ODLUKAO SAHRANJIVANJU I GROBLJIMA("Sl. list grada Vršca", br. 15/2019) |
Ovom odlukom propisuju se uslovi i način obavljanja komunalne delatnosti upravljanja grobljima i sahranjivanje na području grada Vršca.
Upravljanje grobljima i sahranjivanje je: upravljanje i održavanje groblja; održavanje grobnog mesta i naplata naknade za održavanje grobnog mesta; obezbeđivanje; davanje u zakup i prodaja uređenih grobnih mesta; pokopavanje i ekshumacija posmrtnih ostataka, održavanje objekata koji se nalaze u sklopu groblja (mrtvačnica, kapela,) održavanje pasivnih grobalja i spomen-obeležja.
Komunalnu delatnost iz člana 1. ove odluke na području naseljenog mesta Vršca obavlja Javno komunalno preduzeće "Drugi oktobar" Vršac (u daljem tekstu: Preduzeće).
Preduzeće je dužno da usaglasi svoje poslovanje sa Uredbom o načinu i uslovima za otpočinjanje obavljanja komunalnih delatnosti ("Službeni glasnik RS", br. 13/18, 66/18 i 51/2019).
Poslovi u vezi sa upravljanjem, uređivanjem, održavanjem i korišćenjem groblja u naseljenim mestima izvan gradskog područja poveravaju se mesnim zajednicama naseljenih mesta.
Grobljem se, u smislu ove odluke, podrazumeva zemljište koje je odgovarajućim planskim aktom određeno i uređeno za sahranjivanje posmrtnih ostataka umrlih, kao i svi objekti i uređaji koji se nalaze na tom zemljištu, a neophodni su za obavljanje sahranjivanja.
Groblja na teritoriji grada, njihovu izgradnju i uređenje, kao i stavljanje groblja van upotrebe utvrđuje jedinica lokalne samouprave.
Na teritoriji Grada Vršca sahranjivanje se vrši na sledećim grobljima i to u:
Vršcu (gradsko područje), Vatinu, Velikom Središtu, Vlajkovcu, Vojvodincima, Gudurici, Zagajici, Izbištu, Jablanci, Kuštilju, Malom Žamu, Malom Središtu, Markovcu, Mesiću, Orešcu, Pavlišu, Parti, Potpornju, Ritiševu, Sočici, Straži, Uljmi i Šušari.
U naseljenim mestima na teritoriji grada Vršca mogu da postoje i groblja kojima upravljaju verske zajednice.
III UREĐENJE I ODRŽAVANJE GROBLJA
Uređivanje i održavanje groblja, u smislu ove odluke, je opremanje prostora za sahranjivanje (grob, grobnica, zajedničke grobnice), uređivanje, opremanje i održavanje objekata i uređaja na groblju koji služe za obavljanje pogrebne usluge (mrtvačnica, kapela, čuvarske kućice, javni WC-i, javne česme i sl.), uređivanje i održavanje puteva i staza unutar groblja i prostora između grobnih mesta, održavanje zelenila, javne rasvete, čistoće i reda na groblju, uklanjanje snega i leda unutar groblja, kao i obavljanje drugih poslova koji su u vezi sa uređivanjem i održavanjem groblja i održavanjem grobnih mesta i nadgrobnih obeležja, u skladu sa zakonom i odredbama ove odluke.
Prostor unutar groblja namenjen sahranjivanju deli se na parcele unutar kojih se nalaze grobna mesta.
Parcele i grobna mesta obeležavaju se brojevima.
Prostor unutar groblja ima i obeležen prostor za sahranjivanje patološkog otpada.
Grobnim mestom, u smislu ove odluke, podrazumeva se grob i grobnica.
Grob je mesto koje služi za sahranjivanje posmrtnih ostataka i sastoji se od iskopane rupe u zemlji propisane dubine, dužine i širine.
U grob se mogu sahraniti, po pravilu, samo posmrtni ostaci jednog umrlog.
Izuzetno, u jedan grob može se sahraniti istovremeno majka sa mrtvorođenčetom, odnosno detetom koje je sa njom umrlo.
Nakon isteka obaveznog roka počivanja u postojeći grob može se dozvoliti sahranjivanje bračnog druga, deteta i roditelja.
U postojeći grob može se dozvoliti sahranjivanje bračnog druga, deteta i roditelja i pre isteka počivanja, pod uslovom da dubina opšteg groba zadovoljava uslove propisane aktom koji donosi Nadzorni organ Preduzeća a kojim su propisani bliži uslovi sahranjivanja. Korisnik može steći pravo zakupa groba nakon prijavljivanja smrti umrlog čiji se posmrtni ostaci žele sahraniti, zaključivanjem ugovora o zakupu groba.
Izuzetno, na zahtev bračnog druga pokojnika može se odobriti zakup groba pored groba pokojnika, u zavisnosti od raspoloživih grobnih mesta.
Grobnica je mesto namenjeno za sahranjivanje posmrtnih ostataka izgrađena od čvrstog materijala (cigle, betona i dr.).
Grobnice se grade za četiri odnosno za šest pokojnika koja su članovi porodice.
Korisnik može steći pravo zakupa grobnice i pre nastale potrebe za sahranjivanje.
Dimenzija jednog grobnog mesta iznosi:
- za grob: 1,70 x 3,00 m
- za dupli grob: 2,6 x 3,00 m
- za velike grobnice sa ulazom sa strane (kapacitet 6 sanduka): 2,8 x 4,3 m
- za male grobnice (kapacitet 4 sanduka): sa ulazom sa strane 1,8 x 4,3 m, sa ulazom od gore 1,8 x 2,8 m
Grobno mesto se može obeležiti samo spomenikom ili skulpturom uz užu stranu grobnog mesta. Dužina obeležja može biti maksimalno u širini grobnog mesta, širina maksimalno 30cm a visina maksimalno 180cm.
Uz ovo obeležje moguće je još postaviti dve vaze za sveže cveće (svaka maksimalnih dimenzija u osnovi 15 x 15 cm i visine do 50 cm) i postolje za sveće maksimalnih dimenzija 10 x 10 cm.
O održavanju grobnih mesta i nadgrobnih obeležja na grobnim mestima stara se zakupac grobnog mesta odnosno porodica i srodnici umrlog, koji mogu uređivanje i održavanje grobnih mesta poveriti Preduzeću, odnosno mesnoj zajednici.
Preduzeće, odnosno mesna zajednica, su dužni da vode evidenciju parcela i grobnih mesta, kao i evidenciju o prenosu posmrtnih ostataka i druge evidencije u vezi sa obavljanjem ove komunalne delatnosti.
Preduzeće svojom odlukom bliže definiše vrste i kategorije grobnih mesta na grobljima na kojima upravlja, precizira tehničke uslove za kategorizaciju i utvrđuje uslove za korišćenje.
Za postavljanje, prepravku i uklanjanje spomenika i drugih predmeta na grobnim mestima potrebno je pismeno odobrenje Preduzeća.
Zahtev za izvođenje zanatskih radova zakupac grobnog mesta podnosi Preduzeću. Uz zahtev, zakupac grobnog mesta dužan je da dostavi podatke o izvođaču predmetnih radova. Za preduzimanje bilo kakve radnje na spomeniku ili drugom predmetu na groblju, ili grobnici koja ima svojstvo spomenika kulture, potrebno je prethodno pribaviti saglasnost nadležnog
Zavoda za zaštitu spomenika kulture. Izvođaču zanatskih radova Preduzeće na ime troškova vezanih za izdavanje odobrenja, nadzor i kontrolu tokom izvođenja radova, korišćenje česmi, uklanjanje viškova materijala i sl., naplaćuje naknadu u skladu sa važećim cenovnikom iz člana 46. ove Odluke.
Preduzeće je dužno da bez odlaganja obavesti komunalnog inspektora o izvođenju radova bez odobrenja iz stava 1. i 3. ovog člana.
Zanatski radovi na groblju, za koje je pribavljeno odobrenje u smislu člana 13. ove odluke, mogu se obavljati pod sledećim uslovima:
1. da se izvode u radne dane u vremenu od 07.00 do 15.00 časova, i to tako da se do najveće mere očuva mir i dostojanstvo groblja;
2. građevinski materijal (pesak, šljunak i dr.), dozvoljeno je držati na groblju samo za najkraće vreme koje je neophodno za izvršenje radova, i to tako da se time ne ometa pristup i kretanje posetilaca groblja, a u slučaju prekida kao i posle završetka radova, izvođač je dužan da gradilište bez odlaganja dovede u prvobitno stanje, a višak materijala i eventualno stari spomenik ili delove spomenika prenese do predviđenog mesta na groblju;
3. za prevoz materijala potrebnog za izvođenje zanatskih radova na groblju mogu se koristiti samo putevi i staze koje odredi Preduzeće;
4. ako se prilikom izvođenja radova pronađu delovi sanduka, kosti i sl. radovi se moraju odmah obustaviti i o tome bez odlaganja obavestiti Preduzeće;
5. ako se prilikom izvođenja radova nađu predmeti od vrednosti, oni se moraju bez odlaganja predati Preduzeću;
6. česme se posle upotrebe moraju zatvoriti, a alat se ne sme prati na česmi.
Preduzeće može da zabrani izvođenje zanatskih radova na groblju ili pojedinim delovima groblja u određeno doba dana, ili određene dane, ili određeno doba godine.
Izvođaču zanatskih radova koji se ne pridržava odredaba ovog člana ili drugih odredaba o redu na groblju Preduzeće može zabraniti rad na groblju.
Preduzeće može da ukloni sve dodatne predmete i zasade čije je postavljanje, odnosno sađenje zabranjeno ovom odlukom i to o trošku zakupca grobnog mesta.
Na groblju se održava red i potpun mir.
Preduzeće je dužno je da obezbedi održavanje reda i mira na groblju.
Groblje je otvoreno za posetioce svakog radnog dana, i to u periodu od 1. aprila do 30. septembra od 7 do 19 sati, a u periodu od 1. oktobra do 31. marta od 7 do 18 sati.
Preduzeće može iz naročito opravdanih razloga privremeno da zabrani pristup na groblje.
Na groblju je zabranjeno:
1. ulaženje i zadržavanje van vremena kada je groblje otvoreno za posetioce;
2. pristup deci mlađoj od 10 godina bez pratnje odraslog lica;
3. preskakanje ograde, gaženje zelenih površina, lomljenje drveća, kidanje cveća i drugih zasada;
4. gaženje, prljanje i skrnavljenje grobnih mesta;
5. nanošenje štete nadgrobnim obeležjima (spomenicima i drugim predmetima na grobnim mestima);
6. narušavanje mira na groblju;
7. uvođenje životinja;
8. voženje bicikla, motocikla i drugog motornog vozila ako to nije odobreno posebnom dozvolom preduzeća;
9. na stazama, putevima i zelenim površinama stvarati nečistoću, bacati uvelo cveće i druge predmete;
10. ostavljanje hrane na grobnim i drugim mestima na groblju;
11. prodavanje bilo kakve robe bez odobrenja preduzeća, kao i reklamiranje proizvoda i usluga, što podrazumeva katalošku prodaju, deljenje i ostavljanje na vidnim mestima vizit karti, flajera i slično;
12. ulaženje u kapelu van vremena određenog za sahranu;
13. paljenje sveća na grobnom mestu izvan kućišta za sveće;
14. montiranje žardinjera, klupa, kandila, kućišta za sveće, ograda i dr. na patosu groba, odnosno grobnice ukoliko to nije predviđeno nacrtom - skicom nadgrobnog spomenika;
15. sađenje oko grobova i grobnica svih drvenastih vrsta lišćara, četinara, šiblja i drugog rastinja bez dozvole Preduzeća.
Izgledom, obeležjima, znacima i natpisima na grobnicama, spomenicima i spomen obeležjima, ne smeju se vređati verska osećanja, kao i dužno poštovanje prema mrtvima.
Odredbe ove odluke kojom se propisuje red na groblju Preduzeće je dužno da istakne na vidnom mestu na ulazu u groblje.
Sahranjivanjem, u smislu ove odluke, podrazumeva se ukop posmrtnih ostataka umrlog, prevoz i prenos umrlih na groblje i druge radnje koje se u tom cilju obavljaju.
Sahranjivanjem se podrazumeva i ukop patološkog otpada na mestu koje je za to predviđeno.
Zdravstvene ustanove i ustanove socijalne zaštite (u daljem tekstu: ustanove) o slučaju smrti u ustanovama lica koja su imala prebivalište na teritoriji grada Vršca, obaveštavaju Preduzeće, privredno društvo, preduzetnika ili drugi privredni subjekat, koji su registrovani za prevoz i preuzimanje posmrtnih ostataka.
Po utvrđenoj smrti, prevoz posmrtnih ostataka umrlog u ustanovama, kao i van ustanova, organizuju srodnici umrlog, u što kraćem vremenskom roku, radi sahranjivanja na groblju.
Izuzetno, sa odobrenjem verske zajednice, posmrtni ostaci se mogu do sahrane čuvati i u crkvama, kapelama i drugim objektima namenjenim za vršenje verskih obreda.
Posmrtni ostaci mogu, po odobrenju nadležnog organa, pre sahranjivanja biti izloženi na određenom mestu van groblja, radi ukazivanja posebnih posmrtnih počasti.
Prilikom prenosa posmrtni ostaci moraju biti smešteni u mrtvački sanduk.
Posmrtni ostaci se smeštaju i do sahrane čuvaju u posebno za to određenoj prostoriji na groblju - hladnjači.
Radno vreme hladnjače je 24 sata.
Zadržavanje posmrtnih ostataka u hladnjači je vremenski ograničeno na deset dana.
Sahranjivanje se prijavljuje Preduzeću najkasnije 8 sati pre sahrane.
Mrtvački sanduk sa posmrtnim ostacima umrlog se najranije dva sata, a najkasnije jedan sat pre vremena određenog za sahranu, smešta u prostoriju određenu za ispraćaj.
Prilikom smeštaja lice koje je prijavilo sahranu vrši potvrdu identiteta posmrtnih ostataka umrlog.
Sahranjivanje posmrtnih ostataka umrlih vrši se samo na grobljima koja su u upotrebi.
Sahranjivanje se ne može vršiti van groblja.
Izuzetno od stava 1.ovog člana sahranjivanje sveštenih lica može se izvršiti u okviru crkve, katedrale i ostalih verskih objekata.
Zabranjeno je zajedno sa posmrtnim ostacima umrlog sahranjivati i neke veće vrednosti ili druge dragocenosti.
Zlato i dragoceni metali nađeni prilikom sahranjivanja umrlog, odnosno eshumacije posmrtnih ostataka pripadaju naslednicima, ukoliko naslednici ne žele da preuzmu zlato i dragocene metale, sa njima se postupa kao sa nađenim stvarima.
Preduzeće može svojim internim aktom predvideti i mogućnost i uslove za davanje u zakup grobnog mesta prema prebivalištu izvršioca sahrane kao budućeg zakupca grobnog mesta.
Preduzeće je dužno da za sahranjivanje umrlih obezbedi službu svakog dana osim nedelje i prvog dana državnog praznika.
Lica koja obavljaju sahranjivanje moraju nositi prigodnu uniformu koju obezbeđuje Preduzeće.
Grobno mesto iz člana 7. ove odluke, daje u zakup Preduzeće.
Kod prve sahrane, grob se daje u zakup na vreme od 10 godina, a grobnica se daje u zakup na neodređeno vreme.
Grob kod prve sahrane (tzv. redovna sahrana u novi grob) daje se u zakup srodnicima umrlog po sledećem redosledu: bračni drug umrlog (ili vanbračni uz odgovarajuće dokaze o postojanju vanbračne zajednice), dete umrlog (bračno, vanbračno, usvojeno), roditelji umrlog.
U slučaju da nema lica iz stava 1. ovog člana, grob daje se u zakup srodnicima umrlog po krvi u pobočnoj liniji do IV stepena srodstva, s tim da prednost imaju srodnici bližeg stepena srodstva, i bračnih drugova tih srodnika.
Izuzetno, ako nema lica iz stava 1. i 2. ovog člana, grob daje se u zakup licu koje obezbedi sahranjivanje umrlog.
Međusobna prava i obaveze između lica kome se daje grobno mesto u zakup i Preduzeća, uređuju se ugovorom koji se zaključuje odmah, a najkasnije u roku od šest meseci od dana sahranjivanja umrlog.
Ugovor iz stava 1. ovog člana zaključuje se saglasno članu 29. stav 2. ove odluke.
Grobno mesto koje je dato u zakup ne može se stavljati u pravni promet.
Grobno mesto daje se u zakup licu po redosledu utvrđenom članom 30. stav 1. i 2. ove odluke.
Ako ima više lica istog stepena srodstva sa umrlim, zakupac grobnog mesta je lice koje oni sporazumno, između sebe, odrede. U suprotnom, Preduzeće će ih uputiti da to pitanje reše pred nadležnim sudom.
U slučaju smrti zakupca saglasnost za njegovu sahranu nije potrebna.
Za obavljanje sahrane, kada ima više zakupaca, pismenu saglasnost obavezno moraju dati svi zakupci, osim u slučaju smrti jednog od zakupaca kada saglasnost ostalih zakupaca za njegovu sahranu nije potrebna.
U slučaju smrti zakupca grobnog mesta ukoliko ih ima više, pravo zakupa, odnosno idealni deo prava zakupca grobnog mesta, pripada fizičkom licu koje je oglašeno za njegovog naslednika.
Ako je više lica oglašeno za naslednike, ona mogu jednog između sebe da odrede za zajedničkog punomoćnika i da primerak punomoćja, overenog u skladu sa zakonom kojim se uređuje overa potpisa, dostave Preduzeću.
U slučaju da zakupac grobnog mesta nema naslednika ili oni nisu zainteresovani da se dalje staraju o grobnom mestu, kao i ako je od smrti zakupca prošlo više od 10 godina, a nisu se pojavili naslednici, Preduzeće će zaključiti ugovor o zakupu grobnog mesta sa najbližim krvnim srodnikom upokojenog koji podnese zahtev za zaključenje ugovora. (ukoliko ih je više, uz saglasnost ostalih).
U slučaju smrti zakupca grobnog mesta, ukoliko za života nije imao zaključen Ugovor o zakupu sa Preduzećem i pravo zakupa nije ušlo u ostavinsku masu zbog nepostojanja pravnog osnova - Ugovora o zakupu grobnog mesta, pravo zakupa pripada zakonskom nasledniku koji podnese zahtev za zaključenje Ugovora o zakupu grobnog mesta, uz prilaganje svojeručno potpisane izjave drugih zakonskih naslednika da se odriču prava zakupa u ime zakonskog naslednika koji podnese zahtev za zaključivanje Ugovora o zakupu grobnog mesta, a ukoliko je samo jedan zakonski naslednik - pravo zakupa pripada istom, na osnovu njegovog zahteva za zaključivanje Ugovora o zakupu grobnog mesta.
Posmrtni ostaci sahranjenih lica počivaju u grobnom mestu najmanje 10 godina od dana sahranjivanja (u daljem tekstu: rok obaveznog počivanja).
U grob za koji nije istekao rok obaveznog počivanja mogu se sahranjivati samo lica iz člana 31. stav 1. ove odluke, uz pismenu saglasnost zakupca grobnog mesta.
Zakupac grobnog mesta, porodica, srodnici i druga lica imaju pravo da po isteku roka obaveznog počivanja, produže rok počivanja, pod uslovom da se grobno mesto uredno održava i da je plaćena naknada, u skladu sa odredbama ove odluke, za proteklo vreme počivanja.
Preduzeće je dužno da obavesti zakupca da je istekao rok obaveznog počivanja.
Ne može se produžiti rok počivanja za grobna mesta na groblju ili delu groblja, koja su stavljena van upotrebe.
Posmrtne ostatke iz grobova i grobnica kojima je istekao rok obaveznog počivanja, a rok počivanja nije produžen, preduzeće prenosi u poseban zajednički grob ili grobnicu o čemu preduzeće vodi posebnu evidenciju i trajno čuva podatke o licima čiji su posmrtni ostaci preneti.
Pre prenosa posmrtnih ostataka u smislu stava 1. ovog člana Preduzeće je dužno da pismeno opomene zakupca grobnog mesta da će, ukoliko u roku od 30 dana ne plati naknadu iz člana 37. stav 1. ove odluke i na taj način produži rok počivanja, izvršiti prenos posmrtnih ostataka u poseban zajednički grob ili grobnicu i odrediti drugog zakupca tog grobnog mesta, a nadgrobna obeležja i druge predmete ukloniti uz obavezu da ih čuva u skladu sa važećim propisima.
U slučaju kada se pismena opomena nije mogla uručiti iz bilo kojih razloga, Preduzeće će putem obaveštenja u sredstvima javnog informisanja pozvati zakupca grobnog mesta i njegove eventualne naslednike da postupe u skladu sa odredbama stava 2. ovog člana, ukazujući na posledice propuštanja.
Obaveštenje se objavljuje prema potrebi i po pravilu se koristi za istovremeno obaveštavanje većeg broja zakupaca grobnih mesta.
U slučaju kada naslednik zakupca grobnog mesta nije fizičko lice, po isteku obaveznog roka počivanja, kao i u slučaju iskopavanja posmrtnih ostataka kada grobno mesto ostane prazno, Preduzeće daje to grobno mesto u dalji zakup.
Iskopavanje posmrtnih ostataka umrlih lica (ekshumacija) po zahtevu porodice, srodnika i drugih ovlašćenih lica i organa, može se vršiti ukoliko postoji odobrenje nadležnog organa za vršenje sanitarne inspekcije i odobrenje Gradske uprave.
Da bi se dozvolilo iskopavanje posmrtnih ostataka pokojnika (ekshumacija) neophodno je da srodnici iz člana 30. stav 1. i 2. ove odluke podnesu nadležnim organima zahtev za izdavanje odobrenja za ekshumaciju.
Uz zahtev se podnosi:
- izvod iz knjige umrlih za pokojnika;
- dokaz o srodstvu sa pokojnikom (izvod iz knjige rođenih, venčanih i sl.);
- potvrda preduzeća koje upravlja grobljem sa podacima o grobnom mestu na kome je sahranjen pokojnik (red, br. groba i parcela), imenom zakupca grobnog mesta i vremenom trajanja zakupa;
- potvrda preduzeća koje upravlja grobljem sa podacima o obezbeđenom grobnom mestu (red, br. groba i parcela), imenom zakupca grobnog mesta i vremenom trajanja zakupa;
- saglasnost srodnika upokojenog iz člana 30. stav 1. i 2. ove odluke;
- punomoćje, ako se ovlašćuje drugo lice da podnese zahtev;
- dokaz o uplati gradske administrativne takse.
Po prijemu zahteva iz člana 41. ove Odluke, Gradska uprava proverava da li je dostavljena sva neophodna dokumentacija, te ukoliko nije, službenim putem od nadležnih organa ili organizacija pribavlja potrebnu dokumentaciju.
Po proveri dostavljene dokumentacije, ukoliko su ispunjeni svi uslovi u skladu sa zakonom, ovom odlukom i drugim opštim aktima, Gradska uprava donosi rešenje.
Ako Gradska uprava utvrdi da nisu ispunjeni uslovi propisani zakonom, ovom odlukom i drugim opštim aktima doneće odgovarajuće rešenje.
Protiv rešenja iz stava 2. i 3. ovog člana može se podneti žalba Gradskom veću grada Vršca u roku od 15 dana od dana prijema rešenja.
Troškove eshumacije snosi lice odnosno organ po čijem zahtevu se ona vrši.
Izuzetno, troškove eshumacije koja se vrši radi privođenja groblja drugoj nameni, snosi Grad.
V SREDSTVA ZA OBAVLJANJE KOMUNALNE DELATNOSTI
Sredstva za obavljanje komunalne delatnosti sahranjivanja obezbeđuju se iz cene komunalne usluge koju plaćaju zakupci.
Sredstva za uređivanje i održavanje groblja obezbeđuju se iz sredstava Preduzeća, prihoda od zakupa grobnog mesta, prihoda od kontrole i nadzora nad izvođenjem zanatskih radova u krugu groblja kao i drugih izvora u skladu sa zakonom.
Za sahranjivanje i druge pogrebne usluge u vezi sa sahranjivanjem (opremanje umrlih, prevoz posmrtnih ostatka, čuvanje posmrtnih ostataka do sahranjivanja, sprovođenje ceremonije sahranjivanja i dr.), iskopavanje posmrtnih ostataka, Preduzeće utvrđuje Cenovnik usluga na osnovu elemenata za obrazovanje cena komunalnih usluga utvrđenih Zakonom o komunalnim delatnostima, na koji saglasnost daje Skupština Grada.
Uslugu zakupa, korišćenja, uređivanja i održavanja objekata na groblju, kao i korišćenje ostalih usluga na groblju (održavanje puteva i staza, prostora između grobnih mesta, zelenila, javne rasvete, čistoće i reda i dr.), zakupac grobnog mesta plaća po ceni određenoj Cenovnikom iz člana 45. ove Odluke..
Usluge iz stava 1. ovog člana, plaćaju se za period od deset godina, ili na posebno opravdan zahtev i više godina unapred, najkasnije u roku od 30 dana od dana isteka roka za koji je utvrđeni iznos već plaćen.
Naplata usluga iz stava 1. ovog člana može se vršiti i godišnje uz zaključenje Ugovora o zakupu.
Cena usluge koja se naplaćuje od izvođača zanatskih radova u krugu groblja, utvrđuje se Cenovnikom iz člana 45. ove Odluke i utvrđeni iznos naplaćuje se prilikom ulaska u groblje radi početka izvođenja odobrenih radova.
Izuzetno, sredstva iz stava 1. ovog člana mogu se na zahtev izvođača radova naplatiti i na godišnjem nivou pri čemu je izvođač radova dužan da ista plati unapred.
VI POSTUPANJE I OVLAŠĆENJA JEDINICE LOKALNE SAMOUPRAVE U SLUČAJU PREKIDA U OBAVLJANJU KOMUNALNE DELATNOSTI
Ako dođe do poremećaja ili prekida u obavljanju poslova na uređivanju i održavanju grobalja i sahranjivanju usled više sile ili drugih razloga koji se nisu mogli predvideti, odnosno sprečiti, Preduzeće je obavezno da odmah, bez odlaganja, preduzme mere na otklanjanju uzroka poremećaja, odnosno prekida, i to:
1. radno angažuje zaposlene na otklanjanju uzroka poremećaja, odnosno razloga zbog kojih je došlo do prekida u obavljanju poslova održavanja i uređivanja groblja i sahranjivanja;
2. hitno popravi i zameni instalacije i uređaje kojima se obezbeđuje obavljanje poslova, kao i zaštiti komunalne objekte i uređaje od daljih kvarova ili havarija, i
3. preduzme i druge mere koje utvrdi osnivač.
U slučajevima iz člana 48. ove Odluke, Preduzeće je obavezno da istovremeno sa preduzimanjem mera obavesti osnivača o razlozima poremećaja ili prekida, kao i o preduzetim merama.
Kada osnivač primi obaveštenje, dužan je da bez odlaganja:
1. naredi mere za zaštitu komunalnih objekata koji su ugroženi, kao i druge imovine;
2. predloži mere za otklanjanje nastalih posledica i druge potrebne mere u cilju obavljanja komunalne delatnosti;
3. angažuje drugo preduzeće, privredno društvo ili preduzetnika da obavlja poslove uređivanja i održavanja groblja i sahranjivanje do otklanjanja poremećaja, i
4. utvrdi razloge i eventualno odgovornost za poremećaj, odnosno prekid u obavljanju delatnosti, kao i odgovornost za naknadu eventualne štete.
U slučaju prekida u obavljanju poslova na uređivanju i održavanju groblja i sahranjivanju usled štrajka, Preduzeće je obavezno da obezbedi minimum procesa rada u skladu sa aktom osnivača. Kad takav akt nije donet, mogu se preduzeti posebne mere utvrđene Zakonom o komunalnim delatnostima ako bi usled toga mogla da nastupi neposredna opasnost ili izuzetno teške posledice za život i zdravlje ljudi i bezbednost ljudi i imovine, ili drugih neophodnih uslova za život i rad korisnika ove komunalne usluge.
VII IZJAŠNJAVANJE O KVALITETU KOMUNALNIH USLUGA
Gradska uprava jednom godišnje organizuje izjašnjavanje korisnika usluga o kvalitetu pružanja komunalne usluge sahranjivanja na teritoriji Grada Vršca objavljivanjem upitnika na zvaničnom internet portalu Grada Vršca.
Ukoliko rezultati izjašnjavanja korisnika usluga pokažu da većina nije zadovoljna pruženom uslugom, Gradska uprava pokrenuće postupak preispitivanja obavljanja delatnosti od strane Preduzeća i naložiće mu da otkloni nedostatke koji su navedeni u izjašnjavanju korisnika.
Nadzor nad primenom odredaba ove odluke i nad zakonitošću rada Preduzeća vrši Gradska uprava.
Poslove inspekcijskog nadzora nad primenom ove odluke i drugih akata donetih na osnovu ove odluke, vrši komunalni inspektor Gradske uprave, osim ako pojedini poslovi tog nadzora nisu posebnim propisima stavljeni u nadležnost drugog organa.
Komunalni inspektor ovlašćen je i dužan da kontroliše da li je Preduzeće usaglasilo svoje poslovanje sa Uredbom o načinu i uslovima za otpočinjanje obavljanja komunalnih delatnosti ("Službeni glasnik RS", br. 13/18, 66/18 i 51/19).
Novčanom kaznom od 60.000 dinara kazniće se za prekršaj Preduzeće ako se ne stara o uređivanju i održavanju groblja.
Novčanom kaznom od 60.000 dinara kazniće se za prekršaj Preduzeće ako ne izvrši proveru ispunjenosti uslova za otpočinjanje obavljanja komunalne delatnosti iz člana 1. ove Odluke kod ministarstva nadležnog za komunalne delatnosti.
Za prekršaj iz stava 1. i 2. ovog člana kazniće se i odgovorno lice u Preduzeću novčanom kaznom od 10.000 dinara.
Novčanom kaznom od 60.000 dinara kazniće se za prekršaj Preduzeće, ako:
1. ne zabrani izvođenje zanatskih radova izvođaču koji nema odobrenje za rad ili koji se ne pridržava odredbi iz člana 13. i 14. ove odluke;
2. ne obezbedi da groblje bude otvoreno za posete u skladu sa članom 17. ove odluke.
3. ne obezbedi prenos posmrtnih ostataka u skladu sa članom 23. ove odluke;
4. ne obezbedi službu za sahranjivanje umrlih u skladu sa članom 28. ove odluke;
5. ne poštuje rok obaveznog počivanja u skladu sa članom 36. ove odluke;
6. pismeno ne opomene zakupca grobnog mesta u skladu sa članom 38. stav 2. ove odluke.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, kazniće se i odgovorno lice u Preduzeću, novčanom kaznom od 10.000,00 dinara.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 60.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice:
1. ako ne pribavi pismeno odobrenje za izvođenje zanatskih radova u skladu sa članom 13. ove odluke;
2. ako ne izvodi zanatske radove pod uslovima propisanih članom 14. ove odluke;
3. prenosi pravo zakupa grobnog mesta suprotno članu 32. ove odluke.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu, novčanom kaznom u iznosu od 10.000 dinara.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, kazniće se preduzetnik, novčanom kaznom u iznosu od 30.000 dinara.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, kazniće se i fizičko lice, novčanom kaznom u iznosu od 10.000 dinara.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 10.000 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice ako učini neku od radnji zabranjenih članom 18. ove odluke.
Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o uslovima i načinu uređivanja i održavanja groblja ("Sl. list opštine Vršac", br. 9/02, i 5/11).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Vršca".