UREDBAO USLOVIMA ZA PROGLAŠENJE LINIJE U JAVNOM INTERESU U VAZDUŠNOM SAOBRAĆAJU ("Sl. glasnik RS", br. 6/2019 i 74/2019) |
Ovom uredbom propisuju se bliži uslovi za proglašenje linije u javnom interesu i definišu kriterijumi za obavljanje prevoza na liniji u javnom interesu.
Pojedini izrazi koji se koriste u ovoj uredbi imaju sledeće značenje:
1) neto troškovi jesu razlika između neto troškova koje ima avio-prevozilac koji obavlja avio-prevoz na liniji od javnog interesa u vazdušnom saobraćaju i neto troškova ili dobiti koje bi taj avio-prevozilac ostvario da ne obavlja avio-prevoz na liniji od javnog interesa u vazdušnom saobraćaju;
2) opslužno područje aerodroma jeste područje sa kojeg dolazi najveći broj putnika ili najveći deo robe koja se prevozi sa tog aerodroma i može da uključuje jedan ili više regiona;
3) razumna dobit jeste stopa prinosa na uloženi kapital, uzimajući u obzir i nivo rizika, koju bi, za period u kojem je u obavezi da obavlja avio-prevoz na liniji u javnom interesu u vazdušnom saobraćaju, očekivao avio-prevozilac koji posluje prema principima tržišnog poslovanja. Stopa prinosa na kapital označava internu stopu rentabilnosti privrednog subjekta u celokupnom periodu trajanja ovlašćenja, odnosno internu stopu prinosa na uloženi kapital;
4) region u razvoju jeste region koji ekonomski zaostaje u razvoju (bruto domaći proizvod po glavi stanovnika je manji od 75% proseka bruto domaćeg proizvoda Republike Srbije ili je stopa nezaposlenosti iznad prosečne stope nezaposlenosti u Republici Srbiji).
Linija u javnom interesu može se proglasiti ako se linija odnosi na rutu ka aerodromu koji opslužuje region ili regione u razvoju u Republici Srbiji u opslužnom području aerodroma ili na rutu sa saobraćajem niskog intenziteta (do 100.000 putnika godišnje) ka bilo kom aerodromu, i to ako su ispunjeni uslovi da:
1) prevoz drugim vidom saobraćaja ne zadovoljava potrebe regiona;
2) na liniji ne postoji komercijalni interes za obavljanje redovnog avio-prevoza, uključujući i nepostojanje komercijalnog interesa za održavanje postojećeg redovnog avio-prevoza;
3) je linija značajna za privredni i društveni razvoj Republike Srbije, naročito za povezivanje regiona sa industrijskim centrima, privlačenje investicija, povezivanje sa dijasporom i dr.;
4) se linija uspostavlja u redovnom avio-prevozu za period utvrđen zakonom kojim se uređuje vazdušni saobraćaj.
Osim u slučajevima iz stava 1. ovog člana, linija u javnom interesu može se proglasiti i ako je potreba za obavljanjem redovnog avio-prevoza utvrđena posebnim bilateralnim ili multilateralnim sporazumom.
Ako se proglašenje linije u javnom interesu odnosi na liniju sa više zaustavljanja, za svaki deo linije zasebno moraju biti ispunjeni uslovi iz stava 1. ovog člana.
Ako se proglašenje linije u javnom interesu odnosi na više linija, za svaku liniju zasebno moraju biti ispunjeni uslovi iz stava 1. ovog člana, a obavljanje avio-prevoza na jednoj liniji ne može se uslovljavati obavljanjem avio-prevoza na drugoj liniji.
O nameri proglašenja linije u javnom interesu i planiranom datumu njenog uvođenja, ministar nadležan za poslove saobraćaja obaveštava aerodrome koje linija povezuje i avio-prevozioce koji obavljaju avio-prevoz na toj liniji, u skladu sa zakonom kojim se uređuje vazdušni saobraćaj.
Kriterijumi za obavljanje prevoza na liniji u javnom interesu su:
1) srazmera između obaveza koje nastaju iz obavljanja avio-prevoza na liniji u javnom interesu i ekonomskih razvojnih potreba regiona;
2) dostupnost drugih vidova prevoza i mogućnost da se njima zadovolje određene potrebe za prevozom, a posebno da li postojeći železnički prevoz opslužuje predviđenu liniju s vremenom putovanja kraćim od tri sata, sa dovoljnom učestalošću prevoza, vezama i pogodnim redom vožnje;
3) cene avio-prevoza i uslovi koji se nude korisnicima;
4) učinak svih avio-prevozilaca koji obavljaju ili nameravaju da obavljaju avio-prevoz na liniji.
Za svaku pojedinačnu liniju u javnom interesu na kojoj se obavlja avio-prevoz definišu se sledeći kriterijumi:
1) određeni obim saobraćaja, odnosno broj frekvencija na dnevnom, nedeljnom, mesečnom ili godišnjem nivou;
2) cena i uslovi prevoza (uključivanje obroka i prtljaga u cenu i dr.);
3) karakteristike vazduhoplova kojima se avio-prevoz obavlja (kapacitet vazduhoplova ili broj sedišta koji se nudi u okviru utvrđenog obima saobraćaja, vrsta ili tip vazduhoplova, oprema vazduhoplova i sl.);
4) eventualne pogodnosti za obavljanje avio-prevoza.
Ako pogodnosti za obavljanje avio-prevoza na liniji u javnom interesu obuhvataju kompenzaciju koja se daje avio-prevoziocu, ona ne sme da premaši iznos koji je potreban za pokriće neto troškova, uzimajući u obzir odgovarajući prihod koji zadržava avio-prevozilac, kao i razumnu dobit.
Dobit koja ne prelazi zbir relevantne stope kamatne zamene plus premije od 100 baznih poena smatra se razumnom dobiti.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, sredstva za kompenzaciju obezbeđuju se u budžetu Republike Srbije za svaku kalendarsku godinu.
Kada je u postupku koji se sprovodi u skladu sa zakonom kojim se uređuju javne nabavke izabran avio-prevozilac koji će, uz kompenzaciju i u periodu do četiri godine, obavljati redovan avio-prevoz na liniji u javnom interesu, obavljanje avio-prevoza na liniji u javnom interesu je dozvoljeno samo tako izabranom avio-prevoziocu.
Avio-prevozilac koji preuzme obavezu da obavlja prevoz na liniji u javnom interesu dužan je da taj prevoz obavlja u skladu sa ovom uredbom i odlukom o proglašenju linije u javnom interesu.
Avio-prevozilac koji preuzme obavezu da obavlja prevoz na liniji u javnom interesu dužan je da o nameri obustavljanja obavljanja prevoza na liniji u javnom interesu, obavesti ministarstvo nadležno za poslove saobraćaja najkasnije šest meseci pre dana kada planira da obustavi prevoz.
Novčanom kaznom od 500.000 do 2.000.000 dinara kazniće se za prekršaj avio-prevozilac:
1) ako ne obavlja prevoz na liniji u javnom interesu u skladu sa članom 7. stav 1. ove uredbe;
2) ako o nameri da obustavi obavljanje prevoza na liniji u javnom interesu ne obavesti ministarstvo nadležno za poslove saobraćaja najkasnije šest meseci pre dana kada planira da obustavi prevoz (član 7. stav 2).
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, kazniće se odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom od 50.000 do 150.000 dinara.
Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Samostalni član Uredbe o dopuni
Uredbe o uslovima za proglašenje linije u javnom interesu u vazdušnom saobraćaju
("Sl. glasnik RS", br. 74/2019)
Član 2
Ova uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".