STATUTGRADA PANČEVA("Sl. list grada Pančeva", br. 25/2015 - prečišćen tekst, 12/2016, 8/2019 i 16/2019) |
Grad Pančevo (u daljem tekstu: Grad) je teritorijalna jedinica u kojoj građani ostvaruju pravo na lokalnu samoupravu u skladu sa Ustavom, zakonom i Statutom Grada (u daljem tekstu: Statut)
Građani koji imaju biračko pravo i prebivalište na teritoriji Grada, upravljaju poslovima Grada u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim statutom.
Građani učestvuju u obavljanju poslova Grada putem građanske inicijative, zbora građana, referenduma, drugih oblika učešća građana u obavljanju poslova Grada i preko svojih odbornika u Skupštini Grada, u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim statutom.
Teritorija Grada utvrđuje se zakonom i čine je naseljena mesta, odnosno područja katastarskih opština, i to:
Redni broj |
Naseljeno mesto |
Katastarska opština |
1. |
Banatski Brestovac |
Banatski Brestovac |
2. |
Banatsko Novo Selo |
Banatsko Novo Selo |
3. |
Dolovo |
Dolovo |
4. |
Glogonj |
Glogonj |
5. |
Ivanovo |
Ivanovo |
6. |
Jabuka |
Jabuka |
7. |
Kačarevo |
Kačarevo |
8. |
Omoljica |
Omoljica |
9. |
Pančevo |
Pančevo Vojlovica |
10. |
Starčevo |
Starčevo |
Na teritoriji Grada u službenoj upotrebi je srpski jezik i ćiriličko pismo.
Imena organa koji vrše javna ovlašćenja, naziv Grada, naseljenih mesta, trgova i ulica i drugi toponimi, pored srpskog jezika i ćiriličkog pisma, ispisuju se i na jeziku i pismu nacionalne manjine, prema njenoj tradiciji i pravopisu, u sledećim naseljenim mestima:
- u naseljenom mestu Banatsko Novo Selo na rumunskom jeziku i pismu;
- u naseljenom mestu Ivanovo na bugarskom i mađarskom jeziku i pismu;
- u naseljenim mestima Jabuka i Kačarevo na makedonskom jeziku i pismu; i
- u naseljenom mestu Pančevo, katastarska opština Vojlovica na mađarskom jeziku i pismu.
Grad ima svojstvo pravnog lica.
Sedište grada je u Pančevu.
Organi Grada imaju pečat okruglog oblika, sa tekstom ispisanim na srpskom jeziku ćiriličkim pismom "Republika Srbija, Autonomna Pokrajina Vojvodina i naziv organa Grada", a u središnjem delu je grb Republike Srbije ispod koga piše "Pančevo", što predstavlja označenje sedišta Grada.
Na teritoriji naseljenih mesta u kojima su u službenoj upotrebi i jezici i pisma nacionalnih manjina tekst pečata ispisuje se i na jezicima i pismima nacionalnih manjina.
Prečnik pečata koji se ispisuje na srpskom jeziku ćiriličkim pismom iznosi 32 mm, a prečnik pečata koji se ispisuje na srpskom jeziku ćiriličkim pismom i na jeziku i pismu pripadnika nacionalnih manjina iznosi od 40 mm do 60 mm.
Grad ima svoje simbole, grb i zastavu.
Grb Grada je likovno izražen štitom u stilu renesanse na kome se nalazi tvrđava sa dve kule i jednom otvorenom kapijom, u kojoj stoji vitez u oklopu sa kopljem, a ispod tvrđave su dve talasaste pruge koje simbolizuju reke Dunav i Tamiš. Povrh štita se nalazi krunište sa pet kula.
Grb je izveden u crvenoj, plavoj i beloj boji.
Odlukom Skupštine grada (u daljem tekstu: Skupština) utvrđuju se način i uslovi pod kojima se može upotrebljavati grb Grada.
Zastava Grada je u osnovi bele boje, sa grbom Grada u središnjem delu zastave.
Odlukom Skupštine utvrđuju se način i uslovi pod kojima se može upotrebljavati zastava Grada.
Grad ima svoj praznik.
Praznik Grada utvrđuje se odlukom Skupštine, uz prethodnu saglasnost pokrajinskog sekretarijata nadležnog za poslove lokalne samouprave.
Grad ustanovljava nagrade i druga javna priznanja.
Grad može dodeliti zvanje počasnog građanina Grada.
Nagrade i druga javna priznanja, kao i zvanje počasnog građanina dodeljuju se povodom Praznika Grada.
Vrste nagrada i drugih javnih priznanja, uslovi i način njihovog dodeljivanja, kao i uslovi i način dodele zvanja počasnog građanina, uređuju se posebnom odlukom Skupštine.
Grad utvrđuje nazive ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta na svojoj teritoriji posebnom odlukom, uz prethodnu saglasnost pokrajinskog organa nadležnog za poslove lokalne samouprave.
Na teritoriji Grada gde je u službenoj upotrebi pored srpskog jezika i ćiriličkog pisma i jezik i pismo nacionalne manjine, u postupku promene naziva ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta pribavlja se mišljenje nacionalnog saveta i saveta za međunacionalne odnose.
Grad ima svoju imovinu nad kojom vrši svojinska ovlašćenja putem organa Grada u skladu sa zakonom.
Finansiranje Grada kao i uslovi pod kojima se Grad može zaduživati uređuje se Zakonom.
Poslove pravne zaštite imovinskih prava i interesa Grada obavlja Gradsko pravobranilaštvo grada Pančeva (u daljem tekstu: Gradsko pravobranilaštvo).
Gradsko pravobranilaštvo preduzima pravne radnje i koristi pravna sredstva pred sudovima i drugim nadležnim organima radi ostvarivanja imovinskih prava i interesa Grada i njegovih organa i organizacija.
Nadležnost, položaj, uređenje i organizacija, kao i druga pitanja od značaja za rad Gradskog pravobranilaštva utvrđuju se odlukom Skupštine.
Radi ostvarivanja svojih prava i dužnosti i zadovoljavanja potreba građana, Grad može osnivati preduzeća, ustanove i druge organizacije koje vrše javnu službu u skladu sa zakonom i Statutom.
Skupština posebnom odlukom osniva preduzeća, ustanove i druge organizacije koje vrše javnu službu i ostvaruje prava osnivača, ako zakonom ili ovim statutom za vršenje pojedinih prava osnivača nije utvrđena nadležnost drugog organa Grada.
Grad može ugovorom, na načelima konkurencije i javnosti, poveriti pravnom ili fizičkom licu obavljanje poslova iz stava 1. ovog člana.
Poveravanje poslova iz stava 3. ovog člana uređuje se odlukom Skupštine.
Radi zadovoljavanja opštih, zajedničkih i svakodnevnih potreba stanovništva jednog dela teritorije grada, Grad može da obrazuje mesne zajednice ili druge oblike mesne samouprave.
Grad sarađuje i udružuje se sa drugim jedinicama lokalne samouprave radi ostvarivanja zajedničkih ciljeva, planova i programa razvoja, kao i drugih potreba od zajedničkog interesa, a radi njihovog ostvarivanja može udruživati sredstva i obrazovati zajedničke organe, preduzeća, ustanove i druge organizacije i službe u skladu sa zakonom i Statutom.
Organi Grada mogu sarađivati sa udruženjima, humanitarnim organizacijama i drugim organizacijama u interesu Grada i njenih građana.
Grad, u okviru svojih nadležnosti preko svojih organa, prati proces evropskih integracija Republike Srbije i razvija za to potrebne administrativne kapacitete, u skladu sa zakonom i utvrđenom politikom Republike Srbije.
Grad može sarađivati sa jedinicama lokalne samouprave drugih država, u okviru spoljne politike Republike Srbije, uz poštovanje teritorijalnog jedinstva i pravnog poretka Republike Srbije u skladu sa Ustavom i zakonom.
Odluku o uspostavljanju saradnje, odnosno zaključenju sporazuma o saradnji sa jedinicom lokalne samouprave druge države donosi Skupština, uz saglasnost Vlade.
(Brisan)
Rad organa Grada je javan.
Javnost rada obezbeđuje se:
• putem izdavanja biltena, informatora, saradnjom sa medijima, prezentovanjem odluka i drugih akata javnosti i postavljanjem internet prezentacije;
• organizovanjem javnih rasprava od strane organa Grada, u skladu sa zakonom, Statutom i odlukama organa Grada;
• i u drugim slučajevima utvrđenim Statutom i drugim aktima organa Grada.
Postupak javne rasprave obavezno se sprovodi prilikom pripreme statuta, budžeta (u delu planiranja investicija), strateških planova razvoja, utvrđivanja stope izvornih prihoda, prostornih i urbanističkih planova, kao i drugih opštih akata na osnovu predloga kvalifikovanog broja građana ili zahteva jedne trećine odbornika.
Postupak javne rasprave urediće se posebnom odlukom.
Termini koji se, u ovom statutu, odnose na položaje, profesije, odnosno zanimanja u muškom rodu podrazumevaju iste termine u ženskom rodu.
Grad vrši svoje nadležnosti utvrđene Ustavom i zakonom i poverene nadležnosti koje su Gradu zakonom poverene iz okvira nadležnosti Republike Srbije i odlukom Autonomne Pokrajine Vojvodine poverene iz okvira nadležnosti Autonomne Pokrajine Vojvodine.
Grad, preko svojih organa, u skladu sa Ustavom i zakonom:
1) donosi statut, budžet i završni račun, prostorni i urbanistički plan i program razvoja Grada, kao i strateške planove i programe lokalnog ekonomskog razvoja;
2) uređuje i obezbeđuje obavljanje i razvoj komunalnih delatnosti, lokalni prevoz, korišćenje građevinskog zemljišta i poslovnog prostora;
3) stara se o izgradnji, rekonstrukciji, održavanju i korišćenju lokalnih puteva i ulica i drugih javnih objekata od značaja za Grad;
4) stara se o zadovoljavanju potreba građana u oblasti prosvete (predškolsko vaspitanje i obrazovanje i osnovno i srednje obrazovanje i vaspitanje), naučnoistraživačke i inovacione delatnosti, kulture, zdravstvene i socijalne zaštite, dečije zaštite, sporta i fizičke kulture;
5) obezbeđuje ostvarivanje posebnih potreba osoba sa invaliditetom i zaštitu prava osetljivih grupa;
6) stara se o razvoju i unapređenju turizma, zanatstva, ugostiteljstva i trgovine;
7) donosi i realizuje programe za podsticanje lokalnog ekonomskog razvoja, preduzima aktivnosti za održavanje postojećih i privlačenje novih investicija i unapređuje opšte uslove poslovanja;
8) stara se o zaštiti životne sredine, zaštiti od elementarnih i drugih nepogoda, zaštiti kulturnih dobara od značaja za Grad;
9) stara se o zaštiti, unapređenju i korišćenju poljoprivrednog zemljišta i sprovodi politiku ruralnog razvoja;
10) stara se o ostvarivanju, zaštiti i unapređenju ljudskih i manjinskih prava, rodnoj ravnopravnosti, kao i o javnom informisanju u Gradu;
11) obrazuje i uređuje organizaciju i rad organa, organizacija i službi za potrebe Grada, organizuje službu pravne pomoći građanima i uređuje organizaciju i rad mirovnih veća;
12) obrazuje komunalnu policiju, obezbeđuje i organizuje vršenje poslova komunalne policije;
13) utvrđuje simbole Grada i njihovu upotrebu;
14) upravlja gradskom imovinom i utvrđuje stope izvornih prihoda, kao i visinu lokalnih taksi;
15) propisuje prekršaje za povrede gradskih propisa;
16) obavlja i druge poslove od lokalnog značaja određene zakonom (u oblasti odbrane, zaštite i spasavanja, zaštite od požara, omladinske politike, zoohigijene, i dr.), kao i poslove od neposrednog interesa za građane, u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim statutom.
Jedinstveni popis poslova, koji su u skladu sa zakonom u nadležnosti Grada, obezbeđuje ministarstvo nadležno za lokalnu samoupravu.
Grad obavlja kao poverene poslove, pojedine poslove inspekcijskog nadzora iz oblasti, prosvete, zdravstva, zaštite životne sredine, rudarstva, prometa robe i usluga, poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva, saobraćaja, građevinarstva i druge inspekcijske poslove u skladu sa zakonom.
Organi Grada, u postupku rešavanja o pravima, obavezama ili pravnim interesima fizičkog ili pravnog lica, odnosno druge stranke, po službenoj dužnosti, u skladu sa zakonom, vrše uvid, pribavljaju i obrađuju podatke iz evidencija, odnosno registara koje u skladu sa posebnim propisima vode državni organi, organi teritorijalne autonomije, jedinica lokalne samouprave i imaoci javnih ovlašćenja.
Uvid, pribavljanje i obrada podataka iz evidencija, odnosno registara koji se vode u elektronskom obliku u postupku iz stava 1. ovog člana, vrši se putem informacionog sistema koji obezbeđuje sigurnost i zaštitu podataka o ličnosti.
U postupku iz stava 1. ovog člana organi Grada mogu vršiti uvid, pribavljati i obrađivati samo one podatke koji su zakonom ili posebnim propisom utvrđeni kao neophodni za rešavanje o određenom pravu, obavezi ili pravnom interesu stranke.
III FINANSIRANJE POSLOVA GRADA
Za obavljanje poslova Grada utvrđenih Ustavom i zakonom, za obavljanje zakonom poverenih poslova iz okvira nadležnosti Republike Srbije, kao i za obavljanje pojedinih poslova koje joj iz svoje nadležnosti odlukom poveri Autonomna Pokrajina Vojvodina, Gradu pripadaju prihodi i primanja utvrđeni zakonom.
Svi prihodi Grada su opšti prihodi budžeta i mogu se koristiti za bilo koju namenu, u skladu sa zakonom i Odlukom o budžetu Grada, osim onih prihoda čiji je namenski karakter utvrđen zakonom.
Skupština donosi budžet Grada za svaku fiskalnu godinu, u kojem se iskazuju svi prihodi i primanja, zaduživanja i druge finansijske transakcije, rashodi i drugi izdaci, u skladu sa zakonom.
Po isteku godine za koju je budžet donet sastavlja se završni račun o izvršenju budžeta Grada.
Za izvršenje budžeta Grada Gradonačelnik odgovara Skupštini.
Gradska uprava je obavezna da redovno prati izvršenje budžeta i po potrebi, a najmanje dva puta godišnje, informiše Gradonačelnika i Gradsko veće.
Skupština razmatra, najmanje jednom godišnje, program rada i izveštaj o radu i korišćenju budžetskih sredstava korisnika budžeta Grada, ukoliko Statutom nije drukčije određeno.
Radi kontrole korišćenja budžetskih sredstava Gradonačelnik, u skladu sa zakonom, osniva gradsku službu za inspekciju i nezavisnu organizacionu jedinicu za internu reviziju.
Za zadovoljavanje potreba građana u Gradu ili njenom delu, sredstva se mogu prikupljati samodoprinosom.
Inicijativu za uvođenje samodoprinosa (u daljem tekstu: Inicijativa) za teritoriju Grada može da podnese:
- najmanje 10% građana koji imaju biračko pravo i prebivalište na području na kome se sredstva samodoprinosa prikupljaju i
- najmanje 1/3 odbornika Skupštine.
Za pojedine delove Grada, područja naseljenog mesta, odnosno mesne zajednice pored lica navedenih u prethodnom stavu, Inicijativu može podneti i organ mesne zajednice.
Inicijativa se podnosi Skupštini u pisanoj formi. Uz Inicijativu se podnosi program kojim se utvrđuju izvori, namena i način obezbeđenja ukupnih finansijskih sredstava za realizaciju projekta koji je predmet odluke.
Skupština je obavezna da na prvoj narednoj sednica raspravlja o svakoj punovažnoj Inicijativi i da o donetoj odluci obavesti podnosioca Inicijative.
Odluku o prihvatanju Inicijative Skupština donosi većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Kada Skupština prihvati Inicijativu, istom odlukom zadužuje Gradsko veće da u određenom roku pripremi tekst Predloga odluke o uvođenju samodoprinosa u skladu sa podnetom Inicijativom.
Predlog odluke o uvođenju samodoprinosa sadrži podatke koji se odnose na:
• područje na kome se sredstva prikupljaju;
• potrebe, odnosno namene za koje se sredstva prikupljaju;
• vreme za koje se sredstva prikupljaju;
• ukupan iznos sredstava koja se prikupljaju;
• obveznike, način i rokove izvršavanja samodoprinosa, kao i lica koja se oslobađaju te obaveze;
• visinu samodoprinosa (osnovica, proporcionalna stopa i dr.);
• -način vođenja evidencije o sredstvima;
• iznos i jedinicu mere preračunavanja kada se samodoprinos izražava u radu, prevozničkim i drugim uslugama;
• način ostvarivanja nadzora građana u namenskom korišćenju sredstava i
• način vraćanja sredstava koja se ostvare iznad iznosa koji je odlukom određen. Skupština utvrđuje predlog odluke o uvođenju samodoprinosa većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Kada Skupština utvrdi predlog odluke iz prethodnog stava, donosi Odluku o raspisivanju referenduma o uvođenju samodoprinosa, imenuje Komisiju za sprovođenje referenduma i utvrđuje njene zadatke.
Odluku o uvođenju samodoprinosa građani donose referendumom u skladu sa propisima kojima je uređen postupak neposrednog izjašnjavanja građana.
Odluku iz prethodnog stava donose građani koji imaju izborno pravo i prebivalište na području na kome se sredstva prikupljaju.
Odluku donose i građani koji nemaju izborno pravo i prebivalište na području na kome se sredstva prikupljaju, ako na tom području imaju nepokretnu imovinu, a sredstvima se poboljšavaju uslovi korišćenja te imovine.
Odluka se smatra donetom kada se za nju izjasni većina od ukupnog broja građana iz stavova 2. i 3. ovog člana.
Organi grada su: Skupština, Gradonačelnik, Gradsko veće i Gradska uprava.
U skladu sa zakonom kojim se uređuje pravobranilaštvo, organ Grada je Gradsko pravobranilaštvo.
Skupština grada je najviši organ Grada koji vrši osnovne funkcije lokalne vlasti, utvrđene Ustavom, zakonom i ovim statutom.
Skupština ima 70 odbornika.
Odbornici se biraju na neposrednim izborima, tajnim glasanjem, u skladu sa zakonom.
Odbornici se biraju na četiri godine.
Odborniku počinje i prestaje odbornički mandat pod uslovima i na način utvrđen zakonom.
Skupština se smatra konstituisanom izborom predsednika Skupštine i postavljenjem sekretara Skupštine.
Odbornik ne može biti pozvan na krivičnu odgovornost, pritvoren ili kažnjen zbog iznetog mišljenja ili davanja glasa na sednici Skupštine i radnih tela.
Pravo je i dužnost odbornika da učestvuje u radu Skupštine i njenih radnih tela, predlaže Skupštini raspravu o određenim pitanjima, podnosi predloge odluka i drugih akata iz nadležnosti Skupštine i daje amandmane na predloge odluka i drugih akata, postavlja pitanja vezana za rad organa Grada i učestvuje u drugim aktivnostima Skupštine.
Pravo je odbornika da bude redovno obaveštavan o pitanjima od uticaja na vršenje odborničke dužnosti, da od organa i službi traži podatke koji su mu potrebni za rad, kao i stručnu pomoć u pripremanju predloga za Skupštinu.
Za blagovremeno dostavljanje obaveštenja, traženih podataka, spisa i uputstava odgovoran je sekretar Skupštine, a načelnik Gradske uprave kada se obaveštenje, traženi podatak, spis i uputstvo odnose na delokrug i rad Gradske uprave.
Prava i dužnosti odbornika bliže se uređuju poslovnikom Skupštine.
Pravo odbornika na naknadu troškova za dolazak i odlazak na sednicu Skupštine i njenih radnih tela i na naknadu drugih troškova vezanih za vršenje odborničke funkcije uređuje se posebnom odlukom Skupštine.
Skupština, u skladu sa zakonom:
1) donosi Statut Grada i Poslovnik Skupštine;
2) donosi budžet i usvaja završni račun Grada;
3) utvrđuje stope izvornih prihoda Grada, kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksi i naknada;
4) donosi program razvoja Grada i pojedinih delatnosti;
5) donosi prostorni plan, urbanističke planove i uređuje korišćenje građevinskog zemljišta;
6) donosi akte kojima se uređuje i obezbeđuje obavljanje komunalnih delatnosti i njihov razvoj, poveravanje, način i uslove obavljanja komunalnih delatnosti, kao i druga pitanja od značaja za obavljanje komunalnih delatnosti;
7) donosi propise i druge opšte akte;
7a) bira i razrešava lokalnog ombudsmana;
8) raspisuje gradski referendum i referendum na delu teritorije Grada, izjašnjava se o predlozima sadržanim u građanskoj inicijativi i utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu;
9) osniva službe, javna preduzeća, ustanove i organizacije utvrđene statutom grada i vrši nadzor nad njihovim radom;
10) imenuje i razrešava nadzorni odbor i direktore javnih preduzeća, čiji je osnivač i daje saglasnost na njihove statute, u skladu sa zakonom;
11) imenuje i razrešava upravne i nadzorne odbore i direktore ustanova, organizacija i službi, čiji je osnivač i daje saglasnost na njihove statute, u skladu sa zakonom;
12) obrazuje komisiju za imenovanje direktora javnih preduzeća, čiji je osnivač;
13) daje saglasnost na ulaganje kapitala javnog preduzeća, čiji je osnivač;
14) daje saglasnost na tarifu (odluku o cenama, tarifni sistem i dr.), osim ako drugim zakonom nije predviđeno da saglasnost daje drugi državni organ;
15) daje saglasnost na akt o proceni vrednosti kapitala i iskazivanju tog kapitala u akcijama, kao i na program i odluku o svojinskoj transformaciji;
16) daje saglasnost na statusne promene javnog preduzeća, čiji je osnivač;
17) bira i razrešava predsednika Skupštine i zamenika predsednika Skupštine;
18) postavlja i razrešava sekretara i zamenika sekretara Skupštine;
19) bira i razrešava Gradonačelnika, i na predlog Gradonačelnika bira i razrešava zamenika gradonačelnika i članove Gradskog veća;
20) utvrđuje gradske takse i druge lokalne prihode koji Gradu pripadaju po zakonu;
21) utvrđuje naknadu za uređivanje građevinskog zemljišta;
22) donosi akt o davanju saglasnosti za upis prava svojine javnih preduzeća i društva kapitala čiji je osnivač Grad;
23) odlučuje o raspolaganju građevinskim zemljištem u javnoj svojini Grada, kao i pribavljanju građevinskog zemljišta u javnu svojinu Grada;
24) odlučuje o raspolaganju nepokretnim stvarima i pokretnim stvarima veće vrednosti u javnoj svojini Grada, kao i pribavljanju nepokretnih stvari u javnu svojinu Grada;
25) imenuje izbornu komisiju za sprovođenje izbora za odbornike Skupštine grada, u skladu sa zakonom;
26) donosi akt o javnom zaduživanju Grada, u skladu sa zakonom kojim se uređuje javni dug;
27) propisuje radno vreme ugostiteljskih, trgovinskih i zanatskih objekata;
28) daje mišljenje o republičkom, pokrajinskom i regionalnom prostornom planu;
29) donosi plan odbrane i usklađuje ga sa nastalim promenama i potrebama;
30) donosi odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji Grada;
31) donosi plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji Grada;
32) donosi procenu ugroženosti i plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;
33) obrazuje Gradski štab za vanredne situacije;
34) daje mišljenje o zakonima kojima se uređuju pitanja od interesa za lokalnu samoupravu;
35) daje saglasnost na upotrebu imena, grba i drugog obeležja Grada;
36) imenuje glavnog urbanistu;
37) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom i Statutom.
Skupština odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja odbornika.
Odluke se donose većinom glasova prisutnih odbornika, ukoliko zakonom ili statutom nije drukčije određeno.
Skupština grada odlučuje većinom glasova od ukupnog broja odbornika kada odlučuje o:
1) donošenju i promeni Statuta;
2) donošenju i promeni budžeta;
3) donošenju i promeni prostornog plana i urbanističkih planova;
4) u drugim slučajevima predviđenim zakonom i ovim statutom.
Sednicu Skupštine saziva predsednik Skupštine, po potrebi, a najmanje jednom u tri meseca.
Predsednik Skupštine je dužan da sednicu zakaže na zahtev Gradonačelnika, Gradskog veća ili jedne trećine odbornika, u roku od sedam dana od dana podnošenja zahteva, tako da dan održavanja sednice bude najkasnije u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva.
U situacijama koje opravdavaju hitnost u sazivanju sednice Skupštine, predsednik Skupštine može zakazati sednicu u roku koji nije kraći od 24 časa od prijema zahteva.
Zahtev za sazivanje sednice iz stava 3. ovog člana mora da sadrži razloge koji opravdavaju hitnost sazivanja, kao i obrazloženje posledica koje bi nastupile njenim nesazivanjem.
Minimalan rok za sazivanje sednice Skupštine iz stava 3. ovog člana, ne odnosi se na sazivanje sednice Skupštine u uslovima proglašene vanredne situacije.
Ako predsednik Skupštine ne zakaže sednicu u roku iz stava 2. ovog člana, sednicu može zakazati podnosilac zahteva, a predsedava odbornik koga odredi podnosilac zahteva.
Predsednik Skupštine može odložiti sednicu koju je sazvao samo u slučaju kada ne postoji kvorum potreban za rad, a u drugim slučajevima o odlaganju sednice odlučuje Skupština.
Način pripreme, sazivanje, vođenje, rad, i odlučivanje na sednicama Skupštine uređuje se Poslovnikom Skupštine.
Skupština osniva stalna i povremena radna tela za razmatranje pitanja iz njene nadležnosti.
Radna tela daju mišljenja na predloge propisa koje donosi Skupština i obavljaju druge poslove iz oblasti za koje su obrazovana.
Broj radnih tela, izbor, prava i dužnosti predsednika i članova radnih tela utvrđuje se Poslovnikom Skupštine.
Stalna radna tela Skupštine su saveti i komisije.
Članovi stalnih radnih tela biraju se iz reda odbornika, stručnjaka iz odgovarajućih oblasti i građana.
Mandat članova stalnih radnih tela traje do isteka mandata odbornicima Skupštine, a mogu biti razrešeni i pre isteka mandata.
Predsednik stalnog radnog tela bira se iz reda odbornika.
Predsednika, zamenika predsednika i članove stalnih radnih tela bira i razrešava Skupština na predlog predsednika Skupštine, uz prethodne konsultacije sa odborničkim grupama.
Radno telo može podneti Inicijativu predsedniku Skupštine za razrešenje, odnosno izbor predsednika, zamenika predsednika i članova radnog tela.
Radno telo može organizovati javno slušanje o predlozima propisa i odluka o kojima odlučuje Skupština.
Delokrug, sastav i način rada stalnih radnih tela detaljnije se uređuju Poslovnikom Skupštine.
(Brisan)
Skupština, po potrebi, osniva povremena radna tela radi razmatranja određenih pitanja i izvršavanja određenih zadataka iz nadležnosti Skupštine.
Skupština posebnom odlukom o osnivanju povremenog radnog tela, utvrđuje naziv povremenog radnog tela i oblast za koju se osniva, sastav, delokrug rada, broj članova i druga pitanja od značaja za rad povremenog radnog tela.
Skupština ima predsednika Skupštine.
Predsednik Skupštine organizuje rad Skupštine, saziva i predsedava njenim sednicama, stara se o ostvarivanju javnosti rada Skupštine, potpisuje akta koje je donela Skupština i vrši druge poslove predviđene Statutom i Poslovnikom Skupštine.
Predsednik Skupštine može biti na stalnom radu u Gradu, o čemu odlučuje Skupština, prilikom izbora ili po potrebi u toku trajanja mandata.
Predsednika Skupštine bira Skupština iz reda odbornika, na vreme od četiri godine.
Izbor predsednika Skupštine vrši se tajnim glasanjem.
Kandidata za predsednika Skupštine može predložiti najmanje 1/3 od ukupnog broja odbornika u pisanoj formi.
Odbornik može da učestvuje u predlaganju samo jednog kandidata.
Za predsednika Skupštine izabran je kandidat koji je dobio većinu glasova od ukupnog broja odbornika.
Ako je predloženo više kandidata, a nijedan nije dobio potrebnu većinu, ponoviće se izbor, i to između kandidata koji su dobili najveći broj glasova.
U drugom krugu izabran je kandidat koji je dobio većinu glasova od ukupnog broja odbornika.
Ako ni u drugom krugu nijedan od predloženih kandidata ne dobije potrebnu većinu glasova, ponavlja se izborni postupak.
Predsednik Skupštine ima zamenika, koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Izbor zamenika vrši se po postupku i na način na koji se bira predsednik Skupštine.
Ako zameniku predsednika Skupštine miruju prava iz radnog odnosa usled izbora na funkciju, zamenik predsednika Skupštine može biti na stalnom radu u Gradu.
Predsedniku i zameniku predsednika Skupštine prestaje mandat pre isteka vremena na koje su birani, ukoliko podnesu ostavku ili budu razrešeni.
Ostavka se podnosi u pisanoj formi, i o istoj se ne raspravlja i ne odlučuje, već se samo konstatuje.
Mandat predsedniku i zameniku predsednika Skupštine prestaje danom održavanja sednice na kojoj su podneli ostavku, odnosno na prvoj narednoj sednici Skupštine, ako je ostavka podneta između dve sednice.
Predlog za razrešenje predsednika i zamenika predsednika Skupštine može podneti najmanje trećina odbornika u Skupštini.
Predlog se podnosi u pisanoj formi i mora biti obrazložen.
Razrešenje predsednika i zamenika predsednika Skupštine se vrši na način i po postupku koji je predviđen za njihov izbor.
Skupština ima sekretara koji se stara o obavljanju stručnih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sednica Skupštine i njenih radnih tela i rukovodi administrativnim poslovima vezanim za njihov rad.
Sekretar Skupštine je odgovoran za dostavljanje traženih podataka, spisa i isprava, ako se nadzor vrši nad radom i aktima Skupštine.
Sekretar Skupštine se postavlja, na predlog predsednika Skupštine, na četiri godine i može biti ponovo postavljen.
Za sekretara Skupštine može biti postavljeno lice koje ima stečeno visoko obrazovanje iz naučne oblasti pravne nauke na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu sa položenim stručnim ispitom za rad u organima uprave i radnim iskustvom od najmanje tri godine.
Sekretar može podneti ostavku ili biti razrešen pre isteka mandata na predlog predsednika Skupštine.
Sekretar Skupštine može imati zamenika, koji ga zamenjuje u slučajevima njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Zamenik sekretara Skupštine postavlja se i razrešava na isti način i pod istim uslovima, kao i sekretar Skupštine.
Izvršni ograni Grada su Gradonačelnik i Gradsko veće.
Gradonačelnika bira Skupština iz reda odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine.
Gradonačelnik ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Predsednik Skupštine predlaže kandidata za gradonačelnika.
Kandidat za gradonačelnika predlaže kandidata za zamenika gradonačelnika iz reda odbornika, koga bira Skupština na isti način kao i gradonačelnika.
Gradonačelniku i zameniku gradonačelnika izborom na ove funkcije prestaje mandat odbornika u Skupštini.
Gradonačelnik i zamenik gradonačelnika su na stalnom radu u Gradu.
Gradonačelnik:
1) predstavlja i zastupa Grad;
2) predlaže način rešavanja pitanja o kojima odlučuje Skupština;
3) naredbodavac je za izvršenje budžeta;
4) daje saglasnost na opšte akte korisnika sredstava budžeta Grada čiji se rad finansira iz budžeta, a kojima se utvrđuje broj i struktura zaposlenih u njima, u skladu sa zakonom;
5) osniva gradsku službu za inspekciju i nezavisnu organizacionu jedinicu za internu reviziju;
6) odlučuje o davanju u zakup poslovnog prostora na period od 5 godina;
8) donosi akta iz nadležnosti Skupštine u slučaju ratnog stanja i elementarnih nepogoda, kada ne postoji mogućnost da se održi sednica Gradskog veća, s tim što je dužan da ih podnese na potvrdu Skupštini, kada ona bude u mogućnosti da se sastane;
9) obrazuje stručna, savetodavna i druga radna tela za pojedine poslove iz svoje nadležnosti;
10) usmerava i usklađuje rad Gradske uprave;
11) donosi pojedinačna akta za koje je ovlašćen zakonom, Statutom ili odlukom Skupštine;
12) donosi odluku o proglašenju i ukidanju vanredne situacije za teritoriju Grada, na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije;
13) predlaže Skupštini postavljanje i razrešavanje načelnika, zamenika i članove Gradskog štaba za vanredne situacije.
14) vrši i druge poslove utvrđene Statutom i drugim aktima Grada.
Gradonačelnik je odgovaran za blagovremeno dostavljanje podataka, spisa i isprava, kada to zahteva nadležni organ Republike, odnosno Autonomne Pokrajine koji vrši nadzor nad radom i aktima izvršnih organa Grada i Gradske uprave.
Gradonačelniku prestaje mandat pre isteka vremena na koje je biran, ukoliko podnese ostavku ili bude razrešen.
O podnetoj ostavci Gradonačelnika, predsednik Skupštine obaveštava odbornike na početku prve naredne sednice Skupštine, i o istoj se ne raspravlja i ne odlučuje, već se samo konstatuje.
Predlog za razrešenje gradonačelnika može podneti najmanje trećina odbornika u Skupštini.
Predlog se podnosi u pisanoj formi i mora biti obrazložen.
O predlogu za razrešenje gradonačelnika mora se raspravljati i odlučivati u roku od 15 dana od dana dostavljanja predloga predsedniku Skupštine, uz primenu minimalnog roka za sazivanje sednice iz člana 41. stavova 2. i 3. Statuta.
Ako Skupština ne razreši gradonačelnika, odbornici koji su podneli predlog za razrešenje ne mogu ponovo predložiti razrešenje gradonačelnika, pre isteka roka od šest meseci od odbijanja prethodnog predloga.
Razrešenje gradonačelnika se vrši na način i po postupku koji je predviđen za njegov izbor.
Razrešenjem gradonačelnika prestaje mandat zamenika gradonačelnika i Gradskog veća.
Zameniku gradonačelnika prestaje mandat pre isteka vremena na koje je biran, ukoliko podnese ostavku ili bude razrešen.
O podnetoj ostavci zamenika Gradonačelnika, predsednik Skupštine obaveštava odbornike na početku prve naredne sednice Skupštine, i o istoj se ne raspravlja i ne odlučuje, već se samo konstatuje.
Predlog za razrešenje zamenika gradonačelnika može podneti gradonačelnik ili najmanje trećina odbornika.
Predlog se podnosi u pisanoj formi i mora biti obrazložen.
Razrešenje zamenika gradonačelnika se vrši na način i po postupku koji je predviđen za njegov izbor.
Istovremeno sa predlogom za razrešenje zamenika gradonačelnika, gradonačelnik je dužan da Skupštini podnese predlog za izbor novog zamenika gradonačelnika, koja istovremeno donosi odluku o razrešenju i o izboru.
Gradonačelnik i zamenik gradonačelnika koji su podneli ostavku ili su razrešeni, ostaju na dužnosti i vrše tekuće poslove, do izbora novog gradonačelnika, odnosno zamenika gradonačelnika.
Gradsko veće čine gradonačelnik, zamenik gradonačelnika, kao i sedam članova Gradskog veća koje bira Skupština, na period od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom od ukupnog broja odbornika.
Gradonačelnik je predsednik Gradskog veća.
Zamenik gradonačelnika je član Gradskog veća po funkciji.
Kandidate za članove Gradskog veća predlaže kandidat za Gradonačelnika.
Kada odlučuje o izboru Gradonačelnika, Skupština istovremeno i objedinjeno odlučuje o izboru zamenika Gradonačelnika i članova Gradskog veća.
Članovi Gradskog veća koje bira Skupština mogu biti na stalnom radu u Gradu, o čemu odlučuje Skupština prilikom izbora ili po potrebi u toku trajanja mandata.
Članovi Gradskog veća koje bira Skupština ne mogu biti istovremeno i odbornici.
Članovi Gradskog veća koje bira Skupština zaduženi su za određena područja koja se utvrđuju posebnom odlukom koju donosi Skupština.
Odborniku koji bude izabran za člana Gradskog veća prestaje odbornički mandat.
Gradsko veće:
1) predlaže Statut, budžet i druge odluke i akte koje donosi Skupština;
2) neposredno izvršava i stara se o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine;
3) donosi odluku o privremenom finansiranju u slučaju da Skupština ne donese budžet pre početka fiskalne godine;
4) daje prethodnu saglasnost mesnim zajednicama, ustanovama, javnim agencijama i drugim organizacijama, koji su nosioci prava korišćenja na nepokretnostima u javnoj svojini grada, za davanje u zakup i određenju namene istih.
5) predlaže akt o pribavljanju i raspolaganju stvarima u javnoj svojini o kojima odlučuje Skupština i drugi nadležni organi, u skladu sa zakonom.
5a) odlučuje o raspolaganju pokretnim stvarima manje vrednosti u javnoj svojini Grada;
5b) utvrđuje uslove i način korišćenja prevoznih sredstava za potrebe organa Grada;
6) donosi akta iz nadležnosti Skupštine u slučaju ratnog stanja i elementarnih nepogoda, s tim što je dužno da ih podnese na potvrdu Skupštini, kada ona bude u mogućnosti da se sastane;
7) vrši nadzor nad radom Gradske uprave, poništava ili ukida akte Gradske uprave, koji nisu u saglasnosti sa zakonom, Statutom i drugim opštim aktom ili odlukom, koje donosi Skupština;
8) rešava u upravnom postupku u drugom stepenu o pravima i obavezama građana, preduzeća i ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Grada;
8a) prati realizaciju programa poslovanja i vrši koordinaciju rada javnih preduzeća čiji je grad osnivač;
8b) podnosi tromesečni izveštaj o radu javnih preduzeća Skupštini, radi daljeg izveštavanja u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća;
9) stara se o izvršavanju poverenih nadležnosti iz okvira prava i dužnosti Republike, odnosno autonomne pokrajine;
10) postavlja i razrešava načelnika Gradske uprave;
11) predlaže donošenje odluke o sprovođenju javnog konkursa za imenovanje direktora javnog preduzeća i donošenje akta o imenovanju direktora javnih preduzeća, čiji je osnivač Skupština;
12) obrazuje stručna, savetodavna i druga radna tela za pojedine poslove iz svoje nadležnosti;
13) vrši i druge poslove u skladu sa zakonom.
Gradonačelnik predstavlja Gradsko veće, saziva i vodi njegove sednice.
Gradonačelnik je odgovoran za zakonitost rada Gradskog veća.
Gradonačelnik je dužan da obustavi primenu odluke Gradskog veća za koju smatra da nije u skladu sa zakonom.
Gradsko veće može da odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja njegovih članova.
Gradsko veće odlučuje većinom glasova prisutnih članova, ako zakonom ili Statutom za pojedina pitanja nije predviđena druga većina.
Organizacija, način rada i odlučivanja Gradskog veća detaljnije se uređuje poslovnikom, koji donosi Gradsko veće.
Članu Gradskog veća prestaje mandat pre isteka vremena na koje je biran, ukoliko podnese ostavku ili bude razrešen.
O podnetoj ostavci člana Gradskog veća, predsednik Skupštine obaveštava odbornike na početku prve naredne sednice Skupštine, i o istoj se ne raspravlja i ne odlučuje, već se samo konstatuje.
Predlog za razrešenje člana Gradskog veća može podneti gradonačelnik ili najmanje trećina odbornika u Skupštini.
Predlog se podnosi u pisanoj formi i mora biti obrazložen.
Istovremeno sa predlogom za razrešenje člana Gradskog veća, gradonačelnik je dužan da Skupštini podnese predlog za izbor novog člana Gradskog veća, koja istovremeno donosi odluku o razrešenju i o izboru.
Član Gradskog veća koji je podneo ostavku ili razrešen, ostaje na dužnosti i vrše tekuće poslove, do izbora novog člana Gradskog veća.
Prestankom mandata Skupštine prestaje mandat izvršnih organa, s tim da oni vrše tekuće poslove iz svoje nadležnosti do stupanja na dužnost novog gradonačelnika i Gradskog veća, odnosno predsednika i članova privremenog organa, ako je Skupštini mandat prestao zbog raspuštanja Skupštine.
Gradonačelnik i Gradsko veće redovno izveštavaju Skupštinu, po sopstvenoj inicijativi ili na njen zahtev o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine.
Gradska uprava:
1) priprema nacrte propisa i drugih akata koje donosi Skupština, gradonačelnik i Gradsko veće;
2) izvršava odluke i druge akte Skupštine, gradonačelnika i Gradskog veća;
3) rešava u upravnom postupku u prvom stepenu o pravima i dužnostima građana, preduzeća, ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Grada;
4) obavlja poslove upravnog nadzora nad izvršavanjem propisa i drugih opštih akata Skupštine;
5) izvršava zakone i druge propise čije je izvršavanje povereno Gradu;
6) obavlja stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe rada Skupštine, Gradonačelnika i Gradskog veća;
7) vodi evidenciju o stvarima u javnoj svojini, u skladu sa zakonom.
Gradska uprava se obrazuje kao jedinstveni organ.
U Gradskoj upravi obrazuju se unutrašnje organizacione jedinice za vršenje srodnih poslova.
Gradskom upravom rukovodi načelnik.
Za načelnika Gradske uprave može biti postavljeno lice koje ima stečeno visoko obrazovanje iz naučne oblasti pravne nauke na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu, najmanje pet godina radnog iskustva u struci i položen državni stručni ispit za rad u organima državne uprave.
Načelnika Gradske uprave postavlja Gradsko veće, na osnovu javnog oglasa, na pet godina.
Načelnik Gradske uprave može imati zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Zamenik načelnika Gradske uprave postavlja se na isti način i pod istim uslovima kao načelnik.
Rukovodioce organizacionih jedinica u upravi raspoređuje načelnik.
Načelnik za svoj rad i rad Gradske uprave odgovara Gradskom veću u skladu sa Statutom i Odlukom o Gradskoj upravi.
Gradonačelnik ima pet pomoćnika koji obavljaju poslove iz sledećih oblasti:
1. pomoćnik Gradonačelnika za ekonomski razvoj - gradski menadžer,
2. pomoćnik Gradonačelnika u oblasti urbanizma,
3. pomoćnik Gradonačelnika za pravna pitanja i reorganizaciju Gradske uprave,
4. pomoćnik Gradonačelnika za selo i ruralni razvoj,
5. pomoćnik Gradonačelnika za oblast javnih nabavki.
Pomoćnike gradonačelnika postavlja i razrešava gradonačelnik.
Pomoćnici gradonačelnika pokreću inicijative, predlažu projekte i daju mišljenja u vezi sa pitanjima koja su od značaja za razvoj Grada u oblastima za koje su postavljeni i vrše druge poslove po nalogu Gradonačelnika.
Pomoćnici Gradonačelnika se postavljaju u Kabinetu Gradonačelnika najduže na period dok traje dužnost Gradonačelnika.
Odluku o Gradskoj upravi donosi Skupština, na predlog Gradskog veća.
Pravilnik o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji Gradske uprave, posebnih organa, službi i organizacija objedinjuje načelnik i dostavlja Gradskom veću na usvajanje.
Gradska uprava u obavljanju upravnog nadzora može:
1) naložiti rešenjem izvršenje mera i radnji u određenom roku;
2) izreći mandatnu kaznu;
3) podneti prijavu nadležnom organu za učinjeno krivično delo ili privredni prestup i podneti zahtev za pokretanje prekršajnog postupka;
4) izdati privremeno naređenje, odnosno zabranu;
5) obavestiti drugi organ, ako postoje razlozi, za preduzimanje mera za koje je taj organ nadležan;
6) preduzeti i druge mere za koje je ovlašćena zakonom, propisom ili opštim aktom.
Ovlašćenja i organizacija za obavljanje poslova iz stava 1. ovog člana bliže se uređuju odlukom Skupštine.
Gradsko veće rešava sukob nadležnosti između Gradske uprave i drugih preduzeća, organizacija i ustanova kad na osnovu odluke Skupštine odlučuju o pojedinim pravima građana, pravnih lica ili drugih stranaka.
Načelnik Gradske uprave rešava sukob nadležnosti između unutrašnjih organizacionih jedinica.
O izuzeću načelnika Gradske uprave rešava Gradsko veće.
O izuzeću službenog lica u Gradskoj upravi rešava načelnik.
V NEPOSREDNO UČEŠĆE GRAĐANA U OSTVARIVANJU LOKALNE SAMOUPRAVE
Građani neposredno učestvuju u ostvarivanju poslova Grada putem građanske inicijative, zbora građana i referendumom.
Građani putem građanske inicijative predlažu Skupštini donošenje akta kojim će se urediti određeno pitanje iz nadležnosti Grada, promenu statuta ili drugih akata i raspisivanje referenduma u skladu sa zakonom i Statutom.
Građanska inicijativa punovažno je pokrenuta ako je lista potpisnika građanske inicijative sastavljena u skladu sa zakonom i ako je istu potpisalo 5% od ukupnog broja građana sa biračkim pravom.
O predlogu iz stava 1. ovog člana, Skupština grada je dužna da održi raspravu i da dostavi obrazloženje odgovor građanima u roku od 60 dana od dana dobijanja predloga.
Gradska uprava je dužna da na internet prezentaciji grada, odnosno na drugi primeren način obavesti javnost da je otpočeo rad na pripremi propisa koje donosi Skupština.
Radi sprovođenja javne rasprave, predlog građana je potrebno da svojim potpisima podrži najmanje 100 građana sa biračkim pravom na teritoriji Grada.
Prikupljanje potpisa građana za sprovođenje javne rasprave se sprovodi u skladu sa propisima koji uređuju građansku inicijativu.
Skupština će posebnom odlukom obrazovati radno telo koje će odlučivati po primljenom predlogu građana o sprovođenju postupka javne rasprave.
Zbor građana saziva se za teritoriju mesne zajednice.
Zbor građana raspravlja i daje predloge o pitanjima iz nadležnosti organa Grada.
Zbor građana saziva Gradonačelnik, Gradsko veće, predsednik Skupštine, nadležni organ mesne zajednice ili drugog oblika mesne samouprave, najmanje 10% građana sa prebivalištem na području za koje se saziva zbor građana i jedna trećina odbornika, najmanje osam dana pre dana održavanja.
Zbor građana većinom glasova prisutnih usvaja zahteve i predloge i upućuje ih Skupštini ili pojedinim organima i službama Grada.
Organi i službe grada dužni su da u roku od 60 dana od održavanja zbora građana, razmotre zahteve i predloge građana, zauzmu stav o njima, odnosno donesu odgovarajuću odluku ili meru i o tome obaveste građane.
Način sazivanja zbora građana, njegov rad, kao i način utvrđivanja stavova zbora uređuju se posebnom odlukom Skupštine.
Referendumom u Gradu građani se prethodno izjašnjavaju o određenim pitanjima iz nadležnosti Grada ili se izjašnjavaju o potvrdi odluka i drugih opštih akata Skupštine.
Referendum u Gradu može se raspisati za celu teritoriju Grada i za mesnu zajednicu.
Skupština može na sopstvenu inicijativu, većinom glasova od ukupnog broja odbornika, da raspiše referendum o pitanjima iz svoje nadležnosti.
Predlog za raspisivanje referenduma mogu podneti:
- najmanje 5% birača;
- organ mesne zajednice;
- najmanje trećina odbornika; i
- Gradsko veće.
Skupština je dužna da raspiše referendum o pitanju iz svoje nadležnosti na predlog koji podnese najmanje 10% birača.
Odluka putem referenduma doneta je ako se za nju izjasnila većina građana sa biračkim pravom na teritoriji Grada koja je glasala, pod uslovom da je glasalo više od polovine ukupnog broja građana.
Odluka doneta na referendumu je obavezna, a Skupština je ne može staviti van snage, niti izmenama i dopunama menjati njenu suštinu u narednom periodu od godinu dana od dana donošenja odluke.
Od dana raspisivanja do dana sprovođenja referenduma ne može proteći manje od 15 ni više od 90 dana.
Sprovođenje referenduma (sadržaj, akta o raspisivanju referenduma, objavljivanje akta, organi za sprovođenje referenduma, utvrđivanje rezultate i dr.) vrši se na način i po postupku propisanim zakonom.
Organi i službe Grada dužni su da građanima u ostvarivanju njihovih prava i obaveza daju potrebne podatke, objašnjenja i obaveštenja.
Organi i službe Grada dužni su da svima omoguće podnošenje pritužbi na svoj rad i na nepravilan rad i odnos zaposlenih u Gradskoj upravi.
Organi i službe Grada dužni su da ispitaju navode istaknute u pritužbi koji ukazuju na propuste i nepravilnosti u njihovom radu i da u skladu sa zakonom pokrenu odgovarajući postupak za sankcionisanje i otklanjanje propusta i nepravilnosti.
Organi i službe Grada dužni su da daju podnosiocu pritužbe, odgovore i informacije o tome da li je i kako po pritužbi postupljeno u roku od 30 dana, ako podnosilac pritužbe to zahteva.
Radi zadovoljavanja potreba i interesa građana u selima se osnivaju mesne zajednice i drugi oblici mesne samouprave.
Mesne zajednice i drugi oblici mesne samouprave mogu se obrazovati i u gradskim naseljima (kvart, četvrt, rejon i sl.).
Predlog za obrazovanje, odnosno ukidanje mesne zajednice ili drugog oblika mesne samouprave, mogu podneti najmanje 10% birača sa prebivalištem na području na koje se predlog odnosi, najmanje jedna trećina odbornika i Gradsko veće.
Skupština odlučuje uz prethodno pribavljeno mišljenje građana, o obrazovanju, području za koje se obrazuje, promeni područja i ukidanju mesnih zajednica i drugih oblika mesnih samouprava.
Ova odluka donosi se većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Mesna zajednica, odnosno drugi oblik mesne samouprave ima svojstvo pravnog lica u okviru prava i dužnosti utvrđenih Statutom i posebnom odlukom Skupštine.
Aktom o osnivanju mesne zajednice, u skladu sa Statutom, utvrđuju se poslovi koje vrši mesna zajednica, organi i organizacija rada organa, način odlučivanja kao i postupak izbora saveta i drugih organa mesne samouprave, zaštita prava u toku izbora i druga pitanja od značaja za rad mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave.
Angažovanje predsednika i članova saveta, kao i članova drugih organa mesne zajednice ne podrazumeva stvaranje dodatnih finansijskih obaveza mesnoj zajednici.
Savet mesne zajednice je osnovni predstavnički organ građana na području mesne samouprave.
Izbori za savet mesne zajednice sprovode se po pravilima neposrednog i tajnog glasanja na osnovu opšteg i jednakog izbornog prava, u skladu sa aktom o osnivanju.
Izbore za savet mesne zajednice raspisuje predsednik Skupštine.
Predsednika saveta mesne zajednice bira savet iz reda svojih članova, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja članova saveta mesne zajednice.
Savet mesne zajednice:
1) donosi Statut mesne zajednice;
2) donosi finansijski plan mesne zajednice i programe razvoja mesne zajednice;
3) bira i razrešava predsednika saveta mesne zajednice;
4) predlaže mere za razvoj i unapređenje komunalnih i drugih delatnosti na području mesne zajednice;
5) donosi Poslovnik o radu saveta mesne zajednice i druge akte iz nadležnosti mesne zajednice;
6) pokreće inicijativu za donošenje novih ili izmenu postojećih propisa Grada;
7) vrši druge poslove iz nadležnosti mesne zajednice utvrđene Statutom, aktom o osnivanju mesne zajednice ili drugim propisima Grada.
Sredstva za rad mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave obezbeđuju se iz:
1) sredstava utvrđenih odlukom o budžetu Grada,
2) sredstava koja građani obezbeđuju samodoprinosom;
3) donacija;
4) prihoda koje mesna zajednica ostvari svojom aktivnošću.
Mesna zajednica, odnosno drugi oblik mesne samouprave koristi sredstva u skladu sa finansijskim planom, na koji saglasnost daje Gradsko veće, u skladu sa Odlukom o budžetu grada Pančeva.
Gradsko veće razmatra izveštaj o radu i korišćenju budžetskih sredstava mesne zajednice, odnosno drugo oblika mesne samouprave, najmanje jednom godišnje.
Odlukom Skupštine može se svim ili pojedinim mesnim zajednicama i drugim oblicima mesne samouprave poveriti vršenje određenih poslova iz nadležnosti Grada, uz obezbeđivanje za to potrebnih sredstava.
Pri poveravanju poslova polazi se od toga da li su ti poslovi od neposrednog i svakodnevnog značaja za život stanovnika mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave.
Gradsko veće pokrenuće postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti opšteg akta mesne zajednice pred Ustavnim sudom, ako smatra da taj akt nije u saglasnosti sa Ustavom ili zakonom.
Gradonačelnik je dužan da obustavi od izvršenja opšti akt mesne zajednice za koji smatra da nije saglasan Ustavu ili zakonu, rešenjem koje stupa na snagu objavljivanjem u "Službenom listu grada Pančeva".
Rešenje o obustavi od izvršenja prestaje da važi ako Gradsko veće u roku od pet dana od objavljivanja rešenja ne pokrene postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti opšteg akta.
Kada Gradsko veće smatra da opšti akt mesne zajednice nije u saglasnosti sa Statutom, aktom o osnivanju mesne zajednice ili drugim propisima Grada, ukazaće na to Savetu mesne zajednice radi preduzimanja odgovarajućih mera.
Ako Savet mesne zajednice ne postupi po predlozima organa iz stava 1. ovog člana, Gradonačelnik će poništiti opšti akt mesne zajednice rešenjem koje stupa na snagu objavljivanjem u "Službenom listu grada Pančeva".
Gradsko veće, predlaže Gradonačelniku obustavljanje finansiranja aktivnosti mesne zajednice u kojima se finansijska sredstva ne koriste u skladu sa finansijskim planom mesne zajednice, Odlukom o budžetu grada Pančeva ili zakonom.
Savet mesne zajednice može se raspustiti ako:
1) Savet ne zaseda duže od tri meseca;
2) ne izabere predsednika Saveta u roku od mesec dana od dana održavanja izbora za članove Saveta mesne zajednice ili od dana njegovog razrešenja, odnosno podnošenja ostavke;
3) ne donese finansijski plan u roku određenom odlukom Skupštine.
Odluku o raspuštanju Saveta mesne zajednice donosi Skupština na predlog Gradskog veća.
Predsednik Skupštine raspisuje izbore za Savet mesne zajednice, u roku od 15 dana od stupanja na snagu Odluke o raspuštanju Saveta mesne zajednice, s tim da od datuma raspisivanja izbora do datuma održavanja izbora ne može proteći više od 45 dana.
Do konstituisanja Saveta mesne zajednice, tekuće i neodložne poslove mesne zajednice obavljaće poverenik Grada koga imenuje Skupština, istovremeno sa donošenjem Odluke o raspuštanju Saveta mesne zajednice.
Grad pruža pomoć mesnoj zajednici u obavljanju administrativno-tehničkih i finansijsko-materijalnih poslova.
VII ZAŠTITA LOKALNE SAMOUPRAVE
Skupština može da pokrene postupak za ocenu ustavnosti ili zakonitosti zakona ili drugog opšteg akta Republike Srbije ili Autonomne Pokrajine Vojvodine kojim se povređuje pravo na lokalnu samoupravu.
Gradonačelnik ima pravo žalbe Ustavnom sudu Republike Srbije ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa Grada onemogućava vršenje nadležnosti Grada;
U Gradu se može ustanoviti lokalni ombudsman koji je ovlašćen da nezavisno i samostalno kontroliše poštovanje prava građana, utvrđuje povrede učinjene aktima, radnjama ili nečinjenjem Gradske uprave i javnih službi, ako se radi o povredi propisa i opštih akata organa Grada.
Nadležnost i ovlašćenja, način postupanja, izbora i prestanka dužnosti lokalnog ombudsmana uređuje se posebnom odlukom Skupštine.
Radi razmatranja pitanja ostvarivanja, zaštite i unapređenja nacionalne ravnopravnosti građana, Skupština osniva Savet za muđunacionalne odnose, kao samostalno radno telo, koje čine predstavnici srpskog naroda i nacionalnih manjina.
Delokrug, sastav, izbor članova i način rada Saveta uređuje se posebnom odlukom Skupštine, koja se donosi većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Skupština donosi odluke i druga opšta akta, rešenja, zaključke, preporuke i daje mišljenja.
Gradonačelnik donosi pojedinačna i druga akta u skladu sa zakonom i Statutom.
Gradsko veće donosi pravilnike, naredbe, uputstva, rešenja, zaključke, preporuke i druga akta u skladu sa zakonom i Statutom.
Gradska uprava donosi pravilnike, naredbe, uputstva, rešenja, zaključke i druga akta sa zakonom i Statutom
Odluke i druga akta Skupštine moraju biti saglasni sa zakonom i Statutom.
Akta gradonačelnika i Gradskog veća moraju biti saglasni sa zakonom, Statutom, odlukama i drugim aktima Skupštine.
Akta Gradske uprave moraju biti saglasni sa zakonom, Statutom, odlukama i drugim aktima Skupštine i aktima Gradonačelnika i Gradskog veća.
Opšta akta organa Grada stupaju na snagu najranije osmog dana od dana objavljivanja, osim ako iz naročito opravdanih razloga nije predviđeno da ranije stupaju na snagu.
Opšta akta Skupštine i Gradskog veća objavljuju se u "Službenom listu grada Pančeva".
Ostala akta organa Grada objavljuju se na način predviđen tim aktima.
IX DONOŠENJE I PROMENA STATUTA
Predlog za donošenje ili promenu Statuta može podneti najmanje 10% birača na teritoriji Grada, Gradonačelnik, Gradsko veće i najmanje trećina odbornika.
Predlog se podnosi u pisanom obliku, sa obrazloženjem.
Odluka o prihvatanju predloga za donošenje ili promenu Statuta, Skupština donosi većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Odlukom o prihvatanju predloga za donošenje ili promenu Statuta, Skupština određuje način i postupak donošenja, odnosno promene Statuta.
Nacrt Statuta, odnosno odluke o promeni Statuta utvrđuje Gradsko veće i objavljuje na način utvrđen odlukom iz prethodnog člana.
Skupština donosi, odnosno vrši promenu Statuta većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Ukoliko se radi o obavezi usaglašavanja Statuta sa zakonom i drugim propisima, Gradsko veće utvrđuje predlog akta o donošenju ili promeni Statuta i dostavlja ga Skupštini.
Područje gradske opštine čini jedno ili više naseljenih mesta, odnosno jedna ili više mesnih zajednica na teritoriji grada Pančeva.
Gradska opština obrazuje se pod sledećim uslovima:
- da njeno područje predstavlja prirodnu, geografsku celinu i ekonomski povezan prostor, koji poseduje razvijenu i izgrađenu komunikaciju, sa sedištem gradske opštine, kao gravitacionim centrom.
- da stepen privrednog i društvenog razvoja tog područja, materijalni, tehnički, kadrovski i drugi uslovi omogućavaju obavljanje poslova gradske opštine, odnosno zadovoljavanje određenih potreba od neposrednog interesa za građane sa tog područja.
Posebnom odlukom, Skupština će osnovati povremeno radno telo koje će uraditi i dostaviti Gradskom veću analizu o ispunjenosti uslova iz člana 108. Statuta.
Gradsko veće će na osnovu analize povremenog radnog tela o ispunjenosti uslova za obrazovanje gradskih opština dostaviti Skupštini predlog za izmenu, odnosno dopunu Statuta.
Predlog za izmenu, odnosno dopunu Statuta kojim se predlaže obrazovanje gradskih opština, sadrži i odredbe o položaju, poslovima i organima gradske opštine i načinu njihovog izbora, međusobnim odnosima organa grada i gradske opštine, finansiranju poslova gradske opštine, kao i druge odredbe od značaja za obrazovanje i funkcionisanje gradske opštine.
Opšta akta organa Opštine koja su važila na dan donošenja Statuta ostaju na snazi do njihovog usklađivanja sa Statutom, ukoliko nisu u suprotnosti sa zakonom i Statutom.
Odluke i druga opšta akata Skupštine uskladiće se sa odredbama Statuta u roku od šest meseci od dana njegovog stupanja na snagu.
Skupština će doneti Odluku o Gradskoj upravi u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu Statuta.
Opštinska uprava opštine Pančevo nastavlja sa radom kao Gradska uprava do stupanja na snagu Odluke iz prethodnog člana.
Opštinsko javno pravobranilaštvo nastavlja sa radom kao Gradsko javno pravobranilaštvo, sa postojećom organizacijom i brojem zaposlenih do stupanja na snagu posebne odluke Skupštine kojom se uređuje organizacija, delokrug i način rada Gradskog javnog pravobranilaštva.
Opštinski javni pravobranilac i njegovi zamenici privremeno vrše dužnost gradskog javnog pravobranioca i njegovih zamenika do imenovanja gradskog javnog pravobranioca i njegovih zamenika u skladu sa posebnom odlukom Skupštine iz stava 1. ovog člana.
Služba za budžetsku inspekciju i reviziju nastavlja sa radom kao Gradska služba za budžetsku inspekciju i reviziju sa postojećom organizacijom i brojem zaposlenih do stupanja na snagu posebne odluke Gradonačelnika kojom se uređuje organizacija, delokrug i način rada.
Stupanjem na snagu ovog statuta prestaje da važi Statut opštine Pančevo ("Službeni list opštine Pančevo" br. 6/2002, 11/2005 i 19/2006).
Ovaj prečišćen tekst Statuta grada Pančeva biće objavljen u "Službenom listu grada Pančeva".
Samostalni član Odluke o izmenama i dopunama
Statuta grada
Pančeva
("Sl. list grada Pančeva", br. 12/2016)
Član 5
Ova odluka stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom listu grada Pančeva".
Samostalni članovi Odluke o izmenama i dopunama
Statuta grada Pančeva
("Sl. list grada Pančeva", br. 8/2019)
Član 38
Zaštitnik građana nastavlja sa radom kao lokalni ombudsman, do isteka mandata na koji je izabran.
Član 39
Odredbe Statuta koje se odnose na sprovođenje obaveznog postupka javne rasprave za planiranje investicija u odluci o budžetu, primenjivaće se počev od pripreme Odluke o budžetu grada Pančeva za 2019. godinu.
Član 40
Opšta akta organa Grada uskladiće se sa odredbama ove odluke u roku od devet meseci od stupanja na snagu Zakona o izmenama i dopunama Zakona o lokalnoj samoupravi.
Član 41
Odluke propisane ovom odlukom, Skupština grada doneće u roku od devet meseci od stupanja na snagu Zakona o izmenama i dopunama Zakona o lokalnoj samoupravi.
Član 42
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Pančeva".
Prečišćen tekst Statuta grada Pančeva obuhvata:
- Statut grada Pančeva ("Službeni list grada Pančeva" broj 1/14 - prečišćen tekst),
- Odluku o izmenama Statuta grada Pančeva ("Službeni list grada Pančeva" broj 24/14),
-
Odluku o izmeni Statuta grada Pančeva ("Službeni list grada Pančeva" broj 21/15) u kojima je utvrđen dan njihovog stupanja na snagu.