PRAVILNIKO NAČINU ELEKTRONSKE NAPLATE PUTARINE, POSEBNIM USLOVIMA I TEHNIČKIM ZAHTEVIMA ZA EVROPSKU ELEKTRONSKU NAPLATU PUTARINE I ELEMENTIMA INTEROPERABILNOSTI("Sl. glasnik RS", br. 71/2019) |
Ovim pravilnikom propisuje se način elektronske naplate putarine (u daljem tekstu: ENP), tehnički zahtevi, posebni uslovi i elementi interoperabilnosti koje moraju ispunjavati pružaoci usluge evropske elektronske naplate putarine (u daljem tekstu: EENP) sa sedištem na teritoriji Republike Srbije i upravljač državnog puta.
Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:
1) Elektronska naplata putarine (ENP) je model beskontaktnog plaćanja putarine upotrebom uređaja za ENP za odgovarajuću kategoriju vozila;
2) uređaj za ENP je elektronski uređaj za plaćanje putarine;
3) korisnik ENP je fizičko lice odnosno pravno lice koje sa upravljačem državnog puta ima zaključen ugovor o korišćenju ENP;
4) ovlašćeni distributer ENP je pravno lice koje vrši distribuciju usluge ENP u ime i za račun upravljača državnog puta;
5) subjekat za naplatu putarine je pravni subjekat nadležan za naplatu putarine;
6) prijavljeno telo je telo nadležno za ocenjivanje usaglašenosti i pogodnosti za upotrebu činilaca interoperabilnosti i za postupak EZ verifikacije podsistema prema tehničkim specifikacijama interoperabilnosti i koje je prijavljeno Evropskoj komisiji;
7) imenovano telo je telo za ocenjivanje usaglašenosti i pogodnosti za upotrebu činilaca interoperabilnosti i verifikaciju strukturnih podsistema u skladu sa nacionalnim tehničkim propisima, imenovanim u skladu sa zakonom kojim se uređuju tehnički zahtevi za proizvode i ocenjivanje usaglašenosti;
8) CEN (European Committee for Standardization) je Evropski odbor za standardizaciju;
9) DSRC (Dedicated Short Range Communication) je sistem komunikacije kratkog dometa.
Elektronski sistemi za naplatu putarine su sistemi koji omogućavaju naplaćivanje putarine korišćenjem najmanje jedne od sledećih tehnologija: satelitskog pozicioniranja vozila, mobilne komunikacije koje koriste GSM-GPRS standarde (preporuka na GSM TS 03.60/23.060) i komunikaciju kratkog dometa (DSRC) na frekvenciji 5,8 GHz.
ENP sprovodi upravljač državnog puta na način da se vozilima koja poseduju uređaj za ENP omogući prolazak posebno označenim saobraćajnim trakama bez zaustavljanja i upotrebe gotovinskog plaćanja.
Korišćenje uređaja za ENP moguće je u pripejd sistemu sa unapred uplaćenim iznosom dopune na uređaj za ENP ili u postpejd sistemu na osnovu ispostavljenih računa u skladu sa važećim ugovorom zaključenim između korisnika ENP i upravljača državnog puta ili ovlašćenog distributera.
Korisnik ENP u zatvorenom sistemu naplate putarine registruje se preko uređaja za ENP prolaskom vozila kroz ulaznu i izlaznu naplatnu stanicu, posebno obeleženom trakom za ENP.
Korisnik ENP u otvorenom sistemu naplate putarine vrši registrovanje prolaska vozila kroz ulazno/izlaznu naplatnu stanicu, koristeći uređaj za ENP i posebno obeleženu traku za ENP.
U slučaju nedovoljno sredstava na uređaju za ENP pri dolasku na izlaznu naplatnu stanicu korisnik ENP vrši dopunu sredstava isključivo na saobraćajnim trakama obeleženim za dopunu uređaja za ENP, u skladu sa odlukom koja uređuje visinu naknade za upotrebu javnog puta, njegovog dela ili putnog objekta.
Korisniku ENP obračunaće se i naplatiti na licu mesta ili u naknadnom postupku najduža relacija odgovarajuće deonice, bez obzira na mesto stvarnog ulaska i izlaska sa autoputa, u zavisnosti od kategorije vozila, kao i troškovi vanrednog postupka, u sledećim slučajevima:
1) kada korisnik ENP sprovede elektronsku registraciju uzastopnog ulaska i izlaska na istoj naplatnoj stanici, naplata se vrši automatski, umanjenjem sredstava sa uređaja za ENP. Ukoliko korisnik ENP nema dovoljno sredstava na uređaju za ENP, u obavezi je da izvrši dopunu uređaja za ENP u skladu sa odlukom koja uređuje visinu naknade za upotrebu javnog puta, njegovog dela ili putnog objekta;
2) kada na uređaju za ENP ne postoji registrovan ulaz prilikom uključenja na autoput;
3) kada na istoj naplatnoj stanici korisnik ENP sprovede elektronsku registraciju na više od jedne naplatne trake, bez instrukcija ovlašćenog lica JP "Putevi Srbije";
4) kada korisnik ENP sprovede elektronsku registraciju uređaja za ENP bez vozila na naplatnoj stanici;
5) kada korisnik ENP sprovede elektronsku registraciju prelaska stanice za naplatu putarine vozilom čije registarske oznake ne odgovaraju podacima sa uređaja za ENP (osim u slučaju vozila I kategorije kada je dozvoljeno korišćenje uređaja za ENP za više vozila iste kategorije);
6) kada se utvrdi da je prilikom podnošenja reklamacije korisnik ENP dao pogrešnu informaciju o ulaznoj stanici;
7) kada se na izlaznom naplatnom mestu utvrdi da je od trenutka ulaska na autoput isteklo 24 časa;
8) kada korisnik ENP sa uređajem za ENP dođe na kanal predviđen za naplatu isključivo putem sistema magnetne kartice, obeležen svetlosnom signalizacijom.
Tehnički zahtevi koje moraju ispunjavati pružaoci usluge EENP-e sa sedištem na teritoriji Republike Srbije i upravljač državnog puta su:
1) da uređaj za ENP kojim se vrši plaćanje putarine u sistemu EENP-e, bude u skladu sa specifikacijom formata i tehničkim opisom za uslugu EENP-e datim u Prilogu 1, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo;
2) sistem EENP-e kompatibilan sa uređajem za ENP iz tačke 1) ovog člana mora omogućiti razmenu podataka između pružaoca usluge EENP i upravljača državnog puta. Formati poruka za razmenu podataka između pružaoca usluge EENP-e i upravljača državnog puta, navedeni su u Prilogu 2, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo (u daljem tekstu: Prilog 2);
3) da tehnička oprema za pružanje usluge EENP-e bude kompatibilna sa elementima interoperabilnosti iz člana 9. ovog pravilnika.
Posebni uslovi koje moraju ispunjavati pružaoci usluge EENP-e sa sedištem na teritoriji Republike Srbije i upravljač državnog puta su:
1) da je pravno lice registrovano za obavljanje delatnosti organizovanja sistema naplate putarine;
2) da je kod pravnog lica uspostavljen standard SRPS ISO 9001 ili njemu odgovarajući;
3) da imaju usvojen Plan upravljanja rizikom koji se odnosi na zaštitu informacija;
4) da dokažu da imaju tehničku opremu i deklaraciju Evropske komisije ("SE") ili sertifikat kojim potvrđuje usklađenost komponenata interoperabilnosti navedenih u Prilogu 4, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo;
5) da dokažu sposobnost u pružanju usluga elektronske naplate putarine ili u odgovarajućoj oblasti.
Elementi interoperabilnosti za pružanje usluge EENP-e koje mora ispunjavati upravljač državnog puta su:
1) ENP antena na ulaznoj traci sa pripadajućom upravljačko-procesnom jedinicom;
2) ENP antena na izlaznoj traci sa pripadajućom upravljačko-procesnom jedinicom;
3) video nadzor visokog stepena pouzdanosti na svim trakama opremljenim ENP antenama sa pripadajućom upravljačko procesnom jedinicom;
4) sistem za utvrđivanje kategorije vozila na ENP traci sa pripadajućom upravljačko-procesnom jedinicom;
5) telekomunikaciona oprema i infrastruktura potrebna za prenos EENP podataka unutar informacionih sistema;
6) server za prijem podataka od pružaoca usluge EENP, odnosno za obradu i razmenu podataka prikupljenih sa ulaznih i izlaznih ENP traka prema pružaocu usluge EENP-e. Server za prijem podataka mora osigurati razmenu podataka sa pružaocem EENP usluge prema tehničkom opisu iz Priloga 2. ovog pravilnika;
7) sistem za čuvanje i arhivu podataka sa rokom čuvanja podataka u trajanju od najmanje 3 (tri) godine od dana nastanka transakcije iz usluge EENP-e;
8) prateća oprema i infrastruktura koja mora osigurati odgovarajući stepen zaštite opreme i aplikacija koje se koriste u sistemu pružanja usluge EENP-e.
Tehnički opis i specifikacija opreme iz stava 1. ovog člana navedeni su u Prilogu 3, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u,,Službenom glasniku Republike Srbije", osim odredaba čl. 7. do 9. ovog pravilnika koje se primenjuju danom pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji.
SPECIFIKACIJA FORMATA I TEHNIČKI OPIS ZA USLUGU EENP
Uređaj za ENP mora biti kompatibilan sa sledećim standardima i specifikacijama:
1) CEN DSRC;
2) GSS;
3) ISO/CEN EFC;
4) A1, CESARE/PISTA, CARDME, AutoPASS;
5) IP67;
6) EN 15509 SL0/SL1;
7) RS232 ili RS422/RS485 interfejs;
8) DSRC komunikacija: EN 12253:2004, EN 12795:2003, EN 12834:2003, EN 13372:2004, EN 16312, EN 15509, EN ISO 14906:2004, ISO/TS 12813: 2009.
Osnovne karakteristike:
1) upis i čitanje transakcija;
2) mogućnost istovremene obrade više transakcija;
3) ograničen pristup od strane operatera;
4) kontrola i upravljanje podacima na uređaju za ENP;
5) skladištenje transakcija;
6) zvučni signal nakon obavljene transakcije.
Zaštita podataka: DES/3-DES algoritam za enkripciju ključeva.
Garancija ispravnosti: vek trajanja minimalno sedam godina.
Arhitektura:
1) karakteristike DSRC komunikacije:
(1) Pasivni RFID transponder,
(2) Učestanost 5.8 GHz;
2) ASIC komponente:
(1) analogni strujni modul,
(2) digitalni strujni modul,
(3) RISC 32-bitni procesor,
(4) minimalno 4 kB programske memorije.
Temperaturni uslovi rada:
1) temperatura skladištenja +5 °C do +40 °C;
2) radna temperatura -25 °C do +85 °C.
Napajanje:
1) 3V litijumska baterija;
2) vek trajanja baterije minimalno sedam godina.
Interna struktura uređaja za ENP
DSRC komunikacija je zasnovana na standardu EN 15509. Struktura memorije uređaja za ENP sadrži dva elementa: sistemski i aplikacioni. Sistemski element sadrži podatke koji su u vezi sa samim uređajem i ne odnose se ni na jednu posebnu aplikaciju. Aplikacioni element sadrži podatke u skladu sa EN 15509 standardom nivoa bezbednosti 1.
Lista atributa aplikacionog elementa:
ID atributa |
Naziv atributa |
Element |
Dužina |
Pristup |
0 |
Oznaka EFC namene |
Provajder ugovora |
3B |
R/O |
Tip ugovora definisan od strane provajdera |
2B |
|||
Verzija EFC namene |
1B |
|||
16 |
Registarska oznaka vozila |
Prijavljena registarska oznaka vozila |
17B |
R/O |
17 |
Kategorija vozila |
Specifična informacija provajdera usluge vezana za vozilo |
1B |
R/O |
18 |
Dimenzije vozila |
Ukupna dužina vozila |
1B |
R/O |
Ukupna visina vozila |
1B |
|||
Ukupna širina vozila |
1B |
|||
19 |
Osovine vozila |
Visina vozila u nivou prve osovine |
1B |
R/O |
Broj osovina vozila |
1B |
|||
20 |
Ograničenja mase vozila |
|
6B |
R/O |
22 |
Specifične karakteristike vozila |
|
4B |
R/O |
24 |
Identifikaciona oznaka uređaja |
Identifikacioni broj uređaja definisan od strane proizvođača |
1 + 4B |
R/O |
26 |
Status opreme |
Brojač transakcija |
2B |
R/W |
29 |
Stanje pripejd kredita |
Stanje na pripejd računu izraženo u valuti plaćanja |
3B |
R/O |
30 |
Valuta plaćanja |
Jedinica plaćanja izražena kao umnožak ili deo zvanične valute |
2B |
R/O |
32 |
Način plaćanja |
Broj ličnog računa (PAN) |
10B |
R/O |
Rok važenja računa na uređaju |
2B |
|||
Kontrola upotrebe uređaja |
2B |
|||
33 |
Podaci o poslednjoj transakciji |
Vreme transakcije (rezolucija 2s) |
4B |
R/W |
Provajder pri transakciji |
3B |
|||
Kod lokacije pri transakciji |
2B |
|||
Kod naplatne trake pri transakciji |
1B |
|||
Tip transakcije |
1B |
|||
Rezultat transakcije |
1B |
|||
Naplaćena kategorija vozila |
1B |
|||
Kategorija vozila definisana na uređaju |
1B |
|||
Naplaćen iznos |
4B |
|||
Provajder ugovora pri transakciji |
3B |
|||
Tip ugovora pri transakciji |
2B |
|||
Verzija namene pri transakciji |
1B |
|||
Zaštitni kod transakcije |
4B |
|||
34 |
Podaci o pretposlednjoj transakciji |
Vreme transakcije (rezolucija 2s) |
4B |
R/W |
Provajder pri transakciji |
3B |
|||
Kod lokacije pri transakciji |
2B |
|||
Kod naplatne trake pri transakciji |
1B |
|||
Tip transakcije |
1B |
|||
Rezultat transakcije |
1B |
|||
Naplaćena kategorija vozila |
1B |
|||
Definisana kategorija vozila |
1B |
|||
Naplaćen iznos |
4B |
|||
Provajder ugovora pri transakciji |
3B |
|||
Tip ugovora pri transakciji |
2B |
|||
Verzija namene pri transakciji |
1B |
|||
Zaštitni kod transakcije |
4B |
|||
97 |
Tip ugovora |
|
1 + 2B |
R/W |
99 |
Korisnički atribut |
|
1 + 16B |
R/W |
107 |
Iznos upozorenja |
|
1 + 3B |
R/W |
111 |
Ključ 1 provere autentičnosti aplikacionog elementa |
|
1 + 8B |
N/A |
112 |
Ključ 2 provere autentičnosti aplikacionog elementa |
|
1 + 8B |
N/A |
113 |
Ključ 3 provere autentičnosti aplikacionog elementa |
|
1 + 8B |
N/A |
114 |
Ključ 4 provere autentičnosti aplikacionog elementa |
|
1 + 8B |
N/A |
115 |
Ključ 5 provere autentičnosti aplikacionog elementa |
|
1 + 8B |
N/A |
116 |
Ključ 6 provere autentičnosti aplikacionog elementa |
|
1 + 8B |
N/A |
117 |
Ključ 7 provere autentičnosti aplikacionog elementa |
|
1 + 8B |
N/A |
118 |
Ključ 8 provere autentičnosti aplikacionog elementa |
|
1 + 8B |
N/A |
120 |
Ključ za pristup aplikacionom elementu |
|
1 + 8B |
N/A |
122 |
Ključ za umanjenje / uvećanje prepaid kredita |
|
1 + 8B |
N/A |
124 |
Ključ za izmenu načina plaćanja (USET) |
|
1 + 16B |
N/A |
FORMATI PORUKA ZA RAZMENU PODATAKA IZMEĐU PRUŽAOCA USLUGE EENP I UPRAVLJAČA DRŽAVNOG PUTA
Formati poruke za razmenu podataka moraju biti u skladu sa EN 15509 standardom. U razmenu podataka ulazi svaka transakcija (prolazak vozila kroz naplatnu traku predviđenu za ENP) gde je zabeležen ulazak vozila na deonicu autoputa ili naplata putarine pri izlasku sa deonice autoputa.
Definisana poruka je preuzeta iz već postojećeg ENP sistema koji je usklađen sa evropskim zahtevima ENP interoperabilnosti.
Sadržaj polja |
Dužina polja |
Napomena |
Kod autoputa |
1B |
|
Kod stanice |
1B |
|
Kod trake |
1B |
|
UTC vreme kao ključ |
4B |
Format: UNIH vreme |
Jedinstveni broj tekuće transakcije na konkretnom ENP uređaju |
4B |
|
Rezultat transakcije |
1B |
Korisnički definisana vrednost |
Status transakcije |
1B |
Korisnički definisana vrednost |
Vreme transakcije u sekundama |
4B |
Format: UNIH vreme |
Vreme transakcije u milisekundama |
4B |
|
Kod države provajdera ugovora |
2B |
|
Kod pružaoca usluge |
2B |
|
Tip ugovora definisan od strane provajdera |
2B |
|
Verzija EFC namene |
1B |
|
ID proizvođača uređaja za ENP |
2B |
|
Zemlja izdavanja registarske tablice |
2B |
|
Tip alfabeta registarske tablice |
1B |
|
Registarska oznaka |
11B |
|
Kategorija vozila |
1B |
|
ID taga |
4B |
|
Status opreme (brojač transakcija na uređaju za ENP) |
2B |
|
Tip ugovora |
2B |
Korisnički definisana vrednost |
Stanje pripejd kredita |
4B |
|
Valuta plaćanja |
2B |
|
Način plaćanja |
14B |
|
Rok važenja računa na uređaju za ENP |
9B |
Format: GGGGMMDD + NULL karakter |
Podaci o poslednjoj transakciji |
||
Vreme transakcije (rezolucija 2s) |
15B |
Format: GGGGMMDDSSMMSS + NULL karakter |
Kod države pri transakciji |
2B |
|
Kod pružaoca usluge pri transakciji |
2B |
|
Kod autoputa |
1B |
Korisnički definisana vrednost |
Smer kretanja |
1B |
Korisnički definisana vrednost |
Kod naplatne stanice |
1B |
Korisnički definisana vrednost |
Kod naplatne trake |
1B |
|
Tip transakcije (ulaz/naplata) |
1B |
|
Rezultat transakcije |
1B |
Korisnički definisana vrednost |
Naplaćena kategorija vozila |
1B |
|
Kategorija vozila definisana na uređaju za ENP |
1B |
|
Naplaćen iznos |
2B |
|
Valuta plaćanja |
2B |
|
Kod države provajdera ugovora |
2B |
|
Kod pružaoca usluge |
2B |
|
Tip ugovora definisan od strane provajdera |
2B |
|
Verzija EFC namene |
1B |
|
Zaštitni kod transakcije |
4B |
|
Podaci o pretposlednjoj transakciji |
||
Vreme transakcije (rezolucija 2s) |
15B |
Format: GGGGMMDDSSMMSS + NULL karakter |
Kod države pri transakciji |
2B |
|
Kod pružaoca usluge pri transakciji |
2B |
|
Kod autoputa |
1B |
Korisnički definisana vrednost |
Smer kretanja |
1B |
Korisnički definisana vrednost |
Kod naplatne stanice |
1B |
Korisnički definisana vrednost |
Kod naplatne trake |
1B |
|
Tip transakcije (ulaz/naplata) |
1B |
|
Rezultat transakcije |
1B |
Korisnički definisana vrednost |
Naplaćena kategorija vozila |
1B |
|
Kategorija vozila definisana na uređaju za ENP |
1B |
|
Naplaćen iznos |
2B |
|
Valuta plaćanja |
2B |
|
Kod države provajdera ugovora |
2B |
|
Kod pružaoca usluge |
2B |
|
Tip ugovora definisan od strane provajdera |
2B |
|
Verzija EFC namene |
1B |
|
Zaštitni kod transakcije |
4B |
|
Iznos koji treba naplatiti |
2B |
|
TEHNIČKI OPIS I SPECIFIKACIJA OPREME
ENP antena komunicira sa uređajem za ENP preko bidirekcionog RF signala učestanosti 5,8 GHz u skladu sa sledećim DSRC standardima:
1) CEN DSRC
2) RTTT-DSRC i EFC standardi:
(1) EN 12253:2004
(2) EN 12795:2003
(3) EN 12834:2003
(4) EN 13372:2004
(5) EN ISO 14906:2004
(6) GSS
ENP antena mora da zadovoljava sledeće tehničke karakteristike:
1) opseg učestanosti: 5,795 GHz - 5,815 GHz
2) radne učestanosti:
(1) Kanal 1: 5.7975 GHz ± 2.5 MHz
(2) Kanal 2: 5.8025 GHz ± 2.5 MHz
(3) Kanal 3: 5.8075 GHz ± 2.5 MHz
(4) Kanal 4: 5.8125 GHz ± 2.5 MHz
3) polarizacija antene: levo kružna
4) snaga zračenja: ≤ 33 dBm EIRP
5) brzina prenosa u downlinku: 500 kbit/s
6) brzina prenosa u uplinku: 250 kbit/s
7) radna temperatura: -33 °C do +55 °C
8) temperatura skladištenja: -40 °C do +70 °C
9) nivo zaštite: IP67 (IEC 60529)
10) prosečno vreme između otkaza: 130.000 sati
USKLAĐIVANJE SA PROPISIMA I PRILAGOĐENOST ZA KORIŠĆENJE KOMPONENTI INTEROPERABILNOSTI
OCENJIVANJE USAGLAŠENOSTI
USAGLAŠENOST SA SPECIFIKACIJAMA
Ocenjivanje usaglašenosti komponenti sa zahtevima ovog pravilnika i relevantnim tehničkim specifikacijama, sprovodi proizvođač komponenti interoperabilnosti (koji se koristi u pružanju EENP usluga) ili njegov ovlašćeni predstavnik, u skladu sa posebnim zakonom kojim se propisuju tehnički zahtevi za proizvode i ocenjivanje usaglašenosti i propisima donetim na osnovu tog zakona.
Kao rezultat sprovedenog postupka ocenjivanja usaglašenosti, proizvođač komponenti interoperabilnosti ili njegov ovlašćeni predstavnik, sačinjava Deklaraciju o usaglašenosti sa specifikacijama, po pribavljanju sertifikata o pregledu tipa od strane imenovanog/notifikovanog tela, kada je to primenjivo.
U zavisnosti od odabranog postupka ocenjivanja usaglašenosti, Deklaracija o usaglašenosti sa specifikacijama obuhvata ocenjivanje koje sprovodi proizvođač ili imenovano/notifikovano telo, a prema specifikacijama koje je potrebno ispuniti.
PRILAGOĐENOST ZA KORIŠĆENJE (INTEROPERABILNOST USLUGA)
Prilagođenost za korišćenje komponenti interoperabilnosti se procenjuje kroz rad ili upotrebu komponenti u okviru usluge, koje su reprezentativno integrisane u sistem naplate EENP Subjekta za naplatu putarine u čijoj nadležnosti će biti instalirana oprema u vozilu koje će saobraćati u određenom vremenskom periodu.
U cilju obavljanja takvog ispitivanja kroz iskustvo u radu sa ciljem da se pokaže interoperabilnost komponenti interoperabilnosti unutar usluge, proizvođač, pružalac usluga EENP ili ovlašćeni zastupnik:
(a) sarađuju direktno sa Subjektom za naplatu putarine u čijoj nadležnosti će biti instalirana oprema u vozilu koje će saobraćati.
U ovom slučaju proizvođač, pružalac usluga EENP ili ovlašćeni zastupnik će:
1) staviti u upotrebu jedan (ili više) primeraka koji predstavljaju predviđeni proizvod;
2) pratiti način rada komponenti interoperabilnosti putem procedure koju je Subjekat za naplatu putarine usaglasio i pregledao;
3) pružiti dokaz Subjektu koji vrši naplatu putarine da komponente interoperabilnosti ispunjavaju sve uslove interoperabilnosti ovog Subjekta za naplatu putarine;
4) sačiniti Deklaraciju o prilagođenosti za korišćenje, nakon pribavljanja Sertifikata o prilagođenosti za korišćenje koju obezbeđuje Subjekat za naplatu putarine. Deklaracija o prilagođenosti za korišćenje obuhvata ocenjivanje koje sprovodi subjekat za naplatu putarine o prilagođenosti za korišćenje komponenti interoperabilnosti.
Subjekat za naplatu putarine će:
1) se saglasiti sa programom za potvrđivanje ispravnosti kroz iskustvo tokom rada;
2) odobriti procedure za praćenje načina rada u okviru usluga u svojoj nadležnosti i vršiti posebne provere;
3) proceniti interoperabilnost tokom rada u okviru svog sistema;
4) proveriti prilagođenost za korišćenje u okviru svoje nadležnosti u slučaju uspešnog načina rada komponenti interoperabilnosti;
(b) ili podnose zahtev imenovanom/notifikovanom telu.
U ovom slučaju, proizvođač, pružalac usluga EENP ili ovlašćeni zastupnik će:
1) staviti u upotrebu jedan (ili više) primeraka koji predstavljaju predviđeni proizvod;
2) pratiti način rada komponenti interoperabilnosti putem procedure dogovorene od strane imenovanog/notifikovanog tela;
3) pružiti dokaz imenovanom/notifikovanom telu, da komponente interoperabilnosti ispunjavaju sve uslove interoperabilnosti, uključujući dobijene rezultate tokom rada;
4) sačiniti Deklaraciju o prilagođenosti za korišćenje, nakon pribavljanja Sertifikata o prilagođenosti za korišćenje imenovanog/notifikovanog tela. Deklaracija o prilagođenosti za korišćenje obuhvata ocenjivanje koje sprovodi imenovano/notifikovano telo o prilagođenosti za korišćenje komponenti interoperabilnosti EENP-e unutar EENP usluge odabranog Subjekta, a posebno tamo gde se uključene interkonekcije odnose na tehničke specifikacije, naročito one koje su funkcionalne prirode, a koje treba proveriti.
Imenovano/notifikovano telo će:
1) uzeti u obzir deklaraciju o usklađenosti sa specifikacijama. Stoga, ponovno procenjivanje neće biti potrebno za specifikacije koje su već obuhvaćene Deklaracijom o usaglašenosti, osim ako postoje dokazi da su problemi neinteroperabilnosti povezani sa takvim specifikacijama;
2) organizovati saradnju sa Subjektom za naplatu putarine kojeg je izabrao proizvođač;
3) proveriti tehničku dokumentaciju i programom za potvrđivanje ispravnosti kroz iskustvo tokom rada;
4) odobravati procedure za praćenje načina rada i usluga i vršiti poseban nadzor;
5) oceniti način interoperabilnosti sa sistemom i operativnim procesima Subjekta za naplatu putarine;
6) izdati sertifikat o prilagođenosti za korišćenje u slučaju uspešnog načina rada komponenti interoperabilnosti;
7) dati izveštaj sa objašnjenjem u slučaju neuspešnog načina rada komponenata interoperabilnosti. U izveštaju će se takođe razmatrati pitanja koja mogu nastati kao rezultat neusaglašenosti sistema i procesa Subjekta za naplatu sa važećim standardima i tehničkim specifikacijama. Izveštaj će po potrebi, dati preporuke za rešavanje problema.
SADRŽAJ DEKLARACIJE O USAGLAŠENOSTI
Deklaracija o usaglašenosti sa specifikacijama i prilagođenosti za korišćenje i prateća dokumenta moraju imati datum i potpis.
Izjave moraju biti napisane na istom jeziku kao i uputstva i moraju da sadrže sledeće:
1) propise donete na osnovu zakona o tehničkim zahtevima za proizvode i ocenjivanju usaglašenosti;
2) ime i adresu proizvođača, pružaoca EENP-e ili ovlašćenog predstavnika sa sedištem u Evropskoj uniji (naziv privrednog subjekta i punu adresu, u slučaju ovlašćenog predstavnika, takođe navesti oznaku proizvođača ili projektanta);
3) opis komponenata interoperabilnosti (brend, tip, verzija, itd.);
4) opis primenjenih procedura za sačinjavanje deklaracije o usaglašenosti sa specifikacijama ili deklaracije o prilagođenosti za korišćenje;
5) sve relevantne zahteve koje ispunjavaju komponente interoperabilnosti, posebno njihove uslove korišćenja;
6) kada je to primenjivo, ime i adresu subjekta za naplatu putarine koji je uključen u proceduru koje se treba pridržavati radi postizanja usklađenosti sa specifikacijama ili procenu prilagođenosti za korišćenje;
7) po potrebi, pozivanje na tehničke specifikacije;
8) identifikaciju potpisnika ovlašćenog za sklapanje ugovornih obaveza u ime proizvođača ili njegovog ovlašćenog predstavnika osnovanog u Evropskoj uniji.