PRAVILNIKO NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU ZA GIMNAZIJU("Sl. glasnik SRS - Prosvetni glasnik", br. 5/90 i "Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 3/91, 3/92, 17/93, 2/94, 2/95, 8/95, 23/97, 2/2002, 5/2003, 10/2003, 11/2004, 18/2004, 24/2004, 3/2005, 11/2005, 2/2006, 6/2006, 12/2006, 17/2006, 1/2008, 8/2008, 1/2009, 3/2009, 10/2009, 5/2010, 7/2011, 4/2013, 14/2013, 17/2013, 18/2013, 5/2014, 4/2015, 18/2015, 11/2016, 13/2016 - ispr., 10/2017 - ispr. i 12/2018 - dr. pravilnik, "Sl. glasnik RS", br. 30/2019 - dr. pravilnik i "Sl. glasnik - Prosvetni glasnik", br. 8/2019 - dr. pravilnik) |
Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program opšteg tipa i gimnazije sa društveno-jezičkim i prirodno-matematičkim smerom.
Nastavni plan i program iz stava 1. ovog člana sastavni su deo ovog pravilnika.
I PLAN OBRAZOVANJA ZA PREDMETE I RAZREDA GIMNAZIJE
Plan obrazovanja za predmete I razreda jednak je za gimnaziju opšteg tipa i gimnaziju sa društveno-jezičkim, odnosno prirodno-matematičkim smerom.
Broj časova nastave srpskog jezika i književnosti iznosi po četiri časa sedmično sa 148 časova godišnje.
U gimnaziji u kojoj učenici stiču obrazovanje na jeziku narodnosti, broj časova srpskog jezika i književnosti u I razredu iznosi po dva časa sedmično sa 74 časova godišnje.
U gimnaziji u kojoj učenici stiču obrazovanje na albanskom, mađarskom, rumunskom, bugarskom, rusinskom, odnosno slovačkom jeziku, broj časova nastave jezika narodnosti iznosi po četiri časa sedmično sa 148 časova godišnje.
Za prvi i drugi strani jezik broj časova nastave engleskog, francuskog, ruskog, nemačkog, španskog i italijanskog jezika iznosi po dva časa sedmično sa 74 časa godišnje.
Broj časova nastave latinskog jezika u I razredu iznosi po dva časa sedmično sa 74 časa godišnje.
Broj časova nastave istorije iznosi po dva časa sedmično sa 70 časova godišnje.
Broj časova nastave geografije iznosi po dva časa sedmično sa 74 časa godišnje.
Broj časova biologije iznosi po dva časa sedmično sa 74 časa godišnje.
Broj časova nastave matematike iznosi po četiri časa sedmično sa 148 časova godišnje.
Broj časova nastave fizike iznosi po dva časa sedmično sa 74 časa godišnje.
Broj časova nastave hemije iznosi po dva časa sedmično sa 74 časa godišnje.
Broj časova nastave računarstva i informatike u I razredu gimnazije opšteg tipa, društveno-jezičkog smera i prirodno-matematičkog smera iznosi po dva časa vežbi nedeljno sa 74 časa vežbi godišnje.
Broj časova nastave muzičke kulture iznosi po jedan čas sedmično sa 37 časova godišnje.
Broj časova nastave likovne kulture iznosi po jedan čas sedmično sa 37 časova godišnje.
Broj časova fizičkog vaspitanja iznosi po dva časa sedmično sa 74 časa godišnje.
Programi obrazovanja za predmete iz čl. 3. do 16. ovog pravilnika sastavni su deo ovog pravilnika.
II PLAN OBRAZOVANJA ZA PREDMETE II, III I IV RAZREDA GIMNAZIJE OPŠTEG TIPA
Broj časova nastave srpskog jezika i književnosti u II razredu iznosi po četiri časa sedmično sa 140 časova godišnje, u III razredu po četiri časa sedmično sa 144 časa godišnje i IV razredu po četiri časa sedmično sa 128 časova godišnje.
U gimnaziji u kojoj učenici stiču obrazovanje na jeziku narodnosti, broj časova nastave srpskog jezika i književnosti u II razredu iznosi po dva časa sedmično sa 70 časova godišnje, u III razredu po dva časa sedmično sa 72 časa godišnje i u IV razredu sa dva časa sedmično po 64 časa godišnje.
U gimnaziji u kojoj učenici stiču obrazovanje na albanskom, mađarskom, rumunskom, bugarskom, rusinskom, odnosno slovačkom jeziku broj časova nastave jezika narodnosti iznosi u II razredu po četiri časa sedmično sa 140 časova godišnje, u III razredu po četiri časa sedmično sa 144 časa godišnje i u IV razredu po četiri časa sedmično sa 128 časova godišnje.
Za prvi strani jezik broj časova nastave engleskog, francuskog, ruskog, nemačkog, španskog i italijanskog jezika u II razredu iznosi po dva časa sedmično sa 70 časova godišnje, u III razredu po četiri časa sedmično sa 144 časa godišnje i IV razredu po tri časa sedmično sa 96 časova godišnje.
Za drugi strani jezik broj časova nastave engleskog, francuskog, ruskog, nemačkog i španskog jezika u II iznosi po dva časa sedmično sa 70 časova godišnje, u III razredu po dva časa sedmično sa 72 časa godišnje i IV razredu po dva časa sedmično sa 72 časa godišnje.
Broj časova nastave latinskog jezika u II razredu iznosi po dva časa sedmično sa 70 časova godišnje.
Broj časova nastave ustava i prava građana u IV razredu iznosi po jedan čas sedmično sa 32 časa godišnje.
Broj časova nastave sociologije u IV razredu iznosi po dva časa sedmično sa 64 časa godišnje.
Broj časova nastave psihologije u II razredu iznosi po dva časa sedmično sa 70 časova godišnje.
Broj časova nastave filozofije u III razredu iznosi po dva časa sedmično sa 72 časa godišnje i u IV razredu po tri časa sedmično sa 96 časova godišnje.
Broj časova nastave istorije u II razredu iznosi po dva časa sedmično sa 70 časova godišnje, u III razredu po dva časa sedmično sa 72 časa godišnje u IV razredu po dva časa sedmično sa 64 časa godišnje.
Broj časova nastave geografije u II razredu iznosi po dva časa sedmično sa 70 časova godišnje i III razredu po dva časa sedmično sa 72 časa godišnje.
Broj časova nastave biologije u II razredu iznosi po dva časa sedmično sa 70 časova godišnje, u III razredu po dva časa sedmično sa 72 časa godišnje i IV razredu po dva časa sedmično sa 64 časa godišnje.
Broj časova nastave matematike u II razredu iznosi po četiri časa sedmično sa 140 časova godišnje, u III razredu po četiri časa sedmično sa 144 časa godišnje i IV razredu po četiri časa sedmično sa 128 časova godišnje.
Broj časova nastave fizike u II razredu iznosi po dva časa sedmično sa 70 časova godišnje, u III razredu po tri časa sedmično sa 108 časova godišnje i u IV razredu po dva časa sedmično sa 64 časa godišnje.
Broj časova nastave hemije u II razredu iznosi po dva časa sedmično sa 70 časova godišnje, u III razredu po dva časa sedmično sa 72 časa godišnje i u IV razredu po dva časa sedmično sa 64 časa godišnje.
Broj časova nastave muzičke kulture u II razredu iznosi po jedan čas sedmično sa 35 časova godišnje.
Broj časova nastave likovne kulture u II razredu iznosi po jedan čas sedmično sa 35 časova godišnje.
Broj časova fizičkog vaspitanja u II razredu iznosi po dva časa sedmično sa 70 časova godišnje, u III razredu po dva časa sedmično sa 72 časa godišnje i IV razredu po dva časa sedmično sa 64 časa godišnje.
Broj časova nastave računarstva i informatike u II razredu iznosi 60 časova vežbi godišnje.
III PLAN OBRAZOVANJA ZA PREDMETE II, III I IV RAZREDA GIMNAZIJE SA DRUŠTVENO-JEZIČKIM SMEROM
Broj časova nastave srpskog jezika i književnosti u II razredu iznosi po četiri časa sedmično sa 140 časova godišnje, u III razredu po pet časova sedmično sa 180 časova godišnje i IV razredu po pet časova sedmično sa 160 časova godišnje.
U gimnaziji u kojoj učenici stiču obrazovanje na jeziku narodnosti, broj časova nastave srpskog jezika i književnosti u II razredu iznosi po dva časa sedmično sa 70 časova godišnje, u III razredu po dva časa sedmično sa 72 časa godišnje i u IV razredu sa dva časa sedmično po 64 časa godišnje.
U gimnaziji u kojoj učenici stiču obrazovanje na albanskom, mađarskom, rumunskom, bugarskom, rusinskom, odnosno slovačkom jeziku broj časova nastave jezika narodnosti iznosi u II razredu po četiri časa sedmično sa 140 časova godišnje, u III razredu po pet časova sedmično sa 180 časova godišnje i IV razredu po pet časova sedmično sa 160 časova godišnje.
Za prvi strani jezik broj časova nastave engleskog, francuskog, ruskog, nemačkog, španskog i italijanskog jezika u II razredu iznosi po tri časa sedmično sa 105 časova godišnje, u III razredu po pet časova sedmično sa 180 časova godišnje i IV razredu po četiri časa sedmično sa 128 časova godišnje.
Za drugi strani jezik broj časova nastave engleskog, francuskog, ruskog, nemačkog i španskog jezika u II iznosi po dva časa sedmično sa 70 časova godišnje, u III razredu po dva časa sedmično sa 72 časa godišnje i IV razredu po dva časa sedmično sa 64 časa godišnje.
Broj časova nastave latinskog jezika u II razredu iznosi po dva časa sedmično sa 70 časova godišnje.
Broj časova nastave ustava i prava građana u IV razredu iznosi po jedan čas sedmično sa 32 časa godišnje.
Broj časova nastave sociologije u IV razredu iznosi po tri časa sedmično sa 96 časova godišnje.
Broj časova nastave psihologije u II razredu iznosi po dva časa sedmično sa 70 časova godišnje.
Broj časova nastave filozofije u III razredu iznosi po dva časa sedmično sa 72 časa godišnje i u IV razredu po tri časa sedmično sa 96 časova godišnje.
Broj časova nastave istorije u II razredu iznosi po dva časa sedmično sa 70 časova godišnje, u III razredu po tri časa sedmično sa 108 časova godišnje i IV razredu po tri časa sedmično sa 96 časova godišnje.
Broj časova nastave geografije u II razredu iznosi po dva časa sedmično sa 70 časova godišnje, i III razredu po dva časa sedmično sa 72 časa godišnje.
Broj časova nastave biologije u II razredu iznosi po dva časa sedmično sa 70 časova godišnje i u III razredu po dva časa sedmično sa 72 časa godišnje.
Broj časova nastave matematike u II razredu iznosi po tri časa sedmično sa 105 časova godišnje, u III razredu po dva časa sedmično sa 72 časa godišnje i IV razredu po dva časa sedmično sa 64 časa godišnje.
Broj časova nastave fizike u II razredu iznosi po dva časa sedmično sa 70 časova godišnje, u III razredu po dva časa sedmično sa 72 časa godišnje i u IV razredu po dva časa sedmično sa 64 časa godišnje.
Broj časova nastave hemije u II razredu iznosi po dva časa sedmično sa 70 časa godišnje.
Broj časova nastave muzičke kulture u II razredu iznosi po jedan čas sedmično sa 35 časova godišnje, u III razredu po jedan čas sedmično sa 36 časova godišnje i IV razredu po jedan čas sedmično sa 32 časa godišnje.
Broj časova nastave likovne kulture u II razredu iznosi po jedan čas sedmično sa 35 časova godišnje, u III razredu po jedan čas sedmično sa 36 časova godišnje i IV razredu po jedan čas sedmično sa 32 časa godišnje.
Broj časova fizičkog vaspitanja u II razredu iznosi po dva časa sedmično sa 70 časova godišnje, u III razredu po dva časa sedmično sa 72 časa godišnje i IV razredu po dva časa sedmično sa 64 časa godišnje.
Broj časova nastave računarstva i informatike u III razredu iznosi jedan čas sedmično sa 36 časova godišnje i 30 časova vežbi.
IV PLAN OBRAZOVANJA ZA PREDMETE II, III I IV RAZREDA GIMNAZIJE SA PRIRODNO-MATEMATIČKIM SMEROM
Broj časova nastave srpskog jezika i književnosti u II razredu iznosi po tri časa sedmično sa 105 časova godišnje, u III razredu po tri časa sedmično sa 108 časova godišnje i IV razredu po četiri časa sedmično sa 128 časova godišnje.
U gimnaziji u kojoj učenici stiču obrazovanje na jeziku narodnosti, broj časova nastave srpskog jezika i književnosti u II razredu iznosi po dva časa sedmično sa 70 časova godišnje, u III razredu po dva časa sedmično sa 72 časa godišnje i u IV razredu sa dva časa sedmično po 64 časa godišnje.
U gimnaziji u kojoj učenici stiču obrazovanje na albanskom, mađarskom, rumunskom, bugarskom, rusinskom, odnosno slovačkom jeziku broj časova nastave jezika narodnosti iznosi u II razredu po tri časa sedmično sa 105 časova godišnje, u III razredu po tri časa sedmično sa 108 časova godišnje i IV razredu po četiri časa sedmično sa 128 časova godišnje.
Za prvi strani jezik broj časova nastave engleskog, francuskog, ruskog, nemačkog, španskog i italijanskog jezika u II razredu iznosi po dva časa sedmično sa 70 časova godišnje, u III razredu po dva časa sedmično sa 72 časa godišnje i IV razredu po dva časa sedmično sa 64 časa godišnje.
Za drugi strani jezik broj časova nastave engleskog, francuskog, ruskog, nemačkog i španskog jezika u II iznosi po dva časa sedmično sa 70 časova godišnje, u III razredu po dva časa sedmično sa 72 časa godišnje i IV razredu po dva časa sedmično sa 64 časa godišnje.
Broj časova nastave ustava i prava građana u IV razredu iznosi po jedan čas sedmično sa 32 časa godišnje.
Broj časova nastave sociologije u IV razredu iznosi po dva časa sedmično sa 64 časa godišnje.
Broj časova nastave psihologije u II razredu iznosi po dva časa sedmično sa 70 časova godišnje.
Broj časova nastave filozofije u III razredu iznosi po dva časa sedmično sa 72 časa godišnje i u IV razredu po dva časa sedmično sa 64 časa godišnje.
Broj časova nastave istorije u II razredu iznosi po dva časa sedmično sa 70 časova godišnje, u III razredu po dva časa sedmično sa 72 časa godišnje.
Broj časova nastave geografije u II razredu iznosi po dva časa sedmično sa 70 časova godišnje i III razredu po dva časa sedmično sa 72 časa godišnje.
Broj časova nastave biologije u II razredu iznosi po dva časa sedmično sa 70 časova godišnje, u III razredu po tri časa sedmično sa 108 časova godišnje i IV razredu po tri časa sedmično sa 96 časova godišnje.
Broj časova nastave matematike u II razredu iznosi po pet časova sedmično sa 175 časova godišnje, u III razredu po pet časova sedmično sa 180 časova godišnje i IV razredu po četiri časa sedmično sa 128 časova godišnje.
Broj časova nastave fizike u II razredu iznosi po tri časa sedmično sa 105 časova godišnje, u III razredu po tri časa sedmično sa 118 časova godišnje i u IV razredu po pet časova sedmično sa 160 časova godišnje.
Broj časova nastave hemije u II razredu iznosi po tri časa sedmično sa 105 časova godišnje, u III razredu po tri časa sedmično sa 108 časova godišnje i IV razredu po dva časa sedmično sa 64 časa godišnje.
Broj časova nastave muzičke kulture u II razredu iznosi po jedan čas sedmično sa 35 časova godišnje.
Broj časova nastave likovne kulture u II razredu iznosi po jedan čas sedmično sa 35 časova godišnje.
Broj časova fizičkog vaspitanja u II razredu iznosi po dva časa sedmično sa 70 časova godišnje, u III razredu po dva časa sedmično sa 72 časa godišnje i IV razredu po dva časa sedmično sa 64 časa godišnje.
Broj časova nastave računarstva i informatike u IV razredu iznosi jedan čas sedmično sa 32 časa godišnje i 30 časova vežbi.
Broj časova nastave verske nastave i građanskog vaspitanja, odnosno drugog predmeta etičko-humanističkog sadržaja u I, II, III i IV razredu iznosi po jedan čas nedeljno.
Verska nastava i građansko vaspitanje, odnosno drugi predmet etičko-humanističkog sadržaja ostvaruju se kao izborni predmeti.
Izuzetno od stava 2. ovog člana verska nastava i građansko vaspitanje ostvaruju se kao fakultativni predmeti za učenike koji su upisani u prvi razred gimnazije školske 2001-2002. godine.
1. Fakultativne nastavne aktivnosti
Broj časova nastave jezika drugog naroda ili narodnosti sa elementima nacionalne kulture u I razredu iznosi po dva časa sedmično sa 74 časa godišnje, u II razredu po dva časa sedmično sa 70 časova godišnje, u III razredu po dva časa sedmično sa 72 časa godišnje i u IV razredu po dva časa sedmično i 64 časa godišnje.
Broj časova nastave trećeg stranog jezika ima isti fond i raspored kao i jezik iz stava 1. ovog člana.
Nastava nacrtne geometrije, astronomije, likovne umetnosti, muzičke umetnosti, sociologije, kulture, razvojne psihologije, etike, scenske umetnosti, demografije, geologije, klasičnog grčkog jezika i opšte lingvistike predviđena je po dva časa sedmično sa 70 časova godišnje bez određenja razreda.
Nastava istorije umetnosti i pedagogije predviđena je po četiri časa sedmično sa 140 časova godišnje bez određenja razreda.
Program predmeta iz čl. 72. i 73. ovog pravilnika sastavni je deo ovog pravilnika.
Broj časova nastave iz predmeta Košarka iznosi tri časa sedmično, odnosno u I razredu 111 časova, u II - 105, III - 108 i IV - 96 časova godišnje.
Broj časova nastave iz predmeta Osnove sportskog novinarstva u III razredu iznosi jedan čas sedmično, odnosno 36 časova godišnje.
Broj časova nastave iz predmeta Osnove marketinga u sportu u IV razredu iznosi jedan čas sedmično, odnosno 32 časa godišnje.
2. Fakultativne vannastavne aktivnosti
Ekskurzije učenika predviđene su do tri dana u svakom od četiri razreda, stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika od 30 do 60 časova u svakom razredu, hor sa dva časa nedeljno, a kulturna javna delatnost škole sa dva radna dana u školskoj godini.
VI OSTALI OBLICI OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA
Osim nastave gimnazije ostvaruju dodatni, dopunski i pripremni rad do 60 časova u svakom razredu, društveno korisni rad od po dva radna dana u svakom razredu i za rad sa učeničkom zajednicom od 15 do 30 časova u svakom razredu.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Socijalističke Republike Srbije - Prosvetnom glasniku".
Samostalni član Pravilnika o izmenama i dopunama
Pravilnika
o planu obrazovanja i vaspitanja za gimnazije i program obrazovanja i vaspitanja
za I razred
("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 3/91)
Član 5
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije - Prosvetnom glasniku", a primenjivaće se od školske 1991/92 godine.
Samostalni član Pravilnika o izmenama i dopunama
Pravilnika
o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za gimnaziju
("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 3/92)
Član 25
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".
Samostalni članovi Pravilnika o dopunama
Pravilnika o nastavnom planu i programu za gimnaziju
("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 8/2008)
Član 3
Danom početka primene ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o nastavnom planu i programu ogleda italijanskog jezika kao drugog stranog jezika za gimnaziju ("Prosvetni glasnik", broj 4/01).
Član 5
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku", a primenjivaće se od školske 2008/2009. godine.
Samostalni član Pravilnika o izmeni
Pravilnika o nastavnom planu i programu za gimnaziju
("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 1/2009)
Član 2
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".
Samostalni član Pravilnika o izmeni
Pravilnika o nastavnom planu i programu za gimnaziju
("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 3/2009)
Član 2
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku", a primenjivaće se od 1. septembra 2009. godine.
Samostalni član Pravilnika o izmeni
Pravilnika o nastavnom planu i programu za gimnaziju
("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 10/2009)
Član 2
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".
Samostalni član Pravilnika o izmeni
Pravilnika o nastavnom planu i programu za gimnaziju
("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 5/2010)
Član 2
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku", a primenjivaće se od školske 2010/2011. godine.
Samostalni član Pravilnika o izmenama i dopunama
Pravilnika o nastavnom planu i programu za gimnaziju
("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 7/2011 i 14/2013)
Član 2
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije - Prosvetni glasnik".
Samostalni član Pravilnika o dopuni
Pravilnika o nastavnom planu i programu za gimnaziju
("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 4/2013)
Član 2
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku", a primenjivaće se od školske 2013/2014. godine.
Samostalni član Pravilnika o izmeni
Pravilnika o nastavnom planu i programu za gimnaziju
("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 14/2013)
Član 2
Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije - Prosvetni glasnik".
Samostalni član Pravilnika o dopuni
Pravilnika o nastavnom planu i programu za gimnaziju
("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 17/2013)
Član 2
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije - Prosvetni glasnik", a primenjuje se od školske 2013/2014. godine.
Samostalni član Pravilnika o izmeni
Pravilnika o nastavnom planu i programu za gimnaziju
("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 18/2013)
Član 2
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije - Prosvetni glasnik", a primenjuje se od drugog polugodišta školske 2013/2014. godine.
Samostalni član Pravilnika o dopuni
Pravilnika o nastavnom planu i programu za gimnaziju
("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 5/2014)
Član 2
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije - Prosvetnom glasniku", a primenjivaće se od školske 2014/2015. godine.
Samostalni član Pravilnika o izmenama
Pravilnika o nastavnom planu i programu za gimnaziju
("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 4/2015)
Član 3
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije - Prosvetnom glasniku", a primenjivaće se od školske 2015/2016. godine.
Samostalni članovi Pravilnika o izmeni
Pravilnika o nastavnom planu i programu za gimnaziju
("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 11/2016 i 13/2016 - ispr.)
Član 2
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije - Prosvetnom glasniku".
NASTAVNI PLAN****
GIMNAZIJA - OPŠTI TIP**
Red. broj |
I OBAVEZNI |
PRVI RAZRED |
DRUGI RAZRED |
TREĆI RAZRED |
ČETVRTI RAZRED |
UKUPNO |
||||||||||||||||||||
razr. čas. nast. |
nas. u bloku god. |
razr. čas. nast. |
nas. u bloku god. |
razr. čas. nast. |
nas. u bloku god. |
razr. čas. nast. |
nas. u bloku god. |
razr. čas. nast. |
nas. u bloku god. |
|||||||||||||||||
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
|||||||||||||||||
T |
V |
T |
V |
T |
V |
T |
V |
T |
V |
T |
V |
T |
V |
T |
V |
T |
V |
T |
V |
|||||||
1. |
a. Srpski jezik i književnost |
4 |
|
148 |
|
|
4 |
|
140 |
|
|
4 |
|
144 |
|
|
4 |
|
128 |
|
|
16 |
|
560 |
|
|
2. |
Srpski kao nematernji jezik* |
2* |
2* |
2* |
2* |
8* |
||||||||||||||||||||
3. |
Prvi strani jezik |
2 |
74 |
2 |
70 |
4 |
144 |
3 |
96 |
11 |
384 |
|||||||||||||||
4. |
Drugi strani jezik |
2 |
74 |
2 |
70 |
2 |
72 |
2 |
64 |
8 |
280 |
|||||||||||||||
5. |
Latinski jezik |
2 |
74 |
2 |
70 |
- |
- |
4 |
144 |
|||||||||||||||||
6. |
Ustav i prava građana |
- |
- |
- |
1 |
32 |
1 |
32 |
||||||||||||||||||
7. |
Sociologija |
- |
- |
- |
2 |
64 |
2 |
64 |
||||||||||||||||||
8. |
Psihologija |
- |
2 |
70 |
- |
- |
2 |
70 |
||||||||||||||||||
9. |
Filozofija |
- |
- |
2 |
72 |
3 |
96 |
5 |
168 |
|||||||||||||||||
10. |
Istorija |
2 |
70 |
2 |
74 |
2 |
72 |
2 |
64 |
8 |
280 |
|||||||||||||||
11. |
Geografija |
2 |
74 |
2 |
70 |
2 |
72 |
- |
6 |
216 |
||||||||||||||||
12. |
Biologija |
2 |
74 |
2 |
70 |
2 |
72 |
2 |
64 |
8 |
280 |
|||||||||||||||
13. |
Matematika |
4 |
148 |
4 |
140 |
4 |
144 |
4 |
128 |
16 |
560 |
|||||||||||||||
14. |
Fizika |
2 |
74 |
2 |
70 |
3 |
108 |
2 |
64 |
9 |
316 |
|||||||||||||||
15. |
Hemija |
2 |
74 |
2 |
70 |
2 |
72 |
2 |
64 |
8 |
280 |
|||||||||||||||
16. |
Računarstvo i informatika |
|
2 |
|
74 |
- |
- |
- |
- |
60 |
- |
1 |
- |
36 |
30 |
- |
1 |
- |
32 |
30 |
3 |
1 |
105 |
157 |
||
17. |
Muzička kultura |
1 |
37 |
1 |
35 |
- |
- |
2 |
72 |
|||||||||||||||||
18. |
Likovna kultura |
1 |
37 |
1 |
35 |
- |
- |
2 |
72 |
|||||||||||||||||
19. |
Fizičko vaspitanje |
2 |
74 |
2 |
70 |
2 |
72 |
2 |
64 |
8 |
280 |
|||||||||||||||
|
Ukupno A: |
29 |
1 |
1073 |
37 |
- |
30 |
- |
1050 |
60 |
- |
30 |
1080 |
30 |
- |
30 |
960 |
30 |
119 |
1 |
4163 |
157 |
||||
|
Ukupno A: |
30 |
1110 |
30 |
1110 |
30 |
1110 |
30 |
990 |
120 |
4320 |
Napomena: *) Za učenike koji nastavu slušaju na jednom od jezika narodnosti (Zakon o srednjoj školi, član 5).
GIMNAZIJA - DRUŠTVENO-JEZIČKI SMER**
Red.broj |
I OBAVEZNI |
PRVI RAZRED |
DRUGI RAZRED |
TREĆI RAZRED |
ČETVRTI RAZRED |
UKUPNO |
||||||||||||||||||||
razr. čas. nast. |
nas. u bloku god. |
razr. čas. nast. |
nas. u bloku god. |
razr. čas. nast. |
nas. u bloku god. |
razr. čas. nast. |
nas. u bloku god. |
razr. čas. nast. |
nas. u bloku god. |
|||||||||||||||||
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
|||||||||||||||||
T |
V |
T |
V |
T |
V |
T |
V |
T |
V |
T |
V |
T |
V |
T |
V |
T |
V |
T |
V |
|||||||
1. |
a. Srpski jezik i književnost |
4 |
148 |
4 |
140 |
5 |
180 |
5 |
160 |
18 |
628 |
|||||||||||||||
b. ____ jezik i književnost* |
||||||||||||||||||||||||||
2. |
Srpski kao nematernji jezik* |
2* |
2* |
2* |
2* |
8* |
||||||||||||||||||||
3. |
Prvi strani jezik |
2 |
74 |
3 |
105 |
5 |
180 |
4 |
128 |
14 |
487 |
|||||||||||||||
4. |
Drugi strani jezik |
2 |
74 |
2 |
70 |
2 |
72 |
2 |
64 |
8 |
280 |
|||||||||||||||
5. |
Latinski jezik |
2 |
74 |
2 |
70 |
- |
- |
4 |
144 |
|||||||||||||||||
6. |
Ustav i prava građana |
- |
- |
- |
1 |
32 |
1 |
32 |
||||||||||||||||||
7. |
Sociologija |
- |
- |
- |
3 |
96 |
3 |
96 |
||||||||||||||||||
8. |
Psihologija |
- |
2 |
70 |
- |
- |
2 |
70 |
||||||||||||||||||
9. |
Filozofija |
- |
- |
2 |
72 |
3 |
96 |
5 |
168 |
|||||||||||||||||
10. |
Istorija |
2 |
70 |
2 |
74 |
3 |
108 |
3 |
96 |
10 |
348 |
|||||||||||||||
11. |
Geografija |
2 |
74 |
2 |
70 |
2 |
72 |
- |
6 |
216 |
||||||||||||||||
12. |
Biologija |
2 |
74 |
2 |
70 |
2 |
72 |
- |
6 |
216 |
||||||||||||||||
13. |
Matematika |
4 |
148 |
3 |
105 |
2 |
72 |
2 |
64 |
11 |
389 |
|||||||||||||||
14. |
Fizika |
2 |
74 |
2 |
70 |
2 |
72 |
2 |
64 |
8 |
280 |
|||||||||||||||
15. |
Hemija |
2 |
74 |
2 |
70 |
- |
- |
4 |
144 |
|||||||||||||||||
16. |
Računarstvo i informatika |
|
2 |
|
74 |
- |
- |
- |
- |
60 |
- |
1 |
- |
36 |
30 |
- |
1 |
- |
32 |
30 |
- |
3 |
1 |
105 |
157 |
- |
17. |
Muzička kultura |
1 |
37 |
1 |
35 |
1 |
36 |
1 |
32 |
4 |
140 |
|||||||||||||||
18. |
Likovna kultura |
1 |
37 |
1 |
35 |
1 |
36 |
1 |
32 |
4 |
140 |
|||||||||||||||
19. |
Fizičko vaspitanje |
2 |
74 |
2 |
70 |
2 |
72 |
2 |
64 |
8 |
280 |
|||||||||||||||
Ukupno A: |
29 |
1 |
37 |
- |
30 |
1050 |
60 |
- |
30 |
1080 |
30 |
- |
30 |
960 |
30 |
- |
119 |
1 |
4163 |
157 |
- |
|||||
Ukupno A: |
30 |
1110 |
30 |
1110 |
30 |
1110 |
30 |
990 |
120 |
4320 |
Napomena: *) Za učenike koji nastavu slušaju na jednom od jezika narodnosti (Zakon o srednjoj školi, član 5).
GIMNAZIJA - PRIRODNO-MATEMATIČKI SMER**
Red. broj |
I OBAVEZNI |
PRVI RAZRED |
DRUGI RAZRED |
TREĆI RAZRED |
ČETVRTI RAZRED |
UKUPNO |
||||||||||||||||||||
razr. čas. nast. |
nas. u bloku god. |
razr. čas. nast. |
nas. u bloku god. |
razr. čas. nast. |
nas. u bloku god. |
razr. čas. nast. |
nas. u bloku god. |
razr. čas. nast. |
nas. u bloku god. |
|||||||||||||||||
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
|||||||||||||||||
T |
V |
T |
V |
T |
V |
T |
V |
T |
V |
T |
V |
T |
V |
T |
V |
T |
V |
T |
V |
|||||||
1. |
a. Srpski jezik i književnost |
4 |
148 |
3 |
105 |
3 |
108 |
4 |
128 |
14 |
489 |
|||||||||||||||
b. ____ jezik i književnost* |
||||||||||||||||||||||||||
2. |
Srpski kao nematernji jezik* |
2* |
2* |
2* |
2* |
8* |
||||||||||||||||||||
3. |
Prvi strani jezik |
2 |
74 |
2 |
70 |
2 |
72 |
2 |
64 |
8 |
280 |
|||||||||||||||
4. |
Drugi strani jezik |
2 |
74 |
2 |
70 |
2 |
72 |
2 |
64 |
8 |
280 |
|||||||||||||||
5. |
Latinski jezik |
2 |
74 |
- |
- |
- |
2 |
74 |
||||||||||||||||||
6. |
Ustav i prava građana |
- |
- |
- |
1 |
32 |
1 |
32 |
||||||||||||||||||
7. |
Sociologija |
- |
- |
- |
2 |
64 |
2 |
64 |
||||||||||||||||||
8. |
Psihologija |
- |
2 |
70 |
- |
- |
2 |
70 |
||||||||||||||||||
9. |
Filozofija |
- |
- |
2 |
72 |
2 |
64 |
4 |
136 |
|||||||||||||||||
10. |
Istorija |
2 |
70 |
2 |
74 |
2 |
72 |
- |
6 |
216 |
||||||||||||||||
11. |
Geografija |
2 |
74 |
2 |
70 |
2 |
72 |
- |
6 |
216 |
||||||||||||||||
12. |
Biologija |
2 |
74 |
2 |
70 |
3 |
108 |
3 |
96 |
10 |
348 |
|||||||||||||||
13. |
Matematika |
4 |
148 |
5 |
175 |
5 |
180 |
4 |
128 |
18 |
631 |
|||||||||||||||
14. |
Fizika |
2 |
74 |
3 |
105 |
3 |
108 |
5 |
160 |
13 |
447 |
|||||||||||||||
15. |
Hemija |
2 |
74 |
3 |
105 |
3 |
108 |
2 |
64 |
10 |
351 |
|||||||||||||||
16. |
Računarstvo i informatika |
|
2 |
|
74 |
- |
- |
- |
60 |
- |
1 |
- |
36 |
30 |
- |
1 |
- |
32 |
30 |
3 |
1 |
105 |
157 |
- |
||
17. |
Muzička kultura |
1 |
37 |
1 |
35 |
- |
- |
2 |
72 |
|||||||||||||||||
18. |
Likovna kultura |
1 |
37 |
1 |
35 |
- |
- |
2 |
72 |
|||||||||||||||||
19. |
Fizičko vaspitanje |
2 |
74 |
2 |
70 |
2 |
72 |
2 |
64 |
8 |
280 |
|||||||||||||||
Ukupno A: |
29 |
1 |
37 |
30 |
1050 |
60 |
- |
30 |
1080 |
30 |
- |
30 |
960 |
30 |
119 |
1 |
4163 |
157 |
- |
|||||||
Ukupno A: |
30 |
1110 |
30 |
1110 |
30 |
1110 |
30 |
990 |
120 |
4320 |
Napomena: *) Za učenike koji nastavu slušaju na jednom od jezika narodnosti (Zakon o srednjoj školi, član 5).
Ia IZBORNI PREDMETI** |
PRVI RAZRED |
DRUGI RAZRED |
TREĆI RAZRED |
ČETVRTI RAZRED |
UKUPNO |
||||||
ned. |
godišnje |
ned. |
godišnje |
ned. |
godišnje |
ned. |
godišnje |
ned. |
godišnje |
||
1. |
Verska nastava |
1 |
37 |
1 |
35 |
1 |
36 |
1 |
32 |
4 |
140 |
2. |
Drugi predmet etičko-humanističkog Sadržaja |
1 |
37 |
1 |
35 |
1 |
36 |
1 |
32 |
4 |
140 |
Učenik je obavezan da prilikom upisa u prvi i svaki naredni razred škole izabere jedan od dva izborna predmeta.
|
|
I razred |
II razred |
III razred |
IV razred |
Ukupno |
|||||
ned. |
god. |
ned. |
god. |
ned. |
god. |
ned. |
god. |
ned. |
god. |
||
II FAKULTATIVNI PREDMETI** |
|||||||||||
1. |
Jezik drugog naroda ili narodnosti sa elementima nacionalne kulture |
2 |
70 |
2 |
74 |
2 |
72 |
2 |
64 |
8 |
280 |
2. |
Treći strani jezik |
2 |
70 |
2 |
74 |
2 |
72 |
2 |
64 |
8 |
280 |
3. |
Nacrtna geometrija |
2 |
70 |
||||||||
4. |
Astronomija |
2 |
70 |
||||||||
5. |
Likovna umetnost |
4 |
140 |
||||||||
6. |
Muzička umetnost |
2 |
70 |
||||||||
7. |
Sociologija kulture |
2 |
70 |
||||||||
8. |
Istorija umetnosti |
4 |
140 |
||||||||
9. |
Pedagogija |
2 |
70 |
||||||||
10. |
Razvojna psihologija |
2 |
70 |
||||||||
11. |
Etika |
2 |
70 |
||||||||
12. |
Scenska umetnost |
2 |
70 |
||||||||
13. |
Demografija |
2 |
70 |
||||||||
14. |
Geologija |
2 |
70 |
||||||||
15. |
Klasični grčki jezik |
4 |
140 |
||||||||
16. |
Opšta lingvistika |
2 |
70 |
||||||||
17. |
Računarstvo i informatika |
6 |
210 |
||||||||
18. |
Košarka |
3 |
111 |
3 |
105 |
3 |
108 |
3 |
96 |
12 |
420 |
19. |
Osnove sportskog novinarstva |
1 |
36 |
1 |
36 |
||||||
20. |
Osnove marketinga u sportu |
|
|
|
|
|
|
1 |
32 |
1 |
32 |
III OSTALI OBAVEZNI OBLICI OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA** |
PRVI RAZRED |
DRUGI RAZRED |
TREĆI RAZRED |
ČETVRTI RAZRED |
UKUPNO |
|
godišnje |
godišnje |
godišnje |
godišnje |
godišnje |
||
1. |
Čas odeljenskog starešine/zajednice |
74 časa |
70 časova |
72 časa |
64 časa |
280 časova |
2. |
Dodatni rad |
do 30 časova |
do 30 časova |
do 30 časova |
do 30 časova |
do 120 časova |
3. |
Dopunski rad |
do 30 časova |
do 30 časova |
do 30 časova |
do 30 časova |
do 120 časova |
4. |
Pripremni i društveno-korisni rad* |
do 30 časova |
do 30 časova |
do 30 časova |
do 30 časova |
do 120 časova |
Napomena: *) Ako se u toku godine ukaže potreba za njim.
IV FAKULTATIVNE VANNASTAVNE AKTIVNOSTI |
||||||
1. |
Ekskurzije |
do 3 dana |
do 3 dana |
do 3 dana |
do 3 dana |
|
2. |
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika |
30-60 čas. |
30-60 čas. |
30-60 čas. |
30-60 čas. |
120-240 čas. |
3. |
Hor |
2 časa ned. |
280 čas. |
|||
4. |
Kulturna i javna delatnost škole |
2 radna dana |
Raspored radnih nedelja u toku nastavne godine
Razred |
Razredno-časovna |
Nastava vežbi |
Obavezne i fakultativne vannastavne aktiv. |
Ukupno radnih nedelja |
Ostali radni dani |
I |
37 nedelja |
- |
2 nedelje |
39 |
|
II |
35 nedelja |
2 nedelje |
2 nedelje |
39 |
|
III |
36 nedelja |
1 nedelja |
2 nedelje |
39 |
|
IV |
32 nedelje |
1 nedelja |
2 nedelje |
35 |
4 nedelje matura |
CILJEVI OBRAZOVANJA I VASPITANJA U GIMNAZIJI
Cilj obrazovanja i vaspitanja u gimnaziji je da se putem sticanja funkcionalnih znanja, ovladavanja veštinama, formiranja stavova i vrednosti, u okviru predviđenih nastavnih predmeta, obezbedi:
- pun intelektualni, emocionalni, socijalni, moralni i fizički razvoj učenika u skladu sa njihovim sposobnostima, potrebama, interesovanjima;
- unapređenje jezičke, matematičke, naučne, umetničke, kulturne, tehničke, informatičke pismenosti, što je neophodno za nastavak obrazovanja i profesionalni razvoj;
- podrška razvoju međupredmetnih kompetencija.
Međupredmetne kompetencije obezbeđuju učenicima uspešno snalaženje u svakodnevnom životu i radu. One su rezultat velikog broja aktivnosti koje se ostvaruju u svim nastavnim predmetima i tokom celokupnog gimnazijskog školovanja. Za njihov razvoj važni su ne samo sadržaji već i metode sa kojima se oni proučavaju i u njima treba da dominiraju istraživačke i interaktivne metode, refleksija, kritičko mišljenje, kooperativno učenje i druge metode koje jačaju participaciju učenika u obrazovno-vaspitnom procesu.
Kompetencija komunikacije na srpskom (ili maternjem) jeziku
Učenik je u stanju da razume, koristi i kritički razmišlja o idejama, činjenicama, osećanjima i stavovima koje izražavaju drugi na srpskom (maternjem) jeziku u usmenom i pisanom obliku. U stanju je da izrazi i tumači sopstvene misli, stavove, osećanja u usmenom i pisanom obliku na srpskom (maternjem) jeziku. Učenik koristi srpski (maternji) jezik da bi učestvovao u različitim društvenim i kulturnim situacijama na primeren, konstruktivan i kreativan način.
Kompetencija komunikacije na stranom jeziku
Učenik je u stanju da razume, koristi i kritički razmišlja o idejama, činjenicama, osećanjima i stavovima koje izražavaju drugi na stranom jeziku u usmenom i pisanom obliku. U stanju je da izrazi i tumači sopstvene misli, stavove, osećanja u usmenom i pisanom obliku na stranom jeziku. Učenik koristi strani jezik da bi učestvovao u različitim društvenim i kulturnim situacijama na primeren, konstruktivan i kreativan način.
Matematička kompetencija
Učenik je u stanju da koristi, opiše i objasni matematičke pojmove i procedure, predvidi pojave, donosi matematički zasnovane odluke i rešava probleme u različitim situacijama. Učenik može da identifikuje i razume ulogu koju matematika ima u savremenom životu i aktivno, konstruktivno i kritički učestvuje u životu zajednice i doprinosi njenom razvoju.
Naučno-tehnološka kompetencija
Učenik je u stanju da koristi i primenjuje znanje i naučne metode pri prepoznavanju naučnih problema, formuliše naučna objašnjenja pojava i izvodi na činjenicama zasnovane zaključke o naučno relevantnim pitanjima. Učenik razume nauku kao najznačajniji oblik ljudskog saznanja i delatnosti za razvoj društva, poseduje svest o načinima na koji nauka i tehnologija oblikuju život u savremenom društvu i razume koliko je važno imati odgovoran odnos prema upotrebi naučnih dostignuća za današnje i buduće generacije.
Kompetencija za rešavanje problema
Učenik je u stanju da prepozna, razume i reši problemske situacije u kojima rešenje nije vidljivo na prvi pogled, koristeći znanja i veštine stečene iz različitih predmeta. Rešavanje problema podrazumeva i spremnost učenika da se angažuje i konstruktivno i promišljeno doprinese rešavanju problema sa kojima se suočava zajednica kojoj pripada.
Informatička kompetencija
Učenik kompetentno i kritički koristi tehnologije informacionog društva u raznovrsnim situacijama i aktivnostima da bi ostvario lične ciljeve i aktivnosti, konstruktivno i promišljeno učestvovao u životu zajednice.
Kompetencija za učenje
Oslanjajući se na prethodna znanja i iskustva, učenik je u stanju da organizuje učenje, samostalno ili u grupi, na efikasan način i u skladu sa sopstvenim potrebama. Učenik je svestan načina na koji uči i raspoloživih resursa za učenje (knjige, internet, druge osobe itd.), motivisan je da uči, može da upravlja procesom učenja i prevazilazi teškoće sa kojima se suočava tokom učenja.
Kompetencija za odgovoran odnos prema zdravlju
Učenik je svestan, kratkoročnih i dugoročnih, posledica ponašanja koje ugrožava fizičko i mentalno zdravlje osobe, ima izgrađene zdrave životne stilove i spreman je da se ponaša u skladu sa njima.
Kompetencija za upravljanje sopstvenim ponašanjem i spremnost za akciju Učenik je u stanju da ideje pretoči u akciju. To podrazumeva kritičko mišljenje, kreativnost, inovativnost i preuzimanje rizika, kao i sposobnost planiranja i upravljanja aktivnošću - bilo samostalno ili u okviru tima radi - radi ostvarenja ciljeva. Učenik razume kontekst u kome se odvijaju aktivnosti, ume da se uskladi sa njim i iskoristi mogućnosti koje se nude.
Socijalna kompetencija (saradnja, timski rad)
Ova vrsta kompetencije omogućava učenicima da delotvorno i konstruktivno učestvuju u društvenom životu, ne ugrožavajući interese, potrebe, osećanja, prava drugih, čime se jača društvena kohezija u Srbiji. Učenik ume da sarađuje i timski radi na rešavanju različitih problema, koji su od značaja za njega i širu društvenu zajednicu.
Građanska kompetencija za život u demokratskom društvu
Učenik razume osnovne pojmove, institucije, procedure, principe i vrednosti demokratskog društva, svestan je mesta i uloge građanina za razvoj i održanje demokratskog društva, razume izazove sa kojima se suočava savremeno društvo i država i spreman je da aktivno i konstruktivno učestvuje u različitim sferama društvenog života.
Kulturna kompetencija
Učenik razume značaj koji kultura ima za razvoj i prosperitet pojedinca i društva, u stanju je da interpretira kulturna dela i poveže ih sa svojim ličnim iskustvom da bi ga osmislio i obogatio. Učenik razume značaj kreativnog izražavanja ideja, misli, osećanja u različitim medijima (muzika, izvođačke umetnosti, književnost i vizuelne umetnosti).
Kompetencija za održivi razvoj
Učenik ima svest da zadovoljenje potreba sadašnjice ne sme da ugrozi mogućnost budućih generacija da zadovolje svoje potrebe, svestan je važnosti očuvanja životne okoline i spreman je da se angažuje na konstruktivan i kreativan način u očuvanju životne okoline kroz samostalnu aktivnost i uključivanje u različite društvene akcije.
* Prečišćeni tekst Pravilnika o nastavnom planu i programu za gimnaziju ("Sl. glasnik SRS - Prosvetni glasnik", br. 5/90 i "Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 3/91, 3/92, 17/93, 2/94, 2/95, 8/95, 23/97, 5/2003, 10/2003, 11/2004, 18/2004, 24/2004 i 3/2005) Redakcija je uradila prateći sistematizaciju Pravilnika o izmenama i dopunama Pravilnika o planu obrazovanja i vaspitanja za gimnazije i programu obrazovanja i vaspitanja za I razred ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 3/91 - prva izmena), kojim je Program obrazovanja za II, III i IV razred dat naknadno kao posebna celina. U skladu sa tom sistematizacijom ugrađene su sve kasnije izmene i dopune.
** U pogledu broja časova nastave primenjivati podatke iz tabela datih u okviru plana obrazovanja za gimnaziju.
*** Pravilnik o nastavnom planu i programu za gimnaziju ("Sl. glasnik SRS - Prosvetni glasnik", br. 5/90 i "Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 3/91, 3/92, 17/93, 2/94, 2/95, 8/95, 23/97, 2/2002, 5/2003, 10/2003, 11/2004, 18/2004, 24/2004, 3/2005, 11/2005, 2/2006, 6/2006, 12/2006, 17/2006, 1/2008, 8/2008, 1/2009, 3/2009, 10/2009, 5/2010, 7/2011, 4/2013, 14/2013, 17/2013, 18/2013, 5/2014, 4/2015, 18/2015, 11/2016, 13/2016 - ispr. i 10/2017 - ispr.) u delu koji se odnosi na Program obrazovanja za I razred gimnazije prestaje da važi 13. jula 2018. godine, danom stupanja na snagu Pravilnika o Programu nastave i učenja za prvi razred gimnazije ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 12/2018).
Pravilnik o nastavnom planu i programu za gimnaziju ("Sl. glasnik SRS - Prosvetni glasnik", br. 5/90 i "Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 3/91, 3/92, 17/93, 2/94, 2/95, 8/95, 23/97, 2/2002, 5/2003, 10/2003, 11/2004, 18/2004, 24/2004, 3/2005, 11/2005, 2/2006, 6/2006, 12/2006, 17/2006, 1/2008, 8/2008, 1/2009, 3/2009, 10/2009, 5/2010, 7/2011, 4/2013, 14/2013, 17/2013, 18/2013, 5/2014, 4/2015, 18/2015, 11/2016, 13/2016 - ispr., 10/2017 - ispr. i 12/2018 - dr. pravilnik) u delu koji se odnosi na ekskurzije, prestao je da važi 3. maja 2019. godine, danom stupanja na snagu Pravilnika o organizaciji i ostvarivanju ekskurzije u srednjoj školi ("Sl. glasnik RS", br. 30/2019).
**** Pravilnik o nastavnom planu i programu za gimnaziju ("Sl. glasnik SRS - Prosvetni glasnik", br. 5/90 i "Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 3/91, 3/92, 17/93, 2/94, 2/95, 8/95, 23/97, 2/2002, 5/2003, 10/2003, 11/2004, 18/2004, 24/2004, 3/2005, 11/2005, 2/2006, 6/2006, 12/2006, 17/2006, 1/2008, 8/2008, 1/2009, 3/2009, 10/2009, 5/2010, 7/2011, 4/2013, 14/2013, 17/2013, 18/2013, 5/2014, 4/2015, 18/2015, 11/2016, 13/2016 - ispr., 10/2017 - ispr. i 12/2018 - dr. pravilnik i "Sl. glasnik RS", br. 30/2019 - dr. pravilnik) u delu koji se odnosi na plan nastave za I i II razred gimnazije i u delu koji se odnosi na program obrazovanja za II razred gimnazije, prestao je da važi 31. jula 2019. godine, stupanjem na snagu Pravilnika o izmenama i dopunama Programa nastave i učenja za prvi razred gimnazije ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 8/2019).
Način ostvarivanja programa, a za pojedine predmete i dodatna i dopunska nastava koji su dati na kraju programa za II, III i IV razred odgovarajućeg predmeta, prestaje da važi u delu koji se odnosi na program obrazovanja za I i II razred gimnazije.
Pravilnik o nastavnom planu i programu za gimnaziju ("Sl. glasnik SRS - Prosvetni glasnik", br. 5/90 i "Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 3/91, 3/92, 17/93, 2/94, 2/95, 8/95, 23/97, 2/2002, 5/2003, 10/2003, 11/2004, 18/2004, 24/2004, 3/2005, 11/2005, 2/2006, 6/2006, 12/2006, 17/2006, 1/2008, 8/2008, 1/2009, 3/2009, 10/2009, 5/2010, 7/2011, 4/2013, 14/2013, 17/2013, 18/2013, 5/2014, 4/2015, 18/2015, 11/2016, 13/2016 - ispr., 10/2017 - ispr. i 12/2018 - dr. pravilnik i "Sl. glasnik RS", br. 30/2019 - dr. pravilnik) se u školskoj 2019/2020. godini primenjuje na učenike prvog i drugog razreda koji stiču obrazovanje na osnovu:
1) Pravilnika o nastavnom planu i programu za obdarene učenike u Matematičkoj gimnaziji („Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik”, br. 12/2016 i 13/2016);
2) Pravilnika o nastavnom planu i programu za obdarene učenike u Filološkoj gimnaziji („Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik”, br. 1/2017);
3) Pravilnika o nastavnom planu i programu za gimnaziju za učenike sa posebnim sposobnostima za računarstvo i informatiku („Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik”, br. 5/2017);
4) Pravilnika o nastavnom planu i programu za gimnaziju za učenike sa posebnim sposobnostima za fiziku („Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik”, br. 3/2018).