ODLUKA
O SAHRANJIVANJU I GROBLJIMA

("Sl. list grada Pančeva", br. 23/2018 i 34/2019)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom propisuju se uslovi i način obavljanja komunalne delatnosti upravljanja grobljima i sahranjivanje na području grada Pančeva.

Upravljanje grobljima i sahranjivanje je: upravljanje i održavanje groblja; održavanje grobnog mesta i naplata naknade za održavanje grobnog mesta; obezbeđivanje; davanje u zakup i prodaja uređenih grobnih mesta; pokopavanje i ekshumacija posmrtnih ostataka, kremiranje i ostavljanje pepela pokojnika, održavanje objekata koji se nalaze u sklopu groblja (mrtvačnica, kapela, rozarijum, kolumbarijum, krematorijum) održavanje pasivnih grobalja i spomen- obeležja.

Član 2

Komunalnu delatnost iz člana 1. ove odluke na području naseljenog mesta Pančeva i naseljenog mesta Ivanovo obavlja Javno komunalno preduzeće "Zelenilo" Pančevo, odnosno na području naseljenih mesta Banatski Brestovac, Banatsko Novo Selo, Glogonj, Dolovo, Jabuka, Kačarevo, Omoljica i Starčevo, javna komunalna preduzeća naseljenih mesta (u daljem tekstu: preduzeće).

II GROBLJA

Član 3

Grobljem se, u smislu ove odluke, podrazumeva zemljište koje je odgovarajućim planskim aktom određeno i uređeno za sahranjivanje posmrtnih ostataka umrlih, kao i svi objekti i uređaji koji se nalaze na tom zemljištu, a neophodni su za obavljanje sahranjivanja.

Član 4

Groblja na teritoriji grada, njihovu izgradnju i uređenje kao i stavljanje groblja van upotrebe utvrđuje jedinica lokalne samouprave.

Na području naseljenog mesta Pančeva postoje sledeća groblja:

• Novo Groblje

• Pravoslavno groblje

• Katoličko groblje

• Jevrejsko groblje

• Evangelističko groblje

• Reformatorsko groblje

• Vojlovačko groblje.

Svako naseljeno mesto na teritoriji grada Pančeva ima groblje.

U naseljenim mestima na teritoriji grada Pančeva mogu da postoje i groblja kojima upravljaju verske zajednice.

III UREĐENJE I ODRŽAVANJE GROBLJA

Član 5

Uređivanje i održavanje groblja, u smislu ove odluke je opremanje prostora za sahranjivanje (grob, grobnica, kolumbarijum, rozarijum, zajedničke grobnice), uređivanje, opremanje i održavanje objekata i uređaja na groblju koji služe za obavljanje pogrebne usluge (mrtvačnica, kapela, krematorijum, čuvarske kućice, javni WC-i, javne česme i sl.), uređivanje i održavanje puteva i staza unutar groblja i prostora između grobnih mesta, održavanje zelenila, javne rasvete, čistoće i reda na groblju, uklanjanje snega i leda unutar groblja, kao i obavljanje drugih poslova koji su u vezi sa uređivanjem i održavanjem groblja i održavanjem grobnih mesta i nadgrobnih obeležja, u skladu sa zakonom, Uredbom o načinu i uslovima za otpočinjanje obavljanja komunalnih delatnosti ("Sl. glasnik RS" br. 13/18, 66/18 i 51/19) i ovom odlukom.

A) Uređenje groblja

Član 6

Prostor unutar groblja namenjen sahranjivanju deli se na parcele unutar kojih se nalaze grobna mesta.

Parcele i grobna mesta obeležavaju se brojevima.

Prostor unutar groblja ima i obeležen prostor za sahranjivanje patološkog otpada.

Član 7

Pod grobnim mestom, u smislu ove odluke, podrazumeva se grob, grobnica i mesto za smeštaj urne sa pepelom kremiranih posmrtnih ostataka (kolumbarijum i rozarijum).

Dimenzija jednog grobnog mesta iznosi: za grobove u nizu 2,20 x 1,00 m ili 2,30 x 1,10 m, a za grobnice 2,50 x 2,75 m.

Grobno mesto se može obeležiti samo spomenikom ili skulpturom uz užu stranu grobnog mesta. Dužina obeležja može biti maksimalno u širini grobnog mesta, širina maksimalno 30cm a visina maksimalno 180cm. Uz ovo obeležje moguće je još postaviti dve vaze za sveže cveće (svaka maksimalnih dimenzija u osnovi 15 x 15 cm i visine do 50 cm) i postolje za sveće maksimalnih dimenzija 10 x 10 cm.

Kolumbarijum je zid sa kasetama, a rozarijum je posebno uređena zelena površina sa kasetama koje služe za smeštaj urne. Svaka kaseta mora da ima natpis standardizovanog oblika i veličine, sa podacima o licu čiji se pepeo nalazi u urni.

Član 8

O održavanju grobnih mesta i nadgrobnih obeležja na grobnim mestima stara se porodica i srodnici umrlog, koji mogu uređivanje i održavanje grobnih mesta poveriti i Preduzeću.

Član 9

Preduzeće je dužno da vodi evidenciju parcela i grobnih mesta, kao i evidenciju o polaganju urne i prenosu posmrtnih ostataka i druge evidencije u vezi sa obavljanjem ove komunalne delatnosti.

Preduzeće svojom odlukom bliže definiše vrste i kategorije grobnih mesta na grobljima na kojima upravlja, precizira tehničke uslove za kategorizaciju i utvrđuje uslove za korišćenje.

B) Održavanje groblja

Član 10

Za postavljanje, prepravku i uklanjanje spomenika i drugih predmeta na grobnim mestima potrebno je pismeno odobrenje preduzeća.

Zahtev za izvođenje zanatskih radova zakupac grobnog mesta podnosi Preduzeću. Uz zahtev, zakupac grobnog mesta dužan je da dostavi podatke o izvođaču predmetnih radova.

Za preduzimanje bilo kakve radnje na spomeniku ili drugom predmetu na groblju, ili grobnici koja ima svojstvo spomenika kulture, potrebno je prethodno pribaviti saglasnost nadležnog Zavoda za zaštitu spomenika kulture.

Izvođaču zanatskih radova preduzeće na ime troškova vezanih za izdavanje odobrenja, nadzor i kontrolu tokom izvođenja radova, korišćenje česmi, uklanjanje viškova materijala i sl., naplaćuje naknadu u skladu sa važećim cenovnikom.

Preduzeće je dužno da bez odlaganja obavesti komunalnog inspektora o izvođenju radova bez odobrenja iz st. 1. i 3. ovog člana.

Član 11

Zanatski radovi na groblju, za koje je pribavljeno odobrenje u smislu člana 10. ove odluke, mogu se obavljati pod sledećim uslovima:

1. da se izvode u radne dane u vremenu od 07.00 do 13.00 časova, i to tako da se do najveće mere očuva mir i dostojanstvo groblja;

2. građevinski materijal (pesak, šljunak i dr.), dozvoljeno je držati na groblju samo za najkraće vreme koje je neophodno za izvršenje radova, i to tako da se time ne ometa pristup i kretanje posetilaca groblja, a u slučaju prekida kao i posle završetka radova, izvođač je dužan da gradilište bez odlaganja dovede u prvobitno stanje, a višak materijala i eventualno stari spomenik ili delove spomenika prenese do predviđenog mesta na groblju;

3. za prevoz materijala potrebnog za izvođenje zanatskih radova na groblju mogu se koristiti samo putevi i staze koje odredi preduzeće;

4. ako se prilikom izvođenja radova pronađu delovi sanduka, kosti i sl. radovi se moraju odmah obustaviti i o tome bez odlaganja obavestiti preduzeće;

5. ako se prilikom izvođenja radova nađu predmeti od vrednosti, oni se moraju bez odlaganja predati preduzeću;

6. česme se posle upotrebe moraju zatvoriti, a alat se ne sme prati na česmi.

Preduzeće može da zabrani izvođenje zanatskih radova na groblju ili pojedinim delovima groblja u određeno doba dana, ili određene dane, ili određeno doba godine.

Izvođaču zanatskih radova koji se ne pridržava odredaba ovog člana ili drugih odredaba o redu na groblju preduzeće može zabraniti rad na groblju.

Član 12

Preduzeće može da ukloni sve dodatne predmete i zasade čije je postavljanje, odnosno sađenje zabranjeno ovom odlukom i to o trošku zakupca grobnog mesta.

V) Red na groblju

Član 13

Na groblju se održava red i potpun mir.

Preduzeće je dužno je da obezbedi održavanje reda i mira na groblju.

Član 14

Groblje je otvoreno za posetioce svakog radnog dana, i to u periodu od 1. aprila do 30. septembra od 7 do 19 sati, a u periodu od 1. oktobra do 31. marta od 7 do 18 sati.

Preduzeće može iz naročito opravdanih razloga privremeno da zabrani pristup na groblje.

Član 15

Preduzeće svojim aktom bliže uređuje vreme obavljanja sahranjivanja u skladu sa ovom odlukom

Član 16

Na groblju je zabranjeno:

1. ulaženje i zadržavanje van vremena kada je groblje otvoreno za posetioce;

2. pristup deci mlađoj od 10 godina bez pratnje odraslog lica;

3. preskakanje ograde, gaženje zelenih površina, lomljenje drveća, kidanje cveća i drugih zasada;

4. gaženje, prljanje i skrnavljenje grobnih mesta;

5. nanošenje štete nadgrobnim obeležjima (spomenicima i drugim predmetima na grobnim mestima);

6. narušavanje mira na groblju;

7. uvođenje životinja;

8. voženje bicikla, motocikla i drugog motornog vozila ako to nije odobreno posebnom dozvolom preduzeća;

9. na stazama, putevima i zelenim površinama stvarati nečistoću, bacati uvelo cveće i druge predmete;

10. ostavljanje hrane na grobnim i drugim mestima na groblju;

11. fotografisanje u vidu zanata i vršenje drugih usluga bez odobrenja preduzeća i lica koje se stara o sahrani;

12. prodavanje bilo kakve robe bez odobrenja preduzeća, kao i reklamiranje proizvoda i usluga, što podrazumeva katalošku prodaju, deljenje i ostavljanje na vidnim mestima vizit karti, flajera i slično;

13. ulaženje u kapelu van vremena određenog za sahranu;

14. paljenje sveća na grobnom mestu izvan kućišta za sveće;

15. u rozarijumu i kolumbarijumu izvoditi bilo kakve dodatne građevinske radove (improvizovane žardinjere, kamene ploče sa slikama, kandila i dr.), kao i sađenje biljaka oko kaseta rozarijuma;

16. montiranje žardinjera, klupa, kandila, kućišta za sveće, ograda i dr. na patosu groba, odnosno grobnice ukoliko to nije predviđeno nacrtom - skicom nadgrobnog spomenika;

17. sađenje oko grobova i grobnica svih drvenastih vrsta lišćara, četinara, šiblja i drugog rastinja bez dozvole preduzeća.

Izgledom, obeležjima, znacima i natpisima na grobnicama, spomenicima i spomen obeležjima, ne smeju se vređati verska osećanja, kao i dužan pijetet prema mrtvima.

Član 17

Odredbe ove odluke kojom se propisuje red na groblju i akta iz člana 15. ove odluke, preduzeće je dužno da istakne na vidnom mestu na ulazu u groblje.

IV SAHRANJIVANJE

Član 18

Pod sahranjivanjem, u smislu ove odluke, podrazumeva se ukop posmrtnih ostataka umrlog, odnosno kremiranje posmrtnih ostataka i ostavljanje pepela na određeno mesto, prevoz i prenos umrlih na groblje i druge radnje koje se u tom cilju obavljaju.

Pod sahranjivanjem se podrazumeva i ukop patološkog otpada na mestu za to predviđenom.

Član 19

Zdravstvene ustanove i ustanove socijalne zaštite (u daljem tekstu: ustanove) o slučaju smrti u ustanovama lica koja su imala prebivalište na teritoriji grada Pančeva, obaveštavaju preduzeće, privredno društvo, preduzetnika ili drugi privredni subjekat, koji su registrovani za prevoz i preuzimanje posmrtnih ostataka.

Po utvrđenoj smrti, prevoz posmrtnih ostataka umrlog u ustanovama, kao i van ustanova, organizuju srodnici umrlog, u što kraćem vremenskom roku, radi sahranjivanja na groblju ili kremacije.

Član 20

Izuzetno, sa odobrenjem verske zajednice, posmrtni ostaci se mogu do sahrane čuvati i u crkvama, kapelama i drugim objektima namenjenim za vršenje verskih obreda.

Posmrtni ostaci mogu, po odobrenju nadležnog organa, pre sahranjivanja biti izloženi na određenom mestu van groblja, radi ukazivanja posebnih posmrtnih počasti.

Član 21

Prilikom prenosa posmrtni ostaci moraju biti smešteni u mrtvački sanduk.

Član 22

Posmrtni ostaci se smeštaju i do sahrane čuvaju u posebno za to određenoj prostoriji na groblju - hladnjači.

Radno vreme hladnjače je 24 sata.

Mrtvački sanduk sa posmrtnim ostacima umrlog se najranije dva sata, a najkasnije jedan sat pre vremena određenog za sahranu, smešta u prostoriju određenu za ispraćaj.

A) Sahranjivanje

Član 23

Sahranjivanje posmrtnih ostataka umrlih vrši se samo na grobljima koja su u upotrebi. Sahranjivanje se ne može vršiti van groblja.

Izuzetno od stava 1. sahranjivanje sveštenih lica može se izvršiti u okviru crkve, katedrale i ostalih verskih objekata.

Član 24

Groblje na kome će se izvršiti ukop posmrtnih ostataka umrlog ili smeštaj urne, određuje preduzeće i to po pravilu, prema području mesnih zajednica na kojoj je umrli imao prebivalište u času smrti, odnosno na onom groblju gde ima mesta za sahranjivanje, osim ako je preminuli bio zakupac grobnog mesta na drugom groblju ili srodnici imaju obezbeđeno porodično grobno mesto.

Preduzeće može svojim internim aktom predvideti i mogućnost i uslove za davanje u zakup grobnog mesta prema prebivalištu izvršioca sahrane kao budućeg zakupca grobnog mesta.

Član 25

Preduzeće je dužno da za sahranjivanje umrlih obezbedi službu svakog dana osim nedelje i prvog dana državnog praznika, i to u vreme koje odredi svojim internim aktom.

Lica koja obavljaju sahranjivanje moraju nositi prigodnu uniformu koju obezbeđuje preduzeće.

B) Zakup grobnog mesta

Član 26

Grobno mesto iz člana 7. ove odluke, daje u zakup preduzeće.

Kod prve sahrane, grob i mesto za smeštaj urne (kolumbarijum i rozarijum) daju se u zakup na vreme od 10 godina, a grobnica se daje u zakup na neodređeno vreme.

Član 27

Grobno mesto- grob kod prve sahrane (tzv. redovna sahrana u novi grob) daje se u zakup srodnicima umrlog po sledećem redosledu: bračni drug umrlog (ili vanbračni uz odgovarajuće dokaze o postojanju vanbračne zajednice), dete umrlog (bračno, vanbračno, usvojeno), roditelji umrlog.

U slučaju da nema lica iz stava 1. ovog člana, grobno mesto daje se u zakup srodnicima umrlog po krvi u pobočnoj liniji do IV stepena srodstva, s tim da prednost imaju srodnici bližeg stepena srodstva, i bračnih drugova tih srodnika.

Izuzetno, ako nema lica iz st. 1. i 2. ovog člana, grobno mesto daje se u zakup licu koje obezbedi sahranjivanje umrlog.

Član 28

Međusobna prava i obaveze između lica kome se daje grobno mesto u zakup (u daljem tekstu: zakupac grobnog mesta) i preduzeća, uređuju se ugovorom koji se zaključuje odmah, a najkasnije u roku od šest meseci od dana sahranjivanja umrlog.

Ugovor iz stava 1. ovog člana zaključuje se saglasno članu 26. stav 2. ove odluke.

Grobno mesto koje je dato u zakup ne može se stavljati u pravni promet.

Član 29

Grobno mesto daje se u zakup licu po redosledu utvrđenom članom 27. stav 1. i 2. ove odluke.

Ako ima više lica istog stepena srodstva sa umrlim, zakupac grobnog mesta je lice koje oni sporazumno, između sebe, odrede. U suprotnom, preduzeće će ih uputiti da to pitanje reše pred nadležnim sudom.

Član 30

Grob, grobnica, kolumbarijum i rozarijum se mogu zakupiti i za života, a zakupac može biti jedno ili više lica koja su u odgovarajućem srodstvu iz stava 1. i 2. člana 27. ove odluke, što će se utvrditi odgovarajućim aktom preduzeća.

Član 31

Posle prve sahrane, u isto grobno mesto mogu se uz pismenu saglasnost zakupca grobnog mesta sahraniti lica iz st. 1. i 2. člana 27. ove odluke.

U slučaju odsutnosti zakupca grobnog mesta, saglasnost daju lica po redosledu srodstva iz člana 27. ove odluke.

U slučaju smrti zakupca saglasnost za njegovu sahranu nije potrebna.

Za obavljanje sahrane ili polaganje urne u grobnicu, kada ima više zakupaca, pismenu saglasnost obavezno moraju dati svi zakupci, osim u slučaju smrti jednog od zakupaca kada saglasnost ostalih zakupaca za njegovu sahranu nije potrebna.

Član 32

U slučaju smrti zakupca grobnog mesta ukoliko ih ima više, pravo zakupa, odnosno idealni deo prava zakupca grobnog mesta, pripada fizičkom licu koje je oglašeno za njegovog naslednika.

Ako je više lica oglašeno za naslednike, ona mogu jednog između sebe da odrede za zajedničkog punomoćnika i da primerak punomoćja, overenog u skladu sa zakonom kojim se uređuje overa potpisa, dostave preduzeću.

Član 33

U slučaju da zakupac grobnog mesta nema naslednika ili oni nisu zainteresovani da se dalje staraju o grobnom mestu, kao i ako je od smrti zakupca prošlo više od 10 godina, a nisu se pojavili naslednici, preduzeće će zaključiti ugovor o zakupu grobnog mesta sa najbližim krvnim srodnikom upokojenog koji podnese zahtev za zaključenje ugovora. ( ukoliko ih je više uz saglasnost ostalih).

U slučaju smrti zakupca grobnog mesta, ukoliko za života nije imao zaključen Ugovor o zakupu sa preduzećem i pravo zakupa nije ušlo u ostavinsku masu zbog nepostojanja pravnog osnova - Ugovora o zakupu grobnog mesta, pravo zakupa pripada zakonskom nasledniku koji podnese zahtev za zaključenje Ugovora o zakupu grobnog mesta, uz prilaganje svojeručno potpisane izjave drugih zakonskih naslednika da se odriču prava zakupa u ime zakonskog naslednika koji podnese zahtev za zaključivanje Ugovora o zakupu grobnog mesta, a ukoliko je samo jedan zakonski naslednik - pravo zakupa pripada istom, na osnovu njegovog zahteva za zaključivanje Ugovora o zakupu grobnog mesta.

V) Rok obaveznog počivanja

Član 34

Posmrtni ostaci sahranjenih lica počivaju u grobnom mestu najmanje 10 godina od dana sahranjivanja (u daljem tekstu: rok obaveznog počivanja).

U grob za koji nije istekao rok obaveznog počivanja mogu se sahranjivati samo lica iz stava 1. čl. 27. ove odluke, uz pismenu saglasnost zakupca grobnog mesta.

Član 35

Zakupac grobnog mesta, porodica, srodnici i druga lica imaju pravo da po isteku roka obaveznog počivanja, produže rok počivanja, pod uslovom da se grobno mesto uredno održava i da je plaćena naknada, u skladu sa odredbama ove odluke, za proteklo vreme počivanja.

Preduzeće je dužno da obavesti zakupca da je istekao rok obaveznog počivanja.

Ne može se produžiti rok počivanja za grobna mesta na groblju ili delu groblja, koja su stavljena van upotrebe.

Član 36

Posmrtne ostatke iz grobova i grobnica kojima je istekao rok obaveznog počivanja, a rok počivanja nije produžen, preduzeće prenosi u poseban zajednički grob ili grobnicu o čemu preduzeće vodi posebnu evidenciju i trajno čuva podatke o licima čiji su posmrtni ostaci preneti.

Pre prenosa posmrtnih ostataka u smislu stava 1. ovog člana Preduzeće je dužno da pismeno opomene zakupca grobnog mesta da će, ukoliko u roku od 30 dana ne plati naknadu iz člana 35. stav 1. ove odluke i na taj način produži rok počivanja, izvršiti prenos posmrtnih ostataka u poseban zajednički grob ili grobnicu i odrediti drugog zakupca tog grobnog mesta, a nadgrobna obeležja i druge predmete ukloniti uz obavezu da ih čuva u skladu sa važećim propisima.

U slučaju kada se pismena opomena nije mogla uručiti iz bilo kojih razloga, preduzeće će putem obaveštenja u sredstvima javnog informisanja pozvati zakupca grobnog mesta i njegove eventualne naslednike da postupe u skladu sa odredbama stava 2. ovog člana, ukazujući na posledice propuštanja. Obaveštenje se objavljuje prema potrebi i po pravilu se koristi za istovremeno obaveštavanje većeg broja zakupaca grobnih mesta.

Član 37

U slučaju kada naslednik zakupca grobnog mesta nije fizičko lice, po isteku obaveznog roka počivanja, kao i u slučaju iskopavanja posmrtnih ostataka kada grobno mesto ostane prazno, preduzeće daje to grobno mesto u dalji zakup.

Član 38

Iskopavanje posmrtnih ostataka umrlih lica (ekshumacija) po zahtevu porodice, srodnika i drugih ovlašćenih lica i organa, može se vršiti ukoliko postoji odobrenje nadležnog organa za vršenje sanitarne inspekcije i odobrenje osnovne organizacione jedinice Gradske uprave grada Pančeva nadležne za stambeno-komunalne poslove (u daljem tekstu: nadležni organ).

Član 39

Da bi se dozvolilo iskopavanje posmrtnih ostataka pokojnika (ekshumacija) neophodno je da srodnici iz čl. 27. st. 1. i 2. ove odluke podnesu nadležnom organu zahtev za izdavanje odobrenja za ekshumaciju.

Uz zahtev se podnosi:

- izvod iz knjige umrlih za pokojnika;

- dokaz o srodstvu sa pokojnikom (izvod iz knjige rođenih, venčanih i sl.);

- potvrda preduzeća koje upravlja grobljem sa podacima o grobnom mestu na kome je sahranjen pokojnik (red, br. groba i parcela), imenom zakupca grobnog mesta i vremenom trajanja zakupa;

- potvrda preduzeća koje upravlja grobljem sa podacima o obezbeđenom grobnom mestu (red, br. groba i parcela), imenom zakupca grobnog mesta i vremenom trajanja zakupa;

- saglasnost srodnika upokojenog iz čl. 27. st.1. i 2. ove odluke;

- punomoćje, ako se ovlašćuje drugo lice da podnese zahtev;

- dokaz o uplati gradske administrativne takse.

Član 40

Po prijemu zahteva iz člana 39. ove odluke, nadležni organ proverava da li je dostavljena sva neophodna dokumentacija, te ukoliko nije službenim putem od nadležnih organa ili organizacija pribavlja potrebnu dokumentaciju.

Po proveri dostavljene dokumentacije, ukoliko su ispunjeni svi uslovi u skladu sa zakonom, ovom odlukom i drugim opštim aktima, nadležni organ donosi rešenje.

Ako nadležni organ utvrdi da nisu ispunjeni uslovi propisani zakonom, ovom odlukom i drugim opštim aktima doneće odgovarajuće rešenje.

Protiv rešenja iz stava 2. i 3. ovog člana može se podneti žalba Gradskom veću grada Pančeva u roku od 15 dana od dana prijema rešenja.

G) Kremiranje

Član 41

Kremiranje posmrtnih ostataka umrlih vrši se u krematorijumu.

Pri radu krematorijuma moraju se preduzeti odgovarajuće sanitarno-tehničke mere kojima se sprečava zagađenje vazduha.

Član 42

Posmrtni ostaci koji će se kremirati moraju biti smešteni u laki drveni sanduk bez metalnih delova.

Član 43

Zahtev za kremiranje posmrtnih ostataka podnosi se u pismenom obliku.

Zahtev mogu podneti lica iz člana 27. ove odluke.

Sadržinu zahteva, kao i dokaze koji se moraju priložiti uz zahtev, određuje preduzeće svojim aktom.

Član 44

Pepeo kremiranih posmrtnih ostataka stavlja se odmah po njihovom kremiranju u urnu.

Urna mora biti hermetički zatvorena i sačinjena od trajnog materijala.

Prilikom podnošenja zahteva iz stav 3. člana 43. ove odluke, lice koje se stara o sahrani, izjašnjava se da li će se urna sa pepelom kremiranih posmrtnih ostataka pokopati u grob, odnosno grobnicu ili položiti na posebno uređeno mesto (kolumbarijum odnosno rozarijum).

Član 45

Preduzeće prilikom određivanja dana kremacije, po pravilu, istovremeno određuje dan i vreme ukopa, odnosno polaganja urne, i o tome obaveštava lice koje se stara o sahranjivanju, uz upozorenje da će se ukop, odnosno polaganje urne izvršiti i bez njegovog prisustva.

Član 46

Ako se lice koje se stara o sahranjivanju ne pojavi da pokopa ili položi urnu, preduzeće je dužno da urnu čuva najduže šest meseci.

Po isteku roka iz stava 1. ovog člana, preduzeće će rasuti pepeo na posebno određeno mesto na groblju i ime lica čiji je pepeo na ovaj način sahranjen urezaće na posebnoj ploči koja se nalazi na ovom delu groblja.

Član 47

Pepeo kremiranih posmrtnih ostataka ne predaje se članovima porodice, odnosno srodnicima ili drugim licima, osim kada pruže dokaze da imaju obezbeđeno grobno mesto u drugom mestu.

V SAHRANJIVANJE ZASLUŽNIH LICA

Član 48

Na groblju se mogu odrediti posebne parcele za sahranjivanje posmrtnih ostataka zaslužnih lica (u daljem tekstu: posebne parcele).

Zaslužno lice u smislu ove odluke je lice koje je u toku života dobilo najviši stepen odlikovanja Republike Srbije, lice koje je steklo zvanje akademika Srpske akademije nauka i umetnosti i lice kome je dodeljeno zvanje počasni građanin grada Pančeva.

Gradonačelnik može izuzetno odlučiti da i drugo lice (osim lica navedenih u stavu 2. ovog člana) može biti sahranjeno u posebne parcele, koje je u toku života bilo istaknuto u oblasti u kojoj je delovalo.

Predlog da se posmrtni ostaci zaslužnog lica sahrane u posebnim parcelama, daje institucija čije je preminulo lice bio član, uz prethodnu saglasnost supružnika ili članova uže porodice umrlog lica.

Član 49

O uređivanju i održavanju posebnih parcela stara se preduzeće, a troškove za njihovo uređenje i održavanje snosi jedinica lokalne samouprave.

VI SREDSTVA ZA OBAVLJANJE KOMUNALNE DELATNOSTI

Član 50

Sredstva za obavljanje komunalne delatnosti sahranjivanja obezbeđuju se iz cene komunalne usluge koju plaćaju zakupci.

Sredstva za uređivanje i održavanje groblja obezbeđuju se iz sredstava preduzeća, naknade za zakup grobnog mesta, naknade za kontrolu i nadzor nad izvođenjem zanatskih radova u krugu groblja kao i drugih izvora u skladu sa zakonom.

Član 51

Za sahranjivanje i druge pogrebne usluge u vezi sa sahranjivanjem (opremanje umrlih, prevoz posmrtnih ostatka, čuvanje posmrtnih ostataka do sahranjivanja, sprovođenje ceremonije sahranjivanja i dr.), preduzeće utvrđuje cenu usluge na osnovu elemenata za obrazovanje cena komunalnih usluga utvrđenih Zakonom o komunalnim delatnostima, uz saglasnost osnivača.

Cena usluge iz stava 1. ovog člana plaća se i prilikom iskopavanja posmrtnih ostataka.

Član 52

Za zakup, korišćenje, uređivanje i održavanje objekata na groblju, kao i za korišćenje usluga na groblju (održavanje puteva i staza, prostora između grobnih mesta, zelenila, javne rasvete, čistoće i reda i dr.), zakupac grobnog mesta plaća naknadu.

Naknadu iz stava 1. ovog člana, uz saglasnost osnivača, utvrđuje preduzeće u godišnjem iznosu i ova naknada se plaća za period od deset godina, ili na posebno opravdan zahtev i više godina unapred, najkasnije u roku od 30 dana od dana isteka roka za koji je ova naknada već plaćena.

Naknada iz stava 1. Ovog člana može se plaćati i godišnje uz zaključenje Ugovora o zakupu.

Visinu naknade koja se naplaćuje od izvođača zanatskih radova u krugu groblja, utvrđuje Preduzeće uz saglasnost osnivača i ona se naplaćuje prilikom ulaska u groblje radi početka izvođenja odobrenih radova.

VII POSTUPANJE I OVLAŠĆENJA JEDINICE LOKALNE SAMOUPRAVE U SLUČAJU PREKIDA U OBAVLJANJU KOMUNALNE DELATNOSTI

Član 53

Ako dođe do poremećaja ili prekida u obavljanju poslova na uređivanju i održavanju grobalja i sahranjivanju usled više sile ili drugih razloga koji se nisu mogli predvideti, odnosno sprečiti, preduzeće je obavezno da odmah, bez odlaganja, preduzme mere na otklanjanju uzroka poremećaja, odnosno prekida, i to:

1. radno angažuje zaposlene na otklanjanju uzroka poremećaja, odnosno razloga zbog kojih je došlo do prekida u obavljanju poslova održavanja i uređivanja groblja i sahranjivanja;

2. hitno popravi i zameni instalacije i uređaje kojima se obezbeđuje obavljanje poslova, kao i zaštiti komunalne objekte i uređaje od daljih kvarova ili havarija, i

3. preduzme i druge mere koje utvrdi osnivač.

Član 54

U slučajevima iz člana 53. ove odluke preduzeće je obavezno da istovremeno sa preduzimanjem mera obavesti osnivača o razlozima poremećaja ili prekida, kao i o preduzetim merama.

Kada osnivač primi obaveštenje, dužan je da bez odlaganja:

1. naredi mere za zaštitu komunalnih objekata koji su ugroženi, kao i druge imovine;

2. predloži mere za otklanjanje nastalih posledica i druge potrebne mere u cilju obavljanja komunalne delatnosti;

3. angažuje drugo preduzeće ili preduzetnika da obavlja poslove uređivanja i održavanja groblja i sahranjivanje do otklanjanja poremećaja, i

4. utvrdi razloge i eventualno odgovornost za poremećaj, odnosno prekid u obavljanju delatnosti, kao i odgovornost za naknadu eventualne štete.

Član 55

U slučaju prekida u obavljanju poslova na uređivanju i održavanju groblja i sahranjivanju usled štrajka, preduzeće je obavezno da obezbedi minimum procesa rada u skladu sa aktom osnivača. Kad takav akt nije donet, mogu se preduzeti posebne mere utvrđene Zakonom o komunalnim delatnostima ako bi usled toga mogla da nastupi neposredna opasnost ili izuzetno teške posledice za život i zdravlje ljudi i bezbednost ljudi i imovine, ili drugih neophodnih uslova za život i rad korisnika ove komunalne usluge.

VIII IZJAŠNJAVANJE KORISNIKA KOMUNALNIH USLUGA O KVALITETU USLUGA

Član 56

Preduzeće je dužno da jednom godišnje sprovede postupak izjašnjavanja korisnika o kvalitetu pružanja usluga (u daljem tekstu: Izjašnjavanje) u trajanju od najmanje 30 dana.

Javni poziv za izjašnjavanje iz stava 1. ovog člana, Preduzeće objavljuje u sredstvima javnog informisanja, u elektronskom obliku na internet stranici preduzeća i na internet stranici grada Pančeva.

Preduzeće je dužno da u roku od 15 dana od dana završetka izjašnjavanja dostavi osnivaču izveštaj o rezultatima izjašnjavanja korisnika o kvalitetu pružanja komunalnih usluga.

Ukoliko su rezultati izjašnjavanja korisnika komunalnih usluga takvi da većina korisnika nije zadovoljna pruženom komunalnom uslugom preduzeća, nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave grada Pančeva za komunalne poslove u saradnji sa ostalim organizacionim jedinicama Gradske uprave grada Pančeva, sastavljaju Nacrt mera za otklanjanje nedostataka navedenih u izjašnjavanju korisnika i zajedno sa Izveštajem o rezultatima izjašnjavanja korisnika o kvalitetu pruženih usluga preduzeća, dostavljaju Gradskom veću grada Pančeva. Gradsko veće grada Pančeva donosi mere za otklanjanje navedenih nedostataka, sa rokom za preduzimanje mera radi otklanjanja nedostataka, koji ne može biti duži od 90 dana.

Gradsko veće grada Pančeva dostavlja usvojene mere za otklanjanje navedenih nedostataka Skupštini grada Pančeva, radi obaveštavanja.

IX NADZOR

Član 57

Nadzor nad primenom odredaba ove odluke i nad zakonitošću rada preduzeća, vrši nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave grada Pančeva za komunalne poslove.

Poslove inspekcijskog nadzora nad primenom ove odluke i drugih akata donetih na osnovu ove odluke, vrši nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave grada Pančeva za poslove komunalne inspekcije, osim ako pojedini poslovi tog nadzora nisu posebnim propisima stavljeni u nadležnost drugog organa.

Kontrolu primene ove odluke i komunalno-policijske poslove, u skladu sa Zakonom o komunalnoj policiji i drugim propisima vrši komunalna policija.

X KAZNENE ODREDBE

Član 58

Novčanom kaznom od 60.000 dinara kazniće se za prekršaj preduzeće ako se ne stara o uređivanju i održavanju groblja.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i odgovorno lice u preduzeću novčanom kaznom od 10.000 dinara.

Član 59

Novčanom kaznom od 60.000 dinara kazniće se za prekršaj preduzeće, ako:

1. ne zabrani izvođenje zanatskih radova izvođaču koji nema odobrenje za rad ili koji se ne pridržava odredbi iz člana 10. i 11. ove odluke;

2. ne obezbedi da groblje bude otvoreno za posete u skladu sa članom 14. ove odluke.

3. ne obezbedi prenos posmrtnih ostataka u skladu sa članom 21. ove odluke;

4. ne obezbedi službu za sahranjivanje umrlih u skladu sa članom 25. ove odluke;

5. ne poštuje rok obaveznog počivanja u skladu sa članom 34. ove odluke;

6. ne obavesti zakupca grobnog mesta o potrebi obnove zakupa u skladu sa članom 35. ove odluke;

7. pismeno ne opomene zakupca grobnog mesta u skladu sa članom 36. st. 2. ove odluke;

8. ne preduzme odgovarajuće sanitarno- tehničke mere u skladu sa članom 41. st. 2 ove odluke;

9. postupi suprotno odredbama članova 47. i 48. ove odluke.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, kazniće se i odgovorno lice u Preduzeću, novčanom kaznom od 10.000,00 dinara.

Član 60

Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 60.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice:

1. ako ne pribavi pismeno odobrenje za izvođenje zanatskih radova u skladu sa članom 10. ove odluke;

2. ako ne izvodi zanatske radove u skladu sa članom 11. ove odluke;

3. prenosi pravo zakupa grobnog mesta suprotno članu 28. ove odluke.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu, novčanom kaznom u iznosu od 10.000 dinara.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, kazniće se preduzetnik, novčanom kaznom u iznosu od 30.000 dinara.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, kazniće se i fizičko lice, novčanom kaznom u iznosu od 10.000 dinara.

Član 61

Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 10.000 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice ako učini neku od radnji zabranjenih članom 16. ove odluke.

XI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 62

Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o sahranjivanju i grobljima ("Sl. list grada Pančeva", br. 14/15, 22/16 i 38/16).

Član 63

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Pančeva".