PRAVILNIKO OPŠTIM STANDARDIMA POSTIGNUĆA ZA PREDMET SRPSKI KAO STRANI JEZIK ZA KRAJ PRVOG I DRUGOG CIKLUSA OBAVEZNOG OBRAZOVANJA, OPŠTEG SREDNJEG OBRAZOVANJA I OSNOVNOG OBRAZOVANJA ODRASLIH("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 11/2019) |
Ovim pravilnikom utvrđuju se Opšti standardi postignuća za predmet Srpski kao strani jezik za kraj prvog i drugog ciklusa obaveznog obrazovanja, opšteg srednjeg obrazovanja i osnovnog obrazovanja odraslih.
Opšti standardi postignuća iz stava 1. ovog člana odštampani su uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije - Prosvetnom glasniku".
OPŠTI STANDARDI POSTIGNUĆA
ZA PREDMET SRPSKI KAO STRANI JEZIK ZA KRAJ PRVOG I DRUGOG CIKLUSA OBAVEZNOG OBRAZOVANJA, OPŠTEG SREDNJEG OBRAZOVANJA I OSNOVNOG OBRAZOVANJA ODRASLIH
Opšta predmetna kompetencija ili jezička komunikativna kompetencija obuhvata posedovanje svesti o jeziku kao komunikacionom sredstvu, raspolaganje osnovnom jezičkom pismenošću i shvatanje povezanosti između jezika i kulturnih identiteta. Ona omogućava učeniku da se koristi jednostavnim jezičkim sredstvima u cilju obavljanja elementarne pismene i usmene komunikacije, ostvarivanja interakcije i prenošenja informativnih i drugih sadržaja iz polaznog jezika ka srpskom jeziku i obrnuto, u privatnom, javnom i obrazovnom kontekstu. |
Osnovni nivo |
Učenik razume osnovne informacije u najjednostavnijim pisanim i usmenim iskazima. U usmenom i pisanom opštenju koristi najjednostavnija jezička sredstva za iskazivanje informacija o sebi i svojim neposrednim potrebama. Poznaje najosnovnije gramatičke i leksičke elemente. Razumenajosnovnije pojave i procese ciljne kulture. |
Srednji nivo |
Učenik razume prepoznatljive i predvidive informacije u jednostavnim vrstama pisanih tekstova i formama usmenog opštenja, a koje se odnose na njemu bliske situacije i pojave. Koristi tipske fraze, gotove izraze, konstrukcije i proste rečenice za formulisanje jednostavnih iskaza vezanih za sopstvenu ličnost i svakodnevne aktivnosti ili poslove. Poznaje određeni broj gramatičkih elemenata i struktura i osnovnu leksiku iz domena sopstvene svakodnevice i neposrednog interesovanja. Poseduje svest o izrazitim sličnostima i razlikama između svoje i ciljne kulture. |
Napredni nivo |
Učenik razume frekventne reči i izraze u koji se koriste u svakodnevnoj usmenoj i pisanoj komunikaciji, vezane za sopstvenu ličnost, okruženje, interesovanja, školski kontekst. Poseduje elementarni repertoar jezičkih sredstava za savladavanje tipičnih i uobičajenih svakodnevnih komunikativnih situacija. Učenik uočava razlike između sopstvene i ciljne kulture i prilagođava svoje ponašanje osnovnim opšteprihvaćenim društvenim konvencijama. |
SPECIFIČNE PREDMETNE KOMPETENCIJE
1) FUNKCIONALNO-PRAGMATIČKA KOMPETENCIJA
Funkcionalno-pragmatička kompetencija predstavlja komunikativnu kompetenciju u užem smislu i obuhvata umeće recepcije (razumevanja govora i razumevanja pisanog teksta), umeće produkcije (pisano i usmeno izražavanje), umeće interakcije i umeće jezičkog posredovanja (medijacije).
Osnovni nivo
Učenik razume najfrekventnije reči i izraze iz svakodnevnog sporog i razgovetnog govora, kao i najjednostavnije pisane tekstualne forme. Ume da obavi osnovne komunikativne aktivnosti (pozdravljanje, predstavljanje, dobrodošlica, opraštanje, zahvaljivanje, pružanje informacija o sebi, raspitivanje o suštinskim informacijama koje se tiču sagovornika).
Srednji nivo
Učenik razume uobičajene reči, izraze, fraze i kratke vezane usmene iskaze i zapise koji se tiču njegovih neposrednih iskustvenih doživljaja i sfera interesovanja. Snalazi se u kratkim i uvežbanim komunikacionim sekvencama i ulogama, uz upotrebu naučenih i uobičajenih fraza i formula (postavljanje pitanja i davanje odgovara).
Napredni nivo
Učenik razume frekventne i uobičajene pisane i usmene iskaze, kao i kratke, jednostavne tekstove i usmene priloge vezane za poznate teme, pojave i događaje. Obavlja osnovne jezičke funkcije (davanje i traženje, tj. razmena informacija o iskustveno bliskim datostima i pojavama, jednostavno iskazivanje ideja i mišljenja), u pisanom i usmenom opštenju, uz uspostavljanje bazičnog, ali efikasnog društvenog kontakta.
Lingvistička kompetencija se odnosi na poznavanje i razumevanje principa funkcionisanja i upotrebe jezika i obuhvata fonološko-fonetska, pravopisna, leksička, semantička, gramatička (morfosintaksička) znanja.
Osnovni nivo
Učenik poznaje izgovor frekventnih, ponavljanih i memorisanih glasova, kao i nekih najčešćih glasovnih grupa. Povezuje glasove i način(e) njihovog zapisivanja u uvežbanim rečima. Poznaje ograničeni broj regularnih morfoloških oblika i sintaksičkih struktura u okviru naučenog kontigenta jezičkih sredstava. Koristi elementarne i najfrekventnije reči i izraze za savladavanje osnovnih komunikativnih aktivnosti.
Srednji nivo
Učenik poznaje ispravan izgovor većine glasova i glasovnih grupa, uz ograničenja akcenatsko-intonacijske prirode. Učenik ispravno zapisuje glasove i glasovne kombinacije i poznaje određen broj osnovnih pravopisnih pravila. Učenik poznaje jednostavne gramatičke elemente i konstrukcije. Učenik poznaje ograničeni repertoar gotovih izraza i višečlanih konstrukcija za iskazivanje svakodnevnih konkretnih aktivnosti i potreba.
Napredni nivo
Učenik uglavnom pravilno izgovara sve glasove i glasovne grupe, čak i u težim i neuvežbanim kombinacijama glasova, uz poštovanje akcenatsko-intonacijskih pravila. Zapisuje reči i izraze s relativnom ortografskom tačnošću i poznaje frekventna pravopisna pravila. Poznaje određeni broj gramatičkih elemenata i konstrukcija, uključujući i najčešće izuzetke, kao i osnovne načine tvorbe imenica, glagola, prideva, priloga. Učenik poznaje frekventne leksičke elemente koji se odnose na iskustveno bliske teme i situacije.
Osnovni nivo
Učenik poznaje osnovne pojave i procese koji odlikuju svakodnevni život ciljne kulture/ciljnih kultura, poznaje osnovne prostorne i vremenske okvire razvoja ciljne kulture/ciljnih kultura, kao i najznačajnije ličnosti i dela iz istorije i savremenog doba. Učenik pokazuje interesovanje za određene pojave i ličnosti ciljne kulture.
Srednji nivo
Učenik poseduje osnovna znanja o razlikama u svakodnevnom životu i razume da su razlike posledica složenosti kulture. Učenik poznaje i razume osnovne prirodne i društvene specifičnosti ciljne kulture. Učenik poseduje svest o osnovnim sličnostima i razlikama između svoje i ciljne kulture i prepoznaje/izbegava najkritičnije tabue i nesporazume u komunikaciji. Neguje pozitivan i otvoren stav prema razlikama koje prepoznaje između svoje i ciljne kulture.
Napredni nivo
Učenik poseduje opšta znanja o svakodnevnom životu, društvu i kulturi stranog/stranih jezika. Razume uticaj prirodnih i društvenih pojava na procese u vlastitoj i ciljnoj kulturi; razume položaj zemalja ciljne kulture u svetu i njihovu vezu sa vlastitom kulturom. Prihvata razlike koje postoje između vlastite i ciljne kulture i ume da prilagodi ponašanje osnovnim konvencijama. Neguje stav otvorenosti i radoznalosti prema ciljnoj kulturi/ciljnim kulturama i poseduje osnovne veštine za kritičko istraživanje i razumevanje pojava ciljne i vlastite kulture.
ISKAZI STANDARDA PO KOMPETENCIJAMA I NIVOIMA
Sledeći iskazi opisuju šta učenik/učenica zna, ume i može funkcionalno da primeni na osnovnom, srednjem i naprednom nivou. Iskazi standarda su razvrstani po kompetencijama i nivoima obrazovnih postignuća.
1. FUNKCIONALNO-PRAGMATIČKA KOMPETENCIJA
OSNOVNI NIVO
- SJST.1.1.1. Razume uobičajene pozdrave i jednostavne jezičke izraze kulturnog obraćanja u svakodnevnoj komunikaciji.
- SJST.1.1.2. Razume frekventne reči i jednostavne iskaze u jasno kontekstualizovanom i sporom govoru.
- SJST. 1.1.3. Razume jednostavne poruke i pitanja koja se odnose na osnovne informacije i neposredno okruženje.
- SJST.1.1.4. Razume kratka, jednostavna, razgovetno i sporo izgovorena uputstva.
- SJST.1.1.5. Razume predmet jednostavnog razgovora drugih lica o poznatim/bliskim temama (npr. lične i porodične stvari, neposredno okruženje) ukoliko se govori sporo i razgovetno.
- SJST.1.1.6. Razume pojedine reči i jednostavne izraze iz tekstova pesama primerenih uzrastu.
SREDNJI NIVO
- SJST.2.1.1. Razume informacije iz kraćeg konteksta (do 10 rečenica) koje se odnose na svakodnevne potrebe i interesovanja učenika.
- SJST.2.1.2. Razume osnovni smisao i glavne informacije iz razgovora dvoje ili više (sa)govornika o bliskim i poznatim temama, ukoliko se govori razgovetno i umerenim tempom.
- SJST.2.1.3. Razume osnovni smisao i glavne informacije iz sporijih, jasno artikulisanih monoloških izlaganja i priča o poznatim i uzrasno adekvatnim temama.
- SJST.2.1.4. Razume osnovni smisao i glavne informacije iz radio i televizijskih emisija o poznatim i uzrasno adekvatnim temama, ukoliko se govori sporo i razgovetno.
- SJST.2.1.5. Razume opšti smisao i frekventne fraze i izraze jednostavnijih tekstova iz savremene muzike.
NAPREDNI NIVO
- SJST.3.1.1. Razume informacije iz dužeg konteksta koje se odnose na potrebe i interesovanja učenika.
- SSJT.3.1.2. Razume osnovni smisao i glavne informacije u autentičnom razgovoru dva ili više (sa)govornika, ukoliko se govori razgovetno i umerenim tempom.
- SJST.3.1.3. Razume osnovni smisao i glavne informacije jasno artikulisanih izlaganja, priča, prezentacija i predavanja na uzrasno adekvatne i bliske teme.
- SJST.3.1.4. Razume osnovni sadržaj informativnih i drugih emisija elektronskih medija.
- SJST.3.1.5. Razume stručna uputstva iz oblasti za koje pokazuje interesovanje, izgovorena standardnim jezikom, normalnim tempom.
- SJST.3.1.6. Razume opšti smisao i većinu fraza i izraza složenijih tekstova iz savremene muzike.
OSNOVNI NIVO
- SJST.1.1.7. Artikuliše glasove i reči srpskog jezika (uz moguću jaču interferenciju fonetsko-fonološkog sistema maternjeg jezika).
- SJST.1.1.8. Govori sporim tempom.
- SJST.1.1.9. Koristi ograničeni fond osnovnih reči i jednostavnih izraza standardnog srpskog jezika u skladu s uzrastom, koje upotrebljava u poznatim, konkretnim situacijama.
- SJST.1.1.10. Upotrebljava ograničen broj jednostavnih, uvežbavanih gramatičkih formi.
- SJST.1.1.11. Koristi proste rečenice i svedene iskaze naučene na modelima situacionih okvira.
SREDNJI NIVO
- SJST.2.1.6. Artikuliše glasove srpskog jezika uz moguću slabiju interferenciju.
- SJST.2.1.7. Govori sporijim tempom.
- SJST.2.1.8. Govori neprekidno nekoliko rečenica na datu temu i učestvuje u razgovoru.
- SJST.2.1.9. Koristi širi fond osnovnih reči i jednostavnijih izraza standardnog srpskog jezika u skladu s uzrastom, koje upotrebljava u poznatim i specifičnim situacijama.
- SJST.2.1.10. Koristi složenije rečenične strukture.
NAPREDNI NIVO
- SJST.3.1.7. Pravilno artikuliše glasove srpskog jezika poštujući rečeničnu intonaciju.
- SJST.3.1.8. Raspolaže fondom reči i gramatičkih konstrukcija standardnog srpskog jezika neophodnih za komunikaciju.
- SJST.3.1.9. Koristi ograničen broj sinonima.
- SJST.3.1.10. Koristi složene rečenične strukture.
OSNOVNI NIVO
- SJST.1.1.12. Poznaje i koristi ćiriličke i latiničke grafeme.
- SJST.1.1.13. Popunjava obrasce, upitnike i tabele unoseći svoje ili podatke svojih bližnjih.
- SJST.1.1.14. Piše kraće beleške o važnim informacijama i trenutnim potrebama.
- SJST.1.1.15. Pisanim putem dostavlja/traži osnovne informacije o sebi/drugima.
- SJST.1.1.16. Kratkim iskazima se zahvaljuje, izvinjava ili čestita pisanim putem (npr.: čestitke, SMS, imejl, objave na društvenim mrežama).
- SJST.1.1.17. Piše kratak tekst sa nekoliko povezanih kraćih iskaza.
SREDNJI NIVO
- SJST.2.1.11. Pisanim putem iznosi/zahteva detaljnije informacije, obaveštenja ili podatke o sebi i drugima.
- SJST.2.1.13. Piše jednostavnije tekstove (pisma, poruke, mejlove) putem kojih dogovara ili planira društvene aktivnosti i obaveze.
- SJST.2.1.14.Piše kratak tekst o sebi, drugim ličnostima i važnim događajima iz neposrednog okruženja.
- SJST.2.1.15. Kreira pisane sadržaje o ličnim iskustvima i događajima iz sadašnjosti ili prošlosti koristeći jednostavnije jezičke strukture i uvežbanu leksiku.
NAPREDNI NIVO
- SJST.3.1.11. Koristeći jednostavna jezička sredstva, sastavlja pisma potpunijeg sadržaja o aktuelnim uzrasnim temama i razmenjuje ih sa prijateljima i poznanicima.
- SJST.3.1.12. Piše o sebi i relevantnim društvenim temama iznoseći svoja zapažanja i osećanja koristeći više logički povezanih rečenica.
- SJST.3.1.13. Piše deskriptivne i narativne tekstove o raznim aktivnostima i događajima iz sadašnjosti i prošlosti koristeći složenije jezičke strukture i adekvatnu leksiku.
- SJST.3.1.14. Kreira kratke pismene sastave/priče od ponuđenog jezičkog materijala o uzrasno adekvatnoj temi.
- SJST.3.1.15. Pisanim putem svojim rečima prepričava odslušan/pročitan tekst, oslanjajući se minimalno na jezička sredstva koja se u njemu pojavljuju.
- SJST.3.1.16. Pisanim putem prezentuje i objašnjava podatke iz tabela, grafikona, informatora i sl. u vidu kratkih izveštaja o zadatoj temi.
ČITANJE I RAZUMEVANJE PROČITANOG
OSNOVNI NIVO
- SJST.1.1.18. Razume kratke pisane tekstove u vezi sa temama koje su predviđene za početni nivo učenja, na ćiriličkom i latiničkom pismu.
- SJST.1.1.19. Razume jednostavne kraće tekstove, pisane u dijaloškoj ili monološkoj formi, u vezi sa bliskim temama.
- SJST.1.1.20. Razume kratke poruke koje se odnose na jednostavne informacije i neposredno okruženje.
- SJST.1.1.21. Razume kratka, pojedinačna uputstva koja se tiču njegovih neposrednih potreba, ukoliko uključuju vizuelne elemente.
SREDNJI NIVO
- SJST.2.1.16. Razume kraće tekstove pisane bilo ćiriličkim bilo latiničkim pismom.
- SJST.2.1.17. Može da nađe predvidljive informacije u svakodnevnim linearnim i nelinearnim tekstovima (npr. spisak obaveza u školi, raspored časova, red vožnje, cenovnik i dr).
- SJST.2.1.18. Razume kraće poruke lične prirode sa nekoliko relevantnih informacija (npr. SMS, pisma, mejlovi i dr.)
- SJST.2.1.19. Razume uputstva koja se tiču neposrednih potreba (orijentacija u prostoru, upotreba aparata, pravilo igre), praćena vizuelnim elementima.
- SJST.2.1.20. Razume najopštiji smisao jednostavnih književnih tekstova prilagođenih uzrastu i interesovanjima.
NAPREDNI NIVO
- SJST.3.1.17. Razume opšti smisao složenijih tekstova o različitim temama i može da pronađe većinu relevantnih informacija u takvim tekstovima.
- SJST.3.1.18. Razume uputstva u vezi sa snalaženjem na javnim mestima.
- SJST.3.1.19. Razume sadržaj i po informativnih tekstova primerenih uzrastu.
- SJST.3.1.20. Razume sadržaj nelinearnih tekstova primerenih uzrastu i interesovanjima.
- SJST. 3.1.21. Razume informacije, glavne ideje i poruke književnih tekstova primerenih uzrastu.
MEDIJACIJA
(UMEĆE INTERAKCIJE I UMEĆE JEZIČKOG POSREDOVANJA)
OSNOVNI NIVO
- SJST.1.1.22. Na svom maternjem jeziku prenosi sagovorniku (koji govori isti jezik) opšti smisao javnih natpisa opšte informativne prirode (plakata, transparenata, jelovnika...)
- SJST.1.1.23. Na svom maternjem jeziku saopštava osnovnu temu i najopštiji sadržaj kratkog usmenog iskaza datog na srpskom jeziku.
- SJST.1.1.24. Na svom maternjem jeziku saopštava osnovnu temu i najopštiji sadržaj kratkog pisanog teksta datog na stranom jeziku.
SREDNJI NIVO
- SJST. 2.1.21. Na svom maternjem jeziku prenosi sagovorniku (koji govori isti jezik) opšti smisao i pojedinačne informacije kraćih i jednostavnih pisanih tekstova opšte informativne prirode.
- SJST.2.1.22. Na svom maternjem jeziku saopštava osnovnu temu i najvažnije informacije kraćeg usmenog iskaza datog na srpskom jeziku.
- SJST.2.1.23. Na svom maternjem jeziku saopštava osnovnu temu i najvažnije informacije kraćeg pisanog teksta datog na srpskom jeziku.
NAPREDNI NIVO
- SJST.3.1.22. Na srpskom jeziku saopštava sagovorniku (koji govori isti jezik) najjednostavnije informacije koju je tražio od trećeg lica (naziv ulice, broj linije u gradskom saobraćaju, cenu).
- SJST.3.1.23. Na svom maternjem jeziku saopštava osnovnu temu i pojedinačne informacije nešto opširnijeg usmenog iskaza, primerenog uzrastu i interesovanjima.
- SJST.3.1.24. Na svom maternjem jeziku prenosi sagovorniku temu, kratak sadržaj i glavne informacije iz kraćih i jednostavnijih pisanih tekstova (novinskih i književnih), primerenih uzrastu i interesovanjima datih na srpskom jeziku.
- SJST.3.1.25. Na srpskom jeziku saopštava jednostavnije informacije dobijene od trećeg lica u vezi s bliskim komunikativnim situacijama i poznatim temama.
- SJST.3.1.26. Na maternjem jeziku prenosi informacije, uputstva, molbe, savete i sl. dobijene od trećeg lica.
OSNOVNI NIVO
- SJST.1.2.1. Pravilno piše elementarne i najfrekventnije lekseme.
- SJST.1.2.2. Povezuje glasove i način njihovog zapisivanja u uvežbanim rečima.
- SJST.1.2.3. Prepoznaje i razumljivo izgovara jednostavnije glasove i najčešće glasovne grupe i poznaje osnovne intonacijske sheme (naročito upitnu).
- SJST.1.2.4. Pravilno zapisuje poznatu leksiku.
- SJST.1.2.5. Poznaje i koristi ograničen broj frekventnih morfoloških oblika i sintaksičkih struktura u okviru naučenog repertoara jezičkih sredstava.
- SJST.1.2.6. Koristi elementarne i najfrekventnije reči i izraze za obavljanje osnovnih komunikativnih aktivnosti.
SREDNJI NIVO
- SJST.2.2.1. Prepoznaje i razumljivo izgovara većinu glasova i glasovnih grupa, uz određena prozodijska ograničenja (akcenti, intonacija, dužina).
- SJST.2.2.2. Ispravno zapisuje glasove i glasovne kombinacije unutar najfrekventnijih leksema uz primenu nekih najosnovnijih pravopisnih pravila.
- SJST.2.2.3. Poznaje i koristi jednostavnije gramatičke elemente i konstrukcije.
- SJST.2.2.4. Poseduje ograničeni repertoar gotovih izraza za iskazivanje svakodnevnih konkretnih aktivnosti i potreba.
- SJST.2.2.5. Pisanim putem koristi ograničeni repertoar gotovih izraza i višečlanih konstrukcija za iskazivanje svakodnevnih konkretnih aktivnosti i potreba.
NAPREDNI NIVO
- SJST.3.2.1. Piše reči, izraze i kraće rečenice uz minimalne ortografske nepravilnosti koje ne remete razumevanje datog zapisa.
- SJST.3.2.2. Poznaje i primenjuje frekventna pravopisna pravila pri kreiranju rečenica i rečeničnih konstrukcija.
- SJST.3.2.3. Uglavnom korektno izgovara sve glasove i glasovne grupe, čak i u težim kombinacijama glasova, uz poštovanje akcentasko-intonacijskih pravila ili uz manje nepravilnosti koje ne ugrožavaju razumevanje poruke koju želi da saopšti.
- SJST.3.2.4. Koristi frekventne leksičke elemente koji se odnose na teme i situacije iz njegovog neposrednog iskustva.
OSNOVNI NIVO
- SJST.1.3.1. Poznaje i piše imena država, mesta boravka, nacionalnosti, kao i osnovne pojmove iz svakodnevnog života ciljnih kultura (npr.: način ishrane, radno vreme, praznici, navike, običaji, razonoda).
- SJST.1.3.2. Poznaje nekoliko znamenitih ličnosti iz sveta ciljne kulture (umetnosti, sporta, filma, muzike);
- SJST.1.3.3. Navodi i na svom maternjem jeziku daje osnovne podatke o nekoj znamenitoj ličnosti iz sveta ciljne kulture, umetnosti, sporta.
- SJST.1.3.4. Poznaje nekoliko najpoznatijih ostvarenja iz ciljne kulture (umetnosti, filma, sporta, muzike);
- SJST.1.3.5. Navodi i opisuje na svom maternjem jeziku nekoliko znamenitih mesta za koje pokazuje interesovanje.
SREDNJI NIVO
- SJST.2.3.1. Poznaje osnovne elemente u oblasti umeća življenja (način obraćanja i pozdravljanja, tačnost, konvencije i sl.).
- SJST.2.3.2. Prepoznaje najkritičnije obrasce ponašanja koje je neprimereno/neprikladno u kontekstu ciljnih kultura.
- SJST.2.3.3. Prepoznaje najčešće stereotipe u vezi sa svojom i ciljnim kulturama.
- SJST.2.3.4. Prepoznaje da postoji povezanost pojava iz prošlosti sa pojavama iz sadašnjosti ciljnih kultura.
- SJST.2.3.5. Predstavlja i ukratko opisuje na srpskom jeziku nekoliko poznatih ličnosti i pojava iz ciljnih kultura, kao i one za koje pokazuje interesovanje.
NAPREDNI NIVO
- SJST.3.3.1. Razume osnovne sličnosti i razlike između svoje i ciljnih kultura u različitim aspektima svakodnevnog života i prihvata postojanje razlika.
- SJST.3.3.2. Pravilno piše puna imena država, mesta boravka, nacionalnosti, nazive praznika uz poznavanje elementarnih pravopisnih pravila (upotreba velikog slova).
- SJST.3.3.3. Piše kraće smislene i zanimljive komparativne tekstove sa osnovnim podacima i zanimljivostima o državi, narodima i osnovnim pojavama iz svakodnevnog života ciljnih kultura (npr.: način ishrane, radno vreme, navike, praznici, običaji, razonoda).
- SJST.3.3.4. Primenjuje neke osnovne elemente u oblasti umeća življenja (npr. način obraćanja i pozdravljanja).
- SJST.3.3.5. Razume i izbegava osnovne oblike neprimerenog/neprikladnog ponašanja u kontekstu ciljnih kultura.
- SJST.3.3.6. Prepoznaje uticaj nekoliko najznačajnijih ličnosti i dela iz društvene i umetničke istorije ciljnih kultura u svetu, koje dovodi u vezu sa društvenim i umetničkim pojavama iz svoje istorije i obrnuto.