ODLUKA
O OSNIVANJU SLUŽBE ZA BUDŽETSKU INSPEKCIJU GRADA KRAGUJEVCA

("Sl. list grada Kragujevca", br. 30/2019)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Odlukom o osnivanju Službe za budžetsku inspekciju grada Kragujevca (u daljem tekstu: Odluka), uređuje se način rada, ovlašćenja, obeležja kao i druga pitanja od značaja za obavljanje poslova Službe za budžetsku inspekciju grada Kragujevca (u daljem tekstu: Služba).

Član 2

Služba je nadležna za sprovođenje inspekcije nad:

- direktnim i indirektnim korisnicima sredstava budžeta grada Kragujevca (u daljem tekstu: Grad);

- javnim preduzećima osnovanim od strane Grada, pravnim licima osnovanim od strane tih javnih preduzeća, pravnim licima nad kojima Grad ima direktnu ili indirektnu kontrolu nad više od 50% kapitala ili više od 50% glasova u upravnom odboru, kao i nad drugim pravnim licima u kojima javna sredstva čine više od 50% ukupnog prihoda;

- pravnim licima i drugim subjektima kojima su direktno ili indirektno doznačena sredstva Grada za određenu namenu, pravnim licima i drugim subjektima koji su učesnici u poslu koji je predmet kontrole i subjektima koji koriste sredstva Grada po osnovu zaduživanja, subvencija, ostale državne pomoći u bilo kom obliku, donacija, dotacija i dr.

II NADLEŽNOST SLUŽBE

Član 3

Služba obavlja poslove koji se odnose na kontrolu primene zakona i pratećih propisa u oblasti materijalno-finansijskog poslovanja i namenskog i zakonitog korišćenja sredstava kod subjekata inspekcijske kontrole.

Član 4

Rad Službe je nezavisan i samostalan.

Služba organizuje svoj rad po standardima i jedinstvenoj metodologiji, koju utvrđuje ministar nadležan za poslove finansija, u skladu sa zakonom kojim se uređuje budžetski sistem.

Član 5

Služba vrši inspekcijsku kontrolu poslovnih knjiga, izveštaja, evidencija i druge dokumentacije kod korisnika budžetskih sredstava, organizacija, preduzeća, pravnih lica i drugih subjekata iz člana 2. ove odluke, sa ciljem da utvrdi da li su sredstva namenski i zakonito korišćena.

Služba ima pristup svim dokumentima, izveštajima, informacijama i podacima potrebnim za obavljanje inspekcijske kontrole materijalno-finansijskog poslovanja i namenskog i zakonitog korišćenja budžetskih sredstava od strane subjekata nad kojima se vrši kontrola.

Služba ima pravo uvida u dokumentaciju o poslu koji je predmet inspekcijske kontrole i kod drugih pravnih lica, učesnika u tom poslu.

Sredstva za finansiranje rada Službe obezbeđuju se u budžetu Grada.

U vršenju svojih funkcija Služba je obavezna da čuva tajnost službenih i poslovnih podatka subjekata inspekcijske kontrole.

Član 6

Poslovi inspekcijske kontrole, u skladu sa ovom odlukom, obavljaju se u skladu sa Programom rada Službe koji utvrđuje gradonačelnik na predlog glavnog budžetskog inspektora kao rukovodioca Službe.

Predlog programa rada Službe, pre usvajanja, dostavlja se rukovodiocu budžetske inspekcije ministarstva nadležnog za poslove finansija na saglasnost.

Izuzetno od odredbe iz stava 1. ovog člana, po zahtevu gradonačelnika, vrši se vanredna inspekcijska kontrola.

Član 7

Program rada Službe sačinjava se prvenstveno na osnovu prijava, predstavki, prigovora i zahteva za vršenje inspekcijske kontrole pristiglih od organa, organizacija, pravnih i fizičkih lica.

Izbor subjekata inspekcijske kontrole koji je obuhvaćen programom rada Službe rezultat je analize i procene rizika na osnovu pravilnika o posebnim elementima procene rizika i učestalosti vršenja inspekcijskog nadzora iz delokruga budžetske inspekcije koji donosi ministar nadležan za poslove finansija.

Član 8

Poslove kontrole obavljaju budžetski inspektori na osnovu programa rada i naloga za kontrolu koji izdaje glavni budžetski inspektor ili drugo ovlašćeno lice.

Nalogom iz stava 1. ovog člana moraju biti određeni:

- pravni osnov,

- procenjeni rizik,

- budžetski inspektor, odnosno budžetski inspektori koji će vršiti inspekcijsku kontrolu,

- subjekat inspekcijske kontrole,

- predmet inspekcijske kontrole i

- planirano vreme u kome će se inspekcijska kontrola obaviti.

Ako u toku vršenja inspekcijske kontrole budžetski inspektor otkrije nezakonitost koja je izvan granica nalogom utvrđenog predmeta inspekcijske kontrole, budžetski inspektor o tome obaveštava glavnog budžetskog inspektora i pribavlja dopunu tog naloga (dopunski nalog) nakon čega se postupak nastavlja.

Glavni budžetski inspektor izdaje dopunski nalog i u slučaju:

- povećanja broja budžetskih inspektora koji vrše inspekcijsku kontrolu,

- zamene budžetskog inspektora, odnosno budžetskih inspektora,

- produžavanja vremena trajanja inspekcijske kontrole.

III PRAVA I DUŽNOSTI BUDŽETSKOG ISNPEKTORA

Član 9

Budžetski inspektor je dužan da najavi inspekcijsku kontrolu rukovodiocu subjekta inspekcijske kontrole kod kojeg će se ista vršiti, najkasnije tri radna dana pre otpočinjanja inspekcijske kontrole.

Izuzetno od stava 1. ovog člana, inspekcijska kontrola može da počne bez obaveštenja nadziranog subjekta o predstojećoj inspekcijskoj kontroli samo pod uslovima i u slučajevima utvrđenim zakonom kojim se uređuje inspekcijski nadzor.

Član 10

Subjekat inspekcijske kontrole obavezan je da budžetskom inspektoru omogući nesmetano sprovođenje inspekcijske kontrole, obezbedi adekvatan radni prostor za rad tokom inspekcijske kontrole i da na njegov zahtev odredi službena lica koja će prisustvovati inspekcijskim radnjama.

Na zahtev budžetskog inspektora, subjekat inspekcijske kontrole dužan je da stavi na raspolaganje poslovne knjige, opšte i pojedinačne akte, evidencije, izveštaje, ugovore i drugu dokumentaciju od značaja za inspekcijsku kontrolu, po potrebi istu kopira i overi u potrebnom broju primeraka ili je preda u elektronskoj formi.

Odgovorna lica, kao i službena lica subjekta inspekcijske kontrole obavezna su da sarađuju sa budžetskim inspektorom, da postupaju po njegovim nalazima, predloženim merama i zaključcima u ostavljenim rokovima, blagovremeno dostavljaju potpune i tačne podatke i da se na zahtev budžetskog inspektora izjasne o činjenicama bitnim za potpuno i pravilno utvrđivanje činjeničnog stanja i ponuđenim dokazima.

Član 11

Ako se u postupku inspekcijske kontrole utvrdi da nije izvršen popis, da nije iskazano stanje imovine, kapitala, obaveza, prihoda i rashoda ili finansijskog rezultata, odnosno da knjigovodstvene evidencije i obračuni nisu potpuni, uredni ili ažurni, usled čega nije moguće obaviti inspekcijsku kontrolu, budžetski inspektor će zaključkom naložiti da se nedostaci otklone.

Zaključkom iz stava 1. ovog člana, određuje se rok za njegovo izvršenje koji ne može biti duži od 30 radnih dana od dana dostavljanja tog zaključka.

Izuzetno od stava 2. ovog člana, budžetski inspektor može iz opravdanih razloga, na zahtev subjekta inspekcijske kontrole produžiti rok za izvršenje zaključka, ukoliko je podnet pre isteka roka iz stava 2. ovog člana.

Zaključak iz stava 1. ovog člana donosi se u pisanoj formi, u skladu sa zakonom kojim se uređuje upravni postupak.

Član 12

Subjekat inspekcijske kontrole dužan je da postupi po zaključku iz člana 11. ove odluke u ostavljenom roku i da o tome pisanim putem obavesti budžetskog inspektora, koji nakon dobijenog obaveštenja o izvršenju zaključka, odnosno isteka roka iz člana 11. stav 2. i 3. ove odluke nastavlja započetu inspekcijsku kontrolu.

U slučaju neizvršenja zaključka iz stava 1. ovog člana budžetski inspektor preduzima zakonom propisane mere.

Član 13

Budžetski inspektor o izvršenoj inspekcijskoj kontroli sačinjava zapisnik o kontroli u kome navodi činjenično stanje utvrđeno u postupku inspekcijske kontrole.

Budžetski inspektor, pre dostavljanja zapisnika o izvršenoj inspekcijskoj kontroli (u daljem tekstu: Zapisnik), obaveštava odgovorna lica subjekta inspekcijske kontrole o završetku inspekcijske kontrole.

U zapisnik, ukoliko se u postupku inspekcijske kontrole utvrde nezakonitosti ili nepravilnosti, navode se:

1) pravni osnov;

2) dokazi na osnovu kojih su utvrđene;

3) mere koje se predlažu za njihovo otklanjanje;

4) rokovi za otklanjanje istih.

U zapisnik unose se i podaci u vezi sa donošenjem i izvršenjem zaključka iz člana 11. ove odluke.

Zapisnik iz stava 1. ovog člana dostavlja se subjektu inspekcijske kontrole u roku od osam radnih dana od završetka inspekcijske kontrole.

Član 14

Subjekat inspekcijske kontrole može uložiti, pisanim putem, primedbe na zapisnik iz člana 13. ove odluke u roku od pet radnih dana od dana prijema zapisnika.

Ukoliko su primedbe osnovane, budžetski inspektor sastavlja dopunu zapisnika koju u roku od 15 radnih dana od prijema istih, dostavlja subjektu inspekcijske kontrole. Na dopunu zapisnika ne mogu se staviti primedbe.

Ukoliko su primedbe neosnovane, budžetski inspektor o tome pisanim putem obaveštava subjekta inspekcijske kontrole u roku od 15 radnih dana od prijema istih.

U slučaju postojanja opravdanih razloga koji budžetskog inspektora sprečavaju da postupi u rokovima iz stava 2. i 3. ovog člana (godišnji odmor, bolovanje, potreba da se budžetski inspektor hitno angažuje na drugom predmetu i sl.) rokovi počinju da teku od dana prestanka tih razloga.

Član 15

Subjekat inspekcijske kontrole o postupanju po predloženim merama obaveštava budžetskog inspektora u roku od pet radnih dana od isteka roka za izvršenje mera koje su predložene zapisnikom.

Budžetski inspektor vrši inspekcijsku kontrolu izvršenja predloženih mera zapisnikom o kontroli neposrednim uvidom ili posredno na bazi uvida u priloženu dokumentaciju, o čemu sačinjava službenu belešku.

Član 16

U slučaju da subjekat inspekcijske kontrole nije postupio po predloženim merama, budžetski inspektor donosi rešenje kojim nalaže mere i određuje rok za otklanjanje utvrđenih nezakonitosti i nepravilnosti.

Rešenje iz stava 1. ovog člana donosi se u roku od 30 radnih dana od dana sačinjavanja službene beleške iz člana 15. stav 2. ove odluke kojom je konstatovano da subjekat inspekcijske kontrole nije postupio po predloženim merama.

Kada se u postupku inspekcijske kontrole utvrde nezakonitosti i nepravilnosti u korišćenju javnih sredstava, Služba rešenjem nalaže korisniku javnih sredstava da vrati u budžet nezakonito isplaćena sredstva, odnosno nenamenski utrošena sredstva.

Rešenje iz stava 1. ovog člana je konačno i protiv njega se može pokrenuti upravni spor.

Tužba kojom je pokrenut upravni spor ne zadržava izvršenje rešenja iz stava 1. ovog člana.

Član 17

Subjekat inspekcijske kontrole dužan je da u roku od osam radnih dana od dana isteka roka za preduzimanje mera naloženih rešenjem budžetskog inspektora obavesti budžetsku inspekciju o izvršenju naloženog.

Ukoliko subjekat inspekcijske kontrole nije postupio po rešenju iz člana 16. ove odluke ili je postupio delimično, budžetske inspekcija o tome obaveštava gradonačelnika i druge nadležne organe radi preduzimanja mera iz njihove nadležnosti, u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Član 18

Budžetski inspektor, ukoliko kod subjekta inspekcijske kontrole otkrije nezakonitost koja je kažnjiva prema zakonu ili drugom propisu, nadležnom pravosudnom organu podnosi krivičnu prijavu, prijavu za privredni prestup ili zahtev za pokretanje prekršajnog postupka.

Član 19

Služba, radi dobijanja saglasnosti, dostavlja Koordinacionoj komisiji godišnji izveštaj o radu najkasnije do 1. marta tekuće godine za prethodnu godinu.

Služba, po pribavljanju saglasnosti Koordinacione komisije, objavljuje godišnji izveštaj o radu najkasnije do 31. marta tekuće godine na svojoj internet stranici i isti dostavlja gradonačelniku.

IV ORGANIZACIJA SLUŽBE

Član 20

Službom rukovodi glavni budžetski inspektor.

Glavnog budžetskog inspektora imenuje gradonačelnik.

Za rad Službe i svoj rad glavni budžetski inspektor odgovara gradonačelniku.

O pojedinačnim pravima, obavezama i odgovornostima po osnovu rada zaposlenih u Službi odlučuje glavni budžetski inspektor.

Prava, obaveze i odgovornosti iz rada i po osnovu rada zaposlenih u Službi uređuju se u skladu sa zakonskim i podzakonskim aktima koji se primenjuju na zaposlene u organima lokalne samouprave.

Član 21

Puno radno vreme u Službi iznosi 40 časova nedeljno.

Radna nedelja traje pet radnih dana.

Član 22

Služba ima jedan ili više pečata.

Broj, izgled, sadržinu, način čuvanja i rukovanja pečatom Službe utvrđuje glavni budžetski inspektor, uz pribavljanje saglasnosti nadležnog ministarstva u skladu sa zakonom.

Član 23

Rad Službe dostupan je javnosti, u skladu sa zakonom kojim se uređuje slobodan pristup informacijama od javnog značaja.

Budžetski inspektor je dužan da u svom radu i prilikom obaveštavanja javnosti obezbedi zaštitu podataka o ličnosti, u skladu sa zakonom.

Član 24

U postupku vršenja inspekcijske kontrole budžetski inspektor ima svojstvo ovlašćenog službenog lica koje vodi postupak, što dokazuje nalogom za vršenje inspekcijske kontrole i službenom legitimacijom, izdatom na Obrascu - LBI, propisanom Uredbom o radu, ovlašćenjima i obeležjima budžetske inspekcije ("Službeni glasnik Republike Srbije", broj 93/17), koji čini sastavni deo ove odluke.

V PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 25

Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o osnivanju službe budžetske inspekcije grada Kragujevca ("Službeni list grada Kragujevca", broj 37/17).

Član 26

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kragujevca".

 

Obrazac - LBI

 

SLUŽBENA LEGITIMACIJA BUDŽETSKOG INSPEKTORA

 

 

Republika Srbija

 

 

________________________

 

3 x 3,5 cm

________________________

 

 

(Naziv organa)

 

 

 

 

 

Službena legitimacija budžetskog inspektora

 

 

___________________________________

 

 

(ime i prezime)

 

 

 

 

 

___________________________________

 

 

(položaj - radno mesto)

 

Legitimacija
broj: _________

JMBG: _____________________________

 

 

 

 

 

OVLAŠĆENJE

Imalac ove legitimacije ovlašćen je da, u okviru nadležnosti utvrđenih Zakonom o budžetskom sistemu i drugim propisima, vrši inspekcijsku kontrolu dokumentacije o materijalno - finansijskom poslovanju, namenskom i zakonitom korišćenju sredstava kod subjekata inspekcijske kontrole u smislu tog zakona:

 

_________________

M.P.

______________________

(mesto)

 

 

 

____. _____________ 20__. godine

 

______________________

 

 

(potpis funkcionera)