PRAVILNIK

O RADU SKUPŠTINE INŽENJERSKE KOMORE SRBIJE

("Sl. glasnik RS", br. 90/2019)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Poslovnikom o radu Skupštine (u daljem tekstu: Poslovnik) Inženjerske komore Srbije (u daljem tekstu: Komora) uređuju se:

- prava i dužnosti članova Skupštine;

- prava i dužnosti predsednika Skupštine;

- pripremanje i sazivanje sednica Skupštine;

- održavanje reda na sednicama Skupštine;

- pripremanje, donošenje, objavljivanje i izvršavanje odluka i zaključaka Skupštine;

- način vođenja zapisnika o radu Skupštine i

- druga pitanja od značaja za rad Skupštine.

Član 2

Odredbe ovog poslovnika obavezne su za sve članove Skupštine, zaposlene, kao i druga lica koja učestvuju u radu Skupštine.

II PRAVA I DUŽNOSTI ČLANOVA SKUPŠTINE

Član 3

Član Skupštine ima pravo i dužnost da prisustvuje sednicama Skupštine i učestvuje u radu Skupštine. U slučaju sprečenosti član Skupštine dužan je da unapred obavesti predsednika Skupštine.

Član Skupštine dužan je da se pridržava propisanog reda na sednicama Skupštine.

Član Skupštine je dužan da Stručnim službama Komore prijavi imejl-adresu na koju će mu se dostavljati materijal. Izuzetno, materijal se može dostaviti članovima Skupštine i na drugi način. U slučaju promene imejl-adrese, član Skupštine je dužan da o tome obavesti Stručne službe Komore.

Član 4

Član Skupštine ima pravo da:

- podnosi predloge odluka, zaključaka i drugih akata iz delokruga rada Skupštine;

- predlaže razmatranje pitanja koje je u nadležnosti Skupštine;

- zahteva od Stručnih službi Komore da mu pruže stručnu pomoć u izradi predloga koje podnosi Skupštini ili drugim organima i telima Komore;

- pravo da bude obavešten o svim pitanjima čije mu je poznavanje potrebno radi vršenja funkcije člana Skupštine;

- na naknadu troškova za dolazak na sednice Skupštine (dnevnice i putni troškovi).

Član 5

Stručne službe Komore dužne su da članovima Skupštine daju sve potrebne informacije radi potpunijeg upoznavanja i praćenja problema iz rada i poslovanja Komore.

Član 6

Član Skupštine ima pravo da traži obaveštenja i objašnjenja koja su mu potrebna za vršenje funkcije člana Skupštine.

Član Skupštine pitanje postavlja, po pravilu, između dve sednice, u pisanom obliku, neposredno predsedniku Skupštine, a izuzetno, može da postavi pitanje i na kraju sednice Skupštine.

Na pitanje iz člana 6. ovog poslovnika, odgovara se pisanim putem u roku od 15 dana od dana prijema pitanja odnosno od održavanja sednice Skupštine, ako je pitanje postavljeno na kraju sednice.

Ako to nije moguće zbog potrebe prikupljanja podataka i informacija ili iz drugih razloga, član Skupštine o tome mora biti pisanim putem obavešten, a u roku od 30 dana od dostave obaveštenja, mora dobiti odgovor na pitanje.

Odgovor mora biti kratak, jasan i direktan.

III PRAVA I DUŽNOSTI PREDSEDNIKA

Član 7

Predsednik Skupštine Komore ima sledeća prava i dužnosti:

- organizuje i saziva sednice Skupštine;

- predsedava sednicama Skupštine;

- daje inicijativu za raspravljanje određenih pitanja iz delokruga rada Skupštine;

- stara se o primeni ovog poslovnika;

- stara se o obezbeđenju javnosti u radu Skupštine;

- potpisuje odluke, zaključke i druge akte koje donosi Skupština i

- obavlja i druge poslove utvrđene ovim poslovnikom i drugim opštim aktima Komore.

Član 8

Predsednika Skupštine u slučaju odsutnosti ili sprečenosti, u radu Skupštine zamenjuje najstariji član Skupštine Komore, koji u tom slučaju ima sva prava i dužnosti predsednika Skupštine.

IV SEDNICA SKUPŠTINE

Član 9

Sednice Skupštine priprema predsednik Skupštine u saradnji sa rukovodiocem Stručnih službi Komore.

Predsednik Skupštine dužan je da u dnevni red sednice Skupštine unese predloge koji se nalaze u nadležnosti Skupštine i u skladu su sa Statutom Komore, a koji su prispeli tri dana pre dana zakazivanja sednice Skupštine.

Izuzev od odredbe stava 2. ovog člana, ukoliko je za sednicu Skupštine prispelo više materijala koji se ne mogu razmotriti na jednoj sednici, predsednik Skupštine će prispele materijale razvrstati prema stepenu hitnosti.

Poziv za sednice Skupštine i potrebne materijale, izrađuju Stručne službe Komore uz konsultovanje sa predsednikom Skupštine.

Član 10

Sednice Skupštine saziva predsednik Skupštine.

Redovne sednice Skupštine održavaju ce najmanje dva puta godišnje.

Na predlog Upravnog odbora, Nadzornog odbora ili najmanje jedne trećine članova Skupštine Komore, predsednik Skupštine je dužan da sazove i održi vanrednu sednicu Skupštine Komore u roku od 30 dana od dana prijema predloga.

Predlog iz stava 3. ovog člana mora biti sastavljen u pisanoj formi sa predlogom tačaka dnevnog reda i materijalom koji se odnosi na predlog.

U slučaju da predsednik ne sazove i ne održi sednicu u roku određenom u stavu 3. ovog člana, sednicu saziva i održava najstariji član Skupštine Komore, koji u tom slučaju ima prava, obaveze i odgovornosti predsednika Skupštine.

U slučaju da najstariji član Skupštine Komore ne sazove i ne održi sednicu, predlagač može sazvati vanrednu sednicu Skupštine u daljem roku od 15 dana, u kom slučaju sednicom predsedava najstariji član Skupštine.

Prvom sednicom Skupštine do izbora predsednika, predsedava najstariji član Skupštine.

Član 11

Sednica Skupštine zakazuje se u pisanoj formi, elektronskim putem.

U pozivu za sednicu Skupštine mora biti označen dan, čas i mesto održavanja sednice i predlog dnevnog reda.

Uz poziv za sednicu, članovima Skupštine, predsedniku Upravnog odbora Komore, predsedniku Nadzornog odbora i drugim licima čije je prisustvo potrebno, dostavlja se zapisnik sa prethodne sednice i materijal za svaku tačku predloženog dnevnog reda, sa predlogom odluka, elektronskim putem na adresu za prijem elektronske pošte (imejl-adresu), najmanje 15 dana pre dana održavanja sednice.

Član 12

Sednicama Skupštine predsedava predsednik Skupštine.

Predsedniku u vođenju sednice Skupštine pomaže sekretar Skupštine.

Član 13

Predsednik Skupštine otvara sednicu i utvrđuje kvorum.

Kvorum se utvrđuje na početku sednice.

Sednica Skupštine se može održati ukoliko joj prisustvuje više od polovine od ukupnog broja članova Skupštine.

Ako se utvrdi da većina ne postoji, predsednik odlaže sednicu za odgovarajući dan i sat. O odlaganju sednice pisanim putem se obaveštavaju članovi Skupštine koji su odsutni.

Ako se zakazana sednica Skupštine ne održi dva puta uzastopno, Skupština se raspušta. Odluku o raspuštanju Skupštine donosi predsednik Komore odmah, a najkasnije u roku od tri dana.

U slučaju da predsednik Komore ne donese odluku o raspuštanju, smatraće se da je Skupština raspuštena narednog dana od dana neodržavanja sednice.

Kada postoji kvorum, predsednik proglašava da postoji kvorum za rad i punovažno odlučivanje.

Član 14

Dnevni red sednice predlaže predsednik.

U predlog dnevnog reda sednice Skupštine mogu se uvrstiti samo oni predlozi akata koji su pripremljeni u skladu sa Statutom i ovim poslovnikom.

Posle konstatacije predsednika da postoji kvorum za punovažan rad i odlučivanje, pristupa se usvajanju dnevnog reda tako što predsednik poziva članove Skupštine da se izjasne o predloženom dnevnom redu koji je dostavljen uz pozivu za sednicu.

Predlog za izmenu i dopunu predloženog dnevnog reda može podneti svaki član Skupštine tri dana pre dana održavanja sednice, uz obrazloženje predloga za izmenu ili dopunu dnevnog reda.

Skupština odlučuje o predlozima za izmene i dopune dnevnog reda i utvrđuje dnevni red.

Član 15

Ako predsednik na početku ili u toku sednice posumnja da sednici ne prisustvuje potrebna većina članova Skupštine, zatražiće prozivanje ili prebrojavanje.

Prozivka ili prebrojavanje izvršiće se i kada to zatraži neko od članova Skupštine.

Predsednik prekida rad Skupštine kada se u toku sednice utvrdi da većina ne postoji, a u drugim slučajevima o prekidu sednice odlučuje Skupština. Nastavak sednice predsednik zakazuje za odgovarajući dan i sat. O nastavku sednice pisanim putem se obaveštavaju članovi Skupštine koji su odsutni.

Predsednik, kada oceni da postoji potreba, može odrediti pauzu u radu Skupštine.

Član 16

Nakon utvrđivanja dnevnog reda, pristupa se usvajanju zapisnika sa prethodne sednice, a potom se prelazi na raspravu o pojedinim pitanjima po utvrđenom redosledu.

Svaki član Skupštine može staviti primedbe na sadržaj zapisnika. Primedbe se dostavljaju Stručnim službama Komore u pisanom obliku, u roku od 30 dana od dana dostavljanja prepisa zapisnika.

Primedbom na zapisnik tvrdi se da nešto u zapisnik nije uneto ili da je netačno uneto.

O primedbama na zapisnik, Skupština odlučuje bez rasprave.

Usvojene primedbe postaju sastavni deo zapisnika.

Skupština o zapisniku odlučuje bez rasprave.

Član 17

Na predlog predsednika ili člana Skupštine, u toku sednice, mogu se izvršiti izmene u redosledu razmatranja tačaka dnevnog reda, o čemu odluku donosi Skupština.

Svako pitanje se razmatra dok o njemu ima prijavljenih govornika.

Kada se zaključi rasprava o određenom pitanju, ne može se ponovo otvarati.

Član 18

Predsednik daje reč prisutnima prema redosledu prijavljivanja za diskusiju.

Na sednici Skupštine može govoriti samo učesnik kome je predsednik Skupštine dao reč.

Predsednik može i preko reda dati reč izvestiocu. Izvestioci po pojedinim tačkama dnevnog reda su predstavnici predlagača.

Kada predsednik oceni da će rasprava o pojedinim pitanjima duže trajati ili kada je prijavljen veći broj govornika, može predložiti da se ograniči trajanje govora svakog učesnika u raspravi, sem govora predlagača i da svaki učesnik u raspravi o istom pitanju govori samo jedanput.

Ograničenje trajanja govora može predložiti i svaki član Skupštine, na predlog predsednika.

Odluku o ograničenju trajanja govora donosi Skupština Komore.

Kada je trajanje govora ograničeno, predsednik će u slučaju prekoračenja određenog vremena opomenuti govornika, da je vreme isteklo, a ako ovaj ne završi govor - oduzima mu reč.

Govornik može da dobije reč po drugi put o istoj tački dnevnog reda pošto se iscrpi lista govornika koji govore prvi put i samo ako pitanje koje je na dnevnom redu, po oceni predsednika, nije dovoljno raspravljeno.

Član 19

Članu Skupštine koji zatraži da govori o povredi ili u vezi primene odredbi ovog poslovnika, predsednik daje reč odmah po završenom izlaganju prethodnog govornika.

Član Skupštine je dužan da navede koja je odredba ovog poslovnika po njegovom mišljenju povređena, da je citira i obrazloži u čemu se sastoji povreda.

Predsednik je dužan da da objašnjenje povodom izrečene primedbe.

Ako član Skupštine ne bude zadovoljan datim objašnjenjem, o postojanju povrede ovog poslovnika, izjašnjava se Skupština.

Član 20

Govornik može govoriti samo o pitanju koje je na dnevnom redu.

Ako se govornik udalji od dnevnog reda, predsednik će ga opomenuti da se drži dnevnog reda.

Ukoliko član Skupštine i pored opomene nastavi da govori, predsednik će mu oduzeti reč.

Govornika može prekinuti ili opomenuti na red samo predsednik.

Nije dozvoljeno ni ometanje govornika dobacivanjem i komentarisanjem izlaganja, kao i svaki drugi govor koji sprečava slobodu govora.

Predsednik je dužan da se brine da govornik ne bude ometan u svom izlaganju.

Kad se iscrpe sve tačke dnevnog reda, predsednik Komore zaključuje sednicu Skupštine.

Član 21

Skupština o svakom predlogu koji je stavljen na dnevni red sednice odlučuje posle rasprave, osim u slučajevima u kojima je ovim poslovnikom određeno da se odlučuje bez rasprave.

Pre i posle rasprave, Skupština može da odluči da se pojedino pitanje skine sa dnevnog reda ili da se vrati odgovarajućem organu na dalje razmatranje i dopunu.

Član 22

Posle zaključene rasprave prelazi se na glasanje o predlogu. O predlogu se glasa u celini. Ako je stavljen amandman, prvo se odlučuje o amandmanu, a zatim o predlogu u celini.

Član 23

Glasanje na sednici Skupštine je po pravilu javno, osim u slučajevima kada je Statutom i ovim poslovnikom predviđeno da se o određenim pitanjima glasa tajno.

Članovi Skupštine glasaju izjašnjavanjem "za" predlog ili "protiv" predloga ili se "uzdržavaju" od glasanja.

Javno glasanje se vrši dizanjem ruke ili poimenično.

Kada se glasa dizanjem ruke, predsednik prvo proziva da se izjasne članovi Skupštine koji glasaju "za", a zatim oni koji glasaju "protiv" i na kraju članovi Skupštine koji su uzdržani. Pri tom prebrojava samo glasove manjine, osim ako većina glasova nije očigledna.

Poimenično se glasa tako, što članovi Skupštine po prozivci izjavljuju da glasaju "za" ili "protiv" ili da su "uzdržani".

Poimenično glasanje se vrši ako to Skupština odluči na predlog predsednika ili člana Skupštine, radi tačnog utvrđivanja rezultata glasanja.

Član 24

Skupština može na predlog predsednika odnosno člana Skupštine, odrediti da glasanje bude tajno.

Tajnim glasanjem rukovodi predsednik, kome pomažu sekretar Skupštine i dva člana Skupštine, koje odredi Skupština.

Tajno glasanje vrši se glasačkim listićima koji su iste veličine, oblika i overeni pečatom Komore. Svaki član Skupštine po prozivci dobija glasački listić.

Nevažećim listićima smatraju se nepopunjeni listići i oni listići iz kojih se ne može tačno utvrditi da li je član Skupštine glasao "za" ili "protiv".

Po završenom glasanju predsednik utvrđuje rezultate glasanja i objavljuje da li je predlog prihvaćen ili odbijen. Rezultat glasanja unosi se u zapisnik.

Član 25

O radu na sednici Skupštine vodi se zapisnik.

O vođenju zapisnika stara se sekretar Skupštine.

U zapisnik se obavezno unosi redni broj sednice, vreme i mesto održavanja sednice, imena i prezimena prisutnih članova i ostalih prisutnih lica, imena i prezimena odsutnih članova, imena i prezimena članova koji su napustili sednicu pre nego što je ona završena, ime i prezime predsedavajućeg, konstataciju o kvorumu, dnevni red sednice, imena i prezimena članova i ostalih prisutnih lica koja su učestvovala u pretresu pojedinih pitanja, rezultate glasanja po pojedinim predlozima, odnosno tačkama dnevnog reda, naziv i sadržaj donetih odluka i zaključke, vreme završetka sednice i potpis predsednika organa i tela Komore, odnosno predsedavajućeg i zapisničara.

Ako je odluka opšti akt ili je većeg obima, u zapisnik se unosi samo naziv odluke, a tekst odluke se prilaže zapisniku.

Predsednik može formulisati pojedine zaključke koji se unose u zapisnik.

Originali zapisnika čuvaju se u dokumentaciji Skupštine, a prepis zapisnika dostavlja se članovima Skupštine u roku od 30 dana od dana održavanja sednice.

Član 26

Sednice Skupštine se beleže tonski. Transkript tonskog zapisa u papirnoj formi dostavlja se Predsedniku Komore i čuva u arhivi Komore.

Svaki član Skupštine ima pravo da ostvari uvid u tonski zapis ili transkript.

Član Upravnog odbora koji želi da iskoristi pravo iz stava 3. ovog člana, pisanim putem zatražiće od Stručnih službi Komore da mu se isto omogući.

Stručne službe Komore dužne su da u roku od tri dana od prijema zahteva, omoguće članu Skupštine ostvarivanje prava iz stava 4. ovog člana.

V IMENOVANJE I IZBOR

a) Imenovanje predsednika Komore

Član 27

Predsednika Komore koji je po funkciji predsednik Skupštine, na predlog Upravnog odbora Komore, imenuje Skupština Komore većinom glasova od ukupnog broja članova Skupštine Komore.

Glasanje o imenovanju predsednika Komore je tajno i sprovodi Izborna komisija.

Skupština na predlog predsedavajućeg, većinom glasova prisutnih članova Skupštine, obrazuje Izbornu komisiju od tri člana koju čini predsednik i dva člana.

Član 28

Štampanje i pečaćenje glasačkih listića vrši Izborna komisija.

Glasanje se vrši glasačkim listićima, koji su iste veličine, oblika i boje i overeni pečatom Komore.

Glasa se zaokruživanjem rednog broja ispred imena kandidata.

Član 29

Nevažećim se smatra glasački listić koji nije popunjen, glasački listić na kome je zaokružen veći broj kandidata i glasački listić koji je tako popunjen da se ne može sa sigurnošću utvrditi za koga je član Skupštine glasao.

Predsedavajući objavljuje početak glasanja i poziva članove Skupštine da prime glasački listić prema spisku (tako što se proziva jedan po jedan član Skupštine, uručuje mu se glasački listić što se evidentira, član Skupštine glasa i ubacuje glasački listić u glasačku kutiju) i nakon obavljenog glasanja zaključuje postupak glasanja.

Nakon završetka glasanja i utvrđivanja rezultata glasanja, predsednik Izborne komisije podnosi Skupštini Izveštaj o rezultatima glasanja, koji sadrži broj upotrebljenih listića, broj neupotrebljenih listića, broj važećih i broj nevažećih glasačkih listića, i ukupan broj glasova koji je dobio kandidat.

O utvrđivanju rezultata glasanja Izborna komisija sastavlja zapisnik koji potpisuju svi članovi komisije.

Član 30

Na osnovu utvrđenih rezultata glasanja, predsedavajući konstatuje da je Skupština Komore imenovala predloženog kandidata za predsednika Komore.

b) Izbor člana Nadzornog odbora

Član 31

Kandidata za izbor člana Nadzornog odbora može da predloži najmanje 15 članova Skupštine. Član Skupštine može da učestvuje u predlaganju samo jednog kandidata. Predlog sadrži ime i prezime kandidata i broj licence.

Predlog kandidata podnosi se predsedavajućem, u pisanom obliku.

Predsedavajući obaveštava članove Skupštine o svim primljenim predlozima kandidata.

U ime predlagača, izvestilac predlagača ima pravo da obrazloži predlog. Predloženi kandidat ima pravo da se predstavi. O predlogu kandidata otvara se rasprava.

Nakon rasprave, predsedavajući utvrđuje listu kandidata, i to po azbučnom redu prezimena.

Član 32

Glasanje za izbor člana Nadzornog odbora Komore je tajno i sprovodi ga Izborna komisija.

Skupština na predlog predsedavajućeg, većinom glasova prisutnih članova Skupštine, obrazuje Izbornu komisiju od tri člana koju čini predsednik i dva člana.

Član 33

Štampanje i pečaćenje glasačkih listića vrši Izborna komisija.

Glasanje se vrši glasačkim listićima, koji su iste veličine, oblika i boje i overeni pečatom Komore.

Na glasačkom listiću pored naznake da se glasa za člana Nadzornog odbora Komore, navode se kandidati po redosledu u listi kandidata, a ispred imena svakog kandidata stavlja se redni broj.

Glasa se za jednog od kandidata, čija su imena navedena u glasačkom listiću, zaokruživanjem rednog broja ispred imena kandidata. Član Skupštine može da glasa samo za jednog kandidata za člana Nadzornog odbora.

Član 34

Nevažećim se smatra glasački listić koji nije popunjen, glasački listić na kome je zaokružen veći broj kandidata i glasački listić koji je tako popunjen da se ne može sa sigurnošću utvrditi za koga je član Skupštine glasao.

Predsedavajući objavljuje početak glasanja i poziva članove Skupštine da prime glasački listić prema spisku (tako što se proziva jedan po jedan član Skupštine, uručuje mu se glasački listić što se evidentira, član Skupštine glasa i ubacuje glasački listić u glasačku kutiju) i nakon obavljenog glasanja zaključuje postupak glasanja.

Nakon završetka glasanja i utvrđivanja rezultata glasanja, predsednik Izborne komisije podnosi Skupštini Izveštaj o rezultatima glasanja, koji sadrži: broj upotrebljenih listića, broj neupotrebljenih listića, broj važećih i broj nevažećih glasačkih listića, i ukupan broj glasova koji je dobio svaki kandidat.

O utvrđivanju rezultata glasanja, Izborna komisija sastavlja zapisnik koji potpisuju svi članovi komisije.

Član 35

Na osnovu utvrđenih rezultata glasanja, predsedavajući konstatuje da je Skupština Komore izabrala člana Nadzornog odbora Komore.

Ako nijedan kandidat nije dobio potrebnu većinu, ponoviće se glasanje između dva kandidata koja su dobila najveći broj glasova, odnosno između više kandidata koji su dobili najveći jednak broj glasova. Ako ni u drugom krugu član Nadzornog odbora nije izabran, ceo izborni postupak se ponavlja sa novim kandidatima.

Ako Izborna komisija u postupku glasanja za izbor člana Nadzornog odbora na osnovu izbornih akata, utvrdi nepravilnosti, koje su očito uticale na rezultate izbora, predložiće Skupštini da poništi glasanje. O ponavljanju izbornog postupka odlučuje Skupština.

v) Imenovanje i razrešenje sekretara Skupštine

Član 36

Skupština imenuje sekretara Skupštine na predlog predsednika Skupštine, na period od četiri godine, javnim glasanjem, većinom glasova prisutnih članova Skupštine.

Za sekretara Skupštine imenuje se lice iz reda diplomiranih pravnika, zaposlenih u Stručnim službama Komore.

Sekretar Skupštine pomaže predsedniku Skupštine u pripremi i rukovođenju sednicama Skupštine, u primeni Poslovnika o radu Skupštine, u sprovođenju zaključaka Skupštine i stara se o obavljanju stručnih i drugih poslova za potrebe Skupštine.

Član 37

Sekretaru Skupštine prestaje funkcija pre isteka vremena na koje je imenovan, ostavkom ili razrešenjem.

Skupština može, na predlog predsednika Skupštine, razrešiti sekretara i pre isteka vremena na koje imenovan, po istom postupku po kome je imenovan.

Sekretar Skupštine koji je razrešen ili je podneo ostavku, ostaje na dužnosti do imenovanja novog sekretara Skupštine.

VI ODRŽAVANJE REDA NA SEDNICI

Član 38

O redu na sednici Skupštine stara se predsednik Skupštine.

Za povredu reda na sednici predsednik Skupštine može da izrekne meru upozorenja ili oduzimanja reči.

Skupština, na predlog predsednika Skupštine, može da izrekne i meru udaljenja sa sednice.

Član 39

Mera upozorenja izriče se članu Skupštine koji svojim ponašanjem, govorom, uzimanjem reči kad mu je predsednik Skupštine nije dao, ometanjem i upadanjem u reč govorniku ili sličnim postupkom, narušava red na sednici ili na drugi način postupa protivno odredbama ovog poslovnika.

Član 40

Mera oduzimanja reči izriče se članu Skupštine u slučaju predviđenom u članu 18. stav 8. i članu 20. stav 3. ovog poslovnika, kao i članu Skupštine koji svojim govorom narušava red na sednici ili povređuje odredbe ovog poslovnika, a već je na toj sednici upozoren na pridržavanje reda i odredbi ovog poslovnika.

Član 41

Mera udaljenja sa sednice izriče se članu Skupštine koji posle mere upozorenja, odnosno mere oduzimanja reči, ometa ili sprečava rad na sednici ili na sednici vređa Skupštinu i članove Skupštine ili upotrebljava izraze koji nisu u skladu sa dostojanstvom Skupštine.

Član Skupštine može biti udaljen samo sa sednice na kojoj je povredio red.

Član Skupštine prema kome je izrečena mera udaljenja sa sednice, dužan je da se odmah udalji iz sale u kojoj se održava sednica.

Ako predsednik Skupštine redovnim merama ne može da održi red na sednici, odrediće kratak prekid sednice.

U slučaju iz st. 3. i 4. ovog člana, predsednik Skupštine može da pozove službu obezbeđenja radi sprovođenja odluke Skupštine.

Član 42

Odredbe o održavanju reda na sednici Skupštine primenjuju se i na sve druge učesnike u radu sednice Skupštine.

VII POSTUPAK DONOŠENJA OPŠTIH I DRUGIH AKATA U SKUPŠTINI

Član 43

Skupština donosi Statut, opšte akte utvrđene Statutom, odluke, smernice i preporuke i daje autentična tumačenja akata koja donosi.

Zaključkom se odlučuje o proceduralnim pitanjima u radu Skupštine i o preduzimanju mera u održavanju reda na sednici Skupštine.

Član 44

Predlog Statuta, Predlog odluke o izmenama i dopunama Statuta i predloge drugih opštih akata koje u skladu sa Statutom donosi Skupština, utvrđuje Upravni odbor Komore, osim Poslovnika o radu Skupštine koji utvrđuje predsednik Skupštine.

Član 45

Predlog odluke može da podnese predsednik Skupštine, Upravni odbor, Izvršni odbor Matične sekcije i svaki član Skupštine.

Predlog odluke podnosi se u obliku u kome se odluka donosi i mora biti obrazložen.

Predlog odluke koji nije podnet u skladu sa stavom 2. ovog člana, neće se razmatrati.

Predlozi odluka koje donosi Skupština, ne mogu se podnositi na sednici Skupštine, niti se mogu podnositi predlozi koji nisu na dnevnom redu, a po pitanjima koja su uvršćena u dnevni red, primenjuju se odredbe ovog poslovnika koje se odnose na postupak sa amandmanima.

Član 46

Predlagač odluke, odnosno njegov predstavnik, može, na početku rasprave, da izloži dopunsko obrazloženje predloga. On ima pravo da učestvuje u raspravi sve do njenog zaključka, da daje objašnjenje i iznosi svoje mišljenje.

Član 47

Predlagač ima pravo da povuče predlog odluke sve do zaključenja rasprave na sednici Skupštine.

Član 48

Predlog za izmenu i dopunu predloženog opšteg akta i odluka, podnosi se u obliku amandmana. Amandman može podneti predsednik Skupštine, Upravni odbor i svaki član Skupštine.

Amandman se podnosi pisanim putem.

Amandman se može podneti najkasnije tri dana pre dana održavanja sednice, a izuzetno i na sednici ako to odobri predsednik Skupštine.

O amandmanu se obavezno izjašnjava predlagač i predsednik Upravnog odbora, kada Upravni odbor nije predlagač.

Član 49

Skupština prvo odlučuje o prispelim amandmanima članova Skupštine po redosledu članova, a zatim o amandmanima Upravnog odbora na iste članove predloga odluke.

Ako je podneto više amandmana na isti član predloga odluke, prvo se odlučuje o amandmanu kojim se predlaže brisanje odredbe tog člana.

U slučaju da jedan amandman dobije većinu, o ostalim amandmanima se ne glasa.

U slučaju da se predlagač opšteg ili drugog akta izjasni da prihvata amandman, o podnetom amandmanu se ne otvara rasprava već isti u prihvaćenom tekstu od strane predlagača, postaje sastavni deo opšteg ili drugog akta.

Član 50

Akte donete na sednici Skupštine potpisuje predsednik Skupštine odnosno predsedavajući.

Član 51

Izvornik akta potpisan od strane predsednika Skupštine i overen pečatom Komore, čuva se u dokumentaciji Skupštine.

Pod izvornikom akata podrazumeva se tekst akata koji je usvojen na sednici Skupštine.

O izradi izvornika akata i njihovih otpravaka, o čuvanju izvornika akata i njihovoj evidenciji, objavljivanju akata i njihovom dostavljanju zainteresovanim organima i organizacijama, staraju se Stručne službe Komore.

Član 52

Stručne službe Komore u okviru svojih zadataka, obezbeđuju uslove za vršenje funkcije člana Skupštine kao i tehničke uslove za njihov rad.

Na pisani zahtev člana Skupštine, Stručne službe Komore pružaju stručnu pomoć u izradi predloga koje član podnosi Skupštini i obezbeđuju članu Skupštine korišćenje potrebne dokumentacije za pojedina pitanja koja su na dnevnom redu Skupštine.

VIII JAVNOST RADA SKUPŠTINE

Član 53

Skupština Komore radi u javnim sednicama. Predstavnici sredstava javnog informisanja imaju pravo da prisustvuju sednicama Skupštine radi obaveštavanja javnosti o njenom radu.

Na predlog predsednika, javnim glasanjem većine prisutnih članova Skupštine, sednica se može proglasiti zatvorenom.

IX ZAVRŠNE ODREDBE

Član 54

Ovaj poslovnik stupa na snagu, nakon dobijanja saglasnosti ministarstva nadležnog za poslove građevinarstva, prostornog planiranja i urbanizma uz pribavljeno mišljenje pokrajinskog sekretarijata nadležnog za poslove građevinarstva, prostornog planiranja i urbanizma, narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije" i internet prezentaciji Komore.