državnih puteva I reda sprovode se periodične provere najmanje jednom u periodu od pet godina.
Ciljane provere se sprovode za delove javnih puteva i ulica na kojima je zabeleženo nagomilavanje saobraćajnih nezgoda, odnosno zabeležen veći rizik stradanja.
Provera se sprovodi u skladu sa Zakonom o putevima i ovim pravilnikom.
Na prolasku državnog puta kroz naselje proveru obezbeđuje upravljač državnog puta, a pokretanje procedure za otklanjanje nedostataka po prihvaćenim preporukama iz izveštaja o proveri koje se odnose na mere održavanja, sprovode upravljač državnog puta odnosno upravljač ulice, u skladu sa nadležnostima propisanim Zakonom o putevima.
Naručilac provere pokreće i realizuje nabavku izbora stručnog tima za proveru.
Naručilac provere je upravljač javnog puta ili investitor infrastrukturnog objekta za čiju izgradnju je javni put korišćen.
Naručilac provere će obezbediti da se prioritetno primene niskobudžetne i visoko efikasne mere na putevima sa niskim nivoom bezbednosti saobraćaja.
Stručni tim za proveru analizira identifikovane opasnosti i daje preporuke za unapređenje koje se, prvenstveno odnose na održavanje puta, u cilju smanjivanja rizika saobraćajnih nezgoda, odnosno smanjivanja njihovih posledica.
Ukoliko poseduje, naručilac provere obezbeđuje stručnom timu za proveru izveštaje o prethodnim revizijama i proverama koji su značajni za predmetnu proveru i prema potrebi, organizuje sastanak sa rukovodiocem stručnog tima za proveru, pre početka provere. Pored tehničke dokumentacije upravljač javnog puta će dostaviti sve relevantne rezultate istraživanja u oblasti bezbednosti saobraćaja vezano za predmetnu deonicu sa kojima raspolaže.
Nakon sprovedene provere od strane stručnog tima, Naručilac provere iz stava 1. ovog člana pregleda izveštaj o proveri, a posebno preporuke stručnog tima za proveru bezbednosti saobraćaja na putu i:
1) izjašnjava se o preporukama iz izveštaja o proveri;
2) dostavlja stručnom timu za proveru izjašnjenja o preporukama;
3) po potrebi, organizuje sastanak sa stručnim timom za proveru, posle završene provere;
4) u roku od 90 dana od dana dobijanja izveštaja, pokreće proceduru za otklanjanje nedostataka po prihvaćenim preporukama iz izveštaja o proveri;
5) u slučaju nemogućnosti postupanja po preporukama iz izveštaja, u roku od 30 dana od dobijanja izveštaja, dostavlja obrazloženje nadležnom organu za poslove saobraćaja;
6) postupa po konačnom mišljenju nadležnog organa za poslove saobraćaja u vezi sa preporukama iz izveštaja o proveri bezbednosti saobraćaja i o tome izveštava nadležni organ za saobraćaj;
7) prati sprovođenje preporuka iz izveštaja o proveri bezbednosti saobraćaja i prati efekte sprovedenih mera.
Stručni tim za proveru je dužan da:
1) stručno, savesno i detaljno izvrši proveru, u skladu sa zakonom, ovim pravilnikom, stečenim znanjem, iskustvom i najboljom praksom bezbednosti saobraćaja;
2) sastavi izveštaj o proveri i dostavi ga naručiocu provere;
3) u izveštaju o proveri navede i opiše sve ustanovljene nepravilnosti, potencijalne probleme bezbednosti saobraćaja i moguće opasnosti (rizike po učesnike u saobraćaju);
4) predloži i obrazloži preporuke - mere za otklanjanje ili umanjivanje potencijalnih rizika u saobraćaju, odnosno ublažavanje posledica ustanovljenih opasnosti, a posebno mere koje se odnose na održavanje;
5) posebno navede mere koje su neophodne da se hitno izvrše za potrebe otklanjanja neposredne opasnosti;
6) proceni cenu i očekivane efekte predloženih mera.
Svi članovi stručnog tima za proveru vrše posetu predmetnom putu i vrše pregled u dnevnim i noćnim uslovima, kao i u specifičnim uslovima za predmetni put odnosno deonicu (saobraćajni uslovi, sneg, magla, itd.).
Prema potrebi, naručilac provere može zahtevati od stručnog tima za proveru da održe sastanke sa predstavnicima naručioca, saobraćajne policije, održavanja, lokalne samouprave i drugim zainteresovanim subjektima u bezbednosti saobraćaja. Rukovodilac stručnog tima za proveru sačinjava zapisnike sa održanih sastanaka i dostavlja ih naručiocu provere.
Rukovodilac stručnog tima za proveru, na zahtev naručioca, dolazi na sastanak i obrazlaže Izveštaj o proveri ili pojedine delove izveštaja.
Svi članovi stručnog tima za proveru potpisuju Izveštaj o proveri.
Stručni tim za reviziju priprema i predaje naručiocu pisani izveštaj o reviziji koji sadrži i preporuke - mere koje se odnose na bezbednost saobraćaja. Izveštaj se piše u formi problem/predlog.
Izveštaj o reviziji treba da sadrži najmanje sledeće delove:
1) naslovna strana sa podacima o projektu, naručiocu i stručnom timu za reviziju, fazi u kojoj se radi revizija, jedinstveni broj dokumenta, kao i status izveštaja (radna verzija/konačna verzija);
2) beleške o izmenama i dopunama izveštaja;
3) sadržaj izveštaja;
4) uvod sa kratkim opisom projekta;
5) opis lokacije predmetnog puta;
6) kratke podatke o reviziji projekta: ko je naručilac revizije, način nabavke usluge, izabrani stručni tim za reviziju, datumi (pokretanja nabavke, dostavljanja tehničke dokumentacije na reviziju, datum predaje izveštaja revizije);
7) podatke o rukovodiocu i članovima stručnog tima za reviziju, kao i podatke o pridruženim članovima;
8) podatke o prisutnima na obilasku terena, datum i vreme obilaska, vreme provedeno na terenu, uslovi tokom posete terena (vremenske prilike, saobraćajni uslovi, itd.);
9) opis i obrazloženje potencijalnih problema bezbednosti saobraćaja koje je stručni tim uočio u tehničkoj dokumentaciji;
10) izvod iz projekta kojim se pokazuje uočeni problem i za koji se daje predlog za otklanjanje, a po mogućnosti i fotografiju sa terena koja predstavlja opisani problem;
11) predloge za otklanjanje ili smanjenje negativnih uticaja uočenih problema (opis predloga, a po mogućnosti i fotografiju ili skicu);
12) uočene probleme koji se odnose na bezbednost saobraćaja, ali nisu u domenu predmetnog projekta, sa navedenim opisom problema i predlogom mera za otklanjanje uzroka ili umanjenje posledica;
13) izjave članova stručnog tima za reviziju o vršenju nezavisne, stručne i sistematske revizije projekta puta sa aspekta bezbednosnih karakteristika puta;
14) popunjen obrazac povratnih informacija sa problemima koji se odnose na tehničku dokumentaciju projekta;
15) popis pregledanih dokumenata i crteža tehničke dokumentacije korišćenih za potrebe revizije i
16) priloge u okviru izveštaja.
Specifični problemi bezbednosti saobraćaja treba da obuhvate najmanje probleme koji se odnose na sledeće elemente:
1) funkcija puta;
2) poprečni profil;
3) pružanje puta;
4) raskrsnice;
5) pristup javnim i privatnim objektima/sadržajima;
6) ranjivi učesnici u saobraćaju;
7) saobraćajna signalizacija i osvetljenje i
8) oprema puta i elementi pasivne bezbednosti.
Stručni tim za proveru najvažnije nalaze provere sistematizuje u pisani izveštaj o proveri koji dostavlja naručiocu.
Izveštaj o proveri treba da sadrži najmanje sledeće delove:
1) naslovna strana sa podacima o putu, upravljaču puta, stručnom timu za proveru, jedinstveni broj dokumenta, kao i status izveštaja (radna verzija/konačna verzija);
2) beleške o izmenama i dopunama;
3) sadržaj izveštaja;
4) uvod sa kratkim opisom predmetnog puta/deonice;
5) kratke podatke o nabavci provere;
6) način nabavke usluge, izabrani stručni tim za proveru;
7) datumi pokretanja nabavke i predaje izveštaja o proveri;
8) podatke o rukovodiocu i članovima stručnog tima za proveru, kao i podatke o pridruženim članovima;
9) specifične probleme bezbednosti saobraćaja;
10) podatke o prisutnima na obilasku terena, datum i vreme obilaska, vreme provedeno na terenu, uslovi tokom posete terena (vremenske prilike, saobraćajni uslovi, itd.);
11) konkretne potencijalne probleme bezbednosti saobraćaja, a posebno probleme koji su u vezi sa održavanjem puta (opis i obrazloženje problema);
12) predloge za otklanjanje ili smanjivanje negativnih uticaja uočenih problema (opis predloga, fotografiju ili skicu primera rešenja);
13) izjave članova stručnog tima za proveru o vršenju nezavisne, stručne i sistematske provere;
14) popunjen obrazac povratnih informacija sa uočenim potencijalnim problemima i preporukama i
15) ostale priloge - dodatke izveštaju.
Specifični problemi bezbednosti saobraćaja treba da obuhvate najmanje probleme koji se odnose na sledeće elemente:
1) funkcija puta;
2) pružanje puta i poprečni presek;
3) priključci, raskrsnice i petlje;
4) ranjivi učesnici;
5) osvetljenje;
6) saobraćajni znakovi i oznake na putu;
7) svetlosna signalizacija;
8) objekti, bezbedne zone pored puta i sistemi za zadržavanje vozila;
9) kolovoz;
10) mostovi i tuneli i
11) ostali elementi (parkiranje, učešće teških teretnih vozila, zaslepljivanje, zone radova, aktivnosti pored puta, ITS oprema, biljni i životinjski svet u okolini puta, zone škola, itd.).
VI SASTAV STRUČNOG TIMA ZA SPROVOĐENJE REVIZIJE I PROVERE
Reviziju vrši stručni tim za reviziju koji se sastoji od najmanje 2 člana od kojih je jedan rukovodilac stručnog tima. Stručni tim za reviziju u svom sastavu ima najmanje:
1) jednog revizora saobraćajne struke i
2) jednog revizora građevinske struke.
Pored revizora, u radu stručnog tima za reviziju, kao članovi, mogu učestvovati i stručnjaci saobraćajne i građevinske struke koji nisu licencirani za poslove revizije.
Ukoliko se radi o specifičnim poslovima, naručilac može zahtevati da se u rad stručnog tima za reviziju, kao članovi, uključe i stručnjaci drugih profila (stručnjaci elektro struke, stručnjaci za odvodnjavanje, za hortikulturu itd.).
Proveru sprovodi stručni tim koji se sastoji od najmanje 2 člana od kojih je jedan rukovodilac stručnog tima. Stručni tim za proveru u svom sastavu ima najmanje:
1) jednog proveravača saobraćajne struke i
2) jednog proveravača građevinske struke.
Pored proveravača, u radu stručnog tima za proveru, kao članovi, mogu učestvovati i stručnjaci saobraćajne i građevinske struke koji nisu licencirani za poslove provere.
Ukoliko se radi o specifičnim poslovima, naručilac provere može zahtevati da se u rad tima za proveru uključe i stručnjaci drugih profila (stručnjaci elektro struke, stručnjaci za odvodnjavanje, za hortikulturu itd.) i drugih institucija (organ nadležan za poslove saobraćaja, saobraćajna inspekcija, saobraćajna policija itd.). Rukovodilac i članovi stručnog tima za reviziju i stručnog tima za proveru, pre odluke o imenovanju, dostavljaju naručiocu izjavu o nezavisnosti u kojoj se izjašnjavaju da nisu bili uključeni u postupke projektovanja ili izgradnje puta, niti u proces održavanja puta koji je predmet izrade izveštaja.
VII USLOVI KOJE MORAJU DA ISPUNJAVAJU ČLANOVI STRUČNOG TIMA ZA REVIZIJU I PROVERU
Rukovodilac stručnog tima za reviziju, odnosno proveru mora da poseduje važeću licencu za vršenje revizije, odnosno provere sa aspekta bezbednosnih karakteristika puta.
Rukovodilac stručnog tima za reviziju mora da dokaže da je učestvovao u najmanje tri revizije, odnosno provere, u prethodne tri godine u zemlji ili inostranstvu. Dokaz o završenim revizijama, odnosno proverama u zemlji ili inostranstvu vođa stručnog tima dostavlja naručiocu u fazi podnošenja ponuda, u formi zahtevanoj od strane naručioca.
Član stručnog tima za reviziju i proveru ne može da bude lice koje učestvuje u drugom ugovoru sa upravljačem puta na poslovima projektovanja, revizije projekata puta sa aspekta bezbednosnih karakteristika puta, proveri bezbednosti saobraćaja na putu, identifikaciji opasnih mesta na državnim deonicama, nezavisnim ocenama uticaja puta na saobraćajne nezgode sa poginulim licima ili drugom sličnom ugovoru, a koji može da utiče na realizaciju ugovora za reviziju i proveru.
Član stručnog tima za reviziju, odnosno proveru ne može da bude lice koje ima mogućnost odlučivanja o reviziji projekata puta sa aspekta bezbednosnih karakteristika puta, odnosno proveri bezbednosti saobraćaja na putu i lice koje je zaposleno kod naručioca revizije, odnosno provere.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".