POSLOVNIKGRADSKOG VEĆA GRADA ZAJEČARA("Sl. list grada Zaječara", br. 10/2019 i 28/2019) |
Ovim Poslovnikom uređuje se organizacija, način rada i odlučivanja Gradskog veća grada Zaječara (u daljem tekstu: Veće), prava, dužnosti i odgovornosti članova Veća i druga pitanja od značaja za rad Veća.
Veće ima 9 (devet) članova koje bira Skupština grada Zaječara na predlog Gradonačelnika.
Gradonačelnik je predsednik Veća.
Zamenik Gradonačelnika je član Veća po funkciji.
Veće odgovara za svoj rad na principima kolektivne i individualne odgovornosti Veća i svakog njegovog člana.
Pečat Veća je okruglog oblika, sa grbom Republike Srbije u sredini i sa tekstom, koji je ćiriličnim pismom ispisan u koncentričnim krugovima oko grba: "Republika Srbija - Grad Zaječar - Gradsko veće - Zaječar".
II - PRAVA, DUŽNOSTI I ODGOVORNOSTI ČLANA VEĆA
Član Veća ima pravo i dužnost da učestvuje u radu Veća i redovno prisustvuje sednicama ovog organa.
Ako je član Veća sprečen da prisustvuje sednici ili iz određenih razloga treba da napusti sednicu, dužan je da o tome obavesti predsednika Veća, odnosno predsedavajućeg.
Član Veća je odgovoran za izvršavanje poslova i zadataka koje mu gradonačelnik i Veće poveri, za zastupanje stavova Veća i blagovremeno pokretanje inicijative za rešavanje pitanja iz nadležnosti Veća u oblasti za koju je zadužen.
U vršenju svojih prava i dužnosti, Veće kolektivno radi i odlučuje, izuzev u slučaju pomaganja Gradonačelniku u vršenju poslova iz njegove nadležnosti.
1. Pripremanje i sazivanje sednica
Sednice Veća održavaju se po potrebi, a najmanje jednom mesečno.
Predsednik Veća saziva i stara se o pripremanju sednice, uz pomoć sekretara Gradskog veća.
Sednicu Veća predsednik Veća saziva po sopstvenoj inicijativi, na predlog predsednika Skupštine grada ili najmanje 3 (tri) člana Veća.
Predsednik Veća obavezno saziva sednicu Veća ako to pisanim putem zatraži predsednik Skupštine grada Zaječara ili najmanje 3 (tri) člana Veća, ako se radi o poslovima iz člana 2. stav 1. tačka 1., 2., 3., 4. Odluke o Gradskom veću grada Zaječara.
Predsednik Veća saziva sednice Veća, po pravilu pisanim putem, predlaže dnevni red, predsedava sednicom i učestvuje u odlučivanju.
U slučaju odsutnosti ili sprečenosti predsednika Veća da obavlja svoju funkciju u Veću, zamenjuje ga zamenik gradonačelnika.
Sednica Veća saziva se, po pravilu, najkasnije 3 (tri) dana, pre dana određenog za održavanje.
Uz poziv za sednicu, članovima Veća dostavlja se predlog dnevnog reda, zapisnik sa prethodne sednice i potreban materijal za razmatranje, po pravilu, najkasnije 24 časa pre održavanja sednice.
Sednica se može sazvati i u kraćem roku, kao i telefonskim putem, kada predsednik Veća proceni da za to postoje posebni razlozi, i u tom slučaju materijal za sednicu se dostavlja neposredno pred samu sednicu ili na samoj sednici (sednica po hitnom postupku).
U naročito opravdanim i u hitnim slučajevima, predsednik Veća može odlučiti da se sednica sazove i održi telefonskim putem.
U radu Veća mogu učestvovati bez prava odlučivanja, predsednik, zamenik predsednika i sekretar Skupštine grada, načelnik i zamenik načelnika Gradske uprave, rukovodeći radnici organizacionih jedinica Gradske uprave, čiji se predlozi akata i materijala razmatraju i pravobranilac grada Zaječara.
Za sednicu Veća mogu se pozvati i predstavnici drugih organa grada i organizacija, predstavnici javnih preduzeća i ustanova čiji je osnivač grad, kao i stručnjaci za određena pitanja kada je to potrebno i od interesa je za ostvarivanje poslova grada.
Akte i druge materijale koji se razmatraju na sednicama Veća priprema nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave.
Akte koje Veće donosi u okviru svoje nadležnosti, nadležni organ formira u predlogu tog akta.
Akte koje Veće razmatra, nadležni organ priprema u formi nacrta tog akta.
Nacrte akata Gradska uprava grada Zaječara dostavlja predsedniku Veća, koji na osnovu pomenutih akata predlaže dnevni red pojedine sednice Veća.
Nacrti opštih i pojedinačnih akata treba da sadrže obrazloženje.
Obrazloženje mora da sadrži pravni osnov i razloge za donošenje akta. Ako se predlogom akta stvaraju finansijske obaveze za budžet, obrazloženje sadrži i procenu iznosa finansijskih sredstava za njegovo sprovođenje.
Predlozi izveštaja, analiza i drugih dokumenata treba pored objašnjenja da sadrže i zaključak koji se predlaže Veću.
Ukoliko predlog akta koje Veće razmatra nije pripremljen na način koji je određen ovim Poslovnikom, Veće će zatražiti od predlagača da predlog akta uskladi sa odredbama ovog Poslovnika.
Poziv i materijal za sednicu Veća može se dostaviti članovima Veća i drugim učesnicima u radu Veća elektronskim putem ukoliko to izričito zahtevaju i o tome pisanim putem obaveste predsednika Veća.
Poziv i materijal za sednicu Veća u elektronskom obliku dostavljaju se članovima Veća i ostalim učesnicima u radu Veća na adresu elektronske pošte, koju im dodeljuje Gradska uprava grada Zaječara, upućivanjem skeniranog poziva i linka putem koga mogu preuzeti materijal za sednicu Veća u skeniranom, PDF formatu. O upućivanju poziva i materijala za sednicu Veća, članovi Veća i drugi učesnici u radu Veća istog dana dobijaju i obaveštenje putem SMS poruke, koje obavezno sadrži dan i čas sazvane sednice Veća, na broj telefona koji dostave predsedniku Veća.
Upućivanjem poziva i materijala za sednicu Veća na način opisan u prethodnom stavu smatra se da su poziv i materijal za sednicu Veća dostavljeni članovima Veća i drugim učesnicima u radu Veća koji zahtevaju da im se poziv i materijal dostavlja elektronskim putem.
Materijal za dopunu predloženog dnevnog reda, kao i poziv i materijal za sednicu sazvanu po hitnom postupku, dostavljaju se na način opisan u stavu 2. ovog člana.
Član Veća može najviše jednom u toku kalendarske godine odlučiti da promeni način na koji mu se dostavljaju poziv i materijal za sednicu Veća.
Izuzetno, usled nemogućnosti za dostavu poziva i materijala elektronskim putem ili iz drugih razloga, predsednik Veća može odlučiti da se poziv i materijal svim članovima Veća dostavljaju u štampanom obliku.
Materijal koji se članovima Veća dostavlja u toku održavanja sednice Veća, dostavlja se članovima Veća u štampanom obliku.
Članovima Veća koji se nisu izjasnili na koji način žele da im se izvrši dostava poziva i materijala za sednicu Veća, poziv i materijal za sednicu Veća dostavljaju se isključivo u štampanom obliku.
Gradsko veće ima sekretara koji se stara o obavljanju stručnih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sednica Gradskog veća i rukovodi administrativnim poslovima vezanih za njihov rad.
Sekretar Veća pomaže predsedniku Gradskog veća u primeni Poslovnika o radu Gradskog veća prilikom održavanja sednica Gradskog veća.
Sekretara Gradskog veća raspoređuje načelnik Gradske uprave odgovarajućim rešenjem.
Sekretar Veća je dužan da obaveštava nadležnu organizacionu jedinicu Gradske uprave o aktima koje Gradska uprava treba da pripremi za potrebe Veća.
Novo stalno ili povremeno radno telo, može se obrazovati na obrazloženi, pisani predlog predsednika ili člana Gradskog veća zaduženog za oblast za koju se predlaže obrazovanje radnog tela.
Obrazloženje predloga za obrazovanje radnog tela obavezno sadrži: razloge zbog kojih se obrazovanje radnog tela predlaže, ciljeve i zadatke koje to radno telo treba da ostvari, očekivano poboljšanje kvaliteta obavljanja poslova iz nadležnosti Gradskog veća, kao i analizu postojećeg institucionalnog okvira za oblast za koju se predlaže obrazovanje novog radnog tela.
Analiza iz stava 2. ovog člana obavezno sadrži procenu opravdanosti obrazovanja radnog tela zasnovanu na tome da li se delokrug poslova, odnosno ciljevi i zadaci radnog tela čije se obrazovanje predlaže preklapaju sa delokrugom poslova već postojećih tela Gradskog veća ili drugog organa Grada Zaječara obrazovanog za tu oblast.
Analiza iz stava 2. ovog člana je obavezni deo obrazloženja predloga akta o obrazovanju radnog tela.
Aktom o obrazovanju radnog tela utvrđuju se njegov naziv i oblast za koju se obrazuje, ciljevi, zadaci (aktivnosti), rokovi u kojima radno telo ostvaruje zadatke, rok u kojem je dužno da podnese izveštaj Gradskom veću, broj članova i sastav radnog tela, prava i obaveze predsednika i članova, kao i druga pitanja od značaja za radnog tela.
Članovi radnog tela mogu biti članovi Veća, zaposleni u Gradskoj upravi i građani - stručnjaci za određena pitanja.
Za članove radnog tela iz reda građana imenuju se lica koja imaju najmanje 5 godina radnog iskustva na poslovima za koje se zahteva visoko obrazovanje i najmanje pet godina radnog iskustva na poslovima koji su povezani sa oblašću za koju se formira radno telo.
Jedno lice može biti član u najviše dva radna tela.
Veće radi i odlučuje na sednici kojoj prisustvuje većina od ukupnog broja članova Veća.
Ako se na sednici konstatuje da ne postoji većina za odlučivanje, predsednik Veća odlaže sednicu za određeni dan i čas, sa tim dnevnim redom i o tome obaveštava samo odsutne članove Veća.
Kada se zbog obimnosti dnevnog reda ili iz drugih razloga ne može da završi pretres po svim tačkama dnevnog reda, predsednik Veća može odlučiti da se sednica prekine i zakaže nastavak sednice za određeni dan i čas, o čemu se obaveštavaju samo odsutni članovi Veća.
Kada se utvrdi da je prisutan potreban broj članova Veća za rad i odlučivanje, pristupa se utvrđivanju dnevnog reda.
Svaki član Veća ima pravo da predloži izmene i dopune dnevnog reda.
Dnevni red se utvrđuje bez pretresa, većinom glasova prisutnih članova Veća.
Posle usvajanja dnevnog reda prelazi se na rad po pojedinim tačkama dnevnog reda po utvrđenom redosledu.
Pretres se otvara po svakoj tački dnevnog reda.
Na početku pretresa predstavnik predlagača materijala daje potrebna obaveštenja, ukoliko za to postoji potreba.
Veće može pre, u toku i posle zaključenja pretresa, sve do donošenja odluke, da odluči da pojedino pitanje skine sa dnevnog reda ili da se odlučivanje o tom pitanju odloži i vrati predlagaču radi izmene ili dopune.
Svako pitanje se pretresa dok o njemu ima prijavljenih govornika.
Kada se utvrdi da nema više prijavljenih govornika, predsednik Veća zaključuje pretres.
O primedbama na zapisnik odlučuje se bez pretresa.
Predsednik može da odredi pauzu u toku sednice radi obavljanja potrebnih konsultacija ili pribavljanja mišljenja za sprovođenje pretresa i zaključivanje ili zbog drugog opravdanog razloga.
Kad usled obimnosti dnevnog reda ili iz drugih razloga ne može da se završi pretres po svim tačkama dnevnog reda, Veće može odlučiti da se sednica prekine i da se zakaže nastavak u određeni dan i čas o čemu se pisanim putem obaveštavaju samo odsutni članovi.
Veće o svakom pitanju iz dnevnog reda odlučuje nakon zaključenog pretresa.
O predlozima za izmenu i dopunu akata i drugih materijala, datih na sednici Veća, pre odlučivanja, izjašnjava se predstavnik predlagača.
O predlozima za izmenu i dopunu akata i drugih materijala datih na sednici Veća odlučuje se posebno pre odlučivanja o predlogu u celini.
Veće odlučuje javnim glasanjem, većinom prisutnih članova, osim kada utvrđuje Predlog statuta grada ili odluku o budžetu grada o čemu Veće odlučuje većinom od ukupnog broja članova.
Glasanje se vrši podizanjem ruke nakon poziva predsednika Veća za izjašnjavanje.
Predsednik Veća najpre poziva da se izjasne članovi koji glasaju "za", a zatim oni koji glasaju "protiv" i na kraju članovi koji su uzdržani od glasanja.
Nakon obavljenog glasanja, predsednik utvrđuje rezultate glasanja i na osnovu rezultata glasanja objavljuje da li je predlog o kome se glasa usvojen ili odbijen.
O radu na sednici Veća vodi se zapisnik.
Na sednici Veća vrši se tonsko snimanje. Tonski zapis koriste predsednik i članovi Veća, kao i službe u cilju izrade zapisnika sa sednice organa.
U zapisnik se unosi vreme i mesto održavanja sednice, ime predsednika, odnosno predsedavajućeg i zapisničara, imena prisutnih članova, imena opravdano i neopravdano odsutnih članova, imena lica koja su na sednici prisutna, kratak tok sednice sa sadržajem dnevnog reda i pitanja o kojima se raspravljalo i odlučivalo, imena svih učesnika u pretresu, rezultat glasanja i odluke donete na sednici Veća.
Predsednik formuliše zaključke koji se unose u zapisnik. Isto to pravo ima i svaki govornik u pogledu formulacije svojih predloga i mišljenja.
Na zahtev pojedinih članova Veća, koji su na sednici izdvojili svoja mišljenja, u zapisnik se unose bitni delovi njihove izjave.
Zapisnik sa prethodne sednice usvaja se, po pravilu, kao prva tačka dnevnog reda naredne sednice.
Zapisnik sa sednice potpisuje predsednik odnosno predsedavajući Veća i zapisničar.
Zapisnici sa sednica čuvaju se kao trajni dokumenti.
Veće donosi odluku o privremenom finansiranju u slučaju da Skupština grada ne donese budžet pre početka fiskalne godine, poslovnik, pravilnike, naredbe, uputstva, rešenja i zaključke.
Akte iz stava 1. ovog člana, potpisuje predsednik, odnosno predsedavajući Veća.
Akti koje donosi Veće objavljuju se u "Službenom listu grada Zaječara".
Pojedini akti koje donosi Veće, objavljuju se i na oglasnoj tabli, kada je to tim aktom predviđeno.
O redu na sednici Veća stara se predsednik Veća.
Predsednik Veća može da izrekne meru upozorenja i oduzme reč, kada je povređen red na sednici.
Veće, na predlog predsednika Veća može da izrekne meru udaljenja sa sednice.
Mera upozorenja izriče se članu Veća koji svojim ponašanjem narušava red na sednici (prekidanjem govornika, uzimanjem reči kada mu nije data, uvredljivim izražavanjem i slično) ili postupa protivno odredbama ovog Poslovnika.
Mera oduzimanja reči izriče se članu Veća koji narušava red na sednici, a već je dva puta upozoren na obavezu pridržavanja reda i odredbe Poslovnika.
Mera udaljenja sa sednice izriče se članu Veća koji i pored izrečene mere upozorenja, odnosno mere oduzimanja reči, ometa ili sprečava rad na sednici.
U slučaju da predsednik Veća navedenim merama ne može održati red na sednici, odrediće kratak prekid sednice.
Odredbe o održavanju reda na sednici primenjuju se i na sva druga lica koja prisustvuju sednici Veća.
Rad Veća je dostupan javnosti.
Veće odlučuje o načinu ostvarivanja javnosti rada.
Javnost sednica Veća ne podrazumeva direktne prenose sednica.
O svom radu Veće obaveštava javnost davanjem informacija sredstvima javnog informisanja, održavanjem konferencija za štampu ili na drugi način upoznaje građane sa svojim radom i aktima koje donosi.
Veće odlučuje posebnom odlukom koji se podaci i materijali, primljeni radi razmatranja na sednicama Veća i njegovih radnih tela, moraju čuvati kao tajna, odnosno koji se podaci i materijali mogu objavljivati ili na drugi način stavljati na raspolaganje javnosti, po isteku određenog roka.
V - PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Odredba iz člana 2. stav 1. ovog Poslovnika kojom se predviđa da Veće ima 9 (devet) članova koje bira Skupština grada Zaječara na predlog Gradonačelnika, primenjivaće se nakon sprovedenih izbora za odbornike Skupštine grada održanih posle stupanja na snagu ovog Poslovnika.
Stupanjem na snagu ovog Poslovnika, prestaje da važi Poslovnik Gradskog veća grada Zaječara ("Sl. list grada Zaječara", broj 33/2013).
Ovaj Poslovnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Zaječara".