PRAVILNIK
O KATEGORIZACIJI VANREDNIH DOGAĐAJA, NAČINU SPROVOĐENJA ISTRAGE I VOĐENJA EVIDENCIJE O VANREDNOM DOGAĐAJU, O OBRASCU EVIDENCIJE I OBRASCU IZVEŠTAJA O VANREDNIM DOGAĐAJIMA NASTALIM TOKOM RADA ŽIČARE ZA TRANSPORT LICA

("Sl. glasnik RS", br. 94/2019)

Član 1

Ovim pravilnikom propisuje se kategorizacija vanrednih događaja, način sprovođenja istrage vanrednog događaja, način rada istražitelja i istražne komisije, način ustrojavanja istražne komisije, način i postupak utvrđivanja uzroka, posledica, okolnosti pod kojima je nastao i odgovornosti za vanredni događaj, način obaveštavanja zdravstvene ustanove i ovlašćenih lica nadležnih tela o vanrednom događaju, način vođenja evidencije i drugih podataka o vanrednim događajima, obrazac izveštaja o istrazi i obrazac evidencije vanrednih događaja na žičari.

Član 2

Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:

1) istražna komisija je komisija koja sprovodi postupak istrage vanrednog događaja, ako nastupi ozbiljna nesreća ili nesreća nastala u radu žičara koju imenuje upravljač žičare;

2) teška telesna povreda je povreda koju je u ozbiljnoj nesreći pretrpelo neko lice, a koja ima za posledicu: hospitalizaciju dužu od 48 sati, koja započne u roku od sedam dana od dana kada je naneta povreda vezana za udes ili ozbiljnu nezgodu; prelom bilo koje kosti (izuzev jednostavnih preloma prstiju ruku, nožnih prstiju ili preloma nosa); razderotine koje izazivaju ozbiljna krvarenja, oštećenje nerava, mišića ili tetiva; povrede bilo kog unutrašnjeg organa; opekotine drugog ili trećeg stepena ili opekotine koja zahvataju više od 5% površine tela i potvrđeno izlaganje zaraznim supstancama ili štetnim zračenjima.

Član 3

Vanredni događaji razvrstavaju se prema:

1) posledicama koje su nastale ili su mogle nastati;

2) uzroku njihovog nastanka.

Vanredni događaj prema posledicama koje su nastale ili su mogle nastati može biti:

1) ozbiljna nesreća;

2) nesreća;

3) izbegnuta nesreća;

4) poremećaj (incident).

Vanredni događaj prema uzroku nastanka može biti posledica:

1) propusta izvršnih radnika žičare;

2) tehničkih uzroka;

3) spoljnih uzroka;

4) nepažnje putnika i trećih lica.

Član 4

Istragu o vanrednom događaju iz člana 3. stav 2. tač. 1) i 2) ovog pravilnika (u daljem tekstu: vanredni događaj), upravljač žičare sprovodi preko istražne komisije, koju nadležni organ upravljača žičare imenuje i ustrojava na način propisan zakonom kojim se uređuju žičare za transport lica i ovim pravilnikom, a nakon prijema pisanog obaveštenja o vanrednom događaju.

Pisano obaveštenje o vanrednom događaju nadležnom organu upravljača žičare dostavlja tehničko odgovorno lice za žičaru ili njegov zamenik, najkasnije 24 časa od nastupanja vanrednog događaja.

Pisano obaveštenje o vanrednom događaju iz stava 1. ovog člana sadrži podatke o: nazivu i lokaciji žičare; vanrednom događaju (dan i sat nastupanja događaja, kategorija vanrednog događaja, opis vanrednog događaja, preduzete mere spašavanja, pružanje medicinske pomoći, vremenske prilike, broj žrtava i povređenih lica, preduzete mere obezbeđivanja mesta događaja, podatke o prekidu rada žičare, podatke o nadležnim organima koji su obavešteni o vanrednom događaju); licima koja su usmeno obaveštena o vanrednom događaju, kao i o datumu i vremenu tog obaveštavanja; izvršnim radnicima koji su se zatekli na žičari na kojoj je nastao vanredni događaj; licu koje je dostavilo usmeno obaveštenje o vanrednom događaju i licima koja su učestvovala u vanrednom događaju.

Istraga vanrednog događaja sprovodi se nezavisno od istraga koje sprovode nadležni organi koji su obavešteni o vanrednom događaju.

Član 5

Istražna komisija radi i odlučuje u stalnom i proširenom sastavu.

Istražnu komisiju u stalnom sastavu čine predsednik istražne komisije i predstavnici subjekata na koje se vanredni događaj odnosi i njihovi zamenici.

Istražnu komisiju u proširenom sastavu čini stalni sastav istražne komisije i istražitelji koji se imenuju iz reda stručnjaka za oblast koja se odnosi na podatke koji su predmet istrage i analize, koji imaju zamenike.

Istražna komisija radi i odlučuje u stalnom sastavu do imenovanja istražitelja.

Istražna komisija radi i odlučuje u proširenom sastavu od dana imenovanja istražitelja koji postaju članovi istražne komisije u proširenom sastavu do dana kada istražna komisija pripremi i dostavi Izveštaj o istrazi vanrednog događaja koji je dat na Obrascu 1, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo, nadležnom organu upravljača žičare.

Zamenici članova istražne komisije imaju ista prava i obaveze kao i članovi istražne komisije koje zamenjuju.

Lice koje je na posredan ili neposredan način učestvovalo u vanrednom događaju ili moglo uticati na tok vanrednog događaja ne može biti član istražne komisije koja istražuje taj vanredni događaj.

Istražnu komisiju u stalnom sastavu nadležni organ upravljača žičare imenuje najkasnije u roku od 48 časova od nastanka vanrednog događaja.

Imenovanje istražitelja nadležni organ upravljača izvršiće u roku od sedam dana od dana imenovanja istražne komisije u stalnom sastavu.

Član 6

Istražna komisija radi i odlučuje na sednicama u stalnom ili proširenom sastavu.

Sednice istražne komisije održavaju se u poslovnim prostorijama upravljača žičare. Istražna komisija radi i na terenu, odnosno izlazi na mesto na kome je nastao vanredni događaj, radi utvrđivanja svih okolnosti koje su dovele do nastupanja vanrednog događaja za čije istraživanje je imenovana.

Na mestu vanrednog događaja, istražna komisija prikuplja sve podatke neophodne za utvrđivanje uzroka, posledica i okolnosti pod kojima je nastao vanredni događaj i vrši analizu prikupljenih podataka. Za pojedine istražne radnje, istražna komisija može da delegira određene članove istražne komisije da ih sprovedu.

Nakon izvršene analize prikupljenih podataka istražna komisija sastavlja pisani Izveštaj o istrazi vanrednog događaja i dostavlja ga nadležnom organu upravljača žičare.

O radu istražne komisije na sednicama i na terenu sačinjava se zapisnik, koji sadrži sve podatke o radu na sednici i na terenu, naročito o pitanjima o kojima se raspravljalo, o podacima koji su istraživani na mestu događaja, o dokumentaciji koja je stavljena na uvid, o izjavama učesnika, svedoka ili očevidaca vanrednog događaja, o zaključcima i drugim aktima koji su na sednicama doneti, kao i o rezultatima glasanja o pitanjima o kojima istražna komisija odlučuje.

Zapisnik o radu na sednici usvaja se na sednicama istražne komisije, nakon čega ga potpisuje predsednik istražne komisije i član istražne komisije koji je sastavljao zapisnik.

Član 7

Ako jedan ili više članova istražne komisije ima izdvojeno mišljenje o delu ili celini Izveštaja o istrazi vanrednog događaja, ono se unosi u taj izveštaj, u rubriku naročita zapažanja, uz napomenu da se radi o izdvojenom mišljenju o delu ili celini izveštaja.

Izveštaj o istrazi vanrednog događaja istražna komisija dostavlja:

1) u slučaju ozbiljne nesreće, u roku od 30 dana od dana imenovanja istražne komisije u proširenom sastavu;

2) u slučaju nesreće, u roku od 15 dana od dana imenovanja istražne komisije u proširenom sastavu.

Ako iz opravdanih razloga istražna komisija nije u mogućnosti da dostavi Izveštaj o istrazi vanrednog događaja u rokovima navedenim u stavu 2. ovog člana, nadležnom organu upravljača žičare dostavlja obrazloženi zahtev za produženje roka za dostavljanje izveštaja o istrazi vanrednog događaja i preliminarni izveštaj koji sadrži elemente izveštaja o istrazi vanrednog događaja koji su utvrđeni do dana podnošenja zahteva za produženje roka.

Zahtev za produženje roka i preliminarni izveštaj iz stava 3. ovog člana dostavljaju se pre isteka roka određenog za dostavljanje izveštaja o istrazi vanrednog događaja.

Član 8

U slučaju vanrednog događaja iz člana 3. stav 2. tač. 1) i 2) ovog pravilnika, tehničko odgovorno lice ili njegov zamenik odmah po saznanju o tom vanrednom događaju usmeno obaveštavaju nadležnu službu preko operativnog centra 112, odnosno preko brojeva 192, 193 i 194, koji sprovodi obaveštavanje i komunikacionu koordinaciju učesnika u akciji evakuacije i spasavanja.

Član 9

Tokom istrage vanrednog događaja istražna komisija na mestu vanrednog događaja utvrđuje podatke o:

1) lokaciji vanrednog događaja;

2) vremenu vanrednog događaja (datum, čas i minut nastupanja vanrednog događaja);

3) licima koja su uključena u vanredni događaj i prisutnim očevicima i svedocima;

4) okolnostima koje su prethodile nastanku vanrednog događaja;

5) sled događanja i njihovu uzročno-posledičnu vezu pri vanrednom događaju;

6) nesreći (opis nesreće), merama preduzetim za spašavanje, angažovanju službi medicinske pomoći, policije i drugih nadležnih organa ili tela;

7) žrtvama, povredama i materijalnoj šteti;

8) vremenskim uslovima u trenutku nastanka događaja;

9) preduzetim merama radi zaštite i obezbeđivanja mesta vanrednog događaja;

10) postupcima učesnika vanrednog događaja;

11) postupcima izvršnih radnika i njihovu lokaciju neposredno pre i u toku vanrednog događaja;

12) postupcima drugih ovlašćenih lica zaduženih za obavljanje planiranih aktivnosti u slučaju vanrednog događaja;

13) infrastrukturi žičare, delovima i sklopovima žičare, podsistemima i sigurnosnim komponentama žičare, koji su na neposredan način delovali na nastanak i/ili odvijanje vanrednog događaja;

14) uticaju spoljnih faktora na nastanak i/ili tok vanrednog događaja.

Član 10

Pri istrazi vanrednog događaja članovi komisije delegirani od strane istražne komisije:

1) uzimaju izjave od učesnika u vanrednom događaju, svih izvršnih radnika, tehničkog odgovornog lica i njegovog zamenika i svih zaposlenih na žičari, od učesnika spašavanja, spasilaca i službenih lica drugih službi ukoliko je došlo do povređivanja ili smrtnog slučaja pri vanrednom događaju, kao i od drugih lica koja davanjem izjave mogu pomoći pri utvrđivanju okolnosti koje su dovele do nastanka vanrednog događaja;

2) snimaju mesto događaja fotoaparatom i/ili audio-vizuelno;

3) preuzimaju ili vrše uvid u tehničku dokumentaciju žičare, u dnevnik rada žičare i svu drugu operativnu dokumentaciju žičare, u izveštaje službe spašavanja i zdravstvene službe, ako su učestvovale u spašavanju učesnika vanrednog događaja i u drugu dokumentaciju koja sadrži podatke koji mogu pomoći pri utvrđivanju uzroka vanrednog događaja.

Član 11

O uzimanju izjava i o preuzimanju ili uvidu u dokumentaciju iz člana 10. ovog pravilnika sastavljaju se zapisnici koje potpisuju davaoci izjava i članovi istražne komisije koji su izjave uzimali, odnosno lica koja su članovima istražne komisije predala ili davala na uvid dokumentaciju i članovi istražne komisije koji su preuzeli dokumentaciju ili koji su vršili uvid u dokumentaciju.

Zapisnik o uzimanju izjava iz člana 10. tačka 1) ovog pravilnika sadrži podatke o:

1) mestu obavljenog razgovora;

2) datumu i vremenu obavljenog razgovora;

3) licu koje je izjavu dalo;

4) licu ili licima koji su uzeli izjavu;

5) izjavi koju je lice dalo;

Zapisnik o preuzimanju ili uvid u u dokumentaciju i/ili tehničke podatke iz člana 10. tačka 3) ovog pravilnika sadrži podatke o:

1) mestu preuzimanja ili uvida u dokumentaciju;

2) datumu i vremenu preuzimanja dokumentacije ili uvida u dokumentaciju;

3) licu koje je predalo dokumentaciju ili dalo na uvid dokumentaciju;

4) licu koje je preuzelo dokumentaciju ili izvršilo uvid u dokumentaciju;

5) podatke o preuzetoj dokumentaciji ili podatke koji su dobijeni uvidom u dokumentaciju.

Član 12

Utvrđivanje uzroka i posledica vanrednog događaja na živote i zdravlje ljudi, kao i na delove i sklopove žičare, podsisteme i sigurnosne komponente žičare i žičaru u celini, kao i okolnosti pod kojima je vanredni događaj nastao i odgovornosti za taj događaj, vrši na sednici istražna komisija u proširenom sastavu, analizom svih podataka prikupljenih u toku istrage.

Sednicu istražne komisije iz stava 1. ovog člana, predsednik istražne komisije saziva najkasnije pet dana od dana dostavljanja materijala za tu sednicu svim članovima istražne komisije u proširenom sastavu.

Materijali za sednicu istražne komisije iz stava 2.ovog člana, su:

1) zapisnici iz člana 11. ovog pravilnika;

2) dokumentacija službe za spašavanje i zdravstvena dokumentacija;

3) preuzeta dokumentacija iz člana 10. tačka 3) ovog pravilnika.

Analiza prikupljenih podataka i preuzete dokumentacije obuhvata:

1) analizu infrastrukture žičare, delova i sklopova žičare, podsistema i sigurnosnih komponenti žičare, koji su na neposredan način delovali na nastanak i/ili odvijanje vanrednog događaja, tehničkih zahteva za održavanje i operativno-tehničkih zahteva koji utiču na bezbedan rad žičare;

2) analizu pravila i propisa koji se odnose na rad žičara;

3) analizu organizacije rada na žičari;

4) analizu ranijih sličnih događaja;

5) utvrđivanje obima i toka istrage;

6) analizu rezultata istrage;

7) utvrđivanje uzroka vanrednog događaja;

8) analizu mera preduzetih nakon vanrednog događaja;

9) mere za sprečavanje nastupanja istih ili sličnih događaja.

Nakon izvršene analize podataka prikupljenih u istrazi i dokumentacije, na sednici istražne komisije određuju se članovi komisije koji će sastaviti Izveštaj o istrazi vanrednog događaja i rok za sastavljanje tog izveštaja, kao i datum i sat održavanja sednice istražne komisije na kojoj će biti usvojen taj izveštaj.

Član 13

Evidencija vanrednih događaja i podataka vezanih za vanredne događaje je jedinstvena i vodi se u elektronskom obliku na Obrascu 2 - Evidencija vanrednih događaja i podataka vezanih za vanredne događaje, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Svaki događaj koji je prijavljen kao vanredni događaj, podaci iz Izveštaja o istrazi vanrednih događaja i drugi podaci koji su vezani za vanredne događaje, unose se u obrazac iz stava 1. ovog člana za svaku žičaru pojedinačno.

Član 14

Evidencija vanrednih događaja, podataka iz Izveštaja o istrazi vanrednog događaja i drugih podataka vezanih za vanredni događaj ažurira se na mesečnom nivou.

Član 15

Evidenciju iz člana 13. ovog pravilnika i ažuriranje evidencije vodi ovlašćeno lice upravljača žičare.

Ovlašćeno lice iz stava 2. ovog člana stara se o tačnom i blagovremenom unosu svih podataka koji se evidentiraju i odgovorno je za formiranje, ažuriranje i čuvanje evidencije.

Član 16

Podatke iz člana 4. stav 2. ovog pravilnika ovlašćenom licu dostavlja tehničko odgovorno lice za žičaru ili njegov zamenik, neposredno, putem pošte ili na imejl adresu.

Član 17

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Obrasce 1 i 2, koji su sastavni deo ovog pravilnika, objavljene u "Sl. glasniku RS", br. 94/2019, možete pogledati OVDE