ODLUKA
O LOKALNOM OMBUDSMANU

("Sl. list grada Kragujevca", br. 27/2019)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom se uređuju nadležnost i ovlašćenja, način postupanja i postupak odlučivanja, izbor i prestanak dužnosti, kao i druga pitanja od značaja za rad lokalnog ombudsmana.

Svi pojmovi u ovoj odluci upotrebljeni u gramatičkom muškom rodu podrazumevaju muški i ženski prirodni rod.

Član 2

Lokalni ombudsman nezavisno i samostalno kontroliše poštovanje prava građana, utvrđuje povrede učinjene aktima, radnjama ili nečinjenjem organa uprave ili javnih službi, ako se radi o povredi propisa i opštih akata jedinice lokalne samouprave.

Organi uprave i javne službe u smislu odredaba ove odluke podrazumevaju Gradsku upravu, Gradsko veće kada postupa kao drugostepeni organ u upravnom postupku, službe, javna preduzeća, ustanove i organizacije, kao i druge organizacione oblike čiji je osnivač Grad (u daljem tekstu: organ, odnosno služba).

Građaninom, u smislu ove odluke, podrazumevaju se fizička lica, domaći i strani državljani, kao i domaća i strana pravna lica o čijim pravima i obavezama odlučuje organ, odnosno služba.

Pored nadležnosti iz stava 1. ovog člana lokalni ombudsman prati stanje u organu, odnosno službi u cilju unapređenja dobrog upravljanja u Gradu i inicira izmene gradskih propisa u skladu sa statutom i ovom odlukom.

Lokalni ombudsman ne može uzeti u razmatranje zahtev za pokretanje postupka koji se odnosi na rad Skupštine Grada, Gradonačelnika i Gradskog veća, osim ako ono postupa kao drugostepeni organ u upravnom postupku.

Član 3

Lokalni ombudsman ne može biti pozvan na odgovornost ili biti kažnjen za izneto mišljenje ili radnje preduzete u obavljanju svojih nadležnosti utvrđenih ovom odlukom.

Član 4

Sedište lokalnog ombudsmana je u Kragujevcu.

II IZBOR I PRESTANAK DUŽNOSTI

Član 5

Lokalnog ombudsmana bira i razrešava Skupština grada Kragujevca većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Kandidata za lokalnog ombudsmana predlaže jedna trećina odbornika Skupštine grada Kragujevca.

Lokalni obudsman bira se na period od pet godina i može biti biran najviše dva puta uzastopno.

Član 6

Lokalni ombudsman ima jednog zamenika.

Zamenik lokalnog ombudsmana bira se i razrešava na isti način i pod istim uslovima kao i lokalni ombudsman.

Zamenik lokalnog ombudsmana bira se na period od pet godina i može biti biran najviše dva puta uzastopno.

Član 7

Za lokalnog ombudsmana može biti izabran državljanin Republike Srbije, koji je diplomirani pravnik, ima najmanje pet godina radnog iskustva u struci, uživa moralni i profesionalni integritet, nije krivično osuđivan niti se protiv njega vodi krivični postupak.

Član 8

Funkcija lokalnog ombudsmana je nespojiva sa vršenjem bilo koje druge javne funkcije ili profesionalne delatnosti, sa članstvom u političkim partijama i bavljenjem drugom delatnošću i poslom koji bi mogao uticati na njegovu samostalnost i nezavisnost.

Član 9

Lokalni ombudsman i zamenik lokalnog ombudsmana pre stupanja na dužnost pred Skupštinom Grada Kragujevca polažu zakletvu koja glasi:

"Zaklinjem se da ću svoju dužnost obavljati odgovorno, nepristrasno i nezavisno, u skladu sa Ustavom, zakonom i drugim propisima i da ću savesno raditi na zaštiti i unapređenju ljudskih prava i sloboda."

Smatra se da je lokalni ombudsman, odnosno zamenik lokalnog ombudsmana stupio na dužnost momentom polaganja zakletve.

Ako lokalni ombudsman, odnosno zamenik lokalnog ombudsmana bez opravdanog razloga ne stupi na dužnost u roku od 30 dana od polaganja zakletve, smatra se da nije izabran, što Skupština konstatuje. U tom slučaju odmah se pokreće postupak za izbor novog lokalnog ombudsmana, odnosno njegovog zamenika.

Član 10

Mandat lokalnog ombudsmana, odnosno zamenika lokalnog ombudsmana prestaje:

- na lični zahtev,

- razrešenjem,

- gubitkom državljanstva,

- u slučaju smrti,

- istekom mandata,

- trajnim gubitkom radne sposobnosti

- ispunjenjem uslova za penziju.

Član 11

Lokalni ombudsman, odnosno zamenik lokalnog ombudsmana razrešava se dužnosti pre isteka mandata:

- ako bude osuđen za krivično delo, koje ga čini nepodobnim za obavljanje ove funkcije,

- ako ne obavlja funkciju na stručan, nepristrastan, nezavisan i savestan način,

- ako obavlja funkciju, poslove i delatnosti iz člana 8. ove odluke, a koje su nespojive sa funkcijom lokalnog ombudsmana.

Član 12

Postupak za razrešenje lokalnog ombudsmana i zamenika lokalnog ombudsmana pokreće se na obrazložen zahtev jedne trećine odbornika.

Zahtev iz stava 1. ovog člana obavezno sadrži razloge za razrešenje.

Skupština grada razrešava lokalnog ombudsmana ili zamenika lokalnog ombudsmana većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Lokalni ombudsman i zamenik lokalnog ombudsmana imaju pravo da se na sednici Skupštine na kojoj se odlučuje o razrešenju obrate odbornicima.

Član 13

U slučaju prestanka dužnosti lokalnog ombudsmana, do izbora novog lokalnog ombudsmana, dužnost lokalnog ombudsmana obavljaće zamenik lokalnog ombudsmana.

III NADLEŽNOST I OVLAŠĆENJA LOKALNOG OMBUDSMANA

Član 14

Lokalni ombudsman obavlja sledeće poslove:

- prima i ispituje pritužbe koje se odnose na povredu prava građana od strane organa, odnosno službe;

- postupa po sopstvenoj inicijativi u svakom slučaju gde postoji sumnja o postojanju kršenja prava građana od strane organa, odnosno službe;

- vrši periodične preglede i kontrolu rada organa, odnosno službe;

- prikuplja informacije iz različitih izvora o primeni zakona i drugih propisa iz oblasti ljudskih prava od strane organa, odnosno službe;

- prati primenu međunarodnih standarda o ljudskim pravima na teritoriji Grada;

- sastavlja godišnji izveštaj o ostvarivanju, poštovanju i unapređenju ljudskih prava;

- posreduje u mirnom rešavanju sporova vezanih za kršenja ljudskih prava na teritoriji Grada;

- ostvaruje neposrednu saradnju sa republičkim zaštitnikom građana, kao i drugim republičkim organima i pospešuje saradnju između područnih organa državne uprave i nosilaca javnih ovlašćenja iz delokruga Republike Srbije i građana, na teritoriji Grada;

- inicira pokretanje krivičnih, disciplinskih i drugih postupaka kod nadležnih organa u slučaju kršenja prava od strane organa, odnosno službe;

- organizuje i učestvuje u organizaciji i pripremi savetovanja o ostvarivanju i poštovanju ljudskih prava i zabrani diskriminacije;

- organizuje i učestvuje u organizaciji i pripremama kampanja za informisanje javnosti o pitanjima značajnim za ostvarivanje i poštovanje ljudskih prava i zabrani diskriminacije;

- inicira i podstiče obrazovanje o ljudskim pravima u svim oblastima života;

- sarađuje i razmenjuje iskustva sa drugim institucijama ombudsmana i drugim organima i organizacijama koji se bave zaštitom i unapređenjem ljudskih prava u zemlji i inostranstvu;

- sarađuje sa medijima u cilju unapređenja ljudskih i manjinskih prava na teritoriji JLS, obaveštavanja građana o svome radu i drugim pitanjima od značaja za vršenje funkcije lokalnog ombudsmana;

- obavlja druge poslove u skladu sa zakonom i propisima organa Grada.

Član 15

Radi unapređenja i usklađivanja zakonodavstva sa međunarodnim standardima u oblasti ljudskih prava, lokalni ombudsman je ovlašćen da inicira postupke pred Ustavnim sudom i da predloži Skupštini i drugim nadležnim organima donošenje novih i promenu postojećih propisa i drugih akata iz njihove nadležnosti.

O predlozima propisa i akata Skupštine grada koji imaju uticaja na ostvarenje i zaštitu ljudskih prava i odnose organa Grada i građana, Skupština je dužna da pribavi mišljenje lokalnog ombudsmana koje će razmotriti u postupku usvajanja propisa, odnosno akata.

Lokalni ombudsman ima pravo da prisustvuje svim sednicama Skupštine i skupštinskih odbora kao i pravo da učestvuje u skupštinskoj raspravi kada se raspravlja o pitanjima iz njegove nadležnosti.

Član 16

Svi organi, odnosno službe dužni su da prime lokalnog ombudsmana na njegov zahtev odmah, a najkasnije u roku od 7 dana od dana upućivanja zahteva.

IV POSTUPAK I NAČIN RADA LOKALNOG OMBUDSMANA

Član 17

Lokalni ombudsman postupa po sopstvenoj inicijativi ili po pritužbi lica koje smatra da mu je aktom, radnjom ili nečinjenjem organa, odnosno službe povređeno neko pravo.

Pritužba se može podneti kada su iscrpljena redovna pravna sredstva ili kada protiv akta na koji se pritužba odnosi ne postoje redovna pravna sredstva, ili bi za podnosioca mogla nastupiti velika i nepopravljiva šteta ako bi se sačekalo okončanje postupka po pravnom sredstvu.

Član 18

Bilo koje lice koje smatra da mu je aktom ili radnjom organa, odnosno službe povređeno neko pravo može uputiti pritužbu lokalnom ombudsmanu.

Pritužbu u ime lica iz stava 1. ovog člana može podneti njegov naslednik, zakonski zastupnik ili punomoćnik, kao i udruženje građana ili nevladina organizacija, uz ovlašćenje tog lica.

Član 19

Pritužba se podnosi u pisanom obliku, uključujući sve oblike elektronske komunikacije ili usmeno na zapisnik kod lokalnog ombudsmana i ne podleže plaćanju takse.

U pritužbi se navode:

- lični podaci podnosioca (ime, prezime, adresa),

- organ, odnosno služba na čiji se rad odnosi,

- okolnosti konkretnog slučaja,

- činjenice i dokazi koji potkrepljuju navode iz zahteva,

- podaci o tome koja pravna sredstva je podnosilac već koristio.

Stručna služba lokalnog ombudsmana pruža podnosiocima pomoć u sastavljanju i podnošenju pritužbi.

Član 20

Pritužba se može podneti najkasnije u roku od jedne godine od izvršene povrede prava građana odnosno od poslednjeg postupanja ili nepostupanja organa odnosno službe u vezi sa učinjenom povredom prava građana.

Član 21

Pritužba se podnosi na srpskom jeziku.

Član 22

Postupak pred lokalnim ombudsmanom je besplatan za podnosioca pritužbe.

Član 23

Postupak pred lokalnim ombudsmanom nije javan.

Lokalni ombudsman je dužan da i nakon prestanka mandata čuva tajnost podataka do kojih je došao u svom radu.

Član 24

Lokalni ombudsman je dužan da postupi po pritužbi u roku od 30 dana od dana podnošenja pritužbe.

Član 25

Lokalni ombudsman može odbaciti pritužbu ako utvrdi:

- da ne sadrži podatke na osnovu kojih se podnosilac pritužbe može sa sigurnošću odrediti (anonimni zahtev);

- da ne sadrži druge propisane podatke, a podnosilac ne dopuni pritužbu ni u primereno datom naknadnom roku;

- da se odnosi na rad republičkih organa odnosno službi ili druge jedinice lokalne samouprave;

- da se odnosi na rad Skupštine grada ili predsednika Skupštine ili Gradskog veća kada ne rešava u upravnom postupku u drugom stepenu o pravima i obavezama građana;

- da je podneta posle proteka roka iz člana 20;

- da se radi o ponovljenoj pritužbi koja ne sadrži nove navode i činjenice koje je potkrepljuju;

- da podnosilac pritužbe nije iskoristio redovna pravna sredstva protiv akta na koji se pritužba odnosi, osim ako bi za podnosioca pritužbe mogla nastupiti velika šteta ako bi se sačekalo na okončanje postupka po pravnom sredstvu;

- u drugim slučajevima kada se pritužba ne odnosi na rad organa, odnosno službi.

U situaciji iz alineje 1. stava 1. ovog člana, lokalni ombudsman može pokrenuti postupak po sopstvenoj inicijativi, ako pritužba ukazuje da postoje ozbiljni razlozi za pokretanje postupka.

Ako se radi o razlogu iz alineje 3. stava 1. ovog člana, lokalni ombudsman dostaviće takvu pritužbu bez odlaganja republičkom zaštitniku građana.

Lokalni ombudsman može da odluči da pokrene postupak i u slučaju iz alineje 5. stava 1. ovog člana, ako oceni da okolnosti slučaja na koji se pritužba odnosi, težina posledice ili druge okolnosti opravdavaju pokretanje postupka.

Ako odbaci pritužbu, osim kad je zahtev anoniman, lokalni ombudsman će u pismenoj formi obrazložiti razloge za njegovo odbacivanje i podnosiocu pritužbe dati savet o drugim mogućnostima za ostvarivanje zaštite.

Protiv odluke lokalnog ombudsmana o odbacivanju pritužbe ne mogu se koristiti pravna sredstva.

Član 26

Ako ne odbaci pritužbu lokalni ombudsman pokreće postupak i o tome obaveštava podnosioca pritužbe i organ, odnosno službu na čije postupanje se odnosi pritužba.

Član 27

Organ, odnosno služba je dužna da dostavi odgovor na pritužbu u roku koji odredi lokalni ombudsman, a koji ne može biti kraći od 8 ni duži od 30 dana od dana prijema obaveštenja o pokretanju postupka iz člana 26. ove odluke.

Ako organ, odnosno služba ne postupi u skladu sa obavezama utvrđenim ovom odlukom, lokalni ombudsman o tome obaveštava organ koji vrši nadzor nad njegovim radom.

Odgovor organa, odnosno službe se dostavlja podnosiocu pritužbe i ostavlja rok od 15 dana da se podnosilac pritužbe izjasni da li je zadovoljan odgovorom organa, odnosno službe.

Član 28

Organ, odnosno služba je dužna da lokalnom ombudsmanu, na njegov zahtev, stavi na raspolaganje sve podatke i obaveštenja iz svoje nadležnosti, bez obzira na nivo tajnosti dokumenta i da mu omogući da sprovede postupak ispitivanja.

Organ, odnosno služba je dužna da bez odlaganja dostavi lokalnom ombudsmanu, na njegov zahtev, kopije svih traženih spisa i dokumenata.

Lokalni ombudsman ima pristup svim prostorijama u kojima se obavljaju aktivnosti organa, odnosno službe.

Lokalni ombudsman može da pribavlja usmene i pisane izjave od izabranih, imenovanih i postavljenih lica, kao i zaposlenih u organu, odnosno službi kada je to potrebno za razjašnjenje slučaja i utvrđivanje činjeničnog stanja.

Lica iz stava 4. ovog člana koja lokalni ombudsman pozove radi razjašnjenja slučaja i utvrđivanja činjeničnog stanja dužna su da se odazovu pozivu.

Član 29

Organ odnosno služba od koga je lokalni ombudsman pismeno zatražio podatke, obaveštenja i objašnjenja, dužan je da mu te podatke dostavi u roku koji on odredi, a koji ne može biti duži od 15 dana.

Ako organ odnosno služba ne postupi u skladu sa zahtevom lokalnog ombudsmana iz stava 1. ovog člana, on će o tome obavestiti organ koji vrši nadzor nad njegovim radom.

Član 30

Lokalni ombudsman može da pribavi usmenu ili pisanu izjavu od svakog lica za koje osnovano pretpostavlja da raspolaže saznanjima o okolnostima slučaja koji istražuje.

Član 31

Kada lokalni ombudsman utvrdi da nisu povređena prava građana ili nema drugih nepravilnosti u radu, obustaviće postupak i obavestiće o tome podnosioca zahteva i organ odnosno službu čiji je rad bio predmet ispitivanja.

Lokalni ombudsman može obustaviti postupak i u sledećim slučajevima:

- ako u toku postupka utvrdi da je organ odnosno služba otklonila povredu ili nedostatke na koje se odnosi pritužba;

- ako je podnosilac pritužbe zadovoljan odgovorom organa odnosno službe na koju se pritužba odnosi;

- ako podnosilac pritužbe ne sarađuje u postupku;

- ako podnosilac pritužbe povuče pritužbu;

- ako utvrdi da je nakon podnošenja pritužbe pokrenut drugi odgovarajući postupak za zaštitu prava.

Član 32

Ako lokalni ombudsman u postupku utvrdi postojanje povrede prava lica ili druge nepravilnosti u radu organa odnosno službe sačiniće odgovarajuće mišljenje, predloge i preporuke i o tome obavestiti organ odnosno službu na čiji se rad to odnosi.

Organ odnosno služba, kome je lokalni ombudsman uputio mišljenje, predlog ili preporuku dužan je da obavesti lokalnog ombudsmana o merama koje je preduzeo najkasnije u roku od 15 dana od dana prijema mišljenja, predloga ili preporuke.

Ako organ, odnosno služba ne obavesti lokalnog ombudsmana o preduzetim merama ili ako lokalni ombudsman smatra da preduzete mere nisu odgovarajuće o nepostupanju organa odnosno službe obavestiće organ koji vrši nadzor nad njegovim radom, Skupštinu grada, predsednika Skupštine i Gradsko veće.

Član 33

U svom mišljenju, predlogu i preporuci lokalni ombudsman može:

- predložiti organu odnosno službi da otkloni nedostatke koji su primećeni u radu sa predlogom konkretnih mera;

- predložiti organu odnosno službi da ponovo sprovede postupak uz uvažavanje njegovih preporuka;

- predložiti pokretanje disciplinskog postupka protiv službenika u organu odnosno službi za koje je utvrđeno da je odgovorno za kršenje prava građana ili koje je ometalo postupak pred lokalnim ombudsmanom;

- obavestiti nadležni organ o postojanju elemenata prekršajne ili krivične odgovornosti službenika u cilju pokretanja odgovarajućeg postupka;

- dati preporuke i predloge organu odnosno službi za unapređenje njihovog rada i odnosa sa građanima.

Član 34

U slučajevima kada lokalni ombudsman postupa po sopstvenoj inicijativi, postupak se sprovodi u skladu sa čl. 17- 34. ove odluke.

Član 35

Lokalni ombudsman podnosi Skupštini grada redovan godišnji izveštaj o radu.

Godišnji izveštaj sadrži podatke o aktivnostima u prethodnoj godini, podatke o uočenim nedostacima u radu organa Grada, kao i predloge za poboljšanje položaja građana u odnosu na te organe Grada.

Godišnji izveštaj podnosi se do 15. marta tekuće za prethodnu godinu.

Godišnji izveštaj objavljuje se u "Službenom listu grada Kragujevca" kao i na zvaničnoj internet stranici Grada.

U toku godine, lokalni ombudsman može da podnese i posebne izveštaje, ako za tim postoji potreba.

V STRUČNA SLUŽBA I SREDSTVA ZA RAD LOKALNOG OMBUDSMANA

Član 36

Lokalni ombudsman obrazuje stručnu službu za obavljanje stručnih i administrativno-tehničkih poslova.

Lokalni ombudsman može odlučiti da pojedinim stručnim saradnicima poveri određena ovlašćenja koja će vršiti u njegovo ime.

Član 37

Lokalni ombudsman predlaže akt o organizaciji stručne službe i sistematizaciji radnih mesta, koji kao sastavni deo akta o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u upravi, organima i stručnim službama Grada donosi Gradsko veće.

Lokalni ombudsman donosi akte koji se odnose na način rada i postupanja Lokalnog ombudsmana i stručne službe, kao i druga akte neophodna za rad i funkcionisanje lokalnog ombudsmana.

Član 38

Sredstva za rad lokalnog ombudsmana obezbeđuju se u budžetu grada Kragujevca.

Obim i strukturu sredstava iz stava 1. ovog člana predlaže lokalni ombudsman.

Član 39

Lokalni ombudsman, zamenik lokalnog ombudsmana i zaposleni u stručnoj službi za svoj rad imaju pravo na platu i druga prava po osnovu rada, u skladu sa propisima o platama u organima lokalne samouprave.

Član 40

Sredstva za rad lokalnog ombudsmana obezbeđuju se u budžetu grada Kragujevca.

Lokalni ombudsman sačinjava predlog potrebnih sredstava za rad u narednoj godini i dostavlja ga Gradskom veću radi uključivanja u predlog budžeta Grada, s tim što predlog mora biti sačinjen po metodologiji i kriterijumima koji važe za ostale budžetske korisnike.

Godišnja sredstva za rad lokalnog ombudsmana treba da budu dovoljna da omoguće njegovo delotvorno i efikasno ostvarivanje funkcije.

VI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 41

Danom stupanja na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o Zaštitniku građana ("Službeni list grada Kragujevca" br. 35/08).

Zaštitnik građana i zamenici zaštitnika građana nastavljaju sa radom do izbora lokalnog ombudsmana i zamenika lokalnog ombudsmana u skladu sa ovom odlukom.

Rok za izbor lokalnog ombudsmana i zamenika lokalnog ombudsmana je 60 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke.

Član 42

Lokalni ombudsman je obavezan da akt o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta pripremi i dostavi Gradskom veću na usvajanje u roku od 30 dana od dana izbora na funkciju.

Član 43

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kragujevca".