ODLUKA
DA SE IZRAĐUJE STRATEŠKA PROCENA UTICAJA NA ŽIVOTNU SREDINU GENERALNOG URBANISTIČKOG PLANA "ŠABAC 2020-2030."

("Sl. list grada Šapca i opština: Bogatić, Vladimirci i Koceljeva", br. 20/2019)

Član 1

Pristupa se izradi Strateške procene uticaja na životnu sredinu Generalnog urbanističkog plana "Šabac 2020-2030." (u daljem tekstu: SPU na životnu sredinu Generalnog urbanističkog plana). Primarno, GUP će obrađivati sledeće strateške ciljeve:

1. Održivi ekonomski razvoj

Razmatraće se osnovni ciljevi:

- Lokalna uprava treba svojim zajednicama da osigura stabilan ekonomski razvoj,

- veza između ekonomskog i društvenog razvoja je nerazdvojiva,

- obezbeđenje infrastrukturnih mreža i objekata koji su dovoljni za podršku i povećanje proizvodnje,

- saradnja privatnog i javnog sektora značajan je sastavni deo gradskog ekonomskog rasta i razvoja,

- podsticaj razvoju poljoprivrede na teritoriji seoskih naselja u skladu sa strategijom razvoja poljoprivrede, uvođenje uslova za podsticaj razvoja urbane poljoprivrede (staklenička i plastenička proizvodnja, gradske bašte, hidroponika, proizvodnja mikro i makro bilja i dr. inovativne i savremene proizvodnje hrane).

2. Uređenje urbanih naselja

Koncept GUP-a se radi sa više slojevitih ciljeva od kojih se izdvaja: izraditi plan ali predložiti i sistem za reprodukciju grada, revitalizaciju devastiranih blokova, definisati urbanu strategiju grada Šapca koja će uskladiti tradiciju grada sa novim tehnološkim i civilizacijskim izazovima i Šapcu osigurati mesto u sistemu nacionalnih centara Srbije i konačno, u sistemu evropskih gradova.

Pri definisanju ciljeva daljeg razvoja uzeće se u obzir opšte evropske tendencije razvoja koje se oslanjaju na stroge socijalne, prostorne i ekološke kriterijume vrednovanja urbanističkog uređenja. Osnovni resursi grada su, uz materijalne resurse, potencijali infrastrukturnih mreža i objekata, mogućnost za inteziviranje gustine stanovanja u već izgrađenom prostoru, urbana obnova i regeneracija, kao i aktiviranje značajnih resursa neizgrađenog zemljišta u svojini grada.

Takođe, plan će u sebi sadržati i savremene strategije koje se oslanjaju na: urbanu mobilnost (uključujući ravnotežu zahteva svih korisnika saobraćaja: javni prevoz, automobili, pešaci, nemotorizovani saobraćaj, kretanje osoba sa posebnim potrebama), energetsku efikasnost i samoodrživost, participaciju građana u donošenju odluka i polazišta za formiranje pametnog/inteligentnog grada (smart city).

3. Društveno blagostanje

Osnovno je poštovanje, promovisanje i širenje ljudskih prava za sve pojedince u gradovima, bez obzira na njihovu starosnu dob, poreklo, rasu, veru, društveni, ekonomski ili politički položaj, fizički ili psihički nedostatak (preliminarni ciljevi). To uključuje i pravo na:

- osiguranje kvalitetnog stambenog prostora i boravišta dovoljne veličine, sa potrebnim pogodnostima i po prihvatljivoj ceni;

- međusobno povezivanje različitih funkcija gradskog života;

- visoko kvalitetna zdravstvena zaštita,

- kulturne mogućnosti, objekti za sport i zabavu, društveni razvoj,

- sloboda kretanja, uključujući mere za kretanje osoba sa posebnim potrebama,

- obezbeđivanje zajedničkih objekata socijalne zaštite i mere protiv siromaštva,

- očuvanje zelenila i drugog rastinja, kvalitetan urbani dizajn javnih prostora;

- bezbednost u gradu, obezbeđenje prava na rad, dobrobit, mogućnosti za obuku i obrazovanje, kulturu i istoriju.

4. Kvalitet životne sredine

Razmatraće se osnovni ciljevi:

- u skladu sa zakonom, poštovanje strogih standarda zaštite emisije polutanata prilikom izgradnje novih proizvodnih objekata,

- sanacija prethodno devastiranih područja,

- upotreba zelenila kao faktora u planiranju otvorenih, javnih prostora i područja, postavljanje zaštitnih koridora, pošumljavanje devastiranog zemljišta i dr.

- poboljšanje upravljanja prirodnim izvorima, povećanje kvaliteta okoline, očuvanje prirodnih sistema podstičući čistu i zdravu lokalnu proizvodnju, prevoz i potrošnju, prvenstveno imajući na umu da se priroda i grad međusobno ne isključuju,

- obezbediti i visok stepen prilagođenosti urbanih područja klimatskim promenama.

5. Upravljanje razvojem

Razmatraće se osnovni ciljevi:

- Saradnja građana u lokalnom političkom životu neguje se slobodnim i demokratskim pravom na izbor predstavnika,

- saradnja građana u lokalnom političkom životu mora biti efikasna na svim nivoima lokalnog, političkog i administrativnog sistema;

- građani imaju pravo glasa kada se radi o važnijim poduhvatima koji utiču na budućnost zajednice;

- upravljanje gradom i njegovo planiranje moraju se temeljiti na svim mogućim obaveštenjima o karakteristikama i posebnim elementima grada,

- lokalne političke odluke trebale bi se temeljiti na gradskom i regionalnom planiranju koje sprovode ekipe stručnjaka,

- politički izbor, konačna faza u postupku donošenja odluke, treba biti životvoran i razumljiv,

- lokalna uprava treba da osigura saradnju mladih u lokalnom životu, u cilju razvijanja strateškog cilja, demografskog razvoja.

U skladu sa članom 9. stav 1. Zakona o strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu ("Sl. glasnik RS", br. 135/04 i 88/10) i članom 46. Zakona o planiranju i izgradnji ("Službeni glasnik RS" broj 72/09, 81/09-isp, 64/10-odl. US, 24/11, 121/12, 42/13 - odl. US, 50/13-odl. US, 98/13-odl. US, 132/14, 145/14, 83/18, 31/19 i 37/19-dr.zakon), sastavni deo ove Odluke je i Odluka da se izrađuje strateška procena uticaja plana na životnu sredinu na osnovu Mišljenja Odeljenja za inspekcijske i stambeno komunalne poslove gradske uprave Šabac (br. 501-4-28/2019-08 od 31.07.2019).

Član 2

SPU na životnu sredinu generalnog urbanističkog plana se radi istovremeno sa izradom generalnog urbanističkog plana.

Granica obuhvata plana zahvata teritorije celih katastarskih opština: Šabac, Majur, Jevremovac, Pocerski Pričinović, Jelenča, Mišar i delove katastarskih opština Drenovac i Mačvanski Pričinović, ukupne površine od oko 8767 hektara.

Član 3

Razlozi za izradu SPU na životnu sredinu generalnog urbanističkog plana definisani su na osnovu teritorijalnog obuhvata i mogućih uticaja GUP na životnu sredinu, na sledeći način: značaj izrade GUP na zaštitu životne sredine proizilazi iz potrebe da se zaštiti životna sredina, poboljša kvalitet rada i ne ugrozi postojeći kvalitet života na području plana i neposredne okoline; potrebe da se u okviru GUP sagledaju pitanja zaštite životne sredine i obezbedi njihovo rešavanje na odgovarajući način, kako direktno na pojedinačnim lokacijama, tako i sistemski na području obuhvata plana za koje će se GUP utvrditi pravila uređenja i pravila građenja; činjenice da GUP predstavlja okvir za pripremu i realizaciju građevinskih projekata, programa i investicionih odluka; potrebe da se kroz izradu GUP sagledaju i predvide odgovarajuća rešenja u cilju otklanjanja posledica obavljanja planiranih aktivnosti na području obuhvata plana.

Član 4

SPU na životnu sredinu generalnog urbanističkog plana biće primarno razmatrana pitanja zaštite vazduha, voda, zemljišta, zaštita od prekomerne buke, prikupljanja, selekcije i deponovanja otpada, jonizujućeg i nejonizujućeg zračenja, zaštita prirodnih dobara i biodiveziteta koji su u međuvremenu utvrđeni, kao i druga pitanja za koja se u toku izrade utvrdi da zahtevaju odgovarajuću obradu.

Član 5

Izrada SPU na životnu sredinu generalnog urbanističkog plana je zasnovana na studijsko-analitičkoj dokumentaciji iz oblasti prostornog planiranja, zaštite životne sredine, zaštite prirode i drugoj relevantnoj dokumentaciji.

Član 6

Izveštaj o SPU na životnu sredinu generalnog urbanističkog plana, kao dokument kojim se prikazuje postupak izrade Strateške procene, rezultati do kojih se došlo i način integrisanja u postupak pripreme GUP, sadrži: polazne osnove Strateške procene: obuhvat, predmet i ciljevi GUP, zahtevi zaštite životne sredine iz relevantnih planskih i drugih dokumenata; opšte i posebne ciljeve Strateške procene i indikatore; procenu mogućih uticaja na životnu sredinu: prikaz stanja životne sredine na području GUP; procenu uticaja varijantnih rešenja povoljnih sa stanovišta zaštite životne sredine sa opisom mera za sprečavanje i ograničavanje negativnih, odnosno uvećanje pozitivnih uticaja na životnu sredinu; poređenje varijantnih rešenja i prikaz razloga za izbor najpovoljnijeg rešenja; procenu uticaja planskih rešenja na životnu sredinu sa opisom mera za sprečavanje i ograničavanje negativnih, odnosno uvećanje pozitivnih uticaja na životnu sredinu; način na koji su pri proceni uticaja uzeti u obzir elementi životne sredine i karakteristike uticaja; smernice za izradu dodatne dokumentacije nakon donošenja GUP; program praćenja stanja životne sredine u toku sprovođenja GUP; prikaz korišćene metodologije; prikaz načina odlučivanja, opis razloga odlučujućih za izbor planskog rešenja sa aspekta razmatranih varijantnih rešenja i prikaz načina na koji su pitanja životne sredine uključena u GUP; učešće zainteresovanih strana u postupku izrade i razmatranja Izveštaja o strateškoj proceni; izvod iz Strateške procene (zaključak - netehnički rezime).

Član 7

Investitor Grad Šabac odlučuje o izboru nosioca izrade Izveštaja o strateškoj proceni, po postupku utvrđenom zakonom.

Nosilac izrade Izveštaja o SPU na životnu sredinu generalnog urbanističkog plana može biti pravno lice ili preduzetnik, koje je upisano u odgovarajući registar za obavljanje delatnosti prostornog i urbanističkog planiranja i izrade planskih i drugih razvojnih dokumenata.

Član 8

Ministarstva, posebne organizacije, javna preduzeća i ustanove nadležne za poslove vodoprivrede, saobraćaja, telekomunikacija, energetike, zaštite životne sredine, kao i drugi zainteresovani organi i organizacije, dostaviće u roku od 30 dana sve raspoložive podatke, uslove i dokumentaciju od značaja za izradu GUP i Strateške procene iz delokruga svog rada.

Član 9

Rok za izradu SPU na životnu sredinu generalnog urbanističkog plana je šest meseci od dana stupanja na snagu Odluke o izradi GUP. Stručni tim za izradu Strateške procene biće sastavljen od stručnjaka odgovarajućeg profila. Strateška procena se obavlja u skladu sa evropskim i međunarodnim principima teorije i dobre prakse u izradi strateške procene uticaja na životnu sredinu za istu vrstu planskih dokumenata.

Član 10

Sredstva za izradu SPU na životnu sredinu generalnog urbanističkog plana obezbeđuje investitor, Grad Šabac.

Član 11

Učešće javnosti u razmatranju Izveštaja o SPU na životnu sredinu generalnog urbanističkog plana obezbeđuje se u okviru javnog uvida u Nacrt GUP, u trajanju od 30 dana, u prostorijama JP "Infrastruktura Šabac" kojem je poverena izrada plana.

Član 12

Odluka o izradi SPU na životnu sredinu generalnog urbanističkog plana je sastavni deo Odluke o izradi GUP.

Član 13

Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u ("Sl. list grada Šapca i opština: Bogatić, Vladimirci i Koceljeva").