ODLUKA
O LOKALNOM OMBUDSMANU

("Sl. list Grada Novog Sada", br. 59/2019)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom se uređuju nadležnost i ovlašćenja, način postupanja i postupak odlučivanja, izbor i prestanak dužnosti, kao i druga pitanja od značaja za rad Lokalnog ombudsmana.

Svi pojmovi u ovoj odluci upotrebljeni u gramatičkom muškom rodu podrazumevaju muški i ženski prirodni rod.

Član 2

Lokalni ombudsman za teritoriju Grada Novog Sada je nezavisan i samostalan organ koji štiti prava građana i kontroliše rad gradskih uprava, posebnih organizacija i službi Grada Novog Sada, Gradskog veća kada postupa kao drugostepeni organ u upravnom postupku, organa nadležnog za pravnu zaštitu imovinskih prava i interesa Grada Novog Sada, kao i drugih organa i organizacija, preduzeća i ustanova čiji je osnivač Grad Novi Sad, a kojima su poverena javna ovlašćenja (u daljem tekstu: organ, odnosno služba).

Lokalni ombudsman se stara o zaštiti i unapređenju ljudskih i manjinskih prava i sloboda.

Član 3

Pod pojmom građanin, u smislu ove odluke, podrazumevaju se fizička lica, domaći i strani državljani, kao i domaća i strana pravna lica o čijim pravima i obavezama odlučuju organi, odnosno službe.

Član 4

Osnovni principi delovanja Lokalnog ombudsmana su zakonitost, nepristrasnost, nezavisnost i pravičnost.

Član 5

Lokalni ombudsman za svoj rad odgovara Skupštini Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Skupština Grada).

Član 6

Sedište Lokalnog ombudsmana je u Novom Sadu, u Ulici Vojvođanskih brigada broj 17.

II IZBOR I PRESTANAK FUNKCIJE

Član 7

Lokalnog ombudsmana bira Skupština Grada većinom glasova od ukupnog broja odbornika, na predlog Saveta za statutarna pitanja i lokalnu samoupravu (u daljem tekstu: Savet).

Kandidata za Lokalnog ombudsmana Savetu ima pravo da predloži najmanje jedna trećina odbornika u Skupštini Grada.

Predlog za izbor Lokalnog ombudsmana utvrđuje se većinom glasova od ukupnog broja članova Saveta.

Pre utvrđivanja predloga za izbor Lokalnog ombudsmana, Savet može da odluči da održi sednicu na kojoj će svim kandidatima biti omogućeno da iznesu svoje stavove o ulozi i načinu ostvarivanja funkcije Lokalnog ombudsmana.

Član 8

Lokalni ombudsman ima zamenika koji mu pomaže u obavljanju poslova utvrđenih ovom odlukom, u okviru datih ovlašćenja koja mu Lokalni ombudsman prenese.

Lokalnog ombudsmana u slučaju njegove odsutnosti ili sprečenosti da obavlja poslove zamenjuje zamenik Lokalnog ombudsmana.

Zamenika Lokalnog ombudsmana bira Skupština Grada na predlog Lokalnog ombudsmana.

Član 9

Lokalni ombudsman se bira na vreme od pet godina i isto lice može biti ponovo birano na ovu funkciju.

Postupak za izbor Lokalnog ombudsmana započinje najkasnije šest meseci pre isteka mandata Lokalnog ombudsmana.

Član 10

Za Lokalnog ombudsmana može biti izabran državljanin Republike Srbije koji ispunjava sledeće uslove:

1. da ima stečeno visoko obrazovanje iz naučne oblasti pravne nauke na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu,

2. da ima najmanje pet godina radnog iskustva na pravnim poslovima koji su od značaja za obavljanje poslova iz nadležnosti Lokalnog ombudsmana,

3. da poseduje visoke moralne i stručne kvalitete,

4. da ima profesionalno iskustvo na poslovima u oblasti zaštite ljudskih i manjinskih prava i

5. da nije krivično osuđivano niti se protiv njega vodi krivični postupak.

Član 11

Lokalni ombudsman pre stupanja na dužnost pred Skupštinom Grada polaže zakletvu koja glasi: "Zaklinjem se da ću svoju dužnost obavljati odgovorno, nepristrasno, nezavisno i pravično, u skladu sa Ustavom, zakonom i Statutom, i da ću savesno raditi na zaštiti i unapređenju ljudskih prava i sloboda".

Član 12

Smatra se da je Lokalni ombudsman stupio na dužnost momentom polaganja zakletve iz člana 11. ove odluke.

Ako Lokalni ombudsman bez opravdanog razloga ne počne da obavlja poslove iz svoje nadležnosti u roku od 30 dana od dana polaganja zakletve iz člana 11. ove odluke, smatra se da nije izabran, što Skupština Grada konstatuje na osnovu obaveštenja Saveta.

U slučaju iz stava 2. ovog člana, odmah se pokreće postupak za izbor novog Lokalnog ombudsmana.

Član 13

Sa funkcijom Lokalnog ombudsmana nespojivo je obavljanje druge javne funkcije ili profesionalne delatnosti, kao i obavljanje druge dužnosti ili posla koji bi mogao uticati na njegovu samostalnost i nezavisnost.

Lokalni ombudsman ne može biti član političkih stranaka i drugih političkih organizacija.

Lokalni ombudsman ima položaj funkcionera u smislu zakona kojim se uređuje sprečavanje sukoba interesa u vršenju javnih funkcija, i na njega se u celini primenjuju odredbe tog zakona.

Danom stupanja na dužnost Lokalnom ombudsmanu prestaju sve javne funkcije ili profesionalne delatnosti, odnosno dužnosti ili poslovi koje je do tada obavljao, ako su suprotni odredbama zakona i ove odluke, kao i članstvo u političkim strankama i drugim političkim organizacijama.

Lokalni ombudsman ne može davati izjave političke prirode.

Član 14

Lokalni ombudsman ne može biti pozvan na odgovornost ili kažnjen za izneto mišljenje ili radnje preduzete u obavljanju poslova iz nadležnosti utvrđenih ovom odlukom.

Član 15

Funkcija Lokalnog ombudsmana prestaje u sledećim slučajevima:

1. istekom vremena na koje je biran, ako ne bude ponovo izabran,

2. smrću,

3. ostavkom,

4. gubitkom državljanstva, što se utvrđuje na osnovu akta nadležnog državnog organa,

5. ispunjenjem uslova za penziju, u skladu sa zakonom,

6. nastupanjem trajne fizičke ili mentalne nesposobnosti za obavljanje funkcije, što se utvrđuje na osnovu dokumentacije relevantne zdravstvene ustanove i

7. razrešenjem.

U slučaju prestanka funkcije Lokalnog ombudsmana iz razloga utvrđenih u stavu 1. tač. 1-6. ovog člana, Skupština Grada bez rasprave donosi odluku kojom konstatuje da su se stekli uslovi za prestanak funkcije.

Pravne posledice prestanka funkcije nastupaju od dana donošenja odluke iz stava 2. ovog člana.

Član 16

Lokalnog ombudsmana razrešava Skupština Grada većinom glasova od ukupnog broja odbornika, na predlog Saveta ili jedne polovine odbornika.

Ako predlog za razrešenje Lokalnog ombudsmana podnosi Savet, potrebno je da se za njegovo podnošenje izjasni većina od ukupnog broja članova Saveta.

Član 17

Lokalni ombudsman može biti razrešen jedino u sledećim slučajevima:

1. ako nestručno i nesavesno obavlja svoju funkciju,

2. ako obavlja drugu javnu funkciju ili profesionalnu delatnost, odnosno drugu dužnost ili posao koji bi mogao da utiče na njegovu samostalnost i nezavisnost, ili ako postupa suprotno zakonu kojim se uređuje sprečavanje sukoba interesa pri vršenju javnih funkcija i

3. ako bude osuđen za krivično delo koje ga čini nepodobnim za obavljanje ove funkcije, a presuda je postala pravosnažna.

Ovlašćeni predlagač je dužan da pre podnošenja predloga za razrešenje iz stava 1. tač. 1. i 2. ovog člana upozori Lokalnog ombudsmana, ukaže mu na nepravilnosti u radu i dâ rok za otklanjanje navedenih nepravilnosti.

Lokalni ombudsman ima pravo da se obrati odbornicima na sednici Skupštine Grada na kojoj se odlučuje o njegovom razrešenju.

Član 18

Skupština Grada, na predlog Saveta, može doneti odluku o suspenziji Lokalnog ombudsmana u slučaju:

1. ako je protiv njega određen pritvor i

2. ako je osuđen za krivično delo koje ga čini nepodobnim za obavljanje funkcije, a presuda nije postala pravosnažna.

Skupština Grada donosi odluku o suspenziji većinom glasova prisutnih odbornika.

Skupština Grada će ukinuti odluku o suspenziji čim prestanu razlozi za suspenziju.

Član 19

Odredbe čl. 9-18. ove odluke shodno se primenjuju i na zamenika Lokalnog ombudsmana, s tim što predlog za njegovo razrešenje ili suspenziju, pored ovlašćenih predlagača iz čl. 16. i 18. ove odluke, može podneti i Lokalni ombudsman.

Član 20

U slučaju prestanka funkcije Lokalnog ombudsmana, do izbora novog Lokalnog ombudsmana ovu funkciju obavlja zamenik Lokalnog ombudsmana.

Izbor novog Lokalnog ombudsmana izvršiće se najkasnije u roku od šest meseci od dana prestanka funkcije ranijeg Lokalnog ombudsmana.

III NADLEŽNOST

Član 21

Lokalni ombudsman kontroliše poštovanje prava građana, utvrđuje povrede učinjene aktima, radnjama ili nečinjenjem organa, odnosno službi, ako se radi o povredi odluka i drugih akata organa, odnosno službi Grada Novog Sada.

Lokalni ombudsman je ovlašćen da kontroliše zakonitost, pravilnost i efikasnost rada organa, odnosno službi.

Lokalni ombudsman nije ovlašćen da kontroliše rad Skupštine Grada, Gradonačelnika Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Gradonačelnik) i Gradskog veća Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Gradsko veće), osim ako postupa kao drugostepeni organ u upravnom postupku.

Lokalni ombudsman nije ovlašćen da kontroliše rad sudova i javnih tužilaštava.

Član 22

Lokalni ombudsman obavlja sledeće poslove:

- prima i ispituje pritužbe koje se odnose na povredu ljudskih prava od strane organa, odnosno službi;

- postupa po sopstvenoj inicijativi u svakom slučaju gde postoji sumnja o postojanju kršenja ljudskih prava od strane organa, odnosno službi;

- prati primenu međunarodnih standarda o ljudskim pravima na teritoriji Grada Novog Sada;

- prikuplja informacije iz različitih izvora o primeni zakona i drugih propisa, kao i odluka i drugih akata organa, odnosno službi Grada Novog Sada iz oblasti ljudskih prava od strane organa, odnosno službi;

- priprema godišnji izveštaj o ostvarivanju, poštovanju i unapređenju ljudskih prava od strane organa, odnosno službi, i dostavlja ga Skupštini Grada;

- posreduje u mirnom rešavanju sporova u vezi sa kršenjem ljudskih prava na teritoriji Grada Novog Sada;

- ostvaruje neposrednu saradnju sa Zaštitnikom građana, Pokrajinskim zaštitnikom građana - ombudsmanom i lokalnim ombudsmanima, kao i drugim republičkim/ pokrajinskim organima, i pospešuje saradnju između područnih organa državne uprave i nosilaca javnih ovlašćenja iz delokruga Republike Srbije i građana, na teritoriji Grada;

- inicira pokretanje krivičnih, disciplinskih i drugih postupaka kod nadležnih organa u slučaju kršenja prava od strane organa, odnosno službe;

- organizuje i učestvuje u organizaciji i pripremi savetovanja o ostvarivanju i poštovanju ljudskih prava i zabrani diskriminacije;

- organizuje i učestvuje u organizaciji i pripremama kampanja za informisanje javnosti o pitanjima značajnim za ostvarivanje i poštovanje ljudskih prava i zabranu diskriminacije;

- sprovodi istraživanja o stanju ljudskih prava i edukacije o ljudskim pravima (sa posebnim akcentom na prava posebno osetljivih grupa) na teritoriji Grada Novog Sada;

- inicira i podstiče obrazovanje o ljudskim pravima u svim oblastima života;

- sarađuje i razmenjuje iskustva sa drugim institucijama ombudsmana i drugim organima i organizacijama koje se bave zaštitom i unapređenjem ljudskih prava u zemlji i inostranstvu;

- sarađuje sa medijima u cilju unapređenja ljudskih i manjinskih prava na teritoriji Grada Novog Sada, obaveštavanja građana o svome radu i drugim pitanjima od značaja za vršenje funkcije lokalnog ombudsmana i

- obavlja druge poslove u skladu sa zakonom, ovom odlukom i drugim opštim aktima organa Grada Novog Sada.

Član 23

Lokalni ombudsman je ovlašćen da Skupštini Grada i drugim nadležnim organima podnese inicijativu za izmenu odluka i drugih opštih akata, ako smatra da do povrede prava građana dolazi zbog nedostataka u propisima iz nadležnosti ovih organa, kao i da inicira donošenje novih odluka i drugih opštih akata, kada smatra da je to od značaja za ostvarivanje i zaštitu prava građana.

Nadležni organ ima obavezu da razmatra inicijative koje podnese Lokalni ombudsman.

Član 24

Lokalni ombudsman je ovlašćen da javno preporuči razrešenje starešine koji rukovodi organom, odnosno službom, koji je odgovoran za povredu prava građana, odnosno da inicira pokretanje disciplinskog postupka protiv zaposlenog u organu, odnosno službi, koji je neposredno odgovoran za učinjenu povredu, i to ako iz ponovljenog postupka starešine koji rukovodi organom, odnosno službom, ili zaposlenog proizilazi namera da odbijaju saradnju sa Lokalnim ombudsmanom, ili ako se utvrdi da je učinjenom povredom građaninu pričinjena materijalna ili druga šteta većih razmera.

Član 25

Predsednik Skupštine Grada, Gradonačelnik, članovi Gradskog veća i starešine koje rukovode organima, odnosno službama, dužni su da prime Lokalnog ombudsmana na njegov zahtev najkasnije u roku od 15 dana od dana prijema ovog zahteva.

Organi, odnosno službe imaju obavezu da sarađuju sa Lokalnim ombudsmanom i da mu omoguće pristup prostorijama i daju na uvid sve podatke kojima raspolažu, a koji su od značaja za postupak koji vodi, odnosno za ostvarenje cilja njegovog preventivnog delovanja, bez obzira na stepen njihove tajnosti, osim kada je to u suprotnosti sa zakonom.

Lokalni ombudsman ima pravo da uputi pisani poziv i da obavi razgovor sa svakim zaposlenim u organu, odnosno službi, kada je to od značaja za postupak koji vodi.

Neodazivanje lica iz stava 3. ovog člana pozivu Lokalnog ombudsmana predstavlja težu povredu radnih obaveza i dužnosti u smislu zakona kojim se uređuju radni odnosi u državnim organima.

Lokalni ombudsman može da pribavi usmenu ili pisanu izjavu od svakog lica za koje osnovano pretpostavlja da raspolaže saznanjima o okolnostima slučaja koji istražuje.

IV POSTUPAK

Član 26

Radi ukazivanja na probleme, građani se Lokalnom ombudsmanu mogu obratiti lično, putem telefona ili pisanim putem.

Prilikom ličnog i obraćanja telefonskim putem, zaposleni u Stručnoj službi Lokalnog ombudsmana dužni su da saslušaju građanina i problem na koji ukazuje i da o obavljenom razgovoru sačine službenu belešku. Ukoliko prilikom razgovora utvrde da Lokalni ombudsman nije nadležan za rešavanje problema na koji građanin ukazuje, dužni su da građanina upute na nadležni organ.

Član 27

Lokalni ombudsman pokreće postupak po pritužbi građana ili po sopstvenoj inicijativi.

Izuzetno, ukoliko građanin iz opravdanih razloga navede da ne može da podnese pritužbu pisanim putem (teško pokretna lica, nepismena i slabo pismena lica, slepa lica i dr.), postupak se može pokrenuti na osnovu službene beleške.

Pored prava na pokretanje i vođenje postupka, Lokalni ombudsman ima pravo da pružanjem dobrih usluga, posredovanjem i davanjem saveta i mišljenja o pitanjima iz svoje nadležnosti deluje preventivno, u cilju unapređenja rada organa, odnosno službi, i unapređenja zaštite ljudskih prava i sloboda.

Član 28

Svako fizičko ili pravno, domaće ili strano lice koje smatra da su mu aktom, radnjom ili nečinjenjem organa, odnosno službe povređena prava, može da podnese pritužbu Lokalnom ombudsmanu.

Ako se radi o povredi prava deteta, pritužbu iz stava 1. ovog člana u ime maloletnog lica može podneti roditelj, odnosno zakonski zastupnik, a ako se radi o povredi prava pravnog lica, pritužbu može podneti lice ovlašćeno za zastupanje tog pravnog lica.

Lokalnom ombudsmanu se, u ime lica iz stava 1. ovog člana, može obratiti i njegov naslednik, staratelj ili punomoćnik.

Treće lice, nevladina organizacija ili druga organizacija može se obratiti Lokalnom ombudsmanu uz pisano ovlašćenje lica iz stava 1. ovog člana, koje smatra da su mu prava povređena.

Član 29

Pre podnošenja pritužbe, lica iz člana 28. ove odluke dužna su da pokušaju da zaštite svoja prava u odgovarajućem postupku pred nadležnim organom.

Lokalni ombudsman će uputiti lica iz člana 28. ove odluke na pokretanje odgovarajućeg postupka pred nadležnim organom, ako je takav postupak propisan, a postupak neće pokretati dok ne budu iscrpljena sva pravna sredstva.

Izuzetno, Lokalni ombudsman može pokrenuti postupak i pre nego što su iscrpljena sva pravna sredstva ako je podnosiocu pritužbe bila naneta nenadoknadiva šteta ili ako se pritužba odnosi na povredu principa dobre uprave, posebno na nekorektan odnos organa, odnosno službe prema podnosiocu pritužbe, neblagovremen rad ili druga kršenja pravila etičkog ponašanja zaposlenih u organima, odnosno službama.

Član 30

Lokalni ombudsman neće postupati po anonimnim pritužbama, osim ako smatra da u anonimnoj pritužbi ima osnova za njegovo postupanje, kada će postupak pokrenuti po sopstvenoj inicijativi.

Član 31

Pritužba se podnosi u pisanoj formi, uključujući sve načine elektronske komunikacije, ili usmeno na zapisnik.

Postupak pred Lokalnim ombudsmanom je za podnosioca pritužbe besplatan.

U sastavljanju pritužbe, licu iz člana 28. ove odluke Stručna služba Lokalnog ombudsmana dužna je da pruži pomoć.

Član 32

Pritužba se može podneti najkasnije u roku godinu dana od dana izvršene povrede prava građana, odnosno poslednjeg postupanja ili nepostupanja organa, odnosno službe u vezi sa učinjenom povredom prava građana.

Član 33

Pritužba mora da sadrži lične podatke podnosioca pritužbe (ime, prezime, adresa).

Pored podataka iz stava 1. ovog člana, pritužba mora da sadrži i naziv organa, odnosno službe na čiji se rad ona odnosi, okolnosti konkretnog slučaja, činjenice i dokaze koji potkrepljuju navode iz pritužbe, kao i podatke o tome koja je pravna sredstva podnosilac pritužbe već koristio.

Član 34

Pritužba se može podneti na srpskom jeziku ili na jezicima nacionalnih manjina koji su u službenoj upotrebi na teritoriji Grada Novog Sada.

Član 35

Postupak pred Lokalnim ombudsmanom nije javan.

Lokalni ombudsman, odnosno zamenik Lokalnog ombudsmana, dužan je da i nakon prestanka funkcije čuva kao tajnu podatke do kojih je došao tokom vršenja svoje funkcije.

Obaveza čuvanja tajne odnosi se i na zaposlene u Stručnoj službi Lokalnog ombudsmana.

Član 36

Lokalni ombudsman je dužan da postupi po pritužbi u roku od 30 dana od dana podnošenja pritužbe.

Član 37

U postupku prethodnog ispitivanja pritužbe, Lokalni ombudsman može odlučiti da pritužbu odbaci ako utvrdi:

- da ne sadrži podatke na osnovu kojih se podnosilac pritužbe može sa sigurnošću identifikovati (anonimni zahtev);

- da pritužba ne sadrži druge propisane podatke, a podnosilac pritužbe ne otkloni te nedostatke ni u naknadno ostavljenom roku;

- da nije nadležan za postupanje po pritužbi;

- da je podneta posle proteka roka iz člana 32. ove odluke;

- da se radi o ponovljenoj pritužbi koja ne sadrži nove navode i činjenice koji je potkrepljuju;

- da se radi o zloupotrebi prava na podnošenje pritužbe, a podnosilac pritužbe nije postupio po traženju Lokalnog ombudsmana i svoj zahtev dopunio navodima i činjenicama koji pritužbu potkrepljuju;

- da po odluci u predmetu na koji se pritužba odnosi nije doneo odluku drugostepeni organ, osim ako Lokalni ombudsman utvrdi da su iz objektivnih razloga propušteni rokovi za ulaganje redovnog pravnog sredstva ili ako oceni da bi za podnosioca pritužbe mogla nastupiti velika i nepopravljiva šteta ako bi se sačekalo na okončanje drugostepenog postupka;

- da se radi o predmetu u kome je u toku upravni spor ili drugi sudski postupak.

U slučaju iz stava 1. alineja prva ovog člana, Lokalni ombudsman može pokrenuti postupak po sopstvenoj inicijativi, ako pritužba ukazuje na to da postoje ozbiljni razlozi za pokretanje postupka.

Lokalni ombudsman može izuzetno da odluči da pokrene postupak i u slučajevima iz stava 1. alineja četvrta, ukoliko oceni da okolnosti slučaja na koji se pritužba odnosi, odnosno težina posledice ili druge okolnosti, opravdavaju pokretanje postupka.

U slučaju odbacivanja pritužbe, osim kada je pritužba anonimna, Lokalni ombudsman će u pisanoj formi obrazložiti razloge za odbacivanje i podnosiocu pritužbe dati savet o eventualnim drugim mogućnostima za ostvarivanje zaštite njegovih prava.

Ako se pritužba odnosi na rad republičkih ili pokrajinskih organa i službi ili organa i službi druge jedinice lokalne samouprave, Lokalni ombudsman će takvu pritužbu bez odlaganja dostaviti Zaštitniku građana, odnosno Pokrajinskom zaštitniku građana - ombudsmanu, ili nadležnom lokalnom ombudsmanu.

Protiv odluke Lokalnog ombudsmana o odbacivanju pritužbe ne mogu se koristiti pravna sredstva.

Član 38

Kada Lokalni ombudsman odluči da pokrene postupak po pritužbi, obavestiće o tome podnosioca pritužbe i organ, odnosno službu na čije se postupanje pritužba odnosi.

Lokalni ombudsman je u obavezi da u svakom predmetu za koji je odlučio da pokrene postupak pribavi stav organa, odnosno službe na čije se postupke pritužba odnosi.

Organ, odnosno služba, dužan je da obavesti Lokalnog ombudsmana o svom stavu u roku koji mu Lokalni ombudsman odredi, a koji ne može biti kraći od osam, niti duži od 30 dana od dana prijema obaveštenja Lokalnog ombudsmana o pokretanju postupka.

Ako organ, odnosno služba ne postupi u skladu sa obavezama utvrđenim ovom odlukom, Lokalni ombudsman donosi Preporuku kojom upoznaje organ, odnosno službu, sa propisanom obavezom saradnje sa Lokalnim ombudsmanom.

Ukoliko ni nakon donete Preporuke iz stava 4. ovog člana organ, odnosno služba ne postupi po zahtevu Lokalnog ombudsmana, o tome se obaveštava organ koji vrši nadzor nad njegovim radom, odnosno Skupština Grada, Gradonačelnik ili Gradsko veće.

Član 39

Odgovor organa, odnosno službe dostavlja se podnosiocu pritužbe i ostavlja se rok od 15 dana da se podnosilac pritužbe izjasni o tome da li je zadovoljan odgovorom organa, odnosno službe.

Ako podnosilac pritužbe odgovori da je zadovoljan odgovorom organa, odnosno službe, kao i ako podnosilac pritužbe ne odgovori u ostavljenom roku, Lokalni ombudsman će obustaviti postupak.

Ako podnosilac pritužbe izjavi da nije zadovoljan odgovorom organa, odnosno službe, Lokalni ombudsman može nastaviti postupak i tražiti nove činjenice i dokaze, ili obustaviti postupak uz obrazloženje razloga za donošenje takve odluke.

Član 40

Kada Lokalni ombudsman utvrdi da nisu povređena prava građana ili nema drugih nepravilnosti u radu, obustaviće postupak i obavestiće o tome podnosioca pritužbe i organ, odnosno službu čiji je rad bio predmet ispitivanja.

Lokalni ombudsman može obustaviti postupak i u sledećim slučajevima:

- ako u toku postupka utvrdi da je organ, odnosno služba otklonila povredu ili nedostatke na koje se odnosi pritužba,

- ako je podnosilac pritužbe zadovoljan odgovorom organa, odnosno službe na koju se pritužba odnosi, kao i ako podnosilac pritužbe ne odgovori u ostavljenom roku iz člana 39. ove odluke,

- ako podnosilac pritužbe ne sarađuje u postupku,

- ako podnosilac pritužbe povuče pritužbu,

- ako utvrdi da je nakon podnošenja pritužbe pokrenut drugi odgovarajući postupak za zaštitu prava.

Član 41

Protiv odluka koje Lokalni ombudsman donosi u postupku po pritužbi građana ne mogu se koristiti pravna sredstva.

Član 42

Ako Lokalni ombudsman utvrdi da su postojali nedostaci u radu organa, odnosno službe, uputiće preporuku, mišljenje ili predlog organu, odnosno službi o tome kako bi uočeni nedostatak trebalo otkloniti.

Organ, odnosno služba kojoj je Lokalni ombudsman uputio preporuku, mišljenje ili predlog, dužan je da obavesti Lokalnog ombudsmana o merama koje je preduzeo, odnosno o razlozima zbog kojih nije postupio po preporuci, mišljenju ili predlogu, najkasnije u roku od 30 dana od dana dobijanja preporuke, mišljenja ili predloga.

Izuzetno, ako postoji opasnost da će zbog neotklanjanja nedostataka prava podnosioca pritužbe biti trajno i u značajnom obimu oštećena, Lokalni ombudsman u svojoj preporuci, mišljenju ili predlogu organu, odnosno službi može utvrditi i kraći rok za otklanjanje nedostataka, s tim što taj rok ne može biti kraći od 15 dana.

Ako organ, odnosno služba, ne postupi po preporuci, mišljenju ili predlogu, odnosno ne obavesti Lokalnog ombudsmana o tome šta je preduzeo, ili ako Lokalni ombudsman smatra da preduzete mere nisu odgovarajuće, obavestiće o tome organ koji vrši nadzor nad njihovim radom, odnosno Skupštinu Grada, Gradonačelnika ili Gradsko veće, a može i da preporuči utvrđivanje odgovornosti starešine koji rukovodi organom, odnosno službom.

Član 43

U svom mišljenju, predlogu i preporuci Lokalni ombudsman može:

1. predložiti organu, odnosno službi da otkloni nedostatke koji su primećeni u radu, sa predlogom konkretnih mera;

2. predložiti organu, odnosno službi da ponovo sprovede postupak uz uvažavanje njegovih preporuka;

3. predložiti pokretanje disciplinskog postupka protiv službenog lica u organu, odnosno službi, za koje je utvrđeno da je odgovorno za kršenje prava građana ili koje je ometalo postupak pred Lokalnim ombudsmanom;

4. obavestiti nadležni organ o postojanju elemenata prekršajne ili krivične odgovornosti službenog lica u cilju pokretanja odgovarajućeg postupka;

5. predložiti nadležnom organu pokretanje postupka za razrešenje funkcionera ako je u njegovom radu ustanovio nepravilnost koja je dovela do teških i sistematskih kršenja ljudskih prava i sloboda;

6. dati preporuke i predloge organu, odnosno službi za unapređenje njihovog rada i odnosa sa građanima.

Član 44

Lokalni ombudsman može da postupi i po sopstvenoj inicijativi kada na osnovu sopstvenih saznanja ili na osnovu saznanja dobijenih iz drugih izvora, uključujući izuzetno i anonimne pritužbe, oceni da je aktom, radnjom ili nečinjenjem organa, odnosno službe došlo do povrede ljudskih prava i sloboda.

Odredbe ove odluke kojima je uređen postupak pred Lokalnim ombudsmanom po podnetoj pritužbi shodno se primenjuju i na postupak koji Lokalni ombudsman pokrene po sopstvenoj inicijativi.

V IZVEŠTAJ SKUPŠTINI GRADA

Član 45

Lokalni ombudsman jednom godišnje, a najkasnije do 15. marta naredne godine, podnosi Skupštini Grada izveštaj za prethodnu godinu o svojim aktivnostima, o ostvarivanju, poštovanju i unapređenju ljudskih prava, u kome iznosi opštu ocenu o radu organa, odnosno službi sa stanovišta stanja zaštite ljudskih prava i sloboda, položaja ranjivih grupa, kao i uočene propuste i mere koje predlaže za njihovo otklanjanje.

Izveštaj iz stava 1. ovog člana sadrži naročito broj i strukturu pritužbi, opštu ocenu rada organa, odnosno službe sa stanovišta primene propisa, uočene propuste i preporuke, mišljenja i predloge za njihovo otklanjanje, kao i kritike i pohvale pojedinim organima, odnosno službama, i starešinama koji rukovode organima, odnosno službama.

Izveštaj iz stava 1. ovog člana sadrži i inicijative za izmenu ili donošenje pojedinih propisa iz nadležnosti Grada Novog Sada radi otklanjanja nedostataka i efikasnijeg rada organa, odnosno službi, koje je Lokalni ombudsman uputio tokom godine.

Izveštaj iz stava 1. ovog člana objavljuje se u "Službenom listu Grada Novog Sada" i na internet portalu Skupštine Grada, a dostavlja se i sredstvima javnog informisanja.

Izveštaj Lokalnog ombudsmana se razmatra pred Skupštinom Grada i o njemu se ne glasa.

Član 46

U toku godine Lokalni ombudsman može da podnosi i posebne izveštaje ako oceni da za to postoje naročito opravdani razlozi ili ako Skupština Grada zahteva takav izveštaj od Lokalnog ombudsmana.

VI STRUČNA SLUŽBA LOKALNOG OMBUDSMANA I SREDSTVA ZA RAD

Član 47

Stručne i administrativno-tehničke poslove obavlja Stručna služba Lokalnog ombudsmana.

Stručnom službom iz stava 1. ovog člana rukovodi šef službe.

Lokalni ombudsman odlučuje o zasnivanju i prestanku radnog odnosa zaposlenih u Stručnoj službi.

Lokalni ombudsman predlaže akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta Stručne službe Gradskom veću u skladu sa zakonom.

Lokalni ombudsman može odlučiti da pojedinim zaposlenima poveri određena ovlašćenja koja će vršiti u njegovo ime.

Član 48

Sredstva za rad Lokalnog ombudsmana i Stručne službe Lokalnog ombudsmana obezbeđuju se u budžetu Grada Novog Sada.

Obim i strukturu sredstava iz stava 1. ovog člana predlaže Lokalni ombudsman.

Godišnji iznos sredstava za rad Lokalnog ombudsmana treba da omogući njegovo delotvorno i efikasno ostvarivanje funkcije.

Član 49

Lokalni ombudsman, njegov zamenik, šef Stručne službe Lokalnog ombudsmana i zaposleni ostvaruju prava iz radnog odnosa u skladu sa propisima kojima se uređuju prava i dužnosti zaposlenih u jedinicama lokalne samouprave.

VII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 50

Dosadašnji Zaštitnik građana i zamenik Zaštitnika građana nastavljaju sa radom kao Lokalni ombudsman i zamenik Lokalnog ombudsmana do isteka mandata na koji su izabrani.

Zaposleni u Stručnoj službi Zaštitnika građana nastavljaju sa radom u Stručnoj službi Lokalnog ombudsmana.

Lokalni ombudsman će uskladiti akte koje je doneo Zaštitnik građana iz svoje nadležnosti u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.

Lokalni ombudsman će u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ove odluke podneti predlog Gradskom veću za usklađivanje akta o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta sa odredbama ove odluke.

Član 51

Postupci započeti po odredbama Odluke o Zaštitniku građana ("Službeni list Grada Novog Sada", broj 47/08) završiće se po odredbama ove odluke.

Član 52

Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o Zaštitniku građana ("Službeni list Grada Novog Sada", broj 47/08).

Član 53

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Novog Sada".