PRAVILNIK

O PEDAGOŠKOM ASISTENTU I ANDRAGOŠKOM ASISTENTU

("Sl. glasnik RS", br. 87/2019)

Predmet Pravilnika

Član 1

Ovim pravilnikom propisuju se bliži uslovi za rad, stepen i vrsta obrazovanja i program obuke za pedagoškog asistenta i andragoškog asistenta.

Termini izraženi u ovom pravilniku u gramatičkom muškom rodu podrazumevaju prirodni muški i ženski rod lica na koje se odnosi.

Pedagoški asistent i andragoški asistent

Član 2

Pedagoški asistent pruža pomoć i dodatnu podršku grupi dece i učenika u predškolskoj ustanovi i osnovnoj i srednjoj školi (u daljem tekstu: ustanova), u skladu sa njihovim potrebama i pomoć zaposlenima u cilju unapređivanja njihovog rada.

Andragoški asistent pruža podršku odraslima za uključivanje u sistem obrazovanja i pomoć zaposlenima u ostvarivanju programa obrazovanja.

Dodatna podrška pedagoškog asistenta i andragoškog asistenta

Član 3

Pedagoški asistent za decu i učenike romske nacionalnosti kojima je potrebna dodatna podrška u obrazovanju pruža pomoć i dodatnu podršku grupi dece i učenika u ustanovi i pomoć i podršku nastavnicima, vaspitačima i stručnim saradnicima, u nastavnim i vannastavnim aktivnostima, u cilju unapređivanja njihovog rada sa decom i učenicima romske nacionalnosti kojima je potrebna dodatna podrška u procesu obrazovanja.

Pedagoški asistent za decu i učenike romske nacionalnosti kojima je potrebna dodatna podrška u obrazovanju aktivno i kontinuirano sarađuje sa roditeljima dece i učenika, odnosno drugim zakonskim zastupnicima (u daljem tekstu: roditelji), radi osnaživanja porodice i unapređivanja socijalnog i emocionalnog statusa dece i učenika u ustanovi.

Pedagoški asistent za decu i učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom pruža pomoć i dodatnu podršku grupi dece i učenika u ustanovi, u skladu sa njihovim razvojnim, obrazovnim i socijalnim potrebama i pomoć nastavnicima, vaspitačima i stručnim saradnicima u nastavnim i vannastavnim aktivnostima u cilju unapređivanja njihovog rada sa decom i učenicima kojima je potrebna dodatna obrazovna podrška i sarađuje sa roditeljima.

Pedagoški asistenti iz st. 1. i 3. ovog člana, zajedno sa drugim zaposlenima - nastavnicima, vaspitačima i stručnim saradnicima, kao i organima ustanove, direktorom i timovima, sarađuju sa nadležnim organima jedinice lokalne samouprave, organizacijama, ustanovama, službama i udruženjima.

Andragoški asistent pruža podršku polaznicima i kandidatima u skladu sa njihovim potrebama, sarađuje sa izvođačima aktivnosti obrazovanja odraslih i zaposlenima (stručnim saradnicima, saradnicima i dr.), kao i nadležnim organima jedinice lokalne samouprave, ustanovama, organizacijama i udruženjima, u cilju kvalitetnog ostvarivanja aktivnosti obrazovanja odraslih.

Dodatna podrška pedagoškog asistenta i andragoškog asistenta deci, učenicima i polaznicima

Član 4

Pedagoški asistent za decu i učenike romske nacionalnosti kojima je potrebna dodatna podrška u obrazovanju pruža pomoć i dodatnu podršku grupi dece i učenika u ustanovi, i to:

1) pomoć prilikom upisa u ustanovu i kod prikupljanja dokumenata za ostvarivanje drugih prava i usluga van obrazovanja i vaspitanja, a na osnovu upisa u ustanovu;

2) podršku u obezbeđivanju prevoza do ustanove, udžbenika, drugih nastavnih sredstava, asistivne tehnologije i druge opreme neophodne za aktivno učešće u nastavi i učenje;

3) podršku i pomoć u prevazilaženju barijera povezanih sa specifičnim etničkim, kulturnim, jezičkim i drugim specifičnim identitetima u razumevanju i afirmisanju kulturne tradicije zajednica iz kojih deca i učenici dolaze;

4) podršku u procesu socijalizacije i uključivanja u ustanovu, vaspitnu grupu/odeljenje i podršku u prepoznavanju stereotipa i drugih oblika diskriminacije i njihovoj prevenciji i prevazilaženju;

5) podršku učeniku u razvijanju motivacije za učenje, odnosno sticanje obrazovanja, kao i građenje pozitivne slike o sebi i svojim kapacitetima; razvoju veština za uspešno školsko učenje, pružanje neposredne podrške u učenju i izradi domaćih zadataka; savladavanju i usavršavanju srpskog jezika; uključivanju u vannastavne aktivnosti i izvršavanju drugih obaveza u ostvarivanju obrazovnih ciljeva;

6) pomoć u razvoju pozitivnog stava prema nastavi i nastavnicima i razvijanju tolerancije između učenika; prati i podržava decu i učenike u formiranju pozitivnog odnosa prema školi i nastavku školovanja; vodi računa o redovnom pohađanju aktivnosti/nastave dece i učenika i prati redovnost dolazaka u ustanovu; prati zdravstveno-higijenski status, socijalni status deteta/učenika u okviru vaspitne grupe/odeljenja, potrebe u vezi sa nastavom, znanjem i veštinama, posebna interesovanja i sklonosti.

Pedagoški asistent za decu i učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom pruža pomoć i dodatnu podršku grupi dece i učenika u obrazovno-vaspitnom procesu u ustanovi i posebno kod prevazilaženja fizičkih, komunikacijskih i socijalnih barijera, u skladu sa individualnim obrazovnim planom dva (u daljem tekstu: IOP2). Dodatna podrška i pomoć se odnose između ostalog na:

1) pružanje pomoći u izradi zadataka, odnosno podrške u učenju i motivisanju na učenje i učešće u vannastavnim aktivnostima, kao i podršku u komunikaciji u ustanovi;

2) pružanje pomoći u ovladavanju asistivnom tehnologijom i njenom korišćenju;

3) pružanju pomoći i podrške kod uključivanja u vaspitnu grupu, odnosno odeljenje, naročito u periodu tranzicije;

4) pomoć u razvijanju pozitivnog stava dece i učenika u odnosu na decu i učenike kojima je potrebna dodatna podrška;

5) pomoć radi osiguravanja bezbednosti dece i učenika tokom boravka u ustanovi, trajanja nastave u prirodi ili ekskurzije.

Andragoški asistent pruža podršku odraslima, odnosno polaznicima programa funkcionalnog osnovnog obrazovanja odraslih (u daljem tekstu: program FOOO), tako što:

1) informiše odrasle o mogućnosti sticanja, odnosno završavanja programa FOOO kroz koordinisane aktivnosti sa nastavničkim timom za realizaciju programa FOOO (u daljem tekstu: nastavnički tim) i lokalnim partnerskim timom (u daljem tekstu: LPT) uz mogućnost uključivanja i mobilnih timova za socijalno uključivanje Roma;

2) motiviše odrasle za uključivanje u sistem obrazovanja;

3) pomaže odraslima u otklanjanju barijera za upis i pohađanje nastave kroz podršku u rešavanju pitanja prevoza polaznika do škole i učestvuje u aktivnostima osnovne škole sa lokalnim partnerima (srednja stručna škola, centar za socijalni rad, Nacionalna služba zapošljavanja, kazneno popravni zavod (u daljem tekstu: KPZ), jedinica lokalne samouprave);

4) pomaže polaznicima u prevazilaženju teškoća u učenju;

5) učestvuje u ostvarivanju nastavnih i vannastavnih aktivnosti definisanih u okviru godišnjeg plana rada škole i predlaže, u saradnji sa nastavničkim timom, listu mogućih aktivnosti u odnosu na strukturu polaznika;

6) pomaže u ostvarivanju interesa posebnih ciljnih grupa uključenih u obrazovni proces;

7) pomaže u ostvarivanju individualizovanih programa u dodatnoj i dopunskoj nastavi;

8) pomaže polaznicima u izboru stručnih obuka;

9) vodi andragošku dokumentaciju kroz knjigu andragoške evidencije, u skladu sa pravilnikom kojim se uređuje vođenje evidencije u školi.

Podrška pedagoškog asistenta i andragoškog asistenta nastavnicima, vaspitačima i stručnim saradnicima

Član 5

Pedagoški asistent za decu i učenike romske nacionalnosti kojima je potrebna dodatna podrška u obrazovanju pruža pomoć i podršku vaspitaču, nastavniku i stručnom saradniku, i to:

1) pomaže u prikupljanju informacija i dostavljanju dokumenata o porodici, kao i informacija od porodica, organa jedinice lokalne samouprave, organizacija, ustanova, službi i udruženja;

2) pomaže u procesu upisa i uključivanja dece i učenika u ustanovu;

3) pomaže kod praćenja redovnosti pohađanja aktivnosti/nastave;

4) pomaže u prevazilaženju barijera koje su povezane sa specifičnim etničkim, kulturnim, jezičkim i drugim specifičnim identitetima dece i učenika;

5) pomaže u prevazilaženju stereotipa i drugih oblika diskriminacije i njihovoj prevenciji;

6) pomaže u planiranju i realizaciji aktivnosti na obezbeđivanju tolerancije i međukulturnog dijaloga u učionici i školi;

7) pomaže kod uključivanja sadržaja iz kulturne tradicije dece i učenika u nastavu i vannastavne aktivnosti;

8) pomaže u pripremi/adaptaciji, odgovarajućih metoda i didaktičkog materijala za rad;

9) pomaže u vođenju pedagoške dokumentacije.

Pedagoški asistent za decu i učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom pruža pomoć i podršku vaspitaču, nastavniku i stručnom saradniku, i to:

1) podršku u pripremi za realizaciju vaspitno-obrazovnog/obrazovno-vaspitnog procesa uvažavajući iskustva i prethodna znanja dece i učenika;

2) pomoć u organizaciji posebnih aktivnosti na nivou vaspitne grupe, odeljenja, ustanove i opštine (obeležavanje značajnih datuma, posete muzejima, pozorištima, organizacija izleta, nastave u prirodi, ekskurzija, itd.);

3) pomoć u procesu uključivanja dece i učenika kojima je potrebna dodatna podrška u vaspitnu grupu ili odeljenje;

4) pomaže, odnosno sarađuje u koncipiranju i realizaciji aktivnosti za prepoznavanje stereotipa i drugih oblika diskriminacije i njihovoj prevenciji i prevazilaženju.

Andragoški asistent pruža pomoć nastavniku i stručnom saradniku, i to:

1) sarađuje u pripremi i pomaže u realizaciji ostvarivanja programa FOOO;

2) pomaže nastavniku u pripremi i izradi materijala za učenje i nastavu u skladu sa preporukama o realizaciji nastavnog plana i programa datim u Priručniku za ostvarivanje programa FOOO i Materijalima za nastavnike za realizaciju programa FOOO;

3) učestvuje u planiranju vannastavnih aktivnosti u saradnji sa nastavničkim timom i predlaže određene aktivnosti u odnosu na strukturu polaznika i godišnji plan rada škole;

4) učestvuje u aktivnostima škole i lokalnih partnera u cilju realizacije programa FOOO (srednje stručne škole, centri za socijalni rad, Nacionalna služba za zapošljavanje, KPZ, jedinica lokalne samouprave);

5) pomaže direktoru u koordinaciji rada nastavničkog tima i LPT;

6) učestvuje u izveštavanju o aktivnostima sprovedenim na realizaciji programa FOOO za nadležni sektor u ministarstvu nadležnom za poslove obrazovanja (u daljem tekstu: Ministarstvo);

7) radi na uspostavljanju saradnje škole sa socijalnim partnerima u jedinici lokalne samouprave zajedno sa nastavničkim timom, radi ostvarivanja prava polaznika i ostvarivanja obrazovnog procesa (lokalna samouprava, služba za zapošljavanje, centar za socijalni rad) kroz redovne sastanke i koordinaciju na mesečnom nivou.

Podrška pedagoškog asistenta roditeljima

Član 6

Pedagoški asistent za decu i učenike romske nacionalnosti kojima je potrebna dodatna podrška u obrazovanju, u saradnji sa nastavnicima, vaspitačima i stručnim saradnicima, pruža pomoć i podršku, odnosno sarađuje sa roditeljima, i to naročito:

1) pribavljanjem dokumenata;

2) davanjem neophodnih informacija za ostvarivanje prava i obaveza njihove dece u obrazovanju i vaspitanju (prikuplja informacije i pomaže roditeljima pri ostvarivanju prava na upis u pripremni predškolski program (u daljem tekstu: PPP) i u prvi razred, korišćenje afirmativne mere i dr.) i o pravima, obavezama i odgovornostima roditelja;

3) pružanjem podrške praćenjem i obaveštavanjem o redovnosti pohađanja nastave/aktivnosti, kao i napredovanju u učenju;

4) podsticanjem motivacije roditelja za učenje i obrazovanje njihove dece; podsticanjem saradnje porodice i ustanove kroz terenski rad i obilazak porodica;

5) pružanjem pomoći u razvoju roditeljskih veština za pomoć deci za školsko učenje, izradu domaćih zadataka i izvršavanju drugih obaveza u ostvarivanju obrazovnih ciljeva;

6) u razumevanju i afirmisanju njihove kulturne tradicije u ustanovi, u prepoznavanju stereotipa i drugih oblika diskriminacije i njihovoj prevenciji i prevazilaženju, kao i pružanju pomoći roditeljima i njihovoj deci u socijalnom uključivanju, kao i uključivanju roditelja u timove ustanove;

7) motivisanjem roditelja za uključivanje u aktivnosti škole (savet roditelja, predavanja za roditelje i sl.).

Pedagoški asistent za decu i učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, u saradnji sa nastavnicima, vaspitačima i stručnim saradnicima, pruža pomoć i podršku, odnosno sarađuje sa roditeljima, i to naročito:

1) pruža podršku roditeljima u periodima tranzicije;

2) daje podršku i savetuje roditelja o primeni različitih veština kojima se podržava razvoj deteta;

3) informiše roditelje o pravima u sistemu obrazovanja i vaspitanja i dostupnim merama podrške.

Učestvovanje u radu stručnih organa i timova

Član 7

Radi unapređivanja rada sa decom, učenicima i polaznicima, pedagoški asistent i andragoški asistent učestvuju u radu stručnih organa ustanove - vaspitno-obrazovnog, nastavničkog i odeljenjskog veća, stručnih veća za oblasti predmeta, stručnog aktiva za razvojno planiranje, stručnog aktiva za razvoj školskog programa, pedagoškog veća, tima za pružanje dodatne podrške detetu, odnosno učeniku i polazniku, nastavničkog tima za FOOO, tima za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja, tima za inkluzivno obrazovanje i drugih timova.

Pedagoški asistent i andragoški asistent podnose izveštaj o svom radu direktoru dva puta godišnje.

U godišnjem planu rada škole nalazi se opis rada, struktura rada i zaduženja pedagoškog asistenta i andragoškog asistenta za tekuću školsku godinu.

Izveštaji o radu pedagoškog asistenta i andragoškog asistenta sastavni su deo godišnjeg izveštaja o radu ustanove.

Stepen i vrsta obrazovanja

Član 8

Poslove pedagoškog asistenta za decu i učenike romske nacionalnosti kojima je potrebna dodatna podrška u obrazovanju može obavljati lice koje ima stečeno srednje obrazovanje u četvorogodišnjem trajanju, zna romski jezik i ima savladan program obuke u skladu sa ovim pravilnikom.

Poslove pedagoškog asistenta za decu i učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom može obaljati lice koje ima stečeno odgovarajuće visoko obrazovanje na studijama drugog stepena (master akademske studije, master strukovne studije, specijalističke akademske studije) ili na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine, po propisima koji su uređivali visoko obrazovanje do 10. septembra 2005. godine, i to:

1) lice koje je steklo akademski naziv master defektolog na akademskim studijama drugog stepena ili lice koje je steklo stručni naziv diplomirani defektolog na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine, po propisima koji su uređivali visoko obrazovanje do 10. septembra 2005. godine;

2) lice koje ispunjava uslove u pogledu stepena i vrste obrazovanja za nastavnika društveno-humanističke grupe predmeta ili stručnog saradnika - pedagoga, psihologa, andragoga ili logopeda, koji ima savladan program obuke u skladu sa ovim pravilnikom.

Poslove andragoškog asistenta može obavljati lice koje ima stečeno srednje obrazovanje i savladan program obuke "Integralni program obuke za ostvarivanje osnovnog obrazovanja odraslih po modelu funkcionalnog osnovnog obrazovanja odraslih", prema Pravilniku o uslovima u pogledu prostora, opreme, nastavnih sredstava i stepena i vrste obrazovanja nastavnika i andragoških asistenata za ostvarivanje nastavnog plana i programa osnovnog obrazovanja odraslih ("Službeni glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 13/13 i 18/13).

Ukoliko ustanova ima odobrenje za rad u izdvojenom odeljenju u KPZ, lice koje se angažuje na poslovima andragoškog asistenta potrebno je da ima završen i Modul - obuka nastavničkog tima za implementaciju programa FOOO u KPZ.

Lice iz st. 1, 2. i 3. ovog člana koje nema savladan program obuke u skladu sa ovim pravilnikom, dužno je da dostavi dokaz o savladanom odgovarajućem programu obuke u roku od šest meseci od dana prijema u radni odnos.

Program obuke

Član 9

Programi obuka za pedagoškog asistenta za decu i učenike romske nacionalnosti kojima je potrebna dodatna podrška u obrazovanju, pedagoškog asistenta za decu i učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom i andragoškog asistenta, dati su u prilogu ovog pravilnika i čine njegov sastavni deo.

Program obuke za pedagoškog i andragoškog asistenta koji obavlja ove poslove besplatan je i ostvaruje se sa Liste programa od javnog interesa koje rešenjem odobrava ministar, a mogu ga ostvarivati:

1) Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja;

2) Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja;

3) Pedagoški zavod Vojvodine;

4) visokoškolska ustanova koja realizuje obrazovanje kadrova za rad sa decom/učenicima sa smetnjama u razvoju i invaliditetom;

5) naučni institut ili druga naučnoistraživačka ustanova u sastavu univerziteta, koja realizuje naučnoistraživačke i nastavne aktivnosti u oblasti andragogije.

Izuzetno od stava 2. ovog člana, isti program obuke može biti sastavni deo Kataloga programa stalnog stručnog usavršavanja nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika u okviru koga su definisani realizatori, uz saglasnost Ministarstva, radi mogućnosti da autori realizuju programa obuke sa svim zainteresovanim polaznicima.

Realizator obuke izdaje uverenje o završenom programu obuke.

Prelazne i završne odredbe

Član 10

Lice koje ima savladan program obuke za pedagoškog asistenta prema Pravilniku o programu obuke za pedagoškog asistenta ("Službeni glasnik RS", broj 11/10) ili modularni Program obuke za pedagoškog asistenta iz 2016. godine, smatra se da ima savladan program obuke u skladu sa ovim pravilnikom za pedagoškog asistenta za decu i učenike romske nacionalnosti kojima je potrebna dodatna podrška u obrazovanju (član 8. stav 1).

Član 11

Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o programu obuke za pedagoškog asistenta ("Prosvetni glasnik", broj 11/10).

Član 12

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a odredbe koje se odnose na pedagoškog asistenta za decu i učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom počinju da se primenjuju nakon početka primene akata Vlade kojima se uređuju katalog radnih mesta i koeficijenti za obračun i isplatu plata za tog asistenta.

 

Prilog

PROGRAMI OBUKA
ZA PEDAGOŠKOG ASISTENTA ZA DECU I UČENIKE ROMSKE NACIONALNOSTI KOJIMA JE POTREBNA DODATNA PODRŠKA U OBRAZOVANJU, PEDAGOŠKOG ASISTENTA ZA DECU I UČENIKE SA SMETNJAMA U RAZVOJU I INVALIDITETOM I ANDRAGOŠKOG ASISTENTA

Program obuke za pedagoškog asistenta koji pruža podršku deci i učenicima romske nacionalnosti kojima je potrebna dodatna podrška u obrazovanju

Cilj programa obuke:

Program obuke ima za cilj osposobljavanje pedagoškog asistenta za unapređivanje rada sa grupom dece i učenika romske nacionalnosti kojima je potrebna dodatna podrška u obrazovanju, pružanje pomoći nastavniku, vaspitaču i stručnom saradniku, saradnju i rad sa roditeljima i porodicom, saradnji sa jedinicom lokalne samouprave, ustanovama, organizacijama, udruženjima i Nacionalnim savetom romske nacionalne manjine.

Sadržaj i trajanje obuke:

Modul 1. Opis posla pedagoškog asistenta i organizacija rada - 8 sati

- Podrška vaspitaču/nastavniku u planiranju, realizaciji i vrednovanju;

programskih/nastavnih aktivnosti;

- Vođenje evidencije o učenicima i sopstvenom radu;

- Saradnja i razvijanje efikasne podrške kolegama i rad u timovima.

Modul 2. Pružanje podrške u oblasti razvoja dece - 12 sati

- Pružanje podrške deci/učenicima u oblasti fizičkog razvoja i veština;

- Pružanje podrške deci/učenicima u oblasti emocionalnog i socijalnog razvoja;

- Pružanje podrške intelektualnom razvoju i razvoju komunikacijskih veština kod dece/učenika;

- Doprinos u planiranju aktivnosti u skladu sa razvojnim potrebama dece/učenika;

- Podsticanje pozitivnog ponašanja kod dece/učenika.

Modul 3. Pružanje podrške porodici i saradnja sa lokalnom zajednicom - 8 sati

- Izgradnja odnosa sa porodicama i podrška u roditeljskim veštinama;

- Podrška izgradnji saradnje između obrazovno-vaspitne ustanove i porodice;

- Postupanje porodice u konfliktnim situacijama;

- Uspostavljanje efikasnih veza sa spoljašnjim saradnicima, organizacijama i stručnim ustanovama i organizacijama;

- Saradnja sa nevladinim organizacijama kako bi se omogućila što bolja podrška porodicama i obezbedili neophodni uslovi za obrazovanje dece;

- Podrška razvoju efikasnih veza između obrazovno-vaspitnih ustanova i spoljašnjih saradnika, organizacija i stručnih institucija.

Modul 4. Program obuke za pedagoškog asistenta koji će raditi u predškolsimpredškolskim ustanovama sa decom romske nacionalnosti kojima je potrebna dodatna podrška u obrazovanju - 24 sata

- Razvoj dece ranog uzrasta i relevantne obrazovne politike;

- Značaj igre za predškolsko dete;

- Kako deca uče;

- Interakcija i odnosi; odrasli - deca, vršnjaci;

- Ljudska i dečja prava - međunarodni i nacionalni normativni okvir;

- Postavljanje visokih očekivanja kako bi svako dete razvilo svoje pune potencijale;

- Značaj fizički i psihički bezbedne i podsticajne sredine za razvoj i učenje dece i uključivanje u PVO;

- Svako dete je jedinstveno i treba mu pomoći da razvije pozitivnu sliku o sebi;

- Razvoj govora i jezika i usvajanje veština važnih za opismenjavanje;

- Inkluzivno obrazovanje;

- Opservacija - osnov za planiranje i praćenje napredovanja deteta;

- Značaj prepoznavanja i uvažavanja različitih potreba određene dece ili grupa;

- Pripremljenost i podrška za školovanje i sticanje veština za celoživotno učenje.

Ishodi:

Pedagoški asistent treba da zna i razume:

- osnovne elemente uloge pedagoškog asistenta;

- osnove rada sa porodicama kako bi se podstaklo efikasno učešće dece u obrazovnom procesu;

- zahteve i procedure za vođenje pedagoške dokumentacije;

- neophodne elemente za upravljanje rizikom;

- principe zaštite ličnih podataka i prepoznavanje neophodnosti izveštavanja;

- jednostavne načine za podršku deci u okruženju za učenje;

- jednostavne načine za podršku deci izvan okruženja za učenje;

- razumevanje različitosti i oblika diskriminacije u obrazovanju;

- rani razvoj, veštine komunikacije i partnerstva u funkciji pripreme, kreiranja i sprovođenja podrške deci i roditeljima tokom ranog razvoja, obrazovanja i tokom polaska u predškolsku ustanovu i školu;

- osnovne načine za rešavanje situacija u kojima je ugrožena bezbednost dece i rešavanje slučajeva diskriminacije;

- potrebe i zahteve kolega za osnovnim podacima i informacijama koje su nastale u toku rada pedagoškog asistenta;

- osnovne procedure za povezivanje obrazovno-vaspitnih ustanova sa službama koje su u lokalnom okruženju.

Program obuke za pedagoškog asistenta za decu i učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom

Cilj programa obuke:

Program obuke ima za cilj osposobljavanje pedagoških asistenata koji nisu defektolozi (master defektolog ili diplomirani defektolog), odnosno osposobljavanje lica koja ispunjavaju uslove u pogledu stepena i vrste obrazovanja za nastavnika društveno-humanističke grupe predmeta ili stručnog saradnika - pedagoga, psihologa, andragoga ili logopeda za obavljanje poslova pedagoškog asistenta koji pruža podršku deci i učenicima sa smetnjama u razvoju i invaliditetom.

Specifični ciljevi programa:

- Sticanje osnovnih znanja vezanih za karakteristike dece/učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom u kontekstu strategija podrške u učenju ovoj deci/učenicima.

- Sistematizacija i unapređivanje znanja i veština nastavnika i stručnih saradnika vezanih za podršku deci/učenicima i vaspitačima/nastavnicima u inkluzivnom obrazovno-vaspitnom okruženju.

Kompetencije koje program razvija:

Program obuke doprinosi razvoju sledećih kompetencija:

K2 - Kompetencije za poučavanje i učenje;

K3 - Kompetencije za podršku razvoju ličnosti učenika; i

K4 - Kompetencije za komunikaciju i saradnju.

Sadržaj i trajanje obuke:

Modul 1. - Modul obuke pedagoških asistenata za podršku deci i učenicima sa smetnjama u razvoju i invaliditetom - 24 sata:

- Socijalni model ometenosti;

- Asistivna tehnologija;

- Podrška u učenju deci i učenicima sa poremećajem iz spektra autizma;

- Podrška u učenju deci i učenicima sa specifičnim smetnjama u učenju;

- Podrška u učenju deci i učenicima sa razvojnim poremećajem pažnje;

- Podrška u učenju deci i učenicima sa intelektualnom ometenošću;

- Podrška u učenju deci i učenicima sa poremećajem ponašanja;

- Podrška u učenju deci i učenicima sa motoričkim poremećajima i hroničnim bolestima;

- Podrška u učenju deci i učenicima sa govornim i jezičkim poremećajima;

- Podrška u učenju deci i učenicima sa oštećenjem vida;

- Podrška u učenju deci i učenicima sa oštećenjem sluha;

- Podrška u učenju deci i učenicima sa višestrukim smetnjama.

Modul 2. - Modul obuke pedagoških asistenata za podršku deci i učenicima sa smetnjama u razvoju i invaliditetom - 24 sata:

- Inkluzivno obrazovanje - pojmovno određenje;

- Uloga pedagoškog asistenta u inkluzivnom okruženju;

- Individualni obrazovni plan;

- Kreiranje fizičkog okruženja;

- Vršnjačka podrška;

- Vrednosti inkluzivnog obrazovanja;

- Podučavanje socijalnim veštinama;

- Nastavni pristupi i metode;

- Prilagođavanje programa, nastave i učenja;

- Kooperativno podučavanje;

- Upravljanje ponašanjem u inkluzivnom okruženju;

- Saradnja s roditeljima.

Ishodi:

- da razume svoju ulogu u inkluzivnom procesu;

- da vlada znanjima potrebnim da učeniku i nastavniku pruži pomoć neophodnu za optimalno akademsko napredovanje učenika;

- da vlada znanjima potrebnim da detetu/učeniku i vaspitaču/nastavniku pruži podršku pri uključivanju deteta/učenika u vaspitnu grupu/odeljenje, kao i pri podsticanju pozitivnog odnosa i stava dece i učenika u odnosu na decu i učenike kojima je potrebna dodatna obrazovna podrška;

- da vlada znanjima potrebnim za saradnju s roditeljima, posebno onim koja će im omogućiti da savetuju roditelje u pogledu primene različitih strategija kojima se podržava razvoj deteta/učenika.

Realizator obuke:

Realizator je Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja /Centar za stručno usavršavanje, a predloženi autor programa stručnog usavršavanja od javnog interesa/obuka pod nazivom: "Program obuke za pedagoškog asistenta grupi dece i učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom" je Centar za kontinuiranu edukaciju Univerziteta u Beogradu - Fakulteta za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju.

Ovaj program je na Listi programa od javnog interesa koje rešenjem odobrava ministar, a njegova realizacija je besplatna za korisnike ukoliko ga organizuje Ministarstvo ili nadležni zavod. Ukoliko autor programa samostalno realizuje akreditovani program koji je u Katalogu programa stalnog stručnog usavršavanja nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika, kandidat sam snosi troškove.

Program obuke za andragoškog asistenata

Program obuke za andragoškog asistenta je sastavni deo programa obuke: "Integralni program obuke za ostvarivanje osnovnog obrazovanja odraslih po modelu funkcionalnog osnovnog obrazovanja odraslih" koji je namenjen nastavničkomnastavničkom timu koji sprovodi program osnovnog obrazovanja odraslih (po modelu funkcionalnog osnovnog obrazovanja odraslih).

Opšti cilj programa:

Opšti cilj programa je osposobljavanje školskih timova u osnovnim školama i nastavnika srednjih stručnih škola za uspešno funkcionisanje i realizaciju nastave za odrasle polaznike osnovnog obrazovanja po modelu funkcionalnog osnovnog obrazovanja (u daljem tekstu: FOOO), zasnovane na interaktivnim metodama, kao i za primenu novog nastavnog plana i programa za osnovno obrazovanje odraslih po modelu FOOO.

Posebni ciljevi programa:

- Upoznavanje sa karakteristikama nastavnog programa FOOO;

- Povećanje razumevanja uloge školskog tima i svakog člana u implementaciji FOOO;

- Pružanje uvida u suštinska teoretska pitanja vezana za obrazovanje odraslih;

- Približavanje koncepta kompetencija i obrazovanja usmerenog na ishode;

- Upoznavanje sa pristupom u ocenjivanju postignuća polaznika FOOO;

- Povećanje kapaciteta nastavnika da planiraju i postignu rezultate učenja;

- Razvijanje veština za korišćenje različitih metoda i tehnika u nastavi i obrazovanju odraslih;

- Obezbeđivanje uspešne komunikacije sa polaznicima;

- Razvoj spremnosti da se podrže polaznici u prevazilaženju teškoća u učenju i socijalnih prepreka, kao i sprečavanje njihovog osipanja;

- Obučavanje za implementaciju novog nastavnog plana i programa u osnovnom obrazovanju odraslih;

- Osposobljavanje nastavnika da nastavni proces i sve njegove elemente, kao i odnos sa polaznicima i andragoškim asistentima, prilagode glavnim ciljevima FOOO kroz ostvarivanje nastave svog predmeta;

- Osposobljavanje nastavnika kako da u svom predmetu koriste nastavne metode i aktivnosti radi prilagođavanja s obzirom na individualne i grupne karakteristike polaznika;

- Razvoj i unapređenje saradnje članova školskog tima;

- Jačanje kapaciteta nastavnika za korišćenje i razvoj materijala za učenje i podučavanje;

- Unapređenje kapaciteta nastavnika za planiranje, razvoj, realizovanje i praćenje stručnih obuka u FOOO;

- Razvoj i jačanje kapaciteta andragoških asistenata i stručnih saradnika kao članova školskog tima za rad sa polaznicima, nastavnicima i lokalnim partnerima;

- Jačanje kapaciteta direktora za vođenje školskog tima i saradnju sa socijalnim partnerima.

Sadržaj, trajanje i ishodi obuke:

Modul - Osnovne andragoške veštine i izgradnja školskog tima za direktore, stručne saradnike, nastavnike i andragoške asistente za ostvarenje Funkcionalnog osnovnog obrazovanja odraslih (FOOO). Ovaj modul andragoški asistenti pohađaju sa svim članovima nastavničkog tima koji realizuju program FOOO - 24 sata

Sadržaj obuke:

- Koncept FOOO i kompetencije nastavnika potrebne za primenu novog nastavnog plana i programa;

- Školski tim i timski rad u ostvarivanju FOOO;

- Osnovni principi učenja odraslih;

- Karakteristike učenja odraslih;

- Motivi i barijere u učenju odraslih;

- Principi i stilovi učenja odraslih;

- Metode i tehnike interaktivne nastave za odrasle;

- Procena postignuća, ocenjivanje i portfolio;

- Organizacija obrazovnog procesa i individualizacija nastave;

- Uloga nastavnika u interaktivnoj nastavi i obrazovanju odraslih.

Ishodi obuke:

Na kraju procesa obuke članovi školskog tima biće u stanju da:

- Razumeju koncept FOOO i nastavnog plana i programa zasnovanog na kompetencijama i ishodima;

- Sagledaju ulogu školskog tima u sprovođenju FOOO;

- Prepoznaju potrebe odraslih polaznika u procesu učenja;

- Razumeju neophodnost učenja u grupi, motivacije učesnika i podrške u prevazilaženju barijera;

- Prepoznaju važnost interaktivnog učenja i podučavanja odraslih;

- Primene principe učenja odraslih u procesu podučavanja;

- Izvrše selekciju i primenu adekvatnih metoda i tehnika učenja i interaktivne nastave;

- Uvide značaj i različitost stilova učenja odraslih;

- Razumeju pristup monitoringa i evaluacije ishoda u učenju i podučavanju;

- Planiraju lekciju/aktivnost u sve tri dimenzije realizacije: procesi, veze i ishodi;

- Sagledaju multidimenzionalnost uloge nastavnika, kao realizatora FOOO i kao člana školskog tima;

- Prepoznaju funkciju andragoškog/pedagoškog asistenta u školskom timu i obrazovanju odraslih.

Modul - Obuka andragoških asistenata za ostvarenje Funkcionalnog osnovnog obrazovanja odraslih (FOOO) - Ovaj modul je namenjen isključivo andragoškim asistentima - 16 sati.

Sadržaj obuke:

- Koncept FOOO;

- Karakteristike polaznika FOOO;

- Uloga andragoškog asistenta kao člana školskog tima u implementaciji FOOO;

- Uloga andragoškog asistenta u motivisanju odraslih polaznika, uklanjanju barijera za uključivanje polaznika u FOOO;

- Pozicija i uloga andragoškog asistenta kao pomoći nastavniku u podučavanju pojedinih predmeta;

- Uloga andragoškog asistenta u saradnji između školskog tima i lokalnog partnerskog tima;

- Uloga andragoškog asistenta u savetovanju polaznika u vezi sa stručnim obukama;

- Uloga andragoškog asistenta u izradi i vođenju školske dokumentacije;

- Uloga andragoškog asistenta u praćenju i unapređivanju materijala za učenje;

- Uloga andragoškog asistenta u praćenju i evaluaciji ostvarivanja FOOO.

Ishodi obuke:

Na kraju procesa obuke andragoški asistenti biće u stanju da:

- Upoznaju i razumeju koncept FOOO i svoju ulogu u njegovom ostvarenju;

- Upoznaju i razumeju svoju ulogu u ostvarenju nastave iz pojedinih predmeta u okviru nastavnog plana i programa FOOO;

- Upoznaju i razumeju svoju ulogu kao pomoć nastavniku u podučavanju pojedinih predmeta;

- Upoznaju i razumeju svoje dužnosti i obaveze u saradnji između škole i lokanog partnerskog tima;

- Sagledaju individualne i socijalne karakteristike polaznika FOOO;

- Prepoznaju načine za motivisanje polaznika FOOO i pružanje pomoći u prevazilaženju barijera prilikom uključivanja u FOOO;

- Razumeju svoju ulogu u školskom timu i vođenju školske dokumentacije;

- Pomognu nastavniku i polaznicima u kreiranju i razvoju materijala za učenje i podučavanje u ostvarivanju FOOO.

Modul - Obuka nastavničkog tima za implementaciju FOOO u Kazneno popravnim zavodima i (u daljem tekstu KPZ) i Vaspitno popravnim ustanovama (u daljem tekstu VPU). Ovaj modul andragoški asistenti pohađaju sa svim članovima nastavničkog tima koji realizuju program FOOO u KPZ i VPU - 16 sati

Sadržaj obuke:

- Karakteristike polaznika programa fooo u KPZ i VPU;

- Uslovi za iplementacijuimplementaciju programa fooo u KPZ i VPU;

- Uloga andragoškog asistenata u implementaciji programa FOOO u KPZ i VPU;

- Uloga andragoškog asistenata u motivisanju polaznika FOOO u KPZ i VPU;

- Uloga andragoškog asistenata u saradnji nastavničkog tima i stručnog tima u KPZ i VPU;

- Uloga andragoškog asistenata u vođenju školskeškolske dokumentacije za polaznike KPZ i VPU;

- Uloga andragoškog asistenta u kreiranju materijala za učenje za polaznike FOOO u KPZ i VPU;

- Uloga andragoškog asistenta u praćenju i evaluaciji polaznika u KPZ i VPU.

Ishodi obuke:

Na kraju procesa obuke andragoški asistenti i nastavnički tim biće u stanju da:

- Upoznaju i razumeju koncept FOOO i svoju ulogu u njegovom ostvarenju u uslovima KPZ i VPU;

- Upoznaju i razumeju svoju ulogu kao pomoć nastavniku u podučavanju pojedinih predmeta u realizaciji nastavnog plana i programa u uslovima KPZ i VPU;

- Upoznaju i razumeju svoje dužnosti i obaveze u saradnji između škole i lokanog partnerskog tima u kontekstu realizacije programa FOOO u KPZ i VPU;

- Sagledaju individualne i socijalne karakteristike polaznika FOOO koji se nalaze na izvršenju krivičnih sankcija u KPZ;

- Prepoznaju načine za motivisanje polaznika FOOO i pružanje pomoći u prevazilaženju barijera prilikom uključivanja u FOOO osobama na izvršenju krivičnih sankcija i licima na izvršavanju kazni u VPD;

- Razumeju svoju ulogu u školskom timu i vođenju školske dokumentacije kada su u pitanju polaznici programa u KPZ i VPU;

- Pomognu nastavniku i polaznicima u kreiranju i razvoju materijala za učenje i podučavanje i podučavanje u ostvarivanju FOOO za polaznike KPZ i VPU.

Realizator obuke:

Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja ili naučni institut ili druga naučnoistraživačka ustanova u sastavu univerziteta, koja realizuje naučno istraživačke i nastavne aktivnosti u oblasti andragogije.