PRAVILNIK
O NAČINU RAZVRSTAVANJA I EVIDENCIJI OSNOVNIH SREDSTAVA, SITNOG INVENTARA I POTROŠNOG MATERIJALA U GRADSKOJ UPRAVI GRADA KIKINDE I INDIREKTNIH KORISNIKA BUDŽETSKIH SREDSTAVA

("Sl. list grada Kikinde", br. 22/2019)

Ovim pravilnikom uređuje se način i kriterijumi razvrstavanja osnovnih sredstava, sitnog inventara i potrošnog materijala, evidencija osnovnih sredstava i sitnog inventara, rukovanje imovinom i određivanje računopolagača u Gradskoj upravi grada Kikinde i indirektnim korisnicima budžetskih sredstava grada Kikinde.

I NAČIN RAZVRSTAVANJA OSNOVNIH SREDSTAVA, SITNOG INVENTARA I POTROŠNOG MATERIJALA

Nefinansijska imovina u stalnim sredstvima

Član 1

Nefinansijsku imovinu u stalnim sredstvima čini imovina koja se koristi u poslovnim aktivnostima u dužem vremenskom periodu, u toku veka upotrebe ne menja svoj fizički oblik, postepeno se troši (vrednosno) u poslovnim aktivnostima.

Nepokretnosti, oprema i ostala osnovna sredstva u svojini grada u knjigovodstvenoj evidenciji se vode po nabavnoj vrednosti umanjenoj za ispravku vrednosti po osnovu amortizacije.

Obavezi obračuna amortizacije podležu: zgrade i građevinski objekti, ostale nekretnine i oprema.

Obavezi obračuna amortizacije ne podležu: zemljište, šume i vode, nefinansijska imovina u pripremi, avansi za nefinansijsku imovinu, umetničko-istorijska dela, muzejska, arhivska, filmska građa i stara i retka knjiga u skladu sa Zakonom o kulturnim dobrima ("Službeni glasnik RS", broj 71/94, 52/2011 - dr. zakon i 99/2011 - dr. zakon).

Član 2

Indirektni korisnici budžeta grada Kikinde kojima je dato pravo korišćenja na osnovnim sredstvima (nepokretnostima) obavezni su da vode evidenciju osnovnih sredstava u svojim knjigama evidencije.

Ukoliko grad Kikinda ulaže u osnovna sredstva koja su data na korišćenje indirektnim budžetskim korisnicima, potrebno je da Odlukom Skupštine grada Kikinde prenese iznos ulaganja onom indirektnom korisniku kome je dato pravo korišćenja na osnovnim sredstvima.

Ukoliko je drugom korisniku (Javna preduzeća, Centar za socijalni rad, Dom zdravlja, Gerontološki centar, Apotekarska ustanova) data imovina grada na korišćenje i nalazi se u knjigovodstvenoj evidenciji drugog korisnika i grad finansira radove putem transfera, drugi korisnik je u obavezi da odlukom nadležnog organa prenese iznos ulaganja gradu.

Ukoliko grad Kikinda ulaže u osnovna sredstva koja nisu u svojini grada, već drugog korisnika, potrebno je da Odlukom Skupštine grada Kikinde prenese iznos ulaganja tom korisniku bez naknade. Prenos ulaganja vrši se pod uslovom da je dostavljena okončana situacija, zapisnik o primopredaji ili upotrebna dozvola.

Ukoliko korisnik ili zakupac osnovnih sredstava ulaže u osnovno sredstvo koje je u vlasništvu grada Kikinde potrebno je da odlukom nadležnog organa prenese iznos ulaganja gradu.

Drugi korisnici su u obavezi da pre početka godišnjeg popisa dostave osnivaču celokupnu vrednost osnovnih sredstava sa propratnom dokumentacijom koji su u vlasništvu grada radi usaglašene evidencije sa Katastrom nepokretnosti.

Celokupno ulaganje grada u osnovna sredstva knjiži se na kontima osnovnih sredstava u pripremi. Aktiviranje osnovnih sredstava u pripremi se vrši po dobijanju okončane situacije, zapisnika o primopredaji ili upotrebne dozvole.

Osnovna sredstva koja se nalaze u pripremi duže od tri godine zbog nedostatka zapisnika o primopredaji, okončane situacije ili upotrebne dozvole a pri tome se upotrebljavaju, aktiviraju se po isteku roka od tri godine.

Sekretarijat za imovinsko pravne poslove dostavlja svaku promenu (otuđenje, nabavka) Sekretarijatu za finansije uz propratnu dokumentaciju radi ažuriranja evidencije. Takođe sekretarijat za finansije sukcesivno dostavlja u toku godine celokupnu dokumentaciju ulaganja u osnovna sredstva sekretarijatu za imovinsko pravne poslove radi usklađivanja evidencije osnovnih sredstava radi vođenja usaglašene i tačne evidencije osnovnih sredstava.

Sekretarijat za razvoj i upravljanje investicijama je dužan da obezbedi sve uslove za ishodovanje upotrebne dozvole, kao i dostavljanje okončane situacije, zapisnika o primopredaji i upotrebne dozvole Sekretarijatu za finansije.

Član 3

Otpis (amortizacija) osnovnih sredstava vrši se po stopama amortizacije u skladu sa Pravilnikom o nomenklaturi nematerijalnih ulaganja i osnovnih sredstava sa stopama amortizacije ("Službeni list SRJ", br. 17/97 i 24/2000) i vrši se posebno za svako osnovno sredstvo (kada više osnovnih sredstava čine celinu smatra se da je to jedno osnovno sredstvo) i nematerijalno ulaganje.

Osnovna sredstva koja nisu navedena u Nomenklaturi, raspoređuju se u amortizacione grupe ili delove amortizacionih grupa u koje su raspoređena najsličnija osnovna sredstva.

Osnovicu za obračun amortizacije nematerijalnih ulaganja i osnovnih sredstava čini nabavna vrednost iz fakture dobavljača uvećana za zavisne troškove nabavke kao i troškovi dovođenja osnovnog sredstva u stanje funkcionisanja.

Obračun amortizacije za novonabavljena osnovna sredstva počinje od narednog meseca u odnosu na mesec u kojem je osnovno sredstvo stavljeno u upotrebu, a prilikom otuđivanja amortizacija se vrši do kraja meseca u kome je sredstvo otuđeno. Nabavnu vrednost osnovnih sredstava kod kojih su izvršena dodatna ulaganja za postizanje modernizacije ili povećanja kapaciteta i kojima se produžava vek korišćenja osnovnih sredstava, čini zbir nabavne vrednosti osnovnog sredstva i vrednosti novog ulaganja.

Osnovna sredstva se otpisuju primenom proporcionalne metode, odnosno metodom jednakih godišnjih iznosa u procenjenom veku trajanja, uz primenu godišnjih stopa amortizacije iz Pravilnika o nomenklaturi.

Pokriće obračunate amortizacije vrši se 100% na teret kapitala srazmerno učešću prihoda iz budžeta u ukupnim prihodima u skladu sa Zakonom o budžetskom sistemu ("Službeni glasnik RS, broj 54/2009, 73/2010, 101/2010, 101/2011, 93/2012, 62/2013, 63/2013 - ispr., 108/2013, 142/2014, 68/2015 - dr. zakon, 103/2015, 99/2016, 113/2017, 95/2018 i 31/2019).

Tekuće i kapitalno (investiciono) održavanje objekata, zgrada i opreme

Član 4

U skladu sa važećim zakonskim propisima tekuće održavanje objekata jeste izvođenje radova koji se preduzimaju radi sprečavanja oštećenja koja nastaju upotrebom objekata ili radi otklanjanja oštećenja, a sastoje se od pregleda, popravki i preduzimanja preventivnih i zaštitnih mera, odnosno svi radovi kojima se obezbeđuje održavanje objekata na zadovoljavajućem nivou upotrebljivosti. Podrazumevaju se radovi koji se obavljaju u kraćem vremenskom periodu od jedne godine, a sve radi toga da bi se osiguralo nesmetano funkcionisanje osnovnog sredstva, za sve vreme trajanja veka njegove upotrebe na nivou tehničke sposobnosti. Primeri tekućih popravki i održavanja jesu:

• Redovno servisiranje prema tehničkim podacima i uputstvima;

• Zamena dotrajalih i neispravnih delova i komponenti;

• Zamena i/ili popravka vodovodno-kanalizacionih, električnih instalacija, kao i pogona i instalacija za grejanje i dr.

• Krečenje, farbanje, zamena obloga, zamena sanitarija, radijatora i drugi slični radovi.

Kod tekućeg održavanja objekata, zgrada i opreme ne povećava se njihova nabavna vrednost.

Kapitalno ili investiciono održavanje osnovnih sredstava, za razliku od tekućeg održavanja i popravki tih sredstava, podrazumeva velike popravke, kapitalni remont, zamenu bitnih sastavnih delova osnovnog sredstva čija je trajnost veća od veka upotrebe osnovnog sredstva kao celine pri čemu se istovrsni radovi na osnovnim sredstvima izvode prema pravilu u dužim vremenskim razmacima od jedne godine i osiguravaju mu nesmetano funkcionisanje prema prvobitnoj nameni. Podrazumeva se izvođenje građevinsko-zanatskih radova, odnosno drugih radova zavisno od vrste objekta u cilju poboljšanja uslova korišćenja objekta u toku eksploatacije.

Primeri investicionog održavanja jesu:

• Dogradnja, nadgradnja, adaptacija, rekonstrukcija, sanacija u skladu sa Zakona o planiranju i izgradnji ("Službeni glasnik RS", broj 22/2009, 81/2009 - ispr., 64/2010 - odluka US, 24/2011, 121/2012, 42/2013 - odluka US, 50/2013 - odluka US, 98/2013 - odluka US, 132/2014, 145/2014, 83/2018 i 31/2019).

Kod kapitalnog (investicionog) održavanja objekata, zgrada i opreme povećava se njihova nabavna vrednost.

Nefinansijska imovina u zalihama

Član 5

Zalihe materijala, rezervnih delova, alata, sitnog inventara vode se po nabavnoj vrednosti, koju čini neto fakturna vrednost i zavisni troškovi nabavke. Obračun izlaza zaliha vrši se primenom metode prosečne ponderisane cene, iako se za potrebe internog izveštavanja mogu primeniti i druge metode. Evidentiranje promena na zalihama vrši se po količinskim i vredonosnim pokazateljima, pa se razlikuju:

• magacinska evidencija,

• materijalna evidencija i

• finansijska evidencija.

Magacinska evidencija je evidencija po vrsti i količini zaliha koju vodi magacioner na magacinskim karticama za svaku vrstu zaliha.

Materijalna evidencija obuhvata evidenciju po vrstama, količini i vrednosti zaliha. Na ovakav način se za svaku vrstu zaliha obezbeđuje količinski i vrednosni pokazatelji korišćenjem materijalnih kartica.

Finansijska evidencija se vodi u finansijskom knjigovodstvu. Beleži se finansijska vrednost za određene vrste zaliha: materijal, sitan inventar.

Član 6

Pod potrošnim materijalom u skladu sa Pravilnikom o standardnom klasifikacionom okviru i kontnom planu za budžetski sistem ("Sl. glasnik RS", broj 16/2016, 49/2016, 107/2016, 46/2017, 114/2017, 20/2018, 36/2018, 93/2018, 104/2018, 14/2019 i 33/2019) evidentiraju se zalihe laboratorijskog materijala, zalihe tehničkog materijala, zalihe kancelarijskog materijala, zalihe materijala za održavanje čistoće, zalihe materijala za saobraćaj.

Potrošni materijal se nabavlja od dobavljača, a čuva u magacinu Gradske uprave i indirektnih korisnika budžeta odakle se po trebovanjima i ekstraktima, izdaje organizacionim jedinicama na korišćenje u redovnom poslovanju. Ulaz i izlaz potrošnog materijala po vrsti, količini, ceni i vrednosti evidentira se na osnovu verodostojnih dokumenata - prijemnice (za ulaz materijala), odnosno trebovanja ili ekstrakta (za izlaz - izdavanje materijala).

Redovnim ili vanrednim popisom upoređuje se stvarno stanje sa knjigovodstvenim, utvrđuju eventualne razlike (odstupanja) i daje predlog rešenja za usaglašavanje knjigovodstvenog sa nađenim stanjem.

Član 7

Sredstva čiji je vek upotrebe do godinu dana, u poslovnim knjigama se iskazuju kao zalihe potrošnog materijala, nezavisno od toga kolika je njihova nabavna vrednost i otpisuju se 100% stavljanjem u upotrebu.

Član 8

Sredstva alata i inventara čije je korišćenje kraće a nabavna vrednost u trenutku nabavke manja od 20.000,00 dinara, u poslovnim knjigama vode se kao zalihe sitnog inventara i otpisuju se stavljanjem u upotrebu po stopi od 100%. Ova sredstva se vode u robno - materijalnom knjigovodstvu.

Popis inventara na zalihama i u upotrebi vrši se na isti način kao i popis materijala.

U slučaju da je inventar dotrajao, potrošen, istrošen i slično, komisija za popis inventara daje predlog za rashodovanje.

Član 9

Kao osnovno sredstvo priznaju se i podležu amortizaciji sredstva alata i inventara čiji je korisni vek trajanja duži od godinu dana i pojedinačna nabavna cena u vreme nabavke sredstva veća od 20.000,00 dinara. Otpis (amortizacija) vrši se po stopama amortizacije u skladu sa Pravilnikom o nomenklaturi osnovnih sredstava i nematerijalnih ulaganja sa stopama amortizacije.

Alat i inventar iz stava 1. ove tačke, za koji Pravilnikom nisu propisane stope amortizacije, otpisuje se kalkulativno po stopi od 20%.

Član 10

Nabavka mobilnih telefona za potrebe lica zaposlenih u Gradskoj upravi, Gradskom veću i Službi gradonačelnika grada Kikinde u knjigovodstvu se vodi kao sitan inventar u upotrebi, uz revers koji potpisuje svaki zaposleni kojem je mobilni telefon dat na upotrebu. Kada se utvrdi dotrajalost ili dalja neupotrebljivost ovih telefona, zaduženo lice vraća polovni neispravni mobilni telefon i vrši se razduženje putem reversa, na osnovu kojeg komisija donosi predlog za rashod i isknjiženje iz knjigovodstvene evidencije.

Član 11

Nabavka službene, zaštitne i radne odeće i obuće zaposlenih, koja se daje radnicima na korišćenje na rok od godinu dana, u knjigovodstvenoj evidenciji Gradske uprave grada Kikinde i indirektnih korisnika budžeta se vodi kao zaliha (potrošni materijal), nezavisno od toga kolika je njihova nabavna vrednost. Ova sredstva se otpisuju 100% stavljanjem u upotrebu.

Nabavka radnih odela, obuće i drugi proizvodi koji se daju radnicima na korišćenje na rok od dve godine, a pojedinačna nabavna vrednost u trenutku nabavke veća od 20.000,00 dinara, vode se kao sitan inventar i otpisuju se po stopi od 100% prilikom stavljanja u upotrebu.

II EVIDENCIJA OSNOVNIH SREDSTAVA, SITNOG INVENTARA I POTROŠNOG MATERIJALA

Prijem osnovnih sredstava, sitnog inventara i potrošnog materijala

Član 12

Prilikom nabavke osnovnih sredstava od dobavljača uz dobijenu fakturu obavezno se sačinjava Zapisnik o prijemu robe. Odsek javnih nabavki ili lice zaduženo za prijem robe kod indirektnih korisnika kompletira dokumentaciju tako što uz fakturu spaja i zapisnik o prijemu i prateću dokumentaciju uz fakturu (ukoliko je ona dostavljena od strane dobavljača) i proverava da li su nabavljena osnovna sredstva u skladu sa ugovorom o javnoj nabavci, što potvrđuje potpisom od strane lica zaposlenom u Odseku javnih nabavki odnosno ovlašćenog lica kod indirektnih korisnika. Kompletiranu dokumentaciju odsek javnih nabavki odnosno ovlašćena lica kod indirektnih korisnika dostavlja Odseku za računovodstvene poslove Sekretarijata za finansije na kontrolu računske i suštinske ispravnosti fakture. Nakon likvidiranja fakture, kompletna dokumentacija se dostavlja Odseku knjigovodstva na knjiženje. Knjiženje faktura za nabavku osnovnih sredstava vrši knjigovođa osnovnih sredstava, tako da svako osnovno sredstvo ima posebnu karticu osnovnog sredstva. Kartica osnovnog sredstva sadrži sve bitne informacije o osnovnom sredstvu: naziv, inventarski broj, lokaciju, nabavnu vrednost, otpisanu i sadašnju vrednost, adresu, površinu, katastarsku parcelu i druge bitne podatke.

Kod nabavke sitnog inventara vrši se prijem sitnog inventara u magacin sitnog inventara o čemu se sačinjava prijemnica tj. Potpisana otpremnica od strane dobavljača i lica zaduženog za prijem robe u Gradskoj upravi. Izdavanje sitnog inventara vrši se na bazi trebovanja koje potpisuje lice zaposleno na tim poslovima kao izdavalac, i lice koje prima sitan inventar. Prijemnicu (tj. otpremnicu dobavljača) i trebovanje lice zaposleno na poslovanja izdavanja sitnog inventara kao i ovlašćeno lice indirektnog korisnika sa fakturom, overava, dostavlja Sekretarijatu za finansije na dalju nadležnost.

Procedura nabavke potrošnog materijala detaljno je opisana u Pravilniku o javnim nabavkama grada Kikinde.

Pribavljanje, otuđenje, davanje na korišćenje osnovnih sredstava, sitnog inventara i potrošnog materijala

Član 13

Otuđenje, pribavljanje ili davanje na korišćenje osnovnog sredstva, sitnog inventara ili potrošnog materijal se vrši na osnovu Odluke o pribavljanju, korišćenju, upravljanju i raspolaganju stvarima u javnoj svojini grada Kikinde ("Službeni list grada Kikinde", broj 18/2019).

Postupak iz stava 1. Ovog člana sprovodi Sekretarijat za imovinsko-pravne poslove i komunalne delatnosti grada Kikinde koji ima obavezu da Ugovore o otuđenju, pribavljanju ili Rešenja o davanju na korišćenje osnovnih sredstava ili sitnog inventara, kao i rešenja o prestanku prava korišćenja dostavi odseku za računovodstvene poslove Sekretarijata za finansije Gradske uprave grada Kikinde radi evidencije isplate po ugovoru i rada knjiženja novih osnovnih sredstava ili isknjiženja otuđenih osnovnih sredstava.

Saglasnost za pribavljanje osnovnih sredstava Grada Kikinde kao i korisnika budžeta grada Kikinde izdaje Sekretarijat za imovinsko-pravne poslove i komunalne delatnosti grada Kikinde te dostavlja odseku za računovodstvene poslove Sekretarijata za finansije Gradske uprave radi evidencije radi evidencije i plaćanja.

Rashodovanje osnovnih sredstava, sitnog inventara i potrošnog materijala

Član 14

Rashodovanje osnovnih sredstava, sitnog inventara i potrošnog materijala vrši se na bazi predloga komisije za popis, bilo da je reč o redovnom ili vanrednom popisu.

Na osnovu Odluke Načelnika gradske uprave Kikinda kao i ovlašćenog organa korisnika budžeta, Odsek za računovodstvene poslove Sekretarijata za finansije Gradske uprave Kikinda vrši knjiženje rashoda.

III RUKOVANJE IMOVINOM I ODREĐIVANJE RAČUNOPOLAGAČA

Član 15

Načelnik Gradske uprave Kikinda određuje računopolagače za osnovna sredstva, sitan inventar i potrošni materijal.

Računopolagač je odgovoran za zakonitost, ispravnost i sastavljanje isprava o poslovnoj promeni i drugim poslovnim događajima koji se odnose na korišćenje sredstava organizacione jedinice kojom rukovodi, kao i za zakonitost i ispravnost sastavljanja isprava o poslovnoj promeni i drugim poslovnim događajima u vezi sa korišćenjem imovine Gradske uprave grada Kikinde.

Svi zaposleni su dužni da se staraju o imovini Gradske uprave grada Kikinde.

Član 16

O sprovođenju ovog Pravilnika staraće se svi zaposleni u Gradskoj upravi grada Kikinde.

Član 17

Ovaj Pravilnik stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom listu grada Kikinde".