PRAVILNIK
O AKREDITACIJI ZDRAVSTVENIH USTANOVA, DRUGIH PRAVNIH LICA I PRIVATNE PRAKSE

("Sl. glasnik RS", br. 56/2019)

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuju se način, bliži uslovi za akreditaciju, kao i način i bliži uslovi za oduzimanje rešenja o akreditaciji zdravstvenih ustanova, drugih pravnih lica za koja je posebnim zakonom predviđeno da obavljaju i poslove zdravstvene delatnosti (u daljem tekstu: druga pravna lica) za organizacionu jedinicu koja obavlja zdravstvenu delatnost, odnosno privatne prakse.

Na drugo pravno lice iz stava 1. ovog člana, shodno se primenjuju odredbe ovog pravilnika koje se odnose na određenu vrstu zdravstvene ustanove, odnosno određenu vrstu privatne prakse, u skladu sa rešenjem ministarstva nadležnog za poslove zdravlja (u daljem tekstu: Ministarstvo) o ispunjenosti propisanih uslova za obavljanje zdravstvene delatnosti u drugom pravnom licu, ukoliko ovim pravilnikom nije drugačije uređeno.

Član 2

Akreditacija je postupak ocenjivanja kvaliteta rada zdravstvene ustanove, odnosno privatne prakse, na osnovu primene optimalnog nivoa utvrđenih standarda rada u određenoj oblasti zdravstvene zaštite, odnosno grani medicine, dentalne medicine, odnosno farmaceutske zdravstvene delatnosti.

Akreditacija drugog pravnog lica iz člana 1. stav 2. ovog pravilnika je postupak ocenjivanja kvaliteta rada organizacione jedinice drugog pravnog lica koja obavlja poslove zdravstvene delatnosti.

Član 3

Zahtev za sticanje akreditacije (u daljem tekstu: zahtev) zdravstvena ustanova, drugo pravno lice, odnosno privatna praksa podnosi Agenciji za akreditaciju zdravstvenih ustanova Srbije (u daljem tekstu: Agencija).

Uz zahtev iz stava 1. ovog člana, zdravstvena ustanova, drugo pravno lice, odnosno privatna praksa, dostavlja sledeću dokumentaciju:

1) rešenje Ministarstva o ispunjenosti propisanih uslova za obavljanje zdravstvene delatnosti;

2) dokaz o upisu u nadležni registar.

Pored dokumentacije iz stava 1. ovog člana, zdravstvena ustanova i drugo pravno lice, dostavlja i sledeću dokumentaciju:

1) statut zdravstvene ustanove, odnosno drugog pravnog lica;

2) akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta.

Član 4

Nakon prijema zahteva i dokumentacije iz člana 3. ovog pravilnika, u roku od deset radnih dana od dana prijema zahteva, Agencija dostavlja zdravstvenoj ustanovi, drugom pravnom licu, odnosno privatnoj praksi koja želi da se akredituje, obaveštenje o visini troškova akreditacije.

Troškovi akreditacije obuhvataju troškove obrade zahteva, edukacije za samoocenjivanje, troškove spoljašnjeg ocenjivanja, izrade završnog izveštaja i edukacije za izradu plana za unapređenje kvaliteta zdravstvene zaštite.

Pored obaveštenja iz stava 1. ovog člana, Agencija zdravstvenoj ustanovi, drugom pravnom licu, odnosno privatnoj praksi koja želi da se akredituje, dostavlja i ugovor kojim se regulišu međusobna prava i obaveze zdravstvene ustanove, drugog pravnog lica, odnosno privatne prakse i Agencije.

Proces akreditacije započinje potpisivanjem ugovora iz stava 3. ovog člana.

Visina troškova sprovođenja redovnih poseta zdravstvenoj ustanovi, drugom pravnom licu, odnosno privatnoj praksi, koje organizuje Agencija, regulišu se aneksom ugovora iz stava 3. ovog člana.

Član 5

Nakon potpisivanja ugovora iz člana 4. ovog pravilnika, Agencija je u obavezi da zdravstvenoj ustanovi, drugom pravnom licu, odnosno privatnoj praksi učini dostupnim standarde za akreditaciju (u daljem tekstu: standardi).

Član 6

Postupak akreditacije sastoji se iz:

1) samoocenjivanja;

2) spoljašnjeg ocenjivanja;

3) izdavanja rešenja o akreditaciji.

Član 7

Samoocenjivanje sprovodi zdravstvena ustanova, organizaciona jedinica drugog pravnog lica, odnosno privatna praksa, radi procene nivoa usklađenosti kvaliteta rada sa standardima.

Zdravstvena ustanova, odnosno drugo pravno lice koje ima rešenje Ministarstva o ispunjenosti propisanih uslova za obavljanje zdravstvene delatnosti zdravstvene ustanove, određuje koordinatora za akreditaciju, koji je odgovoran za sprovođenje postupka samoocenjivanja i obrazuje timove za samoocenjivanje kvaliteta rada.

Koordinator za akreditaciju i timovi za samoocenjivanje kvaliteta rada u organizacionoj jedinici drugog pravnog lica, biraju se iz redova zdravstvenih radnika, zaposlenih u organizacionoj jedinici koja obavlja zdravstvenu delatnost.

Samoocenjivanje privatne prakse vrši osnivač privatne prakse.

Samoocenjivanje organizacione jedinice drugog pravnog lica koje ima rešenje Ministarstva o ispunjenosti propisanih uslova za obavljanje zdravstvene delatnosti privatne prakse, vrši zaposleni zdravstveni radnik.

Izuzetno od st. 4. i 5. ovog člana, privatna praksa i organizaciona jedinica drugog pravnog lica iz stava 5. ovog člana koje imaju više od deset zaposlenih koji obavljaju zdravstvenu delatnost, određuju koordinatora za akreditaciju i obrazuju timove za samoocenjivanje kvaliteta rada.

Koordinatora za akreditaciju i timove za samoocenjivanje kvaliteta rada može imati i privatna praksa i organizaciona jedinica drugog pravnog lica iz stava 5. ovog člana koja ima manje od deset zaposlenih koji obavljaju zdravstvenu delatnost.

Član 8

Zdravstvena ustanova, organizaciona jedinica drugog pravnog lica, odnosno privatna praksa, vrši proces samoocenjivanja u roku od 12 meseci od dana potpisivanja ugovora iz člana 4. stav 3. ovog pravilnika.

Zdravstvena ustanova, drugo pravno lice, odnosno privatna praksa, može produžiti period za realizaciju procesa samoocenjivanja, na osnovu obrazloženog pismenog zahteva koji se dostavlja Agenciji najkasnije u roku od 30 dana pre isteka roka iz stava 1. ovog člana.

O zahtevu iz stava 2. ovog člana odlučuje Agencija u roku od pet radnih dana od dana dostavljanja zahteva.

Nakon sprovedenog procesa samoocenjivanja, zdravstvena ustanova, drugo pravno lice, odnosno privatna praksa, dostavlja Agenciji izveštaj o samoocenjivanju.

Član 9

Agencija pruža podršku zdravstvenoj ustanovi, organizacionoj jedinici drugog pravnog lica, odnosno privatnoj praksi, radi sprovođenja samoocenjivanja.

Podrška iz stava 1. ovog člana obuhvata:

1) pružanje informacija o postupku akreditacije;

2) pružanje stručne podrške u formiranju timova za samoocenjivanje kvaliteta rada;

3) objašnjenje standarda;

4) obezbeđivanje edukacije o načinu samoocenjivanja i značaju samoocenjivanja za unapređenje kvaliteta rada zdravstvene ustanove, organizacione jedinice drugog pravnog lica, odnosno privatne prakse.

Član 10

Spoljašnje ocenjivanje vrši Agencija.

Spoljašnje ocenjivanje predstavlja ocenjivanje kvaliteta rada zdravstvene ustanove, organizacione jedinice drugog pravnog lica, odnosno privatne prakse, u odnosu na utvrđene standarde za određenu oblast zdravstvene zaštite, odnosno granu medicine, dentalne medicine, odnosno farmaceutske zdravstvene delatnosti, od strane spoljašnjih ocenjivača, koje imenuje Agencija (u daljem tekstu: ocenjivač).

Ocenjivač je zdravstveni radnik, zdravstveni saradnik, koji obavlja zdravstvenu delatnost, odnosno nemedicinski radnik, koji ima najmanje pet godina radnog iskustva u oblasti zdravstvene zaštite i koji je završio edukativni kurs koji organizuje Agencija.

Agencija raspisuje konkurs za izbor kandidata za ocenjivača.

Oglas o konkursu iz stava 4. ovog člana sadrži bliže uslove i način sprovođenja izbora kandidata za ocenjivača i objavljuje se na internet stranici Agencije.

Odluku o izboru kandidata za ocenjivača koji će pohađati edukativni kurs za ocenjivača, donosi tročlana komisija Agencije, koju imenuje direktor Agencije.

Kandidat koji je uspešno završio edukativni kurs iz stava 6. ovog člana, postaje ocenjivač i odlukom direktora Agencije stavlja se na Listu spoljašnjih ocenjivača Agencije.

Troškove edukacije ocenjivača, u skladu sa zakonom, utvrđuje Agencija.

Član 11

Agencija formira tim za spoljašnje ocenjivanje kvaliteta rada zdravstvene ustanove, organizacione jedinice drugog pravnog lica, odnosno privatne prakse, kojeg čine ocenjivači sa Liste spoljašnjih ocenjivača Agencije.

Sastav tima za spoljašnje ocenjivanje kvaliteta rada zavisi od oblasti zdravstvene zaštite, odnosno grane medicine, dentalne medicine, odnosno farmaceutske zdravstvene delatnosti za koju se podnosi zahtev.

O sastavu tima iz stava 1. ovog člana, Agencija obaveštava zdravstvenu ustanovu, drugo pravno lice, odnosno privatnu praksu koja je u postupku akreditacije.

Spoljašnje ocenjivanje sprovodi se najkasnije u roku od 60 dana od dana dostavljanja izveštaja o samoocenjivanju.

Vreme početka i dužinu trajanja spoljašnjeg ocenjivanja (u daljem tekstu: akreditacijska poseta), unapred se najavljuje zdravstvenoj ustanovi, drugom pravnom licu, odnosno privatnoj praksi, najkasnije u roku od deset radnih dana pre početka akreditacijske posete.

Član 12

Tim za spoljašnje ocenjivanje kvaliteta rada vrši spoljašnje ocenjivanje zdravstvene ustanove, organizacione jedinice drugog pravnog lica, odnosno privatne prakse.

Agencija je dužna da svakom članu tima za spoljašnje ocenjivanje kvaliteta rada dostavi izveštaj o samoocenjivanju, najmanje deset radnih dana pre zakazane akreditacijske posete.

Plan ocenjivanja, koji utvrđuje Agencija, dostavlja se zdravstvenoj ustanovi, drugom pravnom licu, odnosno privatnoj praksi i članovima tima za spoljašnje ocenjivanje kvaliteta rada najmanje deset radnih dana pre zakazane akreditacijske posete.

Član 13

Spoljašnje ocenjivanje vrši se u zdravstvenoj ustanovi, organizacionoj jedinici drugog pravnog lica, odnosno privatnoj praksi:

1) pregledom opštih akata, zdravstvene dokumentacije i drugih dokaza o usaglašenosti sa standardima;

2) razgovorom sa organima upravljanja zdravstvene ustanove, drugog pravnog lica, odnosno osnivačem privatne prakse;

3) razgovorom sa zaposlenima koji su učestvovali u samoocenjivanju;

4) obilaskom zdravstvene ustanove, organizacione jedinice drugog pravnog lica, odnosno privatne prakse i pregledom prostornih kapaciteta;

5) pregledom opreme, lekova i medicinskih sredstava;

6) razgovorom sa zainteresovanim stranama, pacijentima i zaposlenima;

7) po završenoj akreditacijskoj poseti, tim za spoljašnje ocenjivanje kvaliteta rada informiše zaposlene o obavljenoj akreditacijskoj poseti.

Član 14

Tim za spoljašnje ocenjivanje kvaliteta rada ocenjuje rad zdravstvene ustanove, organizacione jedinice drugog pravnog lica, odnosno privatne prakse, prema kriterijumima koji su utvrđeni standardima za određenu oblast zdravstvene zaštite, odnosno grane medicine, dentalne medicine, odnosno farmaceutske zdravstvene delatnosti, na osnovu skale za ocenjivanje ispunjenosti kriterijuma standarda (u daljem tekstu: kriterijum).

Skala za ocenjivanje ispunjenosti kriterijuma koristi se za prikazivanje nivoa usaglašenosti koje je zdravstvena ustanova, organizaciona jedinica drugog pravnog lica, odnosno privatna praksa, postigla po svakom kriterijumu.

Skala za ocenjivanje ispunjenosti kriterijuma sadrži ocene od 1 do 5, pri čemu:

1) ocena 1 podrazumeva da kriterijum nije uveden u primenu;

2) ocena 2 podrazumeva da se kriterijum uvodi u primenu;

3) ocena 3 podrazumeva da se kriterijum primenjuje;

4) ocena 4 podrazumeva unapređenu primenu kriterijuma;

5) ocena 5 podrazumeva najbolju primenu kriterijuma.

U slučaju kada nije moguće primeniti neki kriterijum, kriterijum se ne ocenjuje i označava se "bez odgovora (BO)".

Član 15

Tim za spoljašnje ocenjivanje kvaliteta rada dostavlja Agenciji izveštaj o obavljenoj akreditacijskoj poseti, u roku od 15 radnih dana od završene akreditacijske posete.

Član 16

Na osnovu nalaza tima za spoljašnje ocenjivanje kvaliteta rada, Agencija u roku od 30 dana od dana dostavljanja izveštaja o obavljenoj akreditacijskoj poseti, dostavlja podnosiocu zahteva završni izveštaj o akreditaciji.

Završni izveštaj iz stava 1. ovog člana sadrži opšte informacije o zdravstvenoj ustanovi, organizacionoj jedinici drugog pravnog lica, odnosno privatnoj praksi, ocene iz samoocenjivanja i ocene i nalaz tima za spoljašnje ocenjivanje kvaliteta rada.

Član 17

Zdravstvenoj ustanovi, drugom pravnom licu, odnosno privatnoj praksi za koju je utvrđeno da ispunjava utvrđene standarde za određenu oblast zdravstvene zaštite, odnosno granu medicine, dentalne medicine, odnosno farmaceutske zdravstvene delatnosti, Agencija izdaje rešenje o akreditaciji.

Rešenje o akreditaciji izdaje se na određeni period, a najduže na period od sedam godina.

Član 18

Agencija izdaje rešenje o akreditaciji, ukoliko kriterijumi koji se odnose na bezbednost pacijenta, u spoljašnjem ocenjivanju nisu ocenjeni ocenom manjom od 4.

Rešenje o akreditaciji izdaje se prema procentima dobijenih ocena, na maksimalan period od:

1) jedne godine, ukoliko je ostvareno više od 40% ocena 4 i 5 i manje od 20% ocena 1 i 2;

2) tri godine, ukoliko je ostvareno više od 50% ocena 4 i 5 i manje od 15% ocena 1 i 2;

3) pet godina, ukoliko je ostvareno više od 70% ocena 4 i 5 i manje od 10% ocena 1 i 2;

4) sedam godina, ukoliko je ostvareno više od 85% ocena 4 i 5 i manje od 5% ocena 1 i 2.

Član 19

Zdravstvena ustanova, drugo pravno lice, odnosno privatna praksa, dostavlja Agenciji plan unapređenja kvaliteta zdravstvene zaštite u roku od šest meseci od dana dostavljanja rešenja o akreditaciji.

Plan unapređenja kvaliteta zdravstvene zaštite, izrađuje se u skladu sa preporukama iz završnog izveštaja o akreditaciji.

Zdravstvena ustanova, drugo pravno lice, odnosno privatna praksa dužna, je da sprovodi mere utvrđene planom unapređenja kvaliteta zdravstvene zaštite iz stava 2. ovog člana i sprovede preporuke iz završnog izveštaja u za to ostavljenom roku.

Član 20

Agencija, u periodu važenja rešenja o akreditaciji, sprovodi jednom godišnje redovnu posetu zdravstvenoj ustanovi, organizacionoj jedinici drugog pravnog lica, odnosno privatnoj praksi, u cilju utvrđivanja implementacije plana unapređenja kvaliteta zdravstvene zaštite i provere načina na koji se održava stečena akreditacija.

Prva redovna poseta iz stava 1. ovog člana sprovodi se najranije deset meseci od dana izdavanja rešenja o akreditaciji.

Agencija može, u periodu važenja rešenja o akreditaciji, da sprovede vanrednu posetu zdravstvenoj ustanovi, organizacionoj jedinici drugog pravnog lica, odnosno privatnoj praksi:

1) ukoliko postoji osnov sumnje da se ne poštuju propisani standardi;

2) ukoliko je izvršena promena u organizaciji, nivou i vrstama usluga koje se pružaju.

Vanredna poseta iz stava 3. ovog člana vrši se od strane Agencije, bez najave.

Član 21

Zdravstvena ustanova, drugo pravno lice, odnosno privatna praksa, koja je dobila rešenje o akreditaciji, dužna je da svaku promenu činjenice u vezi sa akreditacijom, koja je značajna za kvalitet rada i bezbednost pacijenta, promenu pravnog statusa, promenu delatnosti, sedišta, promenu organizacije službi i promenu u upravljačkoj i rukovodećoj strukturi, prijavi Agenciji u roku od 30 dana od dana nastanka promene.

Član 22

Agencija po službenoj dužnosti oduzima rešenje o akreditaciji zdravstvenoj ustanovi, drugom pravnom licu, odnosno privatnoj praksi, ako:

1) ne omogući Agenciji sprovođenje redovne, odnosno vanredne posete;

2) u periodu važenja rešenja o akreditaciji, svoj rad ne usaglašava sa standardima i preporukama koje je propisala Agencija;

3) nakon realizovane redovne i vanredne posete, u ostavljenom roku ne sprovede preporuku o otklanjanju uočenih nepravilnosti;

4) u roku od 30 dana od nastanka promene, ne prijavi Agenciji promene činjenica u vezi sa akreditacijom, koje su značajne za kvalitet rada i bezbednost pacijenta, kao i promenu pravnog statusa, promenu delatnosti, sedišta, promenu organizacije i promenu u upravljačkoj i rukovodećoj strukturi;

5) u roku od šest meseci od dana dostavljanja rešenja o akreditaciji, ne dostavi Agenciji plan unapređenja kvaliteta zdravstvene zaštite;

6) ne sprovodi mere utvrđene planom unapređenja kvaliteta zdravstvene zaštite i ne sprovede preporuke iz završnog izveštaja u za to ostavljenom roku;

7) rešenje o akreditaciji koristi i za organizacione jedinice i oblasti zdravstvene zaštite za koje nije dodeljeno rešenje o akreditaciji;

8) u roku od 12 meseci od dana nastanka ugovorenih troškova, ne poštuje odredbe iz ugovora, odnosno aneksa ugovora iz člana 4. ovog pravilnika, koje se odnose na nadoknadu troškova akreditacije i troškova sprovođenja redovnih poseta.

Rešenje o oduzimanju rešenja o akreditaciji, koje izdaje Agencija, konačno je u upravnom postupku i protiv njega se može pokrenuti upravni spor.

Član 23

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o akreditaciji zdravstvenih ustanova ("Službeni glasnik RS", broj 112/09).

Član 24

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".