ODLUKAO GRADSKOM PRAVOBRANILAŠTVU GRADA KRALJEVA("Sl. list grada Kraljeva", br. 31/2019) |
Ovom odlukom obrazuje se Gradsko pravobranilaštvo grada Kraljeva (u daljem tekstu: Gradsko pravobranilaštvo), kao poseban organ Grada Kraljeva, i utvrđuju se nadležnost i ovlašćenja, način postupanja, postavljenje i uslovi za prestanak funkcije i razrešenje Gradskog pravobranioca grada Kraljeva (u daljem tekstu: Gradskog pravobranioca) i zamenika Gradskog pravobranioca grada Kraljeva (u daljem tekstu: zamenika Gradskog pravobranioca) i druga pitanja od značaja za rad Gradskog pravobranilaštva.
Gradsko pravobranilaštvo obavlja poslove pravne zaštite imovinskih prava i interesa Grada Kraljeva (u daljem tekstu: Grad).
Poslove Gradskog pravobranilaštva obavljaju Gradski pravobranilac i zamenici Gradskog pravobranioca.
Sedište Gradskog pravobranilaštva je u Kraljevu, Ul. Vojvode Stepe 7/3.
Gradsko pravobranilaštvo ima pečat okruglog oblika prečnika 32 mm, koji sadrži grb Republike Srbije u sredini, oko kojeg je ispisan tekst "Republika Srbija - Grad Kraljevo - Gradsko pravobranilaštvo", na srpskom jeziku, ćiriličkim pismom.
Gradsko pravobranilaštvo ima štambilj pravougaonog oblika, koji sadrži tekst: "Republika Srbija, Gradsko pravobranilaštvo, broj: ________________, datum __________________, Kraljevo".
Sredstva za rad Gradskog pravobranilaštva obezbeđuju se u budžetu Grada Kraljeva.
Troškovi zastupanja u postupcima pred sudovima, organima uprave i drugim nadležnim organima priznaju se Gradskom pravobranilaštvu po propisima o nagradi i naknadi troškova za rad advokata.
Prihodi koje Gradsko pravobranilaštvo ostvari u poslovima zastupanja predstavljaju prihod budžeta Grada.
Finansijske, informaciono - tehnološke, komunikacione, tehničke poslove, kao i poslove javnih nabavki, kao i druge poslove od značaja za rad Gradskog pravobranilaštva obavlja Gradska uprava grada Kraljeva.
Gradsko pravobranilaštvo zastupa Grad u pravnim postupcima pred sudovima, arbitražama, organima uprave i drugim nadležnim organima, kada Grad ima položaj stranke ili umešača o čijim imovinskim pravima i obavezama se odlučuje u tom postupku.
Gradsko pravobranilaštvo u pravnim postupcima pred sudovima, organima uprave i drugim nadležnim organima zastupa organe, organizacije i službe Grada koji nemaju svojstvo pravnog lica, organe i posebne organizacije koji imaju svojstvo pravnog lica, a čije se finansiranje obezbeđuje iz budžeta Grada i javne ustanove čiji je osnivač Grad, a čije se finansiranje obezbeđuje iz budžeta Grada (u daljem tekstu: subjekti koje zastupa), u pravnim postupcima u kojima ovi subjekti učestvuju kao stranke ili umešači o čijim imovinskim pravima i obavezama se odlučuje u tom postupku.
Gradsko pravobranilaštvo može na osnovu posebno datog punomoćja zastupati u pravnim postupcima pred sudovima, organima uprave i drugim nadležnim organima i druga pravna lica čiji je osnivač Grad.
Kada je propisano da je u određenom postupku ili za preduzimanje samo određene radnje u postupku obavezno zastupanje od strane advokata, Gradsko pravobranilaštvo je ovlašćeno da preduzima zastupanje pod istim uslovima kao i advokat.
Kada u istom postupku učestvuju stranke sa suprotstavljenim interesima, a jedna od tih stranaka je Grad, Gradsko pravobranilaštvo će zastupati Grad.
Kada u istom postupku učestvuju stranke sa suprotstavljenim interesima, koje prema ovoj odluci zastupa Gradsko pravobranilaštvo, a nijedna od tih stranaka nije Grad, Gradsko pravobranilaštvo će zastupati stranku koja je inicirala pokretanje postupka.
Gradsko pravobranilaštvo zastupa Grad pred stranim i međunarodnim sudovima i arbitražama i pred nadležnim organima u inostranstvu.
Ako Gradsko pravobranilaštvo prema propisima strane države ili međunarodne organizacije ili iz drugih razloga ne može neposredno da zastupa pred stranim i međunarodnim sudovima i arbitražama i pred nadležnim organima u inostranstvu, Gradonačelnik će, na predlog Gradskog pravobranioca, ovlastiti za zastupanje lice koje može preduzeti zastupanje po propisima strane države ili međunarodne organizacije.
Gradsko pravobranilaštvo daje mišljenja prilikom zaključivanja ugovora koje zaključuju subjekti koje zastupa, posebno ugovora iz oblasti imovinskopravnih odnosa, privredno pravnih ugovora i daje pravne savete svim subjektima koje zastupa.
Gradsko pravobranilaštvo prati i proučava pravna pitanja od značaja za rad subjekata koje zastupa, posebno iz oblasti njihove nadležnosti, kao i pitanja u vezi sa primenom zakona i podzakonskih akata koja su, ili mogu biti, od značaja za preduzimanje bilo koje pravne radnje subjekata koje zastupa, posebno za sprečavanje štetnih imovinskopravnih i društveno negativnih posledica po pravno lice koje zastupa.
Gradsko pravobranilaštvo najkasnije do 31. marta tekuće godine podnosi Skupštini grada Kraljeva izveštaj o radu za prethodnu godinu.
Na zahtev Skupštine grada, Gradonačelnika ili Gradskog veća, Gradsko pravobranilaštvo podnosi izveštaj o postupanju u pojedinim predmetima.
Gradsko pravobranilaštvo ovlašćeno je da pokrene, odnosno podnese inicijativu za pokretanje postupka pred sudom ili drugim nadležnim organom povodom pitanja iz svoje nadležnosti.
Gradsko pravobranilaštvo postupa i po pisanim nalozima i zahtevima subjekata koje zastupa, koje je dužno da obavesti u razumnom roku, koji ne može biti duži od trideset dana, o svom pravnom mišljenju, odnosno preduzetim radnjama.
U slučaju da je pravno mišljenje potrebno dati, odnosno radnju preduzeti u roku kraćem od roka iz stava 2. ovog člana, subjekat koji se obratio Gradskom pravobranilaštvu dužan je da to posebno istakne i obrazloži u pisanom zahtevu, uz označavanje da se zahtev upućuje kao prioritet, sa jasno naznačenim rokom za postupanje, koji ne može biti kraći od osam dana, odnosno tri dana kada se radi o zahtevu Skupštine grada, Gradonačelnika ili Gradskog veća.
Kada oceni da se nalogom ili zahtevom subjekta koji zastupa krši Ustav, zakon ili opšti akti Grada ili ugrožavaju imovinska prava i interesi Grada, Gradsko pravobranilaštvo će o tome odmah, a najkasnije u roku od tri dana od dana prijema naloga ili zahteva, pisanim putem obavesti izdavaoca naloga, odnosno podnosioca zahteva, sa obrazloženim razlozima za odbijanje postupanja.
Ako zastupani subjekat i posle obaveštenja iz stava 4. ovog člana ostane pri izdatom nalogu ili podnetom zahtevu, Gradsko pravobranilaštvo će postupiti po tom nalogu ili zahtevu.
Gradski pravobranilac i zamenici Gradskog pravobranioca ne mogu trpeti štetne posledice ukoliko postupe u skladu sa odredbama stavova 1. do 5. ovog člana.
Gradsko pravobranilaštvo će pre pokretanja postupka pred sudom, organom uprave ili drugim nadležnim organom, odnosno u toku pokrenutog postupka, razmotriti mogućnost sporazumnog rešavanja spornog odnosa, na svoju inicijativu ili na inicijativu suprotne strane.
Gradsko pravobranilaštvo je dužno da bez odlaganja pisanim putem obavesti, odnosno upozna subjekta koga zastupa sa predlogom za sporazumno rešavanje spornog odnosa, pri čemu je dužno da se izjasni o ispunjenosti materijalnih i formalnih uslova za sporazumno rešavanje spornog odnosa, kao i o tome da li je sporazumno rešenje spornog odnosa u interesu Grada.
Zastupani subjekat je dužan da su roku od tri dana od dana prijema obaveštenja Gradskog pravobranilaštva izjasni pisanim putem o prihvatanju ili neprihvatanju sporazumnog rešavanja spornog odnosa.
Gradsko pravobranilaštvo će postupiti po pisanom izjašnjenju subjekta koga zastupa, a ukoliko je isto u suprotnosti sa mišljenjem Gradskog pravobranilaštva o ispunjenosti materijalnih i formalnih uslova, odnosno o tome da li je sporazumno rešenje spornog odnosa u interesu Grada, Gradsko pravobranilaštvo će postupiti u skladu sa odredbama člana 9. stavovi 4-6.
Razmatranje mogućnosti sporazumnog rešavanja spornog odnosa ne oslobađa Gradsko pravobranilaštvo obaveze da u pokrenutom sudskom, upravnom ili drugom postupku pred nadležnim organom istovremeno preduzima sve potrebne pravne radnje, a posebno zakonom predviđene procesne radnje, odnosno ne oslobađa ga obaveze postupanja u okviru zakonom utvrđenih rokova za preduzimanje pravnih radnji u tim postupcima.
Za svaki konačni sporazum u postupku za alternativno rešavanje spora u kome ne učestvuje Gradsko pravobranilaštvo mora biti pribavljeno pravno mišljenje Gradskog pravobranilaštva.
Gradsko pravobranilaštvo može na zahtev drugog pravobranilaštva pružiti stručnu pomoć ili preuzeti zastupanje, odnosno može uputiti zahtev drugom pravobranilaštvu za preuzimanje zastupanja grada Kraljeva, odnosno drugih subjekata koje zastupa.
Gradsko pravobranilaštvo ne može suprotnoj strani u pregovorima u postupku za sporazumno rešavanje spora, odnosno u sudskom, upravnom ili drugom postupku, kao ni trećim licima, davati poverljive podatke dobijene od zastupanog subjekta, osim ako zastupani subjekat nije to prethodno odobrio.
III UREĐENJE GRADSKOG PRAVOBRANILAŠTVA
Poslove iz nadležnosti Gradskog pravobranilaštva obavljaju Gradski pravobranilac i zamenici Gradskog pravobranioca u skladu sa Ustavom Republike Srbije, zakonom, ovom Odlukom i drugim opštim aktima.
Gradski pravobranilac ima tri zamenika.
Gradski pravobranilac rukovodi radom i predstavlja Gradsko pravobranilaštvo.
U slučaju odsutnosti ili sprečenosti, Gradskog pravobranioca zamenjuje zamenik kojeg on odredi.
Za svoj rad i rad Gradskog pravobranilaštva, Gradski pravobranilac je odgovoran Skupštini grada, a zamenici pravobranioca za svoj rad odgovaraju Gradskom pravobraniocu i Skupštini grada.
Gradskog pravobranioca postavlja Skupština grada Kraljeva na predlog Gradonačelnika, na period od pet godina i isti može biti ponovo postavljen.
Predlog iz stava 1. ovog člana podnosi se predsedniku Skupštine u pisanom obliku i sadrži ime i prezime lica koje se predlaže, kratku biografiju i saglasnost lica, kao i dokaze o ispunjenosti uslova za postavljenje.
Za Gradskog pravobranioca može biti postavljeno lice koje ispunjava sledeće uslove:
1. daje punoletan državljanin Republike Srbije;
2. da nije pravnosnažno osuđivan na bezuslovnu kaznu zatvora od najmanje šest meseci;
3. da mu ranije nije prestao radni odnos u državnom organu, odnosno organu autonomne pokrajine ili jedinice lokalne samouprave zbog teže povrede dužnosti iz radnog odnosa;
4. da ima stečeno visoko obrazovanje iz naučne oblasti pravne nauke na osnovnim akademskim studijima u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijima, master strukovnim studijima, specijalističkim akademskim studijima, specijalističkim strukovnim studijima, odnosno na osnovnim studijima u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijima na fakultetu;
5. da ima položen pravosudni ispit;
6. da ima najmanje deset godina radnog iskustva u pravnoj struci posle položenog pravosudnog ispita;
7. da je dostojan pravobranilačke funkcije.
Zamenika pravobranioca postavlja Skupština grada Kraljeva na predlog Gradonačelnika, na period od pet godina i isti može biti ponovo postavljen. Predlog iz stava 1. ovog člana podnosi se predsedniku Skupštine u pisanom obliku i sadrži ime i prezime lica koje se predlaže, kratku biografiju i saglasnost lica, kao i dokaze o ispunjenosti uslova za postavljenje.
Za zamenika Gradskog pravobranioca može biti postavljeno lice koje ispunjava sledeće uslove:
1. da je punoletan državljanin Republike Srbije;
2. da nije pravnosnažno osuđivan na bezuslovnu kaznu zatvora od najmanje šest meseci;
3. da mu ranije nije prestao radni odnos u državnom organu, odnosno organu autonomne pokrajine ili jedinice lokalne samouprave zbog teže povrede dužnosti iz radnog odnosa;
4. da ima stečeno visoko obrazovanje iz naučne oblasti pravne nauke na osnovnim akademskim studijima u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijima, master strukovnim studijima, specijalističkim akademskim studijima, specijalističkim strukovnim studijima, odnosno na osnovnim studijima u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijima na fakultetu;
5. da ima položen pravosudni ispit;
6. da ima najmanje osam godina radnog iskustva u pravnoj struci posle položenog pravosudnog ispita;
7. da je dostojan pravobranilačke funkcije.
Gradskom pravobraniocu, odnosno zameniku Gradskog pravobranioca prestaje dužnost u sledećim slučajevima:
- istekom mandata na koji je izabran;
- podnošenjem ostavke;
- u slučaju smrti;
- ako izgubi državljanstvo Republike Srbije;
- ispunjenjem uslova za penziju u skladu sa zakonom;
- trajnim gubitkom radne sposobnosti;
- razrešenjem.
Ukoliko nastupi slučaj iz stava 1. tačka 1. ovog člana, Skupština grada bez rasprave donosi akt kojim se utvrđuje prestanak dužnosti Gradskog pravobranioca, odnosno zamenika Gradskog pravobranioca, a pravne posledice prestanka dužnosti nastupaju od dana donošenja akta.
U slučaju podnošenja ostavke, Skupština grada bez rasprave donosi akt kojim se utvrđuje prestanak dužnosti Gradskog pravobranioca, odnosno zamenika Gradskog pravobranioca, a pravne posledice prestanka dužnosti nastupaju od dana donošenja akta.
Razloge za prestanak dužnosti iz stava 1. ovog člana tačke 3-6 konstatuje nadležno radno telo Skupštine i o tome obaveštava Skupštinu grada, koja bez rasprave donosi akt kojim se utvrđuje prestanak dužnosti Gradskog pravobranioca, odnosno zamenika Gradskog pravobranioca, a pravne posledice prestanka dužnosti nastupaju od dana donošenja akta.
Kada Gradski pravobranilac po isteku mandata ne bude ponovo postavljen ili ako mu položaj prestane na lični zahtev, postavlja se za zamenika Gradskog pravobranioca, pod uslovom da je postavljen za Gradskog pravobranioca iz reda zamenika Gradskog pravobranioca.
Zamenik Gradskog pravobranioca koji ne bude ponovo postavljen ili ako mu položaj prestane na lični zahtev ima pravo da bude raspoređen na radno mesto pravobranilačkog pomoćnika.
Gradski pravobranilac, odnosno zamenik Gradskog pravobranioca može biti razrešen dužnosti u sledećim slučajevima:
- ako bude pravnosnažno osuđen za krivično delo na bezuslovnu kaznu zatvora od najmanje šest meseci
- zbog nesavesnog, neprofesionalnog i nezakonitog rada u poslovima pravne zaštite imovinskih prava i interesa Grada ili drugih subjekata koje zastupa.
Gradskog pravobranioca, odnosno zamenika Gradskog pravobranioca razrešava Skupština grada, na predlog Gradonačelnika.
Predlog iz stava 1. ovog člana podnosi se predsedniku Skupštine grada u pisanom obliku i sadrži navođenje razloga iz kojih se predlaže razrešenje i dokaze o nastupanju slučaja iz člana 16. ovog člana.
Gradski pravobranilac donosi akt o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta u Gradskom pravobranilaštvu, kojim se određuje broj zaposlenih u Gradskom pravobranilaštvu, koji je sastavni deo akta o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta Gradske uprave, službi i organizacija, koji objedinjuje načelnik Gradske uprave i dostavlja Gradskom veću na usvajanje.
Prava i obaveze Gradskog pravobranioca i zamenika Gradskog pravobranioca ostvaruju se u skladu sa zakonom kojim se uređuju prava i dužnosti zaposlenih u organima autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave.
O pravima iz radnog odnosa Gradskog pravobranioca i zamenika Gradskog pravobranioca odlučuje nadležno radno telo Skupštine grada, u skladu sa zakonom.
Za vršenje stručnih, administrativnih i drugih pratećih poslova može se obrazovati stručna služba Gradskog pravobranilaštva.
Radom stručne službe rukovodi Gradski pravobranilac.
Na zaposlene u stručnoj službi Gradskog pravobranilaštva primenjuju se propisi kojima se uređuju radni odnosi zaposlenih u organima autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave.
Javni pravobranilac grada Kraljeva i zamenici Javnog pravobranioca nastavljaju sa radom do postavljenja Gradskog pravobranioca i zamenika Gradskog pravobranioca.
Skupština grada će postaviti Gradskog pravobranioca i zamenika Gradskog pravobranioca u roku od šezdeset dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
Svi važeći akti kojima se reguliše uređenje Javnog pravobranilaštva grada Kraljeva i položaj postavljenih lica i zaposlenih primenjivaće se do donošenja novih akata u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o Javnom pravobranilaštvu grada Kraljeva ("Službeni list grada Kraljeva", broj 8/2009).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kraljeva".