PRAVILNIKO BLIŽIM USLOVIMA I OBAVEZAMA ZA DELOVANJE U OBLASTI JAVNOG ZDRAVLJA("Sl. glasnik RS", br. 94/2019) |
Ovim pravilnikom propisuju se bliži uslovi i obaveze za delovanje u oblasti javnog zdravlja.
2. Obaveze u oblasti javnog zdravlja
Instituti i zavodi za javno zdravlje kao nosioci aktivnosti u oblasti delovanja javnog zdravlja obavljaju poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima kojima se uređuje oblast javnog zdravlja.
Instituti i zavodi za javno zdravlje u skladu sa zakonom planiraju, sprovode, prate i vrednuju aktivnosti u oblasti delovanja javnog zdravlja, koordiniraju, usklađuju i stručno povezuju rad ostalih učesnika u sistemu javnog zdravlja za teritoriju za koju su osnovani.
Instituti i zavodi za javno zdravlje kao nosioci aktivnosti u oblasti delovanja javnog zdravlja:
1) prate i analiziraju zdravstveno stanje i zdravstvene potrebe stanovništva, higijensko-epidemiološku situaciju i faktore rizika po zdravlje i o tome izveštavaju nadležne organe i javnost;
2) sprovode programe praćenja stanja životne sredine i procenu uticaja na zdravlje faktora rizika iz životne sredine;
3) prate i analiziraju rad, organizaciju, korišćenje i finansiranje zdravstvene zaštite u zdravstvenim ustanovama na svim nivoima;
4) predlažu elemente zdravstvene politike, planove i programe namenjene očuvanju i unapređenju zdravlja stanovništva, prate njihovo sprovođenje i sprovode njihovu evaluaciju;
5) informišu i edukuju stanovništvo za usvajanje zdravih stilova života, sprečavanje i suzbijanje rizičnih ponašanja; očuvanju i unapređenju životne sredine, kao i preveniranju štetnog dejstva faktora rizika iz životne sredine;
6) učestvuju u informisanju i obuci učesnika u oblasti javnog zdravlja;
7) procenjuju efikasnost, dostupnost i kvalitet zdravstvene zaštite;
8) sprovode sanitarno-higijenski i epidemiološki nadzor i preduzimaju mere u cilju sprečavanja i suzbijanja bolesti, u skladu sa zakonom;
9) planiraju kadrove u zdravstvenim ustanovama u javnoj svojini;
10) učestvuju u razvoju integrisanog zdravstvenog informacionog sistema i sistema zdravstvene statistike, u skladu sa identifikovanim potrebama;
11) sprovode istraživanja u oblastima javnog zdravlja;
12) sarađuju i razvijaju partnerstvo sa učesnicima u oblasti javnog zdravlja na identifikaciji i rešavanju zdravstvenih problema stanovništva, u skladu sa zakonom;
13) sprovode i koordiniraju aktivnosti javnog zdravlja u kriznim i vanrednim situacijama, u skladu sa zakonom;
14) obavljaju druge poslove, u skladu sa zakonom.
Instituti i zavodi za javno zdravlje su nosioci obaveza za delovanje u oblasti javnog zdravlja u okviru svojih nadležnosti u skladu sa zakonom.
Učesnici u oblasti javnog zdravlja, prema nivou delovanja, usklađuju svoje aktivnosti sa društvenom brigom za javno zdravlje u skladu sa zakonom, i aktivno učestvuju u skladu sa svojim kapacitetima i ustanovljenim nadležnostima, u programima koje predlažu, sprovode i koordiniraju nosioci aktivnosti u oblasti delovanja javnog zdravlja.
Učesnici u oblasti javnog zdravlja međusobno sarađuju u pripremanju i izvođenju programa za očuvanje i unapređenje zdravlja.
Svi učesnici u oblasti javnog zdravlja u okviru zakonom utvrđenih prava i obaveza, kroz sve oblike partnerstva za zdravlje, sprovode, učestvuju u sprovođenju i promovišu mere i aktivnosti koje podržavaju i doprinose ispunjavanju društvene brige za zdravlje ljudi.
Savet za zdravlje, obrazovan u jedinici lokalne samouprave, pored poslova utvrđenih odlukom nadležnog organa jedinice lokalne samouprave i zakonom kojim se uređuje oblast prava pacijenata, obavlja i određene poslove iz oblasti delovanja javnog zdravlja u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast javnog zdravlja.
Savet za zdravlje donosi predlog plana javnog zdravlja na lokalnom nivou na osnovu analize zdravstvenog stanja i potreba stanovništva, analize stanja životne sredine i faktora rizika po zdravlje i drugih značajnih javno-zdravstvenih pokazatelja.
Usvojeni predlog plana sprovodi se u skladu sa propisima kroz posebne programe iz oblasti javnog zdravlja.
Jedinice lokalne samouprave u saradnji sa institutom odnosno zavodom za javno zdravlje i drugim učesnicima, kroz izradu i implementaciju plana javnog zdravlja i akcionog plana, sprovode utvrđene prioritete u oblasti javnog zdravlja za svoju teritoriju.
Nacionalni savet za javno zdravlje prati i analizira rad saveta za zdravlje svake jedinice lokalne samouprave u oblasti delovanja javnog zdravlja u skladu sa zakonom.
3. Uslovi za delovanje u oblasti javnog zdravlja
Uslovi za delovanje u oblasti javnog zdravlja u skladu sa zakonom uključuju:
1) jačanje kapaciteta instituta i zavoda za javno zdravlje kao nosilaca i mobilisanje učesnika;
2) finansiranje javnog zdravlja;
3) obrazovanje i istraživanje;
4) izveštavanje u sistemu javnog zdravlja;
5) saradnju i koordinaciju u sistemu javnog zdravlja.
1) Jačanje kapaciteta instituta i zavoda za javno zdravlje kao nosilaca i mobilisanje učesnika
Jačanje kapaciteta instituta i zavoda za javno zdravlje uključuje:
1) obezbeđenje odgovarajućih kadrova, opreme i prostora za rad instituta odnosno zavoda za javno zdravlje;
2) obezbeđivanje održivog finansiranja za investiciono održavanje i finansiranje programa, u skladu za zakonom;
3) unapređenje informacionih i komunikacionih tehnologija;
4) unapređenje razvoja kompetencija i jačanje kapaciteta zaposlenih u sistemu javnog zdravlja putem programa kontinuirane edukacije i obuke;
5) osavremenjavanje i širenje delokruga programskog rada instituta, odnosno zavoda za javno zdravlje;
6) unapređenje istraživačkih kapaciteta instituta i zavoda u oblasti javnog zdravlja za sprovođenje multidisciplinarnih i interdisciplinarnih istraživanja u oblasti javnog zdravlja;
7) saradnju jedinica lokalne samouprave, instituta i zavoda za javno zdravlje u realizaciji programa praćenja stanja životne sredine u skladu sa nadležnostima propisanim zakonom;
8) saradnju svih učesnika u oblasti javnog zdravlja i razmenu ideja, informacija i primera dobre prakse u okviru delovanja javnog zdravlja;
9) koordinaciju, praćenje, usklađivanje i stručno povezivanje rada učesnika u oblastima javnog zdravlja, od strane nosioca aktivnosti u oblasti javnog zdravlja;
10) druge uslove neophodne za sprovođenje aktivnosti u oblasti javnog zdravlja;
Za jačanje kapaciteta i sprovođenje aktivnosti u oblasti javnog zdravlja institutima i zavodima za javno zdravlje u skladu sa zakonom obezbeđuju se sredstva za:
1) obezbeđivanje odgovarajuće opreme, kadrova i prostora za rad instituta i zavoda za javno zdravlje;
2) unapređenje informacionih i komunikacionih tehnologija;
3) investiciono održavanje;
4) finansiranje programa na nivou jedinica lokalne samouprave, autonomne pokrajine i Republike Srbije;
Obezbeđivanje odgovarajuće opreme, kadrova, prostora za rad instituta i zavoda za javno zdravlje
Na osnovu procenjenih potreba institut i zavod za javno zdravlje izrađuje plan potreba za opremom, kadrovima i prostorom.
Kriterijumi za planiranje odgovarajuće opreme, kadrova i prostora za rad instituta odnosno zavoda za javno zdravlje, definišu se na osnovu ispunjenja uslova za rad propisanih zakonom, uz kontinuirano unapređenje u cilju ostvarivanja funkcije javnog zdravlja u skladu sa napretkom nauke i tehnologije, kao i u skladu sa procenjenim potrebama stanovništva na teritoriji za koju su osnovani.
Institut za javno zdravlje osnovan za teritoriju Republike Srbije, na osnovu predloga plana unapređenja opreme, kadrova i prostora dobijenih od instituta i zavoda za javno zdravlje, u odnosu na propisane uslove za obavljanje zdravstvene delatnosti i potrebe za izvršavanje funkcija javnog zdravlja definisanih zakonima i planovima javnog zdravlja, sačinjava predlog plana unapređenja opreme, kadrova i prostora instituta i zavoda za javno zdravlje za petogodišnji period, kao i predlog plana za narednu kalendarsku godinu.
Unapređenje informacionih i komunikacionih tehnologija
Nosioci aktivnosti i učesnici u oblasti javnog zdravlja kontinuirano sagledavaju mogućnosti za unapređenje informacionih i komunikacionih tehnologija u cilju međusobnog povezivanja, unapređenja procesa prikupljanja podataka od značaja za praćenje aktivnosti javnog zdravlja i unapređenje korišćenja podataka za procenu uspešnosti programa i donošenje odluka u oblasti javnog zdravlja na teritoriji za koju su osnovani.
Nosioci aktivnosti i učesnici u oblasti javnog zdravlja definišu načine međusobne komunikacije i razmenjuju informacije do nivoa umrežavanja informacionih sistema, u skladu sa zakonom.
Investiciono održavanje
Zavod za javno zdravlje osnovan za teritoriju Republike Srbije, na osnovu predloga plana investicionog održavanja koje dostavljaju instituti i zavodi za javno zdravlje, sačinjava predlog plana investicionog održavanja za petogodišnji period, kao i predlog plana za narednu kalendarsku godinu.
Investiciono održavanje u institutima i zavodima za javno zdravlje, u cilju obezbeđenja i održavanja uslova za izvršavanje poslova i aktivnosti u oblasti javnog zdravlja, finansira se u skladu sa zakonom.
Finansiranje programa na nivou jedinica lokalne samouprave, autonomne pokrajine i Republike Srbije
Programe iz oblasti javnog zdravlja za odgovarajuću teritoriju, predlažu instituti, odnosno zavodi za javno zdravlje samostalno ili u saradnji sa drugim učesnicima u sistemu javnog zdravlja u skladu sa čl. 14. i 22. Zakona o javnom zdravlju.
Jedinica lokalne samouprave u saradnji sa institutima i zavodima za javno zdravlje i drugim učesnicima, kroz izradu plana javnog zdravlja i akcionog plana u oblasti javnog zdravlja definišu prioritete u oblasti javnog zdravlja za svoju teritoriju.
Programi iz oblasti javnog zdravlja koji se finansiraju iz budžeta jedinice lokalne samouprave usmereni su ka realizaciji prioriteta definisanih planom javnog zdravlja, kao i na druge aktivnosti prema proceni i mogućnostima nosilaca i učesnika u oblasti javnog zdravlja.
Analiza zdravstvenog stanja stanovništva i praćenje i analiza stanja životne sredine i njenog uticaja na zdravlje stanovništva na određenoj teritoriji predviđena je programom koji se finansira iz budžeta jedinica lokalne samouprave, a koji sprovode instituti odnosno zavodi za javno zdravlje u skladu sa zakonom.
Realizacija navedenih programa se sprovodi direktnim ugovaranjem izmeću jedinica lokalne samouprave i instituta odnosno zavoda za javno zdravlje u skladu sa nadležnostima propisanim zakonom.
Republika Srbija i autonomna pokrajina u skladu sa potrebama finansiraju programe javnog zdravlja u skladu sa zakonom.
2) Finansiranje javnog zdravlja
Sredstva za delovanje u oblasti javnog zdravlja u skladu sa zakonom obezbeđuju se:
1) iz budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinica lokalne samouprave;
2) od organizacija zdravstvenog osiguranja;
3) prodajom usluga i proizvoda u sistemu javnog zdravlja;
4) obavljanjem naučnoistraživačke i obrazovne delatnosti;
5) od legata, poklona, zaveštanja;
6) iz drugih izvora (javno-privatno partnerstvo, fiskalni podsticaji i dr.) u skladu sa zakonom.
Instituti i zavodi za javno zdravlje sprovode programe društvene brige za zdravlje od opšteg interesa na nivou Republike Srbije, za šta se obezbeđuju sredstva u budžetu Republike Srbije, u skladu sa zakonom.
Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave obezbeđuju sredstva u svom budžetu za ostvarivanje društvene brige za javno zdravlje u okviru svoje nadležnosti, kroz jačanje kapaciteta nosilaca aktivnosti u sistemu javnog zdravlja i sprovođenje posebnih programa iz oblasti javnog zdravlja, od interesa za građane na teritoriji Republike Srbije, autonomne pokrajine, odnosno jedinice lokalne samouprave, u skladu sa zakonom.
Kadrovi u sistemu javnog zdravlja kontinuirano se obrazuju i usavršavaju u skladu sa zakonom.
Obrazovanje kadrova u sistemu javnog zdravlja obavlja se kroz studijske programe (master studije, doktorske studije), specijalističke studije (specijalizacije i uže specijalizacije), kontinuiranu medicinsku edukaciju i druga usavršavanja iz javnog zdravlja koje sprovode fakulteti, visokoškolske ustanove, instituti i zavodi za javno zdravlje, druge zdravstvene ustanove i udruženja.
U cilju sprovođenja kontinuiranog usavršavanja kadrova u sistemu javnog zdravlja, zdravstvene ustanove iz Plana mreže donose planove usavršavanja kadrova i obezbeđuju uslove za pohađanje akreditovanih akademskih programa iz oblasti javnog zdravlja.
Član Saveta za zdravlje delegiran od strane jedinice lokalne samouprave neophodno je da se edukuje iz oblasti javnog zdravlja kroz akreditovane programe iz oblasti javnog zdravlja.
U cilju ostvarivanja jednog od osnovnih načela javnog zdravlja, koje podrazumeva naučnu zasnovanost i obavezu da se oblasti delovanja u javnom zdravlju zasnivaju na raspoloživim i naučnim dokazima, nosioci aktivnosti i učesnici u oblasti javnog zdravlja organizuju, sprovode i učestvuju u multidisciplinarnim javno-zdravstvenim istraživanjima.
Osnovni cilj istraživanja u oblasti javnog zdravlja je objektivno i sveobuhvatno sagledavanje najvažnijih javno-zdravstvenih izazova i potreba populacije u cilju unapređenja zdravlja pojedinca i zajednice i generisanja znanja koja donose korist celokupnom stanovništvu.
Multidisciplinarna istraživanja u oblasti javnog zdravlja podrazumevaju prikupljanje i analizu relevantnih podataka, u cilju zaštite i unapređenja zdravlja zajednice.
Istraživanja u javnom zdravlju organizuju se za nivo Republike Srbije, autonomne pokrajine ili jedinice lokalne samouprave u skladu sa zakonom.
U sprovođenju istraživanja na nivou Republike Srbije koordinira Institut za javno zdravlje osnovan za teritoriju Republike Srbije, a učesnici u istraživanju su instituti, odnosno zavodi za javno zdravlje i drugi učesnici u oblasti javnog zdravlja.
U sprovođenju istraživanja na teritoriji autonomne pokrajine ili jedinice lokalne samouprave koordiniraju instituti, odnosno zavodi za javno zdravlje, a učesnici mogu biti i druge institucije u zavisnosti od predmeta istraživanja.
4) Izveštavanje u sistemu javnog zdravlja
Učesnici u sistemu javnog zdravlja redovno izveštavaju institute i zavode za javno zdravlje o svojim aktivnostima iz oblasti delovanja javnog zdravlja, do 31. januara tekuće godine, za prethodnu godinu.
Na osnovu dostavljenih podataka, kao i drugih izvora, instituti i zavodi za javno zdravlje sačinjavaju izveštaj koji dostavljaju Institutu za javno zdravlje osnovanom za teritoriju Republike Srbije, do 31. marta tekuće godine, za prethodnu godinu.
Izveštaji se dostavljaju u elektronskom obliku u skladu sa stručno-metodološkim uputstvom Instituta za javno zdravlje Srbije osnovanog za teritoriju Republike Srbije koji formira baze podataka za Republiku Srbiju.
Institut za javno zdravlje osnovan za teritoriju Republike Srbije, na osnovu dostavljenih izveštaja instituta i zavoda za javno zdravlje i drugih učesnika, formira baze podataka, izrađuje i dostavlja izveštaj ministarstvu nadležnom za poslove zdravlja do 30. septembra tekuće godine, za prethodnu godinu.
Svi izveštaji iz oblasti javnog zdravlja dostupni su javnosti na internet stranici instituta i zavoda.
Izveštavanje u sistemu javnog zdravlja prati stručno-metodološka uputstva, u skladu sa važećim strateškim okvirima.
5) Saradnja i koordinacija u sistemu javnog zdravlja
Nosioci aktivnosti u oblasti delovanja javnog zdravlja, institut i zavod za javno zdravlje za teritoriju za koju je osnovan, samostalno ili u saradnji sa drugim učesnicima u sistemu javnog zdravlja predlažu jedinici lokalne samouprave programe iz oblasti javnog zdravlja koje ih usvajaju i finansiraju.
Instituti, odnosno zavodi za javno zdravlje sarađuju i razmenjuju informacije o zdravlju stanovništva sa jedinicom lokalne samouprave za teritoriju za koju su osnovani i samostalno ili u saradnji sa drugim učesnicima sprovode programe iz oblasti javnog zdravlja.
Učesnici u sistemu javnog zdravlja usklađuju svoje aktivnosti sa društvenom brigom za javno zdravlje, podržavaju i aktivno učestvuju u programima i aktivnostima koje predlažu, sprovode i koordiniraju instituti i zavodi za javno zdravlje kao nosioci delatnosti u oblasti javnog zdravlja, u skladu sa zakonom.
Stupanje na snagu
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".