ODLUKA
O LOKALNOM OMBUDSMANU GRADA ZRENJANINA

("Sl. list Grada Zrenjanina", br. 23/2019)

 

I UVODNE ODREDBE

Predmet Odluke

Član 1

Ovom odlukom ustanovljava se Lokalni ombudsman grada Zrenjanina, kao nezavistan i samostalan organ koji štiti prava građana.

Ovom odlukom se uređuje nadležnost i ovlašćenja, način postupanja i postupak odlučivanja, izbor i prestanak dužnosti, kao i druga pitanja od značaja za rad lokalnog ombudsmana.

Svi pojmovi u ovoj odluci upotrebljeni u gramatičkom muškom rodu podrazumevaju muški i ženski prirodni rod.

Sve odredbe u ovoj odluci koje se odnose na lokalnog ombudsmana, odnose se i na njegove zamenike.

Nadležnost lokalnog ombudsmana

Član 2

Lokalni ombudsman grada Zrenjanina (u daljem tekstu: Lokalni ombudsman) kontroliše poštovanje prava građana, utvrđuje povrede učinjene aktima, radnjama ili nečinjenjem Gradske uprave grada Zrenjanina, Gradskog veća grada Zrenjanina kada postupa kao drugostepeni organ u upravnom postupku, javnih službi (javnih preduzeća i ustanova) čiji je osnivač Grad i drugih organizacionih oblika čiji je osnivač Grad (u daljem tekstu: propisa i opštih akata Grada.

Pored nadležnosti iz stava 1. lokalni ombudsman prati stanje u organu, odnosno službi u cilju unapređenja dobrog upravljanja u Gradu.

Lokalni ombudsman ne može uzeti u razmatranje zahtev za pokretanje postupka koji se odnosi na rad Skupštine grada, Gradonačelnika i Gradskog veća osim ako postupa kao drugostepeni organ u upravnom postupku.

Nezavisnost u obavljanju nadležnosti

Član 3

Lokalni ombudsman ne može biti pozvan na odgovornost ili biti kažnjen za izneto mišljenje ili radnje preduzete u obavljanju svojih nadležnosti utvrđenih ovom odlukom.

Nepristrasnost lokalnog ombudsmana

Član 4

Lokalni ombudsman je dužan da vodi postupak nepristrasno.

Sedište

Član 5

Sedište lokalnog ombudsmana je u Zrenjaninu, ulica Gimnazijska broj 17.

II IZBOR I PRESTANAK DUŽNOSTI

Izbor i trajanje mandata

Član 6

Lokalni ombudsman može imati jednog ili više zamenika.

Lokalnog ombudsmana i njegove zamenike bira i razrešava Skupština grada većinom glasova prisutnih odbornika.

Lokalni ombudsman i njegovi zamenici se biraju na period od pet godina i mogu biti ponovo izabrani.

Kandidata za Lokalnog ombudsmana i njegove zamenike može predložiti Predsednik Skupštine, Komisija za personalna pitanja ili najmanje jedna trećina odbornika Skupštine.

Uslovi za izbor

Član 7

Za lokalnog ombudsmana može biti izabran državljanin Republike Srbije koji ima:

- stečeno visoko obrazovanje iz naučne oblasti pravne nauke na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu,

- najmanje pet godina radnog iskustva u struci,

- položen državni stručni ispit za rad u državnim organima,

- poseduje visoke moralne i stručne kvalitete i koji je politički nepristrasan,

- uživa moralni i profesionalni integritet,

- da nije osuđivan za krivično delo na bezuslovnu kaznu zatvora od najmanje šest meseci ili za kažnjivo delo koja ga čine nedostojnim za obavljanje funkcije.

Svečana izjava

Član 8

Pri stupanju na dužnost, lokalni ombudsman pred Skupštinom daje svečanu izjavu koja glasi:

"Zaklinjem se da ću svoje dužnosti izvršavati saglasno ustavu, zakonu i statutu. Štitiću prava građana savesno, nepristrasno i odgovorno i u svom radu ću se pridržavati načela zakonitosti, pravičnosti i morala."

Stupanje na dužnost

Član 9

Smatra se da je lokalni ombudsman stupio na dužnost danom davanja svečane izjave, osim ako rešenjem o izboru nije određen neki drugi datum stupanja na dužnost.

Ako lokalni ombudsman bez opravdanog razloga ne stupi na dužnost u roku od 30 dana od dana davanja svečane izjave, ili od dana koji je rešenjem određen kao dan stupanja na dužnost, smatra se da nije izabran i u tom slučaju se pokreće postupak za izbor novog lokalnog ombudsmana.

Nespojivost funkcija

Član 10

Funkcija lokalnog ombudsmana je nespojiva sa vršenjem bilo koje druge javne funkcije ili profesionalne delatnosti, sa članstvom u političkim partijama i bavljenjem drugom delatnošću i poslom koji bi mogao uticati na njegovu samostalnost i nezavisnost.

Prestanak funkcije

Član 11

Lokalnom ombudsmanu prestaje funkcija:

1. istekom mandata, ako ne bude ponovo izabran,

2. na lični zahtev;

3. trajnim gubitkom radne sposobnosti;

4. ako izgubi državljanstvo Republike Srbije;

5. ako bude pravnosnažno osuđen za učinjeno krivično delo na bezuslovnu kaznu zatvora od najmanje šest meseci.

Razloge za prestanak funkcije iz stava 1. tačke od 1. do 5. ovog člana konstatuje Komisija za personalna pitanja i o tome obaveštava Skupštinu grada, koja rešenjem utvrđuje prestanak funkcije lokalnog ombudsmana.

Razrešenje

Član 12

Postupak za razrešenje inicira Komisija za personalna pitanja, a odluku donosi Skupština grada većinom glasova prisutnih odbornika.

III NADLEŽNOST

Poslovi

Član 13

Lokalni ombudsman obavlja sledeće poslove:

- prima i ispituje pritužbe, koje se odnose na povredu prava građana od strane organa, odnosno službe;

- prikuplja informacije iz različitih izvora o primeni zakona i drugih propisa iz oblasti ljudskih prava od strane organa, odnosno službe;

- postupa po sopstvenoj inicijativi u svakom slučaju gde postoji sumnja o postojanju kršenja prava građana od strane organa, odnosno službe;

- vrši periodične preglede i kontrolu rada organa, odnosno službe;

- prati primenu međunarodnih standarda o ljudskim pravima na teritoriji grada;

- sastavlja godišnji izveštaj o ostvarivanju, poštovanju i unapređenju ljudskih prava;

- ostvaruje neposrednu saradnju sa republičkim zaštitnikom građana, pokrajinskim ombudsmanom, kao i drugim republičkim i pokrajinskim organima i pospešuje saradnju između područnih organa državne uprave i nosilaca javnih ovlašćenja iz delokruga Republike Srbije i građana, na teritoriji grada;

- organizuje i učestvuje u organizaciji i pripremi savetovanja o ostvarivanju i poštovanju ljudskih prava i zabrani diskriminacije;

- posreduje u mirnom rešavanju sporova vezanih za kršenja ljudskih prava na teritoriji grada;

- inicira i podstiče obrazovanje o ljudskim pravima u svim oblastima života;

- sarađuje i razmenjuje iskustva sa drugim institucijama ombudsmana i drugim organima i organizacijama koji se bave zaštitom i unapređenjem ljudskih prava u zemlji i inostranstvu;

- obavlja druge poslove u skladu sa zakonom i propisima grada.

Prisustvo i učešće lokalnog ombudsmana u radu Skupštine

Član 14

Lokalni ombudsman ima pravo da prisustvuje svim sednicama Skupštine i njenih tela i ima pravo da učestvuje u skupštinskoj raspravi kada se raspravlja o pitanjima iz njegove nadležnosti.

Obavezni prijem lokalnog ombudsmana

Član 15

Svi organi, odnosno službe dužni su da prime lokalnog ombudsmana na njegov zahtev najkasnije u roku od 8 dana od dana upućivanja zahteva.

IV POSTUPAK

Pokretanje postupka

Član 16

Lokalni ombudsman postupa po pritužbi lica koje smatra da mu je aktom, radnjom ili nečinjenjem organa, odnosno službe povređeno neko pravo ili po sopstvenoj inicijativi.

Pritužba se može podneti kada su iscrpljena redovna pravna sredstva ili kada protiv akta na koji se pritužba odnosi ne postoje redovna pravna sredstva, ili bi za podnosioca mogla nastupiti velika i nepopravljiva šteta ako bi se sačekalo okončanje postupka po pravnom sredstvu.

Sadržina i rok za podnošenje pritužbe

Član 17

Pritužba se podnosi u pisanom obliku, uključujući sve oblike elektronske komunikacije ili usmeno na zapisnik kod lokalnog ombudsmana i ne podleže plaćanju takse.

U pritužbi se navode:

- lični podaci podnosioca (ime, prezime, adresa),

- organ, odnosno služba na čiji se rad odnosi,

- okolnosti konkretnog slučaja,

- činjenice i dokazi koji potkrepljuju navode iz zahteva,

- podaci i dokazi o tome koja pravna sredstva je podnosilac već koristio.

Stručna služba lokalnog ombudsmana pruža podnosiocima pomoć u sastavljanju i podnošenju pritužbi.

Pritužba se podnosi u roku od godinu dana od dana dostavljanja konačnog upravnog akta, odnosno od preduzimanja poslednje radnje na koju se pritužba odnosi.

Pritužba se može podneti i pre nastupanja konačnosti akta ako bi čekanje na konačni upravni akt podnosiocu pritužbe nanelo nenadoknadivu štetu.

Troškovi postupka

Član 18

Postupak pred lokalnim ombudsmanom je besplatan za podnosioca pritužbe.

Tajnost podataka

Član 19

Postupak pred lokalnim ombudsmanom nije javan.

Lokalni ombudsman je dužan da i nakon prestanka mandata čuva tajnost podataka do kojih je došao u svom radu.

Rok za postupanje po pritužbi

Član 20

Lokalni ombudsman je dužan da postupi po pritužbi u roku od 30 dana od podnošenja pritužbe.

Odbacivanje pritužbe

Član 21

Lokalni ombudsman može odbaciti pritužbu ako utvrdi:

- da ne sadrži podatke na osnovu kojih se podnosilac pritužbe može sa sigurnošću odrediti (anonimni zahtev);

- da ne sadrži druge propisane podatke, a podnosilac ne dopuni pritužbu ni u primereno datom naknadnom roku;

- da je podneta nakon isteka propisanog roka iz člana 17;

- da se odnosi na rad republičkih ili pokrajinskih organa (i službi) ili organa i službi druge jedinice lokalne samouprave;

- da se odnosi na rad Gradonačelnika, Skupštine, predsednika Skupštine, Gradskog veća;

- da se radi o ponovljenoj pritužbi koja ne sadrži nove navode i činjenice koje ih potkrepljuju, odnosno da je već postupao po pritužbi;

- da podnosilac pritužbe nije iskoristio redovna pravna sredstva protiv akta na koji se pritužba odnosi, osim ako bi za podnosioca pritužbe mogla nastupiti velika šteta ako bi se sačekalo na okončanje postupka po pravnom sredstvu.

Ako se radi o razlogu iz alineje 4. stava 1. ovog člana, lokalni ombudsman će dostaviti takvu pritužbu bez odlaganja republičkom zaštitniku građana, odnosno pokrajinskom ili lokalnom ombudsmanu.

Ako odbaci pritužbu, osim kad je zahtev anoniman, lokalni ombudsman će obrazložiti razloge za njegovo odbacivanje podnosiocu pritužbe.

Protiv odluke lokalnog ombudsmana o odbacivanju pritužbe ne mogu se koristiti pravna sredstva.

Pokretanje postupka

Član 22

Ako ne odbaci pritužbu, lokalni ombudsman pokreće postupak i o tome obaveštava podnosioca pritužbe i organ, odnosno službu na čije postupanje se odnosi pritužba.

Odgovor na pritužbu

Član 23

Organ, odnosno služba je dužna da dostavi odgovor na pritužbu u roku koji odredi lokalni ombudsman, a koji ne može biti kraći od 8 niti duži od 30 dana od dana prijema obaveštenja o pokretanju postupka.

Ako organ, odnosno služba ne postupi u skladu sa obavezama utvrđenim ovom odlukom, lokalni ombudsman će o tome obavestiti organ koji vrši nadzor nad njegovim radom.

Obaveze organa uprave

Član 24

Organ, odnosno služba je dužna da lokalnom ombudsmanu, na njegov zahtev, stavi na raspolaganje sve podatke i obaveštenja iz svoje nadležnosti, bez obzira na nivo tajnosti dokumenta.

Organ, odnosno služba je dužna da bez odlaganja dostavi lokalnom ombudsmanu, na njegov zahtev, kopije svih traženih spisa i dokumenata.

Lokalni ombudsman ima pristup svim prostorijama u kojima se obavljaju aktivnosti organa, odnosno službe.

Lokalni ombudsman može da pribavlja usmene i pismene izjave od izabranih, imenovanih i postavljenih lica, kao i zaposlenih u organu, odnosno službi kada je to potrebno za razjašnjenje slučaja i utvrđivanje činjeničnog stanja.

Dostavljanje podataka

Član 25

Organ, odnosno služba od koga je lokalni ombudsman pismeno zatražio podatke, obaveštenja i objašnjenja, dužan je da mu te podatke dostavi u roku koji on odredi, a koji ne može biti duži od 15 dana.

Ako organ, odnosno služba ne postupi u skladu sa zahtevom lokalnog ombudsmana iz stava 1. ovog člana, on će o tome obavestiti organ koji vrši nadzor nad njegovim radom.

Obustavljanje postupka

Član 26

Kada lokalni ombudsman utvrdi da nisu povređena prava građana ili nema drugih nepravilnosti u radu, obustaviće postupak i obavestiće o tome podnosioca zahteva i organ, odnosno službu čiji je rad bio predmet ispitivanja.

Lokalni ombudsman može obustaviti postupak, i u sledećim slučajevima:

- ako u toku postupka utvrdi da je organ, odnosno služba otklonila povredu ili nedostatke na koje se odnosi pritužba,

- ako je podnosilac pritužbe zadovoljan odgovorom organa, odnosno službe na koju se pritužba odnosi,

- ako podnosilac pritužbe ne sarađuje u postupku,

- ako podnosilac pritužbe povuče pritužbu,

- ako utvrdi da je nakon podnošenja pritužbe pokrenut drugi odgovarajući postupak za zaštitu prava.

Protiv odluke iz st. 1. i 2. ovog člana, ne mogu se koristiti pravna sredstva.

Mišljenja, predlozi i preporuke

Član 27

Ako lokalni ombudsman u postupku utvrdi postojanje povrede prava lica ili druge nepravilnosti u radu organa, odnosno službe, sačiniće odgovarajuće mišljenje, predloge i preporuke i o tome obavestiti organ, odnosno službu na čiji se rad to odnosi.

Organ, odnosno služba, kome je lokalni ombudsman uputio mišljenje, predlog ili preporuku dužan je da obavesti lokalnog ombudsmana o merama koje je preduzeo najkasnije u roku od 15 dana od dana prijema mišljenja, predloga ili preporuke.

Ako organ, odnosno služba ne obavesti lokalnog ombudsmana o preduzetim merama ili ako lokalni ombudsman smatra da preduzete mere nisu odgovarajuće, o nepostupanju organa, odnosno službe će obavestiti organ koji vrši nadzor nad njegovim radom, Skupštinu, Gradsko veće i Gradonačelnika.

Sadržina mišljenja, predloga i preporuka

Član 28

U svom mišljenju, predlogu i preporuci lokalni ombudsman može:

1. predložiti organu, odnosno službi da otkloni nedostatke koji su primećeni u radu sa predlogom konkretnih mera;

2. predložiti organu, odnosno službi da ponovo sprovede postupak uz uvažavanje njegovih preporuka;

3. predložiti pokretanje disciplinskog postupka protiv službenog lica u organu, odnosno službi za kojeg je utvrđeno da je odgovorno za kršenje prava građana ili koje je ometalo postupak pred lokalnim ombudsmanom;

4. obavestiti nadležni organ o postojanju elemenata prekršajne ili krivične odgovornosti službenog lica u cilju pokretanja odgovarajućeg postupka;

5. dati preporuke i predloge organu, odnosno službi za unapređenje njihovog rada i odnosa sa građanima.

V IZVEŠTAJI

Godišnji izveštaj

Član 29

Lokalni ombudsman podnosi Skupštini jednom godišnje, najkasnije do kraja marta za prethodnu godinu, izveštaj o ostvarivanju, poštovanju i unapređenju ljudskih prava u kome iznosi opštu ocenu o radu organa, odnosno službi sa stanovišta stanja zaštite ljudskih prava i sloboda, položaja ranjivih grupa, kao i uočene propuste i mere koje predlaže za njihovo otklanjanje.

Izveštaj može da sadrži i inicijative za izmenu ili donošenje pojedinih propisa radi otklanjanja nedostataka i efikasnijeg rada organa, odnosno službi.

VI STRUČNA SLUŽBA I SREDSTVA ZA RAD

Stručna služba

Član 30

Za obavljanje stručnih i administrativno-tehničkih poslova za potrebe lokalnog ombudsmana može se obrazovati posebna Stručna služba.

Lokalni ombudsman predlaže akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta stručne službe nadležnom organu u skladu sa zakonom.

Sredstva za rad

Član 31

Sredstva za rad lokalnog ombudsmana se obezbeđuju u budžetu grada.

Plata

Član 32

Lokalni ombudsman i zaposleni u stručnoj službi imaju pravo na platu i druga prava po osnovu rada, u skladu sa propisima o platama u organima lokalne samouprave.

VII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Rokovi za sprovođenje odluke

Član 33

Zamenici zaštitnika građana nastaviće sa radom kao zamenici lokalnog ombudsmana do isteka mandata na koji su izabrani.

Lokalni ombudsman će usaglasiti akte o organizaciji i sistematizaciji stručne službe u roku od mesec dana od dana donošenja ove odluke.

Član 34

Ova odluka stupa na snagu danom donošenja i objavljuje se u "Službenom listu grada Zrenjanina".

Član 35

Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o zaštitniku građana grada Zrenjanina ("Sl. list Grada Zrenjanina", br. 11/2014 i 14/2017).