RAČUNOVODSTVENE POLITIKE

("Sl. list AP Vojvodine", br. 41/2019)

Osnovne odredbe

Član 1

Računovodstvene politike odnose se na računovodstvene transakcije na imovini, kapitalu, potraživanjima, obavezama, prihodima i primanjima, rashodima i izdacima i vanbilansnoj aktivi i pasivi u glavnoj knjizi trezora i u pomoćnim knjigama i evidencijama glavne knjige.

Član 2

Glavna knjiga trezora jeste poslovna knjiga skupa računa, koja se vodi po sistemu dvojnog knjigovodstva i u kojoj se sistematski obuhvataju stanja i evidentiraju sve promene na imovini, obavezama, kapitalu, prihodima i rashodima, koje su posledica izvršavanja budžetskih aproprijacija.

Glavnu knjigu trezora Autonomne pokrajine Vojvodine (u daljem tekstu: glavna knjiga trezora) vodi Pokrajinski sekretarijat za finansije, Sektor za poslove glavne knjige trezora (u daljem tekstu: Trezor). U glavnoj knjizi trezora vode se evidencije za direktne budžetske korisnike uključene u konsolidovani račun trezora Autonomne pokrajine Vojvodine (KRT 581).

Član 3

Konsolidovani račun trezora jeste objedinjeni račun dinarskih i deviznih sredstava pripadajućih korisnika sredstava budžeta Autonomne pokrajine Vojvodine (u daljem tekstu: AP Vojvodina).

Član 4

Knjigovodstvena evidencija potpuno istinito i sveobuhvatno odražava poslovne promene koje su se dogodile u budžetskoj godini na osnovu propisa i ovih računovodstvenih politika.

Finansijska služba direktnog budžetskog korisnika priprema računovodstvenu ispravu koju - kada je potpišu ovlašćena lica - dostavlja Trezoru, na knjiženje u glavnoj knjizi trezora.

Član 5

Računovodstvenu ispravu moraju potpisati lice koje je ispravu sastavilo, lice koje je ispravu kontrolisalo, kao i lice odgovorno za nastalu poslovnu promenu i drugi događaj.

Član 6

Budžet AP Vojvodine priprema se i izvršava na osnovu sistema jedinstvene budžetske klasifikacije koja obuhvata:

a) ekonomsku klasifikaciju;

b) organizacionu klasifikaciju;

c) funkcionalnu klasifikaciju;

d) klasifikaciju prema izvorima finansiranja;

e) programsku klasifikaciju.

Osnova za vođenje računovodstva budžeta AP Vojvodine

Član 7

Osnova za vođenje računovodstva budžeta AP Vojvodine jeste gotovinska osnova, po kojoj se transakcije i ostali događaji evidentiraju u trenutku kada se gotovinska sredstva prime, odnosno isplate.

Osnov za merenje rezultata u finansijskim izveštajima jeste saldo gotovinskih sredstava i ekvivalenata.

Poslovne promene u budžetskom računovodstvu vode se na propisanim šestocifrenim subanalitičkim kontima.

Korisnici budžetskih sredstava mogu voditi računovodstvene evidencije i prema obračunskoj osnovi za potrebe internog izveštavanja, s tim što se finansijski izveštaji izrađuju na gotovinskoj osnovi.

Poslovne knjige glavne knjige trezora

Član 8

Poslovne knjige glavne knjige trezora vode se po sistemu dvojnog knjigovodstva - hronološki, uredno i ažurno, u skladu sa strukturom konta, koja je propisana Pravilnikom o standardnom klasifikacionom okviru i kontnom planu za budžetski sistem.

Član 9

Poslovne knjige glavne knjige trezora vode se u elektronskom obliku u sistemu BIS Trezor, na softveru koji obezbeđuje čuvanje podataka o svim proknjiženim transakcijama, te koji omogućava funkcionisanje sistema internih računovodstvenih kontrola, a onemogućava brisanje proknjiženih poslovnih promena.

Član 10

Poslovne knjige glavne knjige trezora jesu: dnevnik, glavna knjiga i pomoćne knjige i evidencije.

Sistem glavne knjige čine: glavna knjiga trezora AP Vojvodine (KRT 581), glavna knjiga direktnog budžetskog korisnika koji ima podračun u okviru KRT-a 581 i glavne knjige indirektnih budžetskih korisnika uključenih u KRT 581.

Poslovne knjige iz stava 1. ovog člana imaju karakter javnih isprava.

Član 11

Glavna knjiga trezora je osnova za pripremanje finansijskih izveštaja.

Glavna knjiga trezora sadrži računovodstvene evidencije za svakog direktnog i indirektnog korisnika budžeta AP Vojvodine.

Direktni i indirektni korisnici budžeta AP Vojvodine - koji svoje poslovanje obavljaju putem podračuna u KRT-a 581 - vode svoje glavne knjige.

Direktni i indirektni korisnici budžeta AP Vojvodine, pored glavne knjige, vode i pomoćne knjige i evidencije.

Direktni korisnici budžeta AP Vojvodine koji nemaju otvorene podračune u okviru KRT-a AP Vojvodine, vode samo pomoćne knjige i evidencije.

Podaci iz glavnih knjiga direktnih i indirektnih korisnika sintetizuju se i knjiže u glavnoj knjizi trezora, na osnovu periodičnih izveštaja i završnih računa.

Član 12

Pomoćne knjige i evidencije glavne knjige trezora jesu:

1. Pomoćna knjiga kupaca;

2. Pomoćna knjiga dobavljača;

3. Pomoćna knjiga plata;

4. Pomoćna evidencija plasmana;

5. Pomoćna evidencija duga;

6. Pomoćna evidencija akcija i udela;

7. Pomoćna evidencija investiranja i zaduživanja na nivou budžeta AP Vojvodine;

8. Pomoćna evidencija kreditnog portfolija preuzetog od Fonda za razvoj AP Vojvodine;

9. Pomoćna evidencija donacija;

10. Pomoćna knjiga osnovnih sredstava;

11. Pomoćna knjiga zaliha;

12. Pomoćna evidencija ostvarenih priliva i izvršenih isplata.

Računovodstvene isprave

Član 13

Računovodstvena isprava jeste javna isprava koja predstavlja pismeni dokaz o nastaloj poslovnoj promeni i drugom događaju i koja sadrži sve podatke potrebne za knjiženje u poslovnim knjigama.

Knjiženje u poslovnim knjigama vrši se na osnovu validnih računovodstvenih isprava o nastaloj poslovnoj promeni i drugom događaju.

Računovodstvene isprave se Trezoru dostavljaju uz zahtev za plaćanje (ZP obrazac), koji moraju potpisati lice koje je ispravu sastavilo, lice koje je ispravu kontrolisalo i lice koje je odgovorno za nastalu poslovnu promenu i drugi događaj.

Lica u Trezoru, zadužena za kontrolu formalno računske ispravnosti dokumentacije dostavljene uz zahtev za plaćanje, dužna su da izvrše proveru formalno računske ispravnosti i usklađenosti zahteva za plaćanje sa aktom o budžetu i finansijskim planom budžetskog korisnika.

Izvedenu računovodstvenu ispravu moraju potpisati lice koje je ispravu sastavilo, lice koje je ispravu kontrolisalo i lice koje je odgovorno za nastalu poslovnu promenu i drugi događaj.

Funkcije lica koje je ispravu sastavilo, lica koje je ispravu kontrolisalo i lica koje je odgovorno za nastalu poslovnu promenu ne mogu se poklapati.

Lica odgovorna za sastavljanje i kontrolu računovodstvenih isprava svojim potpisom na ispravi garantuju da je ona istinita i da verno prikazuje poslovnu promenu.

Računovodstvena isprava sastavlja se u potrebnom broju primeraka, na mestu i u vreme nastanka poslovnog događaja, te se dostavlja na knjiženje u pomoćnim knjigama i evidencijama budžetskog korisnika najkasnije u roku od dva dana od dana nastanka poslovne promene i drugog događaja.

Računovodstvena isprava se knjiži u pomoćnim knjigama i evidencijama budžetskog korisnika narednog dana, a najkasnije dva dana od dana dobijanja računovodstvene isprave.

Knjiženje u glavnoj knjizi trezora vrši se najkasnije dva dana od dana prijema u knjigovodstvo.

Računovodstvene isprave dostavljene naknadno, nakon izvršenog plaćanja (npr. faktura, okončana situacija), mora potpisati ovlašćeno lice.

Usaglašavanje finansijskih plasmana, potraživanja i obaveza i popis imovine i obaveza

Član 14

Korisnik budžeta dužan je da - pre izrade završnog računa - sprovede sledeće pripremne radnje:

1. usaglašavanje finansijskih plasmana, potraživanja i obaveza;

2. sprovođenje i evidentiranje popisa;

3. usaglašavanje pomoćnih knjiga i analitičkih evidencija s glavnom knjigom trezora;

4. usaglašavanje knjiga indirektnih korisnika s knjigama nadležnih direktnih korisnika;

5. usaglašavanje pomoćnih knjiga direktnih budžetskih korisnika s glavnom knjigom trezora;

6. obračun i knjiženje amortizacije;

7. usaglašavanje prenosa transfera s transfernim sredstvima republičkog budžeta;

8. svođenje knjiženja na gotovinsku osnovu.

Član 15

Korisnici budžetskih sredstava dužni su da izvrše usaglašavanje finansijskih plasmana, potraživanja i obaveza, odnosno stanja po svim kontima bilansa stanja na dan 31. decembar.

Radi usaglašavanja iz stava 1. ovog člana, poverilac je dužan da svom dužniku dostavi popis nenaplaćenih potraživanja ("Izvod otvorenih stavki") najkasnije 25 dana od dana kada se sastavlja finansijski izveštaj, odnosno najkasnije do 5. decembra godine za koju se sastavlja godišnji finansijski izveštaj.

Član 16

Popis imovine i obaveza budžeta AP Vojvodine sprovodi se kao redovan, jednom godišnje, sa stanjem na dan 31. decembar, a ukoliko se ukaže potreba - radi se vanredan popis. Izuzetno, popis bibliotečkog materijala, umetničkih slika, filmske građe, arhivske građe i sličnog sprovodi se u periodima dužim od godinu dana između dva popisa, ali ne duže od pet godina.

Popis za potrebe rashodovanja i otpisa materijala za ugostiteljstvo sprovodi Uprava za zajedničke poslove pokrajinskih organa, u skladu sa svojim internim aktom. Izveštaj o popisu obavljenom radi rashodovanja ili otpisa dostavlja se s nalozima za knjiženje glavnoj knjizi trezora.

Član 17

Popisom se obuhvataju sve pozicije bilansa stanja, nefinansijska imovina u stalnim sredstvima, nefinansijska imovina u zalihama, dugoročna finansijska imovina, novčana sredstva i plemeniti metali, hartije od vrednosti, potraživanja, kratkoročni plasmani, aktivna vremenska razgraničenja, obaveze i vanbilansna aktiva.

Član 18

Korisnici javnih sredstava, uključeni u KRT 581, vrše popis svoje imovine i obaveza i izveštaj o izvršenom popisu, sa aktom o usvajanju izveštaja o popisu i rezultatima popisa, dostavljaju Pokrajinskom sekretarijatu za finansije za potrebe sprovođenja knjiženja u glavnoj knjizi trezora.

Tekući prihodi i primanja

Član 19

Tekući prihodi i primanja budžeta AP Vojvodine predstavljaju konsolidovane tekuće prihode i primanja budžeta direktnih i indirektnih korisnika budžeta. Za finansiranje nadležnosti AP Vojvodine, budžetu pokrajine pripadaju sledeći javni prihodi i primanja:

1) deo prihoda od poreza na dobit pravnih lica, ostvarenog na teritoriji autonomne pokrajine u skladu sa zakonom;

2) deo prihoda od poreza na dohodak građana - poreza na zarade, ostvarenog na teritoriji autonomne pokrajine u skladu sa zakonom, kao i drugi porez ili deo poreza u skladu s posebnim zakonom;

3) pokrajinske administrativne takse;

4) naknade u skladu sa zakonom;

5) donacije i transferi;

6) prihodi nastali upotrebom javnih sredstava: prihodi od kamata; prihodi od davanja u zakup, odnosno na korišćenje nepokretnosti i pokretnih stvari u svojini Republike Srbije, koje koriste organi autonomne pokrajine; prihodi od davanja u zakup, odnosno na korišćenje nepokretnosti i pokretnih stvari u svojini autonomne pokrajine, u skladu sa zakonom; prihodi nastali prodajom usluga korisnika sredstava budžeta autonomne pokrajine, čije je pružanje ugovoreno sa fizičkim i pravnim licima na osnovu njihove slobodne volje; prihodi od novčanih kazni izrečenih u prekršajnom postupku za prekršaje propisane aktom skupštine autonomne pokrajine i oduzeta imovinska korist u tom postupku; prihodi od koncesione naknade u skladu sa zakonom;

7) primanja od prodaje nepokretnosti i pokretnih stvari u svojini Republike Srbije, koje koriste organi autonomne pokrajine; primanja od prodaje nepokretnosti u svojini autonomne pokrajine u skladu sa zakonom; primanja od prodaje pokretnih stvari u svojini autonomne pokrajine koje koriste organi autonomne pokrajine; primanja od prodaje pokrajinskih robnih rezervi; primanja od prodaje dragocenosti; primanja od prodaje prirodne imovine; primanja od zaduživanja; primanja od prodaje finansijske imovine.

Član 20

Za svaku budžetsku godinu, Zakonom o budžetu Republike Srbije utvrđuju se prihodi koji pripadaju AP Vojvodini:

- deo prihoda od poreza na dohodak građana - poreza na zarade, u visini od 18% od iznosa ostvarenog na teritoriji AP Vojvodine;

- deo prihoda od poreza na dobit pravnih lica, u visini od 42,7% od iznosa ostvarenog na teritoriji AP Vojvodine;

- transferi za poverene poslove u skladu sa zakonom kojim se utvrđuju nadležnosti AP Vojvodine;

- namenski transferi za finansiranje rashoda za zaposlene u obrazovanju na teritoriji AP Vojvodine, u iznosima utvrđenim ovim zakonom;

- namenski i nenamenski transferi jedinicama lokalne samouprave na teritoriji AP Vojvodine, u skladu sa Zakonom o finansiranju lokalne samouprave;

- namenski kapitalni transferi za projekte koje utvrdi Vlada Republike Srbije.

Član 21

Ukupan obim raspoloživih sredstava budžeta AP Vojvodine, pored tekućih prihoda i tekućih primanja, čine ostali izvori novčanih sredstava, tekući prihodi i primanja iz dodatnih aktivnosti direktnih i indirektnih korisnika budžetskih sredstava, preneta neutrošena sredstva iz ranijih godina (sredstva od privatizacije, sredstva za posebne namene i sredstva za stambenu izgradnju) i neraspoređeni višak prihoda i primanja iz ranijih godina.

Tekući prihodi

Član 22

Tekući prihodi, shodno gotovinskoj osnovi, utvrđuju se u momentu naplate tj. priliva sredstava na račun izvršenja budžeta AP Vojvodine i podračune otvorene u okviru konsolidovanog računa trezora AP Vojvodine (trezor 581).

Porezi - kategorija 71

Član 23

Saglasno Zakonu o budžetu Republike Srbije, za budžetsku godinu sredstva za pokriće izdataka budžeta AP Vojvodine obezbeđuju se iz ustupljenih poreskih prihoda:

1. dela prihoda od poreza na dohodak građana - poreza na zarade u visini od 18% od iznosa ostvarenog na teritoriji AP Vojvodine;

2. dela prihoda od poreza na dobit preduzeća u visini od 42,7% od iznosa ostvarenog na teritoriji AP Vojvodine (ostvareni ustupljeni javni prihodi umanjuju se u toku godine za iznos povraćaja više ili pogrešno prenetih sredstava, sve u skladu sa zakonom kojim je uređena naplata javnih prihoda).

Socijalni doprinosi - deo kategorije 72

Član 24

Socijalni doprinosi sadrže sledeće grupe konta:

1) doprinosi za socijalno osiguranje;

2) ostali socijalni doprinosi.

Donacije, pomoći i transferi - deo kategorije 73

Član 25

Donacije, pomoći i transferi sadrže sledeće grupe konta:

1) Donacije od inostranih država (tekuće i kapitalne donacije od inostranih država);

2) Donacije i pomoći od međunarodnih organizacija (tekuće i kapitalne donacije od međunarodnih organizacija i tekuće i kapitalne pomoći od Evropske unije);

3) Transferi od drugih nivoa vlasti (tekući i kapitalni transferi od drugih nivoa vlasti).

Prihod od donacija jeste namenski prihod, koji korisnici budžeta ostvaruju na osnovu ugovora sa davaocem. Donacije mogu biti kapitalne i tekuće, a kao davaoci donacije mogu se pojaviti inostrane države, međunarodne organizacije i pomoći od Evropske unije.

Transferi od drugih nivoa vlasti obuhvataju:

1. sredstva preneta iz budžeta Republike Srbije za rashode za zaposlene u obrazovanju na teritoriji AP Vojvodine u skladu sa zakonom, a prema dinamici koju utvrđuje Vlada RS;

2. transferi za poverene poslove u skladu sa zakonom kojim se utvrđuju nadležnosti AP Vojvodine;

3. namenski i nenamenski transferi jedinicama lokalne samouprave na teritoriji AP Vojvodine, u skladu sa Zakonom o finansiranju lokalne samouprave;

4. namenski kapitalni transferi za projekte koje utvrdi Vlada RS;

5. sredstva primljena iz budžeta drugog nivoa vlasti osim republičkog.

Član 26

Transferi od drugih nivoa vlasti pojavljuju se kao tekući i kapitalni. Pored toga, na kontima transfera od drugih nivoa vlasti evidentiraju se i sredstva primljena po osnovu refundacija troškova nastalih na osnovu zajedničkih troškova održavanja i korišćenja nepokretnosti u državnoj svojini.

Član 27

Primljena transferna sredstva koja se ne utroše za utvrđenu namenu, po zahtevu nadležnog direktnog budžetskog korisnika, vraćaju se u republički budžet ili se prenose krajnjim korisnicima za korišćenje u narednoj budžetskoj godini za istu namenu.

Drugi prihodi - kategorija 74, 77, 78

Član 28

Ostali prihodi koji se ostvaruju na teritoriji AP Vojvodine:

1. porezi, takse i naknade na upotrebu dobara na dozvolu da se dobra upotrebljavaju ili delatnosti obavljaju: naknada za korišćenje voda, naknada za zaštitu voda i slično;

2. naknada za izvađeni materijal iz vodotoka, naknada za eksploataciju mineralnih sirovina, naknada za davanje u zakup poljoprivrednog zemljišta i slično;

3. prihodi od imovine: kamate na sredstva konsolidovanog računa trezora, dividende;

4. prihodi od prodaje dobara i usluga ili zakupa, pokrajinske administrativne takse;

5. prihodi koje svojom delatnošću ostvare organi autonomne pokrajine;

6. prihodi po osnovu dobrovoljnih transfera domaćih i stranih fizičkih i pravnih lica i organizacija (tekućih i kapitalnih);

7. mešoviti i neodređeni prihodi;

8. memorandumske stavke za refundaciju rashoda;

9. drugi prihodi u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Administrativni transferi - transferi između budžetskih korisnika na istom nivou i prihodi iz budžeta

Član 29

Ove vrste tekućih prihoda imaju direktni i indirektni budžetski korisnici za sredstva koja im se prenose na podračune otvorene u okviru konsolidovanog računa trezora AP Vojvodine. Prenos sredstava se vrši uz popunjavanje poziva na broj zaduženja iz kategorije 49. Prilikom konsolidacije bilansa, vrši se storniranje prihoda na kontu 791111 - prihoda iz budžeta kod korisnika budžeta kome su sredstva preneta uz istovremeno storniranje rashoda na budžetu iz kategorije 49, uz prihvatanje rashoda od budžetskog korisnika.

Tekuća primanja

Primanja od prodaje nefinansijske imovine

Član 30

Primanja od prodaje nefinansijske imovine predstavljaju primanja od prodaje nepokretnosti, primanja od prodaje pokretne imovine i primanja od prodaje zaliha robnih rezervi.

Evidentiranje primanja vrši se u momentu naplate, knjiženjem priliva na račun izvršenja budžeta. Evidentirana primanja uključuju se u bilans prihoda i rashoda i koristi prilikom utvrđivanja finansijskog rezultata.

Primanja od zaduživanja i prodaje finansijske imovine

Član 31

Primanja od zaduživanja i prodaje finansijske imovine predstavljaju finansijske prilive i to: primanja od emitovanja domaćih hartija od vrednosti izuzev akcija, primanja od prodaje domaćih hartija od vrednosti izuzev akcija, kao i primanja od prodaje domaćih akcija i ostalog kapitala u korist nivoa AP Vojvodine (prihodi od privatizacije).

Član 32

Sredstva od prodaje kapitala u postupku privatizacije evidentiraju se kao sredstva ostvarena iz ostalih novčanih izvora na subanalitičkom kontu 311511 - primanja od prodaje finansijske imovine, uz paralelno iskazivanje na kontu 921931 - primanje od prodaje domaćih akcija i ostalog kapitala u korist nivoa AP Vojvodina i konta 999999 - kontraknjiženje.

Član 33

Deo ostvarenih privatizacionih primanja koriste se za pokriće rashoda i izdataka tekuće godine u skladu sa aktom o budžetu za budžetsku godinu, odnosno za pokriće budžetskog deficita nastalog korišćenjem sredstava iz primanja od privatizacije za tekuće rashode i izdatke.

Ostatak sredstava od privatizacije prenosi se u narednu godinu i koristi u skladu sa aktom o budžetu za narednu budžetsku godinu. Početkom nove budžetske godine, sredstva se evidentiraju na kontu 311711 - preneta neutrošena sredstva od privatizacije.

Član 34

Primanja od zaduživanja evidentiraju se u grupi 91, uz istovremeno evidentiranje u grupi 99 i evidentiranje obaveza po osnovu zaduživanja na odgovarajućim kontima iz klase 2.

Povraćaj neutrošenih sredstva

Član 35

Sredstva koja su preneta korisnicima budžeta u toku budžetske godine, ako ti korisnici iste budžetske godine izvrše povraćaj neutrošenih sredstava, evidentiraju se u glavnoj knjizi trezora kao storno rashoda i izdataka.

Član 36

Transferna sredstva koja su doznačena iz budžeta Republike Srbije u toku budžetske godine, ako korisnici iste budžetske godine izvrše povraćaj neutrošenih sredstva na račun Izvršenja budžeta AP Vojvodine, knjiže se kao storno rashod. Za povraćaj sredstava s računa izvršenja budžeta podnosi se zahtev Upravi za trezor za prenos sredstava sa uplatnog računa na račun izvršenja budžeta Republike Srbije. Za povraćaj neutrošenih sredstava, na poslednji dan budžetske godine, stvara se obaveza za prenos sredstava u budžet Republike Srbije, a istovremeno se stornira prihod i rashod.

Član 37

Potraživanje po osnovu iskazane obaveze za povraćaj sredstava korisnika javnih sredstava van KRT-a evidentira se kao potraživanje na kontima klase 1 i na pasivnim vremenskim razgraničenjima. Za neutrošena sredstva koja imaju indirektni budžetski korisnici, knjiži se kao potraživanje na kontima klase 1 i na pasivnim vremenskim razgraničenjima u glavnoj knjizi trezora AP Vojvodine. Indirektni korisnici u svojim knjigama stvaraju obavezu za povraćaj neutrošenih sredstava, uz istovremeno storniranje konta 7911 - prihodi iz budžeta.

Namenski i nenamenski transferi

Član 38

Namenski i nenamenski transferi koji se prenose iz republičkog budžeta budžetu AP Vojvodine evidentiraju se u okviru ekonomske klasifikacije iz grupe konta 73 - Donacije i transferi.

Prenos sredstava iz pokrajinskog budžeta jedinicama lokalne samouprave i njihovim direktnim i indirektnim korisnicima vrši se nakon uplate sredstava i dobijanja rešenja o njihovom prenosu, a evidentira se na ekonomskoj klasifikaciji iz grupe konta 46 - Donacije, dotacije i transferi.

Član 39

U slučaju da jedan nivo vlasti svojim aktom opredeli drugom nivou vlasti namenska transferna sredstva, kao i u slučaju ugovaranja donacije, čiji iznosi nisu mogli biti poznati u postupku donošenja budžeta, Pokrajinski sekretarijat za finansije, na osnovu tog akta, otvara odgovarajuće aproprijacije za izvršavanje rashoda po tom osnovu.

U slučaju da korisnik budžetskih sredstava ostvari namenski prihod u većem iznosu od planiranog iznosa, Pokrajinski sekretarijat za finansije - po zahtevu tog korisnika - može da uveća odobrene aproprijacije za izvršavanje rashoda iz tih prihoda.

Tekući rashodi i izdaci

Tekući rashodi

Član 40

Tekući rashodi budžeta AP Vojvodine predstavljaju konsolidovane rashode direktnih i indirektnih korisnika budžeta AP Vojvodine.

Član 41

Rashodi se evidentiraju u momentu kada je plaćanje izvršeno. Rashodi koji su nastali a nisu plaćeni, evidentiraju se na aktivnim vremenskim razgraničenjima.

Rashodi koji su unapred plaćeni, shodno gotovinskoj osnovi, evidentiraju se u kategoriji rashoda prema određenoj nameni.

Rashodi za zaposlene

Član 42

Rashodi za zaposlene obuhvataju: rashode za plate, dodatke i naknade zaposlenih; socijalne doprinose na teret poslodavca; naknade u naturi; socijalna davanja zaposlenima; naknade troškova za zaposlene; nagrade zaposlenima i ostale posebne rashode i poslanički dodatak.

Korišćenje usluga i roba

Član 43

Korišćenje usluga i roba obuhvataju: stalne troškove; troškove putovanja; usluge po ugovoru; specijalizovane usluge; tekuće popravke i održavanje i troškove materijala.

Amortizacija

Član 44

Obračunata amortizacija evidentira se kao ispravka vrednosti nefinansijske imovine na teret kapitala.

Otplata kamata i prateći troškovi zaduživanja

Član 45

Otplata kamata obuhvata kamate iz dužničko-poverilačkih odnosa (domaće) i prateće troškove zaduživanja.

Kamate se evidentiraju kao rashod u momentu plaćanja. Obračunate a neplaćene kamate evidentiraju se kao obračunati neplaćeni rashodi.

Član 46

Kursne razlike nastaju preračunom finansijskih plasmana, potraživanja i obaveza, iskazanih u stranoj valuti, u dinarsku protivuvrednost, prema srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan isplate.

Pozitivne kursne razlike evidentiraju se u korist tekućih prihoda (ostali sopstveni izvori). Negativne kursne razlike evidentiraju se na teret tekućih rashoda.

Subvencije

Član 47

Subvencije predstavljaju prenos sredstava primaocima za tekuće i kapitalne rashode. Pojavljuju se kao subvencije javnim nefinansijskim preduzećima i organizacijama i subvencije privatnim preduzećima.

Donacije, dotacije i transferi

Član 48

Donacija je namenski bespovratan prihod koji se ostvaruje na osnovu pisanog ugovora između davaoca i primaoca donacije.

Donacije mogu biti od domaćih i inostranih davalaca i mogu biti u robi, novcu, uslugama, hartijama od vrednosti, imovinskim i drugim pravima.

Dotacije međunarodnim organizacijama obuhvataju plaćene članarine i aktivnosti na planu učešća u evropskim integracijama.

Član 49

Transferi ostalim nivoima vlasti obuhvataju transfere višim nivoima vlasti (korisnicima budžeta Republike Srbije) i tekuće i kapitalne transfere nižim nivoima vlasti (budžetima gradova i budžetima opština).

Naknade za socijalnu zaštitu iz budžeta

Član 50

Naknade za socijalnu zaštitu iz budžeta AP Vojvodine obuhvataju naknade koje se isplaćuju, po zahtevima direktnog budžetskog korisnika, iz budžeta za: decu i porodicu; obrazovanje, kulturu, nauku i sport (nagrade i stipendije učenicima i studentima, prevoz učenika, akademske nagrade, sportske nagrade i stipendije, naknade iz budžeta za kulturu) i ostale naknade.

Ostali rashodi

Član 51

Ostali rashodi obuhvataju: dotacije nevladinim organizacijama; ostale poreze, obavezne takse i kazne, novčane kazne i penale po rešenju sudova i sudskih tela, naknade štete od strane državnih organa za povrede ili štetu nanetu usled elementarnih nepogoda ili drugih prirodnih uzroka.

Administrativni transferi

Član 52

Prenos sredstava indirektnim korisnicima u skladu sa aktom o budžetu, evidentira se na računu odgovarajuće vrste administrativnog transfera. Postupku konsolidacije prethodi sravnjenje administrativnih transfera evidentiranih u glavnim i pomoćnim knjigama indirektnih budžetskih korisnika s podacima iz glavne knjige trezora. Zatim se vrši storniranje rashoda evidentiranog u glavnoj knjizi trezora i prihoda iz budžeta AP Vojvodine u glavnim knjigama indirektnog budžetskog korisnika. Istovremeno, preuzimaju se rashodi indirektnih budžetskih korisnika koji su finansirani prihodima iz pokrajinskog budžeta.

Izdaci

Član 53

Tekući izdaci jesu:

1. izdaci za nabavku nefinansijske imovine (konta iz klase 5);

2. izdaci za otplatu glavnice i nabavku finansijske imovine (konta iz klase 6).

Izdaci za nabavku nefinansijske imovine

Član 54

Izdaci za nabavku nefinansijske imovine budžeta AP Vojvodine predstavljaju konsolidovane izdatke direktnih i indirektnih korisnika budžeta AP Vojvodine.

Izdaci za nabavku nefinansijske imovine obuhvataju: izdatke za osnovna sredstva (zemljište, zgrade i građevinske objekte, mašine i oprema i ostala osnovna sredstva), za nematerijalnu imovinu i zalihe robnih rezervi. Ovi izdaci povećavaju vrednost nefinansijske imovine u stalnim sredstvima i izvore kapitala.

Nabavka finansijske imovine

Član 55

Izdaci za otplatu glavnice i nabavku finansijske imovine predstavljaju odlive novčanih sredstava po sledećim osnovama: otplate glavnice na domaće hartije od vrednosti, izuzev akcija i otplate glavnice ostalim domaćim kreditorima.

Otplata glavnice na domaće hartije od vrednosti, izuzev akcija, vrši se prema indikativnom amortizacionom planu koji je utvrđen odlukom o emitovanju hartija od vrednosti, a primenom parametara aktuelnih na dan dospeća anuiteta.

Ostalim domaćim kreditorima glavnica se otplaćuje prema anuitetnom planu primljenom od kreditora.

Član 56

Nabavka finansijske imovine obuhvata nabavku:

1. domaće finansijske imovine;

2. strane finansijske imovine.

Knjigovodstveno obuhvatanje izdataka za nabavku finansijske imovine vrši se zaduženjem odgovarajuće ekonomske klasifikacije na odgovarajućim kontima u klasi 6, uz odobrenje tekućeg računa i zaduživanjem odgovarajućih subanalitičkih konta u kategoriji 11 - dugoročna finansijska imovina i grupi 123 - kratkoročni plasmani, uz istovremeno zaduženje odgovarajućih subanalitičkih konta izdataka iz ove kategorije i odobrenje subanalitičkog konta 699999 - kontraknjiženje - izdaci za otplatu glavnice i nabavku finansijske imovine.

Član 57

Otplata kredita evidentira se na kontima grupe 61 - otplata glavnice za iznos glavnice, uz zaduživanje odgovarajućih subanalitičkih konta u kategoriji i odgovarajućim kontima iz grupe 44 - otplata kamate - dugoročne obaveze, uz istovremeno zaduženje odgovarajućih subanalitičkih konta izdataka iz ove kategorije i odobrenjem subanalitičkog konta 699999 - kontraknjiženje - izdaci za otplatu glavnice i nabavku finansijske imovine.

Utvrđivanje finansijskog rezultata

Član 58

Završni račun budžeta AP Vojvodine izrađuje se konsolidacijom prihoda, primanja, rashoda i izdataka direktnih, indirektnih budžetskih korisnika i glavne knjige trezora AP Vojvodine i isključivanjem međusobnih administrativnih transfera.

Član 59

Konsolidacijom tekućih prihoda i primanja i tekućih rashoda i izdataka, utvrđuje se razlika prihoda i primanja (budžetski deficit ili budžetski suficit).

Utvrđeni rezultat, na način iz stava 1. ovog člana, koriguje se:

1. delom neraspoređenog viška prihoda i primanja iz ranijih godina, koji je korišćen za pokriće rashoda i izdataka tekuće godine;

2. delom novčanih sredstava amortizacije, koji je korišćen za nabavku nefinansijske imovine;

3. delom prenetih neutrošenih sredstava iz ranijih godina, koji je korišćen za pokriće rashoda i izdataka tekuće godine;

4. iznosom rashoda i izdataka za nefinansijsku imovinu finansiranih iz kredita;

5. iznosom privatizacionih primanja i primanja od otplate datih kredita, korišćenih za pokriće rashoda i izdatka tekuće godine;

6. delom sredstava tekućih prihoda i primanja od prodaje nefinansijske imovine, utrošenih za otplatu obaveza po kreditima;

7. delom tekućih prihoda i primanja od prodaje nefinansijske imovine, utrošenih za nabavku finansijske imovine.

Član 60

Pokrićem tekućih rashoda i izdataka na način iz prethodnog člana, utvrđuje se finansijski rezultat kao višak prihoda i primanja - suficit ili kao manjak prihoda i primanja - deficit.

Član 61

Višak prihoda i primanja - suficit - prenosi se u narednu godinu i to kao deo namenski opredeljenih sredstava za narednu godinu i neraspoređeni deo viška prihoda i primanja za prenos u narednu godinu.

Neraspoređeni višak prihoda i primanja prenosi se u narednu godinu i raspoređuje se aktom o budžetu za narednu budžetsku godinu.

Nefinansijska imovina

Nekretnine i oprema, dragocenosti, prirodna imovina i nefinansijska imovina u pripremi i nematerijalna imovina.

Član 62

Nefinansijsku imovinu čine: nekretnine i oprema, dragocenosti, prirodna imovina i nefinansijska imovina u pripremi i nematerijalna imovina.

Član 63

Nabavka nekretnina i opreme, prirodne imovine i nefinansijske imovine u pripremi u toku godine evidentiraju se po nabavnoj vrednosti. Nabavnu vrednost čini fakturna vrednost uvećana za zavisne troškove nabavke i ostale troškove nastale do stavljanja u upotrebu.

Član 64

Pod osnovnim sredstvima, smatraju se ona sredstva čiji je očekivani korisni vek upotrebe duži od jedne godine. U okviru osnovnih sredstava jesu i zgrade i građevinski objekti, oprema, kao i ostala osnovna sredstva.

Član 65

Dragocenosti obuhvataju: eksponate raznih grana umetnosti (npr. kolekcije slika, skulptura, nakita, oružja, numizmatike, knjiga, publikacija).

Član 66

Prirodna imovina obuhvata poljoprivredno zemljište, građevinsko zemljište pod objektima pokrajine i pašnjake (Čortanovci).

Prirodna imovina vodi se po tržišnoj vrednosti utvrđenoj 1998. godine, a nakon toga se revalorizuje koeficijentom za revalorizaciju sve do 2005. godine, kada se ukida obaveza revalorizacije.

Imovina nad kojom se vrši konverzija prava korišćenja u pravo javne svojine evidentira se u glavnoj knjizi trezora po vrednosti po kojoj su vođene kod korisnika, a ukoliko takva vrednost ne postoji, u poslovne knjige se uvodi i naknadno utvrđuje procenjena vrednost.

Član 67

Nefinansijska imovina u pripremi obuhvata ulaganja u nabavku objekata i opreme, od dana ulaganja do dana stavljanja u upotrebu.

Član 68

Nematerijalna imovina obuhvata: kompjuterski softver, književna i umetnička dela, ostala nematerijalna osnovna sredstva, nematerijalnu imovinu u pripremi i avanse za nematerijalnu imovinu.

Nefinansijska imovina u zalihama

Član 69

Nefinansijska imovina u zalihama obuhvata: zalihe robnih rezervi, zalihe sitnog inventara i zalihe potrošnog materijala.

Član 70

Zalihe nefinansijske imovine procenjuju se po nabavnoj vrednosti. Nabavnu vrednost čine neto fakturna vrednost i zavisni troškovi nabavke. Pod zavisnim troškovima nabavke, podrazumevaju se svi direktni troškovi u postupku nabavke - do momenta skladištenja.

Član 71

Gubitak nastao prilikom otuđivanja i rashodovanja osnovnih sredstava predstavlja smanjenje vrednosti nefinansijske imovine u stalnim sredstvima i izvora kapitala.

Zalihe robnih rezervi

Član 72

Robne rezerve, u skladu s propisima, obrazuju se na nivou AP Vojvodine i njima, u skladu sa odgovarajućim propisima, upravlja Direkcija za robne rezerve.

Zalihe robnih rezervi i robe za dalju prodaju evidentiraju se po nabavnoj ceni, a obračun izlaza sa zaliha vrši se po prodajnoj ceni.

Zalihe robnih rezervi i robe za dalju prodaju, u trenutku nabavke, iskazuju se kao izdaci za nefinansijsku imovinu, a u trenutku prodaje - kao primanja od prodaje nefinansijske imovine.

Zalihe sitnog inventara

Član 73

Zalihe sitnog inventara i potrošnog materijala evidentiraju se po nabavnoj ceni, a obračun izlaza sa zaliha vrši se po metodi prosečne cene. Sitan inventar i potrošni materijal otpisuju se u celosti prilikom stavljanja u upotrebu.

Amortizacija

Član 74

Pri sastavljanju završnog računa za budžetsku godinu, obračun amortizacije vrši se u skladu sa: Zakonom o budžetu Republike Srbije za budžetsku godinu i Instrukcijom za popis imovine i obaveza, obračun amortizacije za obveznike koji svoje poslovne knjige vode prema Uredbi o budžetskom računovodstvu (Ministarstvo finansija).

Član 75

Amortizacija stalne nefinansijske imovine - osnovnih sredstava, obračunava se za svako osnovno sredstvo pojedinačno, po stopama ne nižim od zakonom propisanih stopa koje su određene, tako da se nabavna vrednost osnovnih sredstava amortizuje primenom proporcionalne metode u toku predviđenog veka upotrebe osnovnog sredstva.

Član 76

Amortizacija stalne nefinansijske imovine - osnovnih sredstava knjiži se na teret kapitala.

Član 77

Zgrade i građevinski objekti

%

- upravna zgrada od betona, kamena i opeke

1,3

- zgrada ugostiteljstva od kamena i opeke

1,8

- zgrade montažne od ostalog materijala

8

Oprema

%

- putnički automobili

15,5

- motorni čamci

10,0

- elektronski računari i ostala oprema za obradu Podataka

20,0

- telefonske garniture i aparati

10,0

- ostala oprema

od 5 do 20

- motorne testere

40,0

- terenska vozila - kombi

25,0

Član 78

Jednom otpisano osnovno sredstvo, bez obzira na to što se i dalje koristi, ne može biti predmet ponovnog procenjivanja vrednosti i ne podleže otpisivanju dok se koristi.

Član 79

U skladu sa Uredbom o budžetskom računovodstvu, nepokretnosti, oprema i ostala osnovna sredstva se u knjigovodstvu iskazuju prema nabavnoj vrednosti koja podrazumeva fakturnu vrednost uvećanu za troškove nabavke, uz umanjenje za iznos izvršenog obračuna ispravke vrednosti po osnovu amortizacije. Na osnovu toga, revalorizacija nefinansijske imovine iskazane u klasi 0 ne vrši se od 01. januara 2006. godine.

Član 80

Nefinansijska imovina, počev od 01.01.2006. godine, evidentira se po nabavnoj vrednosti. Nabavnu vrednost nefinansijske imovine čini vrednost po fakturi dobavljača uvećana za zavisne troškove nabavke, odnosno troškove stavljanja u upotrebu.

Nefinansijska imovina zatečena na dan 01.01.2006. godine vodi se po nabavnoj vrednosti revalorizovanoj u skladu s propisima koji su bili na snazi do 31.12.2005. godine.

Član 81

Za nefinansijsku imovinu koja se rashoduje ili otuđuje, pre isknjiženja iz knjigovodstvene evidencije, vrši se obračun amortizacije, nakon čega se isknjižava zaduženjem odgovarajućeg konta ispravke vrednosti za iznos otpisane vrednosti i konta izvora nefinansijske imovine u stalnim sredstvima za iznos neotpisane (sadašnje vrednosti), a odobrenjem odgovarajućeg konta nefinansijske imovine za iznos nabavne vrednosti.

Član 82

Iznos sredstava za koji se nefinansijska imovina otuđi - proda - evidentira se u korist primanja od prodaje nefinansijske imovine.

Finansijska imovina

Član 83

Finansijsku imovinu čine:

- dugoročna finansijska imovina;

- novčana sredstva, plemeniti metali, hartije od vrednosti, potraživanja i kratkoročni plasmani, aktivna vremenska razgraničenja.

Dugoročna finansijska imovina

Član 84

Dugoročnu finansijsku imovinu čine: učešća kapitala u međunarodnim finansijskim institucijama, učešća kapitala u domaćim javnim nefinansijskim preduzećima i institucijama, učešća kapitala u ostalim domaćim finansijskim institucijama, učešća kapitala u domaćim nefinansijskim privatnim preduzećima i učešća kapitala u domaćim poslovnim bankama.

Član 85

Akcije i udeli u vlasništvu AP Vojvodine evidentiraju se na odgovarajućim kontima grupe 11 i na odgovarajućim kontima u klasi 3.

Akcije i udeli vrednuju se u skladu s gotovinskim principom, po nabavnoj vrednosti.

Član 86

Učešće u kapitalu procenjuje se po nabavnoj vrednosti, odnosno po nominalnoj vrednosti.

Učešće u kapitalu otpisuje se srazmerno iznosu iskazanog gubitka na osnovu izveštaja pravnog lica u koje je uložen kapital, odnosno na osnovu odluke organa upravljanja tog pravnog lica.

Izvori kapitala se povećavaju, odnosno smanjuju za povećanje, odnosno smanjenje vrednosti učešća u kapitalu.

Član 87

Zaključno sa 2004. godinom, revalorizacija učešća u kapitalu vršena je primenom indeksa cena na malo, a za učešće u stranom pravnom licu - primenom srednjeg kursa strane valute na dan bilansa stanja.

Shodno Instrukciji za utvrđivanje finansijskog rezultata, kod korisnika budžetskih sredstava u obrascu bilans prihoda i rashoda za 2005. godinu i način priznavanja, merenja i procenjivanja imovine u završnom računu za 2005. i 2006. godinu, u 2006. godini revalorizacija nije vršena.

Član 88

Promena učešća u kapitalu vrši se knjiženjem ispravke vrednosti, na osnovu dokumentacije dobijene od pravnih lica u kojima AP Vojvodina ima udeo u kapitalu, odnosno akcije.

Vrednosti akcija, odnosno udela u kapitalu pravnih lica nad kojima je prekinut postupak stečaja, koriguje se po dobijanju zvaničnog prvog stečajnog bilansa, knjiženjem korekcije na kontima ispravke vrednosti a na teret kapitala.

Novčana sredstva

Član 89

Novčana sredstva iskazuju se po nominalnoj vrednosti, a obuhvataju stanja na računima otvorenim u okviru konsolidovanog računa trezora AP Vojvodine, izdvojena novčana sredstva i akreditive; blagajnu; devizni račun i ostala novčana sredstva.

Član 90

Stanje konsolidovanog računa trezora sastoji se od zbira stanja računa izvršenja budžeta, deviznih računa, računa posebnih namena i svih podračuna korisnika budžetskih sredstava, umanjenog za iznos plasiranih sredstava u bankama.

Kratkoročna potraživanja

Član 91

Kratkoročna potraživanja procenjuju se po nominalnoj vrednosti umanjenoj indirektno za iznos verovatne nenaplativosti potraživanja, a direktno ako je nemogućnost naplate izvesna i dokumentovana.

Kratkoročna potraživanja obuhvataju potraživanja budžetskih korisnika po osnovu prodaje od kupaca u zemlji i inostranstvu i druga potraživanja.

Sporna potraživanja

Član 92

Prilikom vanrednog i godišnjeg popisa, ali i u toku godine, direktni korisnici budžeta - ukoliko primaoci sredstava ne odgovore zahtevima iz ugovora - dostavljaju im zahtev za povraćaj sredstava.

Ukoliko do realizacije povraćaja sredstava ne dođe, korisnik je dužan da s ciljem zaštite imovinskih prava pokrajine, pokrene postupak prinudne naplate, dostavljanjem predmeta Pravobranilaštvu AP Vojvodine. Direktni korisnik dužan je da Pokrajinskom sekretarijatu za finansije, zbog evidentiranja u glavnoj knjizi trezora, dostavi naloge za evidentiranje spornih potraživanja.

Kratkoročni plasmani

Član 93

Kratkoročni plasmani procenjuju se po nominalnoj vrednosti, umanjeni indirektno za iznos verovatne nenaplativosti, a direktno - za nastalu i dokumentovanu nenaplativost.

Kratkoročni plasmani obuhvataju kratkoročne kredite, date avanse, depozite i kaucije i ostale kratkoročne plasmane. Dati avansi obuhvataju avanse date za nabavku materijala, robe i za obavljanje usluga. Za iznos neiskorišćenih, odnosno nepokrivenih datih avansa, na dan sastavljanja završnog računa, iskazani su tekući rashodi i pasivna vremenska razgraničenja (razgraničeni plaćeni rashodi), a u skladu s gotovinskom osnovom za vođenje budžetskog računovodstva.

Član 94

Kratkoročni krediti obuhvataju kredite koje je odobrio Fond za razvoj Autonomne pokrajine Vojvodine pravnim i fizičkim licima, a koje je AP Vojvodina preuzela od tog fonda po prestanku njegovog rada 30. juna 2013. godine. Dati avansi obuhvataju avanse date za nabavku materijala, robe i za obavljanje usluga. Za iznos neiskorišćenih, odnosno nepokrivenih datih avansa, na dan sastavljanja završnog računa, iskazuju se tekući rashodi i pasivna vremenska razgraničenja (razgraničeni plaćeni rashodi), a u skladu s gotovinskom osnovom za vođenje budžetskog računovodstva.

Aktivna vremenska razgraničenja

Član 95

Ova kategorija obuhvata razgraničene rashode do jedne godine (npr. premije osiguranja, zakupnine, pretplata za stručne časopise i literaturu, rashodi grejanja), obračunate neplaćene rashode i ostala aktivna vremenska razgraničenja.

Aktivna vremenska razgraničenja obuhvataju nastale obaveze budžetskih korisnika, koje terete rashode budućeg obračunskog perioda u kome će biti plaćene.

Obaveze

Član 96

Obaveze se procenjuju u visini nominalnih iznosa koji proističu iz poslovnih i finansijskih transakcija.

Smanjenje obaveza po osnovu zakona, vanparničnog poravnanja, sudskog rešenja i slično, vrši se direktnim otpisivanjem.

Član 97

Obaveze po osnovu otplate duga evidentiraju se po nominalnoj vrednosti na odgovarajućim kontima u klasi 2.

Obaveze po osnovu otplate kamate i pratećih troškova zaduživanja evidentiraju se na odgovarajućim kontima u klasi 2, po osnovu anuitetnog plana koji je dostavio kreditor.

Otplata duga evidentira se putem odgovarajućih konta u klasi 6 za iznos otplate, a obaveze po osnovu kamate i pratećih troškova zaduživanja evidentiraju se na odgovarajućim kontima u klasi 4.

Prenos preuzetih obaveza u narednu budžetsku godinu

Član 98

Obaveze preuzete od strane direktnih, odnosno indirektnih korisnika budžetskih sredstava, u skladu sa odobrenim aproprijacijama, a neizvršene u toku godine, prenose se i imaju status preuzetih obaveza u narednoj budžetskoj godini i izvršavaju se na teret odobrenih aproprijacija za tu budžetsku godinu.

Knjiženje preuzetih obaveza vrši se na kontima aktivnih (grupa 13) i pasivnih (grupa 29) vremenskih razgraničenja, osim za ugovore o delu i obračunatih ličnih primanja, kada se umesto na pasivnim vremenskim razraničenjima knjiženje vrši na odgovarajućim kontima.

Član 99

Obaveze (dugoročne i kratkoročne) obuhvataju domaće dugoročne obaveze, obaveze na ime rashoda za zaposlene, za ostale rashode, subvencije, donacije i transfere i obaveze iz poslovanja radi podsticanja proizvodnje i pružanja usluga.

Obaveze se procenjuju po nominalnoj vrednosti koja proističe iz poslovnih i finansijskih transakcija. Smanjenje obaveza po osnovu zakona, vanparničnog poravnanja i slično, vrši se direktnim otpisivanjem.

Pasivna vremenska razgraničenja

Član 100

Pasivna vremenska razgraničenja obuhvataju: razgraničene plaćene troškove, obračunate nenaplaćene prihode i primanja i ostala pasivna vremenska razgraničenja.

Razgraničeni plaćeni rashodi obuhvataju iznose koji su na dan obračunskog perioda isplaćeni, a nisu knjiženi na teret tekućih rashoda.

Član 101

Obračunati nenaplaćeni prihodi i primanja obuhvataju fakturisane nenaplaćene tekuće prihode i primanja po osnovu prodaje nefinansijske imovine.

Ostala pasivna vremenska razgraničenja obuhvataju obaveze fondova za refundaciju bolovanja zaposlenih u trajanju preko trideset dana, kao i ostala pasivna vremenska razgraničenja.

Član 102

Javna svojina čiji je nosilac prava AP Vojvodina, nakon upisa u javne knjige, evidentira se na osnovu dokumentacije koju dostavlja organ zadužen za upravljanje pokrajinskom javnom svojinom.

Vanbilansna aktiva i pasiva

Član 103

Vanbilansna aktiva obuhvata osnovna sredstva u zakupu, primljenu tuđu robu i materijal, hartije od vrednosti van prometa, avale i druge garancije, kao i ostalu vanbilansnu aktivu, potraživanja nastala sprovođenjem projekata "Nove tehnologije" za iznos sredstava, koji je dužan primalac sredstava iz budžeta da vrati u vidu donacija.

Vanbilansna pasiva obuhvata obaveze za: osnovna sredstva u zakupu, primljenu tuđu robu i materijal, za hartije od vrednosti van prometa, za avale i ostale garancije i ostalu vanbilansnu pasivu, obavezu nastalu sprovođenjem projekta "Nove tehnologije", zakup suinvestitora u izgradnji Odmarališta "Vojvodina" u Igalu na 99 godina i zakup bungalova u Čortanovcima na 70 godina.

Član 104

Ovlašćenja direktnog zaduženja - izdata kao garancija vraćanja kredita iz budžeta - evidentiraju se u vanbilansnoj evidenciji prema ukupnoj vrednosti za koju su izdata.

Ovlašćenja direktnog zaduženja - primljena kao garancija od drugih lica - evidentiraju se u vanbilansnoj evidenciji prema vrednosti na koju su izdata.

Budžetska rezerva

Član 105

Sredstva budžetske rezerve se ne raspoređuju unapred, već se planiraju u okviru razdela Pokrajinskog sekretarijata za finansije.

Član 106

O upotrebi sredstava budžetske rezerve odlučuje Pokrajinska vlada, na predlog Pokrajinskog sekretarijata za finansije.

Inicijativu za upotrebu sredstava budžetske rezerve, Pokrajinskom sekretarijatu za finansije, podnosi predsednik Pokrajinske vlade, osim u slučajevima kada je upotreba budžetske rezerve predviđena posebnim aktom Skupštine AP Vojvodine ili Pokrajinske vlade.

Član 107

Sredstva stalne budžetske rezerve koriste se za finansiranje rashoda u otklanjanju posledica vanrednih okolnosti, kao što su poplava, suša, zemljotres, požar, ekološka katastrofa i druge elementarne nepogode, odnosno drugih vanrednih događaja, koji mogu da ugroze život i zdravlje ljudi ili prouzrokuju štetu većih razmera. Sredstva stalne budžetske rezerve planiraju se na aproprijaciji 499111 - Stalna budžetska rezerva.

Član 108

Sredstva tekuće budžetske rezerve raspoređuju se na direktne korisnike budžetskih sredstava i predstavljaju povećanje aproprijacija za određene namene za koje se u toku godine utvrdi da planirana sredstva nisu dovoljna ili je potrebno otvoriti novu aproprijaciju. Sredstva tekuće budžetske rezerve planiraju se na aproprijaciji 499121 - Tekuća budžetska rezerva.

Knjiženje korišćenja sredstava tekuće budžetske rezerve sprovodi se zaduženjem odgovarajućeg konta rashoda kod direktnog korisnika kome je korišćenje sredstava odobreno, uz odobrenje konta 499121 - Tekuća budžetska rezerva.

Član 109

Rešenje o korišćenju sredstava budžetske rezerve donosi Pokrajinska vlada.

Izveštaj o korišćenju tekuće i stalne budžetske rezerve jeste sastavni deo završnog računa budžeta AP Vojvodine.

Član 110

Danom stupanja na snagu ovih računovodstvenih politika, prestaju da važe Računovodstvene politike, broj 102-400-17/2010-04, od 10.03.2014. godine, koje je doneo pokrajinski sekretar za finansije.

Član 111

Ove računovodstvene politike stupaju na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Autonomne pokrajine Vojvodine".