PRAVILNIK

O PROCENI UTICAJA PUTA NA BEZBEDNOST SAOBRAĆAJA

("Sl. glasnik RS", br. 63/2019)

 

I UVODNA ODREDBA

Član 1

Ovim pravilnikom uređuje se način sprovođenja procene uticaja izgradnje novog, odnosno rekonstrukcije postojećeg puta na bezbednost saobraćaja (u daljem tekstu: Procena), sadržina izveštaja o proceni, sastav stručnog tima i uslovi koje moraju da ispune članovi stručnog tima za Procenu.

II NAČIN SPROVOĐENJA PROCENE

Član 2

Procena se sprovodi u fazi izrade planske dokumentacije i izrade generalnog projekta izgradnje puta, odnosno u fazi izrade idejnog rešenja rekonstrukcije puta i predstavlja njihov sastavni deo.

Član 3

Naručilac procene je upravljač puta ili investitor projekta izgradnje novog puta ili projekta rekonstrukcije postojećeg puta.

Član 4

Naručilac pokreće nabavku i vrši izbor stručnog tima za procenu u skladu sa zakonom koji uređuje javne nabavke.

Po izvršenom izboru stručnog tima za Procenu naručilac sa stručnim timom utvrđuje ciljeve projekta, područje uticaja, ulazne odnosno postojeće podatke, rokove za sprovođenje Procene i izradu izveštaja o Proceni.

Naručilac analizira i donosi odluku o primeni preporuka iz izveštaja o Proceni.

Na osnovu izveštaja o Proceni, naručilac priprema odgovor u kome navodi:

1) koje preporuke su usvojene i koje će se primeniti u okviru projekta;

2) koje preporuke su usvojene i koje će se primeniti prilikom implementacije mera u narednim fazama projektovanja;

3) koje preporuke se ne prihvataju sa obrazloženjem o razlozima neprihvatanja.

Naručilac prati implementaciju preduzetih mera.

Član 5

Stručni tim za Procenu vrši sistematsku, stručnu i detaljnu procenu uticaja puta na bezbednost saobraćaja.

Stručni tim za Procenu analizira postojeća i buduća saobraćajna opterećenja, pešačke i biciklističke tokove, kao i učešće javnog prevoza putnika u području uticaja. Posebno analizira površine namenjene za kretanje pojedinih kategorija učesnika, kao i za parkiranje vozila.

Stručni tim za Procenu proverava mogućnosti, oblike i rešenja (u daljem tekstu: varijante) date u planskoj dokumentaciji, generalnom projektu izgradnje puta, odnosno idejnom rešenju rekonstrukcije puta, uključujući i varijantu "ne raditi ništa" i varijantu "uraditi minimum" u cilju pronalaženja optimalnog rešenja sa aspekta bezbednosti saobraćaja.

Varijanta "ne raditi ništa" podrazumeva da se stanje puta održava na postojećem nivou u okviru redovnog održavanja puteva.

Varijanta "uraditi minimum" podrazumeva da se u razmatranom periodu vrši samo rehabilitacija puta.

Stručni tim za Procenu, po potrebi, vrši terenski obilazak radi sagledavanja pružanja trase, topografije terena i okoline puta.

Stručni tim za Procenu priprema izveštaj o Proceni i rangira sve varijante sa aspekta bezbednosti saobraćaja.

Član 6

Prilikom sprovođenja Procene, stručni tim:

1) analizira saobraćajne nezgode sa nastradalim licima;

2) razmatra postojeće stanje i varijantu "ne raditi ništa" i varijantu "uraditi minimum";

3) sprovodi sve analize u odnosu na postojeće stanje i analizira period za koji se planira infrastrukturni projekat;

4) analizira uticaj puta na bezbednost saobraćaja za svaku varijantu u odnosu na polazno rešenje i na celokupnom području uticaja;

5) analizira sve tipove saobraćajnih nezgoda na svakoj varijanti i prikazuje broj saobraćajnih nezgoda na delovima puta;

6) kvantitativno ocenjuje broj saobraćajnih nezgoda u sadašnjem i u budućem stanju;

7) koristi podatke o saobraćajnim nezgodama iz integrisane baze podataka o obeležjima bezbednosti saobraćaja u Republici Srbiji;

8) koristi podatke o ceni koštanja saobraćajnih nezgoda iz Strategije bezbednosti saobraćaja na putevima Republike Srbije za period od 2015. do 2020. godine;

9) analizira izbor rute i korišćenja saobraćajnih rešenja;

10) analizira moguće uticaje varijanti na postojeću mrežu;

11) analizira moguće uticaje varijanti na ranjive učesnike u saobraćaju;

12) analizira saobraćajno opterećenje po kategorijama;

13) analizira uticaj zahteva za stacionarni saobraćaj;

14) analizira uticaj klimatskih i sezonskih uslova u okruženju;

15) analizira uticaj seizmičkih aktivnosti u okruženju.

III SADRŽAJ IZVEŠTAJA O PROCENI

Član 7

Izveštaj o proceni sadrži:

1) opis projekta i definisanje problema;

2) analizu područja uticaja;

3) postojeće probleme sa aspekta bezbednosti saobraćaja;

4) ciljeve za unapređenje bezbednosti saobraćaja;

5) opise svake varijante, uključujući varijante "ne raditi ništa" i "uraditi minimum";

6) analizu uticaja svake varijante na bezbednost saobraćaja;

7) upoređivanje prednosti i nedostataka varijanti, uključujući i analizu troškova i koristi;

8) rangiranje svih varijanti sa aspekta bezbednosti saobraćaja.

Izveštaj o Proceni potpisuju svi članovi stručnog tima za Procenu.

Izveštaji o Proceni se čuvaju zajedno sa infrastrukturnim projektom u skladu sa propisima za čuvanje tehničke dokumentacije.

IV SASTAV I USLOVI ZA ČLANOVE STRUČNOG TIMA ZA PROCENU

Član 8

Stručni tim za Procenu je nezavisan od naručioca.

Stručni tim za Procenu se sastoji od najmanje dva člana.

Uslovi koje moraju da ispune članovi stručnog tima su da je najmanje jedan član revizor i da je najmanje jedan član projektant iz oblasti putne infrastrukture.

Projektant koji je član stručnog tima za Procenu je građevinske struke - smer za puteve i železnicu ili saobraćajne struke - smer za drumski saobraćaj.

Revizor koji je član stručnog tima za Procenu poseduje iskustvo u analizama mreže puteva, bezbednosti saobraćaja i saobraćajnih nezgoda na putevima.

V ZAVRŠNA ODREDBA

Član 9

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u"Službenom glasniku Republike Srbije".