UREDBA
O NACIONALNOM PROGRAMU SIGURNOSNE ZAŠTITE BRODOVA I BRODOGRADILIŠTA

("Sl. glasnik RS", br. 80/2019)

Član 1

Ovom uredbom utvrđuje se Nacionalni program sigurnosne zaštite brodova i brodogradilišta.

Član 2

Nacionalni program sigurnosne zaštite brodova i brodogradilišta, odštampan je uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.

Član 3

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

NACIONALNI PROGRAM SIGURNOSNE ZAŠTITE BRODOVA I BRODOGRADILIŠTA

1. Oblast u kojoj se sprovodi Nacionalni program

Nacionalni program sigurnosne zaštite brodova, brodogradilišta, odnosno luka koji je u nadležnosti ministarstva nadležnog za poslove saobraćaja i ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove odnosi se na pomorske putničke brodove, pomorske teretne brodove bruto tonaže veće od 500 BT, brodogradilišta u kojima se grade pomorski brodovi, kao i luke u kojima pristaju navedeni brodovi.

Mere utvrđene ovim nacionalnim programom imaju za cilj jačanje sigurnosne zaštite brodova, brodogradilišta i luka koje se suočavaju sa pretnjama namernih protivzakonitih aktivnosti koje po svojoj prirodi mogu štetno uticati na brodove koji se koriste za pomorsku plovidbu, njihovim putnicima ili njihovim teretima, brodogradilištima u kojima se grade ili lukama u koje uplovljavaju ti brodovi.

Mere utvrđene ovim programom sprovode se na brodovima koji su upisani u upisnike pomorskih brodova u Republici Srbiji, na brodogradilišta na teritoriji Republike Srbije u kojima se grade pomorski brodovi, kao i na luke u koje mogu da uplove pomorski brodovi.

2. Izrazi koji se upotrebljavaju u Nacionalnom programu

Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom programu imaju sledeće značenje:

1) ISPS Pravilnik je Međunarodni pravilnik o sigurnosti brodova i lučkih postrojenja, sa izmenama i dopunama;

2) kompanija je vlasnik broda ili bilo koje drugo fizičko ili pravno lice, kao što je menadžer ili bareboat čarterer, koje je preuzelo odgovornost za upravljanje brodom od vlasnika broda i koje je preuzimanjem takve odgovornosti preuzelo ovlašćenja i odgovornosti u skladu sa ISM Pravilnikom;

3) ministarstvo je ministarstvo nadležno za poslove saobraćaja;

4) opravdana sumnja je sumnja da brod nije u skladu sa propisima, predstavlja dokaz ili pouzdanu informaciju da sigurnosni sistem, kao i sva povezana sigurnosna oprema na brodu, ne odgovaraju uslovima iz glave XI-2 SOLAS Konvencije ili dela A ISPS Pravilnika, imajući u vidu smernice date u delu B ISPS Pravilnika. Ovaj dokaz ili pouzdana informacija mogu da proisteknu na osnovu procene propisno ovlašćenog stručnog lica do koje je došlo prilikom provere međunarodnog svedočanstva o sigurnosti broda ili privremenog međunarodnog svedočanstva o sigurnosti broda, koji su izdati u skladu sa delom A ISPS Pravilnika ili iz drugog izvora. Čak i kada se na brodu nalazi valjano svedočanstvo, ovlašćeno službeno lice može i pored toga imati opravdanu sumnju da brod nije u skladu sa propisima, na osnovu svoje stručne ocene;

5) oficir odgovoran za sigurnost broda je lice na brodu, koje je odgovorno zapovedniku, imenovano od strane kompanije kao lice odgovorno za sigurnost broda, uključujući sprovođenje i održavanje plana sigurnosti broda i veze sa licem odgovornim za sigurnosnu zaštite kompanije, kao i oficirima zaduženim za sigurnost luke;

6) lice odgovorno za sigurnosnu zaštitu brodogradilišta, odnosno luke je lice određeno da bude odgovorno za razvoj, sprovođenje, reviziju i održavanje plana sigurnosti brodogradilišta, odnosno luke i za vezu sa oficirima odgovornim za sigurnost na brodu i licima odgovornim za sigurnosnu zaštitu kompanije;

7) lice odgovorno za sigurnosnu zaštitu kompanije je lice koje je kompanija odredila za izradu i dopunu plana sigurnosti broda i za vezu sa oficirima odgovornim za sigurnosnu zaštitu broda i licima odgovornim za sigurnosnu zaštitu brodogradilišta, odnosno luke;

8) plan sigurnosti broda je plan napravljen da se omogući primena mera na brodu, koje su namenjene za sigurnosnu zaštitu lica na brodu, tereta, uređaja za rukovanje teretom, brodskih zaliha ili broda od rizika incidenta u vezi sigurnosne zaštite;

9) priznata organizacija za sigurnosnu zaštitu je pravno lice koje ispunjava propisane uslove i koje je ovlašćeno od strane ministarstva za preglede brodova i izdavanje svedočanstava u vezi sigurnosne zaštite;

10) SOLAS Konvencija je Međunarodna konvencija o zaštiti ljudskog života na moru sa naknadnim izmenama i dopunama;

11) stepen sigurnosti je određivanje stepena rizika od strane ministarstva i ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove, u smislu pokušaja ili nastanka incidenta u vezi sa sigurnosnom zaštitom.

3. Mere koje se preduzimaju radi sigurnosne zaštite brodova i brodogradilišta

Radi sigurnosne zaštite brodova, brodogradilišta i luka u koje uplovljavaju ti brodovi preduzimaju se mere koje se odnose na kontrolu i poštovanje propisa u vezi sa unapređenjem sigurnosne zaštite u pomorskoj plovidbi koje obuhvataju:

1) kontrolu brodova koji nameravaju da uplovljavaju u brodogradilište, odnosno luku;

2) kontrolu brodova u brodogradilištu, odnosno luci;

3) detaljnu inspekciju kada za to postoji opravdani osnov;

4) obuku i stručno osposobljavanje lica odgovornih za sigurnost;

5) mere zaštite;

6) izveštavanje.

3.1. Kontrola brodova koji nameravaju da uplovljavaju u brodogradilišta, odnosno luke

Zapovednik broda koji namerava da uplovi u brodogradilište, odnosno luku dostavlja licu odgovornom za sigurnosnu zaštitu brodogradilišta, odnosno luke sledeće:

1) međunarodno svedočanstvo o sigurnosti broda;

2) stepen sigurnosti koji primenjuje brod;

3) stepen sigurnosti koji je brod primenjivao u poslednjih deset uplovljenja;

4) sve dodatne mere sigurnosne zaštite koje je brod preduzimao u prethodnim lukama;

5) ostale informacije koje se odnose na sigurnost broda, a koje se ne nalaze u planu sigurnosti broda. Te informacije mogu da se odnose na:

(1) informacije iz zapisnika o stalnom pregledu (CSR),

(2) pozicija broda u vreme izrade izveštaja,

(3) očekivano vreme uplovljavanja broda u brodogradilište, odnosno luku,

(4) spisak posade,

(5) opšti opis tereta koji se iskrcava sa broda,

(6) spisak putnika,

(7) informacije o tome ko je odgovoran za imenovanje članova posade,

(8) informacije u vezi sa licem koje je odgovorno za odlučivanje o angažovanju broda i dr.

Zapovednik broda dostavlja navedene informacije na zahtev ovlašćenog službenog lica brodogradilišta, odnosno luke u koju uplovljava. Ako zapovednik broda odbije da dostavi tražene informacije ovlašćena službena lica mogu odbiti uplovljavanja broda u brodogradilište, odnosno luku. U tom slučaju pismenim putem obaveštavaju ministarstvo, pri čemu navode da je uplovljavanje broda odbijeno, zajedno sa razlogom takvog odbijanja. Ministarstvo obaveštava priznatu organizaciju za sigurnosnu zaštitu koja je izdala svedočanstvo u vezi sa predmetnim brodom i Međunarodnu pomorsku organizaciju.

Ukoliko se na osnovu procene dostavljenih raspoloživih informacija ustanovi da je brod u skladu sa uslovima iz Poglavlja XI-2 SOLAS Konvencije i dela A ISPS Pravilnika, dozvoljava se brodu da uđe u brodogradilište, odnosno luku.

3.2. Mere koje se preduzimaju u slučaju kada postoji opravdana sumnja da pomorski brod nije u skladu sa propisima

Ukoliko se na osnovu procene raspoložive informacije ustanovi osnovana sumnja da brod nije u skladu sa uslovima iz Poglavlja XI-2 SOLAS Konvencije i dela A ISPS Pravilnika, preduzima se mera uspostavljanja komunikacija sa brodom, odnosno priznatom organizacijom za sigurnosnu zaštitu koja je izdala svedočanstvo o sigurnosti broda, da bi se otklonilo navedeno odstupanje.

Ukoliko se putem komunikacija ne otklone odstupanja ili ako se sumnja da brod ne ispunjava uslove propisane Poglavljem XI-2 SOLAS Konvencije i dela A ISPS Pravilnika, preduzimaju se sledeće mere:

1) dozvoljava se ulazak broda u brodogradilište, odnosno luku znajući da postoji osnovana sumnja;

2) zahteva da brod produži do lokacije koja je određena u unutrašnjim morskim vodama;

3) izvrši pregled broda u svojim unutrašnjim morskim vodama;

4) odbije ulazak broda u brodogradilište, odnosno luku.

Pre preduzimanja aktivnosti navedenih u tački 2. ovog odeljka ovlašćena službena lica brodogradilišta, odnosno luke u koju uplovljava dužna su da o svojim namerama obaveste zapovednika broda, koji nakon prijema obaveštenja može odustati od namere da uplovi u brodogradilište, odnosno luku.

U slučaju da bude dozvoljeno da brod uplovi u brodogradilište, odnosno luku neophodno je preduzeti jednu od sledećih mera:

1) pregled broda;

2) držanje broda na čekanju;

3) zadržavanje broda;

4) ograničenje operacija, koje se odnosi i na kretanje u okviru brodogradilišta, odnosno luke;

5) dodatne ili korektivne mere.

Ovlašćena službena lica zavisno od procene pretnje za sigurnost koju taj brod predstavlja u brodogradilištu, odnosno luci u koju uplovljava može da zahteva da brod produži plovidbu do mesta u unutrašnjim morskim vodama određenog za vršenje pregleda broda pre njegovog uplovljenja. Pregled broda se vrši u skladu sa procedurama za detaljni pregled broda. Ako se prilikom njegovog pregleda utvrdi da brod predstavlja opasnost za bezbednost i sigurnost lica, broda ili imovine i ako ne postoje druga primerena sredstva može se kao krajnja mera odbiti uplovljenje broda u brodogradilište, odnosno luku.

4. Kontrola brodova u brodogradilištu, odnosno luci

Kontrolu broda u brodogradilištu, odnosno luci, vrše ovlašćena službena lica i ona se ograničava na proveru da li brod poseduje važeće međunarodno svedočanstvo o sigurnosti broda ili važeće privremeno međunarodno svedočanstvo o sigurnosti broda. Navedena svedočanstva se prihvataju ukoliko su važeća, osim ako postoji osnovana sumnja da brod ne ispunjava uslove iz Poglavlja XI-2 SOLAS Konvencije i dela A ISPS Pravilnika.

U slučajevima kada nema osnovane sumnje pre nego što brod uplovi u brodogradilište, odnosno luku brod i dalje može biti podvrgnut kontroli.

Kada se vrši obilazak broda ovlašćena službena lica u cilju posmatranja i sticanja opšteg utiska o sveukupnom sigurnosnom režimu broda uzimaju u obzir sledeće aspekte:

1) prilikom pristupa i ukrcavanja na brod i kretanja po brodu, vode računa o posebnim aspektima sigurnosti, imajući u vidu stepene sigurnosti koje primenjuju brod i brodogradilište, odnosno luka. Neophodno je uzeti u obzir samo one aspekte koji se jave tokom uobičajenog rada na brodu;

2) proveravaju da li se međunarodno svedočanstvo o sigurnosti broda ili privremeno međunarodno svedočanstvo sigurnosti broda nalaze na brodu, da li su važeća i da li su ih izdali nadležni organi, priznata organizacija za sigurnosnu zaštitu koju je ovlastilo ministarstvo ili druga država ugovornica na zahtev ministarstva;

3) proveravaju da li je stepen sigurnosti koji se primenjuje na brodu najmanje onaj koji je propisan za brodogradilište, odnosno luke;

4) identifikuju oficira odgovornog za sigurnosnu zaštitu broda;

5) prilikom provere ostale dokumentacije, traže dokaz da se sprovode vežbe sigurnosne zaštite u odgovarajućim vremenskim razmacima i informacije o svim vežbama koje se odnose na brod;

6) proveravaju evidenciju o poslednjih deset poseta lučkim postrojenjima, zajedno sa evidencijom o svim aktivnostima između dva broda, koje su se sprovodile tokom tog perioda, što za svaki pojedinačan slučaj treba da obuhvati:

(1) stepen sigurnosti koji brod primenjuje u svom radu,

(2) sve posebne ili dodatne mere sigurnosne zaštite koje su preduzete,

(3) odgovarajuće mere sigurnosne zaštite predviđene na brodu, kao i deklaracija o sigurnosti broda, ako je izdata;

7) proverava da li su ključni članovi brodske posade koji su zaduženi za sigurnosnu zaštitu sposobni da efikasno komuniciraju među sobom po pitanju sigurnosnih aspekata.

4.1. Posebni sigurnosni aspekti

Razmatranje posebnih sigurnosnih aspekta prilikom vršenja kontrole broda za vreme boravka u brodogradilištu, odnosno luci imaju za cilj da pomognu ovlašćenom službenom licu da zaključi da li postoji osnovana sumnja da brod nije u skladu sa uslovima iz Poglavlja XI-2 SOLAS Konvencije i dela A ISPS Pravilnika. Ovlašćeno službeno lice procenjuje da li postoji osnovana sumnja uzimajući u obzir stepen sigurnosti koji primenjuje brod, brodogradilište, odnosno luka u svom radu.

Kod brodova čiji je stepen sigurnosti 1 razmatra se da li postoji neki vid kontrole koji primenjuje brod na pristupnim mestima i da li se proverava identitet lica koja nameravaju da se ukrcavaju na brod.

Kod putničkih brodova čiji je stepen sigurnosti 1 razmatra se da li je određen prostor na brodu radi pretresa putnika, da li su kontrolisana lica, njihove lične stvari odvojene od lica i stvari koja nisu kontrolisana, da li su putnici koji se ukrcavaju odvojeni od putnika koji se iskrcavaju, kao i da li je obezbeđen pristup nenadzornim mestima koja se nalaze pored prostorija kojima putnici imaju pristup.

Kod brodova čiji je stepen sigurnosti 2 razmatra se da li je ograničen broj pristupnih mesta na brodu, da li su preduzeti koraci da se onemogući pristup brodu sa vode, da li je određeno mesto na brodu koje bi se koristilo zajedno sa ovlašćenim službenim licima brodogradilišta, odnosno luke, da li je za lica koja vrše kontrolu obezbeđena pratnja na brodu, da li se na brodu vrši potpun i detaljan pretres, kao i da li se obavljaju dodatni bezbednosni informativni sastanci.

Kod brodova čiji je stepen sigurnosti 1 u pogledu pristupa ograničenog područja razmatra se da li su ograničena područja obeležena, da li je moguće zaključati ili obezbediti most i mašinski prostor, da li su most i mašinski prostor zaključani ili se pristup ovim prostorijama kontroliše na drugi način (npr. tako što se u njima nalaze članovi posade ili se koristi video nadzor za ova mesta) i da li se vrata na ograničenim područjima zaključavaju (npr. kormilarski uređaj, postrojenje za klimatizaciju itd.).

Kod putničkih brodova čiji je stepen sigurnosti 2 u pogledu pristupa ograničenog područja razmatra se da li su ograničena područja ustanovljena pored pristupnih mesta, da bi se izbeglo da se veliki broj ljudi skuplja u tom prostoru.

Kod brodova čiji je stepen sigurnosti 1 u pogledu praćenja sigurnosti broda razmatra se da li se na palubi broda tokom vršenja obilaska broda nalazi posada ili se koristi oprema za nadzor na brodu, kao i da li se sa broda može pratiti prilazak brodu prema kopnu i prema vodi.

Kod brodova čiji je stepen sigurnosti 2 u pogledu praćenja sigurnosti broda razmatra se da li se koristi oprema za nadzor i da li se ona redovno prati u određenim intervalima, kao i da li se određuje dodatna posada koja će čuvati i patrolirati ograničenim područjem na brodu.

Kod brodova čiji je stepen sigurnosti 1 u pogledu snabdevanja broda hranom, vodom i drugim namirnicama razmatra se da li se iste proveravaju pre nego što se ukrcaju na brod koje su prethodno korišćene ili oštećene, da li je snabdevanje broda hranom, vodom i drugim namirnicama odgovaraju narudžbini pre nego što se ukrcaju na brod, kao i da li se iste bezbedno skladište nakon ukrcavanja.

Provera tereta na brodu vrši se vizuelnim fizičkim pregledom i koristeći opremu za skeniranje/detekciju, mehaničke uređaje i pse. Prilikom provere teretnih brodova koji uključuju i brodove za prevoz automobila, ro-ro brodove, putničke brodove čiji je stepen sigurnosti 1 razmatra se da li se teret, transportne jedinice i teretni prostor proveravaju pre i tokom operacija rukovanja teretom, da li se vrši provera tereta u odnosu na dokumentaciju, da li se vrši pretres vozila pre ukrcavanja, da li se proveravaju plombe i druge metode za sprečavanje neovlašćenog postupanja sa robom.

Kod brodova za prevoz automobila, ro-ro brodova, putničkih brodova čiji je stepen sigurnosti 2 razmatra se da li se teret, transportne jedinice i teretni prostor proveravaju pre i tokom operacija rukovanja teretom, da li se vrši provera tereta u odnosu na dokumentaciju, da li se vrši pretres vozila pre ukrcavanja, da li se proveravaju plombe i druge metode za sprečavanje neovlašćenog postupanja sa robom, da li se vrši detaljan pregled tereta, teretnih transportnih jedinica i teretnog prostora, da li se vrši detaljna kontrola radi provere da li se ukrcava isključivo predviđeni teret, da li se vrši detaljniji pretres vozila pre ukrcavanja i da li se učestalo i detaljno vrši kontrola plombi i drugih metoda za sprečavanje neovlašćenog postupanja sa robom.

Prtljag bez pratnje se skenira odnosno kontroliše bilo u objektu broda ili luke. Na brodu čiji je stepen sigurnosti 1, razmatra se da li je prtljag bez pratnje skeniran, odnosno kontrolisan, a na brodu čiji je stepen sigurnosti 2 da li se sav prtljag bez pratnje skenira, odnosno kontroliše.

4.2. Mere koje se preduzimaju u slučaju kada postoji opravdana sumnja da brod nije u skladu sa propisima

Kada postoji osnovana sumnja, da brod čija se kontrola vrši u brodogradilištu, odnosno luci nije u skladu sa propisima može se izvršiti detaljan pregled.

Prilikom odlučivanja o srazmernim merama kontrole nakon pregleda, treba razmotriti u kojoj meri je brod u stanju da:

1) održava komunikaciju sa brodogradilištem, odnosno lukom;

2) spreči neovlašćeni pristup brodu i njegovom ograničenom području;

3) spreči neovlašćeno unošenje oružja, zapaljivih uređaja ili eksploziva na brod.

Razmatraju se informacije sa zapovednikom broda odnosno oficirom odgovornim za sigurnosnu zaštitu broda i preduzimaju mere za otklanjanje nepravilnosti koje se odnose na ispunjavanje propisanih uslova.

Ako zapovednik broda ili oficir odgovoran za sigurnosnu zaštitu broda nisu u stanju da otklone utvrđene nepravilnosti na zadovoljavajući način, preduzimaju se sledeće mere:

1) odlaže se napuštanje brodogradilišta, odnosno luke za taj brod, dok se ne otklone uočene nepravilnosti;

2) ograničava se rad broda dok se ne otkloni uočene nepravilnosti;

3) zadržava se brod dok se ne otklone nepravilnosti koje nisu u skladu sa propisima, kada brod predstavlja posebno ozbiljnu pretnju po bezbednost ili sigurnost lica, broda ili druge imovine.

5. Detaljni pregled u slučaju postojanja osnovane sumnje

Udaljavanje iz brodogradilišta, odnosno luke može se naložiti isključivo kada postoji osnovana sumnja da brod predstavlja neposrednu pretnju po bezbednost ili sigurnost lica, broda ili druge imovine i kada nema odgovarajućih sredstava da se ta pretnja otkloni.

Kada postoji osnovana sumnja da se brod ne pridržava odredaba Poglavlja XI-2 SOLAS Konvencije i dela A ISPS Pravilnika ili da zapovednik broda ili posada broda nisu upoznati sa ključnim merama i procedurama sigurnosne zaštite na brodu, može se sprovesti detaljni pregled. Prilikom vršenja detaljnog pregleda neophodno je o tome obavesti zapovednika broda.

Detaljni pregled može da obuhvati sledeće provere:

1) ovlašćenja o osposobljenosti i posebnoj osposobljenosti posade broda;

2) da li je određen oficir odgovoran za sigurnosnu zaštitu broda i da li to lice razume svoje odgovornosti koje proističu iz plana sigurnosti broda;

3) da li je plan sigurnosti broda na radnom jeziku broda;

4) da li posada nadgleda brod;

5) da li članovi posade broda na zadovoljavajući način obavljaju sva zaduženja u vezi sa sigurnosnom zaštitom na brodu i da li su upoznati sa procedurama za komunikaciju u vezi sa sigurnosnom zaštitom;

6) da li se kontroliše pristup brodu;

7) da li posada broda vrši nadzor na koji se način postupa sa teretom i brodskim namernicama;

8) da li posada na brodu zna ko je oficir odgovoran za sigurnosnu zaštitu broda;

9) da li posada na brodu zna ko je lice odgovorno za sigurnosnu zaštitu kompanije;

10) da li se vodi evidencija o obukama, praktičnim i drugim vežbama;

11) da li se vodi evidencija o izmenama u stepenima sigurnosti broda;

12) ako se prisustvuje praktičnim vežbama sigurnosne zaštite, da li je posada broda upoznata sa svojim dužnostima i pravilnim korišćenjem sigurnosne opreme;

13) da li su ključni članovi posade u stanju da komuniciraju međusobno, sa brodogradilištem, lukom i licem odgovornim za sigurnosnu zaštitu kompanije;

14) da li brod može da prima obaveštenja o izmenama stepena sigurnosti;

15) da li postoji mogućnost da brod može da pokrene i prenese sigurnosno upozorenje između broda i obale;

16) da li je oficir odgovoran za sigurnosnu zaštitu broda prošao odgovarajuću obuku i da li poseduje adekvatno poznavanje plana sigurnosti broda i procedura, plan konstrukcije broda, kao i rad sa sigurnosnom opremom i sistemima broda;

17) da li članovi posade na brodu koji imaju posebna zaduženja u pogledu sigurnosne zaštite, poseduju dovoljno znanja i sposobnosti da obavljaju dodeljena zaduženja;

18) da li članovi posade razumeju svoje nadležnosti u pogledu sigurnosne zaštite broda koje su opisane u planu sigurnosti broda;

19) na osnovu neposrednog posmatranja, da li je sigurnosna oprema na palubi broda, kao što su mobilni detektori, sistem za nadzor, oprema za skeniranje, osvetljenje i alarmi u funkciji.

5.1. Pregled plana sigurnosti broda

Kada je jedini način da se proveri ili ispravi nepoštovanje propisa da se izvrši pregled odgovarajućih uslova iz plana sigurnosti broda, izuzetno se odobrava ograničeni pristup određenim delovima plana koji se odnose na nepoštovanje propisa. Zahtev za pristup određenim delovima plana treba da obuhvati detalje o nepoštovanju propisa koje treba proveriti ili otkloniti.

Odeljak plana sigurnosti broda, može pregledati isključivo ovlašćeno službeno lice uz saglasnost ministarstva i ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove čiju zastavu brod vije ili zapovednika broda. To su sledeće odredbe plana sigurnosti broda:

1) sprečavanje unošenja neodobrenih predmeta;

2) sprečavanje neovlašćenog pristupa brodu;

3) evakuacija broda;

4) revizija sigurnosnih aktivnosti;

5) obuka, praktične i druge vežbe;

6) interakcija sa sigurnosnim postupcima lučkih postrojenja;

7) pregled plana sigurnosti broda;

8) izveštavanje o sigurnosnim incidentima;

9) identifikacija oficira odgovornog za sigurnosnu zaštitu broda;

10) identifikacija lica odgovornog za sigurnosnu zaštitu kompanije;

11) učestalost testiranja ili baždarenja sigurnosne opreme;

12) bezbednost plana sigurnosti broda;

13) sigurnosne aktivnosti koje nisu navedene u ISPS Pravilniku.

Odredbe plana sigurnosne zaštite broda smatraju se poverljivim informacijama i ne mogu biti predmet pregleda koji vrši ovlašćeno službeno lice, osim ako ministarstvo i ministarstvo nadležno za unutrašnje poslove daju saglasnost, koje se odnose na:

1) ograničena područja;

2) odgovor na pretnje po sigurnost ili kršenje sigurnosti, gde spada i učestalost podataka o ispitivanju;

3) odgovor na bilo koje uputstvo u pogledu sigurnosne zaštite na određenom stepenu sigurnosti broda;

4) zaduženja lica kojima su dodeljeni zadaci u pogledu sigurnosne zaštite;

5) procedure za održavanje sigurnosne opreme;

6) sistem za upozorenje na brodu.

Kada postoji osnovana sumnja moguće je odrediti dodatne mere kontrole. Ove mere kontrole mogu da obuhvate manje administrativne ili korektivne mere.

6. Stručno usavršavanje i obuka ovlašćenih službenih lica

Službena lica odgovorna za sigurnost na brodu, kompaniji, brodogradilištu, odnosno luci određuju kompanije, brodogradilište, odnosno luka u skladu sa odredbama ISPS Pravilnika.

Ovlašćena službena lica treba da poseduju odgovarajuće poznavanje odredaba Glave XI-2 SOLAS Konvencije i ISPS Pravilnika, tehničkih poslova na palubi broda i treba da poseduju odgovarajuće stručno znanje i da budu obučeni u meri u kojoj je to neophodno za obavljanje funkcije za koju su ovlašćeni.

Ovlašćena službena lica treba da znaju da komuniciraju sa zapovednikom broda, oficirom odgovornim za sigurnosnu zaštitu broda i drugim brodskim oficirima na engleskom jeziku.

Ovlašćena službena lica treba da poseduju odgovarajuća važeća ovlašćenja koja se odnose na sigurnosnu zaštitu, da prođu odgovarajuću obuku kako bi se obezbedila njihova stručnost za oblast sigurnosnih procedura prilikom ukrcavanja i iskrcavanja sa palube broda, posebno na moru, što podrazumeva i procedure za evakuaciju u vanrednim situacijama i procedure za ulazak u zatvorene prostorije.

Ovlašćena službena lica treba da poštuju mere sigurnosti i procedure koje važe na brodu, osim ako su te mere u suprotnosti sa konkretnim merama ili postupcima kontrole, da se uzdrže od aktivnosti koje utiču na sigurnost broda, da sa sobom nose i da prilikom ukrcavanja na brod pokažu identifikacioni dokument sa fotografijom, u kome se navodi da su oni ovlašćena lica. Neophodno je da postoje uspostavljene procedure kojima se omogućava provera identiteta lica koja su imenovana kao ovlašćena službena lica.

Ovlašćena službena lica treba da povremeno prođu obuku za obnavljanje stečenog znanja. Obuke se održavaju da se obezbedi ažuriranje njihovog znanja u odnosu na propise kojima se uređuje sigurnosna zaštita broda, brodogradilišta, odnosno luke u cilju unapređenja pomorske sigurnosti.

7. Mere zaštite

Prilikom sprovođenja kontrole i usklađenosti, obezbeđuje se da sve aktivnosti koje se preduzimaju prilikom vršenja kontrole u cilju otklanjanja neusklađenosti budu odgovarajuće u konkretnom slučaju.

Vršenja kontrole i usklađenost vrši se uz što kraće zadržavanje broda kako bi se izbeglo njegovo neopravdano zadržavanje ili odlaganje plovidbe. U slučaju da se brod neopravdano zadrži ili se odloži njegov rad, kompaniji se nadoknađuje šteta usled nanetog gubitka ili pretrpljene štete.

U vanrednim situacijama ili zbog humanitarnih i sigurnosnih razloga ne sme se odlagati neophodan pristup ili iskrcavanje sa broda.

Ako su prilikom vršenja kontrole i usklađenosti broda u pogledu sigurnosne zaštite broda preuzete na osnovu podataka ili informacija dobijenih iz drugih izvora na osnovu kojih se ne utvrdi da je došlo do nepoštovanja propisa, potrebno je preispitati korišćenje takvih izvora, motive koje ti izvori mogu imati za davanje pogrešnih informacija i utvrditi da li informacije dobijene iz ovih izvora treba da se i dalje smatraju pouzdanim.

U slučajevima jasne zloupotrebe, neophodno je razmotriti dalje postupke da se slični slučajevi ograniče, uz eventualnu koordinaciju sa brodom ili ministarstvom, ako je to potrebno.

Prilikom vršenja kontrole i usklađenosti broda uzimaju se u obzir i aktivnosti koje predloži brod, odnosno oficir odgovoran za sigurnosnu zaštitu broda, lice odgovorno za sigurnosnu zaštitu kompanije ili ministarstvo u cilju otklanjanja neusklađenosti sa propisima kojima se uređuje sigurnosna zaštita broda, brodogradilišta, odnosno luka u koje brod uplovljava.

8. Izveštavanje

Nakon završetka pregleda broda ovlašćena lica koja su vršila pregled broda dostavljaju zapovedniku broda ili oficiru odgovornom za sigurnosnu zaštitu broda izveštaj o pregledu, detalje o svakoj preduzetoj radnji i spisak svih odstupanja koje treba da otkloni zapovednik broda, oficir odgovoran za sigurnosnu zaštitu broda i lice odgovorno za sigurnosnu zaštitu kompanije. Izveštaj o merama za kontrolu i poštovanje propisa, u skladu sa Privremenim smernicama o merama za kontrolu i poštovanje propisa u cilju unapređenja pomorske sigurnosne zaštite (Rezolucija IMO Komiteta za pomorsku bezbednost MSC.159(78)) sačinjava se u skladu sa Dodatkom ovog programa.

Ako se prilikom sprovođenja kontrole ili postupaka za uklanjanje neusklađenosti odloži rad, ograniči rad, zadrži ili udalji brod iz brodogradilišta, odnosno luke nakon što je utvrđeno da postoji osnovana sumnja da nije u skladu sa propisima, ovlašćena službena lica pismenim putem obaveštavaju ministarstvo, navodeći mere za uklanjanje neusklađenosti. Ministarstvo kopiju takvog izveštaja dostavlja priznatoj organizaciji za sigurnosnu zaštitu koja je izdala međunarodno svedočanstvo o sigurnosti broda, brodogradilišta, odnosno luke i Međunarodnoj pomorskoj organizaciji.

Ako se brodu uskrati uplovljenje ili isplovljenje u brodogradilište, odnosno luku obaveštavaju se i odgovarajući organi u narednoj luci u koju brod treba da uplovi, ukoliko je taj podatak poznat. Ovo obaveštenje se šalje uz odgovarajuće mere zaštite sigurnosti i poverljivosti.

 

Dodatak Programa

 

Obrazac

IZVEŠTAJ O MERAMA ZA KONTROLU I POŠTOVANJE PROPISA, U SKLADU SA PRIVREMENIM SMERNICAMA O MERAMA ZA KONTROLU I POŠTOVANJE PROPISA U CILJU UNAPREĐENJA POMORSKE SIGURNOSNE ZAŠTITE (REZOLUCIJA IMO KOMITETA ZA POMORSKU BEZBEDNOST MSC.159(78))

(Organ koji izdaje izveštaj)

Dostavljeno: Zapovedniku broda

(Adresa)

Službeno lice:

Adresa i kontakt

U slučaju mera kontrole, osim ako se preduzimaju manje administrativne mere, dodatni primerci ovog izveštaja se šalju:

 

Administracija čiju zastavu vije brod

 

Priznata organizacija

 

Međunarodna pomorska organizacija

 

Država luke sledećeg uplovljavanja broda (u slučaju odbijanja prijema ili naloga za udaljenje broda)

 

1. Naziv organa koji izdaje izveštaj:

2. Datum pregleda:

3. Mesto pregleda:

 

4. Ime broda:

5. Zastava broda:

6. Vrsta pregleda:

7. Pozivni znak:

8. IMO broj:

9. Bruto tonaža:

10. Godina gradnje:

11. Priznata organizacija za sigurnosnu zaštitu:

12. Upisani vlasnik (iz zapisnika o stalnom pregledu (u daljem tekstu: CSR)):

13. Upisani bareboat čarter, ako je primenjivo (iz CSR):

14. Kompanija (iz CSR):

15. Organ koji izdaje svedočanstvo o sigurnosti broda:

16. Datum izdavanja/važenje:

17. Stepen sigurnosne zaštite:

18. Razlozi za odstupanje od propisa:

19. Mere koje su preduzete:

 

20. Posebne preduzete mere kontrole (označiti sa: "x" aktivnosti koje su preduzete, "-" aktivnosti koje nisu preduzete)

Mere nisu preduzete

Manje administrativne mere

Detaljan pregled

Odloženo isplovljenje broda

Ograničenje rada broda

Rad sa teretom izmenjen ili prekinut

Brod upućen na drugu lokaciju ili luku

Brod zadržan

Brodu nije dozvoljeno uplovljenje u brodogradilište/luku

Brod udaljen iz brodogradilišta/luke

 

 

21. Brod ili kompanija su preuzeli dodatne mere:

Organ izdavanja:

Ovlašćeno službeno lice

Naziv:

 

Telefon/faks:

Potpis: