STATUTGRADA ZRENJANINA("Sl. list Grada Zrenjanina", br. 7/2019, 18/2019 i 29/2019) |
Ovim statutom, u skladu sa zakonom, uređuju se naročito: prava i dužnosti grada Zrenjanina (u daljem tekstu: Grad) i način njihovog ostvarivanja, službena upotreba jezika i pisama nacionalnih manjina, broj odbornika Skupštine grada, organizacija i rad organa i službi, način upravljanja građana poslovima iz nadležnosti Grada, uslovi za ostvarivanje oblika neposredne samouprave, sprovođenje postupka javne rasprave prilikom pripreme opštih akata utvrđenih ovim statutom, osnivanje, način izbora organa i rad mesne zajednice i drugih oblika mesne samouprave, uslovi i oblici ostvarivanja saradnje i udruživanja Grada, zaštita lokalne samouprave i druga pitanja od značaja za Grad.
Svi pojmovi u ovom statutu upotrebljeni u gramatičkom muškom rodu podrazumevaju muški i ženski prirodni rod.
Grad je teritorijalna jedinica u kojoj građani ostvaruju pravo na lokalnu samoupravu u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim statutom.
Građani koji imaju biračko pravo i prebivalište na teritoriji Grada, upravljaju poslovima Grada u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Građani učestvuju u ostvarivanju lokalne samouprave putem građanske inicijative, zbora građana, referenduma, drugih oblika učešća građana u obavljanju poslova Grada i preko svojih odbornika u Skupštini Grada, u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim statutom.
Teritoriju Grada, utvrđenu zakonom, čine naseljena mesta, odnosno područja katastarskih opština koje ulaze u njen sastav, i to:
Red. |
NASELJENO MESTO |
KATASTARSKA OPŠTINA |
1. |
ARADAC |
SRPSKI ARADAC |
2. |
BANATSKI DESPOTOVAC |
BANATSKI DESPOTOVAC |
3. |
BELO BLATO |
BELO BLATO |
4. |
BOTOŠ |
BOTOŠ |
5. |
ELEMIR |
ELEMIR |
6. |
EČKA |
EČKA |
7. |
ZRENJANIN |
ZRENJANIN I |
8. |
JANKOV MOST |
JANKOV MOST |
9. |
KLEK |
KLEK |
10. |
KNIĆANIN |
KNIĆANIN |
11. |
LAZAREVO |
LAZAREVO |
12. |
LUKINO SELO |
LUKINO SELO |
13. |
LUKIĆEVO |
LUKIĆEVO |
14. |
MELENCI |
MELENCI |
15. |
MIHAJLOVO |
MIHAJLOVO |
16. |
ORLOVAT |
ORLOVAT |
17. |
PERLEZ |
PERLEZ |
18. |
STAJIĆEVO |
STAJIĆEVO |
19. |
TARAŠ |
TARAŠ |
20. |
TOMAŠEVAC |
TOMAŠEVAC |
21. |
FARKAŽDIN |
FARKAŽDIN |
22. |
ČENTA |
ČENTA |
Grad ima svojstvo pravnog lica.
Sedište Grada je u Zrenjaninu, ulica Trg Slobode broj 10.
Grad ima svoju zvaničnu internet prezentaciju na adresi www.grad.zrenjanin.rs
Organi Grada imaju pečat.
Pečat je okruglog oblika sa ispisanim tekstom: Republika Srbija, Autonomna pokrajina Vojvodina, grad Zrenjanin, naziv organa Grada, Zrenjanin i grbom Republike Srbije, u sredini pečata.
Tekst pečata ispisuje se u koncentričnim krugovima oko grba Republike Srbije, u skladu sa zakonom.
Tekst pečata ispisuje se na srpskom jeziku, ćiriličnim pismom i na mađarskom, rumunskom i slovačkom jeziku i pismu.
Saglasnost na sadržinu i izgled pečata daje nadležni organ Autonomne pokrajine Vojvodine.
Na teritoriji Grada u službenoj upotrebi je srpski jezik i ćirilično pismo.
Na teritoriji Grada u službenoj upotrebi su i jezici nacionalnih manjina: mađarski, rumunski i slovački jezik i njihova pisma.
Grad ima grb i zastavu.
Grb Grada je stilizovani prikaz Uspenja Presvete Bogorodice, u obliku koji je za simbol Grada ustanovljen 1769. godine.
Zastava Grada je pravougaonog oblika, sa razmerama 3:2 (dužina prema visini), bele boje, sa grbom Grada u sredini.
Upotreba grba i zastave Grada bliže se uređuje odlukom Skupštine grada.
Zastava i grb Grada mogu se isticati samo uz državne simbole.
U službenim prostorijama organa Grada ističu se državni simboli, simboli Autonomne Pokrajine Vojvodine, grb i zastava Grada, kao i simboli nacionalnih manjina čiji je jezik u službenoj upotrebi na teritoriji Grada u skladu sa zakonom.
Grad ima praznike.
Praznici Grada utvrđuju se posebnom odlukom koju donosi Skupština grada uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za poslove lokalne samouprave.
Grad ustanovljava nagrade i druga javna priznanja organizacijama i građanima za značajna ostvarenja u privredi, nauci, umetnosti, sportu i drugim društvenim oblastima.
Grad dodeljuje zvanje "počasni građanin" osobi čiji su rad i dostignuća od posebnog značaja za Grad.
Skupština grada odlučuje o dodeljivanju zvanja "počasni građanin" uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za poslove lokalne samouprave.
Nagrade i druga javna priznanja i zvanje "počasni građanin", dodeljuju se povodom praznika Grada.
Vrste nagrada i drugih javnih priznanja, postupak, uslovi i kriterijumi za dodeljivanje javnih priznanja i zvanja "počasni građanin" uređuju se posebnom odlukom koju donosi Skupština grada.
Utvrđivanje naziva delova naseljenih mesta
Grad utvrđuje nazive ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta na svojoj teritoriji posebnom odlukom, uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za poslove lokalne samouprave.
U postupku promene naziva ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta u kojima žive pripadnici nacionalnih manjina pribaviće se mišljenje nacionalnog saveta nacionalnih manjina i Saveta za međunacionalne odnose Grada.
Rad organa Grada je javan.
Javnost rada, po pravilu, obezbeđuje se:
1. putem izdavanja biltena, informatora, preko sredstava javnog informisanja, prezentovanjem odluka i drugih akata javnosti i postavljanjem internet prezentacije;
2. organizovanjem javnih rasprava u skladu sa zakonom, ovim statutom i odlukama organa Grada;
3. Organizovanjem javnih slušanja u skladu sa ovim statutom i Poslovnikom Skupštine grada i
4. u drugim slučajevima utvrđenim ovim statutom i drugim aktima organa Grada.
Grad ima svoju imovinu.
Imovinom Grada samostalno upravljaju i raspolažu organi Grada, u skladu sa zakonom, ovim statutom i drugim aktima Grada.
U javnoj svojini Grada saglasno zakonu su:
- dobra u opštoj upotrebi na teritoriji Grada (opštinski putevi, nekategorisani putevi, ulice koje nisu deo autoputa ili državnog puta I i II reda, trgovi i javni parkovi i dr.);
- komunalna mreža na teritoriji Grada;
- nepokretne i pokretne stvari i druga imovinska prava koje koriste organi i organizacije Grada;
- stvari u javnoj svojini na kojima pravo korišćenja imaju mesne zajednice na teritoriji Grada, ustanove, javne agencije i druge organizacije čiji je osnivač Grad;
- druge nepokretne i pokretne stvari i imovinska prava, u skladu sa zakonom kojim se uređuje javna svojina.
Grad vrši nadležnosti opštine utvrđene Ustavom i zakonom, poslove iz okvira prava i dužnosti Republike koji su joj zakonom povereni, kao i poslove koje joj poveri Autonomna pokrajina Vojvodine svojom odlukom.
Nadležnosti utvrđene Ustavom i zakonom
Grad, preko svojih organa, u skladu sa Ustavom i zakonom:
1) donosi statut, budžet i završni račun, prostorni i urbanistički plan i plan razvoja Grada, kao i strateške planove i programe lokalnog ekonomskog razvoja;
2) uređuje i obezbeđuje obavljanje i razvoj komunalnih delatnosti, lokalni prevoz, korišćenje građevinskog zemljišta i poslovnog prostora;
3) stara se o izgradnji, rekonstrukciji, održavanju i korišćenju nekategorisanih i opštinskih puteva, kao i ulica i drugih javnih objekata od značaja za Grad;
4) stara se o zadovoljavanju potreba građana u oblasti prosvete (predškolsko vaspitanje i obrazovanje i osnovno i srednje obrazovanje i vaspitanje), naučnoistraživačke i inovacione delatnosti, kulture, zdravstvene i socijalne zaštite, dečije zaštite, sporta i fizičke kulture;
5) obezbeđuje ostvarivanje posebnih potreba osoba sa invaliditetom i zaštitu prava osetljivih grupa;
6) stara se o razvoju i unapređenju turizma, zanatstva, ugostiteljstva i trgovine;
7) donosi i realizuje programe za podsticanje lokalnog ekonomskog razvoja, preduzima aktivnosti za održavanje postojećih i privlačenje novih investicija i unapređuje opšte uslove poslovanja;
8) stara se o zaštiti životne sredine, zaštiti od elementarnih i drugih nepogoda, zaštiti kulturnih dobara od značaja za Grad;
9) stara se o zaštiti, uređenju i unapređenju poljoprivrednog zemljišta i sprovodi politiku ruralnog razvoja;
10) stara se o ostvarivanju, zaštiti i unapređenju ljudskih i manjinskih prava, rodnoj ravnopravnosti, kao i o javnom informisanju u Gradu;
11) obrazuje i uređuje organizaciju i rad organa, organizacija i službi za potrebe Grada, organizuje službu pravne pomoći građanima i uređuje organizaciju i rad mirovnih veća;
12) obrazuje Komunalnu miliciju, obezbeđuje i organizuje vršenje poslova Komunalne milicije;
13) utvrđuje simbole Grada i njihovu upotrebu;
14) upravlja gradskom imovinom i utvrđuje stope izvornih prihoda, kao i visinu lokalnih taksi;
15) propisuje prekršaje za povrede gradskih propisa;
16) obavlja i druge poslove od lokalnog značaja određene zakonom, kao i poslove od neposrednog interesa za građane, u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim statutom.
Poslovi iz nadležnosti grada utvrđeni Ustavom i zakonom, bliže su određeni Jedinstvenim popisom poslova jedinica lokalne samouprave koji obezbeđuje ministarstvo nadležno za lokalnu samoupravu u skladu sa zakonom.
Za ostvarivanje svojih prava i dužnosti i za zadovoljavanje potreba lokalnog stanovništva, Grad može osnivati preduzeća, ustanove i druge organizacije koje vrše javnu službu, u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Skupština grada posebnom odlukom osniva preduzeća, ustanove i druge organizacije koje vrše javnu službu i ostvaruje prava osnivača, ako zakonom ili ovim statutom za vršenje pojedinih prava osnivača nije utvrđena nadležnost drugog organa Grada.
Poveravanje poslova pravnom ili fizičkom licu
Grad može ugovorom, na načelima konkurencije, javnosti, ekonomičnosti, efikasnosti i zaštite životne sredine, poveriti pravnom ili fizičkom licu obavljanje pojedinih poslova iz svoje nadležnosti.
Poveravanje poslova iz stava 1. ovog člana uređuje se odlukom Skupštine grada.
III FINANSIRANJE POSLOVA GRADA
Sredstva za obavljanje poslova i izvori sredstava
Za obavljanje poslova Grada utvrđenih Ustavom i zakonom, za obavljanje zakonom poverenih poslova iz okvira prava i dužnosti Republike, kao i za obavljanje pojedinih poslova koje joj iz svoje nadležnosti odlukom poveri Autonomna pokrajina Vojvodina, Gradu pripadaju prihodi i primanja utvrđeni zakonom.
Poslovi Grada finansiraju se iz izvornih i ustupljenih prihoda, transfera, primanja po osnovu zaduživanja i drugih prihoda i primanja utvrđenih zakonom.
Svi prihodi Grada su opšti prihod budžeta i mogu se koristiti za bilo koju namenu, osim onih prihoda čiji je namenski karakter utvrđen zakonom.
Skupština grada donosi budžet Grada za svaku kalendarsku godinu, u kojem se iskazuju svi prihodi i primanja, zaduživanja i druge finansijske transakcije, rashodi i drugi izdaci, u skladu sa zakonom koji uređuje budžetski sistem.
Po isteku godine za koju je budžet donet sastavlja se završni račun budžeta Grada.
Odgovornost za izvršenje budžeta i izveštavanje
Za izvršenje budžeta Grada, Gradonačelnik odgovara Skupštini grada.
Gradska uprava obavezna je da redovno prati izvršenje budžeta i po potrebi, a najmanje dva puta godišnje informiše Gradonačelnika, a obavezno u roku od 15 dana po isteku šestomesečnog, odnosno devetomesečnog perioda.
Gradonačelnik, u roku od 15 dana od dana dostavljanja izveštaja iz stava 2. ovog člana, usvaja i dostavlja izveštaj Skupštini grada.
Radi rešavanja određenih pitanja od neposrednog interesa za lokalno stanovništvo može se uvesti samodoprinos za teritoriju Grada ili jedan njegov deo.
Inicijativu za donošenje Odluke o uvođenju samodoprinosa može podneti organ Mesne zajednice uz prethodno izjašnjavanje zbora građana ili jedna trećina odbornika Skupštine grada.
Uz inicijativu se podnosi i program kojim se utvrđuju izvori, namena i način obezbeđenja ukupnih finansijskih sredstava za realizaciju projekta koji je predmet Odluke.
Odluku o uvođenju samodoprinosa građani donose referendumom u skladu sa propisima kojima je uređen postupak neposrednog izjašnjavanja građana.
Skupština grada utvrđuje Predlog odluke o uvođenju samodoprinosa na način i po postupku predviđenom za donošenje Statuta grada, donosi Odluku o raspisivanju referenduma o uvođenju samodoprinosa i imenuje Komisiju za sprovođenje referenduma i utvrđuje njene zadatke.
Organi Grada su: Skupština grada, Gradonačelnik, Gradsko veće i Gradska uprava.
Poslove Grada vrše organi Grada u okviru svoje nadležnosti utvrđene zakonom i ovim statutom.
Ako zakonom ili drugim propisom nije utvrđeno koji organ je nadležan za obavljanje poslova iz nadležnosti Grada, sve poslove koji se odnose na uređivanje odnosa iz nadležnosti Grada vrši Skupština grada, a poslove koji su po svojoj prirodi izvršni, vrši Gradonačelnik.
Ako se prema prirodi posla ne može utvrditi nadležnost u skladu sa stavom 2. ovog člana, nadležna je Skupština grada.
Položaj Skupštine grada
Skupština grada je najviši organ Grada koji vrši osnovne funkcije lokalne vlasti, utvrđene Ustavom, zakonom i ovim statutom.
Sastav Skupštine grada
Skupštinu grada čine odbornici koje biraju građani na neposrednim izborima, tajnim glasanjem, u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Sazivanje konstitutivne sednice
Sednicu novog saziva Skupštine grada saziva predsednik Skupštine grada prethodnog saziva, u roku od 15 dana od dana objavljivanja konačnih rezultata izbora.
Ukoliko predsednik Skupštine grada iz prethodnog saziva ne sazove sednicu novog saziva u roku iz stava 1. ovog člana, sednicu novog saziva sazvaće najstariji odbornik novog saziva u roku od 15 dana od isteka roka iz stava 1. ovog člana.
Sednicom predsedava najstariji odbornik do izbora predsednika Skupštine grada.
Konstituisanje Skupštine grada
Skupština grada se smatra konstituisanom izborom predsednika Skupštine grada i postavljenjem sekretara Skupštine grada.
Broj odbornika
Skupština grada ima 67 odbornika.
Mandat
Odbornici se biraju na četiri godine.
Odborniku počinje i prestaje odbornički mandat pod uslovima i na način utvrđen zakonom.
Davanje svečane izjave
Odbornici čiji je mandat potvrđen daju izjavu koja glasi: "Izjavljujem da ću prava i dužnosti odbornika Skupštine grada Zrenjanina izvršavati u skladu sa Ustavom, Zakonom i Statutom grada Zrenjanina, a u interesu građana grada Zrenjanina."
Nespojivost funkcija
Odbornik ne može biti zaposleni u Gradskoj upravi i lice koje imenuje, odnosno postavlja Skupština grada.
Ako zaposleni u Gradskoj upravi bude izabran za odbornika, prava i obaveze po osnovu rada miruju mu dok traje njegov odbornički mandat.
Danom potvrđivanja odborničkog mandata licima koja je imenovala, odnosno postavila Skupština grada prestaje funkcija na koju su imenovana, odnosno postavljena.
Imunitet odbornika
Odbornik ne može biti pozvan na krivičnu odgovornost, pritvoren ili kažnjen zbog iznetog mišljenja ili davanja glasa na sednici Skupštine grada i radnih tela.
Prava i dužnosti odbornika
Pravo je i dužnost odbornika da učestvuje u radu Skupštine grada i njenih radnih tela, predlaže Skupštini grada raspravu o određenim pitanjima, predlaže radnom telu Skupštine grada da organizuje javno slušanje o predlozima propisa i odluka o kojima odlučuje Skupština grada, podnosi predloge odluka i drugih akata iz nadležnosti Skupštine grada i daje amandmane na predloge propisa, postavlja pitanja vezana za rad organa Grada i učestvuje u drugim aktivnostima Skupštine grada.
Pravo je odbornika da bude redovno obaveštavan o pitanjima od uticaja na vršenje odborničke dužnosti, da na lični zahtev dobije od organa i službi Grada podatke koji su mu potrebni za rad.
Za blagovremeno dostavljanje obaveštenja, traženih podataka, spisa i uputstava odgovoran je sekretar Skupštine grada, a načelnik Gradske uprave kada se obaveštenje, traženi podatak, spis i uputstvo odnose na delokrug i rad Gradske uprave.
Prava i dužnosti odbornika bliže se određuju Poslovnikom Skupštine grada.
Naknada i druga primanja odbornika
Pravo odbornika na izgubljenu zaradu, putne troškove za dolazak i odlazak na sednicu Skupštine grada i njenih radnih tela, dnevnice i na naknadu drugih troškova vezanih za vršenje odborničke funkcije uređuje se posebnom odlukom Skupštine grada.
Nadležnost Skupštine grada
Skupština grada, u skladu sa zakonom:
1) donosi Statut grada i Poslovnik Skupštine grada;
2) donosi budžet i usvaja završni račun budžeta;
3) utvrđuje stope izvornih prihoda Grada, kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksa i naknada;
4) donosi program razvoja Grada, planske dokumente javnih politika, srednjoročne planove i druge planske dokumente, u skladu sa zakonom;
5) donosi prostorni i urbanističke planove Grada;
6) donosi propise i druge opšte akte iz nadležnosti Grada;
7) bira i razrešava Lokalnog ombudsmana i zamenike Lokalnog ombudsmana;
8) raspisuje gradski referendum i referendum na delu teritorije Grada, izjašnjava se o predlozima sadržanim u građanskoj inicijativi, utvrđuje predlog odluke o uvođenju samodoprinosa i donosi odluku o proglašenju samodoprinosa;
9) donosi akt o organizaciji Gradske uprave na predlog Gradskog veća;
10) osniva javna preduzeća i druge oblike organizovanja za obavljanje delatnosti od opšteg interesa u skladu sa zakonom i ovim statutom, ustanove, organizacije i službe u oblasti predškolskog obrazovanja i vaspitanja, osnovnog obrazovanja i kulture od značaja za Grad i za pripadnike svih nacionalnih zajednica, socijalne zaštite, zdravstvene zaštite, fizičke kulture, sporta, omladine, dečje zaštite, zaštite prirode i turizma i vrši nadzor nad njihovim radom, daje saglasnost na njihove statute, opšte akte i druge pravne akte i radnje;
11) imenuje i razrešava nadzorni odbor i direktora javnog preduzeća čiji je osnivač i donosi odluku o sprovođenju javnog konkursa za imenovanje direktora;
12) imenuje i razrešava upravni odbor, nadzorni odbor i direktora ustanove, organizacije i službe čiji je osnivač Grad;
13) bira i razrešava predsednika Skupštine i zamenika predsednika Skupštine grada;
14) postavlja i razrešava sekretara i zamenika sekretara Skupštine grada;
15) bira i razrešava Gradonačelnika i, na predlog Gradonačelnika, bira zamenika Gradonačelnika i članove Gradskog veća;
16) razrešava zamenika Gradonačelnika i članove Gradskog veća;
17) imenuje i razrešava glavnog urbanistu;
18) imenuje gradsku izbornu komisiju za sprovođenje izbora za odbornike Skupštine grada;
19) određuje doktora medicine za stručno utvrđivanje vremena i uzroka smrti lica umrlih izvan zdravstvene ustanove i izdavanje potvrde o smrti;
20) daje mišljenje o: promeni naziva postojećeg naseljenog mesta, određivanju naziva novoobrazovanog naseljenog mesta i utvrđivanju da je naseljeno mesto prestalo da postoji;
21) odlučuje o obrazovanju, području za koje se obrazuje, promeni područja i ukidanju mesnih zajednica i drugih oblika mesne samouprave uz prethodno pribavljeno mišljenje građana;
22) donosi odluku o raspuštanju Saveta mesne zajednice i imenuje poverenika Grada;
23) određuje matična područja na teritoriji Grada po pribavljenom mišljenju ministarstvu nadležnog za poslove lokalne samouprave;
24) usvaja Kadrovski plan;
25) usvaja strategije, strateške i lokalne akcione planove iz poslova izvorne i poverene nadležnosti u skladu sa zakonom;
26) uređuje uslove i način obavljanja komunalnih delatnosti, prava i obaveze korisnika komunalnih usluga, obim i kvalitet komunalnih usluga i način vršenja nadzora nad obavljanjem komunalnih delatnosti, osniva javna preduzeća za obavljanje komunalne delatnosti, odnosno poverava obavljanje tih delatnosti društvu kapitala ili preduzetniku, propisuje opšte uslove održavanja komunalnog reda i mere za njihovo sprovođenje;
27) donosi godišnje i srednjoročne programe uređenja građevinskog zemljišta;
28) donosi program otuđenja građevinskog zemljišta;
29) odlučuje o pokretanju postupka pribavljanja i o pribavljanju građevinskog zemljišta u javnu svojinu Grada;
30) donosi lokalnu stambenu strategiju u skladu sa Nacionalnom stambenom strategijom, akcioni plan za njeno sprovođenje i programe stambene podrške, može osnovati javnu stambenu agenciju u skladu sa zakonom, kao i pravno lice za obavljanje poslova od javnog interesa u oblasti stanovanja;
31) uređuje korišćenje poslovnog prostora koji je u javnoj svojini Grada, uređuje visinu zakupnine poslovnog prostora i vrši druge poslove u vezi sa korišćenjem poslovnog prostora, u skladu sa zakonom i drugim aktima Grada;
32) uređuje kriterijume i postupak davanja stanova u zakup i njihove kupovine;
33) propisuje visinu zakupnine za korišćenje stambenih zgrada, stanova i garaža u javnoj svojini Grada;
34) bliže uređuje korišćenje, održavanje i upravljanje stvarima u javnoj svojini Grada;
35) uređuje način korišćenja prevoznih sredstava u javnoj svojini Grada;
36) odlučuje o pribavljanju i otuđenju nepokretnosti u javnoj svojini Grada, zasnivanju hipoteke na nepokretnostima u javnoj svojini Grada, kao i o prenosu prava svojine na drugog nosioca prava javne svojine;
37) odlučuje o ulaganju prava i stvari u javnoj svojini Grada u kapital javnog preduzeća i društva kapitala čiji je osnivač, u skladu sa zakonom;
38) odlučuje o prenosu prava korišćenja i korisništva na stvarima u javnoj svojini Grada u skladu sa zakonom;
39) odlučuje o davanju koncesije kada su javna tela i predmet koncesije u nadležnosti Grada, daje saglasnost na koncesioni akt;
40) daje saglasnost i usvaja predlog projekta javno-privatnog partnerstva, daje saglasnost na nacrt javnog ugovora u projektu javno-privatnog partnerstva i daje ovlašćenje Gradonačelniku da potpiše javni ugovor u ime Grada;
41) uređuje bliže uslove za obavljanje taksi prevoza putnika i limo servisa;
42) donosi programe korišćenja i zaštite prirodnih vrednosti i programe zaštite životne sredine, odnosno lokalne akcione i sanacione planove, u skladu sa strateškim dokumentima i interesima i specifičnostima Grada i utvrđuje posebnu naknadu za zaštitu i unapređenje životne sredine;
43) donosi program razvoja turizma u skladu sa Strategijom; utvrđuje visinu boravišne takse na teritoriji Grada;
44) donosi lokalni akcioni plan za borbu protiv korupcije na nivou Grada i obrazuje stalno radno telo za praćenje sprovođenja lokalnog akcionog plana;
45) donosi program kontrole i smanjenja populacije napuštenih pasa i mačaka, uređuje držanje i zaštitu domaćih životinja i kućnih ljubimaca, u skladu sa zakonom;
46) donosi operativni plan za vode II reda, određuje mesto i način korišćenja vode za rekreaciju, uključujući i kupanje;
47) donosi akcioni plan za sprovođenje Nacionalne strategije za mlade na teritoriji Grada, osniva kancelariju za mlade;
48) donosi program i plan energetske efikasnosti;
49) donosi Plan odbrane Grada koji je sastavni deo Plana odbrane Republike Srbije, usklađuje pripreme za odbranu pravnih lica u delatnostima iz nadležnosti Grada sa odbrambenim pripremama Autonomne pokrajine Vojvodine i Planom odbrane Republike Srbije;
50) svoju funkciju u oblasti odbrane i bezbednosti ostvaruje planiranjem, organizovanjem poslova odbrane, normativno-pravnim regulisanjem i vršenjem nadzora i kontrole nad radom Gradonačelnika, Gradskog veća i Gradske uprave i drugih subjekata odbrane utvrđenim planom odbrane Grada;
51) donosi odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji Grada na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije i obezbeđuje njeno sprovođenje u skladu sa jedinstvenim sistemom zaštite i spasavanja;
52) izrađuje i donosi procenu rizika od katastrofa za period od tri godine, na koju prethodnu saglasnost daje Ministarstvo unutrašnjih poslova, izrađuje i donosi lokalni plan smanjenja rizika od katastrofa na period od tri godine, u skladu sa zakonom, donosi plan zaštite i spasavanja, koji se primenjuje u ratnom i vanrednom stanju, a izrađuje se na osnovu procene rizika i usvaja najkasnije 90 dana nakon usvajanja procene rizika uz prethodnu saglasnost Ministarstva, na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije, u skladu sa zakonom i donosi eksterni plan zaštite od velikog udesa ukoliko se na njenoj teritoriji nalazi SEVESO kompleks višeg reda;
53) obrazuje Gradski štab za vanredne situacije;
54) daje saglasnost na strateške planove i godišnje planove rada Komunalne milicije;
55) usvaja godišnji plan rada i godišnji izveštaj o radu Štaba za vanredne situacije;
56) donosi Odluku o organizaciji i radu organa Grada u ratnom i vanrednom stanju;
57) organizuje zaštitu od elementarnih i drugih većih nepogoda i zaštitu od požara i stvara uslove za njihovo otklanjanje, odnosno ublažavanje njihovih posledica;
58) utvrđuje gradske takse i druge lokalne prihode koji Gradu pripadaju po zakonu;
59) utvrđuje visinu doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta;
60) donosi Plan javnih nabavki u skladu sa odlukom o budžetu i finansijskim planom;
61) donosi akt o javnom zaduživanju Grada, u skladu sa zakonom kojim se uređuje javni dug;
62) propisuje radno vreme ugostiteljskih, trgovinskih i zanatskih objekata;
63) daje mišljenje o republičkom, pokrajinskom i regionalnom prostornom planu;
64) osniva stalna i povremena radna tela za razmatranje pitanja iz njene nadležnosti;
65) podnosi inicijativu za pokretanje postupka osnivanja, ukidanja ili promene teritorije Grada;
66) predlaže Vladi Republike Srbije utvrđivanje javnog interesa za eksproprijaciju u korist Grada;
67) daje mišljenje o zakonima kojima se uređuju pitanja od interesa za lokalnu samoupravu;
68) razmatra izveštaje o radu i daje saglasnost na programe rada korisnika sredstava budžeta i javnih preduzeća, ustanova i drugih javnih službi čiji je osnivač ili većinski vlasnik Grad;
69) odlučuje o saradnji i udruživanju sa gradovima i opštinama, udruženjima, humanitarnim i drugim organizacijama i sa jedinicama lokalne samouprave drugih država;
70) informiše javnost o svom radu;
71) pokreće postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti zakona ili drugog opšteg akta Republike Srbije ili Autonomne pokrajine Vojvodine kojim se povređuje pravo na lokalnu samoupravu;
72) organizuje službu pravne pomoći građanima;
73) uređuje organizaciju i rad mirovnih veća;
74) utvrđuje praznik Grada;
75) daje saglasnost na upotrebu imena, grba i drugog obeležja Grada;
76) uređuje postupak, uslove i kriterijume za dodeljivanje javnih priznanja i počasnih zvanja koje dodeljuje Grad i odlučuje o dodeli javnih priznanja i počasnih zvanja;
77) odlučuje o nazivima ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta;
78) usvaja izveštaj o radu Gradske uprave;
79) razmatra izveštaj Službe za budžetsku inspekciju;
80) donosi odluku o delokrugu, sastavu, izboru članova i načinu rada Saveta za međunacionalne odnose;
81) razmatra izveštaje Saveta za međunacionalne odnose;
82) razmatra izveštaj o radu Lokalnog ombudsmana,
83) razmatra godišnji izveštaj glavnog urbaniste o stanju u prostoru;
84) usvaja Etički kodeks ponašanja funkcionera;
85) donosi mere i usvaja preporuke za unapređenje ljudskih i manjinskih prava;
86) izdaje "Službeni list grada Zrenjanina";
87) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom i ovim statutom.
Kvorum za rad i odlučivanje
Skupština grada odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja odbornika.
Odluke se donose većinom glasova prisutnih odbornika, ukoliko zakonom ili Statutom nije drukčije određeno.
Skupština grada odlučuje većinom glasova od ukupnog broja odbornika o:
- donošenju Statuta grada;
- donošenju Poslovnika Skupštine grada;
- donošenju budžeta i usvajanju završnog računa Grada;
- raspisivanju referenduma;
- utvrđivanju predloga odluke o uvođenju samodoprinosa;
- izboru i razrešenju predsednika i zamenika predsednika Skupštine grada; izboru i razrešenju Gradonačelnika i zamenika Gradonačelnika;
- izboru i razrešenju članova Gradskog veća;
- davanju mišljenja o: promeni naziva postojećeg naseljenog mesta, određivanju naziva novoobrazovanog naseljenog mesta i utvrđivanju da je naseljeno mesto prestalo da postoji;
- obrazovanju, području za koje se obrazuje, promeni područja i ukidanju mesnih zajednica i drugih oblika mesne samouprave uz prethodno pribavljeno mišljenje građana;
- odluci o saradnji i udruživanju sa drugim jedinicama lokalne samouprave i odluci o saradnji sa jedinicama lokalne samouprave drugih država;
- odluci o javnom zaduživanju Grada;
- odluci o prostornom i urbanističkim planovima;
- odluci o Strategiji održivog razvoja Grada;
- odluku o delokrugu, sastavu, izboru članova i načinu rada Saveta za međunacionalne odnose;
- i u drugim slučajevima utvrđenim zakonom i ovim Statutom.
Sazivanje
Sednicu Skupštine grada saziva predsednik Skupštine grada, po potrebi, a najmanje jednom u tri meseca.
Predsednik Skupštine grada je dužan da sednicu zakaže na zahtev Gradonačelnika, Gradskog veća ili jedne trećine odbornika, u roku od sedam dana od dana podnošenja zahteva, tako da dan održavanja sednice bude najkasnije u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva.
U situacijama koje opravdavaju hitnost u sazivanju sednice, predsednik Skupštine grada može zakazati sednicu u roku koji nije kraći od 24 časa od prijema zahteva.
Zahtev za sazivanje sednice iz stava 3. ovog člana mora da sadrži razloge koji opravdavaju hitnost sazivanja, kao i obrazloženje posledica koje bi nastupile njenim nesazivanjem.
Minimalan rok za sazivanje sednice Skupštine grada iz stava 3. ovog člana, ne odnosi se na sazivanje sednice Skupštine grada u uslovima proglašene vanredne situacije.
Ako predsednik Skupštine grada ne zakaže sednicu u roku iz stava 2. ovog člana, sednicu može zakazati podnosilac zahteva, a sednicom predsedava odbornik koga odredi podnosilac zahteva.
Predsednik Skupštine grada može odložiti sednicu koju je sazvao samo u slučaju kada ne postoji kvorum potreban za rad, a u drugim slučajevima o odlaganju sednice odlučuje Skupština grada.
Javnost rada
Sednice Skupštine grada su javne.
Za javnost rada Skupštine grada odgovoran je predsednik Skupštine grada.
Pozivi i materijal za sednice Skupštine grada dostavljaju se sredstvima informisanja radi upoznavanja javnosti.
Sednicama Skupštine grada mogu prisustvovati predstavnici sredstava javnog informisanja, ovlašćeni predstavnici predlagača, kao i druga zainteresovana lica, u skladu sa Poslovnikom Skupštine grada.
U slučaju da ne postoji mogućnost da svi zainteresovani prisustvuju sednici Skupštine, predsednik Skupštine će odlučiti kome će omogućiti prisustvo sednici polazeći od redosleda prijavljivanja i interesa prijavljenih za tačke na dnevnom redu.
Skupština grada može odlučiti da sednica Skupštine ne bude javna iz razloga bezbednosti i drugih razloga utvrđenih zakonom.
Radna tela Skupštine grada
Skupština grada obrazuje sledeća stalna radna tela:
1. Komisiju za propise;
2. Komisiju za personalna pitanja;
3. Komisiju za mandatna pitanja;
4. Komisiju za predstavke i predloge;
5. Komisiju za imenovanja;
6. Gradski Štab za vanredne situacije;
7. Savet za međunacionalne odnose.
Skupština grada može obrazovati i druga stalna radna tela u skladu sa zakonom i Statutom grada.
Skupština grada posebnim aktom može obrazovati i povremena radna tela, radi razmatranja određenih pitanja iz njene nadležnosti.
Nadležnost i broj članova, način izbora i razrešenja, kao i način rada stalnih radnih tela, utvrđuje se Poslovnikom Skupštine grada, a nadležnost i broj članova drugih radnih tela utvrđuju se odlukom o njihovom obrazovanju.
Stalna radna tela mogu organizovati javno slušanje o predlozima propisa i odluka o kojima odlučuje Skupština grada, što se bliže uređuje Poslovnikom Skupštine grada.
Gradska izborna komisija
Izbor, prava i dužnosti predsednika i članova gradske izborne komisije za sprovođenje izbora za odbornike Skupštine grada utvrđuju se Poslovnikom Skupštine grada.
Predsednik Skupštine grada
Skupština grada ima predsednika.
Predsednik Skupštine grada organizuje rad Skupštine grada, saziva i predsedava njenim sednicama, ostvaruje saradnju sa Gradonačelnikom i Gradskim većem, stara se o ostvarivanju javnosti rada, potpisuje akta koja Skupština grada donosi i obavlja druge poslove utvrđene zakonom i ovim statutom.
Predsednik Skupštine grada može biti na stalnom radu u Gradu.
Izbor predsednika Skupštine grada
Predsednik Skupštine grada bira se iz reda odbornika, na predlog najmanje trećine odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine grada.
Odbornik može da učestvuje u predlaganju samo jednog kandidata.
Ako u prvom krugu glasanja nijedan od predloženih kandidata ne dobije većinu, u drugom krugu glasaće se za dva kandidata koji su u prvom krugu imali najveći broj glasova.
U drugom krugu izabran je kandidat koji dobije većinu glasova od ukupnog broja odbornika.
Ako ni u drugom krugu nijedan od predloženih kandidata ne dobije potrebnu većinu glasova, ponavlja se postupak kandidovanja i izbora.
Razrešenje predsednika Skupštine grada
Predsednik Skupštine grada može biti razrešen pre isteka mandata:
1) na lični zahtev,
2) na predlog najmanje trećine odbornika.
Predlog se podnosi u pisanoj formi i mora biti obrazložen.
Razrešenje se vrši na način i po postupku koji je predviđen za njegov izbor.
Zamenik predsednika Skupštine grada
Predsednik Skupštine grada ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Zamenik predsednika Skupštine grada bira se i razrešava na isti način kao i predsednik Skupštine grada.
Ako zameniku predsednika Skupštine grada miruju prava iz radnog odnosa usled izbora na tu funkciju, zamenik predsednika Skupštine grada može biti na stalnom radu u Gradu.
Sekretar Skupštine grada
Skupština grada ima sekretara koji se stara o obavljanju stručnih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sednica Skupštine grada i njenih radnih tela i rukovodi administrativnim poslovima vezanim za njihov rad.
Sekretar Skupštine grada postavlja se na četiri godine, na predlog predsednika Skupštine grada i može biti ponovo postavljen.
Za sekretara Skupštine grada može biti postavljeno lice koje ima stečeno visoko obrazovanje iz naučne oblasti pravne nauke na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu, sa položenim stručnim ispitom za rad u organima uprave i radnim iskustvom od najmanje tri godine.
Skupština grada može, na obrazložen predlog predsednika Skupštine grada, razrešiti sekretara Skupštine grada i pre isteka mandata.
Sekretar Skupštine grada ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti.
Zamenik sekretara Skupštine grada postavlja se i razrešava na isti način i pod istim uslovima kao i sekretar.
Sekretar Skupštine grada je odgovoran za blagovremeno dostavljanje podataka, spisa i isprava, kada to zahteva nadležni organ Republike, odnosno Autonomne pokrajine Vojvodine koji vrši nadzor nad radom i aktima Skupštine grada.
Poslovnik Skupštine
Način pripreme, vođenje i rad sednice Skupštine grada i njenih radnih tela i druga pitanja vezana za njihov rad uređuju se Poslovnikom Skupštine grada.
Poslovnik donosi Skupština grada većinom od ukupnog broja odbornika.
Izvršni organi
Izvršni organi Grada su Gradonačelnik i Gradsko veće.
Izbor Gradonačelnika i zamenika Gradonačelnika
Gradonačelnika bira Skupština grada, iz reda odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine grada.
Gradonačelnik ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Predsednik Skupštine grada predlaže kandidata za Gradonačelnika.
Kandidat za Gradonačelnika predlaže kandidata za zamenika Gradonačelnika iz reda odbornika, koga bira Skupština grada na isti način kao Gradonačelnika.
Nespojivost funkcija
Gradonačelniku i zameniku Gradonačelnika izborom na ove funkcije prestaje mandat odbornika u Skupštini grada.
Gradonačelnik i zamenik Gradonačelnika su na stalnom radu u Gradu.
Nadležnost
Gradonačelnik:
1) predstavlja i zastupa Grad;
2) predlaže način rešavanja pitanja o kojima odlučuje Skupština grada;
3) naredbodavac je za izvršenje budžeta;
4) osniva Službu za budžetsku inspekciju i Jedinicu za internu reviziju Grada;
5) osniva budžetski fond i utvrđuje program korišćenja sredstava budžetskog fonda, u skladu sa zakonom;
6) daje saglasnost na opšte akte kojima se uređuju broj i struktura zaposlenih u ustanovama koje se finansiraju iz budžeta Grada i na broj i strukturu zaposlenih i drugih lica koja se angažuju na ostvarivanju programa ili dela programa korisnika budžeta Grada, kao i saglasnost na opšte akte kojima se uređuje broj i struktura zaposlenih u javnim preduzećima čiji je osnivač Grad;
7) usmerava i usklađuje rad Gradske uprave;
8) predstavlja Gradsko veće, saziva i vodi njegove sednice;
9) postavlja i razrešava pomoćnike Gradonačelnika;
10) postavlja i razrešava Pravobranioca i zamenike Pravobranioca;
11) donosi pojedinačne akte za koje je ovlašćen zakonom, ovim statutom ili odlukom Skupštine grada;
12) odlučuje o davanju u zakup komercijalnih nepokretnosti u javnoj svojini Grada, u skladu sa zakonom i propisom Grada;
13) odlučuje o raspisivanju javnog oglasa za raspolaganje građevinskog zemljišta u javnoj svojini Grada;
14) odlučuje o pribavljanju i raspolaganju pokretnim stvarima u javnoj svojini Grada;
15) zaključuje i raskida ugovore o pribavljanju i raspolaganju građevinskim zemljištem i stvarima u javnoj svojini Grada;
16) odlučuje o rasporedu službenih zgrada i poslovnih prostorija u javnoj svojini Grada;
17) donosi godišnji operativni plan rasporeda stanova u javnoj svojini Grada namenjenih za obezbeđivanje privremenog smeštaja stambeno nezbinutih lica;
18) donosi Plan javnih nabavki u skladu sa odlukom o budžetu i finansijskim planom i odlučuje o pokretanju postupka javne nabavke za nabavku usluga, dobara i radova;
19) propisuje posebne elemente procene rizika i učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika iz izvorne nadležnosti Grada, kao i posebne elemente plana određenog inspekcijskog nadzora iz izvorne nadležnosti Grada;
20) zaključuje ugovore u ime Grada, na osnovu ovlašćenja iz zakona, statuta i odluka Skupštine grada;
21) u ime Grada zaključuje kolektivne ugovore za preduzeća, ustanove i druge javne službe čiji je osnivač Grad;
22) odlučuje o organizovanju i sprovođenju javnih radova;
23) zaključuje ugovor o donaciji od fizičkog ili pravnog lica;
24) predlaže Skupštini zamenika komandanta, načelnika i članove Gradskog štaba za vanredne situacije;
25) komandant je Gradskog štaba za vanredne situacije po položaju, donosi odluku o proglašenju i o ukidanju vanredne situacije u Gradu ili delu Grada, u skladu sa zakonom, na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije, planira i obezbeđuje budžetska sredstva namenjena za smanjenje rizika od katastrofa i upravljanje vanrednim situacijama i preduzima hitne i preventivne mere u cilju smanjenja rizika od katastrofa;
26) donosi akte iz nadležnosti Skupštine grada i rukovodi celokupnim sistemom odbrane Grada u slučaju ratnog i vanrednog stanja i preduzima sve neophodne mere bezbednosti i zaštite stanovništva i materijalnih dobara, u skladu sa zakonom;
27) donosi odluku o proglašenju dana žalosti u Gradu;
28) usvaja izveštaje o izvršenju budžeta Grada i dostavlja ih Skupštini grada;
29) usvaja izveštaj o radu Gradske uprave;
30) informiše javnost o svom radu;
31) podnosi žalbu Ustavnom sudu Republike Srbije ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa Grada onemogućava vršenje nadležnosti Grada;
32) obrazuje stručna savetodavna radna tela za pojedine poslove iz svoje nadležnosti;
33) vrši i druge poslove utvrđene ovim statutom i drugim aktima Grada.
Gradonačelnik je odgovoran za blagovremeno dostavljanje podataka, spisa i isprava, kada to zahteva nadležni organ Republike, odnosno Autonomne pokrajine Vojvodine koji vrši nadzor nad radom i aktima izvršnih organa Grada.
Pomoćnici Gradonačelnika
Gradonačelnik može da ima pet pomoćnika koji obavljaju poslove iz pojedinih oblasti od značaja za Grad (investicije, finansije, društveno- ekonomski razvoj, urbanizam, primarna zdravstvena zaštita, zaštita životne sredine, kultura, turizam, poljoprivreda, komunalne delatnosti, saradnja sa javnim preduzećima i ustanovama, unapređenje rada lokalne samouprave, razvoj mesnih zajednica i dr.).
Pomoćnici Gradonačelnika pokreću inicijative, predlažu projekte i sačinjavaju mišljenja u vezi sa pitanjima koja su od značaja za razvoj Grada u oblastima za koje su postavljeni i vrše i druge poslove po nalogu Gradonačelnika.
Gradonačelnik postavlja i razrešava pomoćnike, koji obavljaju poslove najduže dok traje dužnost Gradonačelnika.
Pomoćnici Gradonačelnika postavljaju se u Kabinetu Gradonačelnika.
Radna tela Gradonačelnika
Gradonačelnik može da obrazuje radna tela (komisije, savete i dr.).
Članovi radnih tela iz stava 1. ovog člana mogu dobijati naknadu za svoj rad što se reguliše rešenjem o obrazovanju radnog tela, odnosno imenovanju člana radnog tela.
Savet za razvoj grada Zrenjanina
Gradonačelnik obrazuje Savet za razvoj grada Zrenjanina, kao stalno radno telo, u cilju stvaranja povoljnih uslova za sadržajan i skladan razvoj i unapređenje Grada (u daljem tekstu: Savet).
Članovi Saveta imaju pravo na naknadu za rad u Savetu.
Visina naknade za rad članova Saveta određuje se rešenjem Gradonačelnika o imenovanju člana Saveta.
Sastav i izbor
Gradsko veće čine Gradonačelnik, zamenik Gradonačelnika, kao i 11 članova Gradskog veća.
Gradonačelnik je predsednik Gradskog veća.
Zamenik Gradonačelnika je član Gradskog veća po funkciji.
Članove Gradskog veća bira Skupština grada, na period od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom od ukupnog broja odbornika.
Kandidate za članove Gradskog veća predlaže kandidat za Gradonačelnika.
Kada odlučuje o izboru Gradonačelnika, Skupština grada istovremeno i objedinjeno odlučuje o izboru zamenika Gradonačelnika i članova Gradskog veća.
Članovi Gradskog veća mogu biti na stalnom radu u Gradu.
Nespojivost funkcija
Članovi Gradskog veća ne mogu istovremeno biti i odbornici, a mogu biti zaduženi za jedno ili više određenih područja iz nadležnosti Grada.
Odborniku koji bude izabran za člana Gradskog veća prestaje odbornički mandat.
Nadležnost
Gradsko veće:
1) predlaže Statut, budžet i druge odluke i akte koje donosi Skupština grada;
2) neposredno izvršava i stara se o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine grada;
3) donosi odluku o privremenom finansiranju u slučaju da Skupština grada ne donese budžet pre početka fiskalne godine;
4) vrši nadzor nad radom Gradske uprave, poništava ili ukida akte Gradske uprave koji nisu u saglasnosti sa zakonom, statutom i drugim opštim aktom ili odlukom koje donosi Skupština grada;
5) rešava u upravnom postupku u drugom stepenu o pravima i obavezama građana, preduzeća i ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Grada;
6) usvaja Pravilnik o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u Gradskoj upravi, Pravobranilaštvu i Stručnoj službi Lokalnog ombudsmana;
7) usvaja izveštaj o radu Gradske uprave;
8) usvaja izveštaj o radu na rešavanju prvostepenih upravnih predmeta;
9) rešava u postupku raspolaganja građevinskog zemljišta u javnoj svojini Grada;
10) daje prethodnu saglasnost mesnim zajednicama, ustanovama i drugim organizacijama koji su nosioci prava korišćenja na nepokretnostima u javnoj svojini Grada za davanje nepokretnosti u zakup i određivanje namene istih;
11) donosi godišnji program zaštite, uređenja i korišćenja poljoprivrednog zemljišta, utvrđuje protiverozione mere i njihovo sprovođenje, odlučuje o privođenju pašnjaka drugoj kulturi;
12) utvrđuje kriterijume i postupak za ostvarivanje prava na finansijsku i drugu podršku u oblasti: kulture, zdravstvene i socijalne zaštite, dečije zaštite, sporta i fizičke kulture, učeničkog i studentskog standarda, kao i unapređenje položaja osoba sa invaliditetom i zaštita prava osetljivih grupa;
13) utvrđuje kriterijume i postupak za ostvarivanje prava na finansijsku podršku, u vidu podsticaja programa ili nedostajućeg dela sredstava za finansiranje programa od javnog interesa koje realizuju udruženja i druge organizacije civilnog društva, crkve i verske zajednice, kao i kriterijume i postupak na finansijsku podršku u oblasti javnog informisanja;
14) utvrđuje kriterijume i postupak za regresiranje troškova prevoza, boravka, ishrane i drugih vrsta dodatne podrške dece, učenika, studenata i odraslih u obrazovno - vaspitnom sistemu;
15) obrazuje jedinice civilne zaštite, određuje subjekte od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje Grada na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije, obrazuje Komisiju za procenu štete nastale od elementarnih nepogoda na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije i donosi odluku o naknadi štete nastale od posledica elementarne nepogode i drugih nesreća;
16) prati realizaciju programa poslovanja i vrši koordinaciju rada javnih preduzeća čiji je osnivač Grad;
17) podnosi tromesečni izveštaj o radu javnih preduzeća Skupštini grada, radi daljeg izveštavanja u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća;
18) predlaže akte koje donosi Skupština grada radi zaštite opšteg interesa u javnim preduzećima ili drugim oblicima organizovanja čiji je osnivač Grad;
19) daje saglasnost javnim preduzećima čiji je osnivač Grad na davanje garancija, avala, jemstava, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja radi obezbeđivanja zaštite opšteg interesa u javnom preduzeću;
20) daje saglasnost na odluku o cenama komunalnih usluga;
21) odlučuje rešenjem o rasporedu sredstava tekuće i stalne budžetske rezerve;
22) donosi Plan javnih nabavki u skladu sa odlukom o budžetu i finansijskim planom;
23) donosi strateški plan Komunalne milicije na predlog načelnika Komunalne milicije i dostavlja ih Skupštini grada na saglasnost;
24) usvaja godišnje planove rada Komunalne milicije i dostavlja ih Skupštini grada na saglasnost;
25) vrši nadzor nad zakonitošću rada i akata mesnih zajednica;
26) daje saglasnost na finansijske planove mesnih zajednica;
27) predlaže Skupštini grada donošenje odluke o raspuštanju Saveta mesne zajednice;
28) stara se o izvršavanju poverenih nadležnosti iz okvira prava i dužnosti Republike, odnosno Autonomne pokrajine Vojvodine;
29) postavlja i razrešava načelnika i zamenika načelnika Gradske uprave;
30) rešava o izuzeću načelnika Gradske uprave;
31) rešava sukob nadležnosti između Gradske uprave i drugih preduzeća, organizacija i ustanova kada na osnovu odluke Skupštine grada odlučuju o pojedinim pravima građana, pravnih lica ili drugih stranaka;
32) obrazuje stručna savetodavna radna tela za pojedine poslove iz svoje nadležnosti;
33) informiše javnost o svom radu;
34) donosi poslovnik o radu na predlog Gradonačelnika;
35) vrši i druge poslove u skladu sa zakonom.
Odluku iz tačke 3) ovog člana, Gradsko veće donosi većinom glasova od ukupnog broja članova Gradskog veća.
Položaj Gradonačelnika u Gradskom veću
Gradonačelnik predstavlja Gradsko veće, saziva i vodi njegove sednice.
Gradonačelnik je odgovoran za zakonitost rada Gradskog veća.
Gradonačelnik je dužan da obustavi od primene odluku Gradskog veća za koju smatra da nije saglasna zakonu.
Kvorum za rad i odlučivanje
Gradsko veće može da odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja njegovih članova.
Gradsko veće odlučuje većinom glasova prisutnih članova ako zakonom ili ovim statutom za pojedina pitanja nije predviđena druga većina.
Poslovnik Gradskog veća
Organizacija, način rada i odlučivanja Gradskog veća, detaljnije se uređuju njegovim poslovnikom, u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Radna tela Gradskog veća
Gradsko veće može da obrazuje radna tela (komisije, savete i dr.).
Članovi radnih tela iz stava 1. ovog člana mogu dobijati naknadu za svoj rad što se reguliše rešenjem o obrazovanju radnog tela, odnosno imenovanju člana radnog tela.
Podnošenje izveštaja Skupštini grada
Gradonačelnik i Gradsko veće dužni su da redovno izveštavaju Skupštinu grada, po sopstvenoj inicijativi ili na njen zahtev, a najmanje jednom godišnje, o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine grada.
Razrešenje i ostavka Gradonačelnika
Gradonačelnik može biti razrešen pre isteka vremena na koje je biran, na obrazložen predlog najmanje trećine odbornika, na isti način na koji je izabran.
O predlogu za razrešenje Gradonačelnika mora se raspravljati i odlučivati u roku od 15 dana od dana dostavljanja predloga predsedniku Skupštine grada, uz primenu minimalnog roka za sazivanje sednice iz člana 38. st. 3. i 4. ovog statuta.
Ako Skupština ne razreši Gradonačelnika, odbornici koji su podneli predlog za razrešenje ne mogu ponovo predložiti razrešenje Gradonačelnika pre isteka roka od šest meseci od odbijanja prethodnog predloga.
Gradonačelnik može podneti ostavku.
O podnetoj ostavci Gradonačelnika, predsednik Skupštine grada obaveštava odbornike na početku prve naredne sednice Skupštine.
Dejstvo razrešenja i ostavke Gradonačelnika
Razrešenjem, odnosno ostavkom Gradonačelnika prestaje mandat zamenika Gradonačelnika i Gradskog veća.
Razrešenje i ostavka zamenika Gradonačelnika, odnosno člana Gradskog veća
Zamenik Gradonačelnika, odnosno član Gradskog veća, može biti razrešen pre isteka vremena na koje je biran, na predlog Gradonačelnika ili najmanje jedne trećine odbornika, na isti način na koji je izabran.
Istovremeno sa predlogom za razrešenje zamenika Gradonačelnika ili člana Gradskog veća, Gradonačelnik je dužan da Skupštini grada podnese predlog za izbor novog zamenika Gradonačelnika ili člana Gradskog veća, koja istovremeno donosi odluku o razrešenju i o izboru.
O podnetoj ostavci zamenika Gradonačelnika ili člana Gradskog veća, predsednik Skupštine grada obaveštava odbornike na početku prve naredne sednice Skupštine grada.
U slučaju iz stava 3. ovog člana, Gradonačelnik je dužan da na prvoj narednoj sednici Skupštine grada podnese predlog za izbor novog zamenika Gradonačelnika, odnosno člana Gradskog veća.
Vršenje tekućih poslova po prestanku mandata zbog razrešenja ili ostavke
Gradonačelnik, zamenik Gradonačelnika ili član Gradskog veća koji su razrešeni ili su podneli ostavku, ostaju na dužnosti i vrše tekuće poslove, do izbora novog Gradonačelnika, zamenika Gradonačelnika ili člana Gradskog veća.
Prestanak mandata izvršnih organa Grada zbog prestanka mandata Skupštine
Prestankom mandata Skupštine grada prestaje mandat Gradonačelniku i Gradskom veću, s tim da oni vrše tekuće poslove iz svoje nadležnosti do stupanja na dužnost novog Gradonačelnika i Gradskog veća, odnosno predsednika i članova privremenog organa ako je Skupštini mandat prestao zbog raspuštanja Skupštine.
Gradska uprava
Upravne poslove u okviru prava i dužnosti Grada i određene stručne i administrativno-tehničke poslova za potrebe Skupštine grada, Gradonačelnika i Gradskog veća, vrši Gradska uprava.
Nadležnost
Gradska uprava:
1) priprema nacrte propisa i drugih akata koje donose Skupština grada, Gradonačelnik i Gradsko veće;
2) izvršava odluke i druge akte Skupštine grada, Gradonačelnika i Gradskog veća;
3) rešava u upravnom postupku u prvom stepenu o pravima i dužnostima građana, preduzeća, ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Grada;
4) obavlja poslove upravnog nadzora nad izvršavanjem propisa i drugih opštih akata Skupštine grada;
5) izvršava zakone i druge propise čije je izvršavanje povereno Gradu;
6) vodi zakonom propisane evidencije i stara se o njihovom održavanju;
7) izdaje uverenja i druge isprave o činjenicama o kojima vodi službenu evidenciju;
8) izdaje uverenja i druge isprave o činjenicama o kojima ne vodi službenu evidenciju;
9) obavlja stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe rada Skupštine grada, Gradonačelnika i Gradskog veća;
10) sprovodi sopstvene pripreme za odbranu, izrađuje i čuva Plan odbrane Grada i izvršava odluke, naredbe i druge akte Skupštine Grada, Gradonačelnika i Gradskog veća u uslovima ratnog i vanrednog stanja;
11) prati stanje u vezi sa zaštitom i spasavanjem u vanrednim situacijama i preduzima mere za zaštitu i spasavanje, učestvuje u izradi procene ugroženosti teritorije Grada i plana i zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama, obavlja poslove u vezi sa privremenim pomeranjem i evakuacijom stanovništva, učestvuje u pripremi i sprovođenju zbrinjavanja nastradalog stanovništva, organizuje, razvija i vodi ličnu i kolektivnu zaštitu, ostvaruje saradnju sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije Ministarstva unutrašnjih poslova, Odeljenjem za vanredne situacije u Zrenjaninu i obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima;
12) donosi Plan javnih nabavki u skladu sa odlukom o budžetu i finansijskim planom i odlučuje o pokretanju postupka javne nabavke za nabavku usluga, dobara i radova;
13) donosi izveštaj o radu na rešavanju prvostepenih upravnih predmeta;
14) donosi posebni program stručnog usavršavanja;
15) pruža pomoć mesnim zajednicama u obavljanju administrativno-tehničkih i finansijsko-materijalnih poslova;
16) dostavlja izveštaj o svom radu na izvršenju poslova iz nadležnosti Grada i poverenih poslova, Gradonačelniku, Gradskom veću i Skupštini grada, po potrebi, a najmanje jednom godišnje.
Načela delovanja Gradske uprave
Gradska uprava postupa prema pravilima struke, nepristrasno i politički neutralno i dužna je da svakom omogući jednaku pravnu zaštitu u ostvarivanju prava, obaveza i pravnih interesa.
Gradska uprava dužna je da građanima omogući brzo i delotvorno ostvarivanje njihovih prava i pravnih interesa.
Gradska uprava dužna je da građanima daje potrebne podatke i obaveštenja i pruža pravnu pomoć.
Gradska uprava dužna je da sarađuje sa građanima i da poštuje ličnost i dostojanstvo građana.
Kada organi Grada rešavaju o pravima, obavezama ili pravnim interesima fizičkog ili pravnog lica, odnosno druge stranke, Gradska uprava po službenoj dužnosti vrši uvid, pribavlja i obrađuje podatke iz evidencija, odnosno registara koje u skladu sa posebnim propisima vode državni organi, organi teritorijalne autonomije, jedinica lokalne samouprave i imaoci javnih ovlašćenja, u skladu sa zakonom.
Uvid, pribavljanje i obrada podataka iz evidencija, odnosno registara koji se vode u elektronskom obliku u postupku iz stava 5. ovog člana, vrši se putem informacionog sistema koji obezbeđuje sigurnost i zaštitu podataka o ličnosti.
U postupku iz stava 5. ovog člana Gradska uprava može vršiti uvid, pribavljati i obrađivati samo one podatke koji su zakonom ili posebnim propisom utvrđeni kao neophodni za rešavanje o određenom pravu, obavezi ili pravnom interesu stranke.
Organizacija Gradske uprave
Gradska uprava obrazuje se kao jedinstveni organ.
U Gradskoj upravi obrazuju se unutrašnje organizacione jedinice za vršenje srodnih upravnih, stručnih i drugih poslova.
Rukovođenje
Gradskom upravom rukovodi načelnik.
Za načelnika Gradske uprave može biti postavljeno lice koje ima stečeno visoko obrazovanje iz naučne oblasti pravne nauke na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu, najmanje pet godina radnog iskustva u struci i položen državni stručni ispit za rad u organima državne uprave.
Postavljenje načelnika i zamenika načelnika Gradske uprave
Načelnika Gradske uprave postavlja Gradsko veće, na osnovu javnog oglasa, na pet godina.
Načelnik Gradske uprave može imati zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Zamenik načelnika Gradske uprave se postavlja na isti način i pod istim uslovima kao načelnik.
Rukovodioce organizacionih jedinica u Gradskoj upravi raspoređuje načelnik Gradske uprave.
Razrešenje načelnika Gradske uprave
Gradsko veće može razrešiti načelnika, odnosno zamenika načelnika Gradske uprave u slučajevima utvrđenim zakonom.
Odgovornost načelnika Gradske uprave
Načelnik Gradske uprave za svoj rad i rad Gradske uprave odgovara Gradskom veću.
Uređenje Gradske uprave
Odluku o Gradskoj upravi donosi Skupština grada na predlog Gradskog veća.
Pravilnik o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u Gradskoj upravi, Pravobranilaštvu i Stručnoj službi Lokalnog ombudsmana objedinjuje načelnik Gradske uprave i dostavlja Gradskom veću na usvajanje.
Ovlašćenja u vršenju upravnog nadzora
Gradska uprava u obavljanju upravnog nadzora može:
1) naložiti rešenjem izvršenje mera i radnji u određenom roku;
2) izreći mandatnu kaznu;
3) podneti prijavu nadležnom organu za učinjeno krivično delo ili privredni prestup i podneti zahtev za pokretanje prekršajnog postupka;
4) izdati privremeno naređenje, odnosno zabranu;
5) obavestiti drugi organ, ako postoje razlozi, za preduzimanje mera za koje je taj organ nadležan;
6) preduzeti i druge mere za koje je ovlašćena zakonom, propisom ili opštim aktom.
Ovlašćenja i organizacija za obavljanje poslova iz stava 1. ovog člana, bliže se uređuju odlukom Skupštine grada.
Primena propisa o upravnom postupku
U postupku pred Gradskom upravom, u kome se rešava o pravima, obavezama i interesima građana i pravnih lica, primenjuju se propisi o upravnom postupku.
Sukob nadležnosti
Gradsko veće rešava sukob nadležnosti između Gradske uprave i drugih preduzeća, organizacija i ustanova kada na osnovu odluke Skupštine grada odlučuju o pojedinim pravima građana, pravnih lica ili drugih stranaka.
Načelnik Gradske uprave rešava sukob nadležnosti između unutrašnjih organizacionih jedinica.
Uslovi za obavljanje upravnih poslova
Poslove Gradske uprave koji se odnose na ostvarivanje prava, obaveza i interesa građana i pravnih lica mogu obavljati lica koja imaju propisanu školsku spremu, položen stručni ispit za rad u organima državne uprave i odgovarajuće radno iskustvo, u skladu sa zakonom i drugim propisom.
Izuzeće
O izuzeću načelnika Gradske uprave rešava Gradsko veće.
O izuzeću službenog lica u Gradskoj upravi rešava načelnik Gradske uprave.
Poslove pravne zaštite imovinskih prava i interesa Grada obavlja Pravobranilaštvo.
Obrazovanje, uređenje i organizacija, kao i druga pitanja od značaja za rad Pravobranilaštva, utvrđuju se odlukom Skupštine grada u skladu sa osnovama za uređenje i organizaciju pravobranilaštva propisanih zakonom.
V NEPOSREDNO UČEŠĆE GRAĐANA U OSTVARIVANJU LOKALNE SAMOUPRAVE
Oblici neposrednog učešća građana
Građani neposredno učestvuju u ostvarivanju poslova Grada putem građanske inicijative, zbora građana i referenduma.
Građani putem građanske inicijative predlažu Skupštini grada donošenje akta kojim će se urediti određeno pitanje iz nadležnosti Grada, promenu statuta ili drugih akata i raspisivanje referenduma u skladu sa zakonom.
Građanska inicijativa punovažno je pokrenuta ako je lista potpisnika građanske inicijative sastavljena u skladu sa zakonom i ako je istu potpisalo 5% od ukupnog broja građana sa biračkim pravom.
O predlogu iz stava 1. ovoga člana, Skupština grada je dužna da održi raspravu i da dostavi obrazložen odgovor građanima u roku od 60 dana od dana dobijanja predloga.
Postupak i procedura sprovođenja građanske inicijative uređuje se posebnom odlukom Skupštine grada.
Zbor građana raspravlja i daje predloge o pitanjima iz nadležnosti organa Grada.
Zbor građana saziva se za naseljeno mesto ili deo naseljenog mesta, koji može biti: zaselak, ulica, deo gradskog naselja, područje mesne zajednice ili drugog oblika mesne samouprave.
Zbor građana saziva Gradonačelnik, predsednik Skupštine grada, ovlašćeni predstavnik mesne zajednice ili drugog oblika mesne samouprave, najmanje 50 građana sa prebivalištem na području za koje se zbor saziva i najmanje jedna četvrtina odbornika, najmanje osam dana pre dana održavanja.
Predlog za sazivanje zbora može uputiti organ Grada nadležan za odlučivanje o pitanju koje se razmatra na zboru.
O sazvanom zboru, građani se obaveštavaju isticanjem akta o sazivanju zbora na oglasnoj tabli, preko sredstava informisanja ili na drugi uobičajen način.
Sazivač je obavezan da obavesti Gradsku upravu o održavanju zbora.
Rad zbora i utvrđivanje stavova zbora
Zborom građana predsedava sazivač ili lice koje on ovlasti.
Zbor građana razmatra predloge i zauzima stavove o njima ako mu prisustvuje 5% građana sa biračkim pravom sa područja za koje je zbor sazvan.
Pravo učešća u razmatranju pitanja, pokretanju inicijativa i predlaganju pojedinih rešenja, imaju svi punoletni građani Grada.
Pravo odlučivanja na zboru građana imaju i građani čije je prebivalište ili imovina na području za koje je zbor sazvan.
Odluke na zboru građana se donose većinom prisutnih građana sa pravom odlučivanja.
Način rada i način utvrđivanja stavova zbora uređuju se odlukom Skupštine grada.
Postupanje nadležnog organa Grada po održanom zboru
Organi Grada dužni su da u roku od 60 dana od dana održavanja zbora građana, razmotre zahteve i predloge građana, zauzmu stav o njima, odnosno donesu odgovarajuću odluku ili meru i o tome obaveste građane.
Skupština grada može na sopstvenu inicijativu, većinom glasova od ukupnog broja odbornika, da raspiše referendum o pitanjima iz svoje nadležnosti.
Skupština grada dužna je da raspiše referendum o pitanju iz svoje nadležnosti na zahtev građana.
Zahtev građana iz stava 2. ovog člana punovažan je ako je lista potpisnika zahteva sastavljena u skladu sa zakonom i ako je istu potpisalo najmanje 10% građana sa biračkim pravom na teritoriji Grada.
O inicijativi za promenu naziva postojećeg naseljenog mesta građani će se izjasniti na referendumu.
Odluka putem referenduma doneta je ako se za nju izjasnila većina građana sa biračkim pravom na teritoriji Grada koja je glasala, pod uslovom da je glasalo više od polovine ukupnog broja građana sa biračkim pravom na teritoriji Grada.
Odluka doneta na referendumu je obavezna, a Skupština grada je ne može staviti van snage, niti izmenama i dopunama menjati njenu suštinu u periodu od godinu dana od dana donošenja odluke.
Od dana raspisivanja do dana sprovođenja referenduma ne može proteći manje od 15 ni više od 90 dana.
Referendum na delu teritorije Grada
Skupština grada dužna je da raspiše referendum na delu teritorije Grada o pitanju koje se odnosi na potrebe, odnosno interese stanovništva tog dela teritorije, ako je lista potpisnika zahteva za raspisivanje referenduma sastavljena u skladu sa zakonom i ako je istu potpisalo najmanje 10% birača sa prebivalištem na delu teritorije Grada za koji se traži raspisivanje referenduma.
Peticija je pisano obraćanje pojedinca ili grupe građana sa prebivalištem na teritoriji Grada, kojim se od određenog organa Grada traži da pokrene postupak ili preduzme meru ili radnju iz svoje nadležnosti.
Peticija obavezno sadrži:
1) Naziv organa kome se upućuje,
2) Pravni osnov za podnošenje peticije sa zahtevom da se na peticiju odgovori,
3) Jasno formulisan zahtev, odnosno predlog podnosioca, sa obrazloženjem,
4) Ime, prezime i prebivalište podnosioca peticije i
5) Potpis podnosioca peticije.
Organ Grada kome je upućena peticija je dužan da u roku od 30 dana od dana dostavljanja, obavesti podnosioca peticije o svom stavu povodom zahteva, odnosno predloga sadržanih u peticiji.
Organi Grada dužni su da svima omoguće podnošenje pritužbi na svoj rad i na nepravilan rad i odnos zaposlenih u Gradskoj upravi.
Organi Grada dužni su da ispitaju navode istaknute u pritužbi, koji ukazuju na propuste i nepravilnosti u njihovom radu i da u skladu sa zakonom pokrenu odgovarajući postupak za sankcionisanje i otklanjanje propusta i nepravilnosti.
Organi Grada dužni su da daju podnosiocu pritužbe, odgovore i informacije o tome da li je i kako po pritužbi postupljeno u roku od 30 dana, ako podnosilac pritužbe to zahteva.
VI DRUGI OBLICI UČEŠĆA GRAĐANA U POSLOVIMA GRADA
Organi Grada mogu konsultovati građane o pitanjima iz svoje nadležnosti.
Konsultacije iz stava 1. ovog člana vrše se putem javne ankete.
Javna rasprava predstavlja skup različitih aktivnosti, preduzetih u unapred predviđenom vremenskom okviru, u cilju pribavljanja predloga i stavova građana o nacrtu nekog akta.
Javna rasprava se, po pravilu, organizuje kao otvoreni sastanak predstavnika nadležnih organa Grada, odnosno javnih službi, sa zainteresovanim građanima, predstavnicima udruženja građana i sredstava javnog obaveštavanja (okrugli stolovi, tribine, prezentacije i sl.).
Javna rasprava može se sprovoditi i dostavljanjem predloga, sugestija i mišljenja građana i ostalih učesnika u javnoj raspravi u pisanoj ili elektronskoj formi.
Organizator javne rasprave je dužan da građanima iz svih delova Grada omogući učešće u javnoj raspravi.
Način i postupak organizovanja i sprovođenja javne rasprave bliže se uređuje Poslovnikom Skupštine grada.
Javna rasprava traje najmanje 15, a najduže 20 dana.
Organi Grada dužni su da održe najmanje jednu javnu raspravu:
1) u postupku pripreme statuta;
2) u postupku pripreme odluke o budžetu Grada (u delu planiranja investicija);
3) u postupku pripreme strateških planova razvoja;
4) u postupku utvrđivanja stopa izvornih prihoda Grada;
5) u postupku pripreme prostornih i urbanističkih planova;
6) u drugim slučajevima predviđenim zakonom i statutom Grada.
Javna rasprava iz stava 1. ovog člana sprovodi se o nacrtu akta, a izuzetno se može sprovesti i ranije na predlog organa nadležnog za pripremu i utvrđivanje nacrta.
Javnu raspravu iz stava 1. ovog člana organizuje Gradsko veće na način i u vreme koje predloži organ nadležan za utvrđivanje nacrta, ako ovim statutom nije drugačije određeno.
Javna rasprava na osnovu predloga, odnosno zahteva
Javna rasprava može se sprovesti u postupku donošenja drugih opštih akata iz nadležnosti Skupštine grada, na osnovu zahteva predlagača opšteg akta, jedne trećine odbornika ili predloga 100 građana.
Radi sprovođenja javne rasprave, predlog građana je potrebno da svojim potpisima podrži najmanje 100 građana sa biračkim pravom na teritoriji Grada.
Prikupljanje potpisa građana za sprovođenje javne rasprave iz stava 1. ovog člana, sprovodi se u skladu sa propisima koji uređuju građansku inicijativu.
Nadležno radno telo Skupštine grada odlučuje po primljenom predlogu, odnosno zahtevu iz stava 1. ovog člana.
Ukoliko nadležno radno telo Skupštine grada prihvati predlog, odnosno zahtev iz stava 1. ovog člana, Gradsko veće organizuje javnu raspravu, po pravilu, na način i u vreme koje je u tim podnescima predloženo.
Gradsko veće organizuje javnu raspravu, određuje način sprovođenja, mesto i vreme trajanja javne rasprave.
Gradsko veće upućuje javni poziv građanima, njihovim udruženjima, stručnoj i ostaloj javnosti, za učešće u javnoj raspravi.
Javni poziv za učešće na javnoj raspravi, objavljuje se na internet prezentaciji Grada i na drugi pogodan način.
Uz javni poziv obavezno se objavljuje program sprovođenja javne rasprave, kao i nacrt opšteg akta koji je predmet javne rasprave.
Gradsko veće može uputiti poziv za učešće na javnoj raspravi određenim pojedincima, predstavnicima organa, organizacija i udruženja za koje smatra da su zainteresovani za akt koji se razmatra.
Utvrđivanje predloga akta posle sprovedene rasprave
Organ nadležan za utvrđivanje predloga akta o kojem je sprovedena javna rasprava, dužan je da prilikom utvrđivanja predloga akta vodi računa o sugestijama i predlozima datim u javnoj raspravi.
Radi zadovoljavanja potreba i interesa od neposrednog značaja za građane sa određenog područja, u Gradu se osnivaju mesne zajednice i drugi oblici mesne samouprave.
Mesna zajednica se osniva za jedno ili više sela.
Mesna zajednica, odnosno drugi oblik mesne samouprave (u daljem tekstu: mesna zajednica) osniva se za: naseljeno mesto, dva ili više naseljenih mesta, deo naseljenog mesta, gradsku četvrt, rejon, stambeni blok, ulicu, deo jedne ili više ulica, koji predstavlja prostornu, funkcionalnu i urbanističku celinu i gde postoji međusobna interesna povezanost građana i mogućnost njihovog organizovanja.
Mesna zajednica ima svojstvo pravnog lica, u okviru prava i dužnosti utvrđenih ovim statutom i odlukom o osnivanju.
Mesna zajednica ima svoj pečat i račun.
Mesna zajednica ima svoju imovinu koju mogu činiti: pokretne stvari, novčana sredstva, kao i prava i obaveze.
Mesna zajednica ima pravo korišćenja na nepokretnostima koje su u javnoj svojini Grada.
Predlog za obrazovanje, odnosno ukidanje mesne zajednice
Predlog za obrazovanje, odnosno ukidanje mesne zajednice mogu podneti najmanje 10% birača sa prebivalištem na području na koje se predlog odnosi, najmanje jedna trećina odbornika i Gradsko veće.
Skupština grada, uz prethodno pribavljeno mišljenje građana, odlučuje o obrazovanju, području za koje se obrazuje, promeni područja i ukidanju mesnih zajednica.
Nova mesna zajednica se obrazuje spajanjem dve ili više postojećih mesnih zajednica ili izdvajanjem dela područja iz jedne ili više postojećih mesnih zajednica u novu mesnu zajednicu.
Mesna zajednica se može ukinuti i njeno područje pripojiti jednoj ili više postojećih mesnih zajednica.
Promenom područja mesne zajednice smatra se i izmena granica područja ukoliko se izvršenom izmenom deo područja jedne mesne zajednice pripaja području druge mesne zajednice.
Odluka iz stava 2. člana donosi se većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Odlukom o mesnim zajednicama uređuju se obrazovanje, odnosno ukidanje ili promena područja mesne zajednice, pravni status mesne zajednice, imovina mesne zajednice, prava i dužnosti mesne zajednice, broj članova saveta, nadležnost saveta mesne zajednice, izborne komisije i postupak izbora članova saveta mesne zajednice, raspuštanje saveta mesne zajednice, prestanak mandata članova saveta mesne zajednice, finansiranje mesne zajednice, učešće građana u vršenju poslova mesne zajednice, saradnja mesne zajednice sa drugim mesnim zajednicama, postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti akata mesne zajednice, kao i druga pitanja od značaja za rad i funkcionisanje mesnih zajednica na teritoriji Grada.
Savet mesne zajednice je osnovni predstavnički organ građana na području mesne zajednice.
Izbori za Savet mesne zajednice sprovode se po pravilima neposrednog i tajnog glasanja na osnovu opšteg i jednakog izbornog prava, u skladu sa aktom o osnivanju.
Mandat članova Saveta mesne zajednice traje četiri godine.
Izbore za Savet mesne zajednice raspisuje predsednik Skupštine grada.
Predsednika Saveta mesne zajednice bira Savet iz reda svojih članova, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja članova Saveta mesne zajednice.
Savet mesne zajednice:
1) donosi statut mesne zajednice;
2) donosi finansijski plan mesne zajednice uz saglasnost Gradskog veća i programe razvoja mesne zajednice;
3) bira i razrešava predsednika Saveta mesne zajednice;
4) predlaže mere za razvoj i unapređenje komunalnih i drugih delatnosti na području mesne zajednice;
5) donosi poslovnik o radu Saveta mesne zajednice i druge akte iz nadležnosti mesne zajednice;
6) pokreće inicijativu za donošenje novih ili izmenu postojećih propisa Grada;
7) vrši druge poslove iz nadležnosti mesne zajednice utvrđene statutom Grada, aktom o osnivanju mesne zajednice ili drugim gradskim propisima.
Savet mesne zajednice je dužan da imovinom mesne zajednice, kao i nepokretnostima u javnoj svojini Grada na kojima ima pravo korišćenja, upravlja, koristi i raspolaže u skladu sa zakonom, odlukama Skupštine grada i Statutom mesne zajednice.
Angažovanje predsednika i članova Saveta, kao i članova drugih organa mesne zajednice ne podrazumeva stvaranje dodatnih finansijskih obaveza mesnoj zajednici.
Raspuštanje Saveta mesne zajednice
Savet mesne zajednice može se raspustiti ako:
1) Savet ne zaseda duže od tri meseca;
2) ne izabere predsednika Saveta u roku od mesec dana od dana održavanja izbora za članove Saveta mesne zajednice ili od dana njegovog razrešenja, odnosno podnošenja ostavke;
3) ne donese finansijski plan u roku određenom odlukom Skupštine grada.
Odluku o raspuštanju Saveta mesne zajednice donosi Skupština grada na predlog Gradskog veća koje vrši nadzor nad zakonitošću rada i akata mesne zajednice.
Predsednik Skupštine grada raspisuje izbore za Savet mesne zajednice, u roku od 15 dana od stupanja na snagu odluke o raspuštanju Saveta mesne zajednice, s tim da od datuma raspisivanja izbora do datuma održavanja izbora ne može proteći više od 45 dana.
Do konstituisanja Saveta mesne zajednice, tekuće i neodložne poslove mesne zajednice obavljaće poverenik Grada koga imenuje Skupština grada istovremeno sa donošenjem odluke o raspuštanju Saveta mesne zajednice.
Sredstva za rad mesne zajednice obezbeđuju se iz:
1) sredstava utvrđenih odlukom o budžetu Grada, uključujući i samodoprinos,
2) donacija i
3) prihoda koje mesna zajednica ostvari svojom aktivnošću.
Mesna zajednica donosi finansijski plan na koji saglasnost daje Gradsko veće, u skladu sa odlukom o budžetu Grada.
Poveravanje poslova mesnoj zajednici
Odlukom Skupštine grada može se svim ili pojedinim mesnim zajednicama poveriti vršenje određenih poslova iz nadležnosti Grada, uz obezbeđivanje za to potrebnih sredstava.
Prilikom odlučivanja o poveravanju poslova iz stava 1. ovog člana polazi se od značaja tih poslova za zadovoljavanje svakodnevnih i neposrednih potreba građana sa određenog područja.
Organizovanje rada uprave u mesnim zajednicama
Za obavljanje određenih poslova iz nadležnosti Gradske uprave, posebno u vezi sa ostvarivanjem prava građana, može se organizovati rad uprave u mesnim zajednicama.
Poslove iz stava 1. ovog člana, način i mesto njihovog vršenja, određuje Gradonačelnik, na predlog načelnika Gradske uprave.
Postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti opšteg akta mesne zajednice
Gradsko veće pokrenuće postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti opšteg akta mesne zajednice pred Ustavnim sudom, ako smatra da taj akt nije u saglasnosti sa Ustavom ili zakonom.
Gradonačelnik je dužan da obustavi od izvršenja opšti akt mesne zajednice za koji smatra da nije saglasan Ustavu ili zakonu, rešenjem koje stupa na snagu objavljivanjem u "Službenom listu grada Zrenjanina".
Rešenje o obustavi od izvršenja prestaje da važi ako Gradsko veće u roku od pet dana od objavljivanja rešenja ne pokrene postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti opšteg akta.
Ukazivanje Savetu mesne zajednice na preduzimanje odgovarajućih mera
Kada Gradsko veće smatra da opšti akt mesne zajednice nije u saglasnosti sa Statutom Grada, aktom o osnivanju mesne zajednice ili drugim gradskim propisom, ukazaće na to Savetu mesne zajednice radi preduzimanja odgovarajućih mera.
Ako Savet mesne zajednice ne postupi po predlozima organa iz stava 1. ovog člana, Gradonačelnik će poništiti opšti akt mesne zajednice rešenjem koje stupa na snagu objavljivanjem u "Službenom listu grada Zrenjanina".
Gradsko veće, predlaže Gradonačelniku obustavljanje finansiranja aktivnosti mesne zajednice u kojima se finansijska sredstva ne koriste u skladu sa finansijskim planom mesne zajednice, odlukom o budžetu ili zakonom.
VIII SARADNJA I UDRUŽIVANJE GRADA
Saradnja i udruživanje Grada sa opštinama i gradovima u zemlji
Grad, organi i službe Grada, kao i preduzeća, ustanove i druge organizacije čiji je osnivač Grad, udružuju se i ostvaruju saradnju sa drugim opštinama i gradovima i njihovim organima i službama u oblastima od zajedničkog interesa i radi njihovog ostvarivanja mogu udruživati sredstva i obrazovati zajedničke organe, preduzeća, ustanove i druge organizacije i ustanove, u skladu sa zakonom i statutom.
Saradnja iz stava 1. ovog člana podrazumeva i ustupanje obavljanja pojedinih poslova iz nadležnosti Grada drugoj jedinici lokalne samouprave ili preduzeću, ustanovi i drugoj organizaciji čiji je ona osnivač.
Ako Grad zaključi sporazum o saradnji sa drugim opštinama ili sa gradom radi zajedničkog obavljanja poslova iz oblasti komunalnih delatnosti, ti poslovi zajednički se obavljaju u skladu sa zakonom koji uređuje komunalne delatnosti.
Sporazumom o saradnji Grada sa drugim jedinicama lokalne samouprave uređuju se: naziv i sedište zajedničkog organa, službe, preduzeća, ustanove ili druge organizacije, vrsta, obim i način obavljanja poslova, način finansiranja, upravljanje i nadzor nad radom, pristupanje sporazumu drugih jedinica lokalne samouprave, postupak istupanja odnosno odustajanja od sporazuma jedinice lokalne samouprave, prava i obaveze zaposlenih, kao i druga pitanja od značaja za osnivanje, rad i prestanak rada, u skladu sa zakonom.
Skupština grada odlučuje o zaključivanju sporazuma iz stava 1. ovog člana većinom glasova od ukupnog broja odbornika i dužna je da ga dostavi ministarstvu nadležnom za lokalnu samoupravu u roku od 30 dana od dana zaključenja sporazuma.
Zajedničko izvršavanje poverenih poslova
Grad može, zajedno sa jednom ili više opština, odnosno gradova, predložiti ministarstvu nadležnom za lokalnu samoupravu zajedničko izvršavanje određenih poverenih poslova, u skladu sa zakonom kojim se uređuje državna uprava i uredbom Vlade Republike Srbije kojom se uređuju bliži uslovi i način zajedničkog izvršavanja poverenih poslova.
Grad može prihvatiti predlog nadležnog organa državne uprave da sa jednom ili više opština, odnosno gradova, zajednički obezbedi izvršavanje određenih poverenih poslova, u skladu sa zakonom kojim se uređuje državna uprava i uredbom Vlade Republike Srbije kojom se uređuju bliži uslovi i način zajedničkog izvršavanja poverenih poslova.
Skupština grada odlučuje o predlogu iz stava 2. ovog člana u roku od 30 dana od dana dostavljanja predloga.
Ukoliko prihvati predlog iz stava 2. ovog člana, Skupština grada zaključuje sa jednom, odnosno više opština, odnosno gradova, sporazum o saradnji kojim se uređuje zajedničko izvršavanje poverenih poslova i dostavlja ga ministarstvu nadležnom za lokalnu samoupravu.
Sporazum o saradnji iz stava 4. ovog člana objavljuje se posle pribavljanja saglasnosti Vlade Republike Srbije.
Osnivanje zajedničkog organa, službe, preduzeća ili druge organizacije
Sporazumom o saradnji Grada sa drugim opštinama, odnosno gradovima, može se predvideti osnivanje zajedničkog organa, službe, preduzeća ili druge organizacije.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, nadležni organ Grada zajedno sa nadležnim organom drugog, odnosno drugih osnivača, odlučuje o postavljenju, odnosno imenovanju rukovodioca zajedničkog organa, službe, preduzeća ili druge organizacije, razrešenju i njihovoj odgovornosti i prestanku dužnosti, u skladu sa zakonom.
Kad je sporazumom o saradnji predviđeno da zajednički organ odlučuje o pravima i obavezama građana sa prebivalištem na teritoriji Grada u upravnom postupku, o pravima i obavezama tih građana u drugostepenom postupku odlučuje Gradsko veće, u skladu sa zakonom.
Sredstva za rad zajedničkog organa obezbeđuju se u budžetu Grada, srazmerno obimu poslova koje za Grad obavlja zajednički organ.
Ustupanje poslova drugoj opštini, odnosno Gradu
Sporazumom o saradnji Grad može ustupiti određene poslove iz svoje nadležnosti drugoj opštini, odnosno gradu.
Sredstva za rad organa opštine, odnosno grada koji obavlja ustupljene poslove, obezbeđuju se u budžetu Grada, srazmerno obimu ustupljenih poslova.
Kad je sporazumom o saradnji predviđeno da ustupljeni poslovi obuhvataju odlučivanje o pravima i obavezama građana sa prebivalištem na teritoriji Grada u upravnom postupku, o pravima i obavezama tih građana u drugostepenom postupku odlučuje Gradsko veće, u skladu sa zakonom.
Ustupljeni poslovi obavljaju se u ime i za račun Grada, a za njihovo obavljanje odgovoran je Grad.
Opština, odnosno grad koji obavlja ustupljene poslove, dostavlja izveštaj o obavljanju ustupljenih poslova na zahtev Grada, a najmanje jednom u šest meseci.
Prestanak važenja sporazuma o saradnji
Sporazum o saradnji prestaje da važi na zahtev Grada ili druge jedinice lokalne samouprave učesnice sporazuma.
Skupština grada upućuje pisani zahtev drugoj učesnici sporazuma najkasnije šest meseci pre dana sa kojim sporazum o saradnji prestaje da važi i istovremeno o tome obaveštava ministarstvo nadležno za lokalnu samoupravu.
Sporazum o saradnji koji je zaključilo više jedinica lokalne samouprave, na zahtev Grada prestaje da važi samo u delu koji se odnosi na Grad.
Saradnja sa jedinicama lokalne samouprave drugih država
Grad može da ostvaruje saradnju u oblastima od zajedničkog interesa sa jedinicama lokalne samouprave u drugim državama, u okviru spoljne politike Republike Srbije, uz poštovanje teritorijalnog jedinstva i pravnog poretka Republike Srbije, u skladu sa Ustavom i zakonom.
Odluku o saradnji sa odgovarajućim teritorijalnim zajednicama, opštinama i gradovima iz drugih država donosi Skupština grada, uz saglasnost Vlade Republike Srbije.
Sporazum ili drugi akt o uspostavljanju saradnje potpisuje Gradonačelnik ili lice koje on ovlasti.
Akt iz stava 3. ovog člana objavljuje se i stupa na snagu posle pribavljanja saglasnosti Vlade Republike Srbije.
Udruživanje u asocijacije gradova i opština
Grad može biti osnivač ili pristupati asocijacijama gradova i opština, radi unapređenja razvoja lokalne samouprave, njene zaštite i ostvarivanja zajedničkih interesa.
Grad osniva ili pristupa asocijacijama gradova i opština koje zastupaju interese svog članstva pred državnim organima, a posebno u postupku donošenja zakona i drugih akata od značaja za ostvarivanje poslova jedinica lokalne samouprave.
Saradnja sa udruženjima i drugim organizacijama
Organi Grada mogu sarađivati sa udruženjima, humanitarnim i drugim organizacijama, u interesu Grada i njegovih građana.
Učešće u evropskim integracijama
Grad u okviru svojih nadležnosti, preko svojih organa, prati proces evropskih integracija Republike Srbije i razvija za to potrebne administrativne kapacitete, u skladu sa zakonom i utvrđenom politikom Republike Srbije.
Zaštita prava Grada obezbeđuje se na način i po postupku utvrđenom zakonom.
Pokretanje postupka za ocenu ustavnosti i zakonitosti
Skupština grada pokreće postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti zakona ili drugog opšteg akta Republike Srbije ili Autonomne pokrajine Vojvodine, kojim se povređuje pravo na lokalnu samoupravu.
Gradonačelnik ima pravo žalbe Ustavnom sudu ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa Grada onemogućava vršenje nadležnosti Grada.
U Gradu se ustanovljava Lokalni ombudsman kao nezavisan i samostalan organ koji se stara o ostvarivanju, zaštiti i unapređenju ljudskih i manjinskih prava zajemčenih Ustavom, zakonom, potvrđenim međunarodnim ugovorima, opšteprihvaćenim pravilima međunarodnog prava i Statutom grada.
Lokalni ombudsman posebno štiti prava građana od povreda učinjenih od strane Gradske uprave kao i ustanova, organa i organizacija koje vrše javna ovlašćenja, a čiji je osnivač Grad, kontroliše rad Gradske uprave i štiti pravo građana na lokalnu samoupravu, ako je reč o povredi propisa i opštih akata Grada.
Lokalni ombudsman dostavlja godišnji izveštaj Skupštini grada.
U svom delovanju Lokalni ombudsman rukovodi se principima zakonitosti, nepristrasnosti, nezavisnosti i pravičnosti.
U obavljanju svojih nadležnosti Lokalni ombudsman sarađuje sa lokalnim ombudsmanima u opštinama i gradovima, Pokrajinskim ombudsmanom, Ombudsmanom Republike Srbije i sa ombudsmanima i njihovim organizacijama u inostranstvu.
Lokalni ombudsman štiti pravo građana na lokalnu samoupravu u skladu sa odlukom Skupštine grada.
Lokalni ombudsman ne može biti član političke stranke i ne može obavljati nijednu javnu funkciju niti bilo koju profesionalnu delatnost.
Nadležnost i ovlašćenja, način postupanja i izbora i prestanka dužnosti Lokalnog ombudsmana, uređuju se posebnom odlukom Skupštine grada, u skladu sa zakonom.
Skupština grada donosi odluke, druge opšte akte, naredbe, rešenja, zaključke, preporuke i uputstva.
Gradonačelnik donosi pravilnike, naredbe, uputstva, rešenja, zaključke i predloge, a izuzetno donosi odluke i druge akte kada je za to ovlašćen zakonom ili Statutom.
Gradsko veće donosi pravilnike, poslovnike, naredbe, uputstva, rešenja, zaključke, predloge i preporuke, a izuzetno donosi odluke i druge akte kada je za to ovlašćeno zakonom ili Statutom.
Gradska uprava donosi odluke, pravilnike, naredbe, uputstva, rešenja i zaključke.
Odluke i opšti akti Skupštine grada moraju biti saglasni sa zakonom i ovim statutom.
Akti Gradonačelnika i Gradskog veća moraju biti saglasni sa zakonom, ovim statutom, odlukama i opštim aktima Skupštine grada.
Akti Gradske uprave moraju biti saglasni sa zakonom, ovim statutom, odlukama i opštim aktima organa Grada.
Predlaganje propisa i drugih opštih akata Skupštine grada
Pravo predlaganja propisa i drugih opštih akata iz nadležnosti Skupštine grada imaju: svaki odbornik Skupštine grada, radno telo Skupštine grada, Gradonačelnik, Gradsko veće i građani putem građanske inicijative.
Objavljivanje i stupanje na snagu opštih akata
Opšti akti organa Grada objavljuju se u "Službenom listu grada Zrenjanina".
Akti iz stava 1. ovog člana stupaju na snagu osmog dana od dana objavljivanja, osim ako donosilac u postupku donošenja ne utvrdi da postoje naročito opravdani razlozi da isti stupi na snagu i ranije.
Ostali akti organa Grada objavljuju se u "Službenom listu grada Zrenjanina" kada je to tim aktima predviđeno.
XI TUMAČENJE, DONOŠENJE I IZMENA STATUTA
Autentično tumačenje Statuta grada
Autentično tumačenje Statuta grada daje Skupština grada na predlog Gradskog veća.
Postupak za donošenje ili promenu Statuta grada
Predlog za donošenje ili promenu Statuta grada, može podneti najmanje 5% birača Grada, trećina odbornika i Gradonačelnik.
Predlog se podnosi u pisanom obliku sa obrazloženjem.
Gradsko veće predlaže Statut Skupštini grada.
Skupština grada donosi Statut grada većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
XII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Usklađivanje propisa organa Grada sa ovim statutom
Propisi organa Grada uskladiće se sa odredbama ovog statuta u roku od devet meseci od stupanja na snagu Zakona o izmenama i dopunama Zakona o lokalnoj samoupravi.
Propisi organa Grada ostaju na snazi do njihovog usklađivanja sa ovim statutom.
Odložena primena pojedinih odredaba ovog statuta
Član 95. stav 1. tačka 2), koja se odnosi na sprovođenje obaveznog postupka javne rasprave za planiranje investicija u odluci o budžetu, primenjivaće se počev od pripreme Odluke o budžetu za 2020. godinu.
Danom stupanja na snagu ovog statuta, prestaje da važi Statut grada Zrenjanina ("Službeni list grada Zrenjanina", br. 26/13-prečišćen tekst, 37/13, 11/14, 20/14, 28/14, 5/17, 19/17 i 26/17).
Ovaj statut stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Zrenjanina".
Samostalni član Odluke o izmenama i dopunama
Statuta grada Zrenjanina
("Sl. list Grada Zrenjanina", br. 18/2019)
Član 6
Ova odluka stupa na snagu danom donošenja u "Službenom listu grada Zrenjanina".
Samostalni član Odluke o izmenama i dopuni
Statuta grada Zrenjanina
("Sl. list Grada Zrenjanina", br. 29/2019)
Član 3
Ova odluka stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom listu grada Zrenjanina".