ODLUKA
O OSNIVANJU SLUŽBE ZA BUDŽETSKU INSPEKCIJU GRADA SOMBORA

("Sl. list Grada Sombora", br. 14/2019)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom Odlukom o osnivanju Službe za budžetsku inspekciju grada Sombora osniva se Služba za budžetsku inspekciju grada Sombora (u daljem tekstu: Služba) i uređuje se njena nadležnost, organizacija, način rada, ovlašćenja i druga pitanja od značaja za rad Službe.

Član 2

Služba se osniva u cilju obavljanja poslova iz delokruga propisanih zakonom i podzakonskim aktima.

Cilj kontrole je povećanje finansijske discipline u raspolaganju sredstvima ostvarenim iz javnih prihoda, a naročito:

• namensko i zakonito korišćenje prenetih sredstava iz budžeta na osnovu Odluke o budžetu grada Sombora;

• pravilnost i zakonitost vođenja poslovnih knjiga, sastavljanje prikazivanje i dostavljanje finansijskih izveštaja;

• pravilnost i zakonitost sprovođenja postupka javne nabavke za korišćenje sredstava za investiciono i tekuće održavanje zgrada i opreme, nabavku opreme i sredstava za rad, nabavku materijala i rezervnih delova, nabavku usluga;

• pravilnost i zakonitost evidentiranja donacija i namenske upotrebe donatorskih sredstava;

• pravilnost i zakonitost ostvarivanja i evidentiranja sopstvenih prihoda korisnika budžetskih sredstava, kao i novčanih sredstava ostalih namena;

• uvid u pravilnost i zakonitost evidentiranja i korišćenja sredstava iz svih izvora po određenim projektima izgradnje i rekonstrukcije komunalnih objekata u mesnim zajednicama.

Član 3

Služba se osniva kao samostalna stručna Služba, bez unutrašnjih organizacionih jedinica.

Naziv Službe ispisuje se na srpskom jeziku, ćiriličnim i latiničnim pismom i na mađarskom jeziku i pismu.

Služba poslove iz svoje nadležnosti vrši u sedištu organa grada u Somboru, Trg cara Uroša br.1.

Član 4

Služba ima pečat okruglog oblika prečnika 40 mm, koji sadrži grb Republike Srbije u sredini, oko kojeg je ispisan tekst: "Republika Srbija - Autonomna Pokrajina Vojvodina - Grad Sombor - Služba za budžetsku inspekciju grada Sombora - Sombor."

Tekst pečata se ispisuje na srpskom jeziku ćiriličnim i latiničnim pismom i na mađarskom jeziku i pismu.

Član 5

Rad Službe je nezavisan i samostalan.

Zaposleni u Službi su obavezni da zakonom utvrđene poslove sprovođenja inspekcije obavljaju odgovorno, savesno i efikasno u skladu sa Ustavom, zakonom, Statutom, ovom Odlukom i pravilima struke.

Zaposleni u Službi su dužni da svoje poslove obavljaju savesno i nepristrasno pri čemu se ne mogu rukovoditi svojim političkim i ideološkim ubeđenjem.

II NADLEŽNOST SLUŽBE

Član 6

Služba je nadležna za sprovođenje inspekcije nad:

1) direktnim i indirektnim korisnicima sredstava budžeta grada Sombora;

2) javnim preduzećima osnovanim od strane skupštine grada, pravnim licima osnovanim od strane tih javnih preduzeća, pravnim licima nad kojima grad ima direktnu ili indirektnu kontrolu nad više od 50% kapitala ili više od 50% glasova u upravnom odboru, kao i nad drugim pravnim licima u kojima javna sredstva čine više od 50% ukupnog prihoda;

3) pravnim licima i drugim subjektima kojima su direktno ili indirektno doznačena sredstva budžeta grada za određenu namenu, pravnim licima i drugim subjektima koji su učesnici u poslu koji je predmet kontrole i subjektima koji koriste sredstva budžeta grada po osnovu zaduživanja, subvencija, ostale državne pomoći u bilo kom obliku, donacija, dotacija i dr.

Služba obavlja sve poslove pripreme i sprovođenja kontrole, organizovanja i održavanja informatičke baze podataka o sprovedenim kontrolama, preduzetim merama za otklanjanje nepravilnosti i efektima preduzetih mera, pokretanja prekršajnog postupka i druge poslove utvrđene zakonom.

Služba vrši kontrolu poslovnih knjiga, izveštaja, evidencija i druge dokumentacije kod direktnih i indirektnih korisnika budžetskih sredstava, sa ciljem da utvrdi da li su sredstva namenski i zakonito korišćena.

Služba obavlja i druge poslove po nalogu Gradonačelnika u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Član 7

Funkcija Službe je kontrola primene zakona u oblasti materijalno-finansijskog poslovanja i namenskog i zakonitog korišćenja sredstava korisnika budžetskih sredstava, organizacija, preduzeća, pravnih lica i drugih subjekata iz člana 6. ove odluke.

III ORGANIZACIJA I NAČIN RADA SLUŽBE

Član 8

Radom službe rukovodi šef Službe.

Poslove šefa Službe može da obavlja lice koje ima stečeno zvanje diplomiranog ekonomiste ili diplomiranog pravnika, najmanje pet godina radnog iskustva na poslovima interne kontrole, finansijske kontrole ili računovodstveno-finansijskim poslovima, položen državni stručni ispit, i koje ispunjava opšte uslove propisane za rad u organima lokalne samouprave.

Šef Službe predstavlja službu, stara se o zakonitom, efikasnom i stručnom obavljanju poslova, organizuje, objedinjuje i usmerava rad Službe, daje uputstva i smernice za rad, vrši poslove budžetskog inspektora i vrši druge poslove u skladu sa zakonom, odlukama organa grada i drugim propisima.

U vršenju funkcija, zaposleni u Službi čuvaju tajnost službenih i poslovnih podataka.

Šef Službe ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju odsutnosti. Uslovi za obavljanje poslova zamenika šefa Službe su isti kao i za šefa Službe.

Član 9

U Službi poslove kontrole obavljaju budžetski inspektori, od kojih ne može biti manje od dva izvršioca.

Poslove budžetskog inspektora može da obavlja lice koje ima stečeno zvanje diplomiranog ekonomiste ili diplomiranog pravnika, najmanje pet godina radnog iskustva u struci, položen državni stručni ispit, i koje ispunjava opšte uslove propisane za rad u organima lokalne samouprave.

Budžetski inspektor u postupku kontrole obavezan je da svojstvo službenog lica dokaže službenom legitimacijom izdatom u skladu sa članom 23. Uredbe o radu, ovlašćenjima i obeležjima budžetske inspekcije.

Budžetski inspektor radi i ima ovlašćenja propisana Uredbom o radu, ovlašćenjima i obeležjima budžetske inspekcije.

Član 10

Radna mesta u Službi i njihovo razvrstavanje po zvanjima uređuju se Pravilnikom, koji usvaja Gradsko veće.

Koeficijenti za obračun plata službenika u Službi utvrđuju se Pravilnikom, koji donosi Gradonačelnik.

Na službenike u Službi u pogledu prava, obaveze i odgovornosti iz radnog odnosa primenjuju se odredbe propisa, koji sa odnose na zaposlene u organima jedinica lokalne samouprave.

O pravima, obavezama i odgovornostima iz radnog odnosa šefa Službe odlučuje Gradonačelnik.

O pravima, obavezama i odgovornostima ostalih zaposlenih u Službi odlučuje šef Službe.

Član 11

Administrativne, računovodstvene, informatičke i druge prateće poslove od značaja za rad Službe, obavljaju odgovarajuće organizacione jedinice Gradske uprave grada Sombora.

Član 12

Služba vrši kontrolu poslovnih knjiga, izveštaja, evidencija i druge dokumentacije kod korisnika budžetskih sredstava organizacija, preduzeća, pravnih lica i drugih subjekata iz člana 6. ove Odluke, sa ciljem da utvrdi da li su sredstva namenski i zakonito korišćena. Služba ima pravo uvida u dokumentaciju o poslu koji je predmet kontrole i kod drugih pravnih lica, učesnika u tom poslu. Svi zakonom definisani subjekti kontrole obavezni su da budžetskom inspektoru obezbede neograničen pristup rukovodiocima, zaposlenima, celokupnoj dokumentaciji, imovini i sredstvima i pruže sve neophodne informacije koje su u vezi sa sprovođenjem inspekcijske kontrole.

Član 13

Poslovi kontrole, u skladu sa ovom odlukom, obavljaju se po Programu rada budžetske inspekcije (u daljem tekstu: program) koji donosi gradonačelnik grada Sombora, na predlog šefa Službe.

Program se donosi za narednu godinu, najkasnije do kraja tekuće godine.

Član 14

U skladu sa programom iz člana 13. ove oduke, šef Službe donosi Plan rada budžetske inspekcije za tekuću godinu (u daljem tekstu: plan).

Na osnovu plana i naloga za kontrolu koju izdaje šef službe, budžetski inspektor obavlja poslove kontrole.

Nalogom iz stava 2. ovog člana određuje se:

- budžetski inspektor koji će obaviti kontrolu;

- organ ili organizacija kod koje će se obaviti kontrola;

- predmet kontrole;

- rok za obavljanje kontrole;

- druga pitanja od značaja za obavljanje kontrole.

Član 15

Izuzetno od člana 13. i 14. ove Odluke, poslovi kontrole mogu da se vrše i nezavisno od programa i plana, po pismenom zahtevu gradonačelnika grada Sombora, kao vanredna kontrola.

Član 16

Pre otpočinjanja kontrole, budžetski inspektor je dužan da najavi kontrolu funkcioneru koji rukovodi organom ili organizacijom kod koje će se vršiti kontrola.

Izuzetno od stava 1. ovog člana, kontrola neće biti najavljena ako je to izričito navedeno u nalogu za obavljanje kontrole.

Odgovorno lice u organu ili organizaciji dužno je da na zahtev budžetskog inspektora sačini pismeno objašnjenje u vezi sa predmetom kontrole.

Član 17

Ako se u postupku kontrole organa i organizacija utvrdi da nije izvršen popis, da nije iskazano stanje imovine, kapitala, obaveza, prihoda i rashoda ili finansijskog rezultata, odnosno da knjigovodstvene evidencije nisu potpune, uredne ili ažurne, ili da obračuni nisu urađeni na propisani način, usled čega nije moguće obaviti kontrolu, budžetski inspektor će zaključkom naložiti da se nedostaci otklone.

Zaključak iz stava 1. ovog člana izdaje se u pismenoj formi, u skladu sa zakonom kojim se uređuje upravni postupak.

Budžetski inspektor određuje rok za izvršenje zaključka koji ne može biti duži od 30 dana od dana dostavljanja zaključka.

Na zaključak iz stava 1. ovog člana može se izjaviti prigovor budžetskom inspektoru u roku od tri dana od dana prijema zaključka.

Budžetski inspektor odlučuje o prigovoru iz stava 4. ovog člana u roku od pet dana od dana prijema prigovora.

Organ ili organizacija iz stava 1. ovog člana dužna je da o izvršenju zaključka obavesti budžetskog inspektora, koji posle dobijanja obaveštenja o izvršenju zaključka, odnosno posle isteka roka iz stava 3. ovog člana, nastavlja započetu kontrolu.

Član 18

O izvršenoj kontroli sastavlja se zapisnik u skladu sa zakonom.

Služba dostavlja zapisnik o izvršenoj inspekcijskoj kontroli subjektima kontrole u skladu sa zakonom.

Budžetski inspektor pre dostavljanja zapisnika, sa nalazom upoznaje odgovorna lica u organu ili organizaciji kod koje je izvršena kontrola.

Ako se kontrolom utvrde nezakonitosti ili nepravilnosti, u zapisniku se navodi u čemu se one sastoje, dokazi na osnovu kojih su utvrđene, predlažu mere i određuju rokovi za njihovo otklanjanje.

Organ ili organizacija kod koje je vršena kontrola, može uložiti primedbe na nalaz iz zapisnika u roku od osam dana od dana dostavljanja zapisnika.

Ako budžetski inspektor utvrdi da su primedbe osnovane, sačiniće dopunu zapisnika, koju dostavlja organu ili organizaciji u roku od 15 dana od dana prijema primedaba.

Ako su primedbe neosnovane, budžetski inspektor o tome pismeno obaveštava organ ili organizaciju.

Organ ili organizacija su dužni da u roku određenom u zapisniku obaveste budžetskog inspektora o postupanju po predloženim merama i prilože dokaze o tome.

Budžetski inspektor po dobijanju obaveštenja iz stava 7. ovog člana vrši kontrolu izvršenja predloženih mera, o čemu sačinjava službenu belešku.

Član 19

Ako organ ili organizacija u roku ne postupi po merama iz člana 18. ove Odluke, budžetski inspektor donosi rešenje kojim nalaže mere i određuje rok za otklanjanje utvrđenih nezakonitosti.

Rešenje iz stava 1. ovog člana donosi se u roku od 15 dana od isteka roka za izvršenje mera iz člana 18. ove Odluke.

Protiv rešenja iz stava 1. ovog člana može se izjaviti žalba Gradskom veću grada Sombora (u daljem tekstu: Gradsko veće) u roku od osam dana od dana prijema rešenja.

O žalbi iz stava 3. ovog člana Gradsko veće odlučuje u roku od 30 dana od dana prijema žalbe.

Odluka iz stava 4. ovog člana konačna je u upravnom postupku.

Član 20

Služba dostavlja zapisnik korisnicima budžetskih sredstava, organizacijama, preduzećima, pravnim licima i drugim subjektima iz člana 6. ove Odluke, kod kojih je vršena inspekcija.

Šef Službe dostavlja Gradonačelniku redovan izveštaj o radu, najkasnije do 31. marta tekuće godine za prethodnu godinu.

Na zahtev Gradonačelnika, šef Službe je dužan da podnese vanredni izveštaj o radu za određeni vremenski period, kao i vanredni izveštaj o postupanju u pojedinim predmetima.

Ako Gradonačelnik oceni na osnovu redovnog ili vanrednog izveštaja da postoje nedostaci u radu Službe, može naložiti mere za otklanjanje nedostataka i odrediti rok za postupanje po merama.

Služba dostavlja dokumentaciju i izveštaj o izvršenoj inspekciji sa nalazima i merama na zahtev funkcionera koji rukovodi budžetskom inspekcijom Ministarstva finansija radi kontrole kvaliteta rada.

Član 21

Služba ima pristup svim podacima, dokumentima, izveštajima i informacijama potrebnim za obavljanje funkcija kod korisnika budžetskih sredstava, organizacija, preduzeća, pravnih lica i subjekata iz člana 6. ove odluke, nad kojima se vrši inspekcija.

Član 22

Rad Službe je dostupan javnosti, u skladu sa zakonom.

IV SREDSTVA ZA FINANSIRANJE RADA SLUŽBE

Član 23

Sredstva za finansiranje rada Službe obezbeđuju se u budžetu grada Sombora.

Naloge i druge akte za isplatu i korišćenje sredstava iz stava 1. ovog člana potpisuje šef Službe na osnovu ovlašćenja gradonačelnika grada Sombora, odnosno gradonačelnik grada Sombora.

Šef Službe i gradonačelnik grada Sombora su odgovorni za zakonito korišćenje sredstava koja su budžetom grada Sombora predviđena za rad budžetske kontrole.

V PRAVNI AKTI SLUŽBE

Član 24

Služba donosi pravne akte na osnovu zakona i drugih propisa. Pravnim aktom Službe ne mogu se za subjekte inspekcijske kontrole utvrđivati prava i obaveze koje nisu zasnovane na zakonu.

Član 25

Služba donosi sledeće pravne akte: pravilnike, rešenja i zaključke.

Pravilnikom se razrađuju pojedine odredbe zakona i drugih propisa, uređuje i usmerava rad Službe. Saglasnost na Pravilnik daje Gradonačelnik.

Rešenjem se nalažu mere za otklanjanje nepravilnosti u skladu sa propisima, i određuje rok za otklanjanje utvrđenih nezakonitosti.

Zaključkom se, u skladu sa propisima, nalaže otklanjanje nedostataka u cilju stvaranja mogućnosti za obavljanje kontrole.

VI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 26

Na pitanja u vezi sa radom službe i budžetskog inspektora koja nisu uređena ovom Odlukom shodno se primenjuju odredbe zakona i drugih propisa koji regulišu ovu oblast.

Član 27

Zaposleni u Službi nastavljaju sa radom na dosadašnjim radnim mestima, do raspoređivanja po novom Pravilniku o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta, usklađenog sa ovom Odlukom.

Član 28

Danom stupanja na snagu ove Odluke, prestaje da važi Odluka o osnivanju Službe za budžetsku inspekciju grada Sombora ("Sl. list grada Sombora" br. 26/2016, 1/2017 i 5/2017).

Član 29

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Sombora".