ODLUKAO UPRAVLJANJU GROBLJIMA I SAHRANJIVANJU("Sl. glasnik grada Valjeva", br. 16/2019 - sveska 1) |
Ovom odlukom uređuju se uslovi i način obavljanja komunalne delatnosti upravljanje grobljima i sahranjivanje na teritoriji grada Valjeva, prava i obaveze vršioca komunalne delatnosti i korisnika usluga, finansiranje, način obezbeđivanja kontinuiteta u obavljanju komunalne delatnosti i obaveze u slučaju planiranih i neplaniranih prekida u pružanju usluge, nadzor i druga pitanja od značaja za obavljanje ove komunalne delatnosti.
Delatnost upravljanja grobljima i sahranjivanje obuhvata upravljanje i održavanje groblja, održavanje grobnog mesta i naplata naknade za održavanje grobnog mesta, obezbeđivanje, davanje u zakup i prodaja uređenih grobnih mesta, pokopavanje i ekshumacija posmrtnih ostataka, kremiranje i ostavljanje pepela pokojnika, održavanje objekata koji se nalaze u sklopu groblja (mrtvačnica, kapela i drugo), održavanje pasivnih grobalja i spomen-obeležja.
Grobljem se, u smislu odredaba ove odluke, smatra zemljište koje je odgovarajućim urbanističkim planom ili odlukom Skupštine grada Valjeva (u daljem tekstu: Skupština grada) određeno za sahranjivanje umrlih.
Prilikom određivanja zemljišta za groblje mora se posebno voditi računa o zaštiti izvorišta za snabdevanje vodom, objekata za snabdevanje vodom za piće, geološkom sastavu tla, kao i o sanitarnim i drugim uslovima propisanim za podizanje groblja.
U naseljenom mestu Valjevo u upotrebi su:
- "Novo groblje",
- "Gračansko groblje",
- "Boričevačko groblje",
- "Kličevačko groblje",
- "Poparsko groblje".
U naseljenom mestu Gorić u upotrebi je "Gorićko groblje".
U ostalim naseljenim mestima na teritoriji grada Valjeva u upotrebi su groblja koja svojom odlukom odredi Skupština grada.
II USLOVI I NAČIN OBAVLJANJA DELATNOSTI UPRAVLJANJE GROBLJIMA I SAHRANJIVANJE
Delatnost upravljanja grobljima i sahranjivanje na teritoriji grada Valjeva obavlja Javno komunalno preduzeće "Vidrak" Valjevo (u daljem tekstu: JKP "Vidrak").
JKP "Vidrak" je dužno da ispunjava uslove u pogledu minimalne stručne osposobljenosti kadrova i minimalnog tehničkog kapaciteta potrebnih za obavljanje komunalne delatnosti upravljanje grobljima i sahranjivanje propisane Uredbom o načinu i uslovima za otpočinjanje obavljanja komunalnih delatnosti.
Delatnost upravljanja grobljima i sahranjivanje obavlja se prema Godišnjem programu upravljanja grobljima i sahranjivanju (u daljem tekstu: Program).
Program iz stava 3. ovog člana donosi JKP "Vidrak" do 1. decembra tekuće godine za narednu godinu, uz saglasnost Skupštine grada.
1. Uređenje i održavanje groblja
Uređivanje i održavanje groblja, u smislu odredaba ove odluke, je opremanje prostora za sahranjivanje (grob, grobnica, zajedničke grobnice), uređivanje, opremanje i održavanje objekata i uređaja u sklopu groblja, uređivanje i održavanje puteva i staza unutar groblja i prostora između grobnih mesta, održavanje zelenila, čistoće i reda na groblju, uklanjanje snega i leda unutar groblja, kao i obavljanje drugih poslova koji su u vezi sa uređivanjem i održavanjem groblja i održavanjem grobnih mesta i nadgrobnih obeležja, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
JKP "Vidrak" je dužno da uređuje i održava groblje na način koji odgovara pijetetu prema umrlima i dostojanstvu mesta na kojima oni počivaju.
Prostor namenjen za sahranjivanje deli se na parcele unutar kojih se nalaze grobna mesta.
Parcele moraju biti obeležene-numerisane.
Pored prostora određenog za pristup grobnim mestima, na groblju se obavezno izgrađuju objekti koji služe za čuvanje posmrtnih ostataka umrlih do sahranjivanja i ispraćaj posmrtnih ostataka (kapele, mrtvačnice i drugi objekti).
Groblje mora imati ogradu, javnu rasvetu, dovoljan broj česmi sa pijaćom vodom i potreban broj sanitarnih objekata.
Članovi porodice i srodnici umrlog dužni su uređivati i održavati grobna mesta u skladu sa planom uređenja groblja.
Lica iz stava 1. mogu uređivanje i održavanje grobnih mesta poveriti JKP "Vidrak".
Grobna mesta se ne smeju ograđivati.
Klupe pored grobnih mesta mogu se postavljati samo uz odobrenje JKP "Vidrak", u suprotnom izvršiće se njihovo uklanjanje.
Na važnijim stazama na groblju mogu se postaviti klupe za odmor posetilaca groblja.
JKP "Vidrak" je dužno da na određenom mestu u groblju ili van njega uredi poseban prostor za smeštaj otpadaka.
JKP "Vidrak" je ovlašćen da položene vence ukloni sa grobnih mesta po isteku roka od 60 dana od dana polaganja.
JKP "Vidrak" je dužno da vodi evidenciju o grobljima, grobnim mestima, nosiocima prava na grobno mesto, izvršenoj sahrani umrlih lica i druge propisane evidencije.
Izgradnja odnosno rekonstrukcija grobnica ili drugog spomen obeležja kao i podizanje, prepravka, ili uklanjanje spomenika i drugog predmeta na groblju može se vršiti saglasno odredbama ove odluke i ako je za to prethodno pribavljeno pisano odobrenje JKP "Vidrak".
Zahtev za izvođenje zanatskih radova zakupac grobnog mesta podnosi JKP "Vidrak". Uz zahtev zakupac grobnog mesta dužan je da dostavi podatke o izvođaču predmetnih radova.
JKP "Vidrak" je dužno da bez odlaganja obavesti odeljenje Gradske uprave grada Valjeva nadležno za inspekcijske poslove o izvođenju radova bez odobrenja iz stava 1. i 2. ovog člana.
Zanatski radovi na groblju, za koje je pribavljeno odobrenje u smislu člana 12.ove odluke, mogu se obavljati pod sledećim uslovima:
1. da se izvode u radne dane u vremenu od 07.00 do 15.00 časova, i to tako da se do najveće mere očuva mir i dostojanstvo groblja,
2. građevinski materijal (pesak, šljunak i dr.), dozvoljeno je držati na groblju samo za najkraće vreme koje je neophodno za izvršenje radova, i to tako da se time ne ometa pristup i kretanje posetilaca groblja, a u slučaju prekida kao i posle završetka radova, izvođač je dužan da gradilište bez odlaganja dovede u prvobitno stanje, a višak materijala i eventualno stari spomenik ili delove spomenika prenese do predviđenog mesta na groblju,
3. za prevoz materijala potrebnog za izvođenje zanatskih radova na groblju mogu se koristiti samo putevi i staze koje odredi JKP "Vidrak",
4. ako se prilikom izvođenja radova pronađu delovi sanduka, kosti i sl. radovi se moraju odmah obustaviti i o tome bez odlaganja obavestiti JKP "Vidrak",
5. ako se prilikom izvođenja radova nađu predmeti od vrednosti, oni se moraju bez odlaganja predati JK "Vidrak",
6. česme se posle upotrebe moraju zatvoriti, a alat se ne sme prati na česmi.
JKP "Vidrak" može da zabrani izvođenje zanatskih radova na groblju ili pojedinim delovima groblja u određeno doba dana, ili određene dane, ili određeno doba godine.
Izvođaču zanatskih radova koji se ne pridržava odredaba ovog člana ili drugih odredaba o redu na groblju JKP "Vidrak" može zabraniti rad na groblju.
Na groblju se održava red i mir.
JKP "Vidrak" je dužno da obezbedi održavanje reda i mira na groblju.
Groblje je otvoreno građanima za posetu u vremenu od 07.00 do 20.00 časova od 1. aprila do 1. oktobra, a od 08.00 do 17.00 časova od 1. oktobra do 1. aprila, o čemu se mora istaći objava na svakom ulazu u groblje.
JKP "Vidrak" može iz opravdanih razloga, privremeno zabraniti pristup na groblje.
O zabrani se mora istaći obaveštenje na ulazu groblje.
Posetioci su dužni da se pridržavaju uputstava službenog lica JKP "Vidrak" u pogledu reda na groblju.
Izgubljene ili zaboravljene stvari koje se nađu na groblju moraju se odmah predati JKP "Vidrak".
Pod sahranjivanjem umrlih u smislu odredaba ove odluke smatra se pokopavanje posmrtnih ostataka umrlih na groblju koje je u redovnoj upotrebi i druge radnje koje se u tom cilju preduzimaju.
Samo izuzetno sahranjivanje umrlih može se vršiti van groblja, a u skladu sa zakonom.
Troškove za pružene komunalne usluge vezane za sahranjivanje umrlog, snosi lice po čijem se zahtevu sahranjivanje vrši.
Sahranjivanje umrlih vrši se u skladu sa odgovarajućim sanitarnim propisima na način koji odgovara pijetetu prema umrlom, dostojanstvu mesta na kome on počiva i uz poštovanje osećanja srodnika umrlog i drugih osoba koje su bile bliske sa umrlim.
Sahranjivanje se može izvršiti tek posle utvrđivanja smrti na način određen posebnim propisima.
Sahranjivanje se može izvršiti najranije po isteku 24 časa od momenta nastupanja smrti.
U slučaju nasilne i neprirodne smrti leševi moraju biti preneti u bolničku mrtvačnicu.
U slučaju iz stava 3. ovog člana troškovi prevoza padaju na teret budžeta grada Valjeva.
Groblje u kome će se izvršiti sahrana posmrtnih ostataka umrlog određuje se po pravilu prema mestu prebivališta u času smrti ili po zahtevu srodnika umrlog.
U slučajevima kada se ne zna prebivalište umrlog, ili nema lica koja su obavezna da izvrše sahranjivanje ili ako lica koja su dužna da izvrše sahranjivanje to odbiju, kao i kad je umrlo lice nepoznato, sahranjivanje će se izvršiti u naselju koje ima groblje, a koje je najbliže mestu gde su posmrtni ostaci umrlog nađeni i gde je lice umrlo.
Sahranjivanje umrlih lica iz stava 2. ovog člana obaveza je JKP "Vidrak".
Ako ne postoje lica koja su dužna da obezbede sahranjivanje troškove sahranjivanja snosi grad Valjevo ukoliko je umrli imao poslednje prebivalište na teritoriji grada Valjeva, odnosno ako je na njegovoj teritoriji umrlo sahranjeno lice, odnosno ako su na njegovoj teritoriji nađeni posmrtni ostaci umrlog.
U slučaju iz stava 4. grad Valjevo ima pravo na naknadu troškova od lica koja su bila dužna da obezbede sahranjivanje, odnosno iz zaostavštine umrlog.
Sahrana umrlih na teritoriji grada Valjeva obavlja se po pravilu iz bolničkih mrtvačnica i grobljanskih kapela.
Posmrtni ostaci umrlog po utvrđenoj smrti prenose se na groblje u kome će biti sahranjeni, odnosno u mrtvačnicu ili grobljansku kapelu.
Prilikom prenosa posmrtni ostaci moraju biti smešteni u mrtvački sanduk kako je to posebnim propisima regulisano.
Posmrtni ostaci se do sahrane čuvaju u posebno za to određenoj prostoriji. Najmanje na jedan sat pre vremena određenog za sahranu, posmrtni ostaci moraju biti smešteni u prostoriji određenoj za ispraćaj posmrtnih ostataka.
Prenos kovčega sa posmrtnim ostacima umrlog od grobljanskih kapela do grobnog mesta dužan je da obezbedi JKP "Vidrak".
JKP "Vidrak" je dužno da za sahranjivanje umrlih obezbedi službu svakog dana, osim nedelje.
Sahranjivanje umrlih u periodu od 1. aprila do 30. septembra vrši se od 11.30 do 17.30 časova, a od 1. oktobra do 31. marta od 11.30 do 15.30 časova.
JKP "Vidrak" u sporazumu sa licem koje se stara o sahrani umrlog određuje vreme sahranjivanja, vodeći računa o verskim običajima, odnosno običajima građana.
Posmrtni ostaci sahranjenih moraju da počivaju u grobnom mestu najmanje 10 godina od dana sahranjivanja (obavezan rok čuvanja).
Izuzetno ako se groblje ili deo groblja privodi nameni utvrđenoj urbanističkim planom, posmrtni ostaci mogu se i pre isteka roka iz stava 1. ovog člana preneti iz grobnog mesta u novo grobno mesto.
Prenos posmrtnih ostataka u slučaju iz stava 2.ovog člana obezbeđuje JKP "Vidrak", a na trošak investitora.
Grobno mesto daje u zakup JKP "Vidrak".
JKP "Vidrak" daje u zakup grobna mesta pod uslovom da postoji pismeni zahtev zainteresovanog lica i da je podnosilac zahteva platio utvrđenu naknadu.
Za potrebe porodice može se unapred zakupiti i više grobnih mesta.
Međusobna prava i obaveze između lica kome se daje grobno mesto u zakup i JKP "Vidrak", uređuju se ugovorom koji se zaključuje odmah, a najkasnije u roku od šest meseci od dana sahranjivanja umrlog.
Grobno mesto se daje u zakup na vreme od 10 godina.
Grobno mesto koje je dato u zakup ne može se stavljati u pravni promet.
U isto grobno mesto ne može se izvršiti sahranjivanje, ako od prethodne sahrane nije protekao rok od 10 godina od dana sahranjivanja, osim u slučajevima:
1. ako je to bračni drug sahranjenog,
2. njegov srodnik po krvi u pravoj liniji, ili u pobočnoj liniji do četvrtog stepena zaključno.
JKP "Vidrak" može odobriti uz pismeni zahtev i uz saglasnost lica koje ima pravo zakupa grobnog mesta, da se u taj grob sahrane posmrtni ostaci umrlog lica koje ne spada u red lica iz stava 1. ovog člana.
JKP "Vidrak" može od odeljenja Gradske uprave grada Valjeva nadležnog za komunalne poslove tražiti da zabrani dalje sahranjivanje u grobno mesto i grobnicu pre isteka roka počivanja, ako grobno mesto ili grobnica nisu uređeni, ili se ne održavaju u skladu sa važećim propisima.
Pre zabrane sahranjivanja u grobno mesto i grobnicu, JKP "Vidrak" je dužno opomenuti korisnika grobnog mesta i grobnice da u određenom roku uredi grobno mesto i grobnicu prema važećim propisima.
Posmrtne ostatke iz grobova kojima je rok počivanja istekao, a niko se o njima ne stara, JKP "Vidrak" može preneti u poseban zajednički grob ili grobnicu.
JKP "Vidrak" može nadgrobne spomenike i druge predmete sa grobova kojima je istekao rok počivanja ukloniti pod uslovom da prethodno o tome obavesti lice koje je poslednje platilo naknadu za korišćenje grobnog mesta, ukoliko za to postoji mogućnost, uz uredno vođenje evidencije i postupka uklanjanja predmeta sa grobnog mesta i obezbeđenje prostora i uslova za čuvanje istih.
Zabranjeno je van groblja u upotrebi sahranjivati umrla lica, kao i van groblja u upotrebi podizati grobnice i spomen obeležja.
U slučajevima sahrane van groblja u upotrebi i podizanja grobnice i spomen obeležja, odeljenje Gradske uprave grada Valjeva nadležno za komunalne poslove doneće rešenje o iskopu i prenosu leša, uz saglasnost sanitarne inspekcije i o ukopu u groblje u upotrebi, kao i o uklanjanju grobnice i spomen obeležja.
Ekshumacija je iskopavanje posmrtnih ostataka umrlih lica.
Ekshumacija se može vršiti:
- posle proteka roka obaveznog počivanja, a na zahtev zakupca grobnog mesta, radi sahranjivanja posmrtnih ostataka na drugom mestu,
- posle proteka roka obaveznog počivanja u skladu sa članom 32. ove odluke,
- po nalogu nadležnog organa, u skladu sa posebnim propisima,
- radi privođenja groblja drugoj nameni, a u skladu sa urbanističkim planom odnosno odlukom Skupštine grada,
- radi kremiranja već sahranjenih posmrtnih ostataka,
- u drugim slučajevima određenim posebnim propisima.
U slučaju ekshumacije, zakupac grobnog mesta ima pravo da posmrtne ostatke umrlog smesti u drugo grobno mesto.
Ekshumaciju vrši JKP "Vidrak", na zahtev zakupca grobnog mesta, a na osnovu rešenja odeljenja Gradske uprave grada Valjeva nadležnog za komunalne poslove.
Da bi se podnosiocu zahteva za izdavanje odobrenja za iskop, prenos i ukop posmrtnih ostataka pokojnika (ekshumacija) dozvolilo iskopavanje posmrtnih ostataka neophodno je da podnese zahtev za izdavanje odobrenja za ekshumaciju odeljenju Gradske uprave grada Valjeva nadležnom za komunalne poslove.
Uz zahtev se podnosi:
- izvod iz matične knjige umrlih za sahranjeno lice,
- potvrda nadležne Uprave groblja o mestu na kome je pokojnik sahranjen,
- potvrda nadležne Uprave groblja o slobodnom grobnom mestu gde će se ekshumirani pokopati,
- izvodi iz matičnih knjiga za naslednike:
1) za supružnika umrlog lica izvod iz matične knjige venčanih,
2) za decu i ostale zakonske srodnike izvod iz matične knjige rođenih,
- pravosnažno rešenje o nasleđivanju pokojnika koji se ekshumira,
- saglasnost svih naslednika pokojnika da se može izvršiti ekshumacija i pokop posmrtnih ostataka,
- fotokopije ličnih karata za podnosioca zahteva, naslednike i srodnike,
- za grobno mesto iz koga se vrši ekshumacija: saglasnost korisnika/zakupca raspolaganja grobnog mesta u kome je pokojnik sahranjen, da se može izvršiti ekshumacija-iskop posmrtnih ostataka, overena u skladu sa zakonom,
- za grobno mesto pokopa ekshumiranog: saglasnost korisnika/zakupca grobnog mesta da se ekshumirani može u njemu pokopati overena u skladu sa zakonom.
Ekshumaciji obavezno prisustvuju podnosilac zahteva za ekshumaciju, odnosno ovlašćeno lice nadležnog organa koji je naložio ekshumaciju i zaposleni iz JKP "Vidrak".
Ekshumacija posmrtnih ostataka u cilju njihovog prenošenja ne može se vršiti u periodu od 1. maja do 30. septembra.
Prilikom ekshumacije vodi se računa o pijetetu umrlog.
Troškove ekshumacije snosi lice, odnosno organ, po čijem zahtevu, odnosno nalogu se ona vrši.
Izuzetno, troškovi ekshumacije koja se vrši radi privođenja groblja drugoj nameni padaju na teret budžeta grada Valjeva.
III PRAVA I OBAVEZE JKP "VIDRAK" I KORISNIKA USLUGE UPRAVLJANJE GROBLJIMA I SAHRANJIVANJE
JKP "Vidrak" je dužno da obezbedi:
1) trajno i nesmetano obavljanje delatnosti upravljanje grobljima i sahranjivanje pod uslovima i na način uređen zakonom, propisima i standardima donesenim na osnovu zakona;
2) propisani ili ugovoreni obim i kvalitet upravljanja grobljima i sahranjivanje, koji podrazumeva tačnost u pogledu rokova, sigurnost korisnika u skladu sa pozitivnim propisima;
3) preduzimanje mera održavanja, razvoja i zaštite komunalnih objekata, postrojenja i opreme, koji služe za obavljanje delatnosti upravljanja grobljima i sahranjivanje,
4) razvoj i unapređenje kvaliteta upravljanja grobljima i sahranjivanje, kao i unapređenje organizacije i efikasnosti rada.
Korisnik usluge upravljanje grobljima i sahranjivanje dužan je da:
1. groblja koristi u skladu sa njihovom namenom, odnosno sa ovom odlukom,
2. ne ometa druge korisnike i ne ugrožava životnu sredinu.
JKP "Vidrak" je dužno da jednom godišnje sprovede postupak izjašnjavanja korisnika o kvalitetu obavljanja delatnosti iz člana 2. ove odluke, u trajanju najmanje 15 dana.
Poziv za izjašnjavanje iz stava 1. ovog člana objavljuje se na zvaničnoj internet stranici Grada i JKP "Vidrak", a dostavlja se sredstvima javnog informisanja radi saopštenja.
JKP "Vidrak" je dužno da u roku od 15 dana od dana završetka izjašnjavanja iz stava 1. ovog člana dostavi Gradskoj upravi grada Valjeva (u daljem tekstu: gradska uprava) izveštaj o rezultatima izjašnjavanja korisnika o kvalitetu upravljanja grobljima i sahranjivanje.
Ukoliko su rezultati izjašnjavanja korisnika takvi da većina korisnika nije zadovoljna upravljanjem grobljima i sahranjivanjem, gradska uprava preispituje rad JKP "Vidrak", sačinjava analizu sa predlogom mera za otklanjanje nedostataka navedenih u izjašnjavanju korisnika i dostavlja je Gradskom veću grada Valjeva (u daljem tekstu: Gradsko veće).
Gradsko veće, nakon razmatranja analize i predloženih mera iz stava 4. ovog člana, donosi akt kojim nalaže JKP "Vidrak" da otkloni nedostatke koji su navedeni u izjašnjavanju korisnika, u roku koji ne može biti duži od 90 dana.
JKP "Vidrak" je dužno da obezbedi korisnicima zakonom propisane uslove koji omogućavaju brz i efikasan kontakt u vezi kvaliteta i korišćenja ove komunalne delatnosti.
Korisnici mogu kontinuirano u toku godine dostavljati pitanja, primedbe i predloge preko internet stranice JKP "Vidrak", a isto je dužno da na dostavljena pitanja, primedbe i predloge odgovori u roku od 2 dana.
IV FINANSIRANJE OBAVLJANJA DELATNOSTI UPRAVLJANJA GROBLJIMA I SAHRANJIVANJE
Sredstva za obavljanje i razvoj delatnosti upravljanja grobljima i sahranjivanje obezbeđuju se iz:
- prihoda budžeta Grada,
- prihoda od prodaje komunalne usluge,
- namenskih sredstava drugih nivoa vlasti, i
- drugih izvora, u skladu sa zakonom.
Cenovnik donosi JKP "Vidrak", na osnovu elemenata za obrazovanje cena komunalnih usluga propisanih zakonom kojim je uređen način obavljanja komunalnih delatnosti, uz saglasnost Skupštine grada.
V NAČIN OBEZBEĐIVANJA KONTINUITETA U OBAVLJANJU DELATNOSTI UPRAVLJANJA GROBLJIMA I SAHRANJIVANJE I OBAVEZE JKP "VIDRAK" U SLUČAJU PLANIRANIH I NEPLANIRANIH PREKIDA U PRUŽANJU USLUGE
JKP "Vidrak" je dužno da svoj rad i poslovanje organizuje tako da kroz realizaciju Programa iz člana 5. ove odluke, obezbedi odgovarajući obim, vrstu i kvalitet upravljanja grobljima i sahranjivanje.
JKP "Vidrak" je dužno je da u sredstvima javnog informisanja ili na drugi pogodan način obavesti korisnike o planiranim ili očekivanim smetnjama i prekidima, koji će nastati ili mogu nastati u obavljanju delatnosti upravljanja grobljima i sahranjivanja, najkasnije 24 sata pre očekivanog prekida u obavljanju delatnosti.
U slučaju nastupanja neplaniranih ili neočekivanih poremećaja ili prekida u obavljanju delatnosti upravljanja grobljima i sahranjivanja, JKP "Vidrak" je dužno da odmah o tome obavesti gradsku upravu i da istovremeno preduzme mere za otklanjanje uzroka poremećaja.
Po utvrđivanju poremećaja ili prekida u obavljanju delatnosti upravljanja grobljima i sahranjivanja, gradska uprava je dužna da:
1. odredi red prvenstva i način obavljanja delatnosti upravljanja grobljima i sahranjivanja i
2. utvrdi razloge i eventualnu odgovornost za poremećaj, odnosno prekid u obavljanju delatnosti upravljanja grobljima i sahranjivanja, kao i odgovornost za učinjenu štetu.
U slučaju poremećaja ili prekida u obavljanju delatnosti upravljanja grobljima i sahranjivanja, kao i u slučaju štrajka zaposlenih u JKP "Vidrak", Gradsko veće preduzima operativne i druge mere kojima će se obezbediti uslovi za nesmetan rad i poslovanje JKP "Vidrak" i obavljanje delatnosti upravljanja grobljima i sahranjivanja u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Na groblju je zabranjeno:
1. ulazak i zadržavanje na grobljima van propisanog radnog vremena,
2. oštećenje i prljanje grobova, spomenika i drugih objekata, njihovo zagađivanje ili skrnavljenje na drugi način,
3. vožnja bicikla, motocikla, ostalih motornih vozila kao i zaprežnih vozila, ukoliko to posebnom dozvolom JKP "Vidrak" nije odobreno,
4. preskakanje ograde groblja, grobnih mesta, gaženje aleja, kidanje i lomljenje drveća, cveća i drugog ukrasnog šiblja,
5. narušavanje reda i mira na groblju,
6. napasanje krupne i sitne stoke kao i puštanje živine,
7. dovođenje pasa i lov na groblju,
8. prljanje grobova i grobnica, stvaranje nečistoće na stazama i pristupnim putevima, alejama, bacanje uvelih venaca i uvelog cveća ili drugih neupotrebljivih predmeta van mesta koje odredi JKP "Vidrak",
9. gaženje po grobovima, grobnicama i zasadima,
10. bacanje otpadaka, kidanje cveća, branje pupoljaka, plodova i lišća, sadnica i drugog ukrasnog šiblja,
11. lomljenje, zarezivanje i skidanje kore sa drveća i ukrasnog šiblja,
12. neovlašćeno sečenje i odnošenje drveća, kresanje grana i vađenje panjeva,
13. čuvanje, gaženje, neovlašćeno košenje ili na drugi način oštećivanje trave,
14. ostavljanje otpadaka hrane na grobovima, grobnicama ili na drugim mestima izuzev mesta koja su za to određena,
15. prodavanje bilo kakve robe bez odobrenja JKP "Vidrak",
16. prosjačenje i ometanje odavanje pijeteta prema umrlim.
Nadzor nad sprovođenjem ove odluke vrši odeljenje gradske uprave nadležno za komunalne poslove.
Inspekcijski nadzor nad primenom ove odluke, vrši odeljenje gradske uprave nadležno za inspekcijske poslove.
Poslove komunalne policije obavlja odeljenje gradske uprave nadležno za poslove komunalne policije.
Komunalni policajac u obavljanju komunalno-policijskih poslova, pored zakonom utvrđenih ovlašćenja, ovlašćen je da: izda prekršajni nalog za prekršaje propisane ovom odlukom i obavesti drugi nadležni organ da preduzme mere iz svoje nadležnosti.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 100.000,00 dinara kazniće se za prekršaj JKP "Vidrak" ukoliko postupi suprotno članu 5. stav 4. ove odluke.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i odgovorno lice u JKP "Vidra" novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 20.000,00 dinara.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 50.000,00 dinara kazniće se za prekršaj JKP "Vidrak" ako:
1. postupi suprotno članu 7. ove odluke;
2. postupi suprotno članu 8. stav 2. 3. i 4. ove odluke;
3. postupi suprotno članu 10. ove odluke;
4. postupi suprotno članu 11. ove odluke;
5. postupi suprotno članu 14. stav 2. ove odluke;
6. postupi suprotno članu 16. stav 2. ove odluke;
7. postupi suprotno članu 20. stav 2. ove odluke;
8. postupi suprotno članu 21. stav 3. ove odluke;
9. postupi suprotno članu 24. ove odluke;
10. postupi suprotno članu 25. ove odluke;
11. postupi suprotno članu 31. stav 2. ove odluke;
12. postupi suprotno članu 33. stav 1. ove odluke;
13. postupi suprotno članu 39. ove odluke;
14. postupi suprotno članu 41. stav 1. i 3. ove odluke;
15. postupi suprotno članu 45. ove odluke;
16. postup suprotno članu 46. ove odluke;
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i odgovorno lice lice u JKP "Vidrak" novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 10.000,00 dinara.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 100.000,00 dinara kazniće se za prekršaj drugo pravno lice ako:
1. postupi suprotno članu 12. stav 1. ove odluke;
2. postupi suprotno članu 13. stav 1. ove odluke;
3. postupi suprotno članu 40. ove odluke;
4. postupi suprotno članu 49. tačka 3. i 15. ove odluke.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 20.000,00 dinara.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 50.000,00. dinara.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 10.000,00 dinara kazniće se fizičko lice ako:
1. postupi suprotno članu 9. stav 1, 3. i 4. ove odluke;
2. postupi suprotno članu 12. stav 1. ove odluke;
3. postupi suprotno članu 13. stav 1. ove odluke;
4. postupi suprotno članu 17. ove odluke;
5. postupi suprotno članu 18. stav 3. ove odluke;
6. postupi suprotno članu 20. stav 2. ove odluke;
6. postupi suprotno članu 33. stav 1. ove odluke;
7. postupi suprotno članu 38. stav 1. ove odluke;
8. postupi suprotno članu 40. ove odluke;
9. postupi suprotno članu 49. tačke 2, 3, 5. i 15. ove odluke.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 8.000,00 dinara kazniće se fizičko lice ako postupi suprotno članu 49. tačke 1, 6, 7, 14. i 16. ove odluke.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 6.000,00 dinara kazniće se fizičko lice ako postupi suprotno članu 49. tačka 4, 8, 9, 10, 11, 12. i 13. ove odluke.
Delatnost upravljanja grobljima i sahranjivanje u naseljenim mestima koja nisu obuhvaćena članom 4. ove odluke, do obezbeđivanje uslova za obavljanje ove komunalne delatnosti od strane JKP "Vidrak", obavljaće se u skladu sa propisima koji su važili do dana stupanja na snagu ove odluke.
Danom stupanja na snagu ove odluke prestaju da važi Odluka o sahranjivanju i grobljima ("Službeni glasnik opštine Valjevo" broj 2/00, 3/03, 1/06 - druga odluka i "Službeni glasnik grada Valjeva" 2/12 - druga odluka, 2/14 - druga odluka).
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Valjeva".