UREDBA

O NAČINU PREUZIMANJA, RAZMENE PODATAKA, PRISTUPA I ZAŠTITE PODATAKA SADRŽANIH U CENTRALNOM REGISTRU STANOVNIŠTVA, KAO I DRUGIM TEHNIČKIM PITANJIMA OD ZNAČAJA ZA VOĐENJE CENTRALNOG REGISTRA STANOVNIŠTVA

("Sl. glasnik RS", br. 68/2019)

 

Glava I

PREDMET UREĐIVANJA

Član 1

Ovom uredbom bliže se uređuje način preuzimanja, razmena podataka, pristup i zaštita podataka sadržanih u Centralnom registru stanovništva (u daljem tekstu: Centralni registar), kao i druga tehnička pitanja od značaja za vođenje Centralnog registra.

Glava II

USPOSTAVLJANJE CENTRALNOG REGISTRA

Faze inicijalnog prenosa podataka u Centralni registar

Član 2

U prvoj fazi u Centralni registar prenose se sledeći podaci: lično ime, pol, datum, mesto, opština/grad rođenja, mesto i država ako je lice rođeno u inostranstvu.

Prenos podataka iz stava 1. ovog člana vrši se po jedinstvenom matičnom broju građana za kategorije državljana Republike Srbije, odnosno evidencijskom broju stranca za kategorije stranaca.

U drugoj fazi preneće se ostali podaci, u skladu sa Zakonom o Centralnom registru stanovništva (u daljem tekstu: Zakon).

Tim za uspostavljanje Centralnog registra

Član 3

Prenosom podataka iz člana 2. ove uredbe upravlja Tim za uspostavljanje Centralnog registra (u daljem tekstu: Tim), koji čine predstavnici ministarstva nadležnog za poslove uprave (u daljem tekstu: Ministarstvo) i službe Vlade nadležne za projektovanje, usklađivanje, razvoj i funkcionisanje sistema elektronske uprave (u daljem tekstu: Služba Vlade) i ovlašćena lica izvornog organa.

Ministar nadležan za poslove uprave (u daljem tekstu: Ministar) rešenjem imenuje predsednika i članove Tima.

Predsednik Tima iz stava 1. ovog člana koordinira i usmerava vršenje ovlašćenja u skladu sa ovom uredbom i najmanje jednom u 15 dana u fazi inicijalnog prenosa podataka iz izvornih službenih evidencija, dostavlja Ministarstvu izveštaj o sprovođenju aktivnosti prenosa podataka u Centralni registar.

Ovlašćenja Tima

Član 4

Tim iz člana 3. ove uredbe ovlašćen je za:

1) organizovanje, planiranje i sprovođenje aktivnosti u postupku inicijalnog prenosa podataka u Centralni registar;

2) koordinaciju dizajna, implementaciju i testiranje kompletnog postupka inicijalnog prenosa podataka;

3) identifikovanje grešaka i prosleđivanje nadležnim organima radi ispravke podataka;

4) verifikaciju podataka, pre okončanja inicijalnog prenosa podataka u Centralni registar i druge poslove u skladu sa Zakonom.

U slučaju problema koji onemogućavaju ili značajno ometaju inicijalni prenos podataka predsednik Tima za uspostavljanje Centralnog registra u najkraćem roku, obaveštava Službu Vlade i Ministarstvo o prirodi problema.

Izveštaj o završenom postupku inicijalnog prenosa podataka

Član 5

Tim pisanim putem potvrđuje da je završen prenos podataka neophodnih za uspostavljanje Centralnog registra i sačinjava konačan izveštaj o završenom postupku prenosa podataka, koji se dostavlja Ministarstvu.

Glava III

VOĐENJE I NAČIN KORIŠĆENJA PODATAKA IZ CENTRALNOG REGISTRA NAKON NJEGOVOG USPOSTAVLJANJA

Način prenosa podataka iz izvornih službenih evidencija

Član 6

Izvorni organ dužan je da podatke iz člana 2. ove uredbe učini dostupnim preko Servisne magistrale organa radi prenosa u Centralni registar u izvornom obliku.

Služba Vlade obezbeđuje izvornom organu upis podataka u Centralni registar u skladu sa zakonom kojim se uređuje elektronska uprava.

Izvorni organ dužan je da imenuje lice zaduženo za nadgledanje i podršku obezbeđivanju nesmetanog rada sistema za razmenu poruka i komunikaciju sa Centralnim registrom u tehničkom smislu.

Ažuriranje podataka u Centralnom registru

Član 7

Izvorni organ bez odlaganja preko elektronskih servisa prenosi u Centralni registar svaku promenu u izvornoj evidenciji.

Organi koji vode izvornu evidenciju pre početka elektronske razmene podataka, razmenjuju sredstva za autentikaciju kojima se omogućava pristup podacima, kao i druge parametre neophodne za uspostavljanje veze u skladu sa propisima kojima se uređuje informaciona bezbednost.

Poslovi Službe Vlade

Član 8

Služba Vlade obavlja poslove tehničke podrške u vođenju Centralnog registra i druge poslove, u skladu sa Zakonom.

Prekid rada elektronskih servisa

Član 9

U slučaju planiranog prekida rada elektronskih servisa zbog održavanja i unapređenja servisa, odnosno neplaniranog prekida rada elektronskih servisa zbog više sile, kvarova koji ometaju nesmetano funkcionisanje elektronskih servisa i slično, izvorni organi, u najkraćem roku, obaveštavaju Službu Vlade o prirodi problema i planiranom terminu ponovnog uspostavljanja elektronskih servisa.

U slučaju planiranog prekida rada Centralnog registra iz razloga navedenih u stavu 1. ovog člana, Služba Vlade obaveštava Ministarstvo, nakon čega Ministarstvo obaveštava prijemne i izvorne organe.

Promene strukture podataka i elektronskih servisa

Član 10

U slučaju promene u strukturi podataka ili načinu rada elektronskih servisa, izvorni organ blagovremeno, a u skladu sa propisima kojima se uređuje elektronska uprava, o tome obaveštava Službu Vlade.

Preuzimanje podataka iz Centralnog registra

Član 11

Organi sa liste prijemnih organa, preuzimaju podatke iz Centralnog registra u skladu sa propisom kojim se uređuje način na koji organi vrše uvid, pribavljaju, obrađuju i ustupaju, odnosno dostavljaju podatke o činjenicama o kojima se vodi službena evidencija iz registara u elektronskom obliku.

Prijemni organ preuzima podatke iz Centralnog registra u softversko rešenje korišćenjem elektronskih servisa dostupnih na Servisnoj magistrali organa ili na drugi bezbedan način preko Jedinstvene informaciono-komunikacione mreže elektronske uprave.

Ako prijemni organ nema tehničkih uslova za preuzimanje podataka iz Centralnog registra na način iz stava 2. ovog člana, preuzimanje podataka vrši se preko Sistema za razmenu podataka.

Način uvida lica u podatke iz Centralnog registra i podnošenja zahteva za ispravku

Član 12

Lice čiji se podaci vode u Centralnom registru vrši uvid u podatke po pravilu elektronskim putem preko Portala eUprava prijavom na sistem šemom elektronske identifikacije srednjeg nivoa pouzdanosti.

Zahtev za ispravku uočenih netačnih podataka u Centralnom registru lice podnosi po pravilu na elektronskom obrascu koji sadrži: lično ime, jedinstveni matični broj građana/evidencijski broj stranca, prebivalište, odnosno boravište, svrhu podneska i podatak koji se smatra netačnim.

Uvid u podatke i zahtev za ispravku uočenih netačnih podataka u Centralnom registru lice može podneti i u papirnom obliku, u skladu sa propisom kojim se uređuje opšti upravni postupak.

O preduzetim merama za otklanjanje uočenih nepravilnosti lice dobija obaveštenje na Portalu eUprava, odnosno u pisanom obliku ukoliko je zahtev podnet pisanim putem.

Nakon sprovedenog postupka u kojem je utvrđena nepravilnost izvorni organ dužan je da u najkraćem roku izvrši ispravku podataka i učini ih dostupnim radi prenosa u Centralni registar.

Zaštita podataka iz Centralnog registra

Član 13

Ciljevi zaštite podataka iz Centralnog registra su:

1) očuvanje poverljivosti podataka, čime se onemogućava neautorizovan uvid i korišćenje podataka iz informacionog sistema Centralnog registra;

2) zaštita integriteta podataka, čime se onemogućava izmena podataka i garantuje autentičnost podataka;

3) očuvanje raspoloživosti podataka, čime se omogućava rekonstrukcija podataka u slučaju njihovog namernog ili nenamernog oštećenja.

Zaštita iz stava 1. ovog člana obezbeđuje se kroz zaštitu pristupa računarskoj opremi i mreži, koja se realizuje na mrežnom nivou kroz specijalizovane hardverske komponente i uz upotrebu protokola zaštite, kao i kroz zaštitu pristupa podacima u skladu sa propisima kojima se uređuje elektronska uprava i informaciona bezbednost.

Glava IV

PRELAZNA I ZAVRŠNA ODREDBA

Priprema podataka

Član 14

Izvorni organi su dužni da obezbede podatke iz izvornih evidencija i infrastrukturu, odnosno softversko rešenje za nesmetani rad Centralnog registra u skladu sa Zakonom i učine ih dostupnim Timu radi prenosa podataka u Centralni registar, najkasnije 90 dana pre početka primene Zakona.

Stupanje na snagu uredbe

Član 15

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a odredbe čl. 6-12. ove uredbe primenjuju se od 1. septembra 2020. godine.