PRAVILNIK

O POSEBNIM ELEMENTIMA PROCENE RIZIKA, UČESTALOSTI VRŠENJA INSPEKCIJSKOG NADZORA NA OSNOVU PROCENE RIZIKA I POSEBNIM ELEMENTIMA PLANA INSPEKCIJSKOG NADZORA U OBLASTI ELEKTRONSKIH KOMUNIKACIJA

("Sl. glasnik RS", br. 87/2019)

Predmet

Član 1

Ovim pravilnikom propisuju se posebni elementi procene rizika, učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika i posebni elementi plana inspekcijskog nadzora u oblasti elektronskih komunikacija.

Posebni elementi za procenu rizika

Član 2

Stepen rizika je proizvod verovatnoće nastanka štetnih posledica i težine tih posledica.

Težina štetnih posledica predstavlja proizvod prirode štetnih posledica koje mogu nastati tokom vršenja delatnosti i pružanja usluga elektronskih komunikacija i obima tih štetnih posledica.

Priroda štetnih posledica proizilazi iz aktivnosti nadziranog subjekta prilikom obavljanja delatnosti elektronskih komunikacija, rada elektronskih komunikacionih mreža (pripadajućih sredstava, elektronske komunikacione opreme i terminalne opreme), odnosno postojanja štetnih smetnji u radu elektronskih komunikacionih mreža, kao i iz postupanja imalaca dozvola i korišćenja radio frekvencijskog spektra.

Obim štetnih posledica proizilazi iz broja korisnika usluga elektronskih komunikacija, pokrivenosti određenog područja elektronskim komunikacionim mrežama, kao i lokacija na kojima je postavljena elektronska komunikaciona oprema.

Težina štetnih posledica i verovatnoća nastanka štetnih posledica svode se na numeričke vrednosti u rasponu od 1 do 5, radi jednostavnije primene matrice rizika metodom 5 x 5.

Pregled posebnih elemenata, odnosno kriterijuma za procenu rizika u oblasti elektronskih komunikacija i matrica rizika (Prilog) odštampan je uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Neposredna procena rizika

Član 3

Svojstvo neregistrovanog subjekta neposredno povlači kritičan rizik, bez upuštanja u dalju procenu rizika.

Isto dejstvo imaju i činjenice koje ukazuju na to da je učinjeno krivično delo ili da je određeno (poznato ili nepoznato) lice učinilac krivičnog dela.

Incident kod nadziranog subjekta na određenom području, koji je za posledicu imao ometanje korišćenja radio-frekvencijskog opsega za posebne namene i izazivanje neposredne opasnosti po život i zdravlje ljudi, neposredno dovodi do procene kritičnog rizika.

Obavljanje delatnosti korišćenjem radio frekvencijskog spektra, neovlašćeno, bez dozvole nadležnog organa, neposredno dovodi do procene kritičnog ili visokog rizika saobrazno težini štetnih posledica.

Obavljanje delatnosti elektronskih komunikacija bez prethodnog obaveznog upisa u evidenciju nadležnog organa, kao i nepoštovanje parametara utvrđenih dozvolom izdatom od nadležnog organa (lokacija, snaga emitovanja, frekvencija, karakteristike antenskog sistema, neobavljanje tehničkog pregleda) neposredno povlači visok rizik.

Pružanje usluga elektronskih komunikacija bez prethodno zaključenog ugovora sa korisnicima, kao i činjenica da se ugovorom ne regulišu propisani obavezni elementi ili propuštanje najave o nameri jednostrane izmene uslova ugovora, neposredno povlači visok rizik.

Posebni elementi plana inspekcijskog nadzora u oblasti elektronskih komunikacija

Član 4

Plan inspekcijskog nadzora, pored obaveznih elemenata, sadrži i:

1) mere i aktivnosti za postizanje ciljeva;

2) rok za završetak predviđenih mera i aktivnosti;

3) pokazatelje učinaka na nivou mera i na nivou aktivnosti.

U planu inspekcijskog nadzora utvrđuju se godišnji ciljevi inspekcijskog nadzora u oblasti elektronskih komunikacija i iskazuju u merljivim efektima za koje inspekcija elektronskih komunikacija planira da budu ostvareni.

Planom inspekcijskog nadzora, aktivnosti inspekcije elektronskih komunikacija usmeravaju se prvenstveno ka nadziranim subjektima kod kojih je procenjen kritičan i visok stepen rizika, kako bi se taj stepen rizika smanjio, kao i ka subjektima kod kojih u prethodnoj godini nije vršen nadzor.

Učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika

Član 5

Na osnovu procene rizika određuje se stepen rizika kod nadziranog subjekta i utvrđuje učestalost sprovođenja inspekcijskog nadzora.

U odnosu na subjekte za koje je procenjen kritičan, odnosno kritičan ili visok stepen rizika, planira se učestaliji inspekcijski nadzor, i to najmanje tri puta godišnje.

U odnosu na subjekte za koje je procenjen visok stepen rizika, planira se učestaliji inspekcijski nadzor, i to najmanje dva puta godišnje.

U odnosu na subjekte za koje je procenjen srednji stepen rizika, inspekcijski nadzor se vrši najmanje jednom godišnje.

U odnosu na subjekte za koje je procenjen nizak stepen rizika, inspekcijski nadzor se vrši najmanje jednom godišnje.

Ako je procenjen neznatan rizik, inspekcijski nadzor se ne vrši.

Ako se promene elementi na osnovu kojih je izvršena procena rizika i naknadno se proceni da je rizik neznatan, inspekcijski nadzor se ne vrši.

Ako se praćenjem utvrdi da je neznatan rizik povećan i da prelazi u viši stepen, inspekcijski nadzor vrši se u učestalosti predviđenoj za odgovarajući stepen rizika.

Završna odredba

Član 6

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Prilog

PREGLED NEPOSREDNE PROCENE RIZIKA I POSEBNIH KRITERIJUMA ZA PROCENU RIZIKA U OBLASTI ELEKTRONSKIH KOMUNIKACIJA SA MATRICOM RIZIKA

I. Neposredna procena rizika
(kritičan i visok stepen rizika)

Opis

Stepen rizika

Svojstvo neregistrovanog subjekta

Kritičan

Činjenice koje ukazuju na to da je učinjeno krivično delo ili da je određeno (poznato ili nepoznato) lice učinilac krivičnog dela.

Kritičan

Incident kod nadziranog subjekta na određenom području, koji je za posledicu imao ometanje korišćenja radio-frekvencijskog opsega za posebne namene i izazivanje neposredne opasnosti po život i zdravlje ljudi

Kritičan

Nadzirani subjekat obavlja delatnost korišćenjem radio frekvencijskog spektra, neovlašćeno, bez dozvole nadležnog organa

Kritičan ili visok saobrazno težini štetnih posledica

Nadzirani subjekat obavlja delatnost elektronskih komunikacija bez prethodnog obaveznog upisa u evidenciju nadležnog organa

Visok

Nadzirani subjekat ne poštuje parametre utvrđene dozvolom izdatom od nadležnog organa (lokacija, snaga emitovanja, frekvencija, karakteristike antenskog sistema, neobavljanje tehničkog pregleda)

Visok

Nadzirani subjekat pruža usluge elektronskih komunikacija bez prethodno zaključenog ugovora sa korisnicima

Visok

Pretplatničkim ugovorom se ne regulišu propisani obavezni elementi

Visok

Nadzirani subjekat propusti da pretplatnicima najavi nameru jednostrane izmene uslova ugovora

Visok

II. Procena rizika prema posebnim kriterijumima

1. Posebni kriterijumi za procenu prirode štetne posledice

Aktivnost (radnja)

Opis štetne posledice

Numerička vrednost

Izazivanje štetnih smetnji u radio frekvencijskom spektru

Kritična

5

Obavljanje delatnosti elektronskih komunikacija od strane neregistrovanog subjekta

Kritična

5

Nezaključivanje ugovora sa korisnicima u skladu sa propisanim obavezama ili propuštanje da se ugovorom propišu svi obavezni elementi

Visoka

4

Nepoštovanje parametara propisanih pojedinačnom dozvolom za korišćenje radio-frekvencija

Visoka

4

Pružanje usluga pristupa internetu bežičnim putem bez prethodno evidentirane mreže

Srednja

3

Neodgovaranje na prigovor korisnika u propisanom roku, obustavljanje pružanja usluga i isključivanje terminalne opreme suprotno zakonskim odredbama

Srednja

3

Otežavanje procesa prenosa broja

Srednja

3

Operatori elektronskih komunikacija ne ispunjavaju obaveze prema regulatornoj agenciji propisane zakonom

Srednja

 

Nepotpuno obaveštavanje korisnika

Srednja

3

Propuštanje obaveze da se izda račun sa detaljnom specifikacijom na zahtev korisnika

Niska

2

Neobaveštavanje regulatora o promeni podataka koji se upisuju u evidenciju regulatora

Niska

2

Nepreduzimanje mera za sprečavanje zlonamernih ili uznemiravajućih poziva i slanje nezatraženih elektronskih poruka

Niska

2

Neomogućavanje kontrole troškova na zahtev korisnika

Niska

2

Nepružanje minimalno propisanog kvaliteta usluga elektronskih komunikacija

Niska

2

Korišćenje radio frekvencijskog spektra po režimu opšteg ovlašćenja bez prethodnog evidentiranja kod regulatora

Neznatna

1

Nepružanje usluge identifikacije poziva

Neznatna

1

Numerička vrednost radnje koja nije obuhvaćena tabelom će se proceniti na osnovu prethodnog inspekcijskog iskustva.

2. Posebni kriterijumi za procenu obima štetnih posledica

Broj korisnika usluga elektronskih komunikacija

Opis obima štetne posledice

Numerička vrednost

0-50

Neznatan

1

50-300

Nizak

2

300-1000

Srednji

3

1000-5000

Visok

4

≥ 5000

Kritičan

5

 

Pokrivenosti područja elektronskim komunikacionim mrežama

Opis obima štetne posledice

Numerička vrednost

Upotreba elektronske komunikacione mreže za lične potrebe ili nekomercijalne svrhe

Neznatan

1

Obavlja delatnost na teritoriji dela opštine

Nizak

2

Obavlja delatnost na teritoriji opštine

Srednji

3

Obavlja delatnost na teritoriji više opština

Visok

4

Obavlja delatnost na teritoriji Republike Srbije

Kritičan

5

3. Težina štetnih posledica

Težina štetnih posledica predstavlja proizvod prirode štetnih posledica i obima štetnih posledica i numerički je iskazana od 1 do 5 sa prikazom raspona bodova.

3.1. Težina štetnih posledica koja se procenjuje primenom posebnih kriterijuma za procenu prirode štetne posledice i oba posebna kriterijuma za procenu obima štetnih posledica.

Težina štetnih posledica

Raspon bodova

Numerička vrednost

Neznatna

1-5

1

Niska

5-10

2

Srednja

10-15

3

Visoka

15-20

4

Kritična

20-25

5

4. Posebni kriterijumi za procenu verovatnoće nastanka štetnih posledica

1) Rizik utvrđen u prethodnom inspekcijskom nadzoru ili na osnovu izveštaja o samoproceni

Stepen rizika iz prethodnog inspekcijskog nadzora ili na osnovu izveštaja o samoproceni

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Neznatan

Neznatna

1

Nizak

Niska

2

Srednji

Srednja

3

Visok

Visoka

4

Kritičan

Kritična

5

2) Nezakonitosti i nepravilnosti utvrđene u inspekcijskim nadzorima u prethodne tri godine

A) Nadzirani subjekti u delokrugu inspekcijeelektronskih komunikacija

Sadržina i broj akata inspekcijskog nadzora]

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Jedno ukazivanje, upozorenje

Neznatna

1

Dva rešenja ili jedno rešenje i jedno upozorenje

Niska

2

Tri i više rešenja

Srednja

3

Rešenje o zabrani obavljanja delatnosti, zahtev za pokretanje prekršajnog postupka

Visoka

4

Podneta krivična prijava

Kritična

5

3) Spremnost subjekta da obezbedi zakonitost i bezbednost svog poslovanja i postupanja i da otkloni ili umanji ostvarenje rizika

Postupanje

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Dobrovoljno izvršenje mera naloženih zapisnikom o inspekcijskom nadzoru
Izuzetno visok stepen saradnje sa inspektorom

Neznatna

1

Izvršenje mera izrečenih rešenjem
Visok stepen saradnje sa inspektorom

Niska

2

Upravno izvršenje izrečenih mera
Srednji stepen saradnje sa inspektorom

Srednja

3

Rešenje o zabrani obavljanja delatnosti/aktivnosti/rada, zahtev za pokretanje prekršajnog postupka
Nizak stepen saradnje sa inspektorom

Visoka

4

Podneta krivična prijava
Izostanak saradnje sa inspektorom odnosno onemogućavanja, sprečavanje ili ometanje inspektora u obavljanju službenih radnji

Kritična

5

4) Broj i struktura predstavki i zahteva organa za pokretanjem postupka inspekcijskog nadzora po službenoj dužnosti u oblasti elektronskih komunikacija

U poslednjih godinu dana:

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Nije bilo predstavki koje se odnose na određenu podoblast i zahteva organa za pokretanjem postupka inspekcijskog nadzora po službenoj dužnosti ili je njihov broj veoma mali
Iz podnetih predstavki pretežno proizlazi neznatan rizik

Neznatna

1

Manji broj predstavki i zahteva organa za pokretanjem postupka inspekcijskog nadzora po službenoj dužnosti
Predstavke koje se odnose na određenu podoblast pretežno su podnosila fizička lica (građani)
Iz predstavki pretežno proizlazi nizak rizik

Niska

2

Umeren broj predstavki i zahteva organa za pokretanjem postupka inspekcijskog nadzora po službenoj dužnosti
Predstavke koje se odnose na određenu oblast/podoblast pretežno su podnosili preduzetnici i pravna lica
Iz predstavki pretežno proizlazi srednji rizik

Srednja

3

Veliki broj predstavki i zahteva organa za pokretanjem postupka inspekcijskog nadzora po službenoj dužnosti
Predstavke koje se odnose na određenu podoblast pretežno su podnosili državni organi, organi autonomne pokrajine i jedinica lokalne samouprave, kao i drugi subjekti sa javnim ovlašćenjima
Iz predstavki pretežno proizlazi visok rizik

Visoka

4

Veliki broj predstavki i zahteva organa za pokretanjem postupka inspekcijskog nadzora po službenoj dužnosti
Predstavke koje se odnose na određenu podoblast pretežno su podnosili državni organi, organi autonomne pokrajine i jedinica lokalne samouprave, kao i drugi subjekti sa javnim ovlašćenjima
Iz predstavki pretežno proizlazi kritičan rizik

Kritična

5

5. Verovatnoća nastanka štetnih posledica

Verovatnoća nastanka štetnih posledica

Numerička vrednost

Neznatna

1

Niska

2

Srednja

3

Visoka

4

Kritična

5

III. Matrica rizika i metod procene rizika 5 x 5

U ovom delu je prikazana metoda procene rizika 5 x 5 (Tabela 1), gde horizontalna koordinata (x-osa) predstavlja stepenovanu težinu štetnih posledica, a vertikalna koordinata (y-osa) predstavlja stepenovanu verovatnoću nastanka štetnih posledica.

Kombinacija (sadejstvo) stepenovanja težine štetne posledice i verovatnoće nastanka štetne posledice u matrici rizika daje stepen rizika, susretanjem dodeljenih vrednosti za ove dve veličine.

Za primenu ove metode potrebno je za nadzirane subjekte koji se analiziraju primenom ove metode, utvrditi:

- verovatnoću nastanka štetnih posledica i

- težinu štetnih posledica.

Za utvrđenu verovatnoću nastanka štetnih posledica i težinu štetnih posledica, na osnovu Tabele 2. utvrđuje se stepen rizika (određuje se stepen rizika od 1 do 25).

Tabela 1: Metoda 5 x 5 - Matrica rizika

Verovatnoća nastanka štetnih posledica

Težina štetnih posledica

1

2

3

4

5

Kritična

5

5

10

15

20

25

Visoka

4

4

8

12

16

20

Srednja

3

3

6

9

12

15

Niska

2

2

4

6

8

10

Neznatna

1

1

2

3

4

5

Tabela 2: Stepen rizika

Brojčana vrednost rizika

Kvalitativni opis rizika

1, 2

Neznatan

3, 4, 5

Nizak

6, 8, 9

Srednji

10, 12, 15, 16

Visok

20, 25

Kritičan