STATUT
KOMISIJE ZA KONTROLU DRŽAVNE POMOĆI

("Sl. glasnik RS", br. 3/2020)

 

OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovim statutom bliže se uređuje unutrašnja organizacija, način rada i sprovođenje postupka pred Komisijom za kontrolu državne pomoći Republike Srbije (u daljem tekstu: Komisija), kao i ovlašćenja za donošenje drugih akata Komisije.

Član 2

Komisija je samostalna i nezavisna organizacija koja vrši javna ovlašćenja, čiji su osnivanje, nadležnost, položaj, organizacija i ovlašćenja uređeni Zakonom o kontroli državne pomoći ("Službeni glasnik RS", broj 73/19, u daljem tekstu: Zakon).

Član 3

Komisija je pravno lice sa pravima, obavezama i odgovornostima u skladu sa zakonom i za obavljanje poslova iz svoje nadležnosti odgovara Narodnoj skupštini Republike Srbije.

Član 4

U pravnom prometu sa trećim licima Komisija istupa u svoje ime i za svoj račun.

Član 5

Komisija u svom radu upotrebljava srpski jezik i ćiriličko pismo.

Sedište, pečat, štambilj i simboli

Član 6

Sedište Komisije je u Beogradu, Kneza Miloša 20.

Odluku o promeni sedišta Komisije donosi Savet Komisije.

Član 7

Komisija ima pečat okruglog oblika, prečnika 32 mm, na kome je ispisan sledeći tekst: "Republika Srbija *Beograd*, Komisija za kontrolu državne pomoći".

Tekst je ispisan u koncentričnim krugovima, oko Malog grba Republike Srbije, ćiriličkim pismom.

U spoljnom krugu pečata ispisan je tekst: "Republika Srbija *Beograd*".

U sledećem unutrašnjem krugu ispisan je tekst: "Komisija za kontrolu državne pomoći".

Komisija može imati više primeraka pečata koji moraju biti istovetni po sadržini i veličini.

Svaki primerak pečata obeležava se rednim brojem, rimskom cifrom koja se stavlja između grba Republike Srbije i sedišta organa.

Namena i upotreba pečata vrši se u skladu sa zakonom kojim se uređuje pečat državnih i drugih organa.

Član 8

Komisija ima štambilj koji je pravougaonog oblika, dimenzije 70 x 30 mm na kome je ispisan tekst: "Republika Srbija, Komisija za kontrolu državne pomoći", sa rubrikama za upisivanje organizacione jedinice, broja, priloga i datuma prijema podneska.

Član 9

Komisija ima memorandum na kome se u levom gornjem uglu nalazi grb Republike Srbije, a ispod grba je zaglavlje u kome je ispisan sledeći tekst: "Republika Srbija, Komisija za kontrolu državne pomoći". Ispod se upisuje: broj akta, datum akta i sedište sa adresom.

U fusnoti memoranduma ispod crte upisuje se broj telefona, adresa internet prezentacije i e-mail adresa za prijem elektronske pošte.

Član 10

Način upotrebe pečata i štambilja, broj pečata, lice zaduženo za rukovanje i upotrebu pečata i štambilja i druga pitanja u vezi sa pečatom i štambiljem uređuju se aktom predsednika Komisije.

Član 11

Komisija u poslovanju sa inostranstvom, pored naziva na srpskom jeziku može upotrebljavati i naziv na engleskom jeziku: "Commission for State Aid Control" skraćeno "CSAC".

Zastupanje i predstavljanje

Član 12

Komisiju zastupa i predstavlja predsednik Komisije.

Zamenik predsednika Komisije zastupa i predstavlja Komisiju u odsutnosti predsednika Komisije.

NADLEŽNOSTI KOMISIJE

Član 13

Komisija vrši javna ovlašćenja i obavlja poslove u skladu sa nadležnostima propisanim članom 10. Zakona i to:

1) ocenjuje postojanje i usklađenost državne pomoći sa pravilima o dodeli državne pomoći;

2) rešava o pravima i obavezama davalaca i korisnika državne pomoći;

3) vrši kontrolu namenskog korišćenja dodeljene državne pomoći;

4) nalaže upravne mere iz Zakona;

5) donosi rešenja i zaključke u postupku prethodne i naknadne kontrole;

6) donosi podzakonska akta za sprovođenje Zakona;

7) predlaže Vladi preko nadležnog ministarstva donošenje propisa za sprovođenje ovog zakona;

8) daje mišljenja o usklađenosti propisa sa pravilima o dodeli državne pomoći;

9) sarađuje sa državnom institucijom nadležnom za poslove revizije, odnosno za poslove budžetske inspekcije, službom autonomne pokrajine, odnosno jedinice lokalne samouprave nadležnom za poslove budžetske inspekcije i drugim domaćim i međunarodnim organima, organizacijama i institucijama u obavljanju poslova iz svoje nadležnosti;

10) objavljuje na svojoj internet stranici akta koja donosi u postupku kontrole državne pomoći, godišnji izveštaj o dodeljenoj državnoj pomoći u Republici Srbiji pošto ga usvoji Vlada, kao i druge podatke za koje oceni da su od značaja za primenu Zakona;

11) ostvaruje međunarodnu saradnju u oblasti politike konkurencije, odnosno kontrole državne pomoći, radi izvršavanja međunarodnih obaveza u ovoj oblasti i unapređenja odnosa sa međunarodnim institucijama;

12) preduzima aktivnosti na razvijanju svesti o značaju kontrole državne pomoći;

13) vodi registar dodeljene državne pomoći i de minimis pomoći, i druge evidencije u skladu sa zakonom;

14) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom.

Poslove iz stava 1. tač. 1), 2), 3), 4), 5), 6), 7), 8), 9), 11) i 13) ovog člana obavlja kao poverene poslove.

ORGANI KOMISIJE

Član 14

Organi Komisije su Savet Komisije (u daljem tekstu: Savet) i predsednik Komisije.

Član 15

Izbor organa Komisije, trajanje mandata, prestanak funkcije i razrešenje člana Saveta i predsednika Komisije, uređeni su Zakonom.

Član 16

Ovlašćenja, obaveze i odgovornosti članova Saveta i predsednika Komisije utvrđene su Zakonom, ovim statutom i drugim opštim aktima Komisije.

Savet Komisije

Član 17

Savet Komisije:

1) odlučuje o pitanjima iz člana 13. stav 1. tač. 1), 2), 3), 4), 5), 6), 7) i 8) Statuta, člana 44. stav 10. i člana 54. stav 5. Zakona, osim ako je Zakonom ili ovim statutom drugačije propisano;

2) donosi Statut Komisije i odluke o izmenama i dopunama Statuta Komisije;

3) donosi akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u Komisiji uz saglasnost odbora Narodne skupštine nadležnog za poslove finansija;

4) usvaja godišnji finansijski plan i dostavlja ga odboru Narodne skupštine nadležnog za poslove finansija;

5) usvaja plan javnih nabavki;

6) donosi Pravilnik o radu Komisije;

7) donosi Poslovnik o svom radu;

8) usvaja godišnji izveštaj o radu Komisije;

9) usvaja finansijski izveštaj;

11) na predlog predsednika Komisije, bira i razrešava zamenika predsednika Komisije;

12) na predlog predsednika Komisije, postavlja i razrešava sekretara i vršioca dužnosti sekretara Komisije;

13) odlučuje o usaglašavanju plate predsednika Komisije i članova Saveta;

14) usvaja Informator o radu Komisije u skladu sa zakonom;

15) donosi poseban akt o načinu saradnje sa davaocima državne pomoći i drugim organima;

16) donosi druga opšta akta od značaja za rad Komisije;

17) donosi pravilnike, uputstva i druga podzakonska akta u vezi sa primenom Zakona;

18) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom, ovim statutom i drugim aktima Komisije.

Rad Saveta Komisije

Član 18

Rad Saveta Komisije uređuje se Zakonom, ovim statutom i Poslovnikom o radu Saveta.

U postupku ocenjivanja postojanja i usklađenosti državne pomoći sa pravilima o dodeli državne pomoći, određuje se izvestilac, iz reda članova Saveta, koji izveštava Savet o svim bitnim činjenicama i okolnostima slučaja.

Predsednik Komisije određuje izvestioca za svaki pokrenuti postupak.

Član 19

Način rada, donošenje odluka i postupak pred Savetom, bliže se uređuje Poslovnikom o radu Saveta.

Predsednik Komisije

Član 20

Predsednik Komisije:

1) predstavlja i zastupa Komisiju;

2) organizuje rad Komisije;

3) saziva sednice, predlaže dnevni red i predsedava i rukovodi radom Saveta;

4) predlaže zamenika predsednika Komisije iz reda članova Saveta i sekretara Komisije;

5) potpisuje odluke i druge akte i stara se o njihovom izvršenju;

6) stara se i odgovara za zakonitost rada, korišćenje imovine Komisije, vrši prava naredbodavca za upotrebu sredstava Komisije u skladu sa zakonom;

7) predlaže donošenje opštih akata o načinu rada i izvršavanju poslova stručne i pratećih službi;

8) donosi opšte i pojedinačne akte u skladu sa zakonom i Statutom;

9) predlaže Savetu Komisije finansijski plan i plan javnih nabavki;

10) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom, ovim statutom i drugim aktima Komisije.

UNUTRAŠNJA ORGANIZACIJA

Službe Komisije

Član 21

Komisija ima stručnu službu i prateće službe.

Stručna služba obavlja stručne poslove iz nadležnosti Komisije, a čine je kontrolori i analitičari.

Broj kontrolora i analitičara, kao i bliži opis radnih mesta se uređuje aktom o sistematizaciji koji donosi Savet, uz saglasnost odbora Narodne skupštine nadležnog za poslove finansija.

Prateće službe obavljaju administrativne, materijalno-finansijske, pravno kadrovske i opšte poslove u skladu sa zakonom, Statutom i drugim opštim aktima Komisije.

Komisija može obrazovati unutrašnje organizacione jedinice i to: sektore, odeljenja ili grupe.

Član 22

Pravilnikom o radu Komisije utvrđuju se prava, obaveze i odgovornosti iz radnog odnosa zaposlenih i to: zasnivanje radnog odnosa, radno vreme, odmori i odsustva, zaštita zaposlenih, zarade zaposlenih, naknade zarada i druga primanja zaposlenih, zabrana konkurencije, naknada štete, prestanak radnog odnosa, ostvarenje i zaštita prava zaposlenih, organizacioni delovi Komisije.

Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u Komisiji bliže se uređuju organizacija, rad stručne i pratećih službi, naziv i opis poslova, vrsta i stepen zahtevane stručne spreme, odnosno obrazovanja, drugi posebni uslovi za rad na tim poslovima, kao i potreban broj kontrolora i analitičara, državnih službenika na položaju, državnih službenika na izvršilačkim mestima i nameštenika.

Pored zaposlenih u stručnoj službi i pratećim službama, ugovorom se mogu angažovati i druga lica u cilju pružanja ekspertskih, prevodilačkih, tehničkih i drugih usluga, u skladu sa potrebama obavljanja poslova iz nadležnosti Komisije.

Član 23

Radna mesta na kojima rade državni službenici razvrstavaju se u položaje i izvršilačka radna mesta, zavisno od složenosti poslova, ovlašćenja i odgovornosti.

Položaji su radna mesta koja podrazumevaju ovlašćenja i odgovornosti u vezi sa vođenjem i usklađivanjem rada u Komisiji.

Državne službenike na položaju, postavlja i razrešava Savet.

Član 24

Na prava i obaveze zaposlenih primenjuju se propisi koji uređuju prava državnih službenika i nameštenika, propisi kojima se uređuju plate naknade i druga primanja državnih službenika i nameštenika, opšti propisi o radu, kao i odredbe Zakona i opšti akti Komisije.

Sekretar Komisije

Član 25

Radom stručne službe i pratećim službama rukovodi sekretar Komisije koga postavlja Savet, na pet godina.

Član 26

Za sekretara može biti postavljeno lice koje ima završen fakultet, ispunjava opšte uslove za rad u državnim organima, ima položen državni stručni ispit, ima iskustva u rukovođenju i radu u državnim organima i najmanje sedam godina iskustva u struci.

Sekretar Komisije ima status državnog službenika na položaju.

Za svoj rad sekretar Komisije odgovara predsedniku Komisije i Savetu.

Član 27

Sekretar Komisije:

1) organizuje i usklađuje rad stručne službe i pratećih službi Komisije;

2) priprema sednice Saveta i predlaže dnevni red predsedniku Komisije;

3) stara se o izvršavanju poslova stručne i pratećih službi;

4) priprema predlog kadrovskog plana Komisije;

5) podnosi inicijative predsedniku Komisije za donošenje, izmenu i dopunu opštih akata Komisije;

6) obavlja druge poslove u skladu sa zakonom, Statutom i opštim aktima Komisije.

POSTUPAK PRED KOMISIJOM

Član 28

Postupak pred Komisijom sprovodi se u skladu sa odredbama zakona kojim se uređuje opšti upravni postupak, osim ako Zakonom nije drugačije propisano.

Način rada

Član 29

Postupke pred Komisijom sprovodi ovlašćeno službeno lice iz sastava stručne službe koje određuje sekretar.

Odlučivanje

Član 30

Način rada, donošenje odluka i postupak pred Savetom, bliže se uređuju Poslovnikom o radu Saveta.

Član 31

Komisija obavlja poslove u skladu sa propisima kojima se uređuje kancelarijsko poslovanje organa državne uprave.

FINANSIRANJE KOMISIJE

Član 32

Sredstva za rad Komisije obezbeđuju se u budžetu Republike Srbije u okviru posebnog budžetskog razdela i iz drugih izvora, u skladu sa zakonom.

Komisija samostalno raspolaže sredstvima u skladu sa finansijskim planom, a po dobijanju saglasnosti odbora Narodne skupštine nadležnog za poslove finansija.

Godišnji izveštaj o radu sadrži i finansijski izveštaj.

OPŠTI AKTI O RADU

Član 33

Komisija donosi pravilnike, odluke i druga opšta akta, u skladu sa zakonom, Statutom i Pravilnikom o radu.

Akti iz stava 1. ovog člana objavljuju se na oglasnoj tabli Komisije i dostavljaju organizacionim jedinicama Komisije.

Član 34

U slučaju nesaglasnosti u primeni Statuta, tumačenje daje Savet Komisije.

DRUGA ZNAČAJNA PITANJA ZA RAD KOMISIJE

Tajnost podataka

Član 35

Predsednik Komisije, članovi Saveta i zaposleni dužni su da sa podacima i dokumentima za koje su saznali na radu i u vezi sa radom u Komisiji postupaju u skladu sa Zakonom, zakonom kojim se uređuje tajnost podataka i zakonom kojim se uređuje zaštita poslovne tajne.

Javnost rada

Član 36

Rad Komisije je javan.

Komisija obaveštava javnost o svom radu davanjem informacija, održavanjem konferencija za štampu, objavljivanjem na internet stranici Komisije i na drugi pogodan način.

Komisija izdaje javno saopštenje o značajnim pitanjima za rad Komisije.

Druga pitanja

Član 37

Uprava za zajedničke poslove republičkih organa vrši za potrebe Komisije: poslove investicionog, tehničkog i tekućeg održavanja objekata i opreme, poslove prevoza, održavanja, servisiranja i garažiranja vozila, ugostiteljske usluge, kao i druge zajedničke administrativne i tehničke poslove koji su neophodni za ostvarivanje nadležnosti Komisije, a u skladu sa propisima kojima je uređeno vršenje ovi poslova za sve državne organe.

Član 38

Poslove bezbednosti i održavanja reda u prostorijama Komisije vrši Ministarstvo unutrašnjih poslova, u skladu sa zakonom.

IZMENE I DOPUNE STATUTA

Član 39

Predlog za izmenu i dopunu Statuta može podneti predsednik Komisije ili član Saveta Komisije.

Izmene i dopune Statuta vrše se po postupku i na način koji je propisan za njegovo donošenje.

Svi opšti akti Komisije moraju biti u skladu sa Statutom.

ZAVRŠNE ODREDBE

Član 40

Odredba člana 8. ovog statuta primenjuje se danom formiranja i početka rada samostalne pisarnice Komisije.

Član 41

Ovaj statut objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije" i stupa na snagu danom objavljivanja.

Napomene

Redakcija je zadržala numeraciju tačaka u članu 17. ovog statuta kako je objavljena u "Sl. glasniku RS", br. 3/2020.