PRAVILNIKO POTVRDAMA O OBUČENOSTI I SERTIFIKATIMA OSOBLJA KOJE OBAVLJA PREGLED OBEZBEĐIVANJA I CENTRIMA ZA OBUKU VAZDUHOPLOVNOG OSOBLJA U OBLASTI OBEZBEĐIVANJA U VAZDUHOPLOVSTVU("Sl. glasnik RS", br. 4/2016, 49/2018 - dr. pravilnik i 1/2020) |
Ovim pravilnikom se vrši bliže razvrstavanje osoblja koje obavlja pregled obezbeđivanja na aerodromu (u daljem tekstu: osoblje koje obavlja pregled obezbeđivanja), propisuju uslovi pod kojima se izdaje potvrda o obučenosti osoblja koje obavlja pregled obezbeđivanja, propisuje obrazac potvrde o obučenosti, kao i uslovi pod kojima se izdaje i menja sertifikat koji ovo osoblje mora da poseduje.
Ovim pravilnikom se propisuju i uslovi pod kojima se izdaje, menja, suspenduje i stavlja van snage potvrda o pravu na obučavanje vazduhoplovnog osoblja u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu, vremenski period na koji se izdaje potvrda o pravu na obučavanje, obrazac potvrde, sadržina evidencije osoblja koje obavlja pregled obezbeđivanja, kao i sadržina i način vođenja evidencije centara za obuku vazduhoplovnog osoblja u oblasti obezbeđivanja.
Pojedini izrazi koji se koriste u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:
1) obezbeđivanje u vazduhoplovstvu je skup mera i ljudskih i materijalnih potencijala kojima se vazduhoplovstvo obezbeđuje od radnji nezakonitog ometanja;
2) obuka na računaru (Computer-based training (CBT)) je davanje instrukcija polaznicima obuke putem računarskih tehnologija i simulacije realnog radnog okruženja;
3) sertifikat je akt koji Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije (u daljem tekstu: Direktorat) izdaje osoblju koje obavlja pregled obezbeđivanja, kojim se potvrđuje da imalac sertifikata poseduje neophodno znanje i sposobnost za obavljanje poverenih poslova na prihvatljivom nivou;
4) sistem za detekciju eksploziva (u daljem tekstu: EDS) je sistem ili kombinacija različitih tehnologija koje imaju sposobnost da otkriju i da alarmom ukažu na postojanje utvrđene količine eksplozivnog materijala u prtljagu ili drugim pošiljkama.
Razvrstavanje osoblja koje obavlja pregled obezbeđivanja
Pod osobljem koje obavlja pregled obezbeđivanja, u smislu ovog pravilnika, podrazumevaju se:
1) lica koja obavljaju pregled obezbeđivanja lica;
2) lica koja obavljaju pregled obezbeđivanja ručnog prtljaga i stvari koje lica nose sa sobom;
3) lica koja obavljaju pregled obezbeđivanja predatog prtljaga;
4) lica koja obavljaju pregled obezbeđivanja robe i pošte;
5) lica koja obavljaju pregled obezbeđivanja pošte i materijala avio-prevozioca, zaliha namenjenih potrošnji u toku leta i zaliha namenjenih potrošnji na aerodromu;
6) lica koja obavljaju pregled vozila;
7) lica koja obavljaju kontrolu pristupa, nadgledanje i patrole.
Potvrda o pravu na obučavanje vazduhoplovnog osoblja u oblasti obezbeđivanja
Obuku za sticanje, produženje ili obnovu važenja potvrde o obučenosti osoblja koje obavlja pregled obezbeđivanja vrše centri za obuku koji poseduju potvrdu o pravu na obučavanje vazduhoplovnog osoblja u oblasti obezbeđivanja (u daljem tekstu: potvrda o pravu na obučavanje), koju izdaje Direktorat.
Obuka iz stava 1. ovog člana se vrši prema nastavnim programima koje odobrava Direktorat.
Obuku ostalog osoblja koje je, u skladu sa Nacionalnim programom za obezbeđivanje u vazduhoplovstvu i Programom obuke u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu, u obavezi da završi odgovarajuću obuku iz oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu, mogu da vrše i ovlašćeni instruktori u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu.
Uslovi za sticanje potvrde o pravu na obučavanje
Potvrdu o pravu na obučavanje može da stekne privredno društvo ili drugo pravno lice koje ispunjava sledeće uslove:
1) ima poslovno sedište u Republici Srbiji;
2) ima priručnik o radu centra za obuku;
3) ima priručnik o obuci centra za obuku;
4) imenovalo je odgovornog rukovodioca centra za obuku;
5) ima odgovarajući broj nastavnog osoblja, tj. ovlašćenih instruktora u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu;
6) ima nastavne planove sa nastavnim programima;
7) obezbedilo je odgovarajuće prostorije koje omogućavaju uspešno sprovođenje teorijskog i praktičnog dela obuke;
8) obezbedilo je prostorije za rukovodioce obuke i instruktore, za smeštaj opreme i učila, dokumentacije i arhive;
9) obezbedilo je odgovarajuća nastavna sredstva i pomagala za sprovođenje teorijskog i praktičnog dela obuke;
10) obezbedilo je posebne prostorije za odlaganje opasnih materija i sredstava i sef za odlaganje opasnih materija i sredstava;
11) vodi spisak rukovodilaca obuke i instruktora, sa njihovim ličnim podacima i radnom biografijom.
Podnošenje zahteva za izdavanje potvrde o pravu na obučavanje
Zahtev za izdavanje potvrde o pravu na obučavanje podnosi se Direktoratu najkasnije 90 dana pre planiranog početka obuke u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu.
Zahtev iz stava 1. ovog člana se podnosi na obrascu koji utvrđuje Direktorat.
Uz zahtev za izdavanje potvrde o pravu na obučavanje podnosilac zahteva dostavlja:
1) rešenje nadležnog organa o registraciji;
2) priručnik o radu;
3) priručnik o obuci;
4) potvrdu o imenovanju odgovornog rukovodioca centra za obuku;
5) spisak rukovodilaca obuke i instruktora, sa njihovim podacima.
Sprovođenje osnovne provere. Izdavanje potvrde o pravu na obučavanje
Po prijemu zahteva za izdavanje potvrde o pravu na obučavanje, Direktorat sprovodi osnovnu proveru kojom se utvrđuje da li podnosilac zahteva ispunjava uslove za sticanje potvrde o pravu na obučavanje.
Izdavanjem potvrde o pravu na obučavanje centar za obuku se ovlašćuje za sprovođenje obuke iz određenih modula iz člana 20. ovog pravilnika.
Rešenjem o izdavanju potvrde o pravu na obučavanje Direktorat odobrava i priručnik o radu i priručnik o obuci.
Izgled i sadržaj obrasca potvrde o pravu na obučavanje u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu dat je u Prilogu 1, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Važenje potvrde o pravu na obučavanje
Potvrda o pravu na obučavanje važi tri godine.
Ovlašćenja koja su sadržana u potvrdi o pravu na obučavanje, uključujući i naknadno stečena ovlašćenja, važe do isteka roka važenja potvrde o pravu na obučavanje.
Podnošenje zahteva za ponovno izdavanje potvrde o pravu na obučavanje
Imalac potvrde o pravu na obučavanje čiji rok važenja ističe, a koji namerava da nastavi sa obavljanjem delatnosti, dužan je da najkasnije 60 dana pre isteka roka važenja potvrde podnese Direktoratu zahtev za ponovno izdavanje potvrde o pravu na obučavanje.
Promene u toku važenja potvrde o pravu na obučavanje
Imalac potvrde o pravu na obučavanje može, u toku važenja te potvrde, da podnese zahtev za upis novog ovlašćenja, uz koji prilaže dokumentaciju na kojoj zasniva svoj zahtev.
Na osnovu zahteva iz stava 1. ovog člana, Direktorat vrši proveru ispunjenosti uslova za sticanje novog ovlašćenja.
Centar za obuku je dužan da obavesti Direktorat o nameri da u toku važenja potvrde o pravu na obučavanje izvrši promene u radu, najkasnije 30 dana pre planirane promene.
Centar za obuku je dužan da sve promene unese u priručnik o radu centra za obuku, odnosno u priručnik o obuci centra za obuku.
Suspenzija potvrde o pravu na obučavanje
Direktorat suspenduje potvrdu o pravu na obučavanje ako utvrdi da centar za obuku ne vrši obuku na način koji je propisan ovim pravilnikom ili prestane da ispunjava druge uslove propisane ovim pravilnikom.
Suspenzija potvrde o pravu na obučavanje, odnosno suspenzija pojedinih ovlašćenja u potvrdi, može da traje najduže šest meseci, računajući od dana kada je dostavljeno rešenje o suspenziji.
Rešenjem o suspenziji potvrde o pravu na obučavanje centru za obuku se zabranjuje da obavlja svu obuku u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu, a rešenjem o suspenziji pojedinih ovlašćenja upisanih u potvrdu zabranjuje mu se da obavlja obuku koju je obavljao na osnovu tih ovlašćenja.
Rešenjem o suspenziji Direktorat može centru za obuku da naloži da u određenom roku ispuni odgovarajuće obaveze u cilju ispunjenja propisanih uslova.
Suspenzija potvrde o pravu na obučavanje, odnosno ovlašćenja se ukida ako centar za obuku, pre isteka određenog roka, ispuni obaveze koje su mu naložene rešenjem o suspenziji.
Stavljanje van snage potvrde o pravu na obučavanje
Direktorat stavlja van snage potvrdu o pravu na obučavanje:
1) ako utvrdi da je centar za obuku falsifikovao dokumenta na osnovu kojih je stekao potvrdu o pravu na obučavanje;
2) ako utvrdi da je centar za obuku zloupotrebio potvrdu o pravu na obučavanje;
3) ako centar za obuku, do isteka roka koji je određen u rešenju o suspenziji, ne ispuni obaveze koje su mu naložene tim rešenjem;
4) na osnovu predloga vazduhoplovnog inspektora, ako je očigledno da centar za obuku ne ispunjava uslove za obavljanje obuke.
Centar za obuku je dužan da poseduje sledeću dokumentaciju:
1) potvrdu o pravu na obučavanje;
2) priručnik o radu;
3) priručnik o obuci;
4) dosije rukovodilaca obuke i instruktora;
5) evidenciju polaznika obuke;
6) dnevnik obuke, sa evidencijom prisutnosti polaznika obuke;
7) dosije polaznika obuke;
8) evidenciju izdatih potvrda o obučenosti.
Priručnik o radu centra za obuku sadrži:
1) sadržaj, listu odobrenih izmena i listu važećih strana priručnika o radu;
2) podatke o odgovornom licu centra za obuku i rukovodiocima obuke;
3) opis vrsta obuka;
4) potrebne kvalifikacije i radno iskustvo instruktora teorijske i praktične obuke;
5) opis prava i obaveza instruktora;
6) opis zahteva o stručnom usavršavanju instruktora;
7) opis prava i obaveza polaznika obuke;
8) opis dokumentacije centra za obuku i način njenog vođenja i čuvanja;
9) spisak opreme, učila, stručne literature i video-materijala koji se koriste u obuci;
10) spisak i adresu prostorija za sprovođenje obuke, čuvanje dokumentacije, učila, opreme i stručne literature;
11) opis mera za praćenje i unapređenje obuke;
12) procedure za sprovođenje teorijskog i praktičnog testiranja.
Priručnik o obuci centra za obuku sadrži:
1) sadržaj, listu odobrenih izmena i listu važećih strana priručnika o obuci;
2) nastavne planove sa nastavnim programima za svaki modul koji sprovodi;
3) procedure za proveru napredovanja polaznika tokom obuke;
4) procedure za procenu efikasnosti obuke;
5) zbirku ispitnih pitanja za teorijske ispite;
6) postupke praktičnog testiranja.
Nastavni planovi. Nastavni programi
Nastavnim planom se određuju:
1) cilj obuke;
2) nastavni programi;
3) metodologija sprovođenja obuke.
Nastavnim programom se određuje:
1) sadržaj obuke;
2) broj časova teorijskog i praktičnog dela obuke (ako postoji);
3) dnevni raspored sprovođenja obuke.
Ako Direktorat utvrdi da se nastavnim planom sa nastavnim programima ne postiže cilj obuke, odnosno ako polaznici obuke ne stiču zahtevana znanja i sposobnosti, Direktorat ukida odobrenje nastavnog programa.
Obuka u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu se sastoji iz nastavnih oblasti.
Nastavne oblasti se sastoje iz nastavnih podoblasti.
Centar za obuku je obavezan da prikaže sadržaj obuke pregledom nastavnih oblasti koje sačinjavaju obuku, kao i vreme potrebno za njihovu obradu.
Vreme potrebno za obradu nastavnih oblasti/podoblasti se izražava brojem nastavnih jedinica, odnosno brojem školskih časova.
Izrada nastavnih planova sa nastavnim programima
Standardizovan model za izradu nastavnih planova sa nastavnim programima dat je u Prilogu 2, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Centar za obuku sprovodi obuku po planu za izvođenje nastave.
Plan za izvođenje nastave sastavlja instruktor teorijske, odnosno praktične obuke za nastavnu jedinicu koju predaje i izrađuje ga na osnovu dnevnog rasporeda po nastavnom programu centra za obuku.
U planu za izvođenje nastave instruktor je obavezan da navede:
1) svoje ime i prezime;
2) naziv nastavnog plana sa nastavnim programima;
3) naziv nastavne jedinice;
4) cilj koji treba postići;
5) vreme potrebno za obradu nastavne jedinice;
6) nastavna sredstva i materijale potrebne za izvođenje nastave;
7) način realizacije nastavne jedinice;
8) literaturu.
Plan za izvođenje nastave mora da bude odobren od strane rukovodioca obuke.
Centar za obuku je obavezan da svim instruktorima dostavi obrasce plana za izvođenje nastave. Popunjeni obrasci od strane instruktora mogu se koristiti sve dok se obuka izvodi po utvrđenom programu i planu obuke. Centar za obuku je obavezan da, shodno promenama u utvrđenom planu i svom programu obuke, promeni i sadržaj obrazaca za nastavnu jedinicu za koju je izvršena izmena.
Centar za obuku može da bude ovlašćen da sprovodi obuku iz sledećih modula:
1) Modul 1 - Obuka u vezi s značajem obezbeđivanja u vazduhoplovstvu
2) Modul 2 - Obezbeđivanje aerodroma i objekata van aerodroma
3) Modul 3 - Osnovna obuka za obavljanje kontrole obezbeđivanja
4) Modul 4 - Pregled obezbeđivanja lica
5) Modul 5 - Pregled obezbeđivanja ručnog prtljaga i stvari koje lice nosi sa sobom
6) Modul 6 - Pregled obezbeđivanja predatog prtljaga
7) Modul 7 - Pregled obezbeđivanja robe i pošte
8) Modul 8 - Pregled obezbeđivanja materijala i pošte avio-prevozioca, zaliha namenjenih potrošnji tokom leta i zaliha namenjenih potrošnji na aerodromu
9) Modul 9 - Pregled vozila
10) Modul 10 - Kontrola pristupa, nadgledanje i patrole
11) Modul 11 - Pregled obezbeđivanja vazduhoplova
12) Modul 12 - Zaštita vazduhoplova
13) Modul 13 - Uparivanje putnika i prtljaga
14) Modul 14 - Kontrola obezbeđivanja robe i pošte metodama drugačijim od pregleda obezbeđivanja
15) Modul 15 - Kontrola obezbeđivanja materijala i pošte avio-prevozioca, zaliha namenjenih potrošnji tokom leta i zaliha namenjenih potrošnji na aerodromu metodama drugačijim od pregleda obezbeđivanja
16) Modul 16 - Kontrola letenja
17) Modul 17 - Posebna obuka supervizora
18) Modul 18 - Posebna obuka odgovornih rukovodilaca za obezbeđivanje
19) Modul 19 - Postupanje sa opasnim materijama
20) Modul 20 - Postupanje sa licima neprihvatljivog ponašanja
21) Modul 21 - Posebna obuka instruktora
22) Modul 23 - Reagovanje u vanrednim situacijama i primena protivmera u slučaju radnji nezakonitog ometanja.
Tabela u kojoj su prikazani obavezni moduli za obuku osoblja iz člana 4. st. 1. i 3. ovog pravilnika, u zavisnosti od vrste poslova koje to osoblje obavlja, data je u Prilogu 3, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Prostorije i sredstva za obuku
Centar za obuku je u obavezi da obezbedi:
1) odgovarajuće prostorije (učionice) u čijem se sklopu nalaze osnovna sredstva za izvođenje teorijskog dela obuke, odnosno tablu, video projektor, računar i sl.;
2) da se praktičan deo obuke izvodi na originalnim uređajima ili verodostojnim simulatorima, kao i da sredstva koja se koriste za obuku odgovaraju sredstvima koja se koriste za potrebe obezbeđivanja u vazduhoplovstvu;
3) da se opasna sredstva i materije čuvaju i koriste u obuci na bezbedan način i u skladu sa odgovarajućim propisima.
Pored opreme iz stava 1. ovog člana, centar za obuku mora da obezbedi odgovarajuću literaturu, video-materijal za izvođenje pojedinih elemenata obuke, priručnike, odnosno uputstva za korišćenje tipova opreme i sistema koji se koriste u obuci.
Centar za obuku obavezan je da obezbedi svim polaznicima odgovarajući pisani materijal (sa obrađenim nastavnim jedinicama) za teorijski deo obuke i pisana uputstva za praktičan deo obuke.
Instruktor koji predaje nastavnu oblast koja sadrži informacije poverljivog karaktera i tajne podatke je obavezan da upozori polaznike obuke da su dužni da ne prosleđuju i ne zloupotrebljavaju informacije koje saznaju na predavanjima ili na praktičnoj obuci.
Polaznici obuke moraju, pre početka obuke tokom koje mogu saznati informacije poverljivog karaktera, odnosno tajne podatke, svojeručno potpisati izjavu da su upoznati da će tokom obuke imati pristup takvim informacijama i da sa istim moraju da postupaju u skladu sa propisima koji regulišu postupanje sa tajnim podacima.
Centar za obuku, rukovodilac obuke, instruktori i polaznici obuke su obavezni da pisane materijale koji sadrže informacije poverljivog karaktera i tajne podatke čuvaju i koriste u skladu sa važećim propisima.
Evidencija o polaznicima obuke
Centar za obuku vodi evidenciju o polaznicima obuke, koja sadrži:
1) naziv i adresu centra za obuku;
2) podatke o licima na obuci (ime i prezime, jedinstveni matični broj građana, odnosno broj pasoša za strane državljane);
3) podatke o vrsti obuke, o početku i završetku obuke i prekidima u sprovođenju obuke;
4) potpise lica na obuci i rukovodioca obuke.
Evidencija o polaznicima obuke se čuva najmanje 10 godina.
Za svaku obuku centar za obuku formira dnevnik obuke u koji se unose podaci o vrsti obuke, podaci o polaznicima obuke, dnevna prisutnost polaznika i obrađene nastavne podoblasti, kao i potpise lica koja su prisustvovala obuci i potpise instruktora koji su sproveli teorijsku i praktičnu obuku.
Evidencija vazduhoplovnog osoblja
Centar za obuku vodi evidenciju vazduhoplovnog osoblja kome je izdao potvrdu o obučenosti.
Evidenciju iz stava 1. ovog člana čini dosije imaoca potvrde o obučenosti, koji sadrži:
1) karton ličnih podataka;
2) prijavu za obuku;
3) listu praćenja napredovanja i provere kandidata na obuci;
4) kopije izveštaja sa teorijskog i praktičnog ispita;
5) drugu evidenciju i zapise koji se vode u toku obuke;
6) kopiju potvrde o obučenosti.
Rukovodeća struktura centra za obuku
Rukovodeću strukturu centra za obuku čine odgovorni rukovodilac i rukovodioci obuke.
Odgovorni rukovodilac je lice koje je odgovorno da obezbedi dovoljna finansijska i druga sredstva za sprovođenje obuke prema odobrenim priručnicima.
Odgovorni rukovodilac centra za obuku imenuje rukovodioca obuke za svaku pojedinačnu obuku.
Rukovodilac obuke je lice odgovorno za kontrolisanje sprovođenja obuke i preduzimanje mera da se obuka odvija u skladu sa propisima i procedurama predviđenim odobrenim priručnicima.
Rukovodilac obuke mora da ima ovlašćenje instruktora u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu najmanje tri godine.
(Prestalo da važi)
Obuka na računaru (Computer based training - CBT)
Za obavljanje obuke na računaru koristi se računarski softver, kao sredstvo za obuku, pri čemu se mora obezbediti da moduli budu dostupni i na srpskom jeziku. Računarski softver može da se koristi i za završno testiranje polaznika i dobijanje rezultata o sprovedenoj obuci.
Za sprovođenje obuke na računaru centar za obuku pribavlja odobrenje Direktorata, kojim se potvrđuje da navedena obuka obuhvata odgovarajuće nastavne oblasti i podoblasti, uključujući i praktičnu obuku prepoznavanja slika.
Obuci na računaru (CBT) u učionici mora da prisustvuje instruktor ili da postoji mogućnost kontakta sa instruktorom (za daljinsku obuku e-learning), kako bi polaznici obuke mogli da dobiju odgovarajuće dodatne instrukcije.
III INSTRUKTORI U OBLASTI OBEZBEĐIVANJA U VAZDUHOPLOVSTVU
Uslovi koje mora da ispunjava instruktor koji sprovodi obuku u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu
Instruktor koji sprovodi obuku u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu mora da ima visoko obrazovanje, najmanje tri godine radnog iskustva u oblastima za koje sprovodi obuku, završenu obuku za instruktora i obavljenu bezbednosnu proveru čiji je ishod pozitivan.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, instruktor koji sprovodi praktičnu obuku na tehničkim i elektronskim uređajima ili asistira prilikom obuke, mora da ima najmanje srednju stručnu spremu odgovarajućeg smera, najmanje tri godine radnog iskustva u oblastima za koje sprovodi obuku, završenu odgovarajuću obuku u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu i obavljenu bezbednosnu proveru čiji je ishod pozitivan.
Kandidat za sticanje ovlašćenja instruktora mora da završi obuku za instruktora u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu koju organizuje Direktorat.
Izuzetno, Direktorat može da prizna obuku za instruktora u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu koja ispunjava zahteve propisane Nacionalnim programom za obezbeđivanje u vazduhoplovstvu i Programom obuke u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu.
Kandidat za sticanje ovlašćenja instruktora podnosi Direktoratu zahtev za sticanje ovlašćenja instruktora u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu.
Zahtev iz stava 1. ovog člana se podnosi na obrascu koji utvrđuje Direktorat.
Uz zahtev iz stava 1. ovog člana dostavlja se dokaz o odgovarajućoj stručnoj spremi, dokaz o završenoj odgovarajućoj obuci, dokaz o radnom iskustvu u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu za koju je podnet zahtev za sticanje ovlašćenja, dokaz o obavljenoj bezbednosnoj proveri čiji je ishod pozitivan, kao i dokaz da kandidat poseduje veštine u sledećim oblastima:
1) tehnike nastave;
2) elementi obezbeđivanja u vazduhoplovstvu koje treba da predaje.
Provera znanja, sposobnosti i veština kandidata za sticanje ovlašćenja instruktora obavlja se polaganjem teorijskog i praktičnog testa, koje sprovodi Direktorat.
Kandidat koji uspešno položi teorijski i praktični test stiče ovlašćenje instruktora u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu za obavljanje odgovarajućih modula obuke.
Instruktor je obavezan da ima pečat.
Pečat instruktora je pravougaonog oblika dimenzija 15 x 40 mm i sadrži sledeće podatke ispisane štampanim slovima:
1) ime i prezime instruktora;
2) na srpskom jeziku ispisano "Instruktor u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu" i na engleskom jeziku ispisano "AVSEC Instructor";
3) jedinstveni broj instruktora koji dodeljuje Direktorat.
Obnavljanje ovlašćenja instruktora
Ovlašćenje instruktora važi tri godine.
Zahtev za obnavljanje ovlašćenja instruktor podnosi najkasnije 60 dana pre isteka roka važenja ovlašćenja, uz dokaz o završenoj odgovarajućoj periodičnoj obuci.
Postupak obnavljanja ovlašćenja obuhvata proveru da li instruktor i dalje ispunjava propisane uslove, što podrazumeva polaganje teorijskog i praktičnog testa.
Suspenzija i oduzimanje ovlašćenja instruktora
Ako ovlašćeni instruktor ne sprovodi obuku na propisan način ili ako se tom obukom ne stiču odgovarajuća znanja i sposobnosti, Direktorat suspenduje ili stavlja van snage ovlašćenje instruktora.
IV OBAVLJANJE OBUKE. PRIJAVA POLAZNIKA OBUKE
Polaznike na obuku u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu upućuju organi, odnosno subjekti čiji su zaposleni u obavezi da završe odgovarajuću obuku.
Organ, odnosno subjekt dužan je da centru za obuku, odnosno instruktoru u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu ako se obuka ne obavlja u centru za obuku, dostavi zahtev za obuku polaznika, sa ličnim podacima polaznika i nazivom obuke na koju se upućuju.
Za svakog polaznika obuke formira se prijava sa njegovom fotografijom i ličnim podacima. Prijava mora da sadrži i fotokopiju lične isprave polaznika (lične karte ili pasoša).
Prvu stranu prijave popunjava polaznik i unosi sledeće podatke: ime i prezime, ime jednog od roditelja, jedinstveni matični broj građana, datum rođenja, mesto i opštinu rođenja, školsku spremu i zanimanje.
Drugu stranu prijave, po završenoj obuci, popunjava rukovodilac obuke i upisuje podatke o vrsti obuke koju je polaznik pohađao i o postignutom uspehu.
Centar za obuku čuva prijave polaznika obuke u njihovim dosijeima.
Centar za obuku organizuje sve vrste obuka najmanje dva puta godišnje.
Centar za obuku otpočinje sa sprovođenjem obuke najkasnije u roku od 30 dana od dana prijema zahteva od strane organa ili organizacije kod kojeg je lice angažovano.
Centar za obuku najmanje deset dana pre početka obuke obaveštava Direktorat o datumu početka i vrsti obuke.
Broj polaznika na praktičnoj obuci ne sme biti veći od 20, a na teorijskoj obuci broj polaznika ne sme biti veći od 30.
Za obavljanje obuke po dnevnom rasporedu odgovoran je rukovodilac obuke centra za obuku, odnosno instruktor koji je obavezan da svaku promenu u vezi s obukom evidentira i obrazloži u završnom izveštaju.
Prisustvo polaznika tokom obuke
Polaznik je obavezan da prisustvuje obuci u trajanju od najmanje 85% ukupnog vremena trajanja obuke.
Polaznici obuke ne mogu odsustvovati bez opravdanog razloga. Opravdano odsustvovanje može odobriti samo rukovodilac obuke ili lice koje on pismeno ovlasti za slučaj svog odsustva.
Polaznicima koji odsustvuju sa obuke preko 15% od ukupnog vremena trajanja obuke ne dozvoljava se polaganje testa.
Procena znanja i sposobnosti koje su polaznici stekli tokom obuke
Procena znanja i sposobnosti koje su polaznici stekli tokom obuke se, u zavisnosti od vrste obuke, vrši sprovođenjem teorijskog i/ili praktičnog testiranja.
Procenu stečenih znanja i sposobnosti sprovodi komisija koja se sastoji od predsednika komisije i dva člana, a koju formira centar za obuku.
Predsednik i članovi komisije moraju da imaju ovlašćenje instruktora u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu.
Teorijski test obuhvata proveru svih aspekata obuke i sastoji se od kombinacije pitanja iz svake nastavne podoblasti. Teorijski test se sastoji od najmanje 20 pitanja.
Za teorijsko testiranje znanja polaznika mogu se koristiti sledeće vrste pitanja:
1) otvorena pitanja, kod kojih se odgovor daje u slobodnoj formi (npr. izjava, esej i sl.);
2) pitanja sa više ponuđenih odgovora, kod kojih se odgovor daje izborom od ponuđenih opcija.
Primenjuje se sledeći sistem ocenjivanja:
1) izuzetan (10), za procenat tačnih odgovora od 95% do 100%;
2) odličan (9), za procenat tačnih odgovora od 90% do 95%;
3) vrlo dobar (8), za procenat tačnih odgovora od 85% do 90%;
4) dobar (7), za procenat tačnih odgovora od 80% do 85%;
5) dovoljan (6), za procenat tačnih odgovora od 75% do 80%;
6) nedovoljan (5), za procenat tačnih odgovora manji od 75%, što znači da polaznik nije položio test.
Da bi se utvrdio nivo znanja i sposobnosti polaznika stečenih tokom obuke obavlja se praktičan test u realnom okruženju, na originalnim uređajima ili verodostojnim simulatorima.
Primenjuje se sledeći sistem ocenjivanja polaznika obuke:
1) izuzetan (10), za procenat uspešnosti izvršenja zadatka od 95% do 100%;
2) odličan (9), za procenat uspešnosti izvršenja zadatka od 90% do 95%;
3) vrlo dobar (8), za procenat uspešnosti izvršenja zadatka od 85% do 90%;
4) dobar (7), za procenat uspešnosti izvršenja zadatka od 80% do 85%;
5) dovoljan (6), za procenat uspešnosti izvršenja zadatka od 75% do 80%;
6) nedovoljan (5), za procenat uspešnosti izvršenja zadatka manji od 75%, što znači da polaznik nije položio test.
Centar za obuku, odnosno instruktor ako se obuka ne obavlja u centru za obuku, u obavezi je da polazniku obuke koji nije položio teorijski ili praktični test omogući da jednom polaže popravni test, najkasnije u roku od mesec dana od završetka prethodnog testa.
Po završenoj obuci centar za obuku, odnosno instruktor ako se obuka ne obavlja u centru za obuku, sastavlja izveštaj o održanoj obuci i dostavlja ga organu ili subjektu u kome je polaznik obuke angažovan i koji je uputio polaznika na obuku.
Izveštaj iz stava 1. ovog člana sadrži:
1) zahtev na osnovu koga je obuka održana;
2) naziv obuke sa tematskim jedinicama;
3) datum, vreme i mesto održavanja obuke;
4) ime rukovodioca obuke i imena instruktora i nastavne podoblasti koje su obrađene;
5) listu nastavnih i materijalnih sredstava korišćenih za sprovođenje obuke;
6) broj polaznika i redovnost pohađanja časova;
7) ime i prezime polaznika i naziv organizacije u kojoj je zaposlen;
8) postignut uspeh na teorijskom i praktičnom testu, prosečnu ocenu svih polaznika na obuci;
9) napomene koje se odnose na događaje koji su uticali na sprovođenje obuke i testiranje polaznika;
10) zaključak koji se odnosi na izdavanje potvrde.
Izdavanje i važenje potvrde o obučenosti
Polazniku obuke koji je uspešno završio obuku za osoblje koje obavlja pregled obezbeđivanja centar za obuku izdaje potvrdu o obučenosti osoblja koje obavlja pregled obezbeđivanja.
Potvrda o obučenosti iz stava 1. ovog člana se izdaje sa rokom važenja od pet godina.
Izuzetno od stava 2. ovog člana, potvrda o obučenosti osoblja iz člana 3. tač. 1)-5) ovog pravilnika, ako to osoblje radi na rendgenskom uređaju, sistemu za detekciju eksploziva ili ako analizira sliku dobijenu na skeneru za pregled obezbeđivanja, izdaje se sa rokom važenja od tri godine.
Izgled i sadržaj obrasca potvrde o obučenosti osoblja koje obavlja pregled obezbeđivanja dat je u Prilogu 4, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Ostalom osoblju koje je, u skladu sa Nacionalnim programom za obezbeđivanje u vazduhoplovstvu i Programom obuke u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu, u obavezi da završi odgovarajuću obuku iz oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu izdaje se potvrda o završenoj obuci.
VI SERTIFIKACIJA OSOBLJA KOJE OBAVLJA PREGLED OBEZBEĐIVANJA
Inicijalna i periodična sertifikacija
Uz potvrdu o obučenosti iz člana 45. stav 1. ovog pravilnika, osoblje koje obavlja pregled obezbeđivanja mora da poseduje i sertifikat koji izdaje Direktorat.
Inicijalnom sertifikacijom osoblje koje obavlja pregled obezbeđivanja može da stekne ovlašćenja koja su utvrđena u Prilogu 5, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Periodična sertifikacija je postupak procene da li osoblje koje obavlja pregled obezbeđivanja nakon završetka odgovarajuće periodične obuke i dalje ispunjava uslove za obavljanje poslova za koje je stekao ovlašćenja.
Uslovi za izdavanje sertifikata
Sertifikat iz člana 46. stav 1. ovog pravilnika izdaje se licu koje ispunjava sledeće uslove:
1) poseduje državljanstvo Republike Srbije i prebivalište na teritoriji Republike Srbije;
2) ima najmanje srednju stručnu spremu;
3) za to lice je izvršena bezbednosna provera, čiji je ishod pozitivan;
4) fizički i mentalno je sposobno da efektivno obavlja poslove pregleda obezbeđivanja;
5) poseduje posebne sposobnosti neophodne za obavljanje pregleda obezbeđivanja, kao što su održavanje visokog nivoa koncentracije pri obavljanju posla, samokontrola u kontaktu sa licima, sklonost za obavljanje poslova obezbeđivanja i prepoznavanje opasnosti, uključujući i procenu ponašanja lica; i
6) uspešno je završilo odgovarajuću obuku u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu i steklo odgovarajuću potvrdu o obučenosti; i
7) položi odgovarajuće ispite, odnosno test za sticanje ovlašćenja.
Podnošenje zahteva za sticanje sertifikata
Uz zahtev za sticanje sertifikata kandidat Direktoratu dostavlja sledeću dokumentaciju:
1) kopiju ličnog dokumenta izdatog od strane nadležnog organa Republike Srbije;
2) dve fotografije u boji, koje nisu starije od šest meseci i koje verno prikazuju lik podnosioca zahteva;
3) dokaz da je za podnosioca zahteva izvršena bezbednosna provera, čiji je ishod pozitivan;
4) odgovarajuću potvrdu o obučenosti;
5) potvrdu o završenoj obuci na radnom mestu, u skladu sa Programom obuke u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu;
6) dokaz o stručnoj spremi;
7) potvrdu izdatu od odgovarajuće medicinske ustanove da je podnosilac zahteva fizički i mentalno sposoban da efektivno izvršava dodeljene poslove; i
8) dokaz o uplati odgovarajućih taksi.
Ako je zahtev iz stava 1. ovog člana potpun i odgovarajući, kandidat stiče pravo da pristupi proveri znanja i sposobnosti, koja se vrši polaganjem ispita, odnosno testova.
Provera znanja i sposobnosti za sticanje sertifikata organizuje se najmanje dva puta godišnje, u terminima koje odredi Direktorat.
Proveru znanja i sposobnosti iz stava 1. ovog člana sprovodi komisija za sertifikaciju koju formira Direktorat.
Komisiju iz stava 2. ovog člana čine najmanje tri člana, od kojih su dva člana inspektori/proverivači za obezbeđivanje u vazduhoplovstvu, dok se ostali članovi biraju sa liste ispitivača za oblast za koju se upisuju ovlašćenja.
Listu ispitivača iz stava 3. ovog člana utvrđuje Direktorat.
Provera znanja i sposobnosti se sastoji od:
1) teorijskog ispita;
2) praktičnog ispita za procenu operativnih sposobnosti; i
3) standardizovanog testa interpretacije slika, za kandidate koji stiču ovlašćenje za obavljanje pregleda obezbeđivanja upotrebom rendgenske opreme, EDS-a i skenera za pregled obezbeđivanja lica.
Provera znanja i sposobnosti iz stava 5. ovog člana mora da bude pouzdana, da odgovara važećim propisima i standardizovana.
Pre početka sertifikacije, u terminu koji određuje Direktorat, kandidat se upoznaje sa listom teorijskih pitanja, protokolima za praktični ispit, kao i principima standardizovanog testa interpretacije slika.
Ispiti se pripremaju i sprovode u skladu sa Prilozima 1. i 2. Programa obuke u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu.
Da bi stekao sertifikat kandidat mora da ostvari rezultat koji je veći od definisane prelazne ocene za svaki pojedinačni ispit, odnosno test.
Teorijskim ispitom se procenjuje da li kandidat poseduje neophodno znanje u odgovarajućoj oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu i razumevanje svoje uloge u posebnim zadacima.
Teorijski ispit se sastoji od najmanje 20 pitanja koja se odnose na oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu za koje kandidat stiče ovlašćenje.
Kandidat je položio teorijski ispit ako je tačno odgovorio na najmanje 80% od ukupnog broja pitanja.
Direktorat formira i redovno ažurira listu pitanja koja se koriste za sprovođenje teorijskog ispita.
Praktičnim ispitom se procenjuje da li kandidat poseduje neophodnu stručnost i praktičnu sposobnost za obavljanje poslova, uključujući: sposobnost da radi na uređaju i pravilno primenjuje procedure pregleda obezbeđivanja; sposobnost da obavi pregled obezbeđivanja odgovarajućom metodom; odgovarajuće ponašanje u odnosu prema putnicima ili zaposlenima; preduzimanje odgovarajućih radnji u rešavanju kritičnih situacija.
Praktični ispit se sprovodi u realnom okruženju, na osnovu unapred definisanog protokola, pri čemu kandidat mora da demonstrira primenu mera obezbeđivanja ili da usmeno obrazloži postupak rada.
Direktorat izrađuje protokol za praktični ispit u zavisnosti od vrste ovlašćenja koje se stiče.
Kandidat je položio praktični ispit ako je uspešno realizovao najmanje 80% svih postavljenih zadataka.
Standardizovani test interpretacije slika
Standardizovanim testom interpretacije slika procenjuje se da li kandidat poseduje sposobnost da analizira slike na rendgenskom uređaju, EDS-u ili skeneru za pregled obezbeđivanja i da otkrije zabranjene predmete.
Direktorat izrađuje ili odobrava standardizovani test interpretacije slika.
Standardizovani test interpretacije slika se sprovodi uz korišćenje računarskog softvera koji simulira opremu za obavljanje pregleda obezbeđivanja.
Tokom testa kandidatu se prikazuje najmanje 80 slika, uključujući slike svih odgovarajućih kategorija zabranjenih predmeta, u zavisnosti od ovlašćenja koje kandidat treba da stekne.
Kandidat je položio test ako uspešno analizira najmanje 85% prikazanih slika.
Test iz člana 52. ovog pravilnika se obavlja korišćenjem slika stvari koje sadrže više od jednog zabranjenog predmeta, ali i sa određenim brojem slika stvari koje ne sadrže zabranjeni predmet.
Za svaku sliku stvari koja se prikaže, od kandidata se zahteva da označi da li sadrži zabranjeni predmet ili ne i da ga identifikuje.
Vreme koje je dozvoljeno za analizu slike određuje se tako da odgovara radu u realnom okruženju.
Ocena na testu se zasniva na broju tačnih odgovora i broju netačnih odgovora, kao i na broju ispravno identifikovanih zabranjenih predmeta.
Biblioteka slika opasnih predmeta
Računarski softver mora da sadrži najmanje 1.000 slika za najmanje 250 različitih zabranjenih predmeta, uključujući slike sastavnih delova opasnih predmeta, slikanih iz različitih uglova za svaki opasan predmet.
Kategorije opasnih predmeta odgovaraju listi zabranjenih predmeta određenih Nacionalnim programom za obezbeđivanje u vazduhoplovstvu.
Računarski softver sadrži slike stvari bez zabranjenog predmeta i slike stvari koji sadrži više od jednog zabranjenog predmeta.
Biblioteka slika opasnih predmeta se redovno ažurira.
Nakon završenog teorijskog i praktičnog ispita, kao i standardizovanog testa interpretacije slike (ako je on predviđen), Komisija izrađuje izveštaj za svakog kandidata.
Izveštaj Komisije sadrži najmanje sledeće elemente:
1) podatke o kandidatu;
2) podatke o članovima Komisije;
3) vreme i mesto sprovođenja ispita, odnosno testiranja;
4) osnovne informacije o ispitima (broj i vrsta pitanja za teorijsko testiranje, protokol za praktično testiranje i sl.);
5) ostvareni rezultat kandidata na ispitu, odnosno testu;
6) informacije o prelaznoj oceni za svaki ispit, odnosno test.
U roku od tri radna dana rezultati se pismeno dostavljaju kandidatu i njegovom poslodavcu.
U slučaju kada se koristi softver za sertifikaciju, izvod iz softvera o polaganju ispita predstavlja dokaz o rezultatu testa koji je dostupan kandidatu.
Kandidat koji prilikom inicijalne ili periodične sertifikacije ne položi neki od ispita, odnosno test, može da polaže popravni ispit, odnosno test u roku koji nije duži od 30 dana od dana neuspešnog polaganja ispita, odnosno testa.
Kandidat koji ne položi popravni ispit, odnosno test, može ponovo da podnese zahtev za sertifikaciju po isteku roka od dve godine od dana neuspešnog polaganja popravnog ispita, odnosno testa, pri čemu mora prethodno da završi odgovarajuću inicijalnu obuku.
Izgled sertifikata za obavljanje pregleda obezbeđivanja
Sertifikat za obavljanje pregleda obezbeđivanja je jednodelan, pravougaonog oblika, dimenzija 85,6 x 54 mm, izrađen od polikarbonatnog materijala svetlo plave boje, u formatu identifikacione kartice ID-1.
Materijal od koga se izrađuje sertifikat i materijal kojim se upisuju podaci u sertifikat mora da bude takvog kvaliteta da obezbedi očuvanost sertifikata i upisanih podataka tokom perioda korišćenja sertifikata i da onemogući njihovo falsifikovanje.
Prednja strana obrasca sertifikata sadrži: u gornjem levom uglu međunarodnu oznaku Republike Srbije "SRB", ispisanu velikim slovima bele boje, latiničnim pismom, na pravougaoniku plave boje; u gornjem desnom uglu mali grb Republike Srbije; reči "REPUBLIKA SRBIJA" i "SERTIFIKAT ZA OBAVLJANJE PREGLEDA OBEZBEĐIVANJA", ispisane velikim slovima tamno plave boje, na srpskom jeziku ćiriličnim pismom i na engleskom jeziku "REPUBLIC OF SERBIA" i "SCREENER CERTIFICATE", kao i sledeće podatke ispisane na srpskom jeziku latiničnim pismom:
1) prezime;
2) ime;
3) jedinstveni matični broj građana (JMBG) imaoca sertifikata;
4) datum izdavanja sertifikata;
5) sertifikat izdao "Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije";
6) jedinstveni alfanumerički broj sertifikata.
Na poleđini obrasca sertifikata data je tabela sa ovlašćenjima, koja sadrži sledeće podatke:
7) šifra ovlašćenja imaoca sertifikata;
8) datum do koga važi ovlašćenje.
Poleđina obrasca sertifikata u donjem levom uglu sadrži i jedinstveni broj obrasca, u crnoj boji.
Alfanumerički podaci na obrascu sertifikata unose se u crnoj boji, latiničnim pismom i arapskim brojevima.
Izgled obrasca sertifikata osoblja koje obavlja pregled obezbeđivanja dat je u Prilogu 6, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Izdavanje i izmena sertifikata. Upis ovlašćenja
Ako su ispunjeni svi uslovi propisani u članu 47. ovog pravilnika, Direktorat izdaje sertifikat za obavljanje pregleda obezbeđivanja, u koji se upisuju odgovarajuća ovlašćenja imaoca sertifikata.
Rok važenja ovlašćenja iz stava 1. ovog člana iznosi pet godina, izuzev ovlašćenja za obavljanje pregleda obezbeđivanja na rendgenskom uređaju, ovlašćenja za obavljanje pregleda obezbeđivanja sistemom za detekciju eksploziva ili ovlašćenja za obavljanje pregleda obezbeđivanja lica skenerom za pregled obezbeđivanja lica analizom dobijene slike, čiji rok važenja iznosi tri godine.
Imalac sertifikata iz stava 1. ovog člana može da podnese zahtev za sticanje dodatnog ovlašćenja koje se, ako kandidat ispuni propisane uslove, upisuje u sertifikat.
Podnošenje zahteva za obnavljanje ovlašćenja se vrši na isti način kao i za inicijalnu sertifikaciju.
Postupak za obnavljanje ovlašćenja obuhvata polaganje teorijskog i praktičnog ispita, a za lica koja rade na rendgenskom uređaju, na sistemu za detekciju eksploziva ili lica koja analiziraju sliku dobijenu na skeneru za pregled obezbeđivanja - i standardizovani test interpretacije slika.
Evidencija o izdatim sertifikatima
O izdatim sertifikatima Direktorat vodi evidenciju.
Evidencija iz stava 1. ovog člana se čuva najmanje deset godina.
Suspenzija i stavljanje van snage sertifikata ili ovlašćenja
Ako se utvrdi da imalac sertifikata ne obavlja poslove u skladu sa propisanim standardima u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu ili ako prestane da ispunjava neki od propisanih uslova za izdavanje sertifikata i upis ovlašćenja, Direktorat suspenduje ili stavlja van snage sertifikat ili određeno ovlašćenje upisano u sertifikat.
VII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Važenje potvrde o pravu na obučavanje koja je izdata pre stupanja na snagu ovog pravilnika
Potvrda o pravu na obučavanje koja je izdata centru za obuku pre stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi po isteku 12 meseci od dana stupanja na snagu ovog pravilnika.
Važenje potvrda o obučenosti, sertifikata i ovlašćenja instruktora izdatih pre stupanja na snagu ovog pravilnika
Potvrde o obučenosti koje su izdate pre stupanja na snagu ovog pravilnika prestaju da važe po isteku 12 meseci od dana stupanja na snagu ovog pravilnika.
Centar za obuku koji je izdao potvrdu o obučenosti iz stava 1. ovog člana dužan je da u roku od 12 meseci od dana stupanja na snagu ovog pravilnika zameni navedene potvrde potvrdama o obučenosti u skladu sa članom 45. ovog pravilnika.
Sertifikati osoblja koje obavlja pregled obezbeđivanja koji su izdati pre stupanja na snagu ovog pravilnika zameniće se sertifikatima izdatim u skladu sa odredbama ovog pravilnika u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovog pravilnika.
Ovlašćenja instruktora u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu koja su izdata pre stupanja na snagu ovog pravilnika prestaju da važe po isteku 12 meseci od dana stupanja na snagu ovog pravilnika.
Osoblje koje obavlja pregled obezbeđivanja na osnovu potvrde o obučenosti, a koje na dan stupanja na snagu ovog pravilnika nije steklo sertifikat osoblja koje obavlja pregled obezbeđivanja, dužno je da podnese zahtev za izdavanje sertifikata u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovog pravilnika.
Primena ovog pravilnika na započetu obuku i postupke
Započeta obuka i postupci koji do dana stupanja na snagu ovog pravilnika nisu okončani, okončaće se po odredbama propisa koji je bio na snazi do dana stupanja na snagu ovog pravilnika.
Prestanak važenja odredbi drugog propisa
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaju da važe član 19. stav 2. i član 20. Pravilnika o dozvoli za obavljanje pregleda obezbeđivanja ("Službeni glasnik RS", br. 23/12 i 10/14).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Samostalni članovi Pravilnika o izmenama i dopuni
Pravilnika o potvrdama o obučenosti i sertifikatima osoblja koje obavlja pregled obezbeđivanja i centrima za obuku vazduhoplovnog osoblja u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu
("Sl. glasnik RS", br. 1/2020)
Član 4
Posle Priloga 5. dodaje se Prilog 6, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Član 5
Sertifikate koji su izdati pre stupanja na snagu ovog pravilnika, Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije će po službenoj dužnosti zameniti sertifikatima izdatim u skladu sa odredbama ovog pravilnika, a najkasnije do 30. juna 2020. godine.
Član 6
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
OBRAZAC POTVRDE O PRAVU NA OBUČAVANJE U OBLASTI OBEZBEĐIVANJA U VAZDUHOPLOVSTVU
Na osnovu člana 179. stav 3. Zakona o vazdušnom saobraćaju ("Službeni glasnik RS" br. 73/10, 57/11, 93/12, 45/15 i 66/15 - dr. zakon) Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije izdaje
POTVRDU O PRAVU NA OBUČAVANJE VAZDUHOPLOVNOG OSOBLJA U OBLASTI OBEZBEĐIVANJA U VAZDUHOPLOVSTVU
[BROJ POTVRDE/REFERENCA]
[NAZIV CENTRA ZA OBUKU]
[ADRESA CENTRA ZA OBUKU]
kojom stiče svojstvo centra za obuku vazduhoplovnog osoblja u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu i kojom se ovlašćuje za sprovođenje obuke iz modula koji su navedeni u prilogu ove potvrde.
USLOVI:
Ova potvrda važi sve dok centar za obuku ispunjava uslove propisane Pravilnikom o potvrdama o obučenosti i sertifikatima osoblja koje obavlja pregled obezbeđivanja i centrima za obuku vazduhoplovnog osoblja u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu, Nacionalnim programom za obezbeđivanje u vazduhoplovstvu i Programom obuke u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu.
Ova potvrda važi tri godine od dana izdavanja, izuzev ako se suspenduje ili stavi van snage.
Sva ovlašćenja upisana u potvrdu, uključujući i naknadno stečena ovlašćenja, važe do isteka roka važenja potvrde.
Datum izdavanja: ___________________ |
|
Potpis: |
|
|
Direktor |
PRILOG POTVRDE O PRAVU NA OBUČAVANJE
[BROJ POTVRDE/REFERENCA]
Odobreni moduli
[NAZIV CENTRA ZA OBUKU]
je ovlašćen da sprovodi obuku za sledeće module:
MODULI |
DA |
NE |
|
Modul 1 |
Obuka u vezi s značajem obezbeđivanja u vazduhoplovstvu |
c |
c |
Modul 2 |
Obezbeđivanje aerodroma i objekata van aerodroma |
c |
c |
Modul 3 |
Osnovna obuka |
c |
c |
Modul 4 |
Pregled obezbeđivanja lica |
c |
c |
Modul 5 |
Pregled obezbeđivanja ručnog prtljaga i stvari koje lice nosi sa sobom |
c |
c |
Modul 6 |
Pregled obezbeđivanja predatog prtljaga |
c |
c |
Modul 7 |
Pregled obezbeđivanja robe i pošte |
c |
c |
Modul 8 |
Pregled obezbeđivanja materijala i pošte avio-prevozioca, zaliha namenjenih potrošnji tokom leta i zaliha namenjenih potrošnji na aerodromu |
c |
c |
Modul 9 |
Pregled vozila |
c |
c |
Modul 10 |
Kontrola pristupa, nadgledanje i patrole |
c |
c |
Modul 11 |
Pregled obezbeđivanja vazduhoplova |
c |
c |
Modul 12 |
Zaštita vazduhoplova |
c |
c |
Modul 13 |
Uparivanje putnika i prtljaga |
c |
c |
Modul 14 |
Kontrola obezbeđivanja robe i pošte metodama drugačijim od pregleda obezbeđivanja |
c |
c |
Modul 15 |
Kontrola obezbeđivanja materijala i pošte avio-prevozioca, zaliha namenjenih potrošnji tokom leta i zaliha namenjenih potrošnji na aerodromu metodama drugačijim od pregleda obezbeđivanja |
c |
c |
Modul 16 |
Kontrola letenja |
c |
c |
Modul 17 |
Posebna obuka supervizora |
c |
c |
Modul 18 |
Posebna obuka odgovornih rukovodilaca za obezbeđivanje |
c |
c |
Modul 19 |
Postupanje sa opasnim materijama |
c |
c |
Modul 20 |
Postupanje sa licima neprihvatljivog ponašanja |
c |
c |
Modul 21 |
Posebna obuka instruktora |
c |
c |
Modul 23 |
Reagovanje u vanrednim situacijama i primena protivmera u slučaju radnji nezakonitog ometanja |
c |
c |
Sva ovlašćenja upisana u potvrdu važe do isteka roka važenja potvrde.
Datum izdavanja: ___________________ |
|
Potpis: |
|
|
Direktor |
STANDARDIZOVAN MODEL ZA IZRADU NASTAVNIH PLANOVA SA NASTAVNIM PROGRAMOM
Realizacija nastavne oblasti se može podeliti na nastavne celine koje obuhvataju nastavne podoblasti, a koje su značajne za pojedine grupe zaposlenih u vazduhoplovstvu.
U pregledu nastavnih oblasti, nastavnih podoblasti i nastavnih jedinica posebno se prikazuje broj časova potrebnih za teorijsku nastavu, a posebno broj časova predviđen za praktičnu nastavu.
Na osnovu pregleda nastavnih jedinica se pravi program dnevne obuke formiranjem rasporeda časova. Na osnovu rasporeda časova planira se gde će se tog dana odvijati teorijska i praktična obuka.
[NAZIV OBUKE]
(npr. OBUKA U VEZI S ZNAČAJEM OBEZBEĐIVANJA U VAZDUHOPLOVSTVU)
Oznaka i naziv obuke: |
[navesti oznaku i naziv obuke] (npr. Modul 1 - Obuka u vezi s značajem obezbeđivanja u vazduhoplovstvu) |
Trajanje obuke: |
[navesti vreme trajanja obuke] (npr. 4 časova ukupno 180 minuta i testiranje) |
Način sprovođenja obuke: |
[navesti metodologiju sprovođenja obuke - opisati na koji se način sprovodi obuka i navesti nastavna sredstva i pomagala koja se koriste] |
Ciljna grupa: |
[navesti kojoj kategoriji osoblja je namenjena navedena obuka] |
Ciljevi obuke: |
[definisati ciljeve obuke u skladu sa standardima definisanim Nacionalnim programom za obezbeđivanje u vazduhoplovstvu i domaćim propisima] |
(npr. za obuku u vezi s značajem obezbeđivanja u vazduhoplovstvu
- sticanje znanja o prethodnim radnjama nezakonitog ometanja u civilnom vazduhoplovstvu, terorističkim aktima i aktuelnim pretnjama;
- razumevanje važećih propisa u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu;
- sticanje znanja o ciljevima i organizaciji obezbeđivanja u vazduhoplovstvu, uključujući obaveze i odgovornosti lica koja obavljaju kontrole obezbeđivanja;
- sticanje znanja o proceduri za prijavljivanje događaja; i
- sticanje sposobnosti da se reaguje na odgovarajući način na incidente vezane za obezbeđivanje.)
Nastavni program: |
[definisati sadržaj obuke (nastavne oblasti i podoblasti), raspored sprovođenja obuke i broj časova neophodnih za realizaciju teorijskog i praktičnog dela obuke] |
(npr.:
Deo 1: Osnove obezbeđivanja u vazduhoplovstvu (45 min.)
Pauza (10 min.)
Deo 2: Radnje nezakonitog ometanja u civilnom vazduhoplovstvu, teroristički akti i pretnje (45 min.)
Pauza (10 min.)
Deo 3: Sistem za upravljanje obezbeđivanjem u vazduhoplovstvu (45 min.)
Pauza (30 min.)
Deo 4: Mere obezbeđivanja u vazduhoplovstvu (45 min.)
Pauza (10 min.)
Deo 5: Reagovanje na incidente i glavne vanredne situacije u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu (45 min.)
Pauza (30 min.)
Testiranje
Teorijski test (30 min.))
[Sadržaj obuke]
(npr. Sadržaj obuke u vezi s značajem obezbeđivanja u vazduhoplovstvu)
DEO 1: OSNOVE OBEZBEĐIVANJA U VAZDUHOPLOVSTVU
1. Organizacija obezbeđivanja na međunarodnom nivou:
- ICAO - Međunarodna organizacija civilnog vazduhoplovstva;
- ECAC - Evropska konferencija civilnog vazduhoplovstva;
- EU - Evropska unija;
- Međunarodni propisi i dokumenta u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu:
a) ICAO Aneks 17;
b) ICAO Doc 8973:
v) EU regulativa;
g) ECAC Doc 30.
2. Organizacija obezbeđivanja na nacionalnom nivou:
- Nacionalni komitet za obezbeđivanje u vazduhoplovstvu;
- Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije;
- Odgovornost organa, organizacija i subjekata u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu;
- Domaći propisi i dokumenta u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu:
a) Zakon o vazdušnom saobraćaju;
b) Nacionalni program za obezbeđivanje u vazduhoplovstvu;
v) drugi zakoni i podzakonski propisi u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu.
DEO 2: RADNJE NEZAKONITOG OMETANJA U CIVILNOM VAZDUHOPLOVSTVU, TERORISTIČKI AKTI I PRETNJE
1. Prethodne radnje, nezakonitog ometanja u civilnom vazduhoplovstvu:
- Radnje usmerene prema avio-prevoziocima;
- Radnje usmerene prema vazduhoplovima.
2. Terorizam u civilnom vazduhoplovstvu i aktuelne pretnje:
- Oblici terorističkih akata prema civilnom vazduhoplovstvu;
- Primeri terorističkih akata.
TESTIRANJE
1. Teorijski test
TABELA SA OBAVEZNIM MODULIMA ZA OBUKU OSOBLJA IZ ČLANA 4. ST. 1. I 3. OVOG PRAVILNIKA
|
KATEGORIJE OSOBLJA |
|||||
MODUL |
Osoblje državnih organa na aerodromu |
Lica koja nisu putnici, a koja mogu da se kreću bez pratnje u ORZ ili imaju pristup kritičnim objektima, infrastrukturi i sistemima |
Lica koja obavljaju pregled obezbeđivanja lica |
Lica koja obavljaju pregled obezbeđivanja ručnog prtljaga i stvari koje lica nose |
Lica koja obavljaju pregled obezbeđivanja predatog prtljaga |
Lica koja obavljaju pregled obezbeđivanja robe i pošte |
Modul 1 |
✓ |
✓ |
✓ |
✓ |
✓ |
✓ |
Modul 2 |
✓ |
✓ |
✓ |
✓ |
✓ |
✓ |
Modul 3 |
|
|
✓ |
✓ |
✓ |
|
Modul 4 |
|
|
✓ |
|
|
|
Modul 5 |
|
|
|
✓ |
|
|
Modul 6 |
|
|
|
|
✓ |
|
Modul 7 |
|
|
|
|
|
✓ |
Modul 8 |
|
|
|
|
|
|
Modul 9 |
|
|
|
|
|
|
Modul 10 |
|
|
|
|
|
|
Modul 11 |
|
|
|
|
|
|
Modul 12 |
|
|
|
|
|
|
Modul 13 |
|
|
|
|
|
|
Modul 14 |
|
|
|
|
|
|
Modul 15 |
|
|
|
|
|
|
Modul 16 |
|
|
|
|
|
|
Modul 17 |
|
|
|
|
|
|
Modul 18 |
|
|
|
|
|
|
Modul 19 |
|
|
✓ |
✓ |
✓ |
✓ |
Modul 20 |
|
|
✓ |
✓ |
✓ |
|
Modul 21 |
|
|
|
|
|
|
Modul 23 |
|
|
|
|
|
|
|
KATEGORIJE OSOBLJA |
||||||
MODUL |
Lica koja obavljaju pregled obezbeđivanja materijala avio-prevozioca i pošte avio-prevozioca, zaliha namenjenih potrošnji tokom leta i zaliha namenjenih potrošnji na aerodromu |
Lica koja obavljaju pregled vozila |
Lica koja obavljaju kontrolu pristupa na aerodromu, nadgledanje i patrole |
Lica koja obavljaju pregled obezbeđivanja vazduhoplova |
Lica koja vrše zaštitu vazduhoplova |
Lica koja obavljaju uparivanje putnika i prtljaga |
Lica koja obavljaju kontrolu obezbeđivanja robe i pošte metodama drugačijim od pregleda obezbeđivanja ili imaju pristup robi i pošti koja je identifikovana za prevoz vazduhoplovom |
Modul 1 |
✓ |
✓ |
✓ |
✓ |
✓ |
✓ |
✓ |
Modul 2 |
✓ |
✓ |
✓ |
✓ |
✓ |
✓ |
✓ |
Modul 3 |
|
✓ |
✓ |
|
|
|
|
Modul 4 |
|
|
|
|
|
|
|
Modul 5 |
|
|
|
|
|
|
|
Modul 6 |
|
|
|
|
|
|
|
Modul 7 |
|
|
|
|
|
|
|
Modul 8 |
✓ |
|
|
|
|
|
|
Modul 9 |
|
✓ |
|
|
|
|
|
Modul 10 |
|
|
✓ |
|
|
|
|
Modul 11 |
|
|
|
✓ |
|
|
|
Modul 12 |
|
|
|
|
✓ |
|
|
Modul 13 |
|
|
|
|
|
✓ |
|
Modul 14 |
|
|
|
|
|
|
✓ |
Modul 15 |
|
|
|
|
|
|
|
Modul 16 |
|
|
|
|
|
|
|
Modul 17 |
|
|
|
|
|
|
|
Modul 18 |
|
|
|
|
|
|
|
Modul 19 |
✓ |
✓ |
|
✓ |
|
✓ |
✓ |
Modul 20 |
|
✓ |
✓ |
|
✓ |
✓ |
|
Modul 21 |
|
|
|
|
|
|
|
Modul 23 |
|
|
|
|
|
|
|
|
KATEGORIJE OSOBLJA |
|||||
MODUL |
Lica koja obavljaju kontrolu obezbeđivanja pošte i materijala avio-prevozioca, zaliha namenjenih potrošnji tokom leta i zaliha namenjenih potrošnji na aerodromu, metodama drugačijim od pregleda obezbeđivanja |
Kontrolor letenja |
Supervizor |
Odgovorni rukovodioci za obezbeđivanje |
Instruktori |
Osoblje odgovorno za reagovanje u vanrednim situacijama |
Modul 1 |
✓ |
✓ |
✓ |
✓ |
✓ |
✓ |
Modul 2 |
✓ |
✓ |
✓ |
✓ |
✓ |
✓ |
Modul 3 |
|
|
✓ |
✓ |
✓ |
|
Modul 4 |
|
|
|
|
|
|
Modul 5 |
|
|
|
|
|
|
Modul 6 |
|
|
|
|
|
|
Modul 7 |
|
|
|
|
|
|
Modul 8 |
|
|
|
|
|
|
Modul 9 |
|
|
|
|
|
|
Modul 10 |
|
|
|
|
|
|
Modul 11 |
|
|
|
|
|
|
Modul 12 |
|
|
|
|
|
|
Modul 13 |
|
|
|
|
|
|
Modul 14 |
|
|
|
|
|
|
Modul 15 |
✓ |
|
|
|
|
|
Modul 16 |
|
✓ |
|
|
|
|
Modul 17 |
|
|
✓ |
|
|
|
Modul 18 |
|
|
|
✓ |
|
|
Modul 19 |
✓ |
|
✓ |
✓ |
|
|
Modul 20 |
|
|
✓ |
✓ |
|
|
Modul 21 |
|
|
|
|
✓ |
|
Modul 23 |
|
|
✓ |
|
|
✓ |
OBRAZAC POTVRDE O OBUČENOSTI OSOBLJA KOJE OBAVLJA PREGLED OBEZBEĐIVANJA
(Logo centra za obuku) NAZIV CENTRA ZA OBUKU Broj potvrde o pravu na obučavanje: ____________ |
|||||||||||||||||||||
Na osnovu člana 175. stav 2. Zakona o vazdušnom saobraćaju ("Službeni glasnik RS", br. 73/10, 57/11, 93/12, 45/15 i 66/15 - dr. zakon) i člana 45. Pravilnika o potvrdama o obučenosti i sertifikatima osoblja koje obavlja pregled obezbeđivanja i centrima za obuku vazduhoplovnog osoblja u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu ("Službeni glasnik RS", br. ___), izdaje se POTVRDA O OBUČENOSTI OSOBLJA KOJE OBAVLJA PREGLED OBEZBEĐIVANJA Ime (ime jednog roditelja) i prezime: ____________________________________ Datum i mesto rođenja: ______________________________________________
NAZIV ZAVRŠENE OBUKE Kandidat je obuku završio sa ocenom: _____
Datum izdavanja potvrde: ______________
|
OVLAŠĆENJA KOJA MOŽE DA STEKNE OSOBLJE KOJE OBAVLJA PREGLED OBEZBEĐIVANJA
ŠIFRA |
OPIS POSLOVA |
KATEGORIJA OSOBLJA |
CONV |
Obavljanje pregleda obezbeđivanja na rentgenskom uređaju |
|
CONV1 |
ručnog prtljaga i stvari koje lica nose sa sobom, uključujući i tečnosti, gelova i aerosola (TGA) |
(2) |
CONV2 |
predatog prtljag |
(3) |
CONV3 |
robe i pošte |
(4) |
CONV4 |
pošte i materijala avio-prevozioca, zaliha namenjene potrošnji tokom leta i zaliha namenjenih potrošnji na aerodromu |
(5) |
EDS |
Obavljanje pregleda obezbeđivanja sistemom za detekciju eksploziva (EDS) |
(2), (3), (4) i (5) |
LEDS |
Obavljanje pregleda obezbeđivanja tečnosti, gelova i aerosola (TGA) opremom drugačijom od rendgenskog uređaja |
(2) |
MDE |
Obavljanje pregleda obezbeđivanja upotrebom metal-detektorske opreme |
|
MDE1 |
putnika i lica koja nisu putnici |
(1) |
MDE2 |
robe i pošte |
(4) |
HS |
Obavljanje ručnog pregleda |
|
HS1 |
putnika i lica koja nisu putnici |
(1) |
HS2 |
ručnog prtljaga i stvari koje lica nose sa sobom |
(2) |
HS3 |
predatog prtljaga |
(3) |
HS4 |
robe i pošte |
(4) |
HS5 |
pošte i materijala avio-prevozioca, zaliha namenjenih potrošnji tokom leta i zaliha namenjenih potrošnji na aerodromu |
(5) |
VCK |
Obavljanje pregleda obezbeđivanja metodom vizuelnog pregleda |
(4) i (5) |
ETD |
Obavljanje pregleda obezbeđivanja sistemom za detekciju tragova eksploziva (ETD) |
|
ETD1 |
ručnog prtljaga i stvari koje lica nose sa sobom |
(2) |
ETD2 |
predatog prtljaga |
(3) |
ETD3 |
robe i pošte |
(4) |
ETD4 |
putnika i lica koja nisu putnici |
(1) |
ETD5 |
pošte i materijala avio-prevozioca, zaliha namenjenih potrošnji tokom leta i zaliha namenjenih potrošnji na aerodromu |
(3) |
SSC |
Obavljanje pregleda obezbeđivanja lica skenerom za pregled obezbeđivanja |
|
SSC1 |
prilikom pregleda se ne vrši analiza dobijene slike |
(1) |
SSC2 |
prilikom pregleda se vrši analiza dobijene slike |
(1) |
VEH |
Obavljanje pregleda vozila |
(6) |
ACSP |
Obavljanje kontrole pristupa, nadgledanje i patroliranje |
(7) |
IZGLED OBRASCA SERTIFIKATA OSOBLJA KOJE OBAVLJA PREGLED OBEZBEĐIVANJA
1) Izgled prednje strane obrasca sertifikata
2) Izgled poleđine obrasca sertifikata
* Član 27. Pravilnika o potvrdama o obučenosti i sertifikatima osoblja koje obavlja pregled obezbeđivanja i centrima za obuku vazduhoplovnog osoblja u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu ("Sl. glasnik RS", br. 4/2016), prestao je da važi 5. jula 2018. godine, danom stupanja na snagu Pravilnika o sadržini i načinu vođenja evidencije centara za obuku vazduhoplovnog osoblja ("Sl. glasnik RS", br. 49/2018).