PRAVILNIKO POSEBNIM ELEMENTIMA PROCENE RIZIKA, UČESTALOSTI VRŠENJA INSPEKCIJSKOG NADZORA NA OSNOVU PROCENE RIZIKA I POSEBNIM ELEMENTIMA PLANA INSPEKCIJSKOG NADZORA U OBLASTI ELEKTRONSKIH KOMUNIKACIJA("Sl. glasnik RS", br. 87/2019) |
Ovim pravilnikom propisuju se posebni elementi procene rizika, učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika i posebni elementi plana inspekcijskog nadzora u oblasti elektronskih komunikacija.
Posebni elementi za procenu rizika
Stepen rizika je proizvod verovatnoće nastanka štetnih posledica i težine tih posledica.
Težina štetnih posledica predstavlja proizvod prirode štetnih posledica koje mogu nastati tokom vršenja delatnosti i pružanja usluga elektronskih komunikacija i obima tih štetnih posledica.
Priroda štetnih posledica proizilazi iz aktivnosti nadziranog subjekta prilikom obavljanja delatnosti elektronskih komunikacija, rada elektronskih komunikacionih mreža (pripadajućih sredstava, elektronske komunikacione opreme i terminalne opreme), odnosno postojanja štetnih smetnji u radu elektronskih komunikacionih mreža, kao i iz postupanja imalaca dozvola i korišćenja radio frekvencijskog spektra.
Obim štetnih posledica proizilazi iz broja korisnika usluga elektronskih komunikacija, pokrivenosti određenog područja elektronskim komunikacionim mrežama, kao i lokacija na kojima je postavljena elektronska komunikaciona oprema.
Težina štetnih posledica i verovatnoća nastanka štetnih posledica svode se na numeričke vrednosti u rasponu od 1 do 5, radi jednostavnije primene matrice rizika metodom 5 x 5.
Pregled posebnih elemenata, odnosno kriterijuma za procenu rizika u oblasti elektronskih komunikacija i matrica rizika (Prilog) odštampan je uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Svojstvo neregistrovanog subjekta neposredno povlači kritičan rizik, bez upuštanja u dalju procenu rizika.
Isto dejstvo imaju i činjenice koje ukazuju na to da je učinjeno krivično delo ili da je određeno (poznato ili nepoznato) lice učinilac krivičnog dela.
Incident kod nadziranog subjekta na određenom području, koji je za posledicu imao ometanje korišćenja radio-frekvencijskog opsega za posebne namene i izazivanje neposredne opasnosti po život i zdravlje ljudi, neposredno dovodi do procene kritičnog rizika.
Obavljanje delatnosti korišćenjem radio frekvencijskog spektra, neovlašćeno, bez dozvole nadležnog organa, neposredno dovodi do procene kritičnog ili visokog rizika saobrazno težini štetnih posledica.
Obavljanje delatnosti elektronskih komunikacija bez prethodnog obaveznog upisa u evidenciju nadležnog organa, kao i nepoštovanje parametara utvrđenih dozvolom izdatom od nadležnog organa (lokacija, snaga emitovanja, frekvencija, karakteristike antenskog sistema, neobavljanje tehničkog pregleda) neposredno povlači visok rizik.
Pružanje usluga elektronskih komunikacija bez prethodno zaključenog ugovora sa korisnicima, kao i činjenica da se ugovorom ne regulišu propisani obavezni elementi ili propuštanje najave o nameri jednostrane izmene uslova ugovora, neposredno povlači visok rizik.
Posebni elementi plana inspekcijskog nadzora u oblasti elektronskih komunikacija
Plan inspekcijskog nadzora, pored obaveznih elemenata, sadrži i:
1) mere i aktivnosti za postizanje ciljeva;
2) rok za završetak predviđenih mera i aktivnosti;
3) pokazatelje učinaka na nivou mera i na nivou aktivnosti.
U planu inspekcijskog nadzora utvrđuju se godišnji ciljevi inspekcijskog nadzora u oblasti elektronskih komunikacija i iskazuju u merljivim efektima za koje inspekcija elektronskih komunikacija planira da budu ostvareni.
Planom inspekcijskog nadzora, aktivnosti inspekcije elektronskih komunikacija usmeravaju se prvenstveno ka nadziranim subjektima kod kojih je procenjen kritičan i visok stepen rizika, kako bi se taj stepen rizika smanjio, kao i ka subjektima kod kojih u prethodnoj godini nije vršen nadzor.
Učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika
Na osnovu procene rizika određuje se stepen rizika kod nadziranog subjekta i utvrđuje učestalost sprovođenja inspekcijskog nadzora.
U odnosu na subjekte za koje je procenjen kritičan, odnosno kritičan ili visok stepen rizika, planira se učestaliji inspekcijski nadzor, i to najmanje tri puta godišnje.
U odnosu na subjekte za koje je procenjen visok stepen rizika, planira se učestaliji inspekcijski nadzor, i to najmanje dva puta godišnje.
U odnosu na subjekte za koje je procenjen srednji stepen rizika, inspekcijski nadzor se vrši najmanje jednom godišnje.
U odnosu na subjekte za koje je procenjen nizak stepen rizika, inspekcijski nadzor se vrši najmanje jednom godišnje.
Ako je procenjen neznatan rizik, inspekcijski nadzor se ne vrši.
Ako se promene elementi na osnovu kojih je izvršena procena rizika i naknadno se proceni da je rizik neznatan, inspekcijski nadzor se ne vrši.
Ako se praćenjem utvrdi da je neznatan rizik povećan i da prelazi u viši stepen, inspekcijski nadzor vrši se u učestalosti predviđenoj za odgovarajući stepen rizika.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
PREGLED NEPOSREDNE PROCENE RIZIKA I POSEBNIH KRITERIJUMA ZA PROCENU RIZIKA U OBLASTI ELEKTRONSKIH KOMUNIKACIJA SA MATRICOM RIZIKA
I. Neposredna procena rizika
(kritičan i visok stepen rizika)
Opis |
Stepen rizika |
Svojstvo neregistrovanog subjekta |
Kritičan |
Činjenice koje ukazuju na to da je učinjeno krivično delo ili da je određeno (poznato ili nepoznato) lice učinilac krivičnog dela. |
Kritičan |
Incident kod nadziranog subjekta na određenom području, koji je za posledicu imao ometanje korišćenja radio-frekvencijskog opsega za posebne namene i izazivanje neposredne opasnosti po život i zdravlje ljudi |
Kritičan |
Nadzirani subjekat obavlja delatnost korišćenjem radio frekvencijskog spektra, neovlašćeno, bez dozvole nadležnog organa |
Kritičan ili visok saobrazno težini štetnih posledica |
Nadzirani subjekat obavlja delatnost elektronskih komunikacija bez prethodnog obaveznog upisa u evidenciju nadležnog organa |
Visok |
Nadzirani subjekat ne poštuje parametre utvrđene dozvolom izdatom od nadležnog organa (lokacija, snaga emitovanja, frekvencija, karakteristike antenskog sistema, neobavljanje tehničkog pregleda) |
Visok |
Nadzirani subjekat pruža usluge elektronskih komunikacija bez prethodno zaključenog ugovora sa korisnicima |
Visok |
Pretplatničkim ugovorom se ne regulišu propisani obavezni elementi |
Visok |
Nadzirani subjekat propusti da pretplatnicima najavi nameru jednostrane izmene uslova ugovora |
Visok |
II. Procena rizika prema posebnim kriterijumima
1. Posebni kriterijumi za procenu prirode štetne posledice
Aktivnost (radnja) |
Opis štetne posledice |
Numerička vrednost |
Izazivanje štetnih smetnji u radio frekvencijskom spektru |
Kritična |
5 |
Obavljanje delatnosti elektronskih komunikacija od strane neregistrovanog subjekta |
Kritična |
5 |
Nezaključivanje ugovora sa korisnicima u skladu sa propisanim obavezama ili propuštanje da se ugovorom propišu svi obavezni elementi |
Visoka |
4 |
Nepoštovanje parametara propisanih pojedinačnom dozvolom za korišćenje radio-frekvencija |
Visoka |
4 |
Pružanje usluga pristupa internetu bežičnim putem bez prethodno evidentirane mreže |
Srednja |
3 |
Neodgovaranje na prigovor korisnika u propisanom roku, obustavljanje pružanja usluga i isključivanje terminalne opreme suprotno zakonskim odredbama |
Srednja |
3 |
Otežavanje procesa prenosa broja |
Srednja |
3 |
Operatori elektronskih komunikacija ne ispunjavaju obaveze prema regulatornoj agenciji propisane zakonom |
Srednja |
|
Nepotpuno obaveštavanje korisnika |
Srednja |
3 |
Propuštanje obaveze da se izda račun sa detaljnom specifikacijom na zahtev korisnika |
Niska |
2 |
Neobaveštavanje regulatora o promeni podataka koji se upisuju u evidenciju regulatora |
Niska |
2 |
Nepreduzimanje mera za sprečavanje zlonamernih ili uznemiravajućih poziva i slanje nezatraženih elektronskih poruka |
Niska |
2 |
Neomogućavanje kontrole troškova na zahtev korisnika |
Niska |
2 |
Nepružanje minimalno propisanog kvaliteta usluga elektronskih komunikacija |
Niska |
2 |
Korišćenje radio frekvencijskog spektra po režimu opšteg ovlašćenja bez prethodnog evidentiranja kod regulatora |
Neznatna |
1 |
Nepružanje usluge identifikacije poziva |
Neznatna |
1 |
Numerička vrednost radnje koja nije obuhvaćena tabelom će se proceniti na osnovu prethodnog inspekcijskog iskustva.
2. Posebni kriterijumi za procenu obima štetnih posledica
Broj korisnika usluga elektronskih komunikacija |
Opis obima štetne posledice |
Numerička vrednost |
0-50 |
Neznatan |
1 |
50-300 |
Nizak |
2 |
300-1000 |
Srednji |
3 |
1000-5000 |
Visok |
4 |
≥ 5000 |
Kritičan |
5 |
Pokrivenosti područja elektronskim komunikacionim mrežama |
Opis obima štetne posledice |
Numerička vrednost |
Upotreba elektronske komunikacione mreže za lične potrebe ili nekomercijalne svrhe |
Neznatan |
1 |
Obavlja delatnost na teritoriji dela opštine |
Nizak |
2 |
Obavlja delatnost na teritoriji opštine |
Srednji |
3 |
Obavlja delatnost na teritoriji više opština |
Visok |
4 |
Obavlja delatnost na teritoriji Republike Srbije |
Kritičan |
5 |
3. Težina štetnih posledica
Težina štetnih posledica predstavlja proizvod prirode štetnih posledica i obima štetnih posledica i numerički je iskazana od 1 do 5 sa prikazom raspona bodova.
3.1. Težina štetnih posledica koja se procenjuje primenom posebnih kriterijuma za procenu prirode štetne posledice i oba posebna kriterijuma za procenu obima štetnih posledica.
Težina štetnih posledica |
Raspon bodova |
Numerička vrednost |
Neznatna |
1-5 |
1 |
Niska |
5-10 |
2 |
Srednja |
10-15 |
3 |
Visoka |
15-20 |
4 |
Kritična |
20-25 |
5 |
4. Posebni kriterijumi za procenu verovatnoće nastanka štetnih posledica
1) Rizik utvrđen u prethodnom inspekcijskom nadzoru ili na osnovu izveštaja o samoproceni |
||
Stepen rizika iz prethodnog inspekcijskog nadzora ili na osnovu izveštaja o samoproceni |
Opis verovatnoće |
Numerička vrednost |
Neznatan |
Neznatna |
1 |
Nizak |
Niska |
2 |
Srednji |
Srednja |
3 |
Visok |
Visoka |
4 |
Kritičan |
Kritična |
5 |
2) Nezakonitosti i nepravilnosti utvrđene u inspekcijskim nadzorima u prethodne tri godine |
||
A) Nadzirani subjekti u delokrugu inspekcijeelektronskih komunikacija |
||
Sadržina i broj akata inspekcijskog nadzora] |
Opis verovatnoće |
Numerička vrednost |
Jedno ukazivanje, upozorenje |
Neznatna |
1 |
Dva rešenja ili jedno rešenje i jedno upozorenje |
Niska |
2 |
Tri i više rešenja |
Srednja |
3 |
Rešenje o zabrani obavljanja delatnosti, zahtev za pokretanje prekršajnog postupka |
Visoka |
4 |
Podneta krivična prijava |
Kritična |
5 |
3) Spremnost subjekta da obezbedi zakonitost i bezbednost svog poslovanja i postupanja i da otkloni ili umanji ostvarenje rizika |
||
Postupanje |
Opis verovatnoće |
Numerička vrednost |
Dobrovoljno izvršenje mera naloženih zapisnikom o inspekcijskom
nadzoru |
Neznatna |
1 |
Izvršenje mera izrečenih rešenjem |
Niska |
2 |
Upravno izvršenje izrečenih mera |
Srednja |
3 |
Rešenje o zabrani obavljanja delatnosti/aktivnosti/rada,
zahtev za pokretanje prekršajnog postupka |
Visoka |
4 |
Podneta krivična prijava |
Kritična |
5 |
4) Broj i struktura predstavki i zahteva organa za pokretanjem postupka inspekcijskog nadzora po službenoj dužnosti u oblasti elektronskih komunikacija |
||
U poslednjih godinu dana: |
Opis verovatnoće |
Numerička vrednost |
Nije bilo predstavki koje se odnose na određenu podoblast
i zahteva organa za pokretanjem postupka inspekcijskog nadzora po službenoj dužnosti ili
je njihov broj veoma mali |
Neznatna |
1 |
Manji broj predstavki i zahteva organa za pokretanjem postupka
inspekcijskog nadzora po službenoj dužnosti |
Niska |
2 |
Umeren broj predstavki i zahteva organa za pokretanjem
postupka inspekcijskog nadzora po službenoj dužnosti |
Srednja |
3 |
Veliki broj predstavki i zahteva organa za pokretanjem
postupka inspekcijskog nadzora po službenoj dužnosti |
Visoka |
4 |
Veliki broj predstavki i zahteva organa za pokretanjem
postupka inspekcijskog nadzora po službenoj dužnosti |
Kritična |
5 |
5. Verovatnoća nastanka štetnih posledica
Verovatnoća nastanka štetnih posledica |
Numerička vrednost |
Neznatna |
1 |
Niska |
2 |
Srednja |
3 |
Visoka |
4 |
Kritična |
5 |
III. Matrica rizika i metod procene rizika 5 x 5
U ovom delu je prikazana metoda procene rizika 5 x 5 (Tabela 1), gde horizontalna koordinata (x-osa) predstavlja stepenovanu težinu štetnih posledica, a vertikalna koordinata (y-osa) predstavlja stepenovanu verovatnoću nastanka štetnih posledica.
Kombinacija (sadejstvo) stepenovanja težine štetne posledice i verovatnoće nastanka štetne posledice u matrici rizika daje stepen rizika, susretanjem dodeljenih vrednosti za ove dve veličine.
Za primenu ove metode potrebno je za nadzirane subjekte koji se analiziraju primenom ove metode, utvrditi:
- verovatnoću nastanka štetnih posledica i
- težinu štetnih posledica.
Za utvrđenu verovatnoću nastanka štetnih posledica i težinu štetnih posledica, na osnovu Tabele 2. utvrđuje se stepen rizika (određuje se stepen rizika od 1 do 25).
Tabela 1: Metoda 5 x 5 - Matrica rizika
Verovatnoća nastanka štetnih posledica |
Težina štetnih posledica |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||
Kritična |
5 |
5 |
10 |
15 |
20 |
25 |
Visoka |
4 |
4 |
8 |
12 |
16 |
20 |
Srednja |
3 |
3 |
6 |
9 |
12 |
15 |
Niska |
2 |
2 |
4 |
6 |
8 |
10 |
Neznatna |
1 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Tabela 2: Stepen rizika
Brojčana vrednost rizika |
Kvalitativni opis rizika |
1, 2 |
Neznatan |
3, 4, 5 |
Nizak |
6, 8, 9 |
Srednji |
10, 12, 15, 16 |
Visok |
20, 25 |
Kritičan |